Roadburn 2019 11-14 april, 013

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Rascul » wo jan 16, 2019 5:11 pm

Sec gezien geen metalfestival, maar voldoende heavy en metalen acts om een topic hier te rechtvaardigen. Wie zie ik daar?

Programma?

Oh ja. Dat is echt loodzwaar en fantastisch dit jaar:

A.A.Williams
Agrimonia
Anna von Hausswolff
At The Gates (very special set)
Bellrope
Birds in row
Bismuth
Black Bombaim & Peter Brötzmann
Bliss Signal
Bossk (playing Audio Noir in full)
CAVE
Cave In
Coilguns
Commissioned music: Celtic Frost/Triptykon Requiem performed by Triptykon (Official) and Metropole Orkest
Commissioned Music: Maalstroom (musicians from Laster, Verwoed, Witte Wieven, Turia, Fluisteraars, Grey Aura, Terzij de Horde, Folteraar, Project Nefast and more)
Commissioned Music: Molasses (Farida Lemouchi, Oeds Beydals, Ron van Herpen, Job van de Zande, Marcel van de Vondervoort, plus Bob Hogenelst and Matthijs Stronks)
Confusion Master
Conjurer
Conny Ochs
CRIPPLED BLACK PHOENIX (official)
Crowhurst
Crowhurst & Gnaw Their Tongues
Crypt Trip
Curator: Tomas Lindberg (of At The Gates-fame)
Daughters
DEAF KIDS
Deaf Kids x Petbrick
DODECAHEDRON
Doolhof: Will Brooks (dälek), Aaron Tuner (Sumac) & Dennis Tyfus
Drab Majesty
Emma Ruth Rundle
Fauna (USA)
Fear Falls Burning (Dirk Serries)
Fontän
Fotocrime
GOLD
GORE
Gösta Berlings Saga
Grails
Have A Nice Life (2 sets including Deathconsciouness in full)
Heilung
Henrik Palm
Hexvessel (All Tree in full)
IMPERIAL TRIUMPHANT
Jaye Jayle
Laster
Lingua Ignota
Louise Lemón
Lucy In Blue
Malokarpatan
Marissa Nadler
Mats Gustafsson's The End
MESSA
Midnight
MONO (Japan) and the Jo Quail Quartet (Hymn to the Immortal Wind in full)
Mord'A'Stigmata
MORNE
Myrkur: Folkesange
Mythic Sunship
Noisepicker
Nusquama
Orchestra of Constant Distress
Old Man Gloom
Ostinato
O V T R E N O I R
Petbrick
Pharmakon
Pijn
RAKTA
Secret Cutter
Seven That Spells (The Death and Resurrection of Krautrock)
Sherpa (Tigris & Euphrates in full)
Sleep ( 2 sets - Holy Mountain / The Sciences)
Soft Kill (Savior / Heresy in full)
Stuck in Motion
SUMAC
Svalbarduk
TERRITOIRE
Terzij de Horde
The Exorcist GBG
Thor & Friends
THOU (Artist In Residence)
Throane
Treedeon
Treha Sektori
Turia
Twin Temple
Ulcerate
URAN GBG
Vile Creature
Witte Wieven
Wolvennest (VOID in full)
WRONG
Young Widows (Old Wounds in full)
Makkers staakt uw wild geraas

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door MetalJan » wo jan 16, 2019 7:09 pm

Was al snel uitverkocht, anders had ik misschien nog wel een dagje gegaan.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door yowannuzz » wo jan 16, 2019 8:18 pm

Ik ga er van uit weer achter de bar te staan maar ook als bezoeker te komen genieten, gaaf festival.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Jan1973
Berichten: 784
Lid geworden op: zo jul 15, 2018 9:15 pm

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Jan1973 » vr jan 18, 2019 12:25 pm

Ben een beetje dom geweest, was een paar jaar geleden voor het laatst geweest en me niet gerealiseerd dat een driedagenkaart voor donderdag vrijdag en zaterdag is. Daarna dacht ik wel even een zondagkaart erbij te kopen, maar vergeet het maar, binnen no-time uitverkocht. Dus mocht iemand nog iemand weten die een zondagkaart te koop heeft?

Ik laat mij dit jaar onderdompelen in de vibe van het geheel aangezien ik van de line-up eigenlijk alleen Sleep en Mono ken.

Er is de laatste jaren een schifting geweest tussen Roadburn en de diverse Desertfests waardoor het lijkt alsof een Desertfest mainstream bands programmeert (zoals Elder, Electric Wizard, Saint Vitus, Melvins, John Garcia en Wino en Nick Olivieri in Berlijn in 2019).

Deze namen zullen slechts weinigen in de pop mainstream wat zeggen dus mainstream is dit zeker niet.

Stonerrock kan ook niet echt mainstream worden ondanks dat je bij de Desertfesten wel een "kijk mijn baard eens piekfijn bijgepunt zijn" hipster tendens merkt.

Maar dit soort namen zul je, mede door de totale eigenzinnigheid (positief bedoeld) van Walter als programmeur niet meer zo snel tegen komen. Ik laat me dus verassen. Iemand nog tips?

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Rascul » vr jan 18, 2019 2:31 pm

Jan1973 schreef: Maar dit soort namen zul je, mede door de totale eigenzinnigheid (positief bedoeld) van Walter als programmeur niet meer zo snel tegen komen. Ik laat me dus verassen. Iemand nog tips?
Ha, zeker! Ik ben inmiddels een beetje in de programmering gedoken; kende bij aankondiging ook niet veel maar dacht dat een beetje voorbereiding zou helpen. Qua heavy sludge worden Sumac en Old Man Gloom volgens mij aardige hoogtepuntjes, net als Thou. Er komen ook wat interessante dissonante techblack/techdeath clubs, zoals Imperial Triumphant, Throane, Dodecahedron en Ulcerate. Ik ben zelf niet zo'n blekkie, maar wel heel benieuwd naar De Maalstroom - als ik zie wie daar bij betrokken zijn wordt het op zijn minst de moeite waard om binnen te gluren. Mijn festivalgezelschap wil ook graag langs Myrkur en Heilung voor al uw duistere folk. Niet per sé mijn ding, maar het is zeker goed. En oh ja, ik zou zeker even gaan kijken bij Messa. Houdt een beetje midden tussen doom metal en psychedelische rock met een vrij stevige 70s sound. Ik vond die laatste plaat (Feast For Water) vrij briljant.

En ja, gewoon onderdompelen en kijken wat er gebeurt is sowieso altijd goed bij Roadburn, dat maakt dit ook zo'n tof festival. Het hoeft niet allemaal je smaak te zijn, maar Walter programmeert nooit 'goedkoop' of puur voor grote namen.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
kneuz
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:47 am
Locatie: Den Haag

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door kneuz » za jan 19, 2019 2:51 pm

Lucky bastards die Sleep 2x gaan zien :x

Zat net naar DOPESMOKER te luisteren en zie dat ze ook op Roadburn komen..
M A X I M U M V O L U M E Y I E L D S M A X I M U M R E S U L T S

rocknoob
Berichten: 2
Lid geworden op: wo feb 20, 2019 6:58 pm

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door rocknoob » di mar 05, 2019 2:01 pm

Hey allemaal, ik weet niet of dit mag maar ik dacht ik probeer het gewoon! Wil je graag naar Roadburn maar heb je net achter het net gevist? Ik zag dat KEES op zoek is naar vrijwilligers, vgm een mega leuke kans om toch naar het festival te gaan! Ik zet de link hier neer, mocht dit niet mogen dan hoor ik het graag!!
http://www.keescultuurvrijwilligers.nl/ ... -roadburn/

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Crises » do mar 07, 2019 9:28 pm

Het wordt gewoon 1 dag in Patronaat bivakkeren.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Bastiaan » vr mar 08, 2019 1:34 pm

Damn. Geen Cul The Sac dit jaar, dat is wel een serieuze aderlating. Maar het wordt vast weer een mooi feest. Ik ken opnieuw maar weinig bands, net als de voorgaande edities, maar RB is voor mij als een keurmerk: altijd kwaliteit.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door yowannuzz » vr mar 08, 2019 6:59 pm

Ja hoor, ik ben erbij, bevestiging heb ik inmiddels binnen.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
number_17
Berichten: 3176
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 11:15 pm

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door number_17 » do mar 14, 2019 10:14 am

Bastiaan schreef:Damn. Geen Cul The Sac dit jaar, dat is wel een serieuze aderlating. Maar het wordt vast weer een mooi feest. Ik ken opnieuw maar weinig bands, net als de voorgaande edities, maar RB is voor mij als een keurmerk: altijd kwaliteit.
Ow shit dat kwartje valt bij mij nu pas. Ik had iedere jaar 1 of 2 shows in het Cul du Sac van bands die ik niet kende maar die me wel wegbliezen. Dat ga ik dit jaar missen.

Volgend jaar ook geen patronaat meer. Die zaal is gekocht door een nieuwe eigenaar en zal een kunsthal worden.
[url=http://ashladan.be]Mijn E-zine[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Thurisazz/]Last.fm[/url]

Jan1973
Berichten: 784
Lid geworden op: zo jul 15, 2018 9:15 pm

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Jan1973 » do mar 21, 2019 7:32 am

Jammer van Patronaat, vond een paar jaar geleden de combinatie Eyehategod wel passend met die heiligenbeelden op de gebrandschilderde ramen in de bovenzaal.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18563
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Krimhild » di apr 16, 2019 10:45 pm

JONGENS? HOE WAS ROADBURN?

WAAROM POST HIER NIEMAND WAT?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Mollusk » wo apr 17, 2019 6:49 am

Het was leuk.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Rascul » wo apr 17, 2019 12:53 pm

Krimhild schreef:JONGENS? HOE WAS ROADBURN?

WAAROM POST HIER NIEMAND WAT?
Ik ben nog aan het bijkomen ja
Makkers staakt uw wild geraas

Jan1973
Berichten: 784
Lid geworden op: zo jul 15, 2018 9:15 pm

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Jan1973 » vr apr 19, 2019 8:50 am

Donderdag helaas last minute verhinderd, werk, dichte Drechttunnel, dus laat maar.

Vrijdag: Tryptikon/Requiem: volle zaal, dus druk. Orkest was in het begin niet echt te horen, band, Tom Gabriel Fischer en zangeres wel.

Ach ja het is een requiem dus een vrolijke boel moet je niet verwachten, na een half uur ofzo de rest in de gang vlakbij de ingang podium geluisterd.

Dan door naar Seven That Spells, die blijkbaar drie delen van een trilogie speelden. Door Trypticonkwam ik er pas bij het tweede deel in, instrumental (weet ik niet helemaal zeker meer, stond dacht ik alleen een microfoon voor de thankyou's): was goed te doen, omdat ik niet geheel bekend ben met alle genres (en niet in hokjes geloof) snap ik niet helemaal hoe dit als Krautrock wordt betiteld, ik vond het wel goed.

Door naar Anna van Hausswolff. Ook mij totaal niet bekend, maar wat een fucking stem (voor zo'n klein vrouwke zeg ik maar even, kan hier wel toch?).

Daarna nog Grails gezien die band was ook gecommissioned by de curator of iets dergelijks is mij allemaal te ingewikkeld. Ik ben zelden overdriven kritisch maar dit klonk een beetje als Shine on you crazy diamond part 1 - 25, wat niet wil zeggen dat ik het slecht vond maar om nou dezelfde akkoorden als David Gilmour te gebruiken is niet zo origineel. Wel heeelllll vaaagggge visuals.

Om maar even met de deur in huis te vallen, als je bij Sleep al van "fanboy" kan spreken, dan ben ik dat. In "de juiste stemming" is het vanaf de soundcheck van de indrukwekkende hoeveelheid versterkers van Al en Matt met de maanlanding tapes al een belevenis.

Om 20:50 begint het, en het is (als altijd) HARD!!! Ik heb Motörhead pas in 1991 voor het eerst gezien, maar zo hard moet het in 1983 ofzo geweest zijn, is bij Sleep nog net zo.

Matt Pike ziet er slecht uit (moest High on Fire concerten afzeggen wegens teenamputaties wegens ernstige diabetes) en Al is vaaaggg als altijd vraag me af of hij ook concerten op psychedelische drugs speelt, ik denk van wel.

Sleep speelt vanavond (bijna) alles van het Holy Mountain album, maar dan in iets uitgesponnere versies dan het album.

Als na een korte pause de Dopesmoker visual op het scherm verschijnt gaat er gejuich op onder het stoner publiek, we worden getrakteerd op 25 minuten van deze een uur en drie minuten durende reis van de Weedian priester karavaan die de riff volgt naar de smoke filled lands.

Na met the Clarity nog een relatief nieuw nummer gespeeld te hebben, is het na 1 uur en drie kwartier over. Magistraal, weergaloos, superlatieven zijn niet te bedenken, al heb ik er wel 1 bedacht:

Supra Sabbathian, Black Sabbath voorbij, al blijft Iommi wel het grote voorbeeld van Sleep.

Na een avontuur met een dubieuze taxi chauffeur die met zijn geheimzinnige pinkastje gelukkig niet mijn bankrekening leeggetrokken heeft is het voorbij, want voor zondag had ik geen ticket. Taxi Falco stond op mijn bank app, ben gelukkig niet zoals Jeannie in een greppel geïndigd.

Ga ik volgend jaar weer? Denk het niet, het is me allemaal toch iets te pretentious met commission by the curator etc. en genre/hokjes fethisjisme.

Bovendien was het embargo opgeheven en mocht Desertfest Antwerpen Sleep aankondigen op maandagmiddag. Dus, you guessed it........
Laatst gewijzigd door Jan1973 op vr apr 19, 2019 8:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Jan1973
Berichten: 784
Lid geworden op: zo jul 15, 2018 9:15 pm

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Jan1973 » vr apr 19, 2019 8:54 am

Ik ben blijkbaar niet zo handig meer met quotes en edits waarvoor mijn excuses.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Rascul » vr apr 19, 2019 10:06 am

Oké, mijn overzicht. Ik vind dat pretentieuze en artistieke eigenlijk wel geinig, het trekt ook heel veel bezoekers die goed weten waar ze voor komen en echt met overtuiging daar staan. Vond de sfeer ook te gek. Ik was er wel tot zondag, en dit was grofweg mijn conclusie:

Donderdag
Beste act: Heilung (redelijk tegen mijn verwachting in, niet alleen maar vanwege de show - het was muzikaal ook écht goed)
Kekste outfits: Heilung (release your inner shamaan!)
Naarste basfrequenties: Treha Sektori (enige act waar ik echt weg moest, soort vervormde, minimalistische electro die helaas dwars door m'n gehoorbescherming ramde en met wat tinnitus-problemen ging het gewoon niet; kwalitatief was het wel te gek, en de visuals waren waanzinnig)
Effe-lekker-award: Molasses (ik ben een sucker voor 70s-style psychedelische rock en Molasses maakte even de Deep Purple los. Vette aanrader voor wie Birth of Joy en Devil's Blood mist. Mag nog wel iets meer uitgekristalliseerd om echt tot grotere hoogten te komen, het was nu soms wat erg jammy)
Tikje teleurstellend: Mono/Jo Quail (mooi, maar werd nergens echt spannend)
Overall: donderdag was een enorme inkomdag, rechtstreeks uit werk zo Planet Roadburn op, maar de show van Heilung alleen al hielp een hoop. Gaat dat zien, 14 november in Tivoli.

Vrijdag
Beste act: Morne (ja echt - Thou & Emma Ruth Rundle heb ik te weinig van gezien, en Morne heerste op het Skatepark)
Ook goed: Throane (voor doomy black wel wat vroeg op de middag, daglicht doet deze gasten geen plezier - de muziek is veel duisterder dan een zonovergoten Koepelhal aankon. Wel echt goed)
Teleurstelling van het weekend: Triptykon & Metropole Orkest - Requiem (Ik heb geen Celtic Frost-nostalgie en dit viel gewoon niet lekker. Geluid niet goed, samenhang tussen orkest en band afwezig, slotstuk deed denken aan Ravel maar haalde het niveau bij lange na niet. Kudos for trying tho, en een hoop anderen vonden het wel tof)
Ja-wel-oké: At The Gates (Altijd goed maar zelfs Matt Pike en het Jo Quail kwartet konden het niet écht speciaal maken. Beetje vreemde eend in de Roadburn-bijt)
Helaas gemist: Messa
Overall: het 'Roadburn-gevoel' kwam hier langzamerhand wel los, helemaal met de surprise-gigs van Morne en Mythic Sunship in de Skatehal. Wat een toffe plek is dat.

Zaterdag
Beste act: Dodecahedron (wow, dat je op zo'n moment, met waarschijnlijk loden schoenen aan, zo'n allesvernietigende show neerzet. Dan gaat mijn pet diep af.)
Ook de beste act: Maalstroom, zowel het project zelf als de individuele shows van bands die eraan bijdroegen (wie zegt dat black metal voor individualisten is? De Nederlandse black en post-black scene kwam samen en trok iedereen in de Patronaat door de mangel. Dit blijft me nog lang heugen.)
Au, m'n oortjes: Sumac (maar wel monsterlijk vet, voor iedereen die vroege Isis mist)
Had ik meer van willen zien: Orchestra of Constant Distress (wat is dat met bands op Roadburn die rustig een kwartier voor tijd ophouden? Thou, maar dit ook al, en het was net zo lekker dronen. Kekke danspasjes ook, heren.)
Overall: je hoeft geen vaderlandse trots te hebben om te concluderen dat de Nederlandse black metal-scene een paar waanzinnige bands voortbrengt, en als Roadburn hier was opgehouden voor mij had ik niet geklaagd. Was echt óp na Maalstroom.

Zondag
Beste act: Imperial Triumphant (last but not least, zacht gezegd. Het was een fotofinish met Daughters en Ulcerate, maar IT was de eerste band die ik vanochtend weer moest draaien, dus die winnen. Straatje Dodecahedron, maar dan smerig en decadent in plaats van nihilistisch en mathematisch, en afgewisseld met hele weirde maar ontzettend goed geplaatste spooky jazzpassages. Waarom had ik voor Roadburn nooit van deze gasten gehoord?)
Meeste ongemak: Daughters (Zet de plaat maar eens op, en denk er dan een soort Nick Cave met een zeer slechte dag op vocals bij die een microfoon stukslaat op zijn hoofd. 'Nuff said.)
Meeste nootjes per minuut: Ulcerate (Spelen in 1 nummer meer noten dan Sleep in een show van 2 uur. Maar ze zijn wel allemaal bruut en raak.)
Ooohhyyurrrr: Sleep (iemand anders verwacht? Betere set nog dan zaterdag, begreep ik)
Overall: ...maar het hield niet op bij zaterdag, er werd gewoon nog een dag vol hoogtepunten doorheen geramd, met het venijn in de staart. Deze dag alleen al was het kaartje dubbel en dwars waard.

Overall overall: Roadburn is een soort snoepwinkel van alles wat heavy, wrang, onverwacht of anderszins muzikaal interessant is. Het trekt je batterij helemaal leeg, maar daar krijg je veel meer voor terug dan bij vrijwel ieder ander festival. Heb ook een paar waanzinnige nieuwe bands leren kennen (o.a. Imperial Triumphant, Morne, Witte Wieven en tot op zekere hoogte Thou) die vermoedelijk anders niet mijn collectie waren gepasseerd. Kan niet wachten tot de 21e editie.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Heidewolf » zo apr 21, 2019 10:18 am

Ik was er alleen op de vrijdag, en ik was daar deels juist voor Tryptikon. Leuk om uiteindelijk gezien te hebben in een bijzondere setting, maar ik kan me wel vinden in je kritiek. Er was geen echt samenspel tussen band en orkest.

At the Gates was ook wel leuk, maar die opening met 'Dancing on a volcano' was acht tenenkrommend. (Edit: Ik zet zojuist wat King Crimson en ik twijfel of ze misschien niet 'Red' speelde.)

Fauna was ook gaaf om te zien. Ze maken er een echt een ritueel van. Dat is wat die muziek bij een concert wel kan gebruiken. Alleen aankomen met een bak gruizige herrie voegt niet veel toe.

Seven that steplls was ook leuk om even bij te staan, maar niet meer dan dat.

Craft live viel een beetje tegen. Saaie bivakblackmetal.

Ik had mijn ticket pas op de avond daarvoor gescoord en ik had uiteindelijk de bands die dag speelde nog niet alle opgezocht, wat ik toch wel jammer vond. Hoewel het leuk is om muziek te ontdekken, had ik liever geweten wat de bands een beetje speelden om mijn keuzes te sturen.
Het festival heeft zeker een goede sfeer en ik denk dat ik volgend jaar weer een dag ga, maar nu wel mijn ticket op tijd koop.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Roadburn 2019 11-14 april, 013

Bericht door Rascul » ma apr 22, 2019 12:36 pm

Ze speelden Red :)
Makkers staakt uw wild geraas

Plaats reactie