A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimenteel

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimenteel

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 9:37 pm

Dit moet een mooi overzichtstopic worden voor bands die niet binnen reguliere metal- en rock-subgenres te plaatsen zijn.
Denk aan menige obscure, ondergewaardeerde of soms zelfs vergeten rock/metal-formaties die écht progressief zijn. Avant-garde, experimenteel, maar ook alternatief.

Er was al een soortgelijk topic, maar die had een duidelijke 'niet metal'-disclaimer. Hier is dat niet het geval. De muziek hier heeft een metal/rock-basis of oorsprong.

Een dwarsdoorsnede valt er niet te maken van dit soort uiterst creatieve bands. Dat zou tegen de essentie achter de muziek ingaan. Hier toch even een selectie van bands
om de opzet van dit topic duidelijker te maken (ook dank aan Hugo voor een aantal goede tips!)

Grotus:


Sleepytime Gorilla Museum:


Polkadot Cadaver:


Tub Ring:


Secret Chiefs 3:


Maudlin Of The Well:


Fishbone:




Om even een idee te krijgen!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » di nov 05, 2013 9:52 pm

Ha! Ik voorspel een eenzijdig topic met posts van jou en mij, Eru :-)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 9:55 pm

Een online-geheugensteun wat betreft goede bands van dit karakter is ook niet mis!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » di nov 05, 2013 10:03 pm

In dat geval:











The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door ketter » di nov 05, 2013 10:27 pm

Laatst gewijzigd door ketter op do nov 28, 2013 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Crises » wo nov 06, 2013 1:05 am

Shining uit Noorwegen? Dat is ook niet echt in te delen in een typisch genre.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Dufniall » wo nov 06, 2013 9:41 am

Ha, Shining wilde ik ook gaan posten, het eerste wat in me opkwam bij het zien van de forumtitel. Drone vind ik trouwens ook wel redelijk experimenteel, vaak in één sessie opgenomen, zonder vaste lijnen, en om te luisteren niet altijd even makkelijk. Sunn 0))) is dan natuurlijk wel het bekendste voorbeeld.

Ik moet wel zeggen dat dit topic wel een heel erg hoog hipster gehalte heeft. Kijk eens wat ik voor obscure zooi ken. ;)

Gebruikersavatar
Tatzel
Berichten: 415
Lid geworden op: di jan 19, 2010 11:06 am
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Tatzel » wo nov 06, 2013 10:16 am

... rawr ...

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Jeroen » do nov 07, 2013 6:20 pm

Vrees dat dit topic echt een vergaarbak wordt met YouTube-linkjes. Jammer, want ik zou best wat tekstuele beschrijvingen willen lezen :) Plus waarom het de gevoelige snaar raakt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » do nov 07, 2013 6:56 pm

Ik ben gek topic's waar dit soort muziek aan bod komt. Deze muziek verveelt (mij) namelijk nooit en blijft positief verbazen.

Ik kan tientallen bands/artiesten aanraden, maar wil voor nu in ieder geval mijn absolute favoriet voor het voetlicht brengen: Civil Defiance. Deze band begon ergens rond 1990/1991 met de meest bijzondere muziek die ik tot dan had gehoord. Het was hard, onberekenbaar, zat vol met intrigerende teksten en was in geen enkel hokje te stoppen, heerlijk uniek dus. Civil Defiance is voor mij niet een rariteitenkabinet, maar een bijzondere vorm van kunst die me echt raakt. Dit komt waarschijnlijk vooral door de stem van Gerry Nestler en de bijzonder fraaie (verstopte) melodieën. In die tijd werden ze door het label als "technische thrash" gelabeld, dat heb ik nooit begrepen.

Ze hebben een erg goede EP gemaakt ("Abstract Reaction") en een ronduit geniale cd ("The Fishers for Souls"). Een flinke tijd later kwam nog een 2e cd ("Circus of Fear") met daarop wat remakes van oudere nummers, demo's en wat nieuwe nummers.
Groot was mijn vreugde en verbazing toen Gerry Nestler mij begin van dit jaar bij een optreden van Philm (met Dave Lombardo) vertelde dat er in 2014 een nieuwe Civil Defiance plaat komt. Ik kan niet wachten!!!

Hoe klinkt het? Hieronder drie voorbeelden:

Abstract Reaction van de gelijknamige EP:


Een van de vreemste nummers van The Fishers for Souls, maar mijn favoriet. Man on Fire:


En een tandje rustiger/normaler, Man on the Moon
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Jeroen » do nov 07, 2013 8:01 pm

Als Civil Defiance wordt genoemd, mogen we ook Thought Industry niet vergeten. Met name Songs For The Insects is één van de weirdste cd's die ik in m'n bezit heb. Ik kan het zeker niet uren achter elkaar horen, maar de avantgardistische mix van technische thrash metal, punkinvloeden, progressieve rock en bijna improvisatie aandoende funky/jazzy vaagheid verdient zeker respect. Of ik het nu mooi of niet mooi vind, doet er eigenlijk niet toe (durf er geen uitspraken over te doen). Bizarre kunst, dat is het.

Ter ondersteuning:


Minder metal, maar wel leuk. Cardiacs. Ongetwijfeld wel bekend bij de topicbezoekers. De enige band die er wat mij betreft in slaagde invloeden uit de progrock, punkrock en new wave succesvol te koppelen. Ook de toevoeging van de saxofoon heeft wel wat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » vr nov 08, 2013 3:33 pm

wyrm schreef:Ik ben gek topic's waar dit soort muziek aan bod komt. Deze muziek verveelt (mij) namelijk nooit en blijft positief verbazen.

Ik kan tientallen bands/artiesten aanraden, maar wil voor nu in ieder geval mijn absolute favoriet voor het voetlicht brengen: Civil Defiance. Deze band begon ergens rond 1990/1991 met de meest bijzondere muziek die ik tot dan had gehoord. Het was hard, onberekenbaar, zat vol met intrigerende teksten en was in geen enkel hokje te stoppen, heerlijk uniek dus. Civil Defiance is voor mij niet een rariteitenkabinet, maar een bijzondere vorm van kunst die me echt raakt. Dit komt waarschijnlijk vooral door de stem van Gerry Nestler en de bijzonder fraaie (verstopte) melodieën. In die tijd werden ze door het label als "technische thrash" gelabeld, dat heb ik nooit begrepen.

Ze hebben een erg goede EP gemaakt ("Abstract Reaction") en een ronduit geniale cd ("The Fishers for Souls"). Een flinke tijd later kwam nog een 2e cd ("Circus of Fear") met daarop wat remakes van oudere nummers, demo's en wat nieuwe nummers.
Groot was mijn vreugde en verbazing toen Gerry Nestler mij begin van dit jaar bij een optreden van Philm (met Dave Lombardo) vertelde dat er in 2014 een nieuwe Civil Defiance plaat komt. Ik kan niet wachten!!!
Bedankt voor je positieve bijdrage wyrm! Mooi stukje tekst. Met deze Civil Defiance snij je precies de essentie van dit topic aan. Precies het soort mentaliteit qua muziekmaken waarop ik doelde. Gevat, origineel, maar wel doordacht. Ondanks de soms wat industriële sfeer ademt de muziek op een bijna organische manier. Dat komt ook door het gevarieerde en kwetsbare stemgeluid van de zanger. Geen metal macho gedoe.

Dit voorjaar kwam ik 'Circus Of Fear' tegen op een muziekmarkt in Groningen. Zo gelukkig als een kind!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » vr nov 08, 2013 3:42 pm

Zelf ook nog even een duit in het zakje doen.

Sinds 2008 ben ik een behoorlijke liefhebber van de muziek van avant-garde metal-band Maudlin Of The Well. Soms een Opeth-kloon genoemd, maar veel minder metal, met een 'Amerikaanser', Mr. Bungle-achtig geluid. Deze band uit Boston bracht tussen 1999 en 2009 vier albums uit, die nooit op de radar van het gros van de metalheads is gekomen. Jammer, gezien dit één van de origineelste formaties van de afgelopen tien jaar was. Kunstzinnig, huiveringwekkend, ruig, maar soms ook sereen als kamermuziek:






Later is Maudlin Of The Well bijna geheel doorgegaan onder de naam Kayo Dot, die inmiddels alweer een omvangrijke collectie van platen hebben uitgebracht. Dit jaar weer een zeer gevarieerd avantgardistisch metal-album. Voor de echte fijnproevers:


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Jeroen » vr nov 08, 2013 8:30 pm

Best oke, dat Maudlin Of The Well. Toch opmerkelijk, aangezien ik Mr. Bungle ontzettend flauwe meuk vind. Dit is echter steviger en ook beter gezongen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » vr nov 08, 2013 8:44 pm

Jeroen schreef:Best oke, dat Maudlin Of The Well. Toch opmerkelijk, aangezien ik Mr. Bungle ontzettend flauwe meuk vind. Dit is echter steviger en ook beter gezongen.
Als je het flauwe meuk vindt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk alleen het debuut gehoord, dat nogal puberaal van aard is.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Jeroen » vr nov 08, 2013 8:48 pm

Disco Volante heb ik ook wel eens gehoord bij een buurjongen, aantal jaren terug. Afschrikwekkend album, om eerlijk te zijn. Aan California heb ik me logischerwijs niet gewaagd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » vr nov 08, 2013 9:03 pm

Haha ja Disco Volante is zeker zware kost, wel avant-garde van de hoogste plank als je het mij vraagt, maar één van de minst toegankelijke albums die ik ken. California is een stuk makkelijker verteerbaar overigens.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Heidewolf » za nov 09, 2013 2:56 pm

Om dan toch ook maar een bijdrage te leveren aan dit topic:



Ram-Zet is een act die ik enkele jaren geleden heb leren kennen via dit forum, maar die daarna nauwelijks voorbij is gekomen. Het bevat meer traditionele moderne metal invloeden - als in: invloeden die standaard zijn voor de moderne metal - dan meeste acts genoemd in dit topic (wel, ze komen dan ook niet uit de jaren 90), maar ze zijn zeker extreem en experimenteel. Ik denk dat ze zeker de oprechte instelling hebben om met iets unieks te komen zoals de meeste band genoemd in dit topic. Ze zijn zeker geen kloon, dat is altijd fijn.

Aan de hand van deze band wil even wat typen over de term avant-garde. Deze band is zeker niet avant-gardistisch bezig. Ik denk dat aan album als 'disco volante', en veel eerder al albums als 'freak out', het gras de onder de voeten van vele artiesten hebben hebben weg gemaaid. (Als dit forum de mogelijkheid tot voetnoten bood dan had ik gezegd dat er voor 'freak out' natuurlijk al een hele geschiedenis van artiesten is geweest die hun tijd vooruit waren, maar deze twee albums zijn meer van toepassing op de acts in dit topic.)
Hoeveel bands in dit topic zijn waarlijk avant-gardistisch? Nu weet ik dat je moet oppassen met het definiëren van genres, niet zozeer vanwege de moeilijkheidsgraad van de onderneming, maar vanwege de discussies die er op volgen. Desondanks wil wel stellen dat term 'avant-garde' teveel wordt rond gestrooid. Kunnen we die term niet beter gebruiken voor mensen die werkelijk vooruit lopen op de garde? Mensen die echt de massa achter zich laten en werkelijk vernieuwen.
Ram-zet wordt op Wikipedia als avant-gardistisch omschreven, maar ik vind niet dat die band zo vernieuwend bezig is. Ze houden zich wellicht niet aan de structuren van de traditionele bands, maar ze opereren mijn inziens nog behoorlijk binnen een aantal omschreven kaders. Net zoals veel bands die als avant-gardistisch worden omschreven. Die bands zijn eerder experimenteel.
Luisteren de posters in dit topic ook naar Ihsahn? Neem nu zijn laatste album. Dat wordt ook wel eens aangeduid als zijnde avant-gardistisch. Maar waar loopt hij op vooruit? Hij komt met nieuwe ideeën binnen duidelijk aangegeven kaders van wat muziek is. Jep, dan is de definitie van muziek behoorlijk breedt. Maar ja, die definitie is al behoorlijk opgerekt, deels ook door de enkele pioniers genoemd in dit topic. Ihsahn experimenteert behoorlijk, en ik vind het mooi hoe hij iets anders, maar nog steeds mooi en muzikaal, maakt.
Tjah, is het dan wel mogelijk om avant-gardistisch te zijn binnen de muziek als je moet opereren binnen de kaders van muziek, want, ja ja, anders is het geen muziek meer. Is het een contradictio in terminus? Hoe vernieuwend was Zappa? Hij maakte ook gebruik van technieken, structuren en ideeën van de mensen die voor hem kwamen. Hij vernieuwde wel, maar nog steeds binnen kaders. Zijn mensen hier bekend met album 'weasels ripped my flesh' van Zappa? Wat een kutalbum is dat, echter, als we als muziek kwalificeren, hoe kan iemand dan nog vernieuwen binnen de muziek? De grenzen zijn niet opgerekt op dat album, maar gedefenesteerd (wat fijn omdat woord eindelijk eens te gebruiken).
Het spijt me dat ik niet naar een conclusie werk, maar dat is de invloed van Montaigne die ik niet van me af kan werpen.

Wat zijn jullie gedachten over een term als avant-garde bij muziek. Let wel: ik vroeg naar jullie menning van avant-gardistisch bij muziek. Ik vroeg niet naar genre definities of avant-garde buiten muziek. Het spijt me als arrogant over kom, maar menigeen discussie gaat vaak alle kanten op en dat voorkom ik liever. En daarbij: genredefinitie is de goldwins law van muziekdiscussies.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » za nov 09, 2013 5:09 pm

Zoals je hierboven kunt lezen gebruik ik de term 'avantgarde' zelf ook. Eigenlijk vind ik het een hele pretentieuze term, die ik net als andere genre-aanduidingen puur gebruik zodat mensen sneller weten waar ik 'ongeveer' over praat. In plaats van 'avantgarde' zou ik liever een term als 'progressief' gebruiken, maar daarbij denkt men qua metal direct aan bands als Dream Theater, die feitelijk al jaren niet meer als progressief gedefinieerd kunnen worden. Daarom maar 'avantgarde'; een noodgreep.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11738
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Amibor » za nov 09, 2013 5:23 pm

Ik denk dat avantgarde vooral gebruikt wordt bij onconventionele opbouw van nummers en knipogen naar schema's uit de klassieke muziek en/of jazz. Teminste, zo gebruik ik de term. De eerste die bij mij opkomen zijn Ephel Duath en Solefald, die begonnen als louter BM, maar toch van alles erbij haalden. Solefald is nog steeds wel BM, maar Ephel Duath is toch echt iets ondefinieerbaars geworden. Heel goed, daar houd ik van. Ihsahn zit ook al heel z'n carrière lekker avantgardistisch te wezen, heel puik. Maargoed, zulke bands dan weer vergelijken met Mr. Bungle slaat kant noch wal, dus je krijgt binnen dit topic wel weer een fascinerende cocktail over je heen gegoten. Heel goed, ik houd van fascinerende cocktails. Ik zal eens kijken of ik nog wat leuks weet aan de raden.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » za nov 09, 2013 5:54 pm

Ik sluit me qua het gebruik van de term avant-garde aan met wat Eru zegt. De term zelf zegt weinig, het gaat puur om duidelijk te maken over welk type bands je het ongeveer hebt. Ik zie avant-garde als een combinatie tussen experimentele en innovatieve muziek. Afwijkend op gebied van songopbouw, instrumentatie e.d.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » ma nov 11, 2013 9:09 pm

Heidewolf schreef:Om dan toch ook maar een bijdrage te leveren aan dit topic:



Ram-Zet is een act die ik enkele jaren geleden heb leren kennen via dit forum, maar die daarna nauwelijks voorbij is gekomen. Het bevat meer traditionele moderne metal invloeden - als in: invloeden die standaard zijn voor de moderne metal - dan meeste acts genoemd in dit topic (wel, ze komen dan ook niet uit de jaren 90), maar ze zijn zeker extreem en experimenteel. Ik denk dat ze zeker de oprechte instelling hebben om met iets unieks te komen zoals de meeste band genoemd in dit topic. Ze zijn zeker geen kloon, dat is altijd fijn.
Gave band trouwens Heidewolf! Ik kende Ram-Zet al, maar goed er zo weer even aan hun bestaan herinnerd te worden. In dat straatje het ik trouwens ook nog twee aanraders: behoorlijk veelzijdig, hak-op-de-takkerig, met vrouwelijke vocalen:

UNEXPECT: redelijk bekend volgens mij, gezien ze getoerd hebben met Dream Theater. Afkomstig uit Canada, met sinds 1999 al drie albums in de zak.



De obscuurdere, gewaagdere band STOLEN BABIES. De verknipte tekenfilm, South Park-esque voorkant zegt genoeg:



Allebei Mark Patton/Faith No More/Mr. Bungle-adepten, met in het avantgardische ook raakvlakken met Noorse acts als Ved Buens Ende en Solefald.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » di nov 19, 2013 3:15 pm



Acid Bath - Scream of the Butterfly

Erg fijne, maar ook vreemde band. Het heeft wat weg van sludge maar ze mixen eigenlijk alle metalgenres.



Melvins - Skin Horse

Hebben altijd de nodige experimentele elementen in hun muziek gehad. Vooral Stag, waar dit nummer op staat is een wazige maar vermakelijk album. Let op het freaky einde van dit nummer :)



Jane's Addiction - Three Days

Niet per definitie echt experimenteel te noemen, maar altijd al zo'n band die moeilijk te categoriseren was, en nergens thuis leek te horen. Dit nummer vind ik één van de beste nummers ooit.

Owja en er stond nog geen nummer van Mr.Bungle hier dus hierbij, None of them Knew They Were Robots

The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22649
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door innuendo » di nov 19, 2013 7:15 pm

Valt Last Crack hier ook onder? Ik luister sowieso weinig naar dit soort bands. Ik krijg te snel de indruk dat ze experimenteren om het experimenteren.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Walter
Lult over cdtjes
Berichten: 672
Lid geworden op: do jun 26, 2003 11:41 pm
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Walter » di nov 19, 2013 9:55 pm

Painkiller (John Zorn, Bill Laswell, Mick Harris).

http://www.youtube.com/watch?v=d075v_dl6lc

Praxis (o.a. Bill Laswell en Buckethead)

http://www.youtube.com/watch?v=vZ_K2UR7 ... B9AA8C950B

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » di dec 10, 2013 11:01 pm

Zo! Dat Painkiller klinkt als een sonische versie van verontrustende moderne abstracte kunst! Best extreem; je moet er van houden.

Praxis klinkt best indrukwekkend, alleen mis ik op het eerste, vluchtige gehoor de vocalen. Is het helemaal instrumentaal?

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » di dec 10, 2013 11:01 pm

ANTLERED MEN

Band uit Londen die erg pakkende-, maar vooral averechtse harde gitaarmuziek maakt! Hak op de tak, intens, maar ook melodieus en bij vlagen soft popperig!



Bovenstaand nummer is van hun tweede album die dit jaar uitkwam, 'This Devil Is Them'. Vorig jaar kwam hun debuutalbum uit, 'Giftes 1&2', daar is het volgende nummer van:


Gebruikersavatar
Walter
Lult over cdtjes
Berichten: 672
Lid geworden op: do jun 26, 2003 11:41 pm
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Walter » di dec 10, 2013 11:36 pm

Eru Iluvatar schreef:Zo! Dat Painkiller klinkt als een sonische versie van verontrustende moderne abstracte kunst! Best extreem; je moet er van houden.

Praxis klinkt best indrukwekkend, alleen mis ik op het eerste, vluchtige gehoor de vocalen. Is het helemaal instrumentaal?
De platen die ik van Praxis heb, zijn -als ik het me goed herinner- allemaal instrumentaal, maar soms wel met samples.

Verdere bands:

Melt Banana http://www.youtube.com/watch?v=jMfKZOBo74w

The Boredoms http://www.youtube.com/watch?v=Gcue8HY6a30

En waarschijnlijk niet metal genoeg meer, maar toch OOIOO http://www.youtube.com/watch?v=X9i2i07wPUw

Die lui achter Sleepytime Gorilla Museum hebben trouwens nog veel leuke bands/projecten. o.a. Faun Fables.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » di dec 17, 2013 8:28 pm

Confessor kreeg in het bestaan van de band al heel wat labels aangemeten, maar geen van alle paste de band echt goed. Volgens mij horen ze daarom bij uitstek in dit topic thuis.
Zelf heb ik de band ook begin jaren 90 verkeerd beoordeeld. Ik ging, zonder een noot gehoord te hebben, er vanuit dat het grafherrie was aangezien ze op het earache label zaten en met het "Gods of Grind" package werden gepromoot. Een erg ongelukkig combinatie.

Ik heb de band pas goed leren kennen ten tijde van de tweede cd "Unraveled" uit 2005. Hierop liet de band een unieke en ronduit geniale mix van tegendraadse ritmes, loodware doom, technische metal, maniakale, maar erg melodieuze zang (waar ik wel wat Alan Tecchio in terughoor) horen. De samenzang bij het onderstaande nummer Wig Stand doet ook wel wat aan Alice in Chains denken.
Het eerste album "Condemned" (1991), die op basis van de paar nummers die ik heb gehoord, nóg eigenwijzer klinkt, moet ik nog ergens op de kop tikken.
De dvd "Live in Norway" is een van de meest indrukwekkende liveregistraties die ik ken.

Het duurde een tijdje voordat ik de band op waarde kon schatten, maar inmiddels heb ik de band in mijn hart gesloten.

Op een van de youtube filmpjes reageerde de band met een een boodschap waarin ze aangaven bezig te zijn met de voorbereidingen voor de derde cd; fantastisch nieuws voor de fans!




I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » di dec 17, 2013 8:55 pm

Fantastische band! Hebben ze een paar jaar terug niet een opgeschoonde demo-compilatie uitgebracht? Vaak wordt Confessor beschreven als progressieve technische doom metal: wellicht terecht. In ieder geval uniek in zijn soort!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » ma dec 30, 2013 12:09 pm

Die demo-collectie moet ik ook inderdaad nog hebben. Geweldige band, ik hoop dat ze ooit nog eens in Nederland komen spelen.

Ons eigen Adeia is ook het benoemen waard. De band bevat naast de traditionele bezetting ook een violist en celist, en juist deze twee hebben een groot aandeel in het componeren. Volgens mij is het een erg jonge band, ik ben erg benieuwd waar dit nog toe gaat leiden. De start is in ieder geval veelbelovend. Hieronder een gave track van hun debuut Hourglass:

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Heidewolf » do jan 02, 2014 12:11 pm

Hmm, dat confessor klinkt wel aardig. Ik heb het album 'Condemned' geluisterd, maar het is nogal een intimiderende muur van geluid door de rare ritmes en breaks. Je moet er zeker voor in een juiste bui zijn. Het is echt een dikke muur van 'compressed' gitaar.

Op het moment draait 'Spheres' van Pestilence rondjes (figuurlijke digitale rondjes). Dat is natuurlijk ook geen gemakkelijk album, maar de jazz-achtige en andere wat meer rustige intermezzo maken de plaat wat meer toegankelijk dan 'Condemned'. Het beste aan de plaat vind ik toch wel de keyboards die mij erg sterk doen denken aan het werk van Keith Emerson (ELP is mijn favoriet nonmetal band na Lynyrd Skynryd), dus dan heb je al vlug een streepje voor. Het gitaarwerk heeft verder veel weg van Death, mede door het baswerk. Het zijn uiteindelijk maar invloeden en de band heeft zeker wel eigen smoelwerk en het is een mooi geheel voor 'a-typische' muziek. Desondanks is de muziek niet extreem vernieuwend, de dissonante akkoorden die muziek toch het meest karakteriseren hoor je wel vaker, maar het is zeer lovenswaardig hoe ze daar een mooie plaat meemaken - niet iedereen die dat probeert slaagt op deze manier.

Pestilence zal zeker geen onbekende zijn voor de meeste posters in dit topic, maar ze mogen wel weer wat aandacht krijgen na hun fantastische nieuwe plaat.
Heerlijk Helder Taalloeder

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » do jan 02, 2014 7:13 pm

De tweede plaat van Confessor, Unraveled, is een stuk minder eigenwijs, misschien kun je die eens proberen.
Spheres vind ik muzikaal erg gaaf, maar herinner me van de laatste luisterbeurt dat ik de zang echt niet trok. Het is al wel een tijd geleden dat ik er naar luisterde, misschien moet ik het album nog een kans gunnen...

Ik luister de laatste dagen regelmatig naar Spring & Youth uit Servië. Enorm eigenzinnig, maar het bevalt me eigenlijk prima. Beetje Vulture Industries, Civil Defiance en echt nieuwe invalshoeken. Toen ik het album probeerde te kopen bleek de ontvanger via Paypal geen geld te kunnen ontvangen van kopers buiten Servië. Daarop volgde een leuke e-mailconversatie met een bandlid. Hij stuurde me de downloadcodes zodat ik alsnog de muziek had. Hij vertelde dat ze ziel en zaligheid in de opnames hebben gestopt en dat ze hopen dat er mensen plezier aan zullen beleven. De band lijkt even on-hold omdat de drummer in de VS met een muziekstudie is begonnen. Hij hoopte dat ze na zijn terugkomst weer de studie in konden duiken en dat hij daarna me wel wat kon verkopen :D

Hier vind je samples en een manier om de band te benaderen voor het (gratis) album: http://springandyouth.bandcamp.com

De video die ze hebben gemaakt, laat ook mooi zien hoe creatief ze zijn: het is samengesteld uit opnames van het publiek ("because we are a cheap band" hahaha):

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 05, 2014 2:45 pm

Best leuk, die Servische band Spring & Youth. Nog niet heel onderhoudend, maar wel vol potentie. Die kunnen over een paar jaar met iets heel moois op te proppen komen.

@ wyrm: Na al je aandacht voor Confessor heb ik zin om morgen een heus Confessor-dagje te houden. Zeer intrigerende band waarbij je iedere keer weer iets nieuws ontdekt.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 05, 2014 3:14 pm

Op MetalSucks.com verscheen onlangs een zeer interessante special over THOUGHT INDUSTRY, de excentrieke grootmeesters van kunstzinnige harde gitaarmuziek van begin jaren negentig. Een must voor liefhebbers van de mechaniek van Anacrusis en Civil Defiance, maar ook voor fans van het organische geluid van Psychotic Waltz:

Deel 1 Thought Industry-special:

http://www.metalsucks.net/2013/12/24/wa ... -industry/

Deel 2:

http://www.metalsucks.net/2013/12/30/co ... dustry-22/

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 05, 2014 4:08 pm

Iets minder gewaagd, maar ook interessant is CRONIAN, een project van een aantal bandleden van Borknagar, waaronder Vintersorg. Qua geluid doet het denken aan de meer heldere, epische en progressieve albums van Borknagar. De link naar Arcturus is ook al snel gemaakt. Over het algemeen wat majestueuzer en rustiger dan Borknagar, maar niet minder dynamisch of progressief. Mensen die bands als Vintersorg, Borknagar, Arcturus, In Vain, Code en Solefald een warm hart toedragen moeten hier zeker even aandacht aan besteden.

Cronian heeft inmiddels drie albums uitgebracht. Vorig jaar kwam de vorige langspeler uit, 'Erathems'. Hier een nummer van die plaat:


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Jeroen » ma sep 15, 2014 10:58 pm

Kick om soortgelijke topics te voorkomen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Hieronimus » ma sep 15, 2014 11:44 pm

Excuus aan beiden, luiheid troef hier. ;) Ik ga binnenkort ook nog even door de andere bands heen.

Nogmaals.

Obsidian Kingdom, uit Spanje. Wat snuifjes black en death metal, maar ook wat jazzy stukken en wat progrock en zulks. Heel interessant sfeertje op hun plaat Mantiis, geen nummer hetzelfde en alles strak gespeeld. Trompetten en allerhande instrumenten zijn welkom!

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Beluister het hier op Bandcamp:
Aanrader: Last of the Light, begint rauw, maar gaat over in iets compleet anders.
Front voor/der Matigheid
last.fm

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » di sep 16, 2014 8:32 pm

Obsidian Kingdom is supergaaf! Ik heb ze gezien bij het Headway Festival in Amstelveen. Ze vielen toen wel een beetje buiten de toon, maar maakten ook grote indruk. Ook grappig om te zien hoe de band na de laatste tonen naar de merchandisekraam renden om cd'tjes te verkopen. Sympathieke gasten ook. Het Remix album "Torn & Burnt" is ook de moeite waard.
In november komen ze als support van Sólstafir naar Nederland (oa Nijmegen), ik ben er zeker bij. Mooie bijdrage in dit topic!
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Hieronimus » di sep 16, 2014 9:54 pm

Wát! Oh, hartstikke gaaf! :D Was al van plan om naar Sólstafir te gaan, maar was me er niet van bewust dat OK in het voorprogramma stond, hah. Alles blokkeren in de agenda. :) Het remix-album ga ik binnenkort ook beluisteren.

Ben van mening dat deze band ook wel wat meer aandacht verdient, dus: gaat luisteren, allen!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18559
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Krimhild » di sep 16, 2014 10:09 pm

Hiero weer met z'n aaaaavant-gaaaarde

(Opletten Kees!)

Zucht. "Jazzy stukjes", "progrock" "death metal", ik was al afgehaakt. Maar als ze in het voorprogramma van onze IJslandse vrienden staan dan moet ik het maar weer gaan luisteren...

( :wink: )

Edit: Dit riekt naar Ulver!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Mollusk » di sep 16, 2014 10:47 pm

Jouw youtube-link is ook experimenteel zie ik... :silly:
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door MetalDelight » wo sep 17, 2014 7:21 am

Nog even een bump voor het éénmaal aangehaalde Last Crack, die hier m.i. absoluut thuishoort.
Band heeft slechts 2 albums gemaakt die destijds wel als "metal" doorgingen maar moeilijk te definiëren waren aangezien het absoluut geen pure metal was.
Het is 1 van de weinige echt "progressieve" bands waar ik de complete rit bij uitzit.


Daarnaast denk ik dat Calhoun Conquer ook wel aan de criteria van dit topic voldoet.
Onbekend maakt onbemind zeg maar :-)

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Hieronimus » wo sep 17, 2014 1:23 pm

Krimhild schreef:Hiero weer met z'n aaaaavant-gaaaarde

(Opletten Kees!)

Zucht. "Jazzy stukjes", "progrock" "death metal", ik was al afgehaakt. Maar als ze in het voorprogramma van onze IJslandse vrienden staan dan moet ik het maar weer gaan luisteren...

( :wink: )

Edit: Dit riekt naar Ulver!
Ik snap niet dat je kunt afhaken met zo'n beschrijving... En Ulver is toch ook avant-gardistisch? (Toch?)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 17, 2014 6:43 pm

Ik ben nog niet kapot van Obsidian Kingdom. Mij nu nog wat te rustig .... maar wat wil je, als je net net drie dagen achtereen Sleepytime Gorilla Museum heb zitten luisteren :)

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18559
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Krimhild » vr sep 19, 2014 10:41 am

Hieronimus schreef:Ik snap niet dat je kunt afhaken met zo'n beschrijving... En Ulver is toch ook avant-gardistisch? (Toch?)
Ik ben gewoon niet zo'n jazz/prog-held. Je muziekje deed me denken aan Ulver, want die zijn inderdaad ook avant-gardisch op z'n tijd, en juist die stukken van Ulver trek ik niet altijd even goed.

Wat doe ik dan in dit topic?
Heel hard "AAAAVAAAANT GAAAAAAAAAAAAAAAARDE!!!~" schreeuwen, natuurlijk ^^

Laatst gewijzigd door Krimhild op wo sep 24, 2014 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben hier gewoon.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » vr sep 19, 2014 11:01 am

Krimhild schreef:
Waarom werkt dit niet?
Even de "s" weghalen in https en het werkt.
I drink therefore I am

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » za sep 20, 2014 9:55 am

Obsidian Kingdom is voor de liefhebber van het experimentele een absolute aanrader. Sommigen denken daar inderdaad anders over: Hier vind je de meest belabberd geschreven recensie ooit: http://www.zwaremetalen.com/recensie/24 ... ntiis.html
Ik snap dat het genre misschien niet je ding is, maar schrijf dan geen recensies over dit soort albums. Het voegt niets toe en zet mensen op het verkeerde been.

Last Crack is inderdaad een erg mooie toevoeging hier! Ze hebben echter ook een derde cd (Runheadstartscreaming) met demos. Deze is ook echt de moeite waard. Vooral het nummer "theory" vind ik echt te gek en hoort bij het beste wat ze gemaakt hebben.


Verder heb ik vanochtend de cd Choose to See More van de band Mas Optica weer eens uit de kast gehaald. Erg originele muziek, veel sfeer- en tempowisselingen en de akoestische invulling van de songs maakt het extra bijzonder. De stijl en (met name) de zang doet wel eens wat het eveneens erg goede Gypsy Kyss denken, maar Mas Optica is toch nog iets eigenzinniger. Luister en oordeel:

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door Jeroen » za sep 20, 2014 11:35 am

Met die blikkerige galm en gecomprimeerde achtergrondgeluiden kan ik er heel weinig oordeel over vellen. Ik weet zodoende niet wat er wel en niet bij de muziek hoort. 240p, ah, daar wringt de schoen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: A-typische Metal/Rock: Avant-garde/Alternatief/Experimen

Bericht door wyrm » za sep 20, 2014 7:50 pm

Hmmm, ok.... ik hoop dat de volgende video van betere kwaliteit is, maar omdat ik onderweg ben en het dus op de foon zie, weet ik dat dus niet zeker. Maar goed, het is gemakkelijk te vinden op Internet. Daarnaast is de cd voor een paar Euri op eBay te vinden. De wat meer avontuurlijk ingestelde metal liefhebbers zullen er echt wel wat mee kunnen.



Een groot deel van de muzikanten uit deze band speelden eerder samen in de band Renegade die met het album Social Presure en cd hebben gemaakt die ik al jaren zoek...... Iemand....? :)
I drink therefore I am

Plaats reactie