Het brein achter LoC is Wrest, bekend van zijn werk met Black Metalbands Leviathan en Twilight. Ik las dat dit zijn ambientproject was, aangezien ik tot nu toe tevreden ben met alles dat Wrest heeft gedaan neem ik de stap.
Het intro I klinkt majesteus, melancholisch, spookachtig en pikzwart. De atmosfeer voor de hele CD wordt al neergezet. Piercing Where They Might begint met zeer melancholisch, akoestisch gitaarspel met kraaien op de achtergrond. Plots wordt ik achterover geblazen door een stuk hypnotiserende Black Metal! Misschien niet echt Black Metal maar het leunt het dichtst bij dat genre. Dit nummer wordt afgesloten met akoestisch gitaarspel, roffelende drums en klaagzang van Wrest. Nu begin ik te denken: “wat is hier net gebeurd?”
Maar geen tijd om naar adem te happen. Spectre As Valkerie is begint met een riff die geïnspireerd lijkt op Doom Metal. Maar het nummer neemt weer een onverwachte wending, een soort Soundscape. Soms klinken er zelf wat invloeden van een obscuur genre als Krautrock. Maar de verrassingen blijven komen, van gebruik van violen tot gesproken stukken door een vrouw. In veel nummers laat de Wrest zelf invloeden horen van groepen zoals Christian Death, Bauhaus en Fields Of Nephilim. Wie Wrest clean wil horen zingen, die schaft gewoon deze CD aan. Naast zijn gebruikelijke zompige scream experimenteert hij zoveel met zijn zang dat zelf cleane zang aan bod komt.
Lurker Of Chalice is meer dan een CD, het is een ontdekkingsreis. Van Black Metal tot Dark-Ambient tot Krautrock tot Doom Metal en verder. Een geniale CD met een prachtige sfeer.
Er liggen trouwens nog 4 full-lengths klaar.
Sample:
http://thr.horde.se/sounds/02-Piercing% ... 0Might.mp3
Niet de hele CD klinkt zo trouwens.
Total Holocaust Records-cover:

Southern Lord-cover: