Black Sabbath / Heaven & Hell

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Beste plaat met Tony Martin op zang?

The Eternal Idol
3
13%
Headless Cross
11
46%
Tyr
7
29%
Cross Purposes
3
13%
Forbidden
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gijscoman » do apr 18, 2013 9:22 pm

Net 'God is Dead?' premiere op de BBC 1. Had ik 't eerder te horen gekregen, dan had ik hier de link wel geplaatst, maar vast en zeker zal er spoedig wel wat op youtube komen.

Geweldig nummer: Relatief lange intro (soort mix van Sabbath en Ozzy solo). Vervolgens een Ozzy-achtige eerste helft van het nummer. Klonk erg leuk, maar absoluut niet het hoogtepunt. Het hoogtepunt zit 'm in de tweede helft. Dat is ook waarvan die 25 seconde waren van het filmpje waarin de coverart werd bekendgemaakt. Echt geweldig!!!
Om iemand anders te citeren van het Black Sabbath-fanforum:
'And, yes, it was dragging a bit, but after Ozzy yelled God Is Dead the first time, it kinda felt like "i think Sabbath is back". And when it came to the part we all know from the artwork-teaser i just felt "Yes, Sabbath IS back".'

Ozzy klonk goed (het werd beter naar mate het nummer vorderde - beetje als op Psycho Man van de Reunion CD), Iommi zeer goed, Brad Wilk geweldig, maar Geezer überdübersupergeweldig (net verzonnen woord)!!! De basgitaar is ook erg goed te horen.

Conclusie: Niet perfect, maar zeker een geweldig nummer dat tot de top behoort van de Black Sabbath nummers.
Maar misschien ben ik wat te enthousiast. :)

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gijscoman » do apr 18, 2013 9:25 pm

http://consequenceofsound.net/2013/04/l ... d-is-dead/
Hier is het nummer. Wel met elke minuut een beetje gelul erdoorheen en geen geweldige geluidskwaliteit, maar beter iets dan niets.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Metalheank » do apr 18, 2013 10:23 pm

Bb..b..bb.boring, maar misschien was die band dat altijd al of dat ik weer niet goed luister.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » vr apr 19, 2013 12:43 am

Als dit een voorbode is van het nieuwe album, dan ben ik blij dat ik Heaven And Hell nog in de kast heb staan. Ik vind het een behoorlijk saai en doods gezongen nummer met een eveneens duffe tekst. Ik had even hoop op het einde dat er een versnelling zo komen, maar met het 'nowhere to run, nowhere to hide' stukje werd het eigenlijk alleen maar erger. Geen interesse in het album voor zover ik dat uberhaupt had, Dio had nog een magistraal en majestueus geluid op het laatste album, Ozzy's nasale gejank zorgt in combinatie met deze simpele uitgesponnen riffjes alleen maar voor irritatie. Zat er nu overigens ook geen solo in het nummer?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » vr apr 19, 2013 12:48 am

Meteen maar even Bible Black nog opgezet, dat was pas een heerlijk nummer met een sterke tekst en gave solo.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gijscoman » vr apr 19, 2013 8:10 am

Er zijn twee versies blijkt nu. De eerste keer, via de BBC, was er wel een gitaar solo. Bij die link ontbreek 'ie.
Op youtube staat ie nu wel, al is 't nauwelijks een echte solo te noemen. Van 07.40-07.55:

Hoe dan ook ben ik erg blij met dit nummer!

Gebruikersavatar
Aradia
Berichten: 2266
Lid geworden op: zo mei 07, 2006 10:16 pm
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Aradia » vr apr 19, 2013 9:43 am

Ik vind 't nieuwe nummer niet heel bijzonder. Het is wel weer echt typisch black sabbath, niet heel verrassend. Het nummer komt wat langzaam op gang en ik vind de beginriff ergens vaag bekend klinken, al kan ik het niet direct plaatsen. Naarmate het nummer vordert word het wel wat vlotter allemaal.
Het is niet slecht en het is niet goed.
Ben erg benieuwd of er op de rest vh album wat verrassendere nummers staan.
"Toil without song is like a weary journey without an End."

http://www.last.fm/user/WandererSpirit

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gijscoman » za apr 20, 2013 4:33 pm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d7wkNL9o ... r_embedded[/youtube]
Tijdens de show in Auckland heeft Sabbath een nieuw nummer gespeeld.
Geen geweldige opnamekwaliteit, maar het klinkt absoluut niet verkeerd!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door KoenM » ma apr 22, 2013 8:50 am

What is this that stands before me?
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Took » ma apr 22, 2013 8:52 am

mensen die hun camera 90 graden gedraaid houden tijdens het filmen zouden afgeschoten moeten worden. Vooral als ze wel goed beginnen maar halfverwege draaien.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gijscoman » ma apr 22, 2013 9:42 am

Took schreef:mensen die hun camera 90 graden gedraaid houden tijdens het filmen zouden afgeschoten moeten worden. Vooral als ze wel goed beginnen maar halfverwege draaien.
Mee eens. Betaal jij de trip naar Nieuw-Zeeland?

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » ma apr 22, 2013 9:51 am

Je moet gewoon normaal die show schieten en niet de fotograaf uithangen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » ma apr 22, 2013 10:02 am

Gijscoman schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d7wkNL9o ... r_embedded[/youtube]
Tijdens de show in Auckland heeft Sabbath een nieuw nummer gespeeld.
Geen geweldige opnamekwaliteit, maar het klinkt absoluut niet verkeerd!
Nou, muzikaal is het zeker iets beter, maar wederom met een afgrijselijke tekst en gekweel wat amper aan te horen is. Met muzikaal iets beter bedoel ik: hey, een solo! want het riffwerk is zeer gewoontjes. Zoals Koen ook al aanhaalde verwachtte ik ieder moment de tekst van Black Sabbath.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Jeroen » ma apr 22, 2013 11:10 pm

Saaie meuk tot nu toe. En die stem van Ozzy heeft z'n beste tijd al lang gehad. Doorspoelen, helaas. Ik zet wel weer wat uit de Dio- of Martin-era op.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gijscoman » di jun 04, 2013 12:10 pm

Het album is nu gratis te streamen op iTunes. Zojuist begonnen. Het schijnt dat God is Dead eigenlijk een van de minste nummers is op het album.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » di jun 04, 2013 12:27 pm

Straks maar even luisteren dan. Ik ben bang voor het resultaat, maar tegelijkertijd ook erg benieuwd.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Bastiaan » di jun 04, 2013 2:06 pm

Positief verrast. Had een vol, warm en hard geluid verwacht, maar het is een lekker droge sound die refereert aan de oude dagen. Geen of weinig overdubs, gewoon een solo zonder tweede gitaar eronder, helemaal goed. Prima nummers ook - God Is Dead het minste nummers noemen, zoals hier ergens lees, doe ik niet - hoewel ook niet wereldschokkend. Dat zou misschien ook te veel gevraagd zijn, maar de originele fans kunnen tevreden zijn, lijkt me. Ben benieuwd of de livereputatie niet aan gort gaat (en dan doel ik natuurlijk op de aanwezigheid van Ozzy, die op cd uiteraard prima zingt).
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Woutjinho » di jun 04, 2013 3:38 pm

Het album slingert al rond op het internet, maar ik vind het goed. God Is Dead? is nog steeds mijn favoriet, maar de rest klinkt ook echt goed.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Dufniall » di jun 04, 2013 6:24 pm

Hehe, toevallig vandaag in de trein Paranoid en een deel van Black Sabbath geluisterd, en ik bedacht al dat die nieuwe toch zo onderhand uit zou moeten komen. Gauw eens checken dan!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Orklord » vr jun 07, 2013 6:29 pm

Het nieuwe album is wel aardig, maar nergens echt spannend.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » vr jun 07, 2013 8:44 pm

Ik luister 'm nu voor het eerst en eerlijk gezegd valt het me allemaal reuze mee. Ook God Is Dead trouwens.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Rene » vr jun 07, 2013 9:55 pm

