Borknagar

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Beste plaat?

Borknagar
2
33%
The Olden Domain
2
33%
The Archaic Course
1
17%
Quintessence
0
Geen stemmen
Empiricism
1
17%
Epic
0
Geen stemmen
Origin
0
Geen stemmen
Universal
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 6

Gebruikersavatar
kneuz
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:47 am
Locatie: Den Haag

Bericht door kneuz » do nov 26, 2009 5:09 pm

BORKNAGAR - PRESS RELEASE NOVEMBER 2009 | “UNIVERSAL” cover-art and tracklist revealed
BORKNAGAR’s upcoming album UNIVERSAL will be launched for a worldwide release the 22nd. of February 2010 through Indie Recordings. Comment about the artwork: “We are really proud to finally reveal the cover for UNIVERSAL. It has been a long process to circle in and establish the perfect visual approach for this album. A cover that is able to visually represent the album. We firmly believe that we have achieved that with the new cover and the general designs (including CD, CDL, LP and CD BOX) represent nothing less.” Cover artwork for UNIVERSAL:
Afbeelding
UNIVERSAL track list:
1. Havoc
2. Reason
3. The Stir of Seasons
4. For a Thousand Years to Come
5. Abrasion Tide
6. Fleshflower
7. Worldwide
8. My Domain (featuring guestvocals by I.C.S Vortex)

More information will be revealed shortly, so stay tuned! For further information, contact Indie Recordings at: erlend@indiedist.no
http://myspace.com/borknagar

:) :D
M A X I M U M V O L U M E Y I E L D S M A X I M U M R E S U L T S

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » ma jul 25, 2011 5:29 pm

Kick, ik draaide vandaag The Archaic Course weer eens en dat deed me nog weer watertanden naar de nieuwe plaat (geen idee wanneer verder) waarop zowel Vortex en Vintersorg zullen zingen (Simen speelt in ieder geval basgitaar, maar ik neem toch aan dat hij ook zijn stem zal inzetten). In een interview meldde Oystein me vorig jaar nog dat er eind 2011 wel weer nieuw werk zou verschijnen (al weet je het met Borknagar nooit). Ik gok zelf op 2012.

Verder, Borknagar blijft één van mijn favoriete bands als het gaat om black metal. Hoewel de laatste twee albums natuurlijk een stuk minder met dat genre van doen hebben, blijf ik zowel die latere combinatie van progressieve metal/rock met black metal elementen als het oudere en rauwere werk te gek vinden. Momenteel draait het debuut hier. Deze schijf vind ik persoonlijk veel spannender en gaver dan het zo bejubelde The Olden Domain. Die combinatie van rauw gitaargeluid, melodieuze riffs, woeste en melodieuze zang en epische momenten klinkt hier echter grootser en overtuigender dan op de tweede schijf. Qua sfeer doet de cd me erg denken aan Bergtatt van Ulver, ook zo'n klassieker wat deze sound betreft. Bij het beluisteren van zowel Borknagar als Bergtatt hoor je volgens mij ook heel duidelijk waar de extremere invloeden van Agalloch vandaan komen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » ma jul 25, 2011 6:32 pm

Polltje even een update meegegeven overigens.

Als ik een top lijstje moet samenstellen, ziet die er ongeveer zo uit.

1. Empiricism
2. Quintessence
3. Borknagar
4. The Archaic Course
5. Universal
6. Epic
7. The Olden Domain
8. Origin

Overigens wil dat niet zeggen dat ik Origin slecht vind, maar meer dat ik die niet zo vaak draai. Ik hoor toch liever wat steviger werk van deze band, aangezien de songs dan nog net wat meer beklijven. Ook The Olden Domain vind ik niet slecht, maar ik moet daar nog eens wat meer tijd in investeren. Vooralsnog doet het debuut me veel meer dan die wat droog geproduceerde schijf.

Wie trouwens geen kippenvel krijgt bij Dauden is gek ;)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
kneuz
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:47 am
Locatie: Den Haag

Re: Borknagar

Bericht door kneuz » di jul 26, 2011 10:17 pm

Goeie band ja, ik heb alle albums. Maar luister er niet zo heel vaak meer naar. Het concert 2 jaar geleden in de Romein was ronduit fantastisch, ik had gehoopt dat ze na de release van Universal weer zouden touren. Universal vond ik nogal tegenvallen.
Moeilijk om een lijstje samen te stellen, maar waarschijnlijk zou het er zo uit zien:

1. The Olden Domain
2. The Archaic Course
3. Origin
4. Quintessence
5. S/T
6. Empiricism
7. Epic
8. Universal

TOD is prachtig, het straalt zo'n warme sfeer uit voor black metal album, zeker het laatste nummer. Ik vind het heerlijk om ernaar te luisteren, en het eerste album van Arcturus, wanneer het herfst is en de dagen weer kort en koud beginnen te worden. Toen ze The Dawn of the End live speelden, tijdens de tweede helft van het nummer wanneer dat prachtig stukje met de akoestische gitaar begint, sprong Andreas (Vintersorg, de zanger) van het podium en stond in het publiek en gaf mij een hand en schouderklop. Dat moment zal mij altijd bijblijven want nog nooit eerder barstte ik bijna in tranen uit tijdens een metalconcert puur vanwege blijdschap en vreugde door het live aanschouwen van één van m'n favoriete nummers. Echt een briljant nummer om een concert mee af te sluiten :D
M A X I M U M V O L U M E Y I E L D S M A X I M U M R E S U L T S

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » di jul 26, 2011 11:01 pm

Sentimenteel hoor :P
Maar nee, gaaf is dat. Ik heb gisteren The Olden Domain nog weer eens gedraaid en hij beviel me inmiddels al een stuk beter dan de laatste keer dat ik em draaide. Groeit vast nog wel door. Maar man, wat is Dauden toch een weergaloos nummer, helemaal in deze tijd, gezien het Noorse gedoe.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
CALIBANaan
Berichten: 9710
Lid geworden op: vr jul 18, 2003 7:59 pm
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door CALIBANaan » wo jul 27, 2011 6:40 am

Ik heb nog even gestemd. (zat die poll er 7 jaar geleden ook al?)
Album Borknagar is uiteraard het beste. Wat een machtig rauwe plaat is dat. De 2 albums daarna konden me echt niet boeien.
Dat vond ik erg ruk. Niet mijn type muziek. En wat er na die 2 albums komt heb ik geen idee van. Ik kon op het album Borknagar perfect mijn leven lijden.
Gelegenheids Satanist

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » wo jul 27, 2011 9:06 pm

Rauwe stijl, maar stiekem toch erg melodieus en episch. Gave combinatie :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Borknagar

Bericht door Nefarian » wo aug 31, 2011 6:29 pm

Ben hier, dankzij een bepaalde figuur hier op MF, ook eens naar gaan luisteren en moet zeggen dat het me ook heel goed bevalt. Luistert eigenlijk bij elke gemoedstoestand lekker weg.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » di mei 01, 2012 10:01 pm

Wat is Urd geweldig zeg! Terug naar de stijl van Quintessence en Empiricism, zij het nog grootser en gelaagder. Mijns inziens een van de beste Borknagarplaten tot nu toe, mede door de geweldige productie. Ik vond Epic, Origin en Universal ook sterke albums, maar op de nieuwe lijkt alles volledig te kloppen. Met name de veelzijdige zangpartijen zijn een echte smaakmaker. Ik heb Vortex toch wel gemist als ik hem zo geweldig hoor uithalen (dit liet hij bij Dimmu Borgir echt niet horen). Die Lazare zingt ook weer prima en Vintersorg klinkt eigenlijk ook sterker dan ooit, zowel als het op de blackvocalen aankomt als op de cleane zang. Ik had vooral op Universal het idee dat hij een beetje zoekende was, maar niets van dat alles op Urd.

Komt bij, de composities zijn echt geweldig. Eindelijk weer kippenvel. De vorige platen bevatten ook wel goede songs, maar dat was soms net wat te volgepropt (met name Epic). Nu is de balans weer prima in orde. Dit plaatje gaat hoog scoren in mijn jaarlijst, dat weet ik zeker.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Borknagar

Bericht door POS » ma mei 07, 2012 4:28 pm

Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorganger. Wat een plaat is dit zeg. Ik heb ooit een jaar of tig geleden een cd van deze heren gekocht (the old domain ofzo) . Prima plaat maar ik kan niet zeggen dat ik deze nog vaak draai en ik ben de band derhalve een beetje uit het oog verloren. Toevallig wat nummers van deze nieuwe gehoord en ik wist niet wat ik hoorde zo goed. Dit is gewoon een briljante plaat met louter sterke nummers. Voer voor progressieve metalfans denk ik. Geweldige songs, geweldige melodieen en geweldige vocalen. Beste plaat sinds tijden wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » za jun 27, 2015 11:11 am

Nieuwe plaat in aantocht. Muziek is nu in mix/masterfase. Lees ik op Facebook. Titels heb ik nog niet zien staan. Na het briljante Urd kijk ik er enorm naar uit. Wat een bazenplaat was dat. Vocaal één van de gaafste en meest gevarieerde metalcd's die ik heb gehoord. Zonder dat het te veel wordt. Al heb ik dat ook wel anders gehoord. Maar boeien, ik vind het erg tof.
Oh yeah, finally! After months of hard work, soar ears, sleepless nights, mental drainage and a bunch of extra grey hairs- our new album is on it's way for further treatment(mix and mastering) by the genius soundwizard Jens Bogren at Fascination Street Studios. In a couple of weeks we will team up in Sweden to do the final adjustments on the mix. So exited, can't wait!
This is by far the most well crafted, monumental, diverse and powerful album we have done till date...and not to forget- most emotional- due to Mr. V's bumpy ride this time around.
The autumn(hence: release) will hit you hard will hit you hard this year folks, beware..wink-emoticon
Best,
Ø
Had ook niet anders verwacht. Want Borknagar stelt nooit teleur. Van de week nog even knetterhard The Olden Domain, Empiricism en Epic gedraaid. En as we speak staat Universal weer eens op. Stuk voor stuk uitgekiende prachtplaten vol fraaie progressieve, blackige, folky, melodieuze metal. Met name Empircism is hier behoorlijk favoriet, maar dat was dan ook mijn eerste plaat van ze. Ben destijds in 2001 door weer en wind naar de stad gefietst om die cd te kopen, na 'em al een paar keer in de cd-winkel te hebben geluisterd. Kom ik daar aan, was ik mijn pinpas vergeten. Terug door de regen, pas pakken en weer terug. Heb er een verkoudheid aan overgehouden, maar dat was het dubbel en dwars waard. Plaat kan ik ondanks honderden draaibeurten nog steeds prima luisteren, zonder dat ie me verveelt.

Ter illustratie nog maar even een keer Dauden van het debuut. Wat een briljant moment is dat toch, als die clean zang erin knalt. Of het helemaal zuiver is, is een tweede, maar de sfeer van dit nummer is perfect.

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Borknagar

Bericht door Wessel » di jun 30, 2015 4:34 pm

Inderdaad een, ondanks de stijlwisselingen, voortdurend excellerende band. Elk album van ze weet me te boeien en het is dan ook moeilijk een favoriet te kiezen, al zijn The Olden Domain en Epic denk ik de meest gedraaide albums hier.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » di sep 29, 2015 11:08 am

Best moeilijke schijfjes om helemaal in te komen, moet ik eerlijk bekennen. Vooral Epic vond ik de eerste keer eigenlijk niet zoveel aan. Er gebeurt veel en de productie is een beetje een brij. Na meerdere draaibeurten vielen de puzzelstukjes echter wel op de plek. The Olden Domain is een typische groeiplaat. Eerst maar zozo en vervolgens steeds beter. De enige cd van Borknagar waarbij het kwartje niet honderd procent is gevallen is The Archaic Course. Ik kan wel horen dat het een sterke plaat is, maar de klik is nog niet compleet. Er is ook te veel goede muziek om er even rustig voor te gaan zitten. Maar dat komt wel. Bij Borknagar komt het altijd goed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Borknagar

Bericht door Eru Iluvatar » di sep 29, 2015 7:32 pm

Apart Jeroen, 'The Archaic Course' is nou net mijn favoriet. Meestal ontlopen we elkaar niet veel als het gaat om dit soort eigenzinnige progressieve bands.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Borknagar

Bericht door Wessel » di sep 29, 2015 10:23 pm

Ik doe bij Borknagar niet aan favorieten, te moeilijk. :P Maar zoals hierboven gezegd heb ik The Olden Domain en Epic het meest gedraaid. Met de productie van laatstgenoemde heb ik trouwens nooit problemen gehad.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Borknagar

Bericht door Wessel » di dec 08, 2015 10:18 pm

Ik heb morgen een interview met Borknagar naar aanleiding van het aankomende album Winter Thrice, hebben jullie wellicht nog vragen? :)

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Borknagar

Bericht door Hieronimus » wo dec 09, 2015 9:58 am

Wat is hun mening over klimaatverandering? Komt er ooit nog een winter in Nederland? :)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Borknagar

Bericht door Wessel » wo dec 09, 2015 10:19 pm

Volgens de gitarist gaat de tocht der tochten door! :P

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Borknagar

Bericht door Hieronimus » do dec 10, 2015 9:06 am

Hehehehe. :mrgreen:
Front voor/der Matigheid
last.fm

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Borknagar

Bericht door MetalJan » do dec 10, 2015 7:31 pm

Molentocht?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » wo nov 24, 2021 5:56 pm

Van het debuut (s/t) is onlangs een fraaie jubileumheruitgave verschenen op dubbel-cd en dubbel-lp. Beide uitgaven bevatten allerlei bonustracks (veelal 'live' opnames uit de Grieghallen studios en nog wat spul) en een, naar wat ik zo hoor, aangenaam geremasterde versie van het album. Het artwork heeft eveneens een blauwe update gekregen en ziet er mooi uit. Hier viel vandaag het vinyl op de mat, aangezien ik het origineel al op cd bezit.

Mooie re-release.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Borknagar

Bericht door MadTinus » do nov 25, 2021 11:35 am

Die eerste twee albums blijven goud, ik ben met name fan van The Olden Domain, wat een top album is dat.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Borknagar

Bericht door Johan » do nov 25, 2021 12:56 pm

Dat zijn zo'n beetje de enige 2 albums die ik nog nooit gehoord heb. Meer old school Norwegian black, minder melodie en folkelementen verwacht ik?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » do nov 25, 2021 1:42 pm

De eerste wel. Al schemert er beslist al wat progressiefs door, hoor. The Olden Domain is qua sound nog vrij rauw, maar zit al wel op de latere lijn. Prachtplaten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Borknagar

Bericht door Johan » do nov 25, 2021 5:10 pm

Klinkt alsof ik die beide ook prima kan hebben tegenwoordig. Nice! Die gaan binnenkort ook eens nader bestudeerd worden.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Borknagar

Bericht door MadTinus » zo nov 28, 2021 11:52 am

Johan schreef: do nov 25, 2021 5:10 pm Klinkt alsof ik die beide ook prima kan hebben tegenwoordig. Nice! Die gaan binnenkort ook eens nader bestudeerd worden.
Veel plezier! :)
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Lennert » wo feb 07, 2024 10:59 pm



Nieuwe klinkt weer goed!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Jeroen » za feb 17, 2024 9:09 pm

Lennert schreef: wo feb 07, 2024 10:59 pm

Nieuwe klinkt weer goed!
Ik luister 'em nog niet. Laat me verrassen. Ik kijk wel enorm uit naar Fall. Ben benieuwd of de muziek weer wat steviger is dan op Up North. Die plaat keerde toch wat terug naar de dagen van The Archaic Course met een dominante rol voor progressieve rock. Niets mis mee overigens, want Up North is ijzersterk. Net als Winter Thrice en Urd trouwens. Al hoop ik wel dat ze nu toch weer wat meer hebben gekozen voor wat nieuwe impulsen. Dat ze zichzelf niet beginnen te herhalen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Borknagar

Bericht door Lennert » za mar 16, 2024 9:25 am

Fall is echt fantastisch! En ja, het is wat steviger dan Up North, zitten weer een flinke hoeveelheid furieuze passages in zonder dat ook maar een moment de melodelijnen vergeten worden. Zoveelste hit op een rij voor mij.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie