Katatonia

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Beste Katatonia cd?

Dance of December Souls
9
17%
Brave Murder Day
17
32%
Discouraged Ones
3
6%
Tonights Decision
1
2%
Last Fair Deal Gone Down
6
11%
Viva Emptiness
14
26%
Jhva Elohim Meth
1
2%
For Funerals To Come
0
Geen stemmen
Sounds of Decay
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
Nico
Berichten: 191
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 9:14 am

Bericht door Nico » ma okt 19, 2009 10:40 pm

Orphe schreef:Zo dan, nu heb ik toch wel erg veel zin in dat nieuwe album! Ik heb mijn Katatonia-collectie bijna compleet en dit wordt weer een prachtige toevoeging. Kippenvel! Het klinkt imo behoorlijk vernieuwd en toch héél Katatonia. Kom maar op met die plaat!
Vooral Forsaker zit al in mijn hoofd, anders maar toch weer puur Katatonia.

rebhell666
Berichten: 6
Lid geworden op: vr sep 18, 2009 12:10 am

Bericht door rebhell666 » di okt 27, 2009 3:40 pm


Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door MadTinus » di okt 27, 2009 6:44 pm

^^ Sounds of Decay is niet van de Brave Murder Day sessies... SoD is in Sunlight studio opgenomen, BMD in Unisound.

Anyway, ben zeeeeerrr benieuwd naar het nieuwe album.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Nevyn
Berichten: 6475
Lid geworden op: di dec 18, 2001 7:54 pm
Locatie: dordrecht

Bericht door Nevyn » wo okt 28, 2009 10:42 pm

http://www.youtube.com/watch?v=moZwgUex4aA
zo dan!
erg goeie track imo,paar stukjes kwamen me wel erg bekend voor maar het klinkt echt geweldig!

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » vr okt 30, 2009 7:13 pm

Zo met de trein, met de nieuwe Katatonia op. Ben zeer benieuwd. Momenteel staat ''Last Fair Deal Gone Down'' op, en dat is toch ook wel een topplaat. De oudere platen vind ik ook briljant, maar daar moet ik toch altijd wel voor in de stemming zijn, terwijl de laatste paar platen altijd kunnen, gewoon omdat ze zo prachtig zijn.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » vr okt 30, 2009 7:16 pm

oh, review van de nieuwe cd:

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=5823
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
shapeofdespair
Berichten: 31
Lid geworden op: zo aug 03, 2008 8:10 pm

Bericht door shapeofdespair » za okt 31, 2009 1:48 pm

Dance of December Souls : wat een plaat. Het nieuwe werk kan ik ook nog wel waarderen, als ik daarvoor in de mood ben.
[img]http://img21.imageshack.us/img21/7109/21480301.jpg[/img]

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door MadTinus » di dec 22, 2009 2:37 pm

http://katatonia.com/2009/12/significan ... -underway/
December 22nd, 2009
Sad but true, today’s announcement will be heavy hearted for us to bring to you. We can hereby confirm that the brothers Fredrik ‘North’ Norrman and Mattias ‘Krypt’ Norrman have decided to step off the ride and leave Katatonia. We respect their decision and would like to take the opportunity to collectively thank them both for all the years gone by, all the up’s and down’s we shared out on the road, in the studio and basically the memories and moments we shared of our 20’s growing up together. Fredrik was with us for 15 years and Mattias for 10 years and we were lucky to have the same intact line-up going since 1999, but it’s true what they say – all good things come to an end.

Here’s the official statements from the Norrman brothers:

“This is definitely the hardest decision I’ve ever made. It’s absolutely grievous to say the words “quit katatonia”, even worse to make it happen. It’s been 15 really good years and I would like to thank the guys in the band and all people that I’ve meet on the road. I’ll now watch katatonia from your side…..”

- Fredrik ‘North’ Norrman

“It’s with great sadness I have decided to leave Katatonia after 10 fantastic years. This decision was probably the toughest I have ever made. The reason for this is many small factors that makes it hard for me to be away from home this forthcoming year. It’s going to be a lot of touring in the future so the time for this desicion had to be done now. And I will point out that there is no personal argue between us in the band, just that the time for touring isn’t right for me… This is not what I wanted, but family always comes in the first place. I would like to thank Jonas, Anders, Daniel, Fred and our crew for all those years together. It has truly been the best in my life. And a big thanx to all fans and all good friends I have made out there. You are the best and you will be missed… I really hope that one day when the time is right be able to continue the journey with the band. I wish all the best to you guys!! I’m really gonna miss the life on the road with you!”

- Mattias ‘Krypt’ Norrman

We also know that out of the ashes of a setback new possibilities open up. We’ve already found temporary replacements for the upcoming tours and this will not affect any of our agenda or plans for 2010. Currently filling in for Fredrik on guitar will be long time guitar tech and also guitarist of Bloodbath, mr. Per ‘Sodomizer’ Eriksson while we have Niklas ‘Nille’ Sandin filling Mattias shoes on bass until we decide how to move on with the replaceable positions on a permanent long term.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door thomaster87 » di dec 22, 2009 8:12 pm

Heh bah. Niet leuk om te horen dit... Het is altijd maar afwachten wat voor invloed dit soort veranderingen hebben op de muziek. Verder moet ik toch zeggen dat het ook wel aardige gasten waren (Mattias iig)...

Maargoed, we zullen het wel zien. Ben benieuwd hoe de shows zullen zijn komend voorjaar.
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » vr jun 01, 2012 4:44 pm

http://katatonia.com/2012/05/album-titl ... -revealed/
Album title/track list/artwork/release dates revealed
May 28th, 2012
Katatonia, the Swedish purveyors of dark rock/metal, have announced that their ninth studio album, due to be released on Peaceville Records on August 27th (EU) and August 28th (US), will be titled ‘Dead End Kings’. A continuation of 2009’s inspired & acclaimed ‘Night is the New Day’, as well as a leap forward into the unknown, ‘Dead End Kings’ sees the quintet conjure yet another milestone in audial melancholy & angst.

Amongst their most poignant & ambitious material to date, ‘Dead End Kings’ was recorded at Ghost Ward Studios & The City Of Glass. The album was produced by founding duo Anders Nyström & Jonas Renkse themselves, & mixed by David Castillo, known for his prior work with the band, as well as Opeth & Bloodbath.

‘Dead End Kings’ sees the recording debut of guitarist Per Eriksson for Katatonia, as well as recent bassist Niklas Sandin. Additionally, Katatonia is joined once again by Frank Default & his invaluable expertise on sampling & atmospherics, plus a special guest appearance by Norwegian vocalist Silje Wergeland of Dutch legends The Gathering/ex-Octavia Sperati.

Jonas (vocals) comments on the album title:

“Dead End Kings is about the corridors of our mind from where there is no return. Be a king or queen in your own right in these hallways, even at the dead end. Carry your burden with pride. That’s what we are doing, twenty years and counting. Kings, because we believe in what we are creating, in our own disturbing faith”.

Anders (Guitars) comments on the end result:

“This album has doors revolving into many different genres of music but remain disguised within the Katatonia trademark. We have walked the fine line between attempting not to repeat ourselves but also not to distance us away from what people know and love. We’re now ready to hand over the evidence and whatever the direction this has taken is now for you to decide. We’re confident the creativity and passion on this album is something that will be echoing even beyond the dead end”.

Artwork is once more supplied by long-time visual collaborator Travis Smith.

Afbeelding

Tracklisting for ‘Dead End Kings’ (not in final running order):

•THE PARTING
•HYPNONE
•UNDO YOU
•THE RACING HEART
•BUILDINGS
•LEECH
•THE ONE YOU ARE LOOKING FOR IS NOT HERE (featuring Silje Wergeland)
•FIRST PRAYER
•AMBITIONS
•LETHEAN
•DEAD LETTERS
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » zo jun 03, 2012 5:48 pm

Altijd goed nieuws! Iets om naar uit te kijken. Het oogt allemaal in ieder geval weer vet.
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » ma jun 04, 2012 12:13 pm

Mooie vrolijke hoes weer!

Ik ben benieuwd. Ik heb The Great Cold Distance en die vond ik reden genoeg om meer van Katatonia te gaan checken. Het moet er maar eens van komen!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » wo jun 20, 2012 5:35 pm

Nieuw liedje!
We're proud to present to you the first glimpse into the world we've been living in for the last half a year. Instead of giving you just a snippet of audio, we decided to give you a "lyric video" for a FULL song also showcasing some of the exquisite artwork to be found inside the album. We hope you will enjoy one of many diverse and differerent sides found on Dead End Kings by starting off with 'Dead Letters', one the most heavy and progressive songs to be found on the album and certainly a new live classic. Crank it a couple (or hundred) of times and then let us know what you think!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Anskar
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 02, 2007 4:54 pm
Locatie: Temse

Re: Katatonia

Bericht door Anskar » wo jun 20, 2012 10:10 pm

Klinkt weer fijn!

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door thomaster87 » do jun 21, 2012 10:05 am

Ik was in eerste instantie niet meteen groot fan van Night is the New Day, maar ben inmiddels is het een van mijn favoriete schijfjes van Katatonia.
Ik kijk dan ook uit naar de nieuwe. Dit nummer klinkt niet verkeerd!!!
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » ma aug 27, 2012 12:35 pm

Dus, wie heeft Dead End Kings inmiddels een beetje op zich laten inwerken? En wat vinden wij ervan?

Ik heb hem inmiddels een keer of 7 gehoord en ik ben er nog niet helemaal uit eigenlijk. Het heeft me tot nog toe niet bij de keel gegrepen moet ik zeggen. Hypnone en Undo You zijn wel sterkte nummers.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Dufniall » do aug 30, 2012 2:15 pm

Ik heb hem pas één keer gehoord, en heb sowieso nog niet heel veel van Katatonia geluisterd dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet echt, maar ik vond het zeker niet onaardig. Zal eens wat oud materiaal zoeken ter vergelijking, maar dit kon me in ieder geval bekoren.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Katatonia

Bericht door Bleek No. 1 » do aug 30, 2012 3:55 pm

Zorg er dan voor dat je niks vóór de EP 'Sounds of Decay' uit '97 beluisterd ;) want dan wordt je teleurgesteld.
Oude Katatonia kan mij erg bekoren, maar het werk na '97 vind ik maar slap gezeik.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door thomaster87 » do okt 18, 2012 10:43 pm

Hier bevalt ie redelijk goed, maar een eindoordeel durf ik nog niet te geven. The Racing Heart is tot nu toe duidelijk mijn favoriete nummer. Dat refrein is echt machtig mooi!

Het probleem met een nieuwe Katatonia is bij mij dat het lang duurt voor ik hem echt op waarde kan schatten. Bij de vorige twee was ik aanvankelijk redelijk teleurgesteld, maar daar ben ik bij beide platen nogal op terug gekomen. Het is denk ik ook gewoon muziek die (voor mij in ieder geval) de nodige tijd nodig heeft om echt te behappen. Wanneer de sfeer en melodieën doordringen tot in mijn onderbewustzijn is het toch een zeer bijzondere band. Ik houd bij vlagen van Katatonia.
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » do okt 18, 2012 10:48 pm

Mee eens, bij mij is het ook nooit liefde op het eerste gehoor bij Katatonia. Undo You springt er bij mij bovenuit, kippenvel!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

metalmachine
Berichten: 431
Lid geworden op: do aug 31, 2006 4:54 pm
Locatie: Dronten

Re: Katatonia

Bericht door metalmachine » zo okt 21, 2012 9:15 am

ik heb Dead end Kings nu een aantal keren geluisterd. Eerlijk gezegd vind ik ''Night is the new day'' iets beter, echter is het wel een enorm sterk album is geworden. Een beetje in de lijn van de laatste albums. Heerlijke CD om in de herfst bij regenachtig weer, in de auto te beluisteren!

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door thomaster87 » zo okt 21, 2012 12:43 pm

Artwork is trouwens weer briljant zeg. Krijg er echt kippenvel van!
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » vr dec 07, 2012 2:22 pm

Heb hem nu vaak genoeg geluisterd voor een definitief oordeel; fucking gaaf! Het hele album is tiptop in orde, zeker de eerste paar nummers zijn hartstikke lekker. Goede oude Katatonia-sound; zowel van nieuwste platen (2006+) als de 'middelperiode' ('98-2003), en dan toch net wat nieuwe elementen die geheel niet misstaan (heel soms proef ik een vleugje Ghost Reveries). Goede afwisseling binnen het album en binnen songs. Fijne tweede stem. Ze gaan hem ongetwijfeld live perfect overbrengen zondag, zoals altijd.

Heb ook gelijk Night is the New Day wat meer geluisterd, kwam erachter dat ik die behalve live haast niet gehoord heb. Ook gewoon een prima plaat. De stem in Departer kwam me echt zo bekend voor, maar toen ik het op ging zoeken was het helemaal niets bekends (voor mij).
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » zo dec 09, 2012 2:28 pm

TUSKA schreef:Heb ook gelijk Night is the New Day wat meer geluisterd, kwam erachter dat ik die behalve live haast niet gehoord heb. Ook gewoon een prima plaat. De stem in Departer kwam me echt zo bekend voor, maar toen ik het op ging zoeken was het helemaal niets bekends (voor mij).
Krister Linder, de zanger van Enter the Hunt. Hun plaat uit 2006 "For Life, 'Till Death, To Hell, With Love." is GEWELDIG! Hij staat op Spotify, dat is ook je enige kans om 'em (legaal) te horen, want de CD is alleen in Zweden verschenen en zeer lastig te krijgen. Ze hebben ook nog een losse single uitgebracht "Fighters", is ook een wereldnummer. Die gast weet zo'n gevoel in z'n stem te leggen, waanzinnig.

Check it:


Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Tuska
Eén hoofdletter is genoeg
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 10:22 am
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Tuska » zo dec 09, 2012 3:07 pm

Zag dat hij van die band is ja, maar die ken ik verder niet (weet ook zo gauw niet wat ik ervan vind). Heb je misschien enig idee waarvan ik dan iemand met verdacht soortgelijke stem van zou kunnen kennen? Anyone?
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!

~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Bastiaan » ma apr 25, 2016 3:52 pm

'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » di mei 24, 2016 10:04 am

Het nieuwe album "The Fall of Hearts" is afgelopen vrijdag 20 mei verschijnen. Ik heb het inmiddels een keer of 6 gehoord en moet er aardig aan wennen. Het blijft niet in 1 keer hangen. Het nummer dat me tot nu toe het beste bevalt is "Shifts", een prachtige ballad.

Verder al meningen?
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Dufniall » vr mei 27, 2016 1:32 pm

Hier heeft ie ook al een aantal keren gespeeld. Serac springt er als nummer bovenuit, lekker progressief. Maar voor de rest zijn er geen echte uitschieters, het album voelt vooral erg safe. Desalniettemin een prima album.

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door thomaster87 » zo mei 29, 2016 1:16 pm

Eerste gevoelens hier zijn redelijk positief, maar het is typisch zo'n album dat wat tijd nodig heeft om helemaal op je in te werken, zoals eigenlijk altijd bij Katatonia.
Ik ben in ieder geval blij om te horen dat de (nieuwe) line-up wisselingen niet echt negatief uitpakken.
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Bastiaan » zo mei 29, 2016 9:10 pm

Mijn verwachtingen waren hooggespannen. Niet alleen omdat ik Katatonia hoog heb zitten, maar ook omdat het erg lang heeft geduurd. Ik heb de plaat nu zo'n zes, zeven keer gehoord en nog altijd geen oordeel kunnen vellen. Wel bevalt het me inmiddels een stuk beter dan na de eerste en tweede luisterbeurt, wat doorgaans een goed teken is. Het is daarnaast sowieso een lang album, met langere tracks, waar weinig tot geen hapklare brokken. Het is veel technischer dan ik van ze gewend ben. Dat het erg safe klinkt, zoals ik hieronder lees, ben ik het totaal niet mee eens. De groep gebruikt dezelfde sound - bouwt het een beetje uit - maar qua compositie en stijl hoor ik een welkome verandering doorgaat. Voor mensen die de band van een afstand volgen zal het hetzelfde klinken, dat snap ik wel, maar ik ben als fan toch wel blij dat het weer wat anders klinkt. Voorlopige conclusie: goed album dat waarschijnlijk beter wordt met de tijd. Ik hoop dat ze tegen de tijd van Epic Metal Fest, waar ze optreden, ook nog een clubshowtje doen met meerdere songs van dit album, want ik ben erg benieuwd hoe het live gaat uitpakken.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door thomaster87 » ma jun 20, 2016 6:40 pm

Ben ik trouwens de enige die zich zo ergert aan die 'percussie' die af en toe komt opdagen?

Eigenlijk vind ik het überhaupt al niets toevoegen in de passages waarin het wordt gebruikt. Maar daarnaast klinkt het soms alsof ze een willekeurige straatmuzikant hebben ingehuurd die een paar van zijn favoriete tribal ritmes inspeelt zonder daarbij echt naar de rest van de muziek te luisteren. In mijn oren dan...
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » ma jun 20, 2016 10:01 pm

Ik erger me er niet aan, maar ik zou het ook niet missen als het weg zou zijn.

Verder blijf ik het een taai album vinden, in de zin van, dat ik er zeer veel in moet investeren om het te gaan waarderen. Toch blijf ik het album nog bijna dagelijks opzetten en zal dat nog wel even zo blijven. Favorieten zijn tot zover Serein, Shifts, Last Song Before the Fade en The Night Subscriber.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » za mar 21, 2020 11:54 am

En toen was er een nieuw album op komst, City Burials, 24 april verschijnt het. Er zijn inmiddels twee singels verschenen, Lacquer ligt geheel in de lijn van het vorige album, Behind the Blood is een lekker rockend nummer geïnspireerd door, zeggen ze zelf, de klassieke rock en heavy metal waar de bandleden mee zijn opgegroeid, zou zomaar eens hun nieuwe 'hit' kunnen worden, ik was er aangenaam door verrast:



Albumhoes:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1531
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Katatonia

Bericht door Shreds of Sanity » zo mar 22, 2020 10:36 am

Behind the Blood klinkt verrassend fris. Zo'n track had ik niet meer verwacht van Katatonia. Ze zaten toch wel erg vast in een bepaald geluid die laatste albums. Ik ben benieuwd of ze nog meer verrassingen in petto hebben.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » vr apr 24, 2020 8:17 am

Vandaag is het album uit! Gisteravond om middernacht heb ik direct het album opgezet (Spotify, fysieke versie is besteld). Het album heeft minder een rock geluid, is minder ruw en heeft meer ambient klanken. Het klinkt alsof de band alle schroom van zich heeft afgegooid en zonder beperkingen het album heeft gemaakt dat ze wilden maken. Nu het album maar eens goed op me laten inwerken de komende tijd.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » vr apr 24, 2020 2:45 pm

Ik heb 'm net ook voor het eerst geoord. Klinkt goed, maar dit moet inderdaad nog behoorlijk indalen..

Ik weet in ieder geval wel al dat Behind the Blood me veel beter bevalt dan Lacquer

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » ma apr 27, 2020 2:36 pm

Ik heb de nieuwe cd net besteld en direct ook wat ouder werk laten noteren op de bestellijst. Heb namelijk niets van Katatonia in huis en wil toch wel eens wat van deze band proberen. Ken wel wat losse liedjes en heb erg genoten van de zanger op dat Ayreon-album 0101-nogwat, dus komt vast goed.

Katatonia lijkt me een beetje een band als Amorphis. Het is op z'n minst degelijk.

Heb deze groep jaren links laten liggen, omdat ik twintig jaar geleden een keer Tonight's Decision probeerde en heftige muziek verwachtte (waar ik toen uiteraard vooral naar op zoek was). Liep uit op een deceptie en daarom nooit meer aandacht aan geschonken. Dom, denk ik.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » wo apr 29, 2020 12:38 am

Probeer dan vooral ook Tonight's Decision nog een keer, werkelijk een pracht van een album <3
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » wo apr 29, 2020 7:54 am

Ik vind die hoes nog altijd geweldig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » wo apr 29, 2020 11:53 am

Jeroen schreef: wo apr 29, 2020 7:54 am Ik vind die hoes nog altijd geweldig.
Ik heb er een A1 poster van in een lijst!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » wo apr 29, 2020 11:57 am

Wat mij betreft is The Great Cold Distance favoriet.

En geen idee hoe er gemiddeld over gedacht wordt, maar ik ben The Fall of Hearts ook bijzonder gaan waarderen recentelijk. De nieuwe is nog niet helemaal ingedaald behalve dat Behind the Blood in mijn kop blijft hangen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » wo apr 29, 2020 2:20 pm

Ik zie ook dat er wat uitgaven van albums zijn met dvd's erbij waarop een 5.1 surroundversie staat. Zijn die het waard om op te snorren? Ik ben alleszins fan van goede 5.1 opnames (zoals die van Steven Wilson bijvoorbeeld).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » wo apr 29, 2020 5:03 pm

Ik heb 2 van die uitgaves met die extra 5.1 versies, maar ik moet zeggen dat ik die niet vaak opzet uit gemakzucht..

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » wo apr 29, 2020 5:09 pm

Dat is een reden. Maar je hebt ze dus wel gehoord op een degelijke set?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » wo apr 29, 2020 5:38 pm

Ja, wat ik me kan herinneren zijn die prima wat betreft geluidskwaliteit. Ik zal ze morgen nog eens opzetten.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Katatonia

Bericht door Persistence » do apr 30, 2020 12:37 pm

Ik heb een paar nummers van het nieuwe album eens beluisterd, maar ik vind het weinig origineel (vergleken met hun vorige albums) en niet bepaald overtuigend klinken.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Katatonia

Bericht door Johan » do apr 30, 2020 2:22 pm

Johan schreef: wo apr 29, 2020 5:38 pm Ja, wat ik me kan herinneren zijn die prima wat betreft geluidskwaliteit. Ik zal ze morgen nog eens opzetten.
Het was alleen The Great Cold Distance en die klinkt prima wat mij betreft.

Die nieuwe gaat steeds iets beter bevallen trouwens. Verwacht weinig metal, maar wel gewoon mooie veelal ingetogen liedjes.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Katatonia

Bericht door Jeroen » za mei 02, 2020 3:17 pm

Persistence schreef: do apr 30, 2020 12:37 pm Ik heb een paar nummers van het nieuwe album eens beluisterd, maar ik vind het weinig origineel (vergleken met hun vorige albums) en niet bepaald overtuigend klinken.
Ik draai de nieuwe cd nu voor de tweede keer en ik vind het zeker wel overtuigend. Een goede, afwisselende plaat met sterke liedjes die mooi in elkaar steken. Tot nu toe sowieso geen spijt van de Katatonia-cd's die ik de afgelopen dagen voor een habbekrats heb kunnen bemachtigen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Katatonia

Bericht door Persistence » za mei 02, 2020 5:10 pm

Zou je dan een of twee nummers willen benoemen die ik zou kunnen herbeluisteren van het nieuwe album om enigszins van gedachten te veranderen ?

Ik hoor werkelijk niets vernieuwends, het klinkt zo typisch... Katatoniaans.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Katatonia

Bericht door MadTinus » di mei 05, 2020 8:41 pm

Behind the Blood, dit is zeker niet typisch Katatoniaans. Een nummer duidelijk beïnvloed door de klassieke hard rock en heavy metal waarmee de bandleden zijn opgegroeid.

Rein vind ik er tot op heden enigszins uitspringen vanwege de aparte melodieën en ritmes.

Verder ben ik er nog niet kapot van, hopelijk gaat het kwartje nog vallen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Plaats reactie