Iced Earth

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten
Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » vr apr 27, 2007 4:05 pm

'Then Thousands Strong' is een geslaagde semi-ballad, zoals we die kennen van het laatste Demons And Wizards album. Het nummer begint met een ijselijke gil van Owens, wiens zang in mijn oren vooruit is gegaan. Wie in zijn stem in dit nummer geen dramatiek en emotie hoort, moet maar snel zijn oren laten nakijken. TTS heeft een vel gezongen couplet en een Demons & Wizards/Blind GUardian-achtig refrein.

Zelf had ik als single een wat harder nummer gekozen, zoals 'The Reckoning' bij het vorige album, maar Then Thousands Strong mag er zijn en laat zien dat Iced Earth zich ontwikkelt heeft.

De nieuwe versie van de Something Wicked-trilogie is ook goed te pruimen, qua productie niet ideaal, maar wel veel mystieker, sfeervoller met veel Oosters-aandoende achtergrondelementen.

Op deze heropgenomen versie laat Owens horen dat zijn stem veel beter geschikt is voor een band als Iced Earth dan de stem van zijn voorganger Barlow. De politieman is een goede zanger, maar Owens klassieke metalstem - in de lijn van Dickinson, Halford en Tate - past veel beter bij een powermetalband als Iced Earth dan Barlows bluesy, Ace Frehley (spelling?) achtige stem. Barlow heeft een vol stem geluid, maar Owens kan hoorbaar veller uit de hoek komen.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25597
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » vr apr 27, 2007 4:07 pm

De dingen die ik tot nu toe hoor verschillen heel erg van elkaar in ieder geval, toch ben ik nog steeds benieuwd.

Maar voor ik hem kan kopen, is er ergens iets gedeeltelijk online te beluisteren?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » vr apr 27, 2007 4:12 pm

Lennert schreef:De dingen die ik tot nu toe hoor verschillen heel erg van elkaar in ieder geval, toch ben ik nog steeds benieuwd.

Maar voor ik hem kan kopen, is er ergens iets gedeeltelijk online te beluisteren?
Voor zover ik weet niet.

Als je The Glorious Burden niks vond - evenals het laatste D&W album - zul je dit ook niet kunnen waarderen. Het is gewoon de eeuwenoude strijd tussen traditionele puristen en fans die openstaan voor een nieuw geluid.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » vr apr 27, 2007 5:26 pm

Gvd, wat is dat Ten Thousand Strong een gigantisch kutnummer. Daar bij vergeleken is het slapste nummer van the Glorious Burden nog een hoogtepunt. Ik zeg dit nog wel als Iced Earth fan. En het ligt echt niet aan Tim Owens! Slechte productie, saaie riffs, superirritant zeurreffrein, geen enkel hoogtepunt, etc.

Over de heropnames ben ik wat beter te spreken. Al blijft de productie daarvan erg slecht (of ligt het aan mijn versie?). Ze klinken wel een stuk uitgekleder en progressiever. Een goed oordeel kan ik er nog niet over vellen maar de toegevoegde tribale drums zijn wel leuk, de Egyptische sfeertoevoegingen zijn gelukt en de solo's zijn een héél stuk beter. De fut lijkt er echter wel uit.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Iron Maiden
Berichten: 3088
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Bericht door Iron Maiden » vr apr 27, 2007 6:13 pm

Door die twee verschillende reacties ben ik toch wel heel erg benieuwd, hoe kan de een hem goed vinden en de ander zo bagger...

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » vr apr 27, 2007 6:43 pm

Ik ga de single toch niet kopen dus heb het nieuwe nummer ook maar eens beluisterd.

Valt me niet eens heel erg tegen, klinkt IMO in ieder geval beter dan de slechtste nummers van GB. Al klinkt af en toe wel wat te bekend in de oren en een paar uithalen van Tim klinken niet echt lekker(Over het hele nummer gezien doet ie 't best goed). Als ik het nummer echter tegenover de 3 oude heropgenomen nummers zet verbleekt ie wel behoorlijk. Ik hoop in ieder geval dat de rest van het nieuwe album meer in de richting gaat van de oude trilogie anders heb ik er een hard hoofd in.
It's the end of time

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » zo apr 29, 2007 12:18 am

Mijn mening over de mini-cd van Iced Earth: De nieuwe compositie Ten Thousand Strong is een toegankelijke powermetal-hymne. Aangenaam, maar niet bijzonder. De heropname van de Something Wicked-trilogie valt wat tegen. De huidige zanger Tim Owens heeft een sterk en idiosyncratisch stemgeluid, en geeft de nieuwe opname een eigen gezicht. Matt Barlow wist echter meer gevoel en variatie in zijn zangpartijen te leggen, met name in de rustige passages.

De arrangementen zijn flink aangepast, en dat levert soms mooie effecten op, zoals het sfeervolle gebruik van percussie-instrumenten. De produktie roept een Oosterse sfeer op. Tegelijkertijd komt het bandgeluid erg strak en, helaas, nogal klinisch over. Met name het drumgeluid wekt bij mij enige irritatie op. Per saldo kan de nieuwe interpretatie daarom mijns inziens niet tippen aan het geweldige origineel, dat meer emotie tentoonspreidt. Eigenlijk was er gewoon niks mis met die versie, en is de remake overbodig.

Fans van Tim Owens zullen desalniettemin in hun nopjes zijn met de heropname, aangezien het natuurlijk wel om een drietal fantastische composities gaat. De Overture maakt me ook zeker nieuwsgierig naar de twee Wicked concept-albums die nog zullen verschijnen. Al hoop ik dat het middelmatige Ten Thousand Strong niet maatgevend is voor de kwaliteit van de nieuwe nummers, en dat de produktie van met name het drumgeluid daarop wat organischer zal zijn.

Gebruikersavatar
Meltdown
Berichten: 6139
Lid geworden op: di sep 16, 2003 9:39 pm
Locatie: Ermelo

Bericht door Meltdown » zo apr 29, 2007 2:09 am

Eru Iluvatar schreef: Op deze heropgenomen versie laat Owens horen dat zijn stem veel beter geschikt is voor een band als Iced Earth dan de stem van zijn voorganger Barlow. De politieman is een goede zanger, maar Owens klassieke metalstem - in de lijn van Dickinson, Halford en Tate - past veel beter bij een powermetalband als Iced Earth dan Barlows bluesy, Ace Frehley (spelling?) achtige stem. Barlow heeft een vol stem geluid, maar Owens kan hoorbaar veller uit de hoek komen.
En dat is ook meteen alles wat hij kan. Barlow kan hoog, laag en alles ertussenin met gevoel brengen, Owens moet het hebben van z'n ene gilletje. En dat is vooral heel erg SAAI.

Over die heropname heb ik trouwens niet veel goeds gehoord, o.a over een veel te gedowntunede gitaar en emotieloze zang. Ik snap sowieso niet waarom je een setje nummers uit 1998 zou willen heropnemen, het zal de hype wel zijn.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » zo apr 29, 2007 9:40 am

Eru Iluvatar schreef:'Then Thousands Strong' is een geslaagde semi-ballad

<knip>

Zelf had ik als single een wat harder nummer gekozen, zoals 'The Reckoning' bij het vorige album, maar Then Thousands Strong mag er zijn en laat zien dat Iced Earth zich ontwikkelt heeft.
heb jij dezelfde Ten Thousand Strong gehoord als ik? Want qua hardheid doet het niets onder voor The Reckoning, hoor. Semi-ballad??? WTF?
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » zo apr 29, 2007 9:49 am

Meltdown schreef:[..]

Over die heropname heb ik trouwens niet veel goeds gehoord, o.a over een veel te gedowntunede gitaar en emotieloze zang. Ik snap sowieso niet waarom je een setje nummers uit 1998 zou willen heropnemen, het zal de hype wel zijn.
wat dacht je van dat ze me 2 albums bezig zijn die een direct vervolg zijn op "dat setje nummers" ? Dan is het niet zo heel vreemd dat als je een andere zanger hebt, je die nummers ook eens met hem laat horen. In dit geval op een single, en zoals uit de productie wel op te maken is, dat het even tussendoor gedaan is. De productie van Ten Thousand Strong is een stuk beter dan van de Something Wicked trilogy.
Daar komt nog bij dat het bij Iced Earth niet voor het eerst is dat ze oude nummers met een nieuwe zanger laten horen. Toen Barlow er net bij zat kwam er zelfs een dubbel-cd uit met daarop zijn stem over oude nummers. Daar hoor je niemand over klagen, want nee, Barlow is inmiddels St. Barlow geworden.

Hype? waar slaat dat op? Er is niks gehyped aan.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Nevyn
Berichten: 6475
Lid geworden op: di dec 18, 2001 7:54 pm
Locatie: dordrecht

Bericht door Nevyn » zo apr 29, 2007 10:20 am

Mijn eerste indruk van het nieuwe lied, ten thousand strong, is dat het een verlengde van the glorious burden is, er zit op bepaalde stukken totaal geen kracht in. Maar ik moet er ook bij zeggen dat andere stukken van het lied wel weer best goed klinken.

over de remakes ben ik verdeeld,
de solo's: gaaf
de zang: je verwacht wat anders maar het is niet slecht te noemen.
de productie en overal feeling is af en toe gewoon huilen met de pet op tho...
het begin van the coming curse, klonk gewoon niet zoals t hoorde en leek nergens op, en dan later in die track word het opzich wel weer goedgemaakt maar toch, hoop dat er op de albumversies wat aan gesleuteld word

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » zo apr 29, 2007 10:27 am

Nevyn schreef:hoop dat er op de albumversies wat aan gesleuteld word
dit zou alleen op deze single komen.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Iron Maiden
Berichten: 3088
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Bericht door Iron Maiden » zo apr 29, 2007 6:11 pm

Ten Thousand Strong vind ik wel een goed nummer, maar niet echt iets speciaals...

De re-make van The Prophecy vind ik niet goed, het nummer is in het begin al harder waardoor ik een soort spanningsopbouw mis, een stukje sfeer. Verder genoot ik altijd het meeste van de melodie/riff als het nummer echt op gang komt, maar nu is die erg verzwakt wat ik erg jammer vind. Verder zingt Owens aardig goed, ik had slechter verwacht...

Birth of the Wicked is niet bijzonder ingrijpend veranderd, ik vind het nummer eigenlijk wel bij Owens passen.

The Coming Curse valt op doordat het pianospel aan het begin weg is. Verder klinkt het goed, Owens doet hier niet echt onder voor Barlows...

Overall zie ik de nieuwe cd met een goed gevoel tegemoet, ik verwacht dat de nummers van betere kwaliteit zijn dan Ten Thousand Strong omdat singles nooit de beste nummers van een cd zijn...

Nevyn
Berichten: 6475
Lid geworden op: di dec 18, 2001 7:54 pm
Locatie: dordrecht

Bericht door Nevyn » zo apr 29, 2007 7:58 pm

Tokus schreef:[..]


dit zou alleen op deze single komen.
hehe doh, ik moet t nieuws eens beter bij gaan houden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » zo apr 29, 2007 8:07 pm

Tokus schreef:[..]


heb jij dezelfde Ten Thousand Strong gehoord als ik? Want qua hardheid doet het niets onder voor The Reckoning, hoor. Semi-ballad??? WTF?
De coupletten zijn vrij hard, maar het refrein vind ik behoorlijk 'mellow', in de zin van niet echt bombastisch of agressief. Ik vind het een leuk nummer, maar het is niet extreem, zoals The Reckoning. Het refrein is overigens best lekker en de melodie blijft direkt in je hoofd hangen.

Ik ben dus positief, maar ik hoop niet dat 'Framing Armageddon' met veel soortgelijke - of zachtere nummers - gevuld zal worden, zoals het geval was bij 'Touched By The Crimson King' van Demons & Wizards. Alle nummers op dat laatste album waren erg goed, alleen te weinig harde nummers en te veel ballads en semi-ballads (wel van een hoge kwaliteit overigens). Dat noem ik het 'Empire' (Queensryche)-syndroom: een kwalