Groeiplaten en Manier van luisteren

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » ma apr 26, 2021 4:12 pm

Hehe, mooi beeld. Dat laatste geldt niet voor alles van Burzum hoor. Sommige nummers zijn wel degelijk als een vuist in het gezicht. Maar het gaat vaak wel op.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma apr 26, 2021 5:27 pm

Ja, je hebt gelijk hoor. Maar neem een Filosofem of Det Som En Gang Var. Debuut vind ik wel vrij direct. Die plaat is eigenlijk best goed te vergelijken met Now, Diabolical. Al staan daar zelfs gitaarsolo's op :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Amibor » ma apr 26, 2021 9:50 pm

Jeroen schreef: ma apr 26, 2021 4:08 pm Ik weet ook nog dat talloze recensenten en blackmetalfans destijds riepen dat die plaat helemaal geen black metal is. Ik kan het niet meer met ze oneens zijn. Als je die plaat luistert, hoor je in alles de oorspronkelijke sound van black metal terug. De riffs hadden ook van Burzum of Darkthrone kunnen zijn. Het verschil is dat de sound meer in your face is, waardoor het wat harder rockt. Burzum en Darkthrone kozen altijd voor een afstandelijke sound, alsof de muzikanten een deur verder hun partijen inspeelden.

Je hoort dat trouwens ook wel bij de oude albums van Satyricon. Denk veel synthesizers en gekkigheid weg en je houdt toch ook deze riffstijl over.
Kijk, dat is precies wat ik bedoel. Het is nooit interessant of iets wel of geen black metal is. Ach, ik zal in het verleden ook ongetwijfeld van dat soort idiote dingen geroepen hebben. Wat wist ik nou. Gave muziek is gave muziek en wat blijkt, de gaafste muziek heeft niet zoveel met genres.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma apr 26, 2021 10:57 pm

Exact.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » di apr 27, 2021 3:14 pm

Amibor schreef: zo apr 25, 2021 10:47 pm Enslaved is een goed voorbeeld ja.
Die laatste schijf van Enslaved is trouwens wel uitzonderlijk goed zeg. Ik vind Utgard vanaf de eerste luisterbeurt al tof, maar ik draai de laatste dagen weinig anders. Verveelt geen seconde en wordt alleen maar beter. Blijft wonderlijk.

Vraag me daarom wel eens af hoe dat werkt. Is dat puur een proces in de hersenen? Leer je de muziek gewoon beter kennen? Is het alleen herkenbaarheid waarmee we onze hersenpan pleasen?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Amibor » di apr 27, 2021 3:23 pm

Enslaved maakt vaak (en zeker op de laatste) onderwachte afslagen, bochten in akkoorden of algehele muzikale keuzes die je niet snel verwacht. Als je eenmaal leert waar ze heen gaan, denk ik dat de herkenbaarheid er in combinatie met hun sound (die je al kende en vet vond) ervoor zorgen dat het een favoriet wordt. Gok ik.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door innuendo » di apr 27, 2021 3:26 pm

Ik heb eigenlijk helemaal geen specifieke manier van luisteren. Dan weer hele platen, dan weer veel losse nummers. De ene week kan ik volop luisteren naar nieuwe, onbekende bands om vervolgens weer een week Rush te draaien.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door KoenM » di apr 27, 2021 3:28 pm

Lang geleden overigens dat ik zo intens blij werd van muziek als nu de laatste weken bij Hank III. De combinatie van eenvoud, grofgebekte rebellie, virtuositeit (die banjo en viool) en het laidback redneck hilbilly sfeertje zijn gewoon helemaal raak.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » di apr 27, 2021 5:05 pm

innuendo schreef: di apr 27, 2021 3:26 pm Ik heb eigenlijk helemaal geen specifieke manier van luisteren. Dan weer hele platen, dan weer veel losse nummers. De ene week kan ik volop luisteren naar nieuwe, onbekende bands om vervolgens weer een week Rush te draaien.
Natuurlijk :) Zo werkt het bij mij meestal ook. Al draai ik eigenlijk wel altijd albums en zelden losse nummers. Als ik echt luister in elk geval.

Ik kan overigens tijdens concerten wel eens jaloers kijken naar fans die echt alle teksten uit hun hoofd kennen. Dat heb ik vooral bij Iron Maiden en een handvol andere platen, omdat ik die zo verschrikkelijk vaak gedraaid heb, dat alles gewoon compleet opgeslagen is in m'n hoofd. Maar kennelijk is er bij al die andere cd's en lp's nog genoeg te beluisteren, voordat zo'n moment daar is.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Heidewolf » wo apr 28, 2021 9:39 am

KoenM schreef: di apr 27, 2021 3:28 pm Lang geleden overigens dat ik zo intens blij werd van muziek als nu de laatste weken bij Hank III. De combinatie van eenvoud, grofgebekte rebellie, virtuositeit (die banjo en viool) en het laidback redneck hilbilly sfeertje zijn gewoon helemaal raak.
Ken je de band Old Crow Medicine Show? Ik moest even denken aan jouw posts nadat ik na het lezen er van deze plaat eens opzette.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door dako » wo apr 28, 2021 9:58 am

Dead South!
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door KoenM » wo apr 28, 2021 10:00 am

Heidewolf schreef: wo apr 28, 2021 9:39 am
KoenM schreef: di apr 27, 2021 3:28 pm Lang geleden overigens dat ik zo intens blij werd van muziek als nu de laatste weken bij Hank III. De combinatie van eenvoud, grofgebekte rebellie, virtuositeit (die banjo en viool) en het laidback redneck hilbilly sfeertje zijn gewoon helemaal raak.
Ken je de band Old Crow Medicine Show? Ik moest even denken aan jouw posts nadat ik na het lezen er van deze plaat eens opzette.
Nee, ga ik checken! Thanks.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » wo apr 28, 2021 10:57 am

dako schreef: wo apr 28, 2021 9:58 amDead South!
Ohjaa goed idee!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo apr 28, 2021 11:20 am

dako schreef: wo apr 28, 2021 9:58 amDead South!
Gaaf ja. Ik heb die cd onlangs gekocht. Vooral voor mijn vrouw, maar ik vind het zelf ook wel lekker. Hoewel een heel album banjoklanken me ook wel eens de keel uit hangt :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door MadTinus » wo apr 28, 2021 12:50 pm

Groeiplaat, mooi fenomeen, ik heb er vele van. Het verschilt heel erg, sommige nieuwe albums hoor je, blijven niet direct plakken, maar je voelt toch de urgentie om ze te blijven draaien. Dat had ik o.a. met Last Fair Deal Gone Down van Katatonia. Dan zijn er ook weer albums die je hoort en waarbij je direct hoort 'hier heb ik iets heeeel gaafs te pakken'. Dat had ik bijvoorbeeld bij het debuut van In Mourning ("Shrouded Divine"), dat overrompelde mij compleet, het voorzag toen echt totaal in al mijn muzikale behoefte, ik herinner me nog (zegt ook wat) dat ik dat album op één dag zelfs vier keer achter elkaar heb gedraaid, kreeg er geen genoeg van, was er he-le-maal kapot van. Wekenlang bijna dagelijks gedraaid.

Porcupine Tree, al aangehaald. Via de Opeth-connectie bekend geraakt met de band. Ergens in 2003/2004 eens wat nummers van In Absentia gedraaid, kon me wel bekoren, maar was niet direct omver geblazen, vond het nog wat te 'zoet' op een of andere manier. Maar toen Deadwing werd aangekondigd, bekroop mij wel een gevoel van 'dit kan weleens heel goed worden', ik keek heel erg naar dat album uit. Dat gevoel kwam ook uit. Dat was het album dat mijn PT obsessie, die enkele jaren heeft aangehouden (zie mijn PT en Blackfield topics bij 'Non-metal' bands), heeft ontketend. Veel PT albums zijn inderdaad van die albums waar je na jaren nog nieuwe dingen op ontdekt. Het pre-In Absentia spul bijvoorbeeld (Stupid Dream, Lightbulb Sun), vond ik in eerste instantie maar een beetje saai en kabbelend, maar zijn in de loop der jaren ook uitgegroeid tot favorieten. Signify heeft nog wat langer geduurd, vind ik nu ook een sterk album.

Het is soms echt een kwestie van timing lijkt het. Soms komen albums uit op een moment dat je er blijkbaar nog niet klaar/vatbaar voor bent. Dat gold bij mij voor o.a. Brave Murder Day van Katatonia, ttv de release kon ik er weinig mee, het was ook een behoorlijke stijlbreuk t.o.v. voorgaand werk. Jáááren later wist de sfeer mij pas te vatten en te raken. Nu is het een van mijn favorieten. Zelfde voor Deliverance van Opeth, vond het echt een tegenvaller toen het album verscheen. Ik vond de sound ruk, klonk kaal, beetje mechanisch, voelde het totaal niet. Inmiddels is het een van mijn favoriete Opeth albums.

Het timing verhaal gold bij mij ook voor het Finse Rapture, had de platen al sinds jaar en dag in de kast staan, zo heel af en toe draaide ik het eens, maar begin 2019 viel, voor wat betreft het debuut "Futile", ineens het kwartje, en hard. Maandenlang ontzettend vaak gedraaid, hield me compleet in z'n greep, ik voelde het ineens hélemaal. Later dat jaar gebeurde hetzelfde met hun derde album "Silent Stage" dat ik al die jaren als tegenvaller had aangemerkt. Wist mij toen ineens ook helemaal te overtuigen.

Nog een laatste geval, en dan hou ik op, was Dredg, mijn broer had me gedurende een tijd herhaaldelijk aangeraden een paar nummers van het album "The Parrot, The Pariah, The Delusion" te luisteren. Vond het wel aardig, maar niet geweldig. Tot bij een zoveelste poging het kwartje viel, fantastisch album, van de eerste tot de laatste seconde.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » wo apr 28, 2021 1:07 pm

Ik heb dat Rapture eens opgezocht, maar dat klinkt niet verkeerd!

Edit: op het eerste gehoor klinkt het als een soort samensmelting van Katatonia, Insomnium en iets proggigs (PT, vooruit). (Edit: Queensryche ook!)
Laatst gewijzigd door Krimhild op wo apr 28, 2021 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo apr 28, 2021 3:26 pm

Ik vraag me overigens af in hoeverre een muzikant invloed heeft op de groeiplaat. Kan hij of zij beslissen of een nieuwe cd een groeiplaat wordt? Ik kan me een interview van Ruud herinneren met de heren van Crescent Shield. Dat verhaal sloten ze af met deze woorden:
Bedankt voor dit interview. Veel succes met de band en jullie nieuwe plaat. Is er iets wat jullie willen delen met de Nederlandse fans?

Dan: Vereer onze website eens met een bezoek. Je kunt daarop het hele album beluisteren.

Michael: Het was onze bedoeling dat deze plaat een groeier is. Draai hem een paar keer voordat je, je mening klaar hebt. We weten zeker dat je erdoor gegrepen wordt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » wo apr 28, 2021 3:41 pm

Goeie vraag.

Werkt het ook alleen zo bij muziek of ook bij beeldende kunst en koken?

“Proef meerdere keren voordat je een vies gezicht trekt. We weten zeker dat het vanzelf eetbaar wordt.”
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
scorpion
Berichten: 1625
Lid geworden op: do jul 27, 2006 6:26 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door scorpion » do apr 29, 2021 8:10 pm

Ik heb juist vaak dat cd's waar ik bij de eerste luisterbeurt compleet door omver gebeukt wordt( denk aan deathcore, metalcore) ze het snelst gaan vervelen. Terwijl cd's die me in het begin niet zoveel doen juist steeds beter worden. Vooral ''verhalende black/prog/doom'' blijft het lang goed doen bij mij.

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Iron Maiden » vr apr 30, 2021 9:25 am

Jeroen schreef: wo apr 28, 2021 3:26 pm Ik vraag me overigens af in hoeverre een muzikant invloed heeft op de groeiplaat. Kan hij of zij beslissen of een nieuwe cd een groeiplaat wordt?
Dat denk ik wel. Ik denk dat een band bewust voldoende elementen in een nummer kan stoppen die je na 1 of 2 keer luisteren niet meteen door hebt of hoort. Sowieso heb ik met langere nummers vaak dat pas na meerdere keren luisteren het nummer echt goed duidelijk wordt voor mij, de wendingen die in een nummer kunnen zitten, passen voor mij lang niet altijd na een paar keer luisteren. Of de harmonie tussen tekst en muziek, dat is ook een onderdeel dat bij mij vaak moet groeien. Ik denk dat een muzikant daar een bewuste keuze in kan maken of zich er in ieder geval bewust van kan zijn.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door innuendo » vr apr 30, 2021 10:21 am

Jeroen schreef: wo apr 28, 2021 3:26 pm Ik vraag me overigens af in hoeverre een muzikant invloed heeft op de groeiplaat. Kan hij of zij beslissen of een nieuwe cd een groeiplaat wordt? Ik kan me een interview van Ruud herinneren met de heren van Crescent Shield. Dat verhaal sloten ze af met deze woorden:
Bedankt voor dit interview. Veel succes met de band en jullie nieuwe plaat. Is er iets wat jullie willen delen met de Nederlandse fans?

Dan: Vereer onze website eens met een bezoek. Je kunt daarop het hele album beluisteren.

Michael: Het was onze bedoeling dat deze plaat een groeier is. Draai hem een paar keer voordat je, je mening klaar hebt. We weten zeker dat je erdoor gegrepen wordt.

Haha, ik moest laatst daar nog aan terugdenken. Groen dat ik nog was met dit interview. De plaat heb ik ook nog een paar keer gedraaid. Zeker een groeier.


Er zijn wel meer muzikanten die ik gesproken heb die claimen groeiplaten te maken. Met name Tusmørke is me bijgebleven (we put lots and lots of easter eggs in our music). Dat was ook een heel leuk gesprek. Geen interview hoor, mocht je gaan zoeken.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door innuendo » vr apr 30, 2021 10:23 am

Ik verwacht ook dat muzikanten die hun muziek volduwen met orchestraties dat doen met de bedoeling dat het resultaat tijd nodig heeft om te doorgronden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door MadTinus » vr apr 30, 2021 12:09 pm

Krimhild schreef: wo apr 28, 2021 1:07 pm Ik heb dat Rapture eens opgezocht, maar dat klinkt niet verkeerd!

Edit: op het eerste gehoor klinkt het als een soort samensmelting van Katatonia, Insomnium en iets proggigs (PT, vooruit). (Edit: Queensryche ook!)
Counting Hours, waar ik het eerder over had, is bijna een voortzetting van Rapture, dus als je Counting Hours goed vindt, snap ik dat je Rapture ook gaaf vindt. Echt een te gekke band.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » vr apr 30, 2021 12:36 pm

Ik ken Counting Hours niet, zal es kijken.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door MadTinus » vr apr 30, 2021 5:15 pm

Krimhild schreef: vr apr 30, 2021 12:36 pm Ik ken Counting Hours niet, zal es kijken.
Oh sorry, dan heb ik je verward met iemand anders :) Maar als je Rapture goed vindt, vind je Counting Hours ook goed, kan haast niet anders.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Johan » vr apr 30, 2021 5:30 pm

Nee hoor :p :
Krimhild schreef: do dec 03, 2020 4:18 pm
MadTinus schreef: zo okt 25, 2020 11:51 am Voor fans van (oude) Katatonia, October Tide en Rapture (Fin). COUNTING HOURS heeft afgelopen vrijdag (geniale timing, aan het begin van de herfst/winter) hun debuutalbum "The Will" uitgebracht. De hoofd-componist is Jarno Salomaa (Shape of Despair, ex-Rapture). Verder bestaat de band uit leden van o.a. Shape of Despair en The Chant.

Deze band weet zeldzaam goed en doeltreffend de gevoelige doom-snaar van de oude Katatonia (Discouraged Ones, Tonight's Decision), October Tide (eerste 2 albums) en Rapture te raken. De droefheid en melancholie druipen van de riffs en akkoorden af. Als groot fan van de inspiratiebronnen van deze band, ben ik echt helemaal stuk van het album en is de kans bijzonder groot dat het album aan het einde van het jaar bovenaan mijn jaarlijst prijkt. En dat is bijzonder in dit jaar waarin zoveel geweldige muziek is uitgekomen (vinnik dan).

LUISTEREN DUS!
Fijne tip, merci!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » za mei 01, 2021 8:31 am

Godver...

Blijkbaar vind ik Counting Hours goud! Ik neem m’n eerdere woorden terug.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door MadTinus » di mei 04, 2021 3:37 pm

:lol: :lol:
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma mei 31, 2021 9:12 pm

Ik luister de hele dag al naar Strange And Beautiful van Crimson Glory. Steengoed album. Natuurlijk niet te vergelijken met de eerste twee, maar opzichzelfstaand toch bijzonder gaaf. Midnight zingt ook deze melodieuze rocksongs fenomenaal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » zo okt 17, 2021 12:39 pm

Draconian schreef: ma apr 26, 2021 3:45 pm
Jeroen schreef: zo apr 25, 2021 8:47 pm
Er zijn zelfs platen die ik bij de eerste luisterbeurten totaal niet trek. Dat ik me naderhand echt afvraag: wat heb ik nu net gehoord? Maar op de één of andere manier vallen de puzzelstukjes bijna altijd in elkaar. Zo vond ik een omstreden plaat als Satyricon - Now, Diabolical de eerste keren compleet kut. Grauwe saaiheid noemde ik die cd destijds. Maar toch bleef ik het album draaien en inmiddels vind ik het sterk werk.

Overigens is die cd wel een wat vreemd geval. Meestal is een groeiplaat muzikaal wat complexer, terwijl Now, Diabolical in vrijwel alles vrij elementair is. Maar goed, dat zal inderdaad met stemming en emotie te maken hebben.
Helemaal mee eens. Now, Diabolical is mijns inziens een atypische groeiplaat. Enerzijds heel toegankelijk en 'kaal', maar tegelijkertijd een plaat waar ik naar blijf teruggrijpen. Naar aanleiding van jouw post gooi ik hem nog maar eens in de cd-speler. Wat het album wat mij betreft zo geniaal maakt, is dat iedere riff ertoe doet. Er staat geen enkele overbodige passage op; alles is uitgekleed tot het minimale, maar met die minimale middelen hakt de band er des te harder in. Dat komt ook door de teksten, die eveneens simpel, effectief en to the point zijn, met soortgelijke urgentie gebracht:

"Rise my friend - march to war
Time is up - shadows dance
Fight my friend - tyrants pull
Time is up - burn the world"

Of:

"Awaiting the battle destined
Reflecting the ending desired
On bloodstained soil
The circles meet
Face him
On bloodstained soil
The fog dispersed
Come forth - A new enemy"

Ieder woord wordt met evenveel gif en urgentie uitgespuwd. Anyway, wat een waanzinnig album blijft het toch ook!
De groeicapaciteiten van Now, Diabolical vormen voor mij één van de grootste muzikale mysteries uit het metalgenre. Satyricon legt op die cd werkelijk alles voor je op een presenteerblaadje. Alle riffs, ritmes, baspartijen en zanglijnen (want uit meer dan die basisbestanddelen bestaat die plaat niet) denderen vanaf luisterbeurt één volkomen direct je gehoorgang in. Meer is er niet van. Geen verstopte geluidjes, geen duizend synthlagen. Ja, wat hoorngeschal, maar daarmee houdt de franje wel op.

Het is me echt een raadsel dat die verzameling kale, kille liedjes (voor velen het toppunt van grauwe saaiheid) zich zo vastgrijpt in je hersenpan en al maar indrukwekkender gaat klinken.

Ik ga de cd zo maar weer eens draaien. Ik droomde er zelfs van vannacht.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo nov 15, 2023 9:42 pm

Bescheiden kick

Zijn jullie nog vooral albumluisteraars of vieren de speellijsten hoogtij?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door KoenM » wo nov 15, 2023 10:08 pm

Albums. Zonder meer.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Mollusk » wo nov 15, 2023 10:21 pm

Albums.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door bakvet » wo nov 15, 2023 11:30 pm

Maakte vroeger wel bandjes of CD-R's met highlights voor vrienden, maar luister tegenwoordig albums in zijn geheel en op volgorde (toen ik studeerde luisterde ik tijdens het studeren altijd alles op random-repeat om me niet af te leiden).

Groeiplaten, zijn dat platen waar je bij de eerste luisterbeurt al wel iets hoorde waar je voor wilde terugkeren? Dat het tijd nodig heeft om zich te zetten?
Of is het een plaat die met je meebeweegt? Het debuut van Fates Warning is zo'n een plaat die zich meerdere malen openbaarde in een nieuwe setting, door de tomeloze energie die het heeft. Sommige albums horen voor mij teveel bij een bepaalde periode in mijn leven en daar wil je dan niet altijd naar terug, ondanks dat het een sterk album is.

Ik ken ook platen die ik in eerste instantie niks vond. Na een positieve recensie zette ik Be'lakor - Stone's Reach een paar keer op en ik vond het maar afgezaagde melodieuze pretentieuze popdeathmetal en ben de plaat vergeten. Jaren later weer eens geconfronteerd met de plaat en ik dacht ik zet hem nog maar eens een keer op, en godverdomme het was alsof ik een verloren vriend weer trof, was erg verrassend. Blijft pretentieuze popdeathmetal, maar dan wel heel goed.

Had ook veel platen die lang niet klikten, terwijl ik wist dat ze zouden moeten klikken, dus ik kwam met regelmatig naar ze terug wachtend op het juiste moment. Dit had ik bijvoorbeeld met Savage Grace - After the Fall From Grace, Metal Church - The Dark en Destruction - Infernal Overkill en de muziek van Trouble, Autopsy en Six Feet Under. Proberen, proberen en ineens klik. Kan me niet eens meer voor de geest halen wat ik niét goed vond aan Autopsy.

Trouble - Trouble was ook een plaat die maar niet wilde klikken, en toen klikte hij ineens tijdens mijn zomervakantie in 2021 in de parchtige omgeving van zuid Limburg en nog geen week later sterft Wagner aan COVID-19. Dat gaf het album een extra lading.

Ik luister muziek vrijwel uitsluitend terwijl ik iets anders doe. Meestal in de trein naar kantoor, tijdens werk, tijdens sporten, fietsen en wandelen, en als ik aan het internetten ben. Ik heb één oud RTS spel dat ik speel voornamelijk om dan iets te doen te hebben terwijl ik een nieuw album rustig tot me neem.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo nov 15, 2023 11:38 pm

En wat gebeurt er dan als je eens puur en alleen muziek draait? Onrust?

Geinig trouwens wat je zegt over Night On Bröcken. Voor veel FW-liefhebbers begint het allemaal bij Spectre Within.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Appelflap » do nov 16, 2023 7:22 am

Jeroen schreef: wo nov 15, 2023 9:42 pm Bescheiden kick

Zijn jullie nog vooral albumluisteraars of vieren de speellijsten hoogtij?
Hulde voor dit topc, goede inhoud Jeroen.

Ik was albumluisteraar. Nu echt alleen maar YouTube losse nummers. Zo'n 25% metal denk ik, maar albums geen energie, focus en vooral tijd meer voor. Makt me niet uit, ik geniet nog steeds van muziek :)
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door innuendo » do nov 16, 2023 10:40 am

Hoofdzakelijk albums. Soms losse nummers en op het werk selecteer ik meestal van die "this is" lijstjes aan van artiesten, maar dat zijn eigenlijk gewoon best off lijsten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door MadTinus » do nov 16, 2023 10:45 am

Ik ben nog steeds een albumluisteraar. Ik heb ook een soort autistische drang om albums netjes uit te luisteren. Wat dat betreft is streamen en scrobbelen naar Last.fm helpend of misschien ook wel niet. Als je stopt met afspelen, gaat het de volgende keer verder op het exacte moment waar je gestopt was. Met CD's of LP's draaien lukt dat natuurlijk niet. Heel soms, als ik echt niet weet wat ik moet draaien, kies ik er weleens voor om random nummers (wel uit mijn eigen collectie) te luisteren. Playlists luisteren ik zelden tot nooit, hooguit als er bezoek is, als achtergrondmuziek.

