Muziekbeleving

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Muziekbeleving

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 1:03 pm

Om even voort te borduren op de verhalen in het thrash/speedtopic.
Metal79 schreef:
Eru Iluvatar schreef: Mensen denken nog wel eens dat het een financiële kwestie is dat ik 'slechts' circa 400 cd's/lp's heb in plaats van 1000 of meer. Ik ga slechts voor het puntje van de ijsberg, omdat alleen de top albums bevat ik na zoveel jaar nog steeds regelmatig zal draaien. De gedachte van honderden muziekdragers in huis te hebben die ik nauwelijks gedraaid heb of al jaren niet meer is voor mij een verontrustend idee: levenloze materie zonder een emotionele of amuserende meerwaarde. Hetzelfde heb ik overigens ook met boeken en games.
Hulde voor deze post.
In de kritiek van CoenV kan ik me ook goed vinden. Daar komt nog bij dat de releaseberg vooral ook een zwik middelmaat (en spul daaronder) bevat. Uit mijn plaatjesrecensentendagen - die gelukkig achter me liggen - herinner ik me vooral de overdosis rommel die ongevraagd op de mat viel, met bijbehorend PR-gekakel. Het leven is te kort en kostbaar om je daarmee bezig te houden. Uiteindelijk zat ik met tegenzin te luisteren, alsof het huiswerk was. Dat kan nooit de bedoeling zijn, toch?
En wanneer je in één maand 'tig releases moet doorploegen, hoe kun je dan überhaupt nog een afgewogen oordeel vellen? Wat kan er nog bezinken? Voor het opbouwen van een band met een bepaald album is al helemaal geen tijd en ruimte.

Wat die ijsberg betreft, weliswaar staat bij mij een veelvoud van die 400 geluidsdragers (echter ook weer niet bizar veel, geloof ik), maar dat is er simpelweg op terug te voeren dat ik al ietsje langer besta. Verkopen doe ik overigens niet(s), al verandert mijn smaak soms, of beter: fluctueert hij. Wat ik nu niet beluister, kan ik over een jaar misschien wel weer waarderen. Een miskoop blijft dus ook in de collectie, ter lering ende vermaak.
Duurzaam investeren in plaats van consumptief accumuleren, daar gaat het om.

P.S. Pre-Powermad-post.
Metal79 schreef:Het enige wat ik ooit heb gedownload is de 3-track-demo van Heathen. Voor de rest doe ik daar niet aan, het zegt me simpelweg niets. Is het niet op LP, CD of desnoods tape verschenen, bestaat het voor mij gewoon niet. Scheelt enorm.

Komt sterk overeen met mijn visie. Maar die visie is louter persoonlijk. Ik heb niets tegen downloaders. Het is ook een wijze om kennis op te doen en nieuwe dingen te beluisteren. Maar geef toe, er gaat toch niets boven gespannen naar je favoriete platenzaakje rijden, wetende dat er net vers van de pers een nieuwe release voor je klaarligt. Dat had ik afgelopen vrijdag nog met Ayreon. Bezoekjes aan platenzaken zijn voor mij echt uitjes. Ik neem er uitgebreid de tijd voor. Ondanks dat ze regelmatig voorkomen, gaat de lol er nooit vanaf. Vroeger toen er nog zoiets was als de Metal Mania Store (later Metalzone) in Nijverdal, fietste ik altijd vol verwachting die tien of elf kilometer. Mooi wereldje, vooral als de zaken bemand worden door echte liefhebbers. Waar vandaag de dag Popeye in Hengelo een prachtvoorbeeld van is. Als hij dan af en toe even door de zaak roept dat er een mooie solo aankomt op de boxen, het volume de pijngrens overstijgt en het kippenvel die man op de armen staat. Geweldig.
Ik slaap zelfs slecht als ik weet dat ik de volgende dag naar Utrecht afreis om het aanbod van de platenbeurs door te spitten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » ma okt 28, 2013 1:28 pm

Muziekbeleving, maar vooral ook verzamelbeleving.


Ik lees veel herkenbare dingen, al zit er in Eindhoven geen platenzaak meer waar ik mijn metalwoede kan bekoelen. Het verzamelen echter, blijf ik wel mooi vinden. Zo ook op Ages Of Metal waar een heel leuke metalmarkt aanwezig was. Dan kom je makkelijk met een plaat of 20 thuis. Verder denk ik dat iedere muziekverzamelaar voor het topje van de ijsberg gaat. Kees gaat voor het uiterste spitsje. Niks mis mee overigens. Tot een paar jaar geleden wilde ik graag bepaalde discografiën compleet hebben, maar van een band als Testament heb ik nu echt genoeg aan de eerste twee platen. Ik probeer nu echt voor de pareltjes te gaan, al is het lastig om een plaat met een gaaf artwork te laten liggen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Satyr » ma okt 28, 2013 1:38 pm

Ik ben een downloader, het spijt me. Terwijl ik rond het jaar 2000, toen was ik 20, richting de 1000 cd's had. Financieel zit het er al jaren niet meer in om alles te halen wat ik wil, dus ik beperk me tot speciale uitgaves. Ik ga volgende week bijvoorbeeld mijn eerste cd van dit kalenderjaar kopen, de nieuwe Falkenbach. Die al drie dagen online te verkrijgen is. Dus dan weet je wat je koopt.

Mensen die kritiek hebben op downloaders, hebben een punt, maar vechten tegen de bierkaai. Ik begrijp de kritiek, maar het veranderd mijn mening niet en ik zal zeker niet stoppen met downloaden. Zonder Soulseek zou ik een stuk minder bands gekend hebben.

edit: Ja, ik mis het sneupen in een cd zaak wel ja. Herkenbaar, die spanning, de zoektocht naar obscure pareltjes...

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Muziekbeleving

Bericht door jeffrey » ma okt 28, 2013 1:45 pm

Ikzelf merk dat ik steeds minder de dwang heb om veel platen te willen hebben. Toppers en goede platen koop ik sowieso, maar ik download veel omdat ik eerst wil weten of het de moeite is om aan te schaffen. Vaak flikker ik dan (op een of twee nummers na) alles weer weg. Deze nummers komen dan in een random playlist voor als ik niet weet wat ik wil luisteren. Ik kan me nog wel tijden herinneren dat ik uren mailorders door zat te spitten en lijstjes maakte om vervolgens een bulk aan platen te kopen waarvan achteraf zeker de helft na minder dan een jaar totaal niet meer de moeite was. Ik ben daar maar mee gestopt. Volg de nieuwe releases, op enkele bands na, ook niet meer op de voet. De laatste jaren kom ik via de toptopics op dit forum (Epic, US, Heavy, NWoBHM, NWoTHM) of reviews van Ralf en Hawk van Metal-Observer aan mijn informatie. Het dwangmatige is er af, ik ga steeds meer voor echte kwaliteit waar vroeger nog wel eens de kwantiteit was. Merk ook dat mijn enthousiasme de laatste tijd voor nieuwe platen/bands minder sterk geworden is. Alleen over de toppers kan ik nog echt lyrisch zijn, verzadiging wellicht? Vroeger kon ik ook uren struinen op blogspots en myspace op zoek naar verborgen parels. Heeft me een hoop opgeleverd (Atlantean Kodex bijvoorbeeld jaren geleden), maar ik beleef er nu geen lol meer aan. Laatst nog een poging gewaagd om op zoek te gaan naar nieuwe Epic Metalbandjes in zijn demo-periode. Was er naar een kwartier klaar mee, wacht wel tot er wat over gepost wordt. Mijn muzieksmaak is binnen de Metal ook niet zo breed en mijn favogenre (Epic Metal) zelfs vrij klein waardoor je de parels er snel uit hebt.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 1:47 pm

Hehe, Ruud, scheelt dat veel US metalbands en thrashbands maar 1 of 2 cd's hebben, als het om completeren van discografieën gaat. Bij sommige bands vind ik dat simpelweg gaaf. Ook omdat ik de meeste platen top vind. Zo heb ik alles wel van Testament en ook bijvoorbeeld Destruction. In eerste instantie had ik alleen die Neo-Destruction cd The Least Successful Human Cannonball niet, maar toen ik die voor een prikkie tegenkwam, heb ik em toch maar meegenomen. Goed, het is niet super, maar in zo'n geval loont het om de boel compleet te maken. Zelfde geld voor Omen - Reopening The Gates. Voor 1 euro meegenomen, dan kun je dat nog eens doen. Bovendien heb ik zo mijn adresjes voor muziek, zodat ik nooit de hoofdprijs betaal, een uitzondering daargelaten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Muziekbeleving

Bericht door ketter » ma okt 28, 2013 2:05 pm

Laatst gewijzigd door ketter op do nov 28, 2013 5:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 2:08 pm

Prima toch. We hoeven elkaar niet te veroordelen. Zo heb je ook de lp-liefhebbers die cd's er niet in willen hebben. Iedereen z'n ding. Geldige argumentatie ook nog eens.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 2:54 pm

De opmerking over downloaden was niet zozeer een waardeoordeel, ik kan er simpelweg niets mee.
Wat de aloude discussie CD versus LP betreft: een LP is prachtig vanwege de klank en het formaat waarop het artwork maximaal uitkomt. Maar die fanatieke LP-verheerlijking? Hm. Ik herinner me van vroeger ook genoeg persingen (Roadrunner anyone?) met een waardeloze audiokwaliteit en/of een liefdeloze opmaak zonder tekstvel of wat dan ook.

Mijn budget is eveneens uiterst bescheiden. Aan recenseren/promo's doe ik, zoals ik elders al schreef, bewust al jaren niet meer, dus de gratis plaatjes beperken zich tot zeer incidentele zaken. Toch ga ik er niet van downloaden, ik vind het juist plezierig om daardoor substantieel minder ter beluistering te hebben. Als ik vandaag zou stoppen met muziek aanschaffen (wat niet gaat gebeuren, vrees ik), kan ik nog een leven lang toe met wat er staat.

Spijtig is de teloorgang van de platenzaken. Daar moet ik echter bij aantekenen dat die toch al circa vijftien jaar qua metal niet meer voeren wat ik wil hebben. Vrijwel alle nieuw verschenen werk bestel ik bij m'n vaste postorderadres(sen) en bands direct indien mogelijk. Tweedehandsjes gaan nog wel via de 'echte' winkel, altijd weer leuk om de bakken door te gaan. Je weet nooit wat je tegenkomt. Zoals vier, vijf oude Rising Force-vinylbootlegs voor acht euri per stuk.

CD's zijn in Nederland, in vergelijking met bijvoorbeeld ons oostelijke buurland, altijd al veel te duur geweest. Nu loopt het helemaal de spuigaten uit. Nieuw vinyl is weer hip, dus kost ook vaak te veel. Om precies te zijn het dubbele van vroeger, dat is zelfs met het inflatie-excuus niet te rechtvaardigen. Opvallend ook dat, voordat het weer trendy werd, tweedehands metalvinyl vaak voor een habbekrats over de toonbank ging. Nu kost de meest alledaagse plaat een handvol euri meer dan hij waard is. Handelaren hebben vaak geen idee wat iets (waard) is, maar metalheads zijn platenkopers, dus hop, gooi er maar een paar euro's bovenop.
Vinyl uit het buitenland (lees: Duitsland) heeft het fnuikende nadeel van onevenredig hoge portokosten wanneer je slechts één LP bestelt. Dus dat los ik op met items 'bewaren' tot ik er voldoende bijeen heb om dat verzendbedrag rendabel te maken. Bij gelimiteerde persingen soms een risico.
Laatst gewijzigd door Metal79 op ma okt 28, 2013 3:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » ma okt 28, 2013 3:18 pm

Ik ben de laatste tijd steeds meer gaan downloaden. Altijd tegen geweest, maar ik vind het belangrijker dat ik mijn geld uitgeef aan cd's en lp's die echt de moeite waard zijn. Ik koop alsnog wel regelmatig dingen op de gok, maar dat is wel een heel stuk minder geworden. Een mooi stukje artwork wil me nog wel eens anders doen besluiten, maar ik koop geen platen meer, omdat ik het vermoeden heb dat het wel eens tof zou kunnen zijn. Puur op recensies afgaan (tenzij ik de reviewer in kwestie vertrouw). Downloaden, maar ook youtube, bandcamp etc, zijn nu vooral prachtige hulpmiddelen om te kijken of iets de moeite waard is.

Jeroen schreef:Hehe, Ruud, scheelt dat veel US metalbands en thrashbands maar 1 of 2 cd's hebben, als het om completeren van discografieën gaat.

Scheelt wel inderdaad, maar het gaat dan vaak ook om muzikanten die in meerdere bands actief waren. Neem een Michael Grant bijvoorbeeld: drie platen Onward, twee platen Crescent Shield, een plaat Cypher Seer etc. Dat maakt aan de andere kant het verzamelen ook weer leuk. Bij sommige mensen kan je goed horen wat voor stempel zij op het resultaat drukken.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » ma okt 28, 2013 3:25 pm

Metal79 schreef:De opmerking over downloaden was niet zozeer een waardeoordeel, ik kan er simpelweg niets mee.
Wat de aloude discussie CD versus LP betreft: een LP is prachtig vanwege de klank en het formaat waarop het artwork maximaal uitkomt. Maar die fanatieke LP-verheerlijking? Hm. Ik herinner me van vroeger ook genoeg persingen (Roadrunner anyone?) met een waardeloze audiokwaliteit en/of een liefdeloze opmaak zonder tekstvel of wat dan ook.

Mijn budget is eveneens uiterst bescheiden. Aan recenseren/promo's doe ik, zoals ik elders al schreef, bewust al jaren niet meer, dus de gratis plaatjes beperken zich tot zeer incidentele zaken. Toch ga ik er niet van downloaden, ik vind het juist plezierig om daardoor substantieel minder ter beluistering te hebben. Als ik vandaag zou stoppen met muziek aanschaffen (wat niet gaat gebeuren, vrees ik), kan ik nog een leven lang toe met wat er staat.

Spijtig is de teloorgang van de platenzaken. Daar moet ik echter bij aantekenen dat die toch al circa vijftien jaar qua metal niet meer voeren wat ik wil hebben. Vrijwel alle nieuw verschenen werk bestel ik bij m'n vaste postorderadres(sen). Tweedehandsjes gaan nog wel via de 'echte' winkel, altijd weer leuk om de bakken door te gaan. Je weet nooit wat je tegenkomt. Zoals vier, vijf oude Rising Force-vinylbootlegs voor acht euri per stuk.

CD's zijn in Nederland, in vergelijking met bijvoorbeeld ons oostelijke buurland, altijd al veel te duur geweest. Nu loopt het helemaal de spuigaten uit. Nieuw vinyl is weer hip, dus kost ook vaak te veel. Om precies te zijn het dubbele van vroeger, dat is zelfs met het inflatie-excuus niet te rechtvaardigen. Opvallend ook dat, voordat het weer trendy werd, tweedehands metalvinyl vaak voor een habbekrats over de toonbank ging. Nu kost de meest alledaagse plaat een handvol euri meer dan hij waard is. Handelaren hebben vaak geen idee wat iets (waard) is, maar metalheads zijn platenkopers, dus hop, gooi er maar een paar euro's bovenop.
Vinyl uit het buitenland (lees: Duitsland) heeft het fnuikende nadeel van onevenredig hoge portokosten wanneer je slechts één LP bestelt. Dus dat los ik op met items 'bewaren' tot ik er voldoende bijeen heb om dat verzendbedrag rendabel te maken. Bij gelimiteerde persingen soms een risico.

Tja, ik ben ook gevallen voor het vinyl. Toch beperk ik dat hoofdzakelijk voor stoner, psychedelische hardrock en doom metal. Heavy metal hoor ik graag zuiver en dat komt wat mij betreft veel beter tot z'n recht op cd's. Een plaat van Hawkwind of The Beatles komt voor mij veel beter tot z'n recht op krakerig vinyl. Traditionele metal zit dan op een grijs vlak. Obscuurdere platen zijn toch al slecht verkrijgbaar, dus dan schaf ik zoiets nog makkelijk aan op zowel vinyl als cd (zelden beiden overigens). Begin dit jaar nog een mooie uitgave van Liege Lord's Burn To My Touch gekocht op vinyl. Het plezier is er niet minder om.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 4:16 pm

Grappig, ik maak ook een verdeling vinylgenres <---> CD-genres. Progmetal zal ik niet (snel) op elpee aanschaffen. US-metal, NWoBHM, 70s heavy rock et cetera weer wel. Past voor mij gewoon bij de muziek, stoer vinyl.
Het hangt ook van de verpakking af. Bij het monumentale vinyl van The white goddess was het ook vantevoren helder. Die heb ik ook op CD gekocht trouwens, iets wat ik vrij zelden doe (eigenlijk alleen bij bands als Jex Thoth, en Atlantean Kodex dus).

Gebruikersavatar
Aerodeth
Berichten: 542
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 12:06 pm
Locatie: a little south of sanity

Re: Muziekbeleving

Bericht door Aerodeth » ma okt 28, 2013 5:01 pm

Ik download ook veel. Maar dat doe ik vooral omdat ik het dan op mijn ipod kan zetten. Andere redenen zijn: de albums zijn niet te krijgen, of ze zijn wel te krijgen maar belachelijk duur, of ik vind het niet de moeite waard om het hele album te kopen.
Verder koop ik ook veel lp's. Ik heb nu zo'n 200 lp's die ik ook veel draai. Tevens had ik 300 cd's die ik nu langzaam aan het verkopen heb aangezien ik alles liever op lp wil hebben.
onderschrift

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 5:08 pm

Wie zoekt zal vinden, knul. Neem zo'n zeldzame cd als Wrath - Nothing To Fear. Op ebay gegarandeerd knetterduur, maar ik trof em toevallig voor 15 euro via bol.com (bij zo'n aangesloten handelaar in tweedehands cd's). Inmiddels is het cdtje wel opnieuw uitgebracht, maar toch. Soms moet je er ook tegenaan lopen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Iron Maiden
Berichten: 3088
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Iron Maiden » ma okt 28, 2013 6:27 pm

Ik download tegenwoordig meer dan mij lief is. Ik kan simpelweg niet alle cd's die ik interessant vind betalen. Ik kies mijn cd's nu echt en koop vooral albums waarvan ik verwacht dat het 'jaarlijstmateriaal' is. Daarnaast zie ik downloaden een nuttige manier om meer bands te ontdekken, waarvan ik later dan weer een cd zou kunnen kopen.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Orklord » ma okt 28, 2013 7:01 pm

Ik ben eigenlijk al langer dan een jaar niet eens meer in een cd winkel geweest. Nu kan ik via mijn werk veel verkrijgen, dus de noodzaak is ook niet zo hoog.
Ik download ook nog redelijk wat. Gewoon om op de hoogte te blijven. Hoewel eigen collectie altijd voor gaat.
Discografieën completeren ben ik al een tijd mee gestopt. Ik wil liever kwaliteit in de kast dan kwantiteit.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Muziekbeleving

Bericht door Den » ma okt 28, 2013 7:25 pm

ook hier een onderverdeling naar genres als het gaat om in welke vorm ik iets aanschaf. Hardcore, punk, crust en sludge etc koop ik liefst op vinyl. Metal vaker op cd. Downloaden doe ik alleen voor wat ik al op vinyl heb. Er gaat wat mij betreft toch niets boven een plaat of cd in handen te hebben. Een download heeft gewoon geen beleving.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Muziekbeleving

Bericht door Den » di okt 29, 2013 8:04 am

Een kleine terzijde: waar ik me overigens wel altijd over verbaas is dat een underground-plaat ergens tussen de 9 en 15 euro kost, terwijl een beetje heavy metal-plaat ergens tussen de 25 en de 50 lijkt te moeten kosten. Een extra motivatie voor mij om ze te laten liggen. Ik verbaas me echt over die prijzen!
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Woutjinho » di okt 29, 2013 10:24 am

Ik download heel veel en de meeste cd's die ik koop zijn dan ook mijn favorieten die eerst op mijn computer stonden. Zo hier en daar koop ik ook cd's die ik nog nooit eerder beluisterd heb, maar dan moeten het wel goede deals zijn.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » di okt 29, 2013 10:57 am

Den schreef:Een kleine terzijde: waar ik me overigens wel altijd over verbaas is dat een underground-plaat ergens tussen de 9 en 15 euro kost, terwijl een beetje heavy metal-plaat ergens tussen de 25 en de 50 lijkt te moeten kosten. Een extra motivatie voor mij om ze te laten liggen. Ik verbaas me echt over die prijzen!
Bedoel je met undergroundplaten dan vinyl in andere genres?
Dat met de in Nederland vaak bizar hoge prijzen had ik ook aangekaart. Kijk je over de grens, zijn de prijzen substantieel lager.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Muziekbeleving

Bericht door Den » di okt 29, 2013 11:04 am

Metal79 schreef:
Den schreef:Een kleine terzijde: waar ik me overigens wel altijd over verbaas is dat een underground-plaat ergens tussen de 9 en 15 euro kost, terwijl een beetje heavy metal-plaat ergens tussen de 25 en de 50 lijkt te moeten kosten. Een extra motivatie voor mij om ze te laten liggen. Ik verbaas me echt over die prijzen!
Bedoel je met undergroundplaten dan vinyl in andere genres?
Dat met de in Nederland vaak bizar hoge prijzen had ik ook aangekaart. Kijk je over de grens, zijn de prijzen substantieel lager.
ik doel op de hardcore/punk/sludge platen die ik bestel bij Nederlandse labels/distro's als Reflections, graanrepubliek, shield, etc.

Wil ik overigens bij Reflections een metal-plaat kopen schieten de prijzen ook hard de hoogte in. Apart verschijnsel is dat.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » di okt 29, 2013 11:14 am

Den schreef:
Metal79 schreef:
Den schreef:Een kleine terzijde: waar ik me overigens wel altijd over verbaas is dat een underground-plaat ergens tussen de 9 en 15 euro kost, terwijl een beetje heavy metal-plaat ergens tussen de 25 en de 50 lijkt te moeten kosten. Een extra motivatie voor mij om ze te laten liggen. Ik verbaas me echt over die prijzen!
Bedoel je met undergroundplaten dan vinyl in andere genres?
Dat met de in Nederland vaak bizar hoge prijzen had ik ook aangekaart. Kijk je over de grens, zijn de prijzen substantieel lager.
ik doel op de hardcore/punk/sludge platen die ik bestel bij Nederlandse labels/distro's als Reflections, graanrepubliek, shield, etc.

Wil ik overigens bij Reflections een metal-plaat kopen schieten de prijzen ook hard de hoogte in. Apart verschijnsel is dat.
Ja, punk en hardcore waren altijd al voordeliger. Dat heeft zeker ook te maken met het ouderwetse engagement binnen die scene. Daar wordt van oudsher anders tegen het geldverdienen aangekeken dan in de metal, waar dat allemaal ietsje losser is.

Gebruikersavatar
Dimas
Berichten: 2462
Lid geworden op: do jul 31, 2003 2:23 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Dimas » di okt 29, 2013 11:23 am

Ik download heel veel, luister heel veel en probeer tussendoor ook nog de fysieke collectie (550 stuks plus 50 vinyl) door te luisteren. Ik moet zeggen dat de verzamelwoede een aantal jaar een stuk meer aanwezig was (elke maand 50 euro uitgeven aan allerlei goedkope uitgaven bij (toen nog) dis-order en cdwow). Nu verschuift het langzaam naar mooie vinyl-releases en albums die echt goed zijn.
Ik ga nu al strakker door de cd's heen en doe alles weg wat niet meer overtuigd. Ik denk dat ik de volgende keer nog strakker er doorheen ga en het echt maar weer eens terug moet brengen naar een kleiner aantal echt verdomd goede platen. En wellicht verschuiven van cd naar vinyl.

Dat ligt ook wel enigszins aan de financiele situatie natuurlijk.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Eru Iluvatar » di okt 29, 2013 6:06 pm

Muziek geeft voor mij extra schoonheid aan de wereld en het leven. Schoonheid, en daarmee ook sfeer die het vaak op het eerste gezicht ontbeert. Anderzijds is muziek onderdeel van ons bestaan en is dit esthetische aspect er inherent onderdeel van. Muziek als doel op zich, niet als middel, een beetje zoals Romantische denkers als Schiller kunst bekeken. Maar muziek lijkt soms (in het geval van bepaalde bands) juist een middel te zijn om die 'echte' 'schone' wereld te ontwaren. Zoals dromen, bepaalde films en literatuur of een goede natuurwandeling dat ook kunnen doen. Sommige mensen noemen dit een spirituele ervaring en zoeken soortgelijke ervaringen in religies, esoterisme, etc. Ik noem het eerder het ervaren van sfeermomenten die je op positieve transporteren uit je vaste gemoedstoestand en perceptie van je directe omgeving. Escapistische geestverruiming met positieve afloop.

In die zin heeft bepaalde muziek op mij wellicht een soortgelijk effect als religie en verdovende middelen op anderen. Bepaalde bands weten onder bepaalde omstandigheden dat effect bij mij te sorteren. Anderen totaal niet en hebben meer een opwekkend, activerend en simpelweg vermakende werking.

Het leuke aan een sterk visuele muziekcollectie is vaak dat je een inhoudsopgave krijgt van de ziel van iemand. Net als een boekenkast kan een platenverzameling veel over iemand vertellen. Als ik bij iemand voor het eerst thuis kom, bekijk ik vrijwel direct de opgestelde boeken en cd's/lp's. Voor mij zijn veel albums in de collectie herrieneringsmomenten: ze refereren aan de periode en de gemoedstoestanden rond de tijd dat ik de desbetreffende muziek heb aangeschaft. Soms waren dat minder leuke momenten, maar door de muziek van die periode aan slechte tijden te verbinden, kan ik dat ook beter verwerken en makkelijker accepteren in het grotere geheel van het leven.

Daarom is het in mijn optiek ook goed om in droeve tijden sombere muziek te luisteren: de sonische achtergrond doet je realiseren dat zulke momenten nou eenmaal bij het leven horen en vaak onafwendbaar zijn. Het beste is de neerslachtigheid te accepteren en de emotie uit te zitten met de bijbehorende muziek.

Daarin - en muziek in het algemeen - schuilt echter ook een gevaar. Soms is het placebo, leegte-opvullende effect van muziek zo sterk dat het zelfs eenzaamheid kan verheerlijken en verbloemen. Het is de vraag in hoeverre de luisteraar er dan goed aan doet in de muziek op te gaan en niet eens nieuwe, meer socialiserende paden te bewandelen. Een beetje als het personage van Leonardo DiCaprio in 'Inception'.

Gebruikersavatar
Pigface
Berichten: 638
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 7:40 pm

Re: Muziekbeleving

Bericht door Pigface » di okt 29, 2013 6:23 pm

Hier was t altijd downloaden.
Maar koop sinds dit jaar weer cds, gewoon omdat ik het toch eigenlijk wel vet vind om het origineel te hebben.
Cd's dan, met platen heb ik niets.
Yippee-ki-yay, motherfucker !!!!!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » di okt 29, 2013 7:44 pm

Eru Iluvatar schreef:Muziek geeft voor mij extra schoonheid aan de wereld en het leven. Schoonheid, en daarmee ook sfeer die het vaak op het eerste gezicht ontbeert. [...]

Maar muziek lijkt soms (in het geval van bepaalde bands) juist een middel te zijn om die 'echte' 'schone' wereld te ontwaren. [...]

Escapistische geestverruiming met positieve afloop. [...]

Net als een boekenkast kan een platenverzameling veel over iemand vertellen. Als ik bij iemand voor het eerst thuis kom, bekijk ik vrijwel direct de opgestelde boeken en cd's/lp's. [...]
Dat allemaal, dus. En meer.
Muziek intrigeert, intensiveert, verdiept, verstoort, verstrooit, verzacht, kortom: verrijkt.
Zoals een vriend van me het ooit verwoordde: without music, life wouldn't be fair.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Muziekbeleving

Bericht door Den » di okt 29, 2013 8:19 pm

Metal79 schreef:Ja, punk en hardcore waren altijd al voordeliger. Dat heeft zeker ook te maken met het ouderwetse engagement binnen die scene. Daar wordt van oudsher anders tegen het geldverdienen aangekeken dan in de metal, waar dat allemaal ietsje losser is.
zelfs met dat in het achterhoofd verbaasd het grote prijsverschil mij. Maar wellicht ben ik ook al verpest voor het grootkapitalisme door teveel punk... :wink:
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » di okt 29, 2013 8:25 pm

Den schreef:
Metal79 schreef:Ja, punk en hardcore waren altijd al voordeliger. Dat heeft zeker ook te maken met het ouderwetse engagement binnen die scene. Daar wordt van oudsher anders tegen het geldverdienen aangekeken dan in de metal, waar dat allemaal ietsje losser is.
zelfs met dat in het achterhoofd verbaasd het grote prijsverschil mij. Maar wellicht ben ik ook al verpest voor het grootkapitalisme door teveel punk... :wink:
Beter zo. [headbang]

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Muziekbeleving

Bericht door Krimhild » vr nov 01, 2013 10:23 am

Eru Iluvatar schreef: *Tekst*
Mooi!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 9:12 pm

Dank!

Ernst
Berichten: 5002
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Muziekbeleving

Bericht door Ernst » di nov 05, 2013 10:09 pm

Een leuk topic. Ik heb een iets andere oplossing voor het vraagstuk muziek - in welke vorm?

Enkele jaren terug heb ik mijn gehele cd-verzameling de deur uitgedaan nadat ik merkte dat het me eigenlijk niet veel meer deed om een nieuwe cd te verkopen. Nadat de hele verzameling de deur uit is gegaan, heb ik enkel het grootste gedeelte van mijn vinyl behouden. Dat heb ik mee verhuist naar Boedapest toen ik daar naartoe ging en 2 jaar later (en inmiddels 2 jaar terug) naar Dublin. Die lokatie is van belang, want hier merk ik echt goed in dat ik op een eiland zit: het aanbod van zowel cd's als lp's is drastisch naar beneden gegaan sinds de economische crisis hier alle platenzaken op een stuk of 5 na failliet heeft gemaakt.

Ik heb circa 120 platen. Mijn collectie beperkt zich niet tot een specifiek genre, al overheerst sludge en doom iets. Dat komt mede omdat ik eigenlijk slechts 1x per jaar echt platen koop: op het Roadburn festival. Ik ben echter ook daar mee opgehouden goeddeels nadat ik merkte dat ik vooral de zakken loop te spekken van bijzonder ergerlijke praktijken van een select aantal (voornamelijk) Amerikaanse labels.

Platen worden nu enkel nog bij optredens gekocht door me, of bij het bovengenoemde festival. Tekenend was bijvoorbeeld de rerelease van 2 Neurosis albums die ik vorig jaar aan heb geschaft: 35 euro per stuk, nieuwe platen. Totaal absurd natuurlijk, je krijgt er gewoon de neiging van het label stoicijns te negeren naderhand. Ulver toont mijns inziens erg goed aan wat er mis is met de muziekindustrie middels deze post op hun site: http://www.jester-records.com/ulver/ulv ... T_OF_DYING

Ik gebruik voor mijn dagelijkse portie nieuwe albums en oude amusementsmuziek (zoals Anthrax: heel gaaf hoor, maar daar gaan de haren op mijn lijft niet recht overeind van staan en hoeft dus niet op vinyl hier te staan) Spotify. Ik heb een maandelijks abonnement en dat bevalt me eigenlijk wel best.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Muziekbeleving

Bericht door Mollusk » di nov 05, 2013 10:19 pm

Goede logische redenatie, tenminste, tot het woord Spotify viel. Dat vind dus echt 10x niets, dan kun je nog beter alles downloaden in mijn inziens want dan heb je nog meer. Ik download zelfs nauwelijks, ik probeer een goede mix te vinden tussen CD en LP en als het dan écht niet te vinden wil ik wel terugvallen op downloaden.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Ernst
Berichten: 5002
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Muziekbeleving

Bericht door Ernst » di nov 05, 2013 10:25 pm

Spotify vind ik anders wel een bijzonder handige oplossing voor het gemakkelijk toegang krijgen tot grote hoeveelheden muziek - legaal. Dat speelt bij mij wel een rol want ik heb enkel een werk-laptop en aangezien ik bij een groot technologie-bedrijf werk in een veiligheidsteam, lijkt het me niet zo heel handig om via torrents en dergelijke allerlei malware etc. te downloaden....is niet zo gemakkelijk uit te leggen aan de baas wanneer er daardoor iets fout gaat ;)

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 10:39 pm

Ernst schreef:
Platen worden nu enkel nog bij optredens gekocht door me, of bij het bovengenoemde festival. Tekenend was bijvoorbeeld de rerelease van 2 Neurosis albums die ik vorig jaar aan heb geschaft: 35 euro per stuk, nieuwe platen. Totaal absurd natuurlijk, je krijgt er gewoon de neiging van het label stoicijns te negeren naderhand. Ulver toont mijns inziens erg goed aan wat er mis is met de muziekindustrie middels deze post op hun site: http://www.jester-records.com/ulver/ulv ... T_OF_DYING
Deprimerend verhaal van Ulver, maar ongetwijfeld de bittere realiteit. Die vinylprijzen vind ik ook erg stuitend. Jaren geleden nam ik nog wel eens een lptje mee omdat ze vaak niet meer kosten dan 8 euro. Nu betaal je bij de grote tweedehands vinylzaak Headline in Groningen 18 euro voor een beschadigde Accept- of willekeurige NWOBHM-plaat. De trouwe vinylkopers worden gepakt door handelaars en labels. Wellicht het resultaat dat in sommige kringen vinyl als hip statussymbool dient, denk bijvoorbeeld aan die linnen lp-tasjes merchandise van menige band. Ik vind het hele fenomeen van verschillende vinyl-versies, bijvoorbeeld bij Ván Records, ook niet een hele positieve ontwikkeling. Vooral de markt rond waar van gehypte Roadburn-esque bands als Uncle Acid is een zwarte vlek op het underground-blazoen.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 10:45 pm

Spotify en iTunes leken mij aanvankelijk een goede ontwikkeling, hoewel ik zelf niet zo gecharmeerd ben van legale digitale downloads (ik prefereer muziek in materiële vorm, vooral vanuit een romantische notie, hoewel ik moet bekennen dat ik veel illegaal download en dus in feite 'steel'). Na het verhaal van Ulver gelezen te hebben blijkt het direct bestellen via bands de beste optie. Het zou een goede ontwikkeling zijn als andere undergroundbands net als Ulver apps produceren waardoor hun muziek digitaal te downloaden valt zonder een deel van de prijs aan digitale handelaars als Apple en Spotify af te moeten staan. Het ontwikkelen van dit soort programma's lijkt mij echter niet voor iedere band weggelegd, maar goed, niet iedere die hard undergroundliefhebber wil muziek in digitale vorm hebben.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » di nov 05, 2013 10:55 pm

Headline rekent anders al jaren forse prijzen voor hun vinyl. Dat is echt niet iets van de laatste tijd. Ze hebben Dust - Hard Attack staan. Kost volgens mij 30-35 euro. Ik wil die plaat graag hebben (niet in de laatste plaats vanwege het artword van Frazetta), maar ik vind het gewoon te duur. Je kan trouwens beter met de beschuldigende vinger wijzen naar Rise Above Records. Ze hebben erg goede bands in de stal staan, maar die drukken als een malle gelimiteerde versies uit. Ik kan het ze niet erg kwalijk nemen. Die willen de zaken ook draaiende houden. Zolang het hip is, zou ik eerder de kopers de schuld geven.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Hæresiarch Sr.
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 23, 2011 10:42 pm

Re: Muziekbeleving

Bericht door Hæresiarch Sr. » wo nov 06, 2013 12:16 am

Eru Iluvatar schreef:Ik vind het hele fenomeen van verschillende vinyl-versies, bijvoorbeeld bij Ván Records, ook niet een hele positieve ontwikkeling.
Ván gaat daar wel ver in inderdaad, zoals met de laatste TRoB. Prophecy heeft trouwens ook een aantal platen op vinyl heruitgegeven waar het zakkenvullen vanaf druipt.
innuendo schreef:Zolang het hip is, zou ik eerder de kopers de schuld geven.
Is ook maar al te waar dit, helaas.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Muziekbeleving

Bericht door Metal79 » wo nov 06, 2013 9:44 am

innuendo schreef:Zolang het hip is, zou ik eerder de kopers de schuld geven.
Zie mijn post van 28 oktober.
Maar de vinylhipsters zelf zijn niet de enige schuldigen natuurlijk. Het punt van de bijna-prijsverdubbeling in tweedehands vinyl had ik in het andere topic aangekaart. Platenhandelaren weten dondersgoed dat headbangers altijd vinyl zullen kopen. Wij als metalliefhebbers betalen dus voor de trend.

Vinyl in alle kleuren van de regenboog vind ik evenals picture discs complete nonsens (en nog slecht voor het milieu ook). Zwart was de plaat het en zwart zal de plaat blijven.
Daarnaast is het exploiteren van releases met gelimiteerde edities, bonustracks en weet ik wat al niet zeker discutabel. Ook in dit kader lof voor Atlantean Kodex: zij kozen bewust voor een ongelimiteerde editie van The white goddess op zwart vinyl. Iedereen kan het album aanschaffen en tegen een vaste prijs.

Een en ander beïnvloedt toch ook wel mijn muziekbeleving. Wanneer zelfs de underground soms industrietrekjes aanneemt (Rise Above, Buried By Time And Dust, Svart), gaat er voor mij deels iets van het oude gevoel verloren. Bij het beluisteren van de muziek doe ik er dus langer over om die commerciesmaak kwijt te raken. Maar ja, was de metal waarmee Roadrunner indertijd groot werd niet ook in meer of mindere mate een trend?
Welbeschouwd heeft het allemaal ook iets van een luxeprobleem: niemand dwingt me immers om (te dure) platen te kopen.
Laatst gewijzigd door Metal79 op wo nov 06, 2013 10:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Dufniall » wo nov 06, 2013 9:54 am

Eru Iluvatar schreef:Het zou een goede ontwikkeling zijn als andere undergroundbands net als Ulver apps produceren waardoor hun muziek digitaal te downloaden valt zonder een deel van de prijs aan digitale handelaars als Apple en Spotify af te moeten staan. Het ontwikkelen van dit soort programma's lijkt mij echter niet voor iedere band weggelegd, maar goed, niet iedere die hard undergroundliefhebber wil muziek in digitale vorm hebben.
Zoiets doet Bandcamp toch? Als band kun je er je muziek op beschikbaar stellen, zowel materieel als digitaal, en zelf de prijs bepalen, van gratis of pay what you want tot een vaste prijs. Geen idee of Bandcamp er eigenlijk iets aan overhoudt en of er haken en ogen aanzitten (vast wel), maar vooralsnog lijkt dit me wel een goede middenweg. Niet direct van de band omdat niet iedereen een website met betaalsysteem kan opzetten, maar ook niet zo niets-opbrengend als iTunes of Spotify.

Qua beleving: Ik luister veel muziek, er zijn weinig momenten op de dag dat er niks aanstaat. CD's koop ik af en toe, alhoewel de laatste tijd weinig omdat ik gewoon 0 euro per maand overhoud na kosten van studie, wonen, en andere verplichtingen. En als ik iets koop zijn het of tweedehands CD's of aanbiedingen. En misschien een tweetal nieuwe releases per jaar. De meeste zooi download ik zodat het op mijn iPod kan, en Spotify gebruik ik ook geregeld. Ik ben ook wel een beetje een Last.fm nerd, dus dat maakt digitale media wel weer leuk. Maar niks fijners dan af en toe een CD'tje te kunnen scoren en door het boekje te bladeren. En dat het iets toevoegt aan de dagelijkse ervaring hoeft niet met zoveel woorden uitgelegd te worden, het feit dat je op een muziekforum actief bent (en dat ook bent in de muziektopics ;)) zegt wel genoeg.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Jeroen » do nov 07, 2013 10:43 pm

Metal79 schreef:
Vinyl in alle kleuren van de regenboog vind ik evenals picture discs complete nonsens (en nog slecht voor het milieu ook). Zwart was de plaat het en zwart zal de plaat blijven.
Och, ik vind PD's best leuk eigenlijk. Zijn vaak mooie afbeeldingen. En ik draai ze eigenlijk nooit. Ze staan vooral mooi aan de muur.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » do nov 07, 2013 10:48 pm

Het leuke van gekleurd vinyl is er bij mij wel een beetje af. De eerste keer dat ik gekleurd en doorzichtig vinyl uit de hoes trok, vond ik het nog gaaf, maar tegenwoordig lijkt het eerder regel dan uitzondering te zijn. Ik kan niet zeggen of je het verschil in kwaliteit hoort (dan zou ik de lp twee keer moeten aanschaffen), maar ik merk dat ik al weer meer naar het vertrouwde zwart neig.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Crises » vr nov 08, 2013 9:47 am

Maar sorry... Jullie vinden allemaal (bijna dan) dat je alleen muziek kan beleven met vinyl?
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » vr nov 08, 2013 10:04 am

Een deel van je muziekbeleving zit ook in het artwork. Ik vind het heerlijk om tijdens het luisteren de hoes of een boekje erbij te hebben. Voor de zuiverheid zet ik liever een cd op, maar voor mij kan er weinig op tegen een goed verzorgde vinyl editie.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Tsjoender
Berichten: 202
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 2:31 pm

Re: Muziekbeleving

Bericht door Tsjoender » vr nov 08, 2013 10:21 am

Crises schreef:Maar sorry... Jullie vinden allemaal (bijna dan) dat je alleen muziek kan beleven met vinyl?
Als jij graag over cassettebandjes wilt praten is dat ook prima hoor :wink:
"I DON'T WANT TO BELONG TO ANY CLUB THAT WILL ACCEPT ME AS A MEMBER."

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » vr nov 08, 2013 10:34 am

Naja, ik snap wel waar Crises heen wil. Procentueel luister ik de meeste muziek op MP3-formaat. Ik geniet er nog steeds van, maar liever zet ik een cd/lp op.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Alexus
Berichten: 9433
Lid geworden op: di jan 28, 2003 10:35 pm
Locatie: ergens bij Delft

Re: Muziekbeleving

Bericht door Alexus » vr nov 08, 2013 11:16 am

Crises schreef:Maar sorry... Jullie vinden allemaal (bijna dan) dat je alleen muziek kan beleven met vinyl?
Nee hoor, mij interesseert het bv. de ballen op welk medium de muziek staat zolang de kwaliteit maar hoog is. Maar omdat dit topic zo nadrukkelijk muziekbelevenis koppelt aan de fysieke drager, leek het me van weinig toegevoegde waarde omdat hier neer te plempen. Cd's koop ik dan ook vnl. om de muzikant te steunen en als back-up, ze afspelen doe ik nauwelijks.

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Muziekbeleving

Bericht door Marcel Hubregtse » vr nov 08, 2013 1:48 pm

innuendo schreef:Het leuke van gekleurd vinyl is er bij mij wel een beetje af. De eerste keer dat ik gekleurd en doorzichtig vinyl uit de hoes trok, vond ik het nog gaaf, maar tegenwoordig lijkt het eerder regel dan uitzondering te zijn. Ik kan niet zeggen of je het verschil in kwaliteit hoort (dan zou ik de lp twee keer moeten aanschaffen), maar ik merk dat ik al weer meer naar het vertrouwde zwart neig.
Helemaal met je eens. Grappige is dat een label als The Crypt waar alles gelimiteerd is tot 500 stuks de eerste 200 op zwart zijn en de overige 300 op een andere kleur. Dus daar is het grootste gedeelte gekleurd.
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Eru Iluvatar » vr nov 08, 2013 3:07 pm

Alexus schreef:
Crises schreef:Maar sorry... Jullie vinden allemaal (bijna dan) dat je alleen muziek kan beleven met vinyl?
Nee hoor, mij interesseert het bv. de ballen op welk medium de muziek staat zolang de kwaliteit maar hoog is. Maar omdat dit topic zo nadrukkelijk muziekbelevenis koppelt aan de fysieke drager, leek het me van weinig toegevoegde waarde omdat hier neer te plempen.
Ja, dat moeten we toch een beetje zien te voorkomen, dat het vooral over het medium gaat. Daarover wil ik toch even herhalen: Het leuke aan een sterk visuele muziekcollectie is vaak dat je een inhoudsopgave krijgt van de ziel van iemand. Net als een boekenkast kan een platenverzameling veel over iemand vertellen. Als ik bij iemand voor het eerst thuis kom, bekijk ik vrijwel direct de opgestelde boeken en cd's/lp's.

Vanuit een esthetisch oogpunt heeft muziek in materiële vorm voor mij waarde. Het straalt een stukje warmte, persoonlijkheid, authenticiteit en eigenheid uit. Elke materiële muziekverzamling ziet er anders uit. Op de pc's verschillen slechts de namen van de mappen en bestanden.

Waarbij al het unieke van een persoon digitaal te zien is, met daarin nauwelijks verschillen. Aan de buitenkant ziet vrijwel iedere laptop er hetzelfde uit. Boekenkasten en platen/cd/vhs/dvd-verzamelingen niet. Ik vrees voor de toekomstig waarin de verschillen tussen mensen slechts nullen en enen zullen zijn.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Muziekbeleving

Bericht door innuendo » vr nov 08, 2013 3:11 pm

Ben ik toch benieuwd waarom jij je hardop afvroeg waarom ik (toen) niks van Candlemass had staan. :mrgreen:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Muziekbeleving

Bericht door Eru Iluvatar » vr nov 08, 2013 3:21 pm

Dat nam ik je niet kwalijk, ik had het op basis van je interesses wel verwacht. Maar goed, zo heb ik geen Manilla Road in de kast staan - ben ook geen 'echte' fan :)

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Muziekbeleving

Bericht door Mollusk » vr nov 08, 2013 11:21 pm

Eru Iluvatar schreef:Het leuke aan een sterk visuele muziekcollectie is vaak dat je een inhoudsopgave krijgt van de ziel van iemand.
Dat hoop ik toch niet als ik hier zo in de cd-kast kijk :D
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Plaats reactie