Nu metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Nu metal

Bericht door Hieronimus » do jul 29, 2021 10:30 am

N.a.v. wat posts n.a.v. het overlijden van Joey Jordison, drummer van Slipknot, een topic over nu metal. Wat heeft het genre ons nu echt gebracht, wat zijn de pareltjes?

Hier was Spineshank ook een fijne ontdekking destijds, en dat luister ik nog steeds nu en dan.


Persistence schreef: di jul 27, 2021 11:34 pm Slipknot - Sulfur

Hoe je het ook wendt of keert, Slipknot is verbonden met onze generatie. Voor mij was het één van de eerste metal bands waarnaar ik begon te luisteren en shirts van begon te dragen(toen het uiteraard nog niet hip was). Het voelt behoorlijk kut dat we weer een jeugdheld kwijt zijn geraakt. Ik zet hier alvast weer even Slipknot aan om deze speciale band te eren. RIP Joey!

NP: Sulfur, één van mijn meest favoriete nummers van Slipknot.
KoenM schreef: wo jul 28, 2021 3:52 pm Slipknot - Purity

Tijdloze plaat dat debuut. I.t.t. Jeroen vind ik deze plaat al 20 jaar van een zeer hoog niveau. Experimenteel en 1 van de weinige blijvers / groeiers uit de nu-metal golf. Voortrekkers. Progressief. Extreme metal, industrial, rap, rockmuziek allerhande en soms zelfs funky / jazzy invloeden komen samen in een muzikale tornado die zijn gelijke niet kent. Daarnaast ook de stem van een generatie outcasts of op zijn minst kids die zich anders voelden en die op zoek waren dan wel zijn naar zingeving / a sense of belonging / lotgenoten. Slipknot maakte mainstream metal weer gevaarlijk eind jaren '90.
KoenM schreef: wo jul 28, 2021 10:18 pm Je noemt daar wel een reeks kutbands op. Slipknot, Korn, System of a Down, Deftones, Linkin Park. Best wel kwaliteitsvolle albums uitgebracht.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Nu metal

Bericht door Johan » do jul 29, 2021 10:36 am

Papa Roach, daar heb ik me ook nog een blauwe maandag aan gewaagd back in the day! :shock:

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » do jul 29, 2021 10:38 am

Dank Hiero!

De mede-Playstation één kiddo's die alle Need for Speed series hebben uitgespeeld gaan een traantje wegpinken bij deze:


😭
The song is featured in Need for Speed: Underground, and on the PC version of the game True Crime: Streets of LA, and in the 2003 MTV Video Music Awards as a background music for an announcer's speech. In Need for Speed Underground, the words "my heaven, your hell" have been replaced by "My heaven, you're losing".
Ik heb net even snel gekeken wat deze band nu aan het doen is, maar het schijnt dat de zanger Wayne al in 2014 is overleden. Damn.
Laatst gewijzigd door Persistence op do jul 29, 2021 10:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Nu metal

Bericht door Johan » do jul 29, 2021 10:42 am

Edit. dubbel. Gaat lekker vandaag!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Lennert » do jul 29, 2021 10:49 am

Nope, dit is nooit mijn genre geweest. Ik ben overgestapt van Bon Jovi naar Iron Maiden en vanuit daar naar de andere genres, maar Limp Bizkit, Linkin Park, Papa Roach, Hoobastank, Slipknot (vind ik er niet per se tussen passen en ik kan ze tegenwoordig beter waarderen) of P.O.D. deden het toen absoluut niet voor me. Teveel gelinkt aan subculturen die me niet trokken (hiphop of skaten) en ik vond de zang vaak enorm kut. Ik erken met gemak dat er onderlinge kwaliteitsverschillen zijn (Slipknot snap ik de populariteit best van), maar zo'n groep als Limp Bizkit kan ik met de grootste nostalgische bril niet leuk vinden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Nu metal

Bericht door dako » do jul 29, 2021 10:54 am

Lennert schreef: do jul 29, 2021 10:49 am Nope, dit is nooit mijn genre geweest. Ik ben overgestapt van Bon Jovi naar Iron Maiden en vanuit daar naar de andere genres, maar Limp Bizkit, Linkin Park, Papa Roach, Hoobastank, Slipknot (vind ik er niet per se tussen passen en ik kan ze tegenwoordig beter waarderen) of P.O.D. deden het toen absoluut niet voor me. Teveel gelinkt aan subculturen die me niet trokken (hiphop of skaten) en ik vond de zang vaak enorm kut.
Jezus, zijn wij niet gewoon dezelfde persoon? Precies dit, ja.

Heb Deftones (White Pony) en Limp Bizkit (Chocolate blablabla) wegens populariteit flink vaak gehoord en begin jaren 2000 ook veel bands uit dit genre op de festivals gezien (Kittie, Il Nino, Korn etc) en ik kan er echt niks mee.

Is er momenteel eigenlijk een soortgelijk genre waarmee de normies naar de heftigere genres worden geloodst?
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » do jul 29, 2021 10:56 am

Haha, ik heb nadat ik deze clip zag ook van die Adidas schoenen en baseball cap gekocht (na flink zeuren bij mijn ouders). Ik vond het helemaal geweldig die vibe, kleding én muziek als kind zijnde. Bon Jovi of Aerosmith zag ik ook weleens op MTV of TMF voorbijkomen maar vond het toen oude lullen muziek, nog steeds trouwens ;P. In mijn omgeving luisterden anderen meer naar hiphop en eentje was zelfs Eminem-fan, dus met die invloeden had ik ook totaal geen moeite mee.


Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Lennert » do jul 29, 2021 11:05 am

Oef, die clip en dat lied. Het enige dat ik nu hoor is dat de baspartijen nog best aardig zijn, maar alles aan de uitstraling, 'zang' en vibe haat ik nog steeds.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door KoenM » do jul 29, 2021 11:08 am

Your eyes are full of hate 41. That's good. Hate... keeps a man alive.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Nu metal

Bericht door Jan-Willem » do jul 29, 2021 11:14 am

Wat het genre mij persoonlijk heeft gebracht is Black metal, aangezien voor mij de boel is gaan rollen met Limp Bizkit, Korn, Deftones, System of A Down, P.O.D. en Slipknot ook een beetje.

Nu metal was voor mij de introductie met metal, via nu metal ging het naar Metallica, Slayer en uiteindelijk Emperor, Dissection.

Mijn eerste metalconcert was dat van Limp Bizkit in de sporthal in Antwerpen geloof ik. Een week later heb ik ze weer gezien op Pinkpop wat mijn eerste festival ervaring was.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Nu metal

Bericht door Jan-Willem » do jul 29, 2021 11:21 am

KoenM schreef: do jul 29, 2021 11:08 am Your eyes are full of hate 41. That's good. Hate... keeps a man alive.
Waar is die quote van? Ik geloof dat ik die quote op meerdere albums heb terug gehoord, het is me alleen ontschoten op welke albums.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » do jul 29, 2021 11:22 am

Lennert schreef: do jul 29, 2021 11:05 am Oef, die clip en dat lied. Het enige dat ik nu hoor is dat de baspartijen nog best aardig zijn, maar alles aan de uitstraling, 'zang' en vibe haat ik nog steeds.
Haha ai, 180 graden verschil in smaak ;P.
Jan-Willem schreef: do jul 29, 2021 11:14 am Wat het genre mij persoonlijk heeft gebracht is Black metal, aangezien voor mij de boel is gaan rollen met Limp Bizkit, Korn, Deftones, System of A Down, P.O.D. en Slipknot ook een beetje.

Nu metal was voor mij de introductie met metal, via nu metal ging het naar Metallica, Slayer en uiteindelijk Emperor, Dissection.

Mijn eerste metalconcert was dat van Limp Bizkit in de sporthal in Antwerpen geloof ik. Een week later heb ik ze weer gezien op Pinkpop wat mijn eerste festival ervaring was.
Hier precies dezelfde route. Ik ging van nu metal naar black, death en thrash. Kreator, Dissection, Slayer, Death, Nile, Gorgoroth, Necrophagist en Nachtmystium. Iets later naar stofzuiger blek, vroege Mayhem, en meer underground blek bandjes waarvan ik de naam niet meer eens weet. Ik heb nooit een periode in mijn leven gehad dat ik naar "klassieke metal" geluisterd heb volgens mij behalve naar Black Sabbath of Dio ofzo. Maar Iron Maiden heb ik nooit veel aan gevonden.
-----
Korn maakt nog steeds erg gave muziek trouwens, dit nummer is vrij recent uit 2016. Ik kan er nog steeds van genieten, van dat typische Korn-geluid en stem van Jonathan (vond ik stiekem erg leuk vroeger 😍🥰). Live zijn ze ook erg goed, heb ze ooit gezien op een festival in Biddinghuizen.


Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Lennert » do jul 29, 2021 11:27 am

Jan-Willem schreef: do jul 29, 2021 11:21 am
KoenM schreef: do jul 29, 2021 11:08 am Your eyes are full of hate 41. That's good. Hate... keeps a man alive.
Waar is die quote van? Ik geloof dat ik die quote op meerdere albums heb terug gehoord, het is me alleen ontschoten op welke albums.
Ben-Hur
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Jeroen » do jul 29, 2021 11:33 am

En gebruikt voor de intro van Children Of Bodom - The Nail.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Nu metal

Bericht door Jan-Willem » do jul 29, 2021 12:03 pm

Jeroen schreef: do jul 29, 2021 11:33 am En gebruikt voor de intro van Children Of Bodom - The Nail.
Ik wist niet zeker meer of ik het had gehoord op de Reclaim EP van Keep of Kalessin of inderdaad bij Children of Bodom. Bedankt voor de uitleg Lennert en Jeroen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Jeroen » do jul 29, 2021 12:22 pm

Ik vind nu-metal of spooky core weinig spannend als opzichzelfstaand genre. De invloeden op andere stromingen vind ik echter wel tof. Zo is de zevensnarige gitaar gemeengoed geworden door het vele gebruik in deze stroming.

Wat ik grappig vind, is dat behoorlijk wat metalbands een soort 'nu-fase' hebben gehad eind jaren negentig, begin 2000. Machine Head noemde ik al, maar ook een technische deathmetalband als Sadist uit Italië heeft met Lego een echt nu-metal album uitgebracht. Zelfs de US metalband Leatherwolf liet na de release van de live-cd Wide Open in 1999 luidkeels weten dat ze die kant op wilden, hiphop-invloeden incluis. Verder dan een demo is het (godzijdank) niet gekomen. Er zijn meer voorbeelden. Out For Blood (geweldig!) van Sadus bevat die typische rol- en stuiterriffs en de eerste soloplaat van James LaBrie (Dream Theater) onder zijn eigen naam bevat net zo goed talloze verwijzingen naar nu- of new metal.

Judas Priest schurkt er op het album Demolition ook hier en daar tegenaan. Tipton (produceerde het album evenens) gaf toen wel toe dat hij helemaal weg was van die sound. Hoewel ik Demolition over de gehele linie geen topper vind binnen de discografie van Judas Priest, kan ik die experimenteerdrang wel waarderen. Van Maiden hoefde en hoef je dat niet te verwachten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Nu metal

Bericht door Johan » do jul 29, 2021 12:29 pm

Aangezien deze post ongeveer tegelijk met dit topic kwam, gooi ik 'm hier ook even neer:

System of a Down ben ik altijd blijven waarderen, maar die zijn dan ook wel veel veelzijdiger dan de meeste nu metal bands.

Ik ging van Guns N' Roses en Metallica even naar de toen zwaar populaire albums van Limp Bizkit (Significant Other) en Linkin Park (Hybrid Theory). Daarna was de lol er snel van af (Chocolat Starfish, mijn god) en ging ik verder met Metallica en begon ik andere klassieke metal te ontdekken, zoals Iron Maiden, Judas Priest, Helloween, Iced Earth, Megadeth, en de andere grotere namen uit de Amerikaanse Thrash scene (Anthrax, Overkill, Exodus, Testament, Death Angel).

@Jeroen: Slayer had bij God Hates Us All ook wel wat nu metal invloeden verwerkt. Toch nog steeds best een geslaagd album vind ik. Disciple rost nog steeds als een malle, ondanks dat ik nog maar zelden actief Slayer op zet.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Jeroen » do jul 29, 2021 12:33 pm

Klopt ja. Heb er geen moeite mee, als het onderdeel is van een song met meerdere wendingen. Bij nu-metal is het probleem vaak dat het liedje enkel en alleen op dat element (laaggestemd chuggen, zonder al te veel variatie) gebouwd is. Dat gaat snel vervelen.

Nu-metal is in feite weinig meer dan versimpelde groove metal (wat weer versimpelde thrash was) met wat hardcore, alternatieve rock en hiphop erbij. Groove metal (zoals Machine Head in de jaren negentig, Overkill op sommige platen in de jaren negentig, de latere nineties albums van Forbidden, de derde van Demolition Hammer (Time Bomb) en talloze geflopte acts als Random Damage en Torque (vervolg op Vio-Lence) ) vind ik ook zeker niet altijd even spannend.

Ik had al geschreven dat ik SOAD echt he-le-maal niets vind. Ik raak zwaar geërgerd door die stem van Tankian. Muzikaal is het allemaal wel oké, maar door dat kattengejank is de lol er snel af. Vind ik dan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Nu metal

Bericht door Johan » do jul 29, 2021 3:09 pm

Ik had net nog Nevermore opstaan. Zeker geen nu metal, maar die lomp lage riffs zullen daar toch ook wel wat invloeden van hebben meegekregen.

Over SoaD: Zeker op het latere werk zingt gitarist en main songwriter Darren Malakian zelf ook flink mee. Op sommige nummers zelfs alleen. Zou dat nog kunnen werken voor je?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Jeroen » do jul 29, 2021 3:18 pm

Nope.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » do jul 29, 2021 3:23 pm

Johan schreef: do jul 29, 2021 3:09 pm Ik had net nog Nevermore opstaan. Zeker geen nu metal, maar die lomp lage riffs zullen daar toch ook wel wat invloeden van hebben meegekregen.

Over SoaD: Zeker op het latere werk zingt gitarist en main songwriter Darren Malakian zelf ook flink mee. Op sommige nummers zelfs alleen. Zou dat nog kunnen werken voor je?
Daron heeft ook een eigen band.



Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Nu metal

Bericht door Johan » do jul 29, 2021 4:47 pm

Ja klopt. Dat eerste album van hen Scars of Broadway (titelloos toch?) uit 2008 of 2009 heb ik in huis en best veel gedraaid. Dat nieuwer werk heb ik eigenlijk niet echt goed meer meegekregen. Is dat nog de moeite?

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » do jul 29, 2021 4:58 pm

Leuk om een paar keer aan te slingeren op Spotify maar ik zou er zelf verder geen cd of lp van kopen. Het verveelt me iets te snel. : )

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » do jul 29, 2021 5:37 pm

Het genre heeft me, op wat uitzonderingen na, nooit echt kunnen bekoren. Deftones is eigenlijk de enige band uit het nu-metalkamp die ik nog wel eens draai, maar eigenlijk is dat gewoon Duran Duran met heavy gitaren in drop-g.

System of a down luister ik ook nog zo nu en dan, maar die heb ik nooit beschouwd als nu-metal, eigenlijk. In de vroege jaren 2000 was ik ook nog wel van de Nederlandse band Dreadlock Pussy gecharmeerd, en dat is het eigenlijk wel voor wat betreft dit genre.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Lennert » do jul 29, 2021 9:10 pm

paradigm shift schreef: do jul 29, 2021 5:37 pm Het genre heeft me, op wat uitzonderingen na, nooit echt kunnen bekoren. Deftones is eigenlijk de enige band uit het nu-metalkamp die ik nog wel eens draai, maar eigenlijk is dat gewoon Duran Duran met heavy gitaren in drop-g.

System of a down luister ik ook nog zo nu en dan, maar die heb ik nooit beschouwd als nu-metal, eigenlijk. In de vroege jaren 2000 was ik ook nog wel van de Nederlandse band Dreadlock Pussy gecharmeerd, en dat is het eigenlijk wel voor wat betreft dit genre.
Aangezien ik wel 3 Duran Duran albums in de kast heb staan, maakt die omschrijving me veel meer benieuwd dan zou moeten. Is er een specifiek nummer wat echt helemaal voldoet aan die omschrijving? :oops:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Nu metal

Bericht door Mollusk » do jul 29, 2021 9:27 pm

Deftones zou je alleen nu metal kunnen noemen op de eerste twee platen. Daarna nemen de new wave invloeden per album toe.

Koi No Yokan is een album waarop het new wave/shoegaze-gehalte aanzienlijk is:

The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Nu metal

Bericht door Iron Maiden » vr jul 30, 2021 8:10 am

Net als een aantal anderen hier is nu-metal voor mij de stap geweest richting het metal-genre. Limp Bizkit, SoaD en Linkin Park waren de eerste metal gerelateerde bands waar ik naar luisterde. Vervolgens ben ik in de cd-kast van mijn vader gedoken en kwam ik terecht bij Iron Maiden, Savatage en nog veel meer.

Ik heb een kleine playlist aangemaakt op Spotify waarin ik voor mezelf een aantal nu-metal nummers heb gezet. Af en toe zet ik die nog steeds op in een nostalgische bui. Ik kan er nog steeds prima naar luisteren.

Hoe zien jullie Rammstein dan? Het is niet echt nu-metal maar ook zij hadden in die periode nummers die hoog in de hitlijsten stonden. Zij profiteerden mijns inziens ook erg van de populariteit van metal door de nu-metal bands uit die tijd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Nu metal

Bericht door Jan-Willem » vr jul 30, 2021 8:20 am

Rammstein zou ik niet als nu metal classificeren, je hebt gelijk ze kwamen in die tijd op en ze hebben in de VS flink getourd met de bekende Nu-metal bands.
Rammstein is sinds die tijd alleen maar groter geworden, ze zijn wel een beetje uit de hitlijsten verdwenen geloof ik maar het is een wereldwijde stadion act geworden. Dat hebben alle Nu-metal bands niet bereikt.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door KoenM » vr jul 30, 2021 9:11 am

Zowel Slipknot als Linkin Park zijn bv qua Spotify streams actueel groter dan Rammstein.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Nu metal

Bericht door Jan-Willem » vr jul 30, 2021 9:49 am

Daar heb ik dan niet naar gekeken, goed dat je het hebt opgezocht. Wat ik meer bedoelde ik zie Linkin Park of Slipknot of Korn geen stadion (Kuip) of Goffert park uitverkopen.

Maar ik moet daar wel eerlijk bij zeggen dat ik niet weet hoe dat in de rest van de wereld zit.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » vr jul 30, 2021 10:05 am

Rammstein is eerder industrial, zou ik zeggen.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » vr jul 30, 2021 10:05 am

Rammstein is vanwege de taal wellicht iets minder toegankelijk buiten EU, maar in Europa lijkt Rammstein mij ook de grootste van de 3.
Ik neem even een moment om deze geniale video te appreciëren. Godver, wat zijn ze goed. Nog steeds in topvorm <3.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » vr jul 30, 2021 10:49 am

Mollusk schreef: do jul 29, 2021 9:27 pm Deftones zou je alleen nu metal kunnen noemen op de eerste twee platen. Daarna nemen de new wave invloeden per album toe.

Koi No Yokan is een album waarop het new wave/shoegaze-gehalte aanzienlijk is:

Ja, sowieso fijn album. Tezamen met hun self titled en Gore een van de betere in hun oeuvre, samen met White Pony uiteraard. De wave en dreampop-invloeden zitten eigenlijk wel door alle post-White Pony albums verweven.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Nu metal

Bericht door Hieronimus » vr jul 30, 2021 11:00 am

Iron Maiden schreef: vr jul 30, 2021 8:10 am Hoe zien jullie Rammstein dan? Het is niet echt nu-metal maar ook zij hadden in die periode nummers die hoog in de hitlijsten stonden. Zij profiteerden mijns inziens ook erg van de populariteit van metal door de nu-metal bands uit die tijd.
Zeker waar, dat ging in één lading mee in de alto-wereld. 'Officieel' is Rammstein als Neue Deutsche Härte te bestempelen (https://en.wikipedia.org/wiki/Neue_Deutsche_H%C3%A4rte).
Front voor/der Matigheid
last.fm

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Nu metal

Bericht door Kees » vr jul 30, 2021 11:07 am

Ik ben nooit een echte numetal-liefhebber geweest, maar ook geen hater er van. Terugkijkend zijn veel van de hits (het waren ook echt mainstream hits) helemaal niet slecht: ze zitten prima in elkaar en pakweg 1998-2003 is gedurende het bewuste leven van millenials toch de enige periode geweest dat een vorm van 'zware rock' echt doorbrak. Jongens en meisjes uit mijn middelbare schoolklas vonden mijn broertje - die een klas lager zat- een 'coole gast' omdat hij de eerste op school was met een 'hip' Linkin Park-shirt (2000/2001). Normalo's kalkten Slipknot-logo's in hun schriftjes en popiejopie-meisjes blerden in de schoolkantine Linkin Park-ballads mee. Gerelateerde bands als Three Doors Down ('Kryptonite') en die Canadese band deden het ook erg goed met ballads. In dezelfde tijd hadden Bon Jovi, U2, die Nirvana-drummerband en The Offspring nummer 1-noteringen in de Nederlandse Top 40. Dat is toch een 'far cry' van de popmuzieksituatie in Nederland de afgelopen vijftien jaar. Voor de huidige middelbare scholieren vast onvoorstelbaar dat rock-gerelateerde bands mainstream appeal hebben tijdens hun eigen jonge jaren.

Nu metal wist qua geluid en uiterlijk natuurlijk heel goed de combi te maken van de duistere metal-traditie en meer modernere hippe stijlen als hiphop en nieuwe elektronische muziek. Kan me nog herinneren dat in een reportage Linkin Park-muzikanten ingelijste foto's van zowel Tupac Shakur als Manower (!) in hun studio lieten zijn, als inspiratiebronnen. Numetal moet misschien gezien worden als de laatste naweeen van de metal/hardrock en punk-cultuur van de jaren tachtig en de alternatieve rock-cultuur van begin jaren negentig. De hele look van de muzikanten en fans bouwde daar ook op voort, ook met invloeden uit de skater- en hiphop scene. Wat dat betreft ziet de huidige jeugd er of heel braaf carriere-georienteerd (zelfs de skate-cultuur is compleet losgekoppeld van de hele alternatieve scene - triest om te zien) uit, of heel lowlife Jersey Shore/Oh oh Gerso-tokkie.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » vr jul 30, 2021 11:21 am

Rock en gitaarmuziek zijn bij de jongste generaties, op wat uitonderingen hier en daar na, zo dood als een pier. Hiphop, elektropop en zelfs het Nederlandstalige lied hebben die rol helemaal overgenomen. Ik heb eigenlijk sowieso het idee dat muziek veel minder belangrijk is voor pubers van nu in vergelijking met die van de jaren ‘90.

Ik heb ook het idee dat het hele concept subcultuur, met bijbehorend cultureel kapitaal, kledingstijl, muzieksmaak etc echt wel een gepasseerd station is.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » vr jul 30, 2021 11:47 am

KoenM schreef: vr jul 30, 2021 9:11 am Zowel Slipknot als Linkin Park zijn bv qua Spotify streams actueel groter dan Rammstein.
Net ook even snel gekeken, Linkin park heeft met 21M maandelijkse luisteraars bijna net zoveel luisteraars als Britney Spears met 22M of JLO 20.5M.

Ongeëvenaard voor een nu metal band inderdaad, wow.

Maar Slipknot(7.7M) en Rammstein (6.8M) zijn redelijk vergelijkbaar. Same league.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Lennert » vr jul 30, 2021 12:02 pm

paradigm shift schreef: vr jul 30, 2021 11:21 am Rock en gitaarmuziek zijn bij de jongste generaties, op wat uitonderingen hier en daar na, zo dood als een pier. Hiphop, elektropop en zelfs het Nederlandstalige lied hebben die rol helemaal overgenomen. Ik heb eigenlijk sowieso het idee dat muziek veel minder belangrijk is voor pubers van nu in vergelijking met die van de jaren ‘90.

Ik heb ook het idee dat het hele concept subcultuur, met bijbehorend cultureel kapitaal, kledingstijl, muzieksmaak etc echt wel een gepasseerd station is.
Iedere keer als ik 'rock' op de radio hoor (ik luister al praktisch nooit radio), dan is ook de meest bal- en riffloze indierock die je jezelf kan voorstellen. Ik was niet van de nu metal, maar acts als Live, Red Hot Chili Peppers en The Offspring gingen er prima in. Deze acts waren binnen het genre stevig en opslepend. De hoeveelheid indiegejengel (ja, ik overdrijf natuurlijk) die ik op voorbij hoor komen als er een keer ergens 538, Qmusic of 3FM aanstaat, is enorm. 'rock' rock is kennelijk niet cool? Of ik hoor echt alleen verkeerde dingen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » vr jul 30, 2021 12:07 pm

Lennert schreef: vr jul 30, 2021 12:02 pm
paradigm shift schreef: vr jul 30, 2021 11:21 am Rock en gitaarmuziek zijn bij de jongste generaties, op wat uitonderingen hier en daar na, zo dood als een pier. Hiphop, elektropop en zelfs het Nederlandstalige lied hebben die rol helemaal overgenomen. Ik heb eigenlijk sowieso het idee dat muziek veel minder belangrijk is voor pubers van nu in vergelijking met die van de jaren ‘90.

Ik heb ook het idee dat het hele concept subcultuur, met bijbehorend cultureel kapitaal, kledingstijl, muzieksmaak etc echt wel een gepasseerd station is.
Iedere keer als ik 'rock' op de radio hoor (ik luister al praktisch nooit radio), dan is ook de meest bal- en riffloze indierock die je jezelf kan voorstellen. Ik was niet van de nu metal, maar acts als Live, Red Hot Chili Peppers en The Offspring gingen er prima in. Deze acts waren binnen het genre stevig en opslepend. De hoeveelheid indiegejengel (ja, ik overdrijf natuurlijk) die ik op voorbij hoor komen als er een keer ergens 538, Qmusic of 3FM aanstaat, is enorm. 'rock' rock is kennelijk niet cool? Of ik hoor echt alleen verkeerde dingen.
Woord van het jaar :lol:

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » vr jul 30, 2021 12:11 pm

Nee, dat eerste, denk ik. Voor de huidige generatie is het simpelweg niet cool. Waar luide gitaarrock voor onze generatie associaties met rebellie, authenticiteit en anti-autoriteit had, is het voor het jonge spul van nu gewoon ouwelullenmuziek. De huidige generatie spiegelt zich eerder aan rappers - die zijn voor hen wat rocksterren voor ons waren. Ik ben geneigd te zeggen dat repetitieve ritmes en teksten vol kromme halfrijm, slappe metaforiek, gebrek aan begrip van gramatica en ophemeling van het meest platte hedonisme denkbaar niet echt een vooruitgang is, maar ik ben dan ook een volbloed ouwe lul.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Nu metal

Bericht door Persistence » vr jul 30, 2021 12:20 pm

paradigm shift schreef: vr jul 30, 2021 12:11 pm Ik ben geneigd te zeggen dat repetitieve ritmes en teksten vol kromme halfrijm, slappe metaforiek, gebrek aan begrip van gramatica en ophemeling van het meest platte hedonisme denkbaar niet echt een vooruitgang is, maar ik ben dan ook een volbloed ouwe lul.
* Grammatica :mrgreen:

Scheer je hiermee nu niet iedereen over een kam? Er zijn vast genoeg rappers die daar voldoende rekening mee houden of zich bezighouden met andere thema's, maar omdat je er niet zoveel naar luistert ken je ze waarschijnlijk geeneens.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » vr jul 30, 2021 1:01 pm

Ik chargeer uiteraard. Kendrick Lamar is fantastisch, evenals Eminem (hoewel die soms wel een beetje de Dream Theater van de hiphop is: de techniek is vaak indrukwekkender dan waar die voor gebruikt wordt), Sage Francis heeft interessante dingen gedaan. Maar grosso modo vind ik dat als je de hedendaagse mainstream hiphop (lome sfeer, trage tempi, mompelende raps, veel autotune) naast de hoogtepunten uit de jaren '80 zet, dat er toch echt een duidelijk neergaande lijn is waar te nemen.

Maar goed, we digress, dit heeft natuurlijk niets met nu-metal te maken :mrgreen:
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11052
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Nu metal

Bericht door Spawn999 » vr jul 30, 2021 1:28 pm

Nu metal!! Een leuk en afwisselend genre!! Ik hoor dat liever dan bvb power metal...
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Nu metal

Bericht door Johan » vr jul 30, 2021 1:30 pm

Kees schreef: vr jul 30, 2021 11:07 am Ik ben nooit een echte numetal-liefhebber geweest, maar ook geen hater er van. Terugkijkend zijn veel van de hits (het waren ook echt mainstream hits) helemaal niet slecht: ze zitten prima in elkaar en pakweg 1998-2003 is gedurende het bewuste leven van millenials toch de enige periode geweest dat een vorm van 'zware rock' echt doorbrak. Jongens en meisjes uit mijn middelbare schoolklas vonden mijn broertje - die een klas lager zat- een 'coole gast' omdat hij de eerste op school was met een 'hip' Linkin Park-shirt (2000/2001). Normalo's kalkten Slipknot-logo's in hun schriftjes en popiejopie-meisjes blerden in de schoolkantine Linkin Park-ballads mee. Gerelateerde bands als Three Doors Down ('Kryptonite') en die Canadese band deden het ook erg goed met ballads. In dezelfde tijd hadden Bon Jovi, U2, die Nirvana-drummerband en The Offspring nummer 1-noteringen in de Nederlandse Top 40. Dat is toch een 'far cry' van de popmuzieksituatie in Nederland de afgelopen vijftien jaar. Voor de huidige middelbare scholieren vast onvoorstelbaar dat rock-gerelateerde bands mainstream appeal hebben tijdens hun eigen jonge jaren.

Nu metal wist qua geluid en uiterlijk natuurlijk heel goed de combi te maken van de duistere metal-traditie en meer modernere hippe stijlen als hiphop en nieuwe elektronische muziek. Kan me nog herinneren dat in een reportage Linkin Park-muzikanten ingelijste foto's van zowel Tupac Shakur als Manower (!) in hun studio lieten zijn, als inspiratiebronnen. Numetal moet misschien gezien worden als de laatste naweeen van de metal/hardrock en punk-cultuur van de jaren tachtig en de alternatieve rock-cultuur van begin jaren negentig. De hele look van de muzikanten en fans bouwde daar ook op voort, ook met invloeden uit de skater- en hiphop scene. Wat dat betreft ziet de huidige jeugd er of heel braaf carriere-georienteerd (zelfs de skate-cultuur is compleet losgekoppeld van de hele alternatieve scene - triest om te zien) uit, of heel lowlife Jersey Shore/Oh oh Gerso-tokkie.
Heel mooi verwoord, Kees! Al is het eigenlijk best wel deprimerend, haha.

Nog iets eerder: 1988-1994 toen ik 5 a 11 jaar was had je gewoon dat Guns N' Roses en Metallica zo'n beetje de grootste bands ter wereld waren m.u.v. giganten zoals Stones en Beatles. MTV waar constant clips van deze bands werden afgespeeld. Beavis & Butthead als mainstream tv. Totaal niet meer voor te stellen. Ik ben blij dat ik er als kind net een staartje van heb meegekregen. Midden jaren negentig werd dan bijvoorbeeld The Offspring heel groot, en niet veel later begon de nu metal.

De huidige mainstream muzieksituatie is diep triest.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Nu metal

Bericht door Jan-Willem » vr jul 30, 2021 1:50 pm

Johan schreef: vr jul 30, 2021 1:30 pm De huidige mainstream muzieksituatie is diep triest.
Maakt dat uit?

Ik ben wel benieuwd in hoeverre jij daar last van hebt?
Ik heb echt geen idee wat nu mainstream is en wat nu hip is.
Ik ben gewoon elke dag op zoek naar nieuwe gave BM/Death/Doom/Whatever platen.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Nu metal

Bericht door dako » vr jul 30, 2021 1:54 pm

Kees schreef: vr jul 30, 2021 11:07 amThree Doors Down ('Kryptonite')
Dit vind ik serieus steengoed.
Die band heeft daarna enkel troep gemaakt, maar hun debuut is een topplaat.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Nu metal

Bericht door paradigm shift » vr jul 30, 2021 2:04 pm

Zou ik ook geen nu-metal noemen. Is gewoon grunge wat mij betreft.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nu metal

Bericht door Jeroen » vr jul 30, 2021 4:03 pm

Jan-Willem schreef: vr jul 30, 2021 1:50 pm
Johan schreef: vr jul 30, 2021 1:30 pm De huidige mainstream muzieksituatie is diep triest.
Maakt dat uit?

Ik ben wel benieuwd in hoeverre jij daar last van hebt?
Ik heb echt geen idee wat nu mainstream is en wat nu hip is.
Ik ben gewoon elke dag op zoek naar nieuwe gave BM/Death/Doom/Whatever platen.
Deels eens. Maar de radio zou wel wat meer een venster op wat er te koop en te streamen is, moeten zijn. Er is weinig doelgroepsradio in de ether. Veelal stations die allemaal dezelfde nieuwe en oude deuntjes draaien. Radio 2 gaat inmiddels de kant op van 3FM van tien jaar terug. Veel te veel gelul van mensen die er voor zichzelf zitten en niet voor muziek.

Zelfverklaarde alternatieve rotsen in de branding als Kink en 3voor12 zijn al niet echt beter. Als ze eens een metal toplijst samenstellen, kom je echt alleen maar het allerbekendste spul tegen.


Maar goed. Jongeren luisteren nauwelijks radio. Die streamen enkel de toplijstjes. Met muziek heeft het gros van die lijsten subjectief en objectief vaak niets te maken. Liedjes met computerzang, vrij slechte ritmeloze raps, eeuwig doormalende trapbeats en loops en nauwelijks twee of drie akkoorden of überhaupt maar melodie zijn de norm.

Natuurlijk was metal voor velen van ons rebellie (hard heh?!) maar metal is wel echt muziek met melodie, speltechniek en echte instrumenten. De huidige populaire muziek kan ik met de beste wil van de wereld niet muzikaal noemen. Tekstueel is het al niet beter. Elke debiel met een laptopje is tegenwoordig muzikant.

Nu is Nederland ook wel een beetje het land waar je zonder veel talent de hitlijsten kan halen en waar ploeterende bandjes doodgezwegen worden.

Jammer maar helaas. Daarom is het fijn dat rock, prog, metal en andere alternatieve takken van sport ook zonder Nederland lekker doordraaien.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Nu metal

Bericht door innuendo » vr jul 30, 2021 4:17 pm

Jongeren luisteren inderdaad nauwelijks radio, maar vergeet niet andere media. Sommige programma's zijn volgens mij heel populair onder kinderen, zoals Beste zangers. Ik denk dat het gebrek aan metal in populaire media best problematisch kan zijn. Zonder nieuwe aanwas, zal het aantal concerten en festivals op den duur teruglopen. Ik mopper wel eens dat jonge bands eigenlijk nooit de kans krijgen om hier op festivals te spelen, maar tegelijkertijd loopt die leeftijdscategorie er ook niet of nauwelijks rond. Ik zou wel benieuwd zijn naar het effect als een populaire vlogger veel metal zou gebruiken in zijn of haar video's.


Mooi man. Nog voor pagina 2 behoorlijk offtopic.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
AmnesJAn
Lult over cdtjes
Berichten: 8390
Lid geworden op: di okt 28, 2003 8:19 pm
Locatie: Een heel klein dorp tussen Roermond en Venlo

Re: Nu metal

Bericht door AmnesJAn » vr jul 30, 2021 4:39 pm

Ik hoor van meer mensen dat het op scholen ook 1 grote eenheidsworst is onder de jugend. Geen alto’s, skaters etc zoals in ‘onze tijd’ [opa vertelt modus]

Ontopic: bij mij is de nu metal eigenlijk tussendoor gekomen. Begonnen met Maiden en vanuit daar andere doen ontdekt, ook een stuk harder werk. Toen kwam ineens Korn, Slipknot etc om de hoek kijken en ik heb dat een behoorlijke periode behoorlijk gaaf gevonden
Toen ontdekte ik black metal en toen kon dat natuurlijk allemaal niet meer. :mrgreen:
Tegenwoordig luister ik best weer regelmatig naar Slipknot, het was zelfs mijn laatste concert voor Corona en het was enorm gaaf.

Laatst met een collega uit nostalgie nog eens Limp Bizkit opgezet en op hoog volume zijn een hoop van die nummers nog steeds ontzettend leuk.
לֹא אעבוד

Plaats reactie