Top 10 Melodic Black/Death albums

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » di feb 18, 2020 10:21 pm

Dit is toch echt wel mijn favoriete niche genre. Lang nagedacht over een top 10 met de beste releases. Benieuwd naar jullie top 10 en of er iemand ergens nog wat aanbevelingen heeft!

1. Vinterland - Welcome my Last Chapter/ Wings of Sorrow.
2. Dissection - Storm of the Light´s Bane.
3. Dawn - Slaughtersun.
4. Sentenced - North From Here.
5. Unanimated - Ancient God of Evil.
6. Sacramentum - Far Away From The Sun.
7. Gates of Ishtar - The Dawn of Flames.
8. A Canorous Quintet - Silence of the World Beyond
9. Dark Tranquillity - Skydancer.
10. Decameron - My Shadow...
Laatst gewijzigd door iron_dennis op do feb 20, 2020 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Heidewolf » wo feb 19, 2020 5:35 pm

Leuk topic, al is het maar voor nieuwe albums, want ik vind dit ook een leuk genre. Ik zal nog eens tijd besteden aan goede top tien. Het eerste wat mij te binnen schiet is dat bloody blasphemy van god dethroned wel een hoge plek verdient. Storm in the lights bane zou ook in mijn top drie staan.
Heerlijk Helder Taalloeder

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » do feb 20, 2020 8:58 am

Klopt! Bloody Blasphemy van God Dethroned is ook een absolute topper in dat genre. Verder wil ik de volgende albums nog aanhalen:

The Moaning - Blood From Stone.
Lord Belial - Enter the Moonlight Gate.
Dominion of Darkness.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » vr feb 21, 2020 8:59 am

Ook deze mogen niet ontbreken;

Sacrilege - The Fifth Season
Crystal Age - Far Beyond Divine Horizons (met Oscar & Fredrik van Hammerfall in de gelederen)

En nog een vergeten parel uit het verre Oosten; Sad Legend - Sad Legend.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Heidewolf » vr feb 21, 2020 10:25 am

Ik had 'ancient god of evil' nog eens opgezet, omdat YouTube mij die ook altijd aanraad, maar ik kon er weinig mee. Dit is ook niet echt de beste muziek voor tijdens werk, maar ik mistte de sfeer op dat album.

Necrophobic hoort toch ook wel thuis in dit topic? Zij hebben een complete carrière in dit genre.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » vr feb 21, 2020 11:31 am

Ook een van mijn favoriete genres! De band die daar als eerste genoemd moet worden is natuurlijk het almachtige Dissection! Mijn top tien zou er zo ongeveer uitzien.

1. Dissection - The Somberlain (met "Black Horizons" als ultiem hoogtepunt)
2. Eucharist - Mirrorworlds
3. Dissection - Storm of the Light's Bane
4. Necrophobic - Darkside
5. Unanimated - Ancient God of Evil
6. Naglfar - Téras
7. Sentenced - North From Here
8. Mörk Gryning - Maelstrom Chaos of Mörk Gryning
9. Necrophobic - Death to All
10. A Canorous Quintet - Silence of the World Beyond

Ook gaaf:
- Sacrilege - Lost in the Beauty You Slay
- Unanimated's andere releases
- Sacramentum - The Coming of Chaos
En nog meer, ik kom er later nog wel op terug.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Hieronimus » vr feb 21, 2020 1:16 pm

Ik kan het ook héél goed hebben, met name Dissection inderdaad. Verder kan zich maar weinig eraan meten, maar ik zal de genoemde bands eens geen uitpluizen!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » vr feb 21, 2020 7:56 pm

Het hangt er sterk vanaf. Veel bands in dit genre hebben vaak een über gladgetrokken productie die de eerste paar keer lekker knalt, maar daarna dodelijk vermoeiend wordt.

Necrophobic en Dissection zijn en blijven wat mij betreft de koningen van het genre. Dawn mag daar ook gerust bij worden gerekend. Slaughtersun is een ijzersterke plaat met de melodie van goede melodieuze death metal en het vuige vurige gif van black metal in de zang. Suidakra valt mijns inziens ook wel binnen dit genre, ondanks de wat folky tonen. Maar die folk zit er de laatste jaren meer in dan tijdens de eerste albums.

Van Mörk Gryning heb ik dat experimentele (witte) album. Pieces Of Primal Expressionism heet dat ding. Die vind ik niet erg geslaagd. Met name matige zang en een bijna onluisterbare, digitale kutsound. Die drums lijken wel van karton. Die cd die ervoor zat, vind ik wel goed. Al is dat meer black metal dan death metal.

De scheidslijn met veel blackmetalbands vind ik trouwens erg dun. Groepen als Watain, Ragnarok, (latere) Setherial, (latere) Mystic Circle en de albums van Thyrfing vanaf Vansinnesvisor schurken ook wel sterk tegen die mix van melodieuze death metal en black metal aan. Een album als IX Equilibrium van Emperor past hier eveneens uitstekend tussen. The Burning Deed of Deceit van het Poolse Thunderbolt is nog zo'n voorbeeld. Superplaat trouwens. Maar ik zal ze er maar buiten laten.

1. Dissection - Storm Of The Light's Bane
2. Dissection - The Somberlain
3. Dawn - Slaughtersun - Crown Of The Triarchy
4. Necrophobic - Hrimthursum
5. Necrophobic - Mark Of The Necrogram
6. Suidakra - The Arcanum
7. Lord Belial - Nocturnal Beast
8. Necrophobic - The Third Antichrist
9. Devian - Ninewinged Serpent
10. Damnation Army - Tyrant

Geinig aanradertje is trouwens Artefact - Son Of Solstice. Niet altijd even netjes qua spel, maar ik vind het wel een leuk plaatje.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » vr feb 21, 2020 8:14 pm

Jeroen schreef: vr feb 21, 2020 7:56 pm Van Mörk Gryning heb ik dat experimentele (witte) album. Pieces Of Primal Expressionism heet dat ding. Die vind ik niet erg geslaagd. Met name matige zang en een bijna onluisterbare, digitale kutsound. Die drums lijken wel van karton. Die cd die ervoor zat, vind ik wel goed. Al is dat meer black metal dan death metal.
Bij Mörk Gryning moet je het bij album 1, 3 en 5 zoeken, die zijn allemaal geweldig. Ben zelf ook niet zo weg van Pieces. Die is opgenomen in een periode dat die studio (Dug Out) van Daniël Bergstrand erg hip was, klinkt inderdaad erg digitaal allemaal.

Ze zijn trouwens bezig met een nieuw album dat later dit jaar via Season of Mist zal verschijnen, woehoe!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » vr feb 21, 2020 8:24 pm

Had het gelezen inderdaad.

Ten tijde van Pieces moest ook ineens het roer om. Ze wilden een groter publiek bereiken. Ik weet nog dat Aardschok dat album compleet bejubelde, met tevens een groot interview van twee pagina's vol ambitieus gezwets. Destijds heb ik op basis van dat interview en de lyrische recensie het album aangeschaft. Dat was toch wel een teleurstelling. Toch heb ik het album nog steeds. Om de paar jaar probeer ik het toch weer. Maar volgens mij is het gewoon geen goede cd. Na talloze luisterbeurten is er niets blijven hangen. Er zit geen spanning in, geen vuur en de lekkere combinatie tussen melodie en agressie van Maelstrom Chaos is er helemaal uitgebonjourd. Ook met dank aan die Bergstrand. Matige producent over het algemeen, hoewel ik zijn mix van Vansinnesvisor van Thyrfing wel te pruimen vind.

Ik heb voor de gelegenheid net The Third Antichrist van Necrophobic weer even opgezet. Die drive van Eye Of The Storm is niet te versmaden! [headbang]
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Shreds of Sanity » za feb 22, 2020 4:26 pm

Ik vind het altijd een een beetje een lastig genre. Storm of the Light's Bane is geweldig, maar doordat ik die als eerste hoorde ligt de lat heel hoog en kunnen andere bands daar bijna nooit aan tippen. Is ook het onhandige van een band als Thulcandra, die zo graag dat geluid wil recreëren, maar qua songwriting gewoon niet op hetzelfde niveau zit als Dissection.

Dat gezegd hebbende kan ik wel heel erg genieten van een Naglfar en Necrophobic, juist omdat deze wel een eigen karakter binnen dit geluid weten uit te hakken.

Ik had die link met latere Thyrfing zelf nog nooit gelegd, omdat ik het genre toch vooral met dat ijzige associeer, maar Vansinnesvisor vind ik ook een heerlijk album, De Odeslosa is ook een erg fijn album wat dat geluid voort zet.

Qua bands die niet als Dissection klinken, maar wel die grens tussen melodische black en death opzoeken vind ik het album Warnaments van Torchbearer ook erg gaaf.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » ma feb 24, 2020 10:40 am

MadTinus schreef: vr feb 21, 2020 11:31 am Ook een van mijn favoriete genres! De band die daar als eerste genoemd moet worden is natuurlijk het almachtige Dissection! Mijn top tien zou er zo ongeveer uitzien.

1. Dissection - The Somberlain (met "Black Horizons" als ultiem hoogtepunt)
2. Eucharist - Mirrorworlds
3. Dissection - Storm of the Light's Bane
4. Necrophobic - Darkside
5. Unanimated - Ancient God of Evil
6. Naglfar - Téras
7. Sentenced - North From Here
8. Mörk Gryning - Maelstrom Chaos of Mörk Gryning
9. Necrophobic - Death to All
10. A Canorous Quintet - Silence of the World Beyond

Ook gaaf:
- Sacrilege - Lost in the Beauty You Slay
- Unanimated's andere releases
- Sacramentum - The Coming of Chaos
En nog meer, ik kom er later nog wel op terug.
Prachtige top 10. Mirrorworlds is idd ook een schitterend album. A Velvet Creation is ook goed maar wordt om zeep geholpen door een vreselijk slechte productie.
Dominion of Darkness.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » ma feb 24, 2020 10:42 am

Shreds of Sanity schreef: za feb 22, 2020 4:26 pm Ik vind het altijd een een beetje een lastig genre. Storm of the Light's Bane is geweldig, maar doordat ik die als eerste hoorde ligt de lat heel hoog en kunnen andere bands daar bijna nooit aan tippen. Is ook het onhandige van een band als Thulcandra, die zo graag dat geluid wil recreëren, maar qua songwriting gewoon niet op hetzelfde niveau zit als Dissection.

Dat gezegd hebbende kan ik wel heel erg genieten van een Naglfar en Necrophobic, juist omdat deze wel een eigen karakter binnen dit geluid weten uit te hakken.

Ik had die link met latere Thyrfing zelf nog nooit gelegd, omdat ik het genre toch vooral met dat ijzige associeer, maar Vansinnesvisor vind ik ook een heerlijk album, De Odeslosa is ook een erg fijn album wat dat geluid voort zet.

Qua bands die niet als Dissection klinken, maar wel die grens tussen melodische black en death opzoeken vind ik het album Warnaments van Torchbearer ook erg gaaf.
Natuurlijk is Thulcandra niet zo goed als Dissection maar het is zo schaamteloos goed gejat allemaal dat ik het op deze manier ook wel weer kan waarderen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat Gruesome met Death doet.
Dominion of Darkness.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » ma feb 24, 2020 10:45 am

Jeroen schreef: vr feb 21, 2020 7:56 pm Het hangt er sterk vanaf. Veel bands in dit genre hebben vaak een über gladgetrokken productie die de eerste paar keer lekker knalt, maar daarna dodelijk vermoeiend wordt.

Necrophobic en Dissection zijn en blijven wat mij betreft de koningen van het genre. Dawn mag daar ook gerust bij worden gerekend. Slaughtersun is een ijzersterke plaat met de melodie van goede melodieuze death metal en het vuige vurige gif van black metal in de zang. Suidakra valt mijns inziens ook wel binnen dit genre, ondanks de wat folky tonen. Maar die folk zit er de laatste jaren meer in dan tijdens de eerste albums.

Van Mörk Gryning heb ik dat experimentele (witte) album. Pieces Of Primal Expressionism heet dat ding. Die vind ik niet erg geslaagd. Met name matige zang en een bijna onluisterbare, digitale kutsound. Die drums lijken wel van karton. Die cd die ervoor zat, vind ik wel goed. Al is dat meer black metal dan death metal.

De scheidslijn met veel blackmetalbands vind ik trouwens erg dun. Groepen als Watain, Ragnarok, (latere) Setherial, (latere) Mystic Circle en de albums van Thyrfing vanaf Vansinnesvisor schurken ook wel sterk tegen die mix van melodieuze death metal en black metal aan. Een album als IX Equilibrium van Emperor past hier eveneens uitstekend tussen. The Burning Deed of Deceit van het Poolse Thunderbolt is nog zo'n voorbeeld. Superplaat trouwens. Maar ik zal ze er maar buiten laten.

1. Dissection - Storm Of The Light's Bane
2. Dissection - The Somberlain
3. Dawn - Slaughtersun - Crown Of The Triarchy
4. Necrophobic - Hrimthursum
5. Necrophobic - Mark Of The Necrogram
6. Suidakra - The Arcanum
7. Lord Belial - Nocturnal Beast
8. Necrophobic - The Third Antichrist
9. Devian - Ninewinged Serpent
10. Damnation Army - Tyrant

Geinig aanradertje is trouwens Artefact - Son Of Solstice. Niet altijd even netjes qua spel, maar ik vind het wel een leuk plaatje.
Yes!! Necrophobic mag idd niet vergeten worden. Mark of the Necrogram is misschien wel hun sterkste album tot nu toe! Devian & Damnation Army ken ik niet maar ga ik zeker eens checken.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » ma feb 24, 2020 1:26 pm

Devian is met Legion van Marduk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Heidewolf » di feb 25, 2020 11:27 am

Van alle albums die ik nog niet kende in dit topic (wat er aardig wat zijn) maar al wel heb geluisterd inmiddels vind ik Lord Belial - Enter the Moonlight Gate toch wel het best. Slaughter sun is ook erg sterk.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Heidewolf » di feb 25, 2020 11:29 am

Dubbel post
Laatst gewijzigd door Heidewolf op di feb 25, 2020 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Heidewolf » di feb 25, 2020 11:29 am

[quote=Heidewolf post_id=2050432 time=15
Van alle albums die ik nog niet kende in dit topic (wat er aardig wat zijn) maar al wel heb geluisterd inmiddels vind ik Lord Belial - Enter the Moonlight Gate toch wel het best. Slaughter sun is ook erg sterk.
Edit: en sign of the necrogram is ook terechte plaat in de top 10 lijsten. Voor mij was die plaat vorig jaar mijn kennismaking met de band en maar weinig andere albums van hun vind ik zo sterk en compact en pakkend over de hele linie.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » di feb 25, 2020 8:33 pm

Als jarenlange Necrophobic fan, wist Mark of the Necrogram mij helaas niet echt te overtuigen, de twee albums daarvoor vond ik een stuk sterker (met name Death to All bevat in de vorm van de eerste twee nummers wat van het sterkste materiaal uit hun discografie). Ik zou graag zien dat ze weer voor een wat rauwer, analoger geluid zouden gaan, dat past naar mijn mening beter bij hun sound dan de toch wat gladde, digitale weg die ze vanaf Hrimthursum zijn gaan volgen. Voor het komende album (dat nu opgenomen wordt) hoeven we dat vooralsnog niet te verwachten. Dat wordt volgens mij in dezelfde studio opgenomen als hun meest recente albums.

En NAGLFAR heeft onlangs dan EINDELIJK hun nieuwe album aangekondigd. Het gaat "Cerecloth" heten en komt 8 mei uit. De hoes is van de hand van Necrolord.

https://arrowlordsofmetal.nl/naglfar-to ... um-in-may/

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » di feb 25, 2020 9:45 pm

Ik vind die twee voorgangers de zwakste broeders in de discografie. Op zich prima albums, maar erg kil geproduceerd en wat gladjes naast de andere platen. De duisternis is er een beetje uit.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » di feb 25, 2020 10:30 pm

Met name Téras vond ik echt fantastisch, de ene gave riff na de andere en ze weten bij mij ook altijd precies de goede melodieuze snaar te raken. Tel daarbij op het fantastische spel van sessiedrumbeest Dirk Verbeuren en je hebt echt een knaller van de buitencategorie. Harvest is ook een fijne plaat met pakkende songs. Dit alles naar mijn bescheiden mening natuurlijk.

"Come, Perdition" van Téras, wát een nummer:
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Shreds of Sanity » wo feb 26, 2020 12:00 am

iron_dennis schreef: ma feb 24, 2020 10:42 am
Shreds of Sanity schreef: za feb 22, 2020 4:26 pm Ik vind het altijd een een beetje een lastig genre. Storm of the Light's Bane is geweldig, maar doordat ik die als eerste hoorde ligt de lat heel hoog en kunnen andere bands daar bijna nooit aan tippen. Is ook het onhandige van een band als Thulcandra, die zo graag dat geluid wil recreëren, maar qua songwriting gewoon niet op hetzelfde niveau zit als Dissection.

Dat gezegd hebbende kan ik wel heel erg genieten van een Naglfar en Necrophobic, juist omdat deze wel een eigen karakter binnen dit geluid weten uit te hakken.

Ik had die link met latere Thyrfing zelf nog nooit gelegd, omdat ik het genre toch vooral met dat ijzige associeer, maar Vansinnesvisor vind ik ook een heerlijk album, De Odeslosa is ook een erg fijn album wat dat geluid voort zet.

Qua bands die niet als Dissection klinken, maar wel die grens tussen melodische black en death opzoeken vind ik het album Warnaments van Torchbearer ook erg gaaf.
Natuurlijk is Thulcandra niet zo goed als Dissection maar het is zo schaamteloos goed gejat allemaal dat ik het op deze manier ook wel weer kan waarderen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat Gruesome met Death doet.
Ik kan het idee ook zeker waarderen. Ik heb alle drie Thulcandra albums dan ook braaf in de kast staan. Op Ascension Lost krijgen ze al iets meer een eigen geluid. Denk dat ik die het sterkste vind. Neigt af en toe wat meer in de richting van Sacramentum.

Ik heb naar aanleiding van dit topic Slaughtersun ook weer eens goed beluisterd. Blijft inderdaad een erg goed album.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » wo feb 26, 2020 1:20 pm

MadTinus schreef: di feb 25, 2020 8:33 pm Als jarenlange Necrophobic fan, wist Mark of the Necrogram mij helaas niet echt te overtuigen, de twee albums daarvoor vond ik een stuk sterker (met name Death to All bevat in de vorm van de eerste twee nummers wat van het sterkste materiaal uit hun discografie). Ik zou graag zien dat ze weer voor een wat rauwer, analoger geluid zouden gaan, dat past naar mijn mening beter bij hun sound dan de toch wat gladde, digitale weg die ze vanaf Hrimthursum zijn gaan volgen. Voor het komende album (dat nu opgenomen wordt) hoeven we dat vooralsnog niet te verwachten. Dat wordt volgens mij in dezelfde studio opgenomen als hun meest recente albums.

En NAGLFAR heeft onlangs dan EINDELIJK hun nieuwe album aangekondigd. Het gaat "Cerecloth" heten en komt 8 mei uit. De hoes is van de hand van Necrolord.

https://arrowlordsofmetal.nl/naglfar-to ... um-in-may/

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Ben benieuwd! Heb eigenlijk alleen maar Vittra van ze in de kast staan. Jaren geleden Pariah ook gekocht maar die ook weer snel van de hand gedaan. Necrolord is toch wel dé artiest die ik het liefste de hoezen van dit soort bands zie maken!

Téras ga ik van de week eens een uitgebreide luisterbeurt geven.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » wo feb 26, 2020 8:17 pm

Eens voor wat betreft Necrolord, heeft vooral in het verleden mooie dingen gedaan vind ik. De laatste jaren beginnen zijn hoezen wel erg op elkaar te lijken. Die nieuwe Naglfar vind ik ook niet zijn beste werk.

Veel plezier met het luisteren van Téras, geweldige plaat vind ik!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » wo feb 26, 2020 8:42 pm

Ik moet bekennen dat ik helemaal geen albums van Naglfar heb, terwijl ik de meeste albums wel lekker vind. Sheol vond ik destijds een erg sterk album. Gelukkig zie ik de cd's van Naglfar nog wel eens in de koopjesbakken op beurzen, dus moet ik daar maar eens toeslaan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » do feb 27, 2020 10:55 am

Al eerder genoemd in het topic maar is iemand bekent met het album Sad Legend van Sad Legend?
Dominion of Darkness.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » vr feb 28, 2020 1:17 pm

Toch ook een kleine cultklassieker m.i. : Sorhin - I Det Glimrande Mörkrets Djup


https://www.youtube.com/watch?v=LEquM78HAow
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » za feb 29, 2020 8:51 am

iron_dennis schreef: vr feb 28, 2020 1:17 pm Toch ook een kleine cultklassieker m.i. : Sorhin - I Det Glimrande Mörkrets Djup

https://www.youtube.com/watch?v=LEquM78HAow
Ook altijd wel van gecharmeerd geweest, ik vind vooral die mini "Döden MCMXCVIII" tof. Al is Sorhin wel een pure black metal band en past in die zin niet helemaal in dit topic 8).
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » za feb 29, 2020 9:37 am

MadTinus schreef: za feb 29, 2020 8:51 am
iron_dennis schreef: vr feb 28, 2020 1:17 pm Toch ook een kleine cultklassieker m.i. : Sorhin - I Det Glimrande Mörkrets Djup

https://www.youtube.com/watch?v=LEquM78HAow
Ook altijd wel van gecharmeerd geweest, ik vind vooral die mini "Döden MCMXCVIII" tof. Al is Sorhin wel een pure black metal band en past in die zin niet helemaal in dit topic 8).
Je hebt gelijk, vind alleen op de debuutplaat wat meer melodie terug waardoor het wat raakvlakken heeft met het genre. Verder is het idd pure black.
Dominion of Darkness.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Wessel » ma mar 02, 2020 12:48 pm

2020 wordt trouwens een opvallend mooi jaar voor dit subgenre, met releases van Dark Fortress, Naglfar, Mörk Gryning, Necrophobic, Sacramentum en Unanimated.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » ma mar 02, 2020 12:51 pm

Ik vind Dark Fortress toch echt wat meer blek :P maar dan blijf je bezig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Wessel » ma mar 02, 2020 2:25 pm

Daar heb je gelijk in, maar dan wel melodieuze black vergelijkbaar met Watain, die zoals je eerder in dit topic regelmatig met deze niche geassocieerd worden. De nieuwe van Dark Fortress vind ik erg goed overigens.

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Shreds of Sanity » vr mar 06, 2020 5:41 pm

Titeltrack van de nieuwe Naglfar, Cerecloft.



Klinkt als Naglfar.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » di mar 10, 2020 9:12 am

Redelijk nummer, hard, snel, maar ben nog niet enorm onder de indruk. Als je er 8 jaar over doet om met een nieuw album op de proppen te komen, zijn de verwachtingen automatisch hoog. Die worden met dit nummer nog niet ingelost, wat mij betreft.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Shreds of Sanity » wo mar 11, 2020 3:49 pm

Hij blijft wat beter hangen na een paar luisterbeurten, maar ik had er ook iets meer van verwacht. Ik heb mijn Naglfar platen nog eens beluisterd de afgelopen dagen en qua gitaargeluid zit Cerecloft behoorlijk dicht bij Sheol in de beurt. Op Teras bijvoorbeeld zit wat meer kleur in het geluid, waardoor details in het spel wat sterker naar voren komen. Ik vraag me af of Cerecloft niet iets beter uit de verf zou komen met een vergelijkbaar geluid. Sheol is een fijn furieus album, maar naarmate het album vordert lijken de nummers nogal op elkaar. Ik hoop dat dit op Cerecloft niet zo is.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door iron_dennis » vr mar 13, 2020 11:50 am

Klinkt wel heel erg als Dark Funeral..
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Shreds of Sanity » za mar 14, 2020 8:58 pm

Vind ik niet. Ze spelen juist van die typische Naglfar melodietjes.

Vond het trouwens typisch, toen ik hun albums herbeluisterde vond ik bijna elk album beter dan ik me herinnerde.

Vooral Pariah vond ik een stuk sterker dan ik dacht. Pakkende redelijk compacte songs met duidelijke hooks. Volgens mij was dat ook juist waar ik een beetje op uitgekeken raakte toen ik hem vaker draaide, maar als onderdeel van hun discografie knalde hij er juist lekker tussenuit.

Harvest en Teras hadden juist meer van de sluipende melodieën die ik nog steeds mee kon neuriën terwijl het volgens mij wel een paar jaar geleden was dat ik de albums het laatst luisterde. Ik was in elk geval aangenaam verrast. Liever dit soort albums dan die je terug luistert en opeens hard tegen vallen.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Heidewolf » ma mar 16, 2020 4:25 pm

Toen ik Naglfar opzette bevloog mij het gevoel dat ik ook wel eens bij powermetal: teveel dezelfde riedeltjes. Melodic black/death heeft toch een specifiek geluid waardoor de composities toch een beetje beperkt zijn. Wellicht heb ik 't door dit topic een beetje tegen geluisterd. Nu behoren de albums van Naglfar toch niet tot de parels van dit genre, maar toch, het kan toch wel een beetje teveel van t zelfde worden. Dawn was iig wel een erg fijne vondst via dit topic.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Crises » do mar 19, 2020 7:50 am

Naglfar vond ik in de jaren ‘90 brilliant. Daarna ben ik ze uit het oog verloren. Eigenlijk totdat ze niet al te lang geleden (2018, dacht ik) in Willemeen optraden. Ik was er niet persé van plan heen te gaan, maar een goede vriend van me was hun geluidsman op die toer. En ze moesten was gedaan krijgen binnen een dag en dat kon bij W1 niet. Dus heb ik mijn wasmachine aangeboden, zodat ze lekker schoon de toer voort konden zetten. Werd uiteindelijk een gezellige dag en een retetoffe show, met een lange nazit waar bleek dat Andreas (gitarist) ongeveer net zoveel van speciaalbier hield als ik.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door dako » do mar 19, 2020 3:57 pm

De was doen voor Naglfar.
Goud verhaal man.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » vr mar 26, 2021 7:08 pm

Al voor de derde keer op rij naar de laatste cd van Necrophobic aan het luisteren. Ben verkocht. Nipt beter dan Mark Of The Necrogram, vind ik nu.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » za apr 29, 2023 9:20 pm

Draai nu de tweede cd van Devian. Devian? Ja, die band waarin Legion opdook na zijn avonturen met Marduk. Een schoolvoorbeeld van goede black'n death met veel melodie. Legion zingt hierop prima. Meer zoals op de latere platen van Marduk (dus ietwat kapot, zoals sommigen het noemen), maar zeker functioneel. Ik geef toe dat ik doorgaans meestal teruggrijp op de eerste cd van Devian (The Ninewinged Serpent), maar de tweede (God To The Illfated) is eigenlijk net zo goed. Vooral het geweldige When The Vultures Have Left is een ware prachtsong met heerlijke melodielijnen, mooie breaks en een woeste Legion. Ik raad iedere liefhebber van dit soort muziek aan om de twee albums op te sporen en toe te voegen aan de collectie. Ga je gewoon geen spijt van krijgen, als je van Unanimated, Necrophobic en meer van dat fraais houdt.

Overigens is er nog een link met Marduk. Emil Dragutinović beroerde hier de drumvellen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » za apr 29, 2023 10:45 pm

Ik heb Devian ooit wel eens beluisterd, lang geleden. Ik zal het nog eens checken.

Ik zit nu mijn top 10 eerder in dit topic te bekijken en zie dat ik wel wat albums ben vergeten die absoluut genoemd móeten worden, zoals daar zijn:

- DARK TRANQUILLITY - The Gallery, een klassieker van heb ik jou daar, nuff said. Hier hoort ook de EP Of Chaos and Eternal Night bij, wat een te gekke EP is dat!
- IN FLAMES - The Jester Race, hier viel het allemaal op z'n plaats, melodic death metal zoals melodic death metal bedoeld is. Samen met de Subterranean EP mijn favo IF release. Whoracle vind ik ook nog erg sterk, maar vanaf Colony kwam de klad erin en werd de klassieke melodeath sounds verloochend. Fridén begon vanaf die plaat ook in toenemende mate irritanter te zingen (kreunen), wat op het door veel fans geliefde, maar door mij gehate Clayman nog erger werd.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » za apr 29, 2023 11:44 pm

Ik vind die Zweedse melodeath wel wat anders dan de vertegenwoordigers van het echte black,/deathgeluid. Dan wordt het wel erg breed. Heb er niet veel mee. The Jester Race is wel lekker overigens. Van Clayman vind ik alleen Pinball Map echt goed, maar die stijl ligt wel heel erg ver van wat hier doorgaans voorbijkomt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » zo apr 30, 2023 10:13 am

Oh ja, had even het onderwerp van dit topic niet helemaal scherp meer. Die DT en IF albums bevatten natuurlijk geen black elementen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » ma mei 01, 2023 1:30 pm

Nog meer fans hier van het al lang geleden ter ziele gegane No Fashion Records? Dat is toch wel het ultieme label voor de stijl waar dit topic over gaat. De eerste 15/20 releases van dat label kun je stuk voor stuk als klassieker bestempelen. Zo even uit mijn hoofd:

DISSECTION - The Somberlain
KATATONIA - Dance of December Souls
MARDUK - Dark Endless
MERCILESS - Unboud
UNANIMATED - In the Forest of the Dreaming Dead
UNANIMATED - Ancient God of Evil
MÖRK GRYNING - Tusen år har gått...
A CANOROUS QUINTET - Silence of the World Beyond
DECAMERON - My Shadow...

Er was toen wel een soort gouden combi: als het album was opgenomen in Unisound met Dan Swanö, een hoes had van Necrolord/Kristian Wahlin en het werd uitgebracht op No Fashion, kon je het blind aanschaffen, genialiteit was gegarandeerd. Dolores/Black Sun Records en Wrong Again Records hadden bijna eenzelfde reputatie.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door zwarte krijser » ma mei 01, 2023 5:10 pm

Fan van een label? Nee nooit geweest. De bands die je vermeldt zijn wel goed, althans een stuk of vijf. De rest ken ik niet.

Ik geloof niet dat ik zo thuis ben in de melodic metal, hoewel ik Storm of the Lights bane dan weer wel de beste metal cd tot nog toe vind.

Poging tot een lijstje
1) Dissection - Storm OTLB
2) Arch enemy - Wages of Sin
3) Carcass - Heartwork
4) Katatonia - Brave murder day
5) Edge of Sanity - een rode cd waar o.a. het nummer black tears op staat, weet de naam effe niet meer
6) Hypocrisy - Abducted
7) Grave - Soulless
8) Diabolical Masquarade - Ravendusk in my heart
9) Gorefest - Soul survivor
10) Gates of Ishtar - Dawn of flames of een willekeurige andere cd van hen trouwens

Ik vind al het bovenstaande werk goed, maar toch draai ik het bijna nooit m.u.v. Dissection. Het is gewoon niet mijn main muziek.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door MadTinus » wo mei 10, 2023 11:09 am

Die Edge of Sanity die je noemt heet "Purgatory Afterglow", zeer sterke plaat inderdaad, al vind ik zelf voorganger "The Spectral Sorrows" nog gaver.

Maar, on topic, je post een mooie lijst, maar het merendeel voldoet niet aan de genrekwalificaties van dit topic 🤷🏻‍♂️ zijnde de melodieuze mix van death en black metal waarvan denk ik vooral Dissection en Necrophobic de meest kenmerkende vaandeldragers zijn.

Dus, ALS je Storm of the Light's Bane de beste metal plaat ooit vindt, en de stijl spreekt je aan, check dan zeker wat spul dat in dit topic wordt genoemd, met name Necrophobic, Unanimated en Sacramentum hebben een geluid dat heel dicht in de buurt komt van Dissection.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door bakvet » wo mei 10, 2023 12:06 pm

Reinkaos van Dissection met stip op de eerste plaats!

Best lastig wat nu echte Melodic Black/Death is.
Dissection en Sacramentum voelen als black metal en God Dethroned voelt als death metal.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top 10 Melodic Black/Death albums

Bericht door Jeroen » wo mei 10, 2023 2:18 pm

Je doet het erom heh?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie