Groeiplaten en Manier van luisteren

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma sep 27, 2010 7:13 pm

Iedereen kent het begrip 'groeiplaat' wel. Metal zit er immers vol mee (naast de toegankelijke muziek uiteraard). Wat is in jullie ogen nou een typische groeiplaat, een plaat die je wellicht in het begin helemaal niets vond en na meerdere luisterbeurten beter begon te vinden?

Daarbij komen ook de volgende vragen opzetten. Heeft het puur te maken met het aantal luisterbeurten en gewenning of is het toch vaak de hoeveelheid muzikale details en extra's binnen de composities die pas later opvallen? Immers, een relatief eenvoudig ingespeeld album kan best een groeiplaat zijn, terwijl sommige technische bands (Rush bijvoorbeeld) gelijk na de eerste paar keer al beklijven. Het komt immers ook wel eens voor dat het kwartje opeens valt, terwijl je het album al vele malen gehoord hebt. Bestaat er dan eigenlijk wel slechte muziek? Is muziek minder goed als het niet blijft hangen, maar wel bol staat van de muzikale hoogstandjes of experimentele passages? Uiteraard bestaan daar verschillen in mening over en vandaar dus dit topic. Ik ben namelijk wel eens benieuwd hoe iemand muziek beleeft en hoeveel tijd je soms investeert in sommige cd's.

En daarnaast, hoeveel tijd neem je eigenlijk voor een cd? Koop je veel cd's en kom je er daardoor niet zoveel aan toe als je zou willen, waardoor je wellicht veel moois mist? Draai je een plaat net zolang tot je 'em uit het hoofd kent?

Een hoop vragen, maar met andere woorden, wat versta je onder het begrip 'groeiplaat', heb je concrete voorbeelden en waarom is de desbetreffende cd dan een groeialbum en hoe luister jij nou naar muziek, luister je alleen maar of doe je tegelijkertijd ook wat anders?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Das Gesicht
Berichten: 1732
Lid geworden op: vr mei 13, 2005 8:12 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Das Gesicht » ma sep 27, 2010 7:32 pm

Wat voor mij een echte groeiplaat bleek te zijn was "Operation:Mindcrime". Ik was me bewust van de reputatie van het album en toen ik de LP voor maar 3 euro kocht, was het meer van "Oh wacht, das die bekende. Ik zal hem eens een kans geven" en kocht ik hem eigenlijk ook maar, omdat ik vond dat ik een metal LP nodig had.

Vervolgens vond ik hem de eerste paar luisterbeurten echt geen fuck aan.
De muziek was niet direct rond riffs gebouwd(waar ik aanvankelijk dus niks mee kon aangezien ik bij metal voornamelijk naar thrash/speed en wat modernere metalbands luisterde) niks van tekst bleef hangen, het kwam op het eerste gezicht over als een grote onopvallende brij metal.

Pas toen ik echt bekend werd met de muziek naar denk ik 5-10 luisterbeurten, viel het kwartje bij mij en kan ik nu anderhalf jaar later praktisch het hele album meezingen.
http://soundcloud.com/snaggle-tooth Check de muzak die ik gemaakt heb :p

Gebruikersavatar
Nico
Berichten: 191
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 9:14 am

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Nico » ma sep 27, 2010 7:41 pm

De beste muziek is de muziek waar je de tijd voor moet nemen imo :)
Neem nu de laatste van Anathema, in het begin vond ik het bagger, nu is het mijn favoriete schijf van dit jaar.
Hetzelfde verhaal met Porcupine Tree - The Incident.
Zeker toen ik The Incident live hoorde... Toen vielen zogezegd alle puzzelstukjes op de juiste plaats.

Ik heb ook veel liever zo'n platen, waar ik de tijd voor moet nemen.
Puur persoonlijk natuurlijk :)

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Dragonforce » ma sep 27, 2010 7:42 pm

Wat ik altijd wel heb bij groeiplaten is een gevoel dat ik het wel leuk zou moeten vinden, maar het wil er niet in. Ik denk dat het fenomeen onstaat omdat je al de instrumenten afzonderlijk hoort en dat het tijd nodig heeft om je als geheel in muzikale vorm te overtuigen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma sep 27, 2010 8:01 pm

Exact, ik heb ook altijd dat aandringende gevoel, ik moet dit vaker horen. Metal is vaak muziek voor op de lange termijn en niet zoals veel popmuziek gericht op wegwerpconsumeren. Wat ik altijd gaaf vind, zijn de platen waarop je steeds nieuwe dingen ontdekt. Dat kan inderdaad als je heel analytisch luistert naar een cd, maar ook als je meerdere malen de boel gewoon op je af laat komen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Beastie Meijer
Berichten: 940
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:27 pm
Locatie: Zwolle

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Beastie Meijer » ma sep 27, 2010 8:44 pm

Er zijn zoveel groeiplaten maar ook vele dropdowners.

Mijn laatste groeiplaat.....beetje bekend materiaal, namelijk de nieuwe van Iron Maiden. Het gezegde "de aanhouder wint" is echt op dit album van toepassing. Man wat klaagde ik tegen eenieder over dit album.

Bij de eerste luisterbeurt viel ik in slaap door de eerste 2 nummers. Even doorgedrukt en ook de volgende nummers begonnen allemaal behoorlijk tam en kennen dezelfde opbouw. Toch was er iets dat me ertoe bracht het album nog eens te luisteren, ik had destijds met Brave New World hetzelfde, damn het is Maiden DE band waardoor ik de metal heb leren kennen.

De afgelopen tijd stond ik veel in de file, tja toch maar weer eens de nieuwe van Maiden erin. En opeens, pats...we got 'm. Exact zoals je zei in je review, vanaf nummer drie begint het. Nummer vier Coming Home is van voor naar achteren pure KWALITEIT. En daarna The Alchemist....echt fantastisch, Aces High part zoveel.
Coming Home en The Alchemist zijn samen met Montsegur (jawel) en Paschendale de beste nummers die Maiden sinds tijden geschreven heeft.

Isle Of Avalon, Starblind en zelfs The Final Frontier, allemaal top. Tuurlijk, het mag allemaal wat vetter wat betreft sound en originaliteit, maar de songs zijn echt zwaar OK. Dat El Dorado en de twee afsluitende draken er ook nog opstaan mag de pret niet drukken, al met al 50 minuten topmuziek.
einde bericht

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma sep 27, 2010 8:49 pm

Het is ook precies de reden waarom ik zo van progressieve rock en metal ben gaan houden. Daar vind je meestal niet de weg van de minste weerstand en dat bevalt me wel. Het geeft me altijd een goed gevoel van genoegdoening als ik er doorheen ben, want daar zitten wat werkplaten tussen. Knap is het ook wanneer een band met een eenvoudige schrijf- en speelstijl toch vooruitstrevend mag worden genoemd. Neem Wicked Maraya. Cycles vond ik in het begin een ietwat saaie en vrij simpele power metalplaat met weliswaar een goede zanger, maar verder weinig echt interessants. Na meerdere luisterbeurten wist vooral de ernstige en serieuze sfeer op het album me steeds meer mee te trekken. Nu draai ik het echt met plezier, vanwege de kunstige functionaliteit van de composities.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Draconian » ma sep 27, 2010 8:58 pm

Interessant topic. Het eerste voorbeeld van een groeiplaat dat ik me kan herinneren, is Scenes From A Memory van Dream Theater. In eerste instantie vond ik dat echt een kutalbum, maar ik denk dat het er ook mee te maken had dat ik toen net pas metal begon te ontdekken. Dream Theater was toen gewoon nog te ingewikkeld om te behappen. Scarsick van Pain Of Salvation was voor mij ook echt een groeiplaat, maar daarbij was het meer zo dat het kwartje gewoon ineens viel.

Maar de beste albums zijn wat mij betreft de albums die je al vanaf het begin weten te boeien, maar die toch interessant genoeg blijven om ook voor de 30e keer te kunnen opzetten.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma sep 27, 2010 9:03 pm

Dat verschilt bij mij nog wel eens. Dergelijke albums verdwijnen dan meestal toch even in de kast, terwijl de echte groeiers continu schreeuwen om gedraaid te worden, om die ene melodie of onderliggende structuur te ontdekken. Maar je hebt wel gelijk hoor, bepaalde platen vond ik vanaf het begin gaaf en na tachtigduizend draaibeurten nog steeds :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
number_17
Berichten: 3176
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 11:15 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door number_17 » ma sep 27, 2010 9:15 pm

Ik heb er een haat- liefde verhouding mee. Niets boven een sterke groeiplaat maar vaak kom ik groeialbums tegen die wel groeien maar dan nog niet geniaal zijn of gewoon niet goed groeien. Dan vind ik het snel tijdverspilling. Ik vind het leuk dat iets uitgroeit tot een bloem maar meermaals heb ik het meegemaakt dat een album na 10 keer nog steeds matig was.

Daarbij ben ik van mening dat de meeste serieuze album beter worden na een paar luisterbeurten.

Goede groeiplaten van dit jaar tot nu toe:
Alcest - Écailles De Lune
Pain Of Salvation - Road Salt One
In-Quest - Made Out Of Negative Matter
Scenario II - Uniforms of Death
Demiurg - Slakthus Gamleby

Vaak toch de prog georiënteerde albums. Een genre waar ik een hekel aan gekregen heb,
[url=http://ashladan.be]Mijn E-zine[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Thurisazz/]Last.fm[/url]

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Sentinel » ma sep 27, 2010 9:26 pm

Het album "Moving Pictures" van Rush ken ik al 15 jaar en heeft me NOOIT weten te boeien net als de rest van Rush. Sinds kort is het kwartje eigenlijk beginnen te vallen nadat ik de LP in mijn kast tegenkwam en besloot het nog eens op te zetten en warempel, het klinkt verdomd goed zeg.

Ook een mooi voorbeeld was Cirith Ungol "King of the Dead". Ik kwam er gewoonweg niet doorheen. Na jaaaaren niet draaien staat die opeens in mijn top 3.

Een andere band waar ik me doorheen moest wurmen was Sabbat uit Japan en zo zijn er tig voorbeelden.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
jellhammer
Berichten: 279
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:25 am
Locatie: Leeuwarden

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door jellhammer » ma sep 27, 2010 9:34 pm

Ik vond de laatste van Between The Buried And Me echt een groei plaat. De eerste luisterbeurten deed de muziek mij eerst niet zoveel, maar ik hoorde alwel dat het van degelijke kwaliteit was, waardoor ik toch de plaat steeds vaker ging luisteren. Inmiddels ben ik helemaal weg van deze plaat. Dit zit echt geniaal in elkaar. De opbouw van de cd, het speel kwaliteit, de sfeer, echt alles klopt. Scene's From A Memory Part 2 stond bij eerst op 1, maar nu op 2. Ik vind BTBAM net iets verder hun grenzen verkennen op deze plaat dan wat Dream Theater deed op SFAM. Dan heb ik het wel over het muzikaal aspect. Het concept vind ik van beide bands absoluut oke.

Bij mij was het vroeger zo, als het me in het begin niet pakt, luister ik er ook niet meer naar. Dat is dus tegenwoordig wel anders. Bepaalde albums kun je niet beoordelen
na 1 luisterbeurt. Er gebeurt te veel om te snappen, of dat het je niet in een keer pakt. Dus gun ik de platen wat meer luisterbeurten. Bij mij is sfeer heel belangrijk. Heb ik het gevoel dat dat na 1 luisterbeurt aanwezig is dat houd het mijn aandacht wel vast. Ook de nummers moeten mijn aandacht vast kunnen houden wat arrangementen
betreft, zeg maar dat het van een bepaald niveau is waardoor ik steeds weer benieuwd word wat er gaat volgen. En ook hoe alles word gebracht op muzikaal vlak en hoe het klinkt vind ik natuurlijk ook belangrijk. Als dit hele plaatje op een gegeven moment samen komt, dan ben ik vaak om.
http://www.insidiaemetal.com -----> Progressive Modern Metal

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door innuendo » wo sep 29, 2010 7:47 am

Ik zal even in mijn platenkast moeten kijken, maar ik heb behoorlijk veel albums die me in het begin te weinig deden om vanaf de aanschaf veel gedraaid te worden. Aan de andere kant vind ik een album dat 2-3 luisterbeurten nodig heeft, geen groeiplaat. Iets is nou eenmaal catchier als je het al eens gehoord heb. De laatste plaat waar ik ECHT de tijd voor heb moeten nemen was Hymns of blood and thunder van The Gates Of Slumber. Deed me eerst echt weinig, maar na 15-20 keer luisteren is het een van mijn favorieten van 2009 geworden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Satyr » wo sep 29, 2010 9:55 am

Prophecies of Pagan Fire van Enthroned, toen die cd uitkwam vond ik het niks, maar uiteindelijk moest ik 'm op een verjaardag aanhoren en toen viel het kwartje.

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Zagato » wo sep 29, 2010 3:18 pm

Deze zit ook wel in jouw straatje jeroen:

Altura - Mercy
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Metalen Ed
Berichten: 53
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 9:35 pm
Locatie: Zaandijk

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Metalen Ed » wo sep 29, 2010 3:31 pm

Grappig dat je deze cd noemt, Altura-Mercy, gisteren nog gedraaid, was een hele tijd geleden dat ik deze beluisterd heb.
Vind het wel een aardige cd.

Om in dit forum te blijven mijn groeiplaat is, Gowan-Lost Brotherhood.
Recensie gelezen in de Aardschok, toen de cd beluisterd in de cd winkel, maar niet aangeschaft.
Later toch de gok gewaagd en de cd gekocht, geen spijt van gekregen, het is een erg goede cd.
De gitarist van Rush speelt ook op deze cd.

Heb ook wel met cd's dat ik ze een tijd niet draai en daarna weer wel en denk dan toch wel een goede cd of valt tegen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo sep 29, 2010 7:11 pm

innuendo schreef:Ik zal even in mijn platenkast moeten kijken, maar ik heb behoorlijk veel albums die me in het begin te weinig deden om vanaf de aanschaf veel gedraaid te worden. Aan de andere kant vind ik een album dat 2-3 luisterbeurten nodig heeft, geen groeiplaat. Iets is nou eenmaal catchier als je het al eens gehoord heb. De laatste plaat waar ik ECHT de tijd voor heb moeten nemen was Hymns of blood and thunder van The Gates Of Slumber. Deed me eerst echt weinig, maar na 15-20 keer luisteren is het een van mijn favorieten van 2009 geworden.
Vergeet Mourning has Broken van Sabbat niet ;)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
kneuz
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:47 am
Locatie: Den Haag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door kneuz » wo sep 29, 2010 9:48 pm

Voor mij is Sunn O))) een goed voorbeeld van muziek die lang heeft moeten groeien. Toen ik ze voor het eerst hoorde, ik denk dat dat ongeveer was toen Black One uit kwam, vond ik het een flinke bak oorbeschadigende herrie. Toen een paar jaar niet meer naar omgekeken, tot vorig jaar Monoliths & Dimensions uit kwam. Duurde overigens voor dat album ook erg lang voor dat ik het kon waarderen, het laatste nummer (Alice) zorgde er echter voor dat ik het keer op keer opnieuw wilde luisteren. Weer het oudere werk eens opgespoord, en nu zijn Black One en 00 Void mijn favoriete albums :) Maar M&D was dus mijn "gateway"-album naar drone-metal. En hun concert in januari zal onthouden blijven als een van de meest unieke en allerluidste live ervaring ooit.

Andere voorbeelden zijn albums van bands als: Solefald, Red Harvest, Neurosis en Arcturus.
Is muziek minder goed als het niet blijft hangen, maar wel bol staat van de muzikale hoogstandjes of experimentele passages?
Ja, mee eens. "Legend" van Bob Marley beschouw ik als een van de beste platen ooit, maar Dimmu Borgir laat mij volledig koud.
Ik ben namelijk wel eens benieuwd hoe iemand muziek beleeft en hoeveel tijd je soms investeert in sommige cd's.
Ik kan de hele dag naar muziek luisteren, maar het meest geniet ik ervan wanneer het stil en donker om me heen is. Bij sommige cd's weet ik vanaf de eerste luisterbeurt al dat het niks voor mij is, anderen zijn meteen heel catchy en blijven slecht een korte periode interessant. Soms denk (of eerder hoop) ik dat een album gaat groeien, maar bij groeiplaten kan het alle kanten op gaan.
M A X I M U M V O L U M E Y I E L D S M A X I M U M R E S U L T S

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door wyrm » wo sep 29, 2010 10:19 pm

Groeiplaten...mijn favoriete soort platen! Ik zie veel, voor mij, onbekende namen langskomen die ik zeker ga checken.

Zelf vind ik Suspended Animation Dreams van de band Subterranean Masquarade een heel mooi voorbeeld. Er zitten zo veel mooie details verscholen in deze plaat dat hij jarenlang opnieuw blijft boeien. Kippevelmuziek.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 12:45 pm
Locatie: Den Haag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Flip » wo sep 29, 2010 11:29 pm

My dying bride - the dreadfull hours

Kon er in het begin niet zoveel mee.
[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/5x2/redgothic.jpeg[/img]

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo dec 01, 2010 9:02 pm

Een vraagje aan iedereen: Als je een nieuwe cd hebt gekocht, hoe vaak draai je em dan gemiddeld de eerste paar weken of hoe vaak als je er meer hebt gekocht?
Is het kopen van een cd nog een feestje of is het inmiddels iets wat je gewoon af en toe doet?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Draconian » wo dec 01, 2010 9:11 pm

Jeroen schreef:Een vraagje aan iedereen: Als je een nieuwe cd hebt gekocht, hoe vaak draai je em dan gemiddeld de eerste paar weken of hoe vaak als je er meer hebt gekocht?
Is het kopen van een cd nog een feestje of is het inmiddels iets wat je gewoon af en toe doet?
Hmm, het is niet meer zoals vroeger in ieder geval. Ik heb inmiddels zoveel CD's (waarvan ik ook een groot deel regelmatig wil draaien) dat ik veel nieuwe albums niet meteen helemaal grijs draai. Meestal 1 á 2 keer per week de eerste paar weken en daarna wordt ie sporadischer uit de kast getrokken. Jammer? Nou ja, van de ene kant wel, maar van de andere kant komt er zoveel goede muziek uit die ik graag wil horen, dat het ook niet meer dan logisch is. Er zitten maar een aantal uur in een dag (lees: avond), dus je kunt nooit alles draaien wat je wil. Als een album echter écht ontzettend goed (én catchy) is, draai ik hem de eerste maand(en) wel behoorlijk vaak, ik schat zeker een keer of 10-15.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo dec 01, 2010 9:19 pm

Maar ja, dan neem je dus eigenlijk niet echt de tijd voor een cd. Ik bedoel, hoeveel cd's die je de laatste jaren hebt gekocht ken je inmiddels uit je hoofd? zowel muzikaal als tekstueel?

Ik denk trouwens dat menigeen het volgende gevoel ook wel herkent. Het gevoel dat je krijgt wanneer je een cd wilt gaan kiezen, vooral als je een aardige collectie hebt. Ik heb wel eens een half uur voor de kasten gestaan, hehe. Soms doe ik gewoon de ogen dicht en vervolgens pak ik een cd die ik verplicht draai. Meer mensen die dat hebben?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Orklord » wo dec 01, 2010 9:32 pm

Heel herkenbaar Jeroen! En soms luister je ook teveel promo's en kom je nauwelijks aan je eigen collectie toe.

Maar bij nieuwe aankopen, dat ligt eraan, als ik een stapel cd's koop, zit er vaak 1 of 2 bij die ik de eerste weken bijna dagelijks draai. De andere cd's belanden dan in de kast en komen er later wel weer uit.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door innuendo » wo dec 01, 2010 9:36 pm

vroeger was mijn budget 7 euro per week, terwijl ik nu bijna fulltime werk. Tegenwoordig koop ik gemiddeld enkele cd´s per week, dus blijft er minder tijd per cd over.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo dec 01, 2010 9:42 pm

Orklord schreef:Heel herkenbaar Jeroen! En soms luister je ook teveel promo's en kom je nauwelijks aan je eigen collectie toe.

Maar bij nieuwe aankopen, dat ligt eraan, als ik een stapel cd's koop, zit er vaak 1 of 2 bij die ik de eerste weken bijna dagelijks draai. De andere cd's belanden dan in de kast en komen er later wel weer uit.
Mja, maar als promo's gerecenseerd zijn, is het ook klaar. Afgezien van retailversies (ondanks het gat in de barcode vaak) koop ik meestal alsnog het origineel, als het album echt goed bevalt. Ik draai de gerecenseerde promo's bijna nooit meer, dan heeft de collectie toch duidelijk voorrang.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Orklord » wo dec 01, 2010 9:45 pm

Jeroen schreef:
Orklord schreef:Heel herkenbaar Jeroen! En soms luister je ook teveel promo's en kom je nauwelijks aan je eigen collectie toe.

Maar bij nieuwe aankopen, dat ligt eraan, als ik een stapel cd's koop, zit er vaak 1 of 2 bij die ik de eerste weken bijna dagelijks draai. De andere cd's belanden dan in de kast en komen er later wel weer uit.
Mja, maar als promo's gerecenseerd zijn, is het ook klaar. Afgezien van retailversies (ondanks het gat in de barcode vaak) koop ik meestal alsnog het origineel, als het album echt goed bevalt. Ik draai de gerecenseerde promo's bijna nooit meer, dan heeft de collectie toch duidelijk voorrang.
Ja dat snap ik, maar voor de recensie of andere dingen moeten ze toch beluisterd worden en dat gaat weer van de tijd af om naar de collectie te beluisteren :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » wo dec 01, 2010 9:51 pm

Zijn er bij jou nog nieuwere albums dan of albums die je de laatste paar jaar hebt gekocht, die je inmiddels woord voor woord en noot voor noot kent? Ik dwing mezelf er soms gewoon toe, omdat ik het zonde vind van veel cd's. Zo draai ik nu Fates Warning - No Exit. In het begin deed het me niet echt veel, maar hoe langer hoe vaker ik de cd draaide, hoe meer ik em ben gaan waarderen. Nu vind ik het momenteel zelfs de beste FW cd, die ik grotendeels uit de kop ken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Orklord » wo dec 01, 2010 10:53 pm

Jawel hoor, platen als Alternative 4 van Anathema, Protest the Hero met Kezia, Coheed and Cambria met Good Apollo I'm Burning Star IV. Maar goed ook zat die ik nog beter zou kunnen kennen en zeker op een dag dat je niet weet wat je wil, word er vaak een onderbelicht album uit de kast getrokken.
Maar ondertussen komen er ook nog eens nieuwe platen binnen :wink: leuk al die keuzes! :P

Gebruikersavatar
Orphe
Berichten: 4610
Lid geworden op: do nov 11, 2004 4:01 pm
Locatie: Sittard

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Orphe » wo dec 01, 2010 11:05 pm

Elke cd die ik koop is een groot feest! Ik kies momenteel wel overwogen omdat ik andere belangrijkere uitgaven heb. Dus vooral nu geniet ik des te meer van nieuwe aankopen. Ik heb zeker groeiplaten in de collectie. Bij deathmetal platen heb ik dat niet zo vaak, dat is meestal een sound die me ligt of niet ligt. Ik vind deathmetal dan meestal ook niet zo gecompliceerd. Easy on the ears. Bij black of bepaalde doom kost het me zeker meer moeite, al dan met veeeel plezier, om ze te doorgronden. Ik ontdek later vaak nieuwere lagen in muziek. Dat vind ik geweldig aan dat soort platen. Zo nu en dan koop ik op de gok een cd, en dan is het nog leuker om de sound op te nemen. Maar om even terug op het onderwerp te komen, bands als Opeth, Emperor of Virgin Black hebben bij mij een flinke incubatietijd nodig. Ook al ken ik de sound, kost het me behoorlijk wat rotaties van dat schijfje om de plaat te gaan waarderen. Ik moet er dan ook zeker voor gaan zitten. Lekkere sfeer scheppen om de cd optimaal op te kunnen nemen. Ik koop de platen toch wel, want ik kan me dan haast niet voorstellen dat het tegenvalt als ik de cd wat vaker heb gehoord. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog nooit een tegenvaller gehad op die manier. En vooral nu ben ik daar blij mee, omdat ik nu amper cd's kan aanschaffen. Ik moet als het ware terug grijpen naar mijn 'basis' collectie, gezien ik 250 cd's een té bescheiden collectie vind. Maar die bevalt nog altijd.

En als een cd me te pakken heeft, of ik nu gelijk verslaafd ben geraakt of als dit na de incubatietijd is, dan draai ik de plaat ook zo vaak mogelijk. Dan kan het best zijn dat ik de plaat nog een keer afspeel als ie is afgelopen. Tuurlijk zijn er platen die na een tijdje niet meer zoveel aandacht krijgen omdat ik een beetje van de sound losgroei. Maar de meeste platen worden minimaal maandelijks gedraaid. Maar met 250 cd's gaat dat nog wel een keer. Ik ken mn collectie iniedergeval op mijn duimpje.
"What is it with you and banging monsters"

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Woutjinho » wo dec 01, 2010 11:42 pm

Voor mij was Ulcerate - Everything is Fire echt een groeiplaat. Toen ik die voor het eerst beluisterd had, stond die ergens onderaan mijn lijst van top 2009. Pas na een aantal luisterbeurten begon ik het pas te waarderen. Ik denk dat het komt door de details zoals bijvoorbeeld de tweede gitaar die bij sommige riffs alleen hoge noten speelt en de eerste gitaar de gewone riff blijft spelen wat in het begin wat chaotisch klinkt. En ook de overgang van heel heel heel rustig naar een plotselinge blastbeat. Achteraf kan ik zeggen dat Ulcerate waarschijnlijk wel voor mij op 1 had mogen staan ipv Human Rejection.
Nog een typische groeiplaat was Pig Destroyer - Prowler In The Yard. Waarschijnlijk omdat het mijn eerste grindcore plaat was en dat ikzelf en mijn vrienden nog nooit van grindcore hadden gehoord. Ik begon er naar te luisteren en hoogstwaarschijnlijk omdat ik Naked Trees heel vaak heb beluisterd dat ik de rest ben gaan beluisteren. Volgens mij is dat namelijk het meest toegankelijke nummer.
Ik denk dat het vooral met de details te maken heeft. Zowel ritme als muziekale hoogstandjes. Niet zozeer gewenning. Er zullen genoeg genres zijn waar ik 100 luisterbeurten aan kan geven, maar dat het geen groeiplaat is ook al wen ik er aan.
Slechte muziek bestaat wel degelijk; muzikale hoogstandjes die niet blijven hangen is voor mij no-go.
Meestal wil ik op goede aanraden sommige cd's wel vaker beluisteren (zoals Ulcerate). Dat moet dan wel iemand zijn waar de muziek ongeveer in hetzelfde straatje ligt. Bij sommige platen geef ik geen 2e kans omdat het me sowieso niet kon boeien, anderen luister ik nog wel een 2e of 3e keer en als het nog steeds net zo interessant is, is het misschien achtergrond muziek of het gaat weg.
En cd's koop ik pas als ik weet dat het echt de moeite waard is. Als ik die al vele malen beluisterd heb en weet dat ik die nog veel vaker zal beluisteren.
Er zijn toch een aantal gave cd's die ik niet uit mijn hoofd ken of anders wel een paar nummers, maar niet alles. Maar die cd's draai ik niet om ze uit het hoofd te kennen. Ook al heeft het z'n voordelen als ze nummer ervan live spelen. Dus het zou wel gaver zijn als ik ze uit mijn hoofd zou kennen.

Maar groeiplaten over het algemeen moeten denk ik iets nieuws zijn, of voor je persoonlijk iets nieuws. Als je de 100e band uit een bepaald genre hoort, kan je horen dat je het gaaf vindt en zal je het gaver vinden als je het helemaal kent. Maar als je met je ervaring kan zeggen dat het niet erg interassant is, zal het niet je plaat van het jaar worden.

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Soulcollector » wo dec 01, 2010 11:46 pm

Jeroen schreef:Een vraagje aan iedereen: Als je een nieuwe cd hebt gekocht, hoe vaak draai je em dan gemiddeld de eerste paar weken of hoe vaak als je er meer hebt gekocht?
Is het kopen van een cd nog een feestje of is het inmiddels iets wat je gewoon af en toe doet?
Nieuwe muziek die goed bevalt draai ik vaak elke dag voor 1-2 weken. Soms meerdere keren per dag en dan tel ik de keren dat passages in m'n hoofd op repeat staan nog niet mee.
Veel cd's die ik koop, heb ik al gedownload en ken ze dan eigenlijk al. Het kopen van de cd is dan ook meer om geld in de industrie te pompen. De laatste tijd koop ik wat meer cd's na een halve luisterbeurt om zo'n aankoop spannender te maken. Geeft een hogere meerwaarde aan een cd. Gemiddeld koop ik om de maand een paar cd's tegelijk. Ik heb dan ook niet een grote hoeveelheid nieuwe cd's te verstouwen.
Jeroen schreef:Maar ja, dan neem je dus eigenlijk niet echt de tijd voor een cd. Ik bedoel, hoeveel cd's die je de laatste jaren hebt gekocht ken je inmiddels uit je hoofd? zowel muzikaal als tekstueel?

Ik denk trouwens dat menigeen het volgende gevoel ook wel herkent. Het gevoel dat je krijgt wanneer je een cd wilt gaan kiezen, vooral als je een aardige collectie hebt. Ik heb wel eens een half uur voor de kasten gestaan, hehe. Soms doe ik gewoon de ogen dicht en vervolgens pak ik een cd die ik verplicht draai. Meer mensen die dat hebben?
Soms wordt een aankoop een beetje ondergesneeuwd door andere nieuwe albums, maar in dat geval is dat waarschijnlijk ook terecht. Een goede cd eist z'n tijd op om goed te leren kennen. Ik ben dan ook kritisch naar welke bands/albums ik luister en merk dat als ik cd's in een impulsieve en weinig kritische bui koop, die op den duur stof gaan vergaren.

Het uitzoeken van cd's uit de kast wordt inderdaad wat lastiger, maar als ik vooraf geen idee heb schiet me bij het bekijken van de collectie altijd wel een stuk of riff te binnen en kies zo een cd uit.
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Gebruikersavatar
metallicattim
Berichten: 300
Lid geworden op: do jun 10, 2004 5:37 pm
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door metallicattim » do dec 02, 2010 8:42 am

Ik luister muziek vooral voor/op mn gevoel, niet omdat de gitaar/drum/zang-partijen zo technisch o.i.d. zijn.
Muziek moet me aanspreken, doet het dat, dan geef ik het een 2e luisterbeurt, dan pas weet je of de muziek een blijvertje is of niet.

Soms luister je een plaat en is het 3x niks en maanden later spreekt ie je wel aan en zet je hem vaker op ( Soulfly - Conquer bijvoorbeeld ).
I've lost
all my beliefs
to a world
of hypocrisy

Laus
Berichten: 6997
Lid geworden op: di dec 18, 2001 10:16 pm
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Laus » do dec 02, 2010 9:02 am

Ik koop eigenlijk alleen nog maar 2e hands CD's. De rest download ik. Kom ik dan zo'n ge-downloade CD goedkoop tegen en ik vind hem goed gaat ie mee. Soms koopt ik op die manier 5 CD's die vervolgens 2 weken liggen stof te happen.

Groeiplaten vind ik vooral CD's die ik bij de eerste paar keer luisteren maar matig vind en er ineens een kwartje valt. Ik vind Transgression en Archetype van Fear Factory hier briljante voorbeelden van. Luister ze nog steeds. Met de nieuwste van FF, die toch behoorlijk wat kansen heeft gekregen wil het gewoon niet lukken. Vreemd fenomeen. Bij Dimmu Borgir hetzelfde: Puritanical vind ik briljant van begin tot eind. Die laatste 2-3 willen gewoon niet werken(zijn volgens mij ook gewoon matig).

Porcupine Tree geprobeerd maar wil gewoon echt niet lukken. Redemption - snowfall on judgement day vond ik vorig jaar een mooie groeiplaat. Die wordt nog steeds beter.

Er zijn ook platen die er gelijk inslaan als een bom en vervolgens weer een tijd wegebben om een jaar later weer terug te komen. Ik had dat met beide CD's van The Wounded heel sterk. Prachtige muziek.

Scar Symmetry, BFMV vind ik lekker emotionele muziek waarop ik me lekker kan uitleven. Platen die een keer of 3 nodig hebben en dan ken je ze. Dan worden ze een tijd grijs gedraaid en vervolgens alsnog vergeten. Toch weer een iets ander fenomeen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » do dec 02, 2010 10:46 am

Porcupine Tree is wel een schoolvoorbeeld van hoe het moet, vind ik. Prachtige gelaagde albums die zowel tijdens de eerste luisterbeurt overdonderen als dat ze na honderd luisterbeurten nog steeds geheimen prijsgeven. Wereldse band.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » za apr 24, 2021 4:54 pm

Aardig voor een schop.

Hoe vaak draai je een album na aankoop/download? Kun je weken vooruit met één plaat (front der matigheid) of luister je liever de hele dag verschillende liedjes via Spotify of iets dergelijks?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 16493
Lid geworden op: wo dec 19, 2001 7:30 am
Locatie: Azië

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jesper » za apr 24, 2021 5:49 pm

Ik luister het liefst hele albums in plaats van losse nummers. Dat komt ook omdat ik vaak muziek luister tijdens het werken en te veel verschillende bands na elkaar leidt af. Als een album me goed bevalt dan luister ik 'm direct of na een paar dagen weer. Anders wacht ik een tijdje.
Heus.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » za apr 24, 2021 5:59 pm

Ik kan al jaren vooruit met dezelfde plaat. Wat goed is moet je vasthouden.

Nieuwe meuk luisteren kost energie vind ik. Is net werken.
Ik ben hier gewoon.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Persistence » za apr 24, 2021 9:37 pm

Krimhild schreef: za apr 24, 2021 5:59 pm
Nieuwe meuk luisteren kost energie vind ik. Is net werken.
:lol:

Ik begrijp je redenatie wel. Maar je speelt op safe zodra je bijna altijd naar platen luistert die je al door en door kent en gewoon goed vindt.

Voor echte kippenvelmomenten kan het denk ik geen kwaad om (af en toe) een nieuwe plaat in je CD/LP/Spotify etc. player te jassen en nieuwe inspiratie op te doen. Of je moet al een superbrede collectie hebben waardoor je oude platen die je al kent maar al jaren niet hebt gehoord als ''nieuw" kan beluisteren. Dat heb ik laatst met Nachtmystium gehad, na bijna 10 jaar niet meer gedraaid te hebben :shock: . Maar ik ga toch liever voor het werken, no pain no gain (geen pijn geen fijn :mrgreen: ).

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door KoenM » za apr 24, 2021 9:44 pm

Eens.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Mollusk » za apr 24, 2021 10:03 pm

Jeroen schreef: za apr 24, 2021 4:54 pm Aardig voor een schop.

Hoe vaak draai je een album na aankoop/download? Kun je weken vooruit met één plaat (front der matigheid) of luister je liever de hele dag verschillende liedjes via Spotify of iets dergelijks?
Ik houd de cd’s en lp’s die ik gekocht heb een tijd apart voordat ik ze in de cd-kast zet. Want anders vergeet ik ze weer. Hoe vaak ik ze dan luister hangt af van het album. Soms 5x, soms 15x.
De kunst is het om het allemaal een beetje goed te rouleren. Oude en nieuwe meuk door elkaar. Als ik een iets lees over een album die ik heb en deze n.a.v. daarvan wil luisteren, pluk ik hem uit de kast en zet ik hem bij de nieuwe cd’s.
Ik denk er misschien wat meer over na dan anderen, maar ik ben wel blij met mijn systeem :-)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Mollusk » za apr 24, 2021 10:05 pm

Owja en het liefste hele albums of in ieder geval delen van albums. Geen losse liedjes door elkaar.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Krimhild » za apr 24, 2021 10:11 pm

Persistence schreef: za apr 24, 2021 9:37 pm
Krimhild schreef: za apr 24, 2021 5:59 pm
Nieuwe meuk luisteren kost energie vind ik. Is net werken.
:lol:

Ik begrijp je redenatie wel. Maar je speelt op safe zodra je bijna altijd naar platen luistert die je al door en door kent en gewoon goed vindt.

Voor echte kippenvelmomenten kan het denk ik geen kwaad om (af en toe) een nieuwe plaat in je CD/LP/Spotify etc. player te jassen en nieuwe inspiratie op te doen. Of je moet al een superbrede collectie hebben waardoor je oude platen die je al kent maar al jaren niet hebt gehoord als ''nieuw" kan beluisteren. Dat heb ik laatst met Nachtmystium gehad, na bijna 10 jaar niet meer gedraaid te hebben :shock: . Maar ik ga toch liever voor het werken, no pain no gain (geen pijn geen fijn :mrgreen: ).
Volledig met je eens, alleen nieuwe meuk is heel vaak.. tsja... meuk. Ik probeer wel nieuwe dingen hoor, maar het gaat vaak op laag tempo allemaal.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Amibor » zo apr 25, 2021 4:58 pm

Bij sommige albums hoor je al dat je ze vet gaat vinden, maar kloppen ze op het moment van aanschaf niet met je huidige mood/leven. Nooit iets wegdoen is mijn advies, ik heb twee jaar geleden een groot deel van mijn collectie herontdekt, en ook veel spijt gehad van dingen die ik weg heb gedaan en die nu niet meer te vinden zijn. Wat betreft groeiplaten, oe daar heb ik er heel veel van. Goede muziek vergt tijd en geduld. De groeiplaten die zijn uitgegroeid tot favorieten plezieren mij nu veel meer, langer en op een ander niveau dan de gave platen die meteen binnenknalden. Die zijn meteen vet, maar worden nooit meer supervet. Die groeiplaten zijn soms nog aan het groeien na decennia. Sowieso helpt het bij muziek, en zeker bij metal, om te leren al je voordelen omtrent bands, genres en subgenres heel hard uit het raam te mieteren, zonde dat dit sommige mensen nog in de weg zit. Ze missen veel.
Er blijven natuurlijk wel basale zaken die je aanspreken in muziek. Bij mij is dat bijvoorbeeld noodzaak (die vaak overtuigt door de emotie), melancholie, originaliteit en wtf-momenten. Als ik een plaat tegen het lijf loop die dit alles lijkt te hebben maar mij toch niet overtuigt, moet ik 'm van mezelf bewaren. De kans is groot dat hij jaren later inslaat als een bom. Nu ik tegen de 40 loop merk ik wel dat ik al een hoop ken, dat het lastiger is om een plaat te vinden die je echt flabbergasted achterlaat. Maar ze zijn er nog steeds, en ze komen nog steeds uit.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » zo apr 25, 2021 8:47 pm

Mooie bijdragen. @Amibor: Ik herken dat enorm.

Er zijn zelfs platen die ik bij de eerste luisterbeurten totaal niet trek. Dat ik me naderhand echt afvraag: wat heb ik nu net gehoord? Maar op de één of andere manier vallen de puzzelstukjes bijna altijd in elkaar. Zo vond ik een omstreden plaat als Satyricon - Now, Diabolical de eerste keren compleet kut. Grauwe saaiheid noemde ik die cd destijds. Maar toch bleef ik het album draaien en inmiddels vind ik het sterk werk.

Overigens is die cd wel een wat vreemd geval. Meestal is een groeiplaat muzikaal wat complexer, terwijl Now, Diabolical in vrijwel alles vrij elementair is. Maar goed, dat zal inderdaad met stemming en emotie te maken hebben.

Doorgaans zijn het echter vooral de albums met 'moeilijke' muziek die tijd behoeven. A Principle Of Doubt van Mekong Delta bijvoorbeeld. Dat album is ietwat wrang geproduceerd en steekt technisch ook nog eens enorm ingewikkeld in elkaar. In zo'n geval dwing ik mezelf ook wel eens op zo'n album langdurig in de auto mee te nemen of deze thuis echt vaker achter elkaar te draaien. Met succes trouwens. De muziek daalde uiteindelijk behoorlijk in. En zo zijn er nog tal van dat soort voorbeelden.

Heerlijke bezigheid trouwens. Herken mezelf ook wel in de oude post van Orphe, al is mijn collectie niet echt klein. Verlang zo nu en dan wel eens terug naar de begindagen van mijn metalverslaving. Toen ik gerust tien keer per dag naar Hatebreeder van Children Of Bodom, Enthrone Darkness Triumphant van Dimmu Borgir of Brave New World van Iron Maiden luisterde. Ah, overzicht.

Terwijl ik dit intik, zit ik toevallig al voor de vierde of vijfde keer naar Utgard van Enslaved (de laatste) te luisteren. Heb die natuurlijk wel vaker gedraaid in de afgelopen maanden, maar heb het idee dat ie nu echt landt. Geniale plaat. Maar Enslaved is wat mij betreft wel een groeiband bij uitstek.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Amibor » zo apr 25, 2021 10:47 pm

Enslaved is een goed voorbeeld ja. Sowieso, zoals eerder vermeld, zit het euvel vaak in de progressieve hoek. De laatste Tool vond ik in eerste instantie maar een flauwe herhaling van zetten, nu vind ik em misschien wel beter dan 10.000 days. En In The Passing Light Of Day van Pain Of Salvation, oh die vond ik toch kut de eerste keer! Nu is het mijn favoriete PoS-plaat, met afstand. Etcetera.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Iron Maiden » ma apr 26, 2021 9:56 am

Het hangt voor mij echt af van het album of ik het een hele week kan luisteren of snel weer af ga wisselen. Het nieuwe album van Witherfall heeft bijvoorbeeld anderhalve week achter elkaar zijn rondjes gedraaid in de auto. Dan kies ik de ene keer voor losse nummers en dan weer luister ik het album weer in zijn geheel. Daarnaast zijn er ook wel weken waarin ik iedere dag wissel van cd of dat ik op een 'ontdekkende' tour ben en Spotify afstruin naar voor mij nieuwe bands.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Draconian » ma apr 26, 2021 3:45 pm

Jeroen schreef: zo apr 25, 2021 8:47 pm
Er zijn zelfs platen die ik bij de eerste luisterbeurten totaal niet trek. Dat ik me naderhand echt afvraag: wat heb ik nu net gehoord? Maar op de één of andere manier vallen de puzzelstukjes bijna altijd in elkaar. Zo vond ik een omstreden plaat als Satyricon - Now, Diabolical de eerste keren compleet kut. Grauwe saaiheid noemde ik die cd destijds. Maar toch bleef ik het album draaien en inmiddels vind ik het sterk werk.

Overigens is die cd wel een wat vreemd geval. Meestal is een groeiplaat muzikaal wat complexer, terwijl Now, Diabolical in vrijwel alles vrij elementair is. Maar goed, dat zal inderdaad met stemming en emotie te maken hebben.
Helemaal mee eens. Now, Diabolical is mijns inziens een atypische groeiplaat. Enerzijds heel toegankelijk en 'kaal', maar tegelijkertijd een plaat waar ik naar blijf teruggrijpen. Naar aanleiding van jouw post gooi ik hem nog maar eens in de cd-speler. Wat het album wat mij betreft zo geniaal maakt, is dat iedere riff ertoe doet. Er staat geen enkele overbodige passage op; alles is uitgekleed tot het minimale, maar met die minimale middelen hakt de band er des te harder in. Dat komt ook door de teksten, die eveneens simpel, effectief en to the point zijn, met soortgelijke urgentie gebracht:

"Rise my friend - march to war
Time is up - shadows dance
Fight my friend - tyrants pull
Time is up - burn the world"

Of:

"Awaiting the battle destined
Reflecting the ending desired
On bloodstained soil
The circles meet
Face him
On bloodstained soil
The fog dispersed
Come forth - A new enemy"

Ieder woord wordt met evenveel gif en urgentie uitgespuwd. Anyway, wat een waanzinnig album blijft het toch ook!
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door KoenM » ma apr 26, 2021 4:01 pm

Helemaal grijs gedraaid. Dan heeft ie wel even een afkoelperiode nodig, want ik heb die echt zodanig veel geluisterd dat ik hem op een gegeven moment kotsbeu was. Verder kan ik het alleen maar eens zijn met bovenstaande lofzang. Geweldig album.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Groeiplaten en Manier van luisteren

Bericht door Jeroen » ma apr 26, 2021 4:08 pm

Ik weet ook nog dat talloze recensenten en blackmetalfans destijds riepen dat die plaat helemaal geen black metal is. Ik kan het niet meer met ze oneens zijn. Als je die plaat luistert, hoor je in alles de oorspronkelijke sound van black metal terug. De riffs hadden ook van Burzum of Darkthrone kunnen zijn. Het verschil is dat de sound meer in your face is, waardoor het wat harder rockt. Burzum en Darkthrone kozen altijd voor een afstandelijke sound, alsof de muzikanten een deur verder hun partijen inspeelden.

Je hoort dat trouwens ook wel bij de oude albums van Satyricon. Denk veel synthesizers en gekkigheid weg en je houdt toch ook deze riffstijl over.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie