2010 t/m 2014: De Beste Albums & Liedjes
- Eru Iluvatar
- Berichten: 4173
- Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
- Locatie: Groningen
2010 t/m 2014: De Beste Albums & Liedjes
Inmiddels zijn we al weer de helft van 2014 gepasseerd en zitten tegelijkertijd bijna op de helft van dit decennium: de jaren '10 (2010 t/m 2014)
Naar aanleiding van een artikel met een soortgelijke inhoud op Pitchfork.com leek mij het een goed idee om de stand van zaken op te maken op het gebied van harde gitaarmuziek gedurende de afgelopen vijf jaar (2010 t/m 2014).
Wat zijn volgens jou de beste albums en liedjes van de afgelopen vijf jaar op het gebied van metal/punk/hardrock/gothic/sludge/stoner/prog/psych (oftewel alle hardere gitaargenres) zijn uitgebracht?
Naar aanleiding van een artikel met een soortgelijke inhoud op Pitchfork.com leek mij het een goed idee om de stand van zaken op te maken op het gebied van harde gitaarmuziek gedurende de afgelopen vijf jaar (2010 t/m 2014).
Wat zijn volgens jou de beste albums en liedjes van de afgelopen vijf jaar op het gebied van metal/punk/hardrock/gothic/sludge/stoner/prog/psych (oftewel alle hardere gitaargenres) zijn uitgebracht?
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op wo sep 03, 2014 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eru Iluvatar
- Berichten: 4173
- Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
- Locatie: Groningen
Re: 2010 t/m 2014: De Beste en Belangrijkste Albums & Liedje
Poeh, makkelijker gezegd dan gedaan. Hier alvast een voorschotje met mijn favoriete albums:
1. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
2. Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth (2013)
3. Hammers Of Misfortune - 17th Street (2011)
4. Blind Guardian - At The Edge Of Time (2010)
5. Enslaved - Axioma Ethica Odini (2010)
6. Pallbearer – Foundations Of Burden (2014)
7. In Solitude – Sister (2013)
8. Vhol – Vhol (2013)
9. Flotsam And Jetsam – The Cold (2010)
10. Persuader – The Fiction Maze (2014)
11. ICS Vortex – Storm Seeker (2011)
12. Ludicra – The Tenant (2010)
13. Hidden Masters – Of This & Other Worlds (2013)
14. Mastodon – The Hunter (2011)
15. Hell – Human Remains (2011)
16. Ghost – Opvs Eponymovs (2010)
17. Killing Joke – MMXII (2012)
18. While Heaven Wept – Fear Of Infinity (2011)
19. Baroness – Yellow & Green (2012)
20. Witchcraft – Legend (2012)
21. High Spirits – Another Night (2011)
22. Occultation – Three & Seven (2012)
23. Tusmørke - Underjordisk Tusmørke (2012)
24. Royal Thunder – CVI (2012)
25. Christian Mistress – Possession (2012)
En liedjes:
1. Atlantean Kodex - Twelve Stars And An Azure Gown (2013)
2. Blind Guardian - Wheel Of Time (2010)
3. Hammers Of Misfortune - The Grain (2011)
4. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
5. The Kik - Luchtballon (2012)
6. Tamikrest - Djanegh Etoumast (2013)
7. Bombino - Amidinine (2013)
8. Twisted Tower Dire - Snow Leppard (2011)
9. Twisted Tower Dire - Mysteria (2011)
10. Queensrÿche - Retail Therapy (2011)
11. Enslaved - The Beacon (2010)
12. Hidden Masters - In The Night Sky (2013)
13. Hidden Masters - Nobody Knows That We're Here (2013)
14. Vhol - Grace (2013)
15. Vhol - Arising (2013)
16. ICS Vortex - Aces (2011)
17. Death Penalty - Howling At The Throne Of Decadence (2014)
18. Leprous - Waste Of Air (2011)
19. In Solitude - Death Knows Where (2013)
20. Kvelertak - Mjod (2010)
21. Ghost - Ritual (2010)
22. Ghost - Elizabeth (2010)
23. Ghost - Stand By Him (2010)
24. Graveyard - Ain't Fit To Live Here (2011)
25. SlingBlade - Back To Class (2011)
Grote kans dat aan het einde van het jaar de aankomende albums van While Heaven Wept, Psychotic Waltz en Blind Guardian er tussen komen te staan.
1. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
2. Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth (2013)
3. Hammers Of Misfortune - 17th Street (2011)
4. Blind Guardian - At The Edge Of Time (2010)
5. Enslaved - Axioma Ethica Odini (2010)
6. Pallbearer – Foundations Of Burden (2014)
7. In Solitude – Sister (2013)
8. Vhol – Vhol (2013)
9. Flotsam And Jetsam – The Cold (2010)
10. Persuader – The Fiction Maze (2014)
11. ICS Vortex – Storm Seeker (2011)
12. Ludicra – The Tenant (2010)
13. Hidden Masters – Of This & Other Worlds (2013)
14. Mastodon – The Hunter (2011)
15. Hell – Human Remains (2011)
16. Ghost – Opvs Eponymovs (2010)
17. Killing Joke – MMXII (2012)
18. While Heaven Wept – Fear Of Infinity (2011)
19. Baroness – Yellow & Green (2012)
20. Witchcraft – Legend (2012)
21. High Spirits – Another Night (2011)
22. Occultation – Three & Seven (2012)
23. Tusmørke - Underjordisk Tusmørke (2012)
24. Royal Thunder – CVI (2012)
25. Christian Mistress – Possession (2012)
En liedjes:
1. Atlantean Kodex - Twelve Stars And An Azure Gown (2013)
2. Blind Guardian - Wheel Of Time (2010)
3. Hammers Of Misfortune - The Grain (2011)
4. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
5. The Kik - Luchtballon (2012)
6. Tamikrest - Djanegh Etoumast (2013)
7. Bombino - Amidinine (2013)
8. Twisted Tower Dire - Snow Leppard (2011)
9. Twisted Tower Dire - Mysteria (2011)
10. Queensrÿche - Retail Therapy (2011)
11. Enslaved - The Beacon (2010)
12. Hidden Masters - In The Night Sky (2013)
13. Hidden Masters - Nobody Knows That We're Here (2013)
14. Vhol - Grace (2013)
15. Vhol - Arising (2013)
16. ICS Vortex - Aces (2011)
17. Death Penalty - Howling At The Throne Of Decadence (2014)
18. Leprous - Waste Of Air (2011)
19. In Solitude - Death Knows Where (2013)
20. Kvelertak - Mjod (2010)
21. Ghost - Ritual (2010)
22. Ghost - Elizabeth (2010)
23. Ghost - Stand By Him (2010)
24. Graveyard - Ain't Fit To Live Here (2011)
25. SlingBlade - Back To Class (2011)
Grote kans dat aan het einde van het jaar de aankomende albums van While Heaven Wept, Psychotic Waltz en Blind Guardian er tussen komen te staan.
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op wo sep 03, 2014 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2010 t/m 2014: De Beste en Belangrijkste Albums & Liedje
edit: nee, toch anders.
- innuendo
- Lult over cdtjes
- Berichten: 22607
- Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
- Locatie: Eindhoven
Re: 2010 t/m 2014: De Beste en Belangrijkste Albums & Liedje
Oef, ik zou voor de ontwikkelingen een andere topic maken. Daar valt ook wel het e.e.a. over te discussieren.
Verder heb je een mooi lijstje. Veel titels die ik ook zou kiezen en een meer dan terechte nummer 1. Aan je lijstje van platen zou ik Blood Ceremony (Living With The Ancients), Graveyard (Hisingen Blues), Purson (Circle and the Blue Door), Selim Lemouchi and his Enemies en Goat (World Music en wellicht hun nieuwe) willen toevoegen. De nieuwe Tusmörke mag er ook wel in.
Verder heb je een mooi lijstje. Veel titels die ik ook zou kiezen en een meer dan terechte nummer 1. Aan je lijstje van platen zou ik Blood Ceremony (Living With The Ancients), Graveyard (Hisingen Blues), Purson (Circle and the Blue Door), Selim Lemouchi and his Enemies en Goat (World Music en wellicht hun nieuwe) willen toevoegen. De nieuwe Tusmörke mag er ook wel in.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
Re: 2010 t/m 2014: De Beste en Belangrijkste Albums & Liedje
Niet weer een lijstjes-topic...
- KoenM
- Berichten: 22089
- Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
- Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
- Contacteer:
Re: 2010 t/m 2014: De Beste en Belangrijkste Albums & Liedje
Kvelertak - Kvelertak
Facebook band
Visually Universal - Our Hexagram Unicursal
I stared into the void tonight - the best dream I ever had
Last.fm profiel
Visually Universal - Our Hexagram Unicursal
I stared into the void tonight - the best dream I ever had
Last.fm profiel
- Eru Iluvatar
- Berichten: 4173
- Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
- Locatie: Groningen
Re: 2010 t/m 2014: De Beste en Belangrijkste Albums & Liedje
Goed idee. Ik heb het aangepast. Eerst maar eens aan een complete lijst liedjes te komen.innuendo schreef:Oef, ik zou voor de ontwikkelingen een andere topic maken. Daar valt ook wel het e.e.a. over te discussieren.
Verder heb je een mooi lijstje. Veel titels die ik ook zou kiezen en een meer dan terechte nummer 1. Aan je lijstje van platen zou ik Blood Ceremony (Living With The Ancients), Graveyard (Hisingen Blues), Purson (Circle and the Blue Door), Selim Lemouchi and his Enemies en Goat (World Music en wellicht hun nieuwe) willen toevoegen. De nieuwe Tusmörke mag er ook wel in.
Als een aantal mensen met hun favorieten volgen, kunnen we het wel gaan hebben over albums met 'historische waarde'.
Re: 2010 t/m 2014: De Beste Albums & Liedjes
Enkele favorieten hier:
Anathema - We're Here Because we're here
Anathema - Weather Systems
Anthrax - Worship Music
Arch/Matheos - Sympathetic Resonance
Arjen Lucassen - Lost in the New Real
Avantasia - The Wicked Symphony
Avantasia - Angel of Babylon
Ayreon - The Theory of Everything
Blind Guardian - At the Edge of Time
The Darkness - Hot Cakes
Death Angel - Relentless Retribution
Fates Warning - Darkness in a Different Light
Gamma Ray - To the Metal
Gamma Ray - Empire of the Undead
Heathen - The Evolution of Chaos
Iron Maiden - The Final Frontier
Leprous - Bilateral
Overkill - Ironbound
Pain of Salvation - Road Salt One
Pain of Salvation - Road Salt Two
Riverside - Shrine of New Generation Slaves
Rush - Clockwork Angels
Symphony X - Iconoclast
Tenacious D - Rize of the Fenix
Threshold - March of Progress
Anathema - We're Here Because we're here
Anathema - Weather Systems
Anthrax - Worship Music
Arch/Matheos - Sympathetic Resonance
Arjen Lucassen - Lost in the New Real
Avantasia - The Wicked Symphony
Avantasia - Angel of Babylon
Ayreon - The Theory of Everything
Blind Guardian - At the Edge of Time
The Darkness - Hot Cakes
Death Angel - Relentless Retribution
Fates Warning - Darkness in a Different Light
Gamma Ray - To the Metal
Gamma Ray - Empire of the Undead
Heathen - The Evolution of Chaos
Iron Maiden - The Final Frontier
Leprous - Bilateral
Overkill - Ironbound
Pain of Salvation - Road Salt One
Pain of Salvation - Road Salt Two
Riverside - Shrine of New Generation Slaves
Rush - Clockwork Angels
Symphony X - Iconoclast
Tenacious D - Rize of the Fenix
Threshold - March of Progress
Re: 2010 t/m 2014: De Beste Albums & Liedjes
Hier kom ik nog op terug
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Berichten: 25573
- Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: 2010 t/m 2014: De Beste Albums & Liedjes
Gaaf topic! Ik heb op het moment wat moeite om meteen een lijst samen te stellen en zou zodoende echt nog even in mijn cd kast moeten rondneuzen wat er rond die periode allemaal is uitgekomen, maar ik kan hier vast nog wel een hoop over vertellen!
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
Re: 2010 t/m 2014: De Beste Albums & Liedjes
Ik vind het lastig om een onderscheid te maken tussen de beste en meest invloedrijke albums; ik vermoed ook dat vooral invloedrijk iets is wat je pas een decennia later kunt beginnen te duiden.
Daarom de beste:
1. Swans - To be Kind (2014)
2. Chelsea Wolfe - Unknown Rooms (2012)
3. Hexvessel - No Holier Temple (2014)
4. The Kilimanjaro Darkjazz Orchestra - From the Stairwell (2011)
5. Ceremony - Rohnert Park (2010)
6. Converge - All we Love we Leave Behind (2012)
7. Ash Borer - Cold of Ages (2012)
8. Nothing - Guilty of Everything (2013)
9. A Forest of Stars - A Shadowplay of Yesterdays (2012)
10. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
11. Vektor - Outer Isolation (2011)
12. Graveyard - Hisingen Blues (2011)
13. Black Breath - Heavy Breathing (2010)
14. Mastodon - Once more 'round the sun (2014)
15. Goat - World Music (2013)
16. Lower - Walk on Heads (2012) (EP)
17. Year of no Light - Ausserwelt (2010)
18. Quest for Fire - Lights from Paradise (2011)
19. Rome - Die Aestethik der Herrschaftsfreiheit (2012)
20. True Widow - Circumambulation (2013)
Daarom de beste:
1. Swans - To be Kind (2014)
2. Chelsea Wolfe - Unknown Rooms (2012)
3. Hexvessel - No Holier Temple (2014)
4. The Kilimanjaro Darkjazz Orchestra - From the Stairwell (2011)
5. Ceremony - Rohnert Park (2010)
6. Converge - All we Love we Leave Behind (2012)
7. Ash Borer - Cold of Ages (2012)
8. Nothing - Guilty of Everything (2013)
9. A Forest of Stars - A Shadowplay of Yesterdays (2012)
10. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
11. Vektor - Outer Isolation (2011)
12. Graveyard - Hisingen Blues (2011)
13. Black Breath - Heavy Breathing (2010)
14. Mastodon - Once more 'round the sun (2014)
15. Goat - World Music (2013)
16. Lower - Walk on Heads (2012) (EP)
17. Year of no Light - Ausserwelt (2010)
18. Quest for Fire - Lights from Paradise (2011)
19. Rome - Die Aestethik der Herrschaftsfreiheit (2012)
20. True Widow - Circumambulation (2013)