Groeiplaten, daar ken ik er vele van. Porcupine Tree is echt zo'n groeiplaten-band vind ik. Ik ben voor ze gevallen met het Deadwing album, een album dat ook enorm groeide. Tijdenlang kon ik weinig met het spul voor In Absentia, maar inmiddels behoort Stupid Dream tot mijn favoriete albums van ze en ook Lightbulb Sun en Signify vind ik prachtig.

Het mooiste vind ik als platen pas na heel lang ineens tot je doordringen. Dat had ik een paar jaar terug met "Futile" van het Finse Rapture. Dat album had ik al 20 jaar op de plank staan, ik trok het heel af en toe eens uit de kast als ik een keertje in de stemming was, maar ergens begin 2019 viel het kwartje ineens, maandenlang helemaal verslaafd aan geweest. Zelfde met de band The Devil's Blood, door de jaren heel enkele keren geprobeerd, toen bleef het niet hangen, tot begin 2017, het debuut van Dool kwam uit, naar aanleiding daarvan ook TDB weer eens geprobeerd, poeh, toen kwam het binnen, en hoe.. Nu beschouw ik het als onderdeel van het allerbeste dat ooit in NL is uitgebracht. Ongeëvenaard qua passie, devotie en compromisloosheid.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door bakvet » do nov 16, 2023 11:15 am

Jeroen schreef: wo nov 15, 2023 11:38 pm En wat gebeurt er dan als je eens puur en alleen muziek draait? Onrust?

Geinig trouwens wat je zegt over Night On Bröcken. Voor veel FW-liefhebbers begint het allemaal bij Spectre Within.
Als kind opgegroeid in een vrijstaand huis en de muziek kon zo hard als ik wilde. Defenders Of The Faith in de woonkamer en dan met luchtgitaar, dan kon ik puur de muziek tot me nemen. Later moest ik steeds meer rekening houden met huisgenoten in mijn studentenhuizen en ik ging steeds meer naar kleine computerboxen en koptelefoons. Toen kreeg ik een vrouw die niks heeft met mijn muziek, ging ik wonen ik een huis uit de jaren '60 met buren en werd ik wat metal betreft een 100% koptelefoonluisteraar, vandaar dat ik metal niet meer luister om het luisteren - het is niet hetzelfde.

En Night On Bröcken is een geweldig album. Weining debuutplaten met zoveel energie, Battalions of Fear is ook zo'n album. Maar het klopt wel dat The Spectre Within beter is, sterker nog het is een van de beste metalplaten. Ik weet nog dat die ik die op cd de eerste keer opzette, and Traveler in Time hoorde en zo onder de indruk was dat ik niks anders meer kon kan staand staren naar de muziekinstallatie, het was een openbaring.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door dako » do nov 16, 2023 12:43 pm

Jeroen schreef: wo nov 15, 2023 11:38 pm En wat gebeurt er dan als je eens puur en alleen muziek draait? Onrust?
Bij mij wel, denk ik. Ik luister nooit enkel muziek zonder wat anders te doen. Soms in de trein, als ik een beetje uit het raam zit te kijken, maar verder nooit.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » do nov 16, 2023 2:41 pm

bakvet schreef: do nov 16, 2023 11:15 am
Jeroen schreef: wo nov 15, 2023 11:38 pm En wat gebeurt er dan als je eens puur en alleen muziek draait? Onrust?

Geinig trouwens wat je zegt over Night On Bröcken. Voor veel FW-liefhebbers begint het allemaal bij Spectre Within.
Als kind opgegroeid in een vrijstaand huis en de muziek kon zo hard als ik wilde. Defenders Of The Faith in de woonkamer en dan met luchtgitaar, dan kon ik puur de muziek tot me nemen. Later moest ik steeds meer rekening houden met huisgenoten in mijn studentenhuizen en ik ging steeds meer naar kleine computerboxen en koptelefoons. Toen kreeg ik een vrouw die niks heeft met mijn muziek, ging ik wonen ik een huis uit de jaren '60 met buren en werd ik wat metal betreft een 100% koptelefoonluisteraar, vandaar dat ik metal niet meer luister om het luisteren - het is niet hetzelfde.

En Night On Bröcken is een geweldig album. Weining debuutplaten met zoveel energie, Battalions of Fear is ook zo'n album. Maar het klopt wel dat The Spectre Within beter is, sterker nog het is een van de beste metalplaten. Ik weet nog dat die ik die op cd de eerste keer opzette, and Traveler in Time hoorde en zo onder de indruk was dat ik niks anders meer kon kan staand staren naar de muziekinstallatie, het was een openbaring.
Jij moet echt meer posten :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Ernst
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Ernst » do nov 16, 2023 3:14 pm

Jeroen schreef: wo nov 15, 2023 11:38 pm En wat gebeurt er dan als je eens puur en alleen muziek draait? Onrust?

Geinig trouwens wat je zegt over Night On Bröcken. Voor veel FW-liefhebbers begint het allemaal bij Spectre Within.
Dat is een interessante vraag, als je enkel en alleen muziek draait. Ik doe dat eigenlijk te weinig. Het soort platen waar ik dat wel eens bij doe, zijn dingen als de laatste van Ulcerate, Gorguts - Colored Sands, Amenra of Neurosis. Soms leidt dat inderdaad tot onrust, het is knap lastig om enkel te luisteren langdurig.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » do nov 16, 2023 8:58 pm

Ik geef toe dat ik eraan moest wennen. Ik mag graag werken of sporten met muziek. Maar inmiddels kan ik ook goed alleen muziek luisteren. Wat een weldaad.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Shreds of Sanity » vr nov 17, 2023 2:02 am

Ik moet zeggen dat ik ook vooral luister terwijl ik andere dingen doe. Ook nu.

Maar een van de mooie dingen van muziek is dat er geen juiste manier is om muziek te luisteren. Als je maar luistert.

Volgens mij heb ik de meest mooie momenten in muziek ontdekt terwijl ik iets anders aan het doen was en de muziek opeens zo mijn aandacht trok dat je wel moest luisteren.

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Appelflap » vr nov 17, 2023 8:10 am

Ik luisterde eigenlijk vooral puur om t luisteren. MAar vroegah toen ik nog developer was stond er wel muziek aan, nu kan ik dat niet meer tijdens mijn werk
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Procrustus
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo jul 27, 2005 7:04 pm
Locatie: Breda

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Procrustus » vr nov 17, 2023 9:04 am

Ik kan echt geen muziek luisteren en productief bezig zijn. Ja foto's uitzoeken voor een plakboek, maar zelfs bij lezen heb ik 100% stilte nodig.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » vr nov 17, 2023 10:32 am

Ik ben overigens nog wel benieuwd naar wat meer groeiplaten. Vind dit nog steeds één van de mysterieuzere facetten van muziek. Vooral als muzikanten bewust een groeiplaat maken. Dat lijkt me een enorm lastig proces.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door KoenM » vr nov 17, 2023 10:35 am

Bewust een groeiplaat maken kan volgens mij gewoon niet. Dat is een bijkomstig resultaat van bepaalde artistieke keuzes denk ik.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Appelflap » vr nov 17, 2023 10:44 am

Ik weet niet eens of het (grotendeels) aan artistieke keuzes Waarschijnlijk gewoon louter en alleen aan de luisteraar en zijn/haar veranderende muzikale perpsectief, beleving, stemming etc
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door MadTinus » vr nov 17, 2023 10:46 am

Ik denk het ook, en daarnaast, wat voor de één een groeiplaat is, kan voor een ander liefde op het eerste gehoor zijn.

Nog een groeiplaat was voor mij Katatonia - Last Fair Deal Gone Down. Dat was zo'n album dat me niet direct greep, maar ik bleef toch de behoefte voelen om het maar te blijven draaien. Het is wat mij betreft het album dat de essentie van Katatonia het zuiverste weergeeft.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Plaats reactie