Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door iron_dennis » zo feb 18, 2018 10:28 am

yowannuzz schreef:Mooi tijdschema trouwens, enige wat ik jammer vind is dat Guttural Secrete en Esoteric gelijk spelen.
Zou Esoteric graag eens live zien maar GS staat toch hoger op mijn lijstje....
Esoteric live is erg intens. Heb ze jaren geleden eens gezien in de w2 in den Bosch. Heb er erg veel zin in ze weer te zien evenals Evoken.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Rascul » di feb 27, 2018 11:01 am

Yap, auch dabei. Voor mij ook geen overlap, al betekent dat wel dat ik na Rotten Sound bij Emperor achteraan kom te staan, maar dat is geen grote ramp. Heb er zin in, zelfs met de terechte kanttekeningen hierboven vond ik het vorig jaar een erg tof festival. Ik ben wel benieuwd hoe de stacaravan het gaat houden met -10.
Makkers staakt uw wild geraas

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door MetalJan » di feb 27, 2018 7:32 pm

Aankomend weekend gaan de temperaturen wel weer iets omhoog ;-) Alleen geven ze voor de vrijdag sneeuw op, dus ik hoop dat de treinen wel gewoon blijven rijden.

arjans
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 5:40 pm
Locatie: amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door arjans » di feb 27, 2018 8:38 pm

Ik heb er zin in zaterdag.

We slapen in Den Bosch maar alle tijd om alle bands te bekijken.
Denk dat ik een stukje Rotten Sound laat lopen om een goede plek bij Emperor te zoeken.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door yowannuzz » di feb 27, 2018 9:25 pm

Bij het Patronaat staat dit jaar een colonne Food-trucks.
En anders lonken natuurlijk de shoarma-zaken etc op de heuvelring.

Ik tel de dagen....
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door MetalJan » do mar 01, 2018 8:28 pm

Morgen! Zin in!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door yowannuzz » do mar 01, 2018 8:31 pm

Nogal, ja.
Potverdikkie.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Rascul » vr mar 02, 2018 11:06 am

Vallenfyre en Auroch zijn uitgevallen door vervoersproblemen ivm het weer. Jammert.
Makkers staakt uw wild geraas

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » vr mar 02, 2018 11:31 am

En de kans bestaat dat Rites... en Profanatica het ook niet redden, want die zijn op tour met Auroch.

Rond half twee ga ik richting mijn logeeradres in Breda en dan door naar 013! Zin in!

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Rascul » vr mar 02, 2018 11:57 am

Ik stap zo in de auto richting de Beekse Bergen. Death metal op z'n burgerlijkst.
Makkers staakt uw wild geraas

arjans
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 5:40 pm
Locatie: amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door arjans » vr mar 02, 2018 2:18 pm

Komt er nog een vervanger voor Vallenfyre?

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door yowannuzz » zo mar 04, 2018 1:26 am

Emperor, man, wat was dat onaards goed.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

arjans
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 5:40 pm
Locatie: amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door arjans » zo mar 04, 2018 1:32 am

Helemaal eens!
Wat een geweldige show was dat!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door yowannuzz » zo mar 04, 2018 1:50 am

Morgen nog een dagje en het zit er helaas al weer op.
Goed feestje so far.
Gisteren verzorgde Suffocation het hoogtepunt, vandaag was dat Emperor.

Leuk opgezet festival, prima sfeer.
Vandaag heb ik een paar uur achter de bar gestaan en dat doe ik morgen ook weer.
Daar viel het me extra op hoeveel buitenlandse gasten dit festival trekt.
Ik was soms verbaasd dat ik hoorde "mag ik een halve liter?" ipv "can I have a large beer?"
(of onder de begeleiding van onverstaanbaar gemompel de grote bekers op de bar aantikken)

Ik moet eerlijk zeggen dat Neurotic DF muzikaal gezien meer mijn ding was maar dat ik me ook uitstekend vermaak op Netherlands DF.
Mooie aanwinst voor het festival-aanbod in Nederland.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » di mar 06, 2018 9:37 am

Uitgebreid verslag volgt later deze week, maar:

Beste band: Emperor
Slechtste band: Angel Witch
Feestste band: Internal Bleeding
Meest misplaatste band: Goblin
Meest gemiste band: Sadistic Intent
Grootste verrassing: Hacavitz

Naast een veelvoud aan goede bands, ook een veelvoud aan vrienden en vriendinnen gezien. Kortom, prachtweekend!

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door MetalJan » di mar 06, 2018 7:28 pm

Zo, ook weer een beetje bijgekomen. Was een goed feestje! Naast een hoop gezelligheid (en het nodige bier), ook gave optredens gezien van oa Hierophant, The Ominous Circle, Suffocation, Devourment, Looking For An Answer, Guttural Secrete, 1349, Rotten Sound, Emperor, Fleshgore en Grave.

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Satyr » di mar 06, 2018 9:48 pm

Godverdomme, wat zonde dat ik dit gemist heb. Emperor, Darkspace, 1349 en, omdat er blijkbaar ook Death Metal op Deathfest staat, Suffocation.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door cataclysm child » wo mar 07, 2018 1:06 am

Absolute toppers: Dragged into Sunlight, Shape of Despair en Suffocation.

Ook erg goed: Darkspace, Altarage, Emperor, Evoken, Devourment.

Degelijk tot goed: Carcass, Aura Noir, Grave

Veel van verwacht, maar erg saai: Skinless
Faustian Spirit of the Earth

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » wo mar 07, 2018 10:12 am

Skinless was voor mij ook geen hoogtepunt maar ik vond het wel vet, op de frontman die zichzelf veel te grappig vond na. Wel de rest van de dag met een bosje rozen rondgelopen. :lol:

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Rascul » wo mar 07, 2018 12:52 pm

Aight, drie dagen bijgekomen haha. Mijn indruk:

Vrijdag

Aura Noir was een lekkere binnenkomer. Niet-blekkie die ik er rondloop had ik ze nog nooit gezien en was ik eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van hoe lang ze al eigenlijk rondlopen, maar gaven best een gave show weg. Broken Hope was bruut maar redelijk dertien in een dozijn (behalve één van de gitaristen die scheen te denken dat hij bij een metalcoreshow was, gezien z'n podiumposes). Leng Tch'e moest helaas afzeggen, daar had ik wel zin in. Hierophant deed me niet zoveel. Suffocation daarentegen ramde even de 'Death' in Netherlands Death Fest, wat een brute show was dat. Wellicht niet verrassend, maar wel indrukwekkend sterk - zelfs de nieuwe nummers gingen er goed in, terwijl ik die plaat niet echt bijzonder vind. Carcass was ook goed, maar omdat ik bij de verregende doch legendarische Stonehenge-show was maakte het relatief wat minder indruk op mij.

Zaterdag

Voor mij een goed begin met achter elkaar Devourment, Teethgrinder (fijne invallers) en Rectal Smegma. Devourment had ik nog nooit live gezien en hoewel ze nooit de prijs zullen winnen voor subtiliteit of gelaagdheid in composities was de pure logge lompheid alleen al voor mij een hoogtepunt. Teethgrinder was intens als altijd, RS een goeie wegspoeler. Skinless viel mij inderdaad ook tegen; luister die band best graag op cd en ze speelden goed, maar op de een of andere manier kwam het niet binnen. Esoteric daarentegen wrong me uit als een natte vaatdoek, zelfs al ben ik niet zo van de funeral doom. Leuk is anders, goed en intens was het wel. Witchery vond ik een paar nummers leuk en strak, maar niet heel veel meer dan dat. Rotten Sound was één van de bands waar ik voor kwam, en ging er volgens verwachting in als koek. Beter dan 1349, dat deed heel evil maar was vooral saai. Emperor... Tsja, ik ben nooit een groot Emperor-fan geweest en zat er dus veel minder op te wachten dan veel andere bezoekers, maar zelfs dan moet ik toegeven dat het wel een epische show was. Strak, hard, met overtuiging, ik kan me goed voorstellen dat dit de band is waar het gros van de zaterdaggangers voor naar NDF kwam. Naar mijn smaak wel een tikje gelikt, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt bij Dragged Into Sunlight. Ik had tot mijn grote schaamte nog nooit van ze gehoord, maar ging er staan omdat ik wat geluiden had opgevangen dat het de moeite waard was (en omdat hun shirts gaaf waren) en dat was de juiste keuze. Wat een intense, schurende en kwaadaardige show, en wat een megaheftig materiaal (zelfs in vergelijking met Devourment, Teethgrinder en Rotten Sound). DIS was echt de verrassing en het hoogtepunt van het weekend voor mij. Draai die platen, lui.

Zondag

Zondag was net als vorig jaar een beetje het slappe aanhangsel van het weekend, dat was van tevoren al wel duidelijk. Kwam voor mij deels omdat Devourment naar zaterdag werd verplaatst, maar alsnog had de programmering echt wel sterker mogen zijn. Pulmonary Fibrosis was lollig, ook al rammelde het als een babyspeeltje, Fleshgore was echt ontzettend cookiecutter death waar ik na een paar nummers ben weggelopen. The Flesh was muzikaal tof (ja, jammer van Sadistic Intent, maar hier kan ik muzikaal meer mee) maar sloeg totaal dood in de grote zaal. Jammert, maar lag niet aan hen. Internal Bleeding maakte een hoop goed; ik vind het muzikaal nog steeds niet enorm boeiend, beetje het meer NYHC-georiënteerde broertje van Suffo, maar de klapten er vol op met de show en dat alleen al maakte het de moeite waard. Grave vond ik verrassend goed; ik was een beetje bang voor een routineuze show, maar er zat veel energie in. Goeie drummer ook, hoewel ik nog steeds niet weet wie het is. Zelfde gold voor At The Gates: iedereen zat van tevoren te mekkeren dat het saai en voorspelbaar zou zijn, maar dit was gewoon goed. Aardige mix van klassiekers en nieuw werk, muzikaal op dreef, veel energie (vooral van Jonas B en Adrian E). Die Jonas Stalhammer heeft niet alleen een brute naam maar kan ook een aardig potje pingelen. Goeie afsluiter wmb, heb nog even een blik naar binnen geworpen bij Darkspace maar de geprogrammeerde Casio-drumsound deed me gillend wegrennen.

Overall was het weer een tof weekendje met een paar absolute hoogtepunten (DIS, Suffocation, Teethgrinder, zelfs een beetje At The Gates) en weinig teleurstellingen. De sfeer deugde en heb een paar mooie shirts kunnen scoren. De afzeggingen waren jammer, maar buiten ieders macht en ik neem mijn pet af voor de capaciteit van de organisatie om vervangers te vinden op korte termijn, en voor de prima communicatie daaromtrent. Eén ding was me wat onhelder, ik heb het hele weekend de jongens van Brodequin zien rondlopen maar die hebben niet gespeeld - je zou denken, als ze er toch zijn, lekker op de bill zetten.

Daar zit ook gelijk mijn grootste klacht: de bij vlagen onbegrijpelijke programmering. Zaterdag was een topdag, maar zondag was echt mager en dat viel meer mensen op - tot de lui van de merchstands aan toe. Verder blijf ik erbij dat er echt wat meer death geprogrammeerd mag worden op een festival dat Death Fest heet; de bredere programmering dan het oude Neurotic is gaaf (anders had ik DIS misschien niet gezien), maar als je moderne tech- en progdeath over het hoofd ziet (Archspire, Origin, Ulcerate, Slugdge anyone? Cytotoxin? Arkaik? Artificial Brain? Pyrrhon?) en wel een Goblin en Angel Witch programmeert dan rammelen je prioriteiten een beetje. Bovendien waren het wel erg veel oude glorie-bands, vooral in de grote zaal. Behalve The Flesh (invallers) en 1349 zat er geen enkele band tussen met een oprichtingsdatum van na 2000, terwijl er juist in deathmetal best interessante shit is gemaakt na die tijd - zie opnieuw de tech en proghoek. Dat vind ik een gemiste kans, maar als ik zo kijk naar de programmering van andere Deathfests is het structureler programmeringsbeleid. Ik hoop dat dat volgend jaar beter gaat, zelfs al ga ik net zo hard op Suffocation.
Makkers staakt uw wild geraas

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » wo mar 07, 2018 11:18 pm

Het venijn zat 'm zondag inderdaad in de staart met Grave en At The Gates.
En mij viel niet zozeer het ontbreken van techdeath, maar eerder de afwezigheid van de hippe 'nieuwe old-school' op, terwijl in Maryland dit jaar bijvoorbeeld Blood Incantation en Prenelith spelen.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Rascul » vr mar 09, 2018 1:47 pm

Yeah, dat zeker ook, maar had echt wel gehoopt op Pyrrhon, Ulcerate, Artificial Brain en vooral Archspire. Al die bands hebben in de afgelopen 2 jaar nogal briljante platen uitgebracht en zijn voorlopers in de scene, en waren noch op NDFII, noch op NDFIII te zien. Hebben m.i. toch een iets betere claim op een podium bij NDF dan bijvoorbeeld 1349.
Makkers staakt uw wild geraas

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » vr mar 09, 2018 6:13 pm

Maar 'Deathfest' houdt gewoonweg niet in dat er alleen maar death metal staat: op MDF zien we dit jaar naast verschillende soorten death metal (maar inderdaad geen techdeath) ook veel black, grind, sludge (ontbrekend op NDF, maar dat hoeft hier ook niet zo omdat wij een paar weken later Roadburn hebben in ons festivallandschap) en zelfs bands als Helmet en Prong, die eigenlijk niet eens onder de extreme metal-paraplu vallen.
Archspire speelde twee wekenden geleden trouwens nog in Eindhoven. :wink:

Misschien moet ik trouwens ook maar eens naar de westcoast-variant California Deathfest in Oakland gaan, mooie aanleiding om in de Bay Area woonachtige vrienden op te zoeken. :)

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door MetalJan » vr mar 09, 2018 7:27 pm

Een hoop geklaag. Het is ook nooit goed! NDF kreeg als klacht dat er weer teveel dezelfde bands kwamen. Ligt toch gewoon aan je smaak, denk ik dan. De één vond de zaterdag goed, de ander weer de zondag, dan weer de vrijdag. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Heb me eigen niet gestoord aan 'totaal' anders klinkende bands als Goblin en Angel Witch. Goed voor de afwisseling, zullen we maar zeggen. Zolang ze maar geen pop gaan programmeren vind ik alles best.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25583
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Lennert » za mar 10, 2018 1:32 am

Ik zie de namen Angel Witch en Goblin voorbij komen en begrijp even niet wat zij op dit festival gedaan hebben. Was dat nog wel een succes bij het publiek?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » za mar 10, 2018 12:23 pm

Ik ook niet en zeer zeker niet, Angel Witch was daarbij ook nog eens behoorlijk belabberd.

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1575
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Shreds of Sanity » za mar 10, 2018 3:10 pm

Ik had geen probleem met Angel Witch en Goblin kreeg een veel enthousiastere ontvangst dan bijvoorbeeld het ongelooflijk saaie Witchery een dag eerder op hetzelfde tijdstip.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door Wessel » di mar 13, 2018 10:26 pm

Ja? Ik zag om me heen vooral verdwaasde blikken tijdens Goblin. Witchery kon mij ook geen hele set lang boeien trouwens.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Netherlands Deathfest III @ Tilburg

Bericht door iron_dennis » wo mar 14, 2018 12:58 pm

MetalJan schreef:Een hoop geklaag. Het is ook nooit goed! NDF kreeg als klacht dat er weer teveel dezelfde bands kwamen. Ligt toch gewoon aan je smaak, denk ik dan. De één vond de zaterdag goed, de ander weer de zondag, dan weer de vrijdag. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Heb me eigen niet gestoord aan 'totaal' anders klinkende bands als Goblin en Angel Witch. Goed voor de afwisseling, zullen we maar zeggen. Zolang ze maar geen pop gaan programmeren vind ik alles best.
Eens! Zoals vaker gezegd vind ik het programma afwisselend met veel bands die je hier niet ieder jaar ziet. Daarnaast was iedereen vorig jaar zo vol lof over Candlemass als zijnde "iets anders" tussen al het extremere geweld. Nu presteren die twee "andere" bands minder en staan ze weer niet goed geprogrammeerd. Af en toe... pffffff
Dominion of Darkness.

Plaats reactie