Katatonia

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Beste Katatonia cd?

Dance of December Souls
9
17%
Brave Murder Day
17
32%
Discouraged Ones
3
6%
Tonights Decision
1
2%
Last Fair Deal Gone Down
6
11%
Viva Emptiness
14
26%
Jhva Elohim Meth
1
2%
For Funerals To Come
0
Geen stemmen
Sounds of Decay
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » wo mei 06, 2020 7:58 pm

Uitstekende en erg pakkende plaat, die nieuwe. Deze ga ik zeker nog veel draaien.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » za mei 16, 2020 11:37 pm

Helaas moet ik als groot fan van het eerste uur anders concluderen. Het glijdt allemaal behoorlijk anoniem aan me voorbij en 'pakkend' kan ik het al helemaal niet noemen. The Fall of Hearts moet ik terugkijkend toch ook als tegenvallend aanmerken, ondanks een (heel) mooi nummer als Shifts. Zo'n nummer heb ik op het nieuwe album in de verste verte nog niet kunnen ontdekken. In eerste instantie was ik wel hoopvol gestemd door nummers als Behind the Blood en The Winter of Our Passing, maar de nummers groeien niet, 6-7 luisterbeurten ten spijt. De afslag die ze ooit met Viva Emptiness hebben genomen, is op de lange termijn niet de mijne gebleken, ook al is er tot en met DEK nog een hoop mooi materiaal verschenen. De steeds 'progressievere'/technische benadering kan mij niet bekoren, we hebben Tool al (waar ik (ook) een broertje dood aan heb, maar dat terzijde). Bij Katatonia verlang ik naar de eenvoudige akkoorden, subtiele gitaartokkeltjes van Anders Nyström en vooral een puur, ANALOOG geluid, niet dat synthetische, gladde, cleane geluid waar ze zich de laatste 4-5 albums van bedienen. Laat ze alsjeblieft op een volgend album zich weer tot de naakte essentie beperken en alle overbodige progressieve en technische ballast overboord tiefen en gewoon weer muziek maken die je tot in de kern van je ziel raakt.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » za mei 16, 2020 11:42 pm

Ik ben wel wat prog en techniek gewend en die zaken hoor ik hier zeker niet overdadig. Ik vind het allemaal erg catchy en goed te behappen.

Wat betreft het gladde, snap ik je wel. Maar dat krijg je met Jacob Hansen.

De link met Tool hoor ik overigens in de verste verte niet. Ook niet als je zuiver het technische aspect bedoelt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » ma jul 06, 2020 3:48 pm

Op zich snap ik helemaal wat je bedoelt MadTinus, echter lijkt het voor mij (eindelijk) een keer een gevalletje te zijn van dat de band die je al 100 jaar luistert een nieuwe richting ingeslagen is, maar waar ik zowaar oud als nieuw mooi vind. Erg jammer dat dat voor jou niet het geval is - een veel te goede band om te verliezen eigenlijk.
Dit probleem heb ik bij veel bands gehad, maar ik was ook altijd wel erg 'puristisch' ingesteld moet ik zeggen. Misschien moet ik het nieuwe werk van dat soort bands nog eens een kans geven (zoiets als Opeth of zo).

Overigens vind ik wel dat Jonas het hier en daar wel pusht met z'n stemexperimenten maar ach, in het geheel weer een vette plaat. Volkomen anders dan het fragiele stemmetje en de paar-enkele-noten-liedjes van vroeger, ja. Maar in z'n core toch nog een sterke Katatonia-vibe.
The Fall of Hearts vind ik echt zo betoverend. Misschien eigenlijk wel het beste album? Toch ga ik op een ouwetje stemmen in de poll :D. Want ja oud is goud, toch uiteindelijk.
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » ma jul 06, 2020 3:48 pm

(lol er staan ook geen nieuwe in de poll zie ik)
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » di jul 07, 2020 9:02 am

Die poll is stokoud. Ik zal 'em eerdaags vervangen, maar ik verwacht niet dat er met de huidige bezoekerscijfers nog heel veel op gestemd wordt.

Ik draaide gisteravond tijdens het hardlopen Night Is The New Day. Dat is toch ook wel een op en top melancholische kraker. Wijkt mijns inziens niet eens zo verschrikkelijk af van de nieuwe, al is die een stukje steviger wellicht.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » di jul 07, 2020 12:55 pm

Ik vind The Fall of Hearts ook een prachtige plaat. Beter dan de nieuwste denk ik nu toch. Die vind ik toch wat wisselvalliger.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » zo okt 25, 2020 12:04 pm

Tuska schreef: ma jul 06, 2020 3:48 pm Op zich snap ik helemaal wat je bedoelt MadTinus, echter lijkt het voor mij (eindelijk) een keer een gevalletje te zijn van dat de band die je al 100 jaar luistert een nieuwe richting ingeslagen is, maar waar ik zowaar oud als nieuw mooi vind. Erg jammer dat dat voor jou niet het geval is - een veel te goede band om te verliezen eigenlijk.
Dit probleem heb ik bij veel bands gehad, maar ik was ook altijd wel erg 'puristisch' ingesteld moet ik zeggen. Misschien moet ik het nieuwe werk van dat soort bands nog eens een kans geven (zoiets als Opeth of zo).

Overigens vind ik wel dat Jonas het hier en daar wel pusht met z'n stemexperimenten maar ach, in het geheel weer een vette plaat. Volkomen anders dan het fragiele stemmetje en de paar-enkele-noten-liedjes van vroeger, ja. Maar in z'n core toch nog een sterke Katatonia-vibe.
The Fall of Hearts vind ik echt zo betoverend. Misschien eigenlijk wel het beste album? Toch ga ik op een ouwetje stemmen in de poll :D. Want ja oud is goud, toch uiteindelijk.
Het is niet dat ik er niet voor open sta, maar of iets onder je huid kruipt of niet, kun je heel moeilijk beïnvloeden en in het geval van de laatste twee Katatonia albums moet ik vaststellen dat het ondanks vele pogingen niet gebeurd is. Wat niet is, kan nog komen trouwens, het zal niet voor het eerst zijn dat bij een bepaalde band of een bepaald album na vele jaren ineens dan toch het kwartje valt.

MAAR, gelukkig is daar het Finse COUNTING HOURS die het wel lukken om onder mijn huid te kruipen, en hoe! Ik zal niet zeggen dat zij precies doen waarvan ik hoop dat Katatonia het zou doen, maar het is wel enorm beïnvloed door (oude) Katatonia en werkelijk fantastisch uitgevoerd. Zie verder mijn bericht in het Releases 2020 topic.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » do nov 12, 2020 3:11 pm

Dank voor dit bericht MadTinus! Ik ben het gelijk aan het checken. De eerste 4 noten klinken fan-tas-tisch!
Nu even wachten tot de zang begint...
...
spannend..
...
heeft ook wel wat October Tide-achtigs.. OH daar is de zang.
Prima!

Dit zou zomaar eens een zeer waardevolle toevoeging aan mijn leven kunnen zijn! Gebaseerd op 1 minuut van dittum.
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » do nov 12, 2020 5:39 pm

Tuska schreef: do nov 12, 2020 3:11 pm Dank voor dit bericht MadTinus! Ik ben het gelijk aan het checken. De eerste 4 noten klinken fan-tas-tisch!
Nu even wachten tot de zang begint...
...
spannend..
...
heeft ook wel wat October Tide-achtigs.. OH daar is de zang.
Prima!

Dit zou zomaar eens een zeer waardevolle toevoeging aan mijn leven kunnen zijn! Gebaseerd op 1 minuut van dittum.
Graag gedaan! Goed om te horen dat er nog liefhebbers zijn van deze sound. Het album is over de hele linie geweldig vind ik. Heb je het inmiddels in z'n geheel gehoord?
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » do nov 12, 2020 6:17 pm

Het luistert heerlijk weg. Spotify heeft me er een aardig tijdje mee vermaakt. Een paar keer moest ik even kijken of het nog steeds Counting Hours was, omdat ik zou zweren dat het iets was wat ik al kende. Grappig is dat. Maar wat je zegt; eigenlijk neemt het allemaal goede dingen van goede bands (soms misschien een beetje schaamteloos? Sommige riffs zijn precies Katatonia met net een andere noot), en heb je toch weer wat nieuws te luisteren. Ik ben uiterst content!
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » za nov 14, 2020 10:41 am

Tuska schreef: do nov 12, 2020 6:17 pm Het luistert heerlijk weg. Spotify heeft me er een aardig tijdje mee vermaakt. Een paar keer moest ik even kijken of het nog steeds Counting Hours was, omdat ik zou zweren dat het iets was wat ik al kende. Grappig is dat. Maar wat je zegt; eigenlijk neemt het allemaal goede dingen van goede bands (soms misschien een beetje schaamteloos? Sommige riffs zijn precies Katatonia met net een andere noot), en heb je toch weer wat nieuws te luisteren. Ik ben uiterst content!
Het is inderdaad niet heel origineel, maar als het zo goed is uitgevoerd, heb ik daar geen problemen mee. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat ik deze sound geweldig vind en er een tijd geen band meer langs is gekomen die dat gevoel op deze wijze wist op te wekken.

Ben je ook Rapture (Fin) fan toevallig? Een band waarvan ik de albums al jaren op de plank had staan, maar waarvan afgelopen jaar het kwartje pas echt viel. Heb dat debuut ("Futile") in 2019 helemaal grijs gedraaid, wát een meesterwerk is dat. Echt zo'n album waarop elk nummer en elke riff voltreffers zijn. Ik denk dat dat ook mijn liefde voor/behoefte aan de sound van Counting Hours heeft gevoed.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » za nov 14, 2020 1:30 pm

Ik ben eigenlijk nog altijd weg van de laatste studioplaat van Katatonia. Daar staan echt beresterke songs op. Vooral de tweede track is heerlijk, met die vette gitaarpartijen en solo. Vind dat Renkse ook uitstekend zingt. Zalvend doch krachtig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » di nov 17, 2020 9:16 pm

MadTinus schreef: za nov 14, 2020 10:41 am
Het is inderdaad niet heel origineel, maar als het zo goed is uitgevoerd, heb ik daar geen problemen mee. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat ik deze sound geweldig vind en er een tijd geen band meer langs is gekomen die dat gevoel op deze wijze wist op te wekken.

Ben je ook Rapture (Fin) fan toevallig? Een band waarvan ik de albums al jaren op de plank had staan, maar waarvan afgelopen jaar het kwartje pas echt viel. Heb dat debuut ("Futile") in 2019 helemaal grijs gedraaid, wát een meesterwerk is dat. Echt zo'n album waarop elk nummer en elke riff voltreffers zijn. Ik denk dat dat ook mijn liefde voor/behoefte aan de sound van Counting Hours heeft gevoed.
Jazeker! Ik ben wel andersom begonnen daarmee. Ik weet nog dat ik Silent Stage had gekocht bij de Fame in Amsterdam en daar zo trots op/blij mee was.. man man man wat is die vaak in de discman geweest. Die plaat zal toen net uit geweest zijn. Songs for the Withering volgde al heel snel in de collectie. En Futile heb ik echt pas een decennium later of zo inderdaad pas 'ontdekt'.. "Klinkt als Rapture, waarom ken ik dit niet?" Ik was er altijd heilig van overtuigd dat ze maar 2 albums hadden haha.

Wat grappig dat het kwartje laatst pas viel, gezien Rapture redelijk recht-toe-recht-aan is. Wel karakteristiek, daar niet van, maar er zit vrijwel niets in wat zo hate it or love it is (zoals die laatste van Katatonia wel een beetje heeft). OK misschien die gaye cleane zang soms en OK misschien die voorspelbare drumlijn steeds maarja het hoort er gewoon helemaal bij.

Dussehh nouja in ieder geval, als je nog meer ideeën hebt hoor ik het graag :D.
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Katatonia

Bericht door Amibor » di nov 17, 2020 9:23 pm

City Burials is een prachtig album. Hier en daar licht progressieve uitstapjes, en anders gewoon de warme melancholie van Renske die al genoeg is. De productie is ook echt tot in de puntjes verzorgd, niet te, precies goed. Na The Great Cold Distance was ik ze een beetje kwijt, maar met dit album hebben ze me weer heroverd.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Plaats reactie