Ja ach, zoals ik al eerder zei... Tony Iommi en Geezer Butler leveren (haast) altijd kwaliteit & Ozzy klinkt op cd altijd acceptabel.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » vr jun 07, 2013 9:58 pm

Het bonus-cd'tje is trouwens ook erg tof!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Rebellion666 » di jun 11, 2013 10:49 am

Ik vind het eigenlijk ook best een goede plaat. Nergens échte uitschieters maar de plaat zakt ook nergens door de ondergrens heen. Het klinkt best lekker allemaal. Vooral de riffs en solo's van Iommi zijn prima en Ozzy zingt naar zijn kunnen zonder dat het op de zenuwen gaat werken. Ik betwijfel echter wel of dit schijfje in 2014 nog vaak rondjes draait in m'n cd-speler (oude stempel he? :P )
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Bleek No. 1 » di jun 11, 2013 5:22 pm

Orklord schreef:Het nieuwe album is wel aardig, maar nergens echt spannend.

Juist, en de formule 'laten we de eerste 5 minuten het rustig aan doen zodat we daarna kunnen "knallen" voor het resterende deel van het nummer' is ook niet echt vernieuwend meer.
In de beginjaren was het fantastisch, maar op de nieuwste plaat krijg ik alleen een 'yes-gevoel' bij God Is Dead?

Al met al heeft de plaat fijne riffjes, is Ozzy's stem lekker, maar zal het uiteindelijk niet in mijn Top 10 verschijnen, vrees ik.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » do jun 20, 2013 11:18 am

Goeie review Ruud!

Waarom mensen God Is Dead trouwens een goed nummer vinden is me nog steeds een raadsel.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » do jun 20, 2013 11:24 am

Dank je!

Heb je God Is Dead helemaal gehoord? Van die sample werd ik ook niet warm of koud. Waar ik me over verbaas zijn de uitermate positieve reacties van mensen die daarbij aangeven dat het nooit meer zo goed wordt als vroeger, maar dan wel erg hoge cijfers geven.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Eru Iluvatar » do jun 20, 2013 11:31 am

Ik heb eigenlijk totaal geen interesse om deze nieuwe plaat te luisteren. Dat had ik ook met die Heaven & Hell-plaat met Dio, 'The Devil You Know'. Nieuwe Metallica/Megadeth/Slayer-albums interesseren mij ook geen moer. Logisch, want deze bands hebben mij nooit echt kunnen bekoren en zijn ook niet meer relevant. Daarentegen ben ik altijd een behoorlijk liefhebber geweest van de Black Sabbath-albums met zowel Ozzy als Dio. Maar ook deze band vind ik niet echt 'relevant' meer. Ik snap alle ophef ook niet. Het komt allemaal nogal over als mosterd na te maaltijd. Iron Maiden begint langzaamaan ook aan dit symptoom te leiden. In deze tijden van tientallen nieuwe platen per maand zijn deze klassieke bands slecht stipjes op de radar, die veel invloed hebben gehad, maar nu in feite vervangen zijn voor jongere bands die het kunstje beter kunnen dat de grootmeesters zelf.

Natuurlijk is het hun goed recht op hoge leeftijd nog albums te produceren en daarvoor ook respect. Maar kom op: al deze aandacht? We leven toch niet meer in een tijd dat Maiden, Metallica, Sabbath, Dio & AC/DC de enige bands onder de zon waren?

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » do jun 20, 2013 11:50 am

Het zijn bands waar iedereen wel mee in aanraking is geweest, al ben ik het verder wel met je eens dat ze tegenwoordig nog zelden relevant zijn. Hun nieuwe platen worden erg vaak bejubeld als nieuwe klassiekers, terwijl ik ervan overtuigd ben dat wanneer een willekeurige band exact dezelfde plaat zou uitbrengen, er geen haan naar zou kraaien. Aan de andere kant was Megadeth met Endgame erg goed en deze plaat van Black Sabbath mag er best zijn. Wat bands als Maiden, Metallica, Slayer etc. ben ik het helemaal met je eens. Het zou mooi zijn wanneer de zomerfestivals het eens zouden aandurven om jonge, potentieële acts tot headliner te bombarderen. Ik ben er een beetje bang voor wat er gaat gebeuren als de klassieke bands wegvallen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » do jun 20, 2013 12:05 pm

Vergeet niet dat een band als Maiden live, of je de albums nu wel of niet goed vind, met gemak menig jonge act naar huis speelt.

Maar voor Black Sabbath vreesde ik al een beetje wat je recensie ook concludeert: de concurrentie is hen in ieder opzicht voorbij gestreefd. Het Heaven And Hell album vond ik overigens wel erg goed, maar het was geen Heaven And Hell of Dehumanizer (die laatste plaat vind ik nog steeds echt gruwelijk onderschat).

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen, Rush heeft vorig jaar voor mij hun beste album ooit gemaakt, het kan kennelijk wel.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » do jun 20, 2013 12:14 pm

Oh maar de oude garde brengt nog steeds wel goede platen uit. Het verschilt alleen per band. Rush is altijd goed. Maiden ergens ook wel, maar die platen staan wat mij betreft ongelooflijk in de schaduw van oude bands.

Wat de lieshows betreft.. Ook menig jonge band heb ik geweldige shows zien geven. Ik ken ook veel oude bands die het zichzelf nog wel gemakkelijk maken en spelen met een air van 'been there, done that' Ze hoeven zich ook niet meer te bewijzen. Bovendien is het ook niet helemaal eerlijk om die vergelijking te maken. Haal alle verkleedpartijtjes, decors en dergelijke weg bij Maiden en kijk dan wat er over blijft. Het zijn middelen die jonge bands simpelweg niet hebben. Zolang ze niet hoger op de bill komen, zal dat ook niet gebeuren. De metalscene moet weer in beweging komen. Zolang alle aandacht uit gaat naar gevestigde bands, sterft metal waarschijnlijk een stille dood over 10-20 jaar.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » do jun 20, 2013 12:30 pm

Als je bij Maiden al die dingen weghaalt heb je nog steeds een zanger die alle kanten oprent en het publiek bespeelt, in ieder geval een gitarist die capriolen uithaalt en een bassist die nog altijd posed met zijn machinegeweer. Maar goed, die discussie hoeven we verder ook niet te hebben en ik ben het helemaal met je eens.

Probleem vind ik in dat opzicht dat de nieuwe grote bands me ook echt geen ene reet boeien, dat Volbeat kan me als band compleet gestolen worden. Black Sabbath hoef ik nu al helemaal niet meer live te zien.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door wyrm » do jun 20, 2013 12:49 pm

Ik snap eigenlijk de kritische geluiden niet helemaal. Het is voor mij een feest der herkenning. De sound van het album vind ik ook om te smullen. Het is een plaat waar ik nog veel plezier mee ga hebben.

Dat het niet hetzelfde verrassende effect heeft als de eerste keer dat ik Sabbath hoorde, vind ik enorm logisch en dat had ik ook niet gedacht of gehoopt. Dat de band er niet voor kiest om 3 jaar lang te touren met de oude krakers om zoveel mogelijk geld naar binnen te harken, maar een nieuwe plaat aflevert vind ik al erg fijn. Er zijn helaas ook bands die dit niet meer durven/doen.

Rush is inderdaad een fantastisch voorbeeld van een "oude" band die zich wel blijft ontwikkelen, maar dat is onlosmakelijk verbonden met het genre: PROGRESSIEVE Rock.
In de Doom-hoek ligt dit toch wat anders lijkt me. En het feit dat er verschillende Black Sabbath klonen, compleet met schaamteloze Ozzy kloon achter de mic, om onbegrijpelijke reden platen verkopen, mag Sabbath niet worden aangerekend.

Kortom: voor mij een fijn plaatje, ben er zeker blij mee. Ik besef me wel dat dit misschien met mijn leeftijd te maken kan hebben. Het is gewoon erg gaaf om een nieuwe plaat te horen van een van de bands waarmee je bent opgegroeid. [Oude lul mode]Een jonger iemand snapt het sentiment waarschijnlijk niet en zet het eerder af tegen de stroom met hot mastered albums met foto's van kwaad kijkende tieners met tattoos in het boekje. En ja, dan vallen die ouwe geezers wel tegen.[/oude lul mode]
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » do jun 20, 2013 1:06 pm

Ik vind het prima album hoor, maar geen die er voor zal zorgen dat ik de klassiekers minder ga draaien. Waarom zou je, zeker als je naar de complete discografie van Black Sabbath kijkt, niet kritisch mogen zijn?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door wyrm » do jun 20, 2013 1:38 pm

Tuurlijk, kritisch zijn mag uiteraard. Maar wat ik jammer vind, is dat reacties als "Gaaf, Black Sabbath heeft een nieuwe plaat uit! En die klinkt niet verkeerd!" steeds minder gehoord worden (niet alleen hier hoor). Ik las dat de plaat zelfs al door sommigen werd afgeserveerd op basis van de songtitels, nog voordat er een noot gehoord was.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door ketter » do jun 20, 2013 3:52 pm

Eru Iluvatar schreef:Ik heb eigenlijk totaal geen interesse om deze nieuwe plaat te luisteren. Dat had ik ook met die Heaven & Hell-plaat met Dio, 'The Devil You Know'.
Jammer! Uitstekend album, dat ik nog regelmatig draai.

De nieuwe Black Sabbath doet me overigens ook niet veel...

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door cataclysm child » di jun 25, 2013 7:37 pm

Prima album, maar niet meer dan dat. Daarvoor klinkt het, met alle respect, toch net wat te oubollig. De bonus-cd met de iets snellere nummers vind ik dan wel weer erg gaaf.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Jeroen » di jun 25, 2013 8:51 pm

Hm, ik zet Tyr of Headless Cross maar weer eens op of een van de andere albums met Martin of Dio. Veel beter, sfeervoller en spannender dan dit kattengejank.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door KoenM » do mei 29, 2014 10:46 am

Ik vind 13 vet. De cirkel is rond. Laatste album, laatste tour en ik ga ze twee keer zien. Kijk er enorm naar uit. Intussen nog maar es de LP van Sabotage opgezet.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » do mei 21, 2015 11:03 am

Ben net weer eens naar Live Evil aan het luisteren, wat mij betreft toch een erg fijn live album waar Dio de Ozzy klassiekers prima vertolkt. Wat zijn de meningen hier over Born Again btw?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Jeroen » do mei 21, 2015 1:57 pm

Best een aardige plaat, ondanks de wat gruizige sound en de legendarisch lelijke hoes. Maar het is mijns inziens ook een plaat die duidelijk maakt dat Gillan niet echt bij de sound van Sabbath paste. Ik ben dan meer van Seventh Star en vooral de platen met Tony Martin op zang. Met name Headless Cross en Tyr vind ik briljant.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » vr aug 14, 2015 9:03 am

Heb nu de dvd van Heaven & Hell 'Live from Radio City Music Hall' er eens in gegooid, voor €5 kon ik die niet laten liggen bij de King Kong. Wat een fantastisch concert, Dio klinkt vele malen beter dan op de live dvd's die ik van hem heb en het geluid is fantastisch. Iommi heeft het daarnaast zichtbaar heel erg naar zijn zin en Buttler en Appice zijn een weergaloze ritmesectie. Crap. Des te meer ik hiervan zie, des te meer ik me besef hoezeer ik Dio mis en hoe graag ik meer Heaven & Hell materiaal had willen horen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » di nov 24, 2015 11:18 am

Sinds 1 november ben ik werkloos en dus moet er gesolliciteerd worden. Een geluk bij een ongeluk is dat je dat lekker thuis mag doen en dus de muziekcollectie wat meer aandacht krijgt. Seventh Star maar erin. Draai 'm toch nooit, maar wellicht net zo'n kraker als Headless Cross. Dat valt me dus erg tegen. Ik heb toch al niet erg veel met Glenn Hughes als zanger, maar deze rock klinkt wel erg gelikt. Ik snap wel waarom Iommi dit niet als Black Sabbath wilde uitbrengen. Gelukkig nog niet zo'n drama als Forbidden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door innuendo » wo feb 01, 2017 8:52 pm

Zaterdag laatste show van Black Sabbath. Wie heeft er al moeten huilen?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Wessel » wo feb 01, 2017 9:09 pm

Och, de wetenschap dat ik ze de afgelopen jaren drie keer in uitstekende vorm heb mogen zien werkt verzachtend.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Gilbert » do feb 02, 2017 3:20 pm

innuendo schreef:Zaterdag laatste show van Black Sabbath. Wie heeft er al moeten huilen?
Och, ik heb ze nog in de originele line-up gezien, met Iommi, Geezer, Ozzy en Ward! En in de technisch nog betere versie met Iommi, Geezer, Ronnie James Dio en Vinny Appice!

Anders was ik nu wel heel droevig geweest ja. En ik zal de laatste zijn om te klagen als ze na een korte afwezigheid zouden besluiten om toch weer terug te keren op het podium. (Al lijkt de gezondheid van Iommi dat onmogelijk te maken, maar ja, die afscheidstournees blijken wel vaker een wassen neus te zijn.) Nu is het afwachten met welke line-up van zijn "soloband" Ozzy doorgaat. Wie weet blijft Geezer bijvoorbeeld met hem toeren of gaat Ozzy weer eens met Zakk Wylde aan de slag.

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door raymondK » do feb 02, 2017 6:04 pm

Gilbert schreef:
innuendo schreef:Zaterdag laatste show van Black Sabbath. Wie heeft er al moeten huilen?
Och, ik heb ze nog in de originele line-up gezien, met Iommi, Geezer, Ozzy en Ward! En in de technisch nog betere versie met Iommi, Geezer, Ronnie James Dio en Vinny Appice!
Hier idem. Huilen is een groot woord maar op de een of andere manier doet het me ook wel wat. Ik denk dat Black Sabbath de band is die ik het meest in alle jaren door gedraaid heb. In goede en slechte tijden. Deze band is toch heel speciaal voor mij. Maar goed soms is het ook mooi geweest ja.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Lennert » zo okt 08, 2017 10:10 pm

Aangezien Ruud en ik bij onze muzikale marathons (albums van een bepaalde band in chronologische volgorde beluisteren) nu op zijn keuze bij Black Sabbath zijn beland, moet ik toch echt mijn mening over Ozzy wat bijstellen. Master Of Reality, Sabbath Bloody Sabbath en vooral Sabotage zijn weergaloze albums. Ik had de term 'progrock' nooit eerder gekoppeld aan Black Sabbath, maar helemaal op SBS en Sabotage is het moeilijk om dit niet te doen. Vooral The Writ en Symptom Of The Universe zijn echt weergaloze tracks en ja, Ozzy kon echt wel degelijk zingen. Nu vind ik het debuut en Volume 4 beide echter totaal niet boeiend. Het debuut heeft Black Sabbath en NIB, maar de rest trekt me niet en Ozzy zingt daar echt wel degelijk kut, terwijl Volume 4 me een veel te vrolijk en inconsistent album is. Nee, dan liever de afwisselende composities van SBS en Sabotage.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Wessel » ma okt 09, 2017 9:36 pm

Goed om te lezen, toch wel verplichte kost (om op zijn minst kennis van te nemen) als onderdeel van de algemene metalontwikkeling!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Sabbath / Heaven & Hell

Bericht door Jeroen » ma okt 09, 2017 10:01 pm

Ik vind SBS ook te gek. Die spacey keyboards zijn tof en er staan geweldige riffs op. Het is tevens het enige BS album uit die periode waar Ozzy me niet stoort. Ik ben gewoon niet zo'n fan van zijn stem. Kan hij ook niet helpen. Hij bedenkt echter best coole zanglijnen. Zo'n solotrack als het vrij commerciële Shot In The Dark kent vocaal een geweldige opbouw. Stuwend tot en met. Maar dat is wat anders. De platen met Dio en Martin vind ik vrijwel allemaal heel tof, ondanks de rare fratsen op Forbidden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie