Demons & Wizards

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Demons & Wizards

Bericht door Lennert » wo feb 26, 2020 10:06 am

Zijproject van Iced Earth bandleider Jon Schaffer (gitaar) en Blind Guardian bandleider Hansi Kürsch (zang). Kennelijk was hier geen apart topic van, wat toch zonde is aangezien het debuutalbum voor mij een van de beste albums ooit is. Krachtige gitaarpartijen zoals bij Iced Earth het geval is, maar met de dosis dramatiek en bombast van Blind Guardian. Helemaal op het debuut komen de pluspunten van beide bands subliem tot uiting in een glorieuze versmelting van krachtige power metal, duistere fantasy en bloederige geschiedenis-thematiek. Bevat tevens met Fiddler On The Green een van de meest sublieme ballads ooit:



Het vervolg Touched By The Crimson King is minder duister en meer gericht op aparte songs, dan het geheel dat het debuutalbum was. Veel Stephen King verhaallijnen en een aantal erg stevige songs, maar als geheel werkt het voor mij net iets minder.



Nu is het derde album na vijftien jaar eindelijk uit en moet ik na drie luisterbeurten toch toegeven dat het een enorme verbetering is ten opzichte van de vorige plaat. Niet dat die slecht was, maar III ademt weer veel meer de duistere sfeer van het debuut uit en heeft met Final Warning en Children Of Cain een aantal enorme krakers die ik op repeat wil zetten.



Stiekem een band die op zijn best beter is dan het materiaal van de twee bands zelf. Nog fans hier?

Albums:
Demons & Wizards (1999)
Touched By The Crimson King (2005)
III (2020)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22915
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Demons & Wizards

Bericht door dako » wo feb 26, 2020 11:43 am

Meh.
Het is, goh, een mix tussen Iced Eart en Blind Guardian, en IE heeft me nooit wat gedaan en BG stiekem ook niet heel veel. Demons & Wizards precies hetzelfde, dus. Niet heel boeiend.

Vind die Dark Tower-nummers van Crimson King prima te doen, vooral omdat ik de boeken erg tof vind, en Blood On My Hands van het debuut is enorm goud, maar de rest is exact als de twee bands: muzikaal vast erg goed en ik zou het best leuk willen vinden, maar nee.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Demons & Wizards

Bericht door Krimhild » wo feb 26, 2020 12:34 pm

Er bestond al een topic over deze band!

viewtopic.php?f=5&t=7915&p=481394&hilit ... s”#p481394

ik ben met name verheugd dat ik dit wist. Post vooral verder.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22138
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Demons & Wizards

Bericht door KoenM » wo feb 26, 2020 12:56 pm

Fiddler on the green is jeugdsentiment. Maar ik moet eerlijk zeggen zodra het meer uptempo power metal wordt, ik mijn interesse verlies. Die ballad vind ik nog steeds heel mooi, dat wel. Nooit Blind Guardian fan geweest, wel Iced Earth fan. Zal daar wel aan liggen.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25303
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Demons & Wizards

Bericht door Jeroen » wo feb 26, 2020 8:47 pm

Ik vind de eerste cd nog altijd top. Een van de cd's die mijn interesse in power metal heeft doen oplaaien, samen met Powerplant van Gamma Ray. Staan geen slechte songs op het debuut. Vooral Tear Down The Walls, A Poor Man's Crusade en Heaven Denies zijn geweldige powermetalsongs. Fiddler On The Green is vooral erg gaaf gezongen.

Ik vind Demons And Wizards op die plaat vooral veel beter dan het overvolle Blind Guardian. Bij Blind Guardian vind ik Hansi de sterkste schakel, maar ik luister de muziek zelden, omdat ik het veel te druk vind. Overdaad schaadt.
Iced Earth vind ik dan wel weer erg gaaf, dus ik vind die mix van aardse, rauwere en vooral erg strakke power metal zoals IE die fabriceert met de zang van Hansi heel goed te pruimen.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de tweede plaat van Demons And Wizards stukken minder vind. Ik weet dat ik de cd nog eens vaker zou moeten luisteren, maar meestal ben ik 'em na één draaibeurt wel voor langere tijd zat.

III heb ik nog niet gehoord, maar ik ben wel benieuwd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Demons & Wizards

Bericht door Lennert » do feb 27, 2020 9:54 am

Krimhild schreef: wo feb 26, 2020 12:34 pm Er bestond al een topic over deze band!

viewtopic.php?f=5&t=7915&p=481394&hilit ... s”#p481394

ik ben met name verheugd dat ik dit wist. Post vooral verder.
Godver, en ik heb echt daadwerkelijk nog gezocht.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Demons & Wizards

Bericht door Krimhild » do feb 27, 2020 9:59 am

Ach ja! We helpen elkaar uit de brand ^^
Ik ben hier gewoon.

Iron Maiden
Berichten: 3088
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Demons & Wizards

Bericht door Iron Maiden » vr feb 28, 2020 1:18 pm

Ik vind III een erg goed album. De verwachtingen waren eigenlijk bij mij ook wel hoog gespannen en deze worden ook wel waar gemaakt. Het album is een hele vooruitgang ten opzichte van Crimson King. Invincible en Midas Disease zijn de nummers die mij het minst doen, terwijl Wolves in Winter en Split de absolute hoogtepunten van het album zijn. Zeker een album dat in mijn jaarlijst gaat verschijnen.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Demons & Wizards

Bericht door Heidewolf » zo mar 01, 2020 9:17 am

III is ook een plaat die goed is over de hele linie. Als ik 'm opzet wil ik 'm ook in zijn geheel luisteren. Het gaat tever om het een rock opera te noemen, maar de plaat heeft voor mij wel hintjes Avantasia/Ayreon vanwege het verhalen concept op de plaat. Als Schaffer wat meer vocalen had bijgedragen dan riekte het wat meer naar een metal opera.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Demons & Wizards

Bericht door Lennert » zo mar 01, 2020 10:36 am

Ja, dat idee van 'hem helemaal beluisteren' klopt hier ook. Ik heb zeker wel favorieten, maar alsnog voelt de plaat op zijn best als een geheel in deze volgorde. De kritiek van de review op de frontpage dat Kürsch' zang af en toe minder klinkt, snap ik overigens niet.

Wolves In Winter, Final Warning, Dark Side Of Her Majesty, Split en Children Of Cain zijn de voorlopige favorieten.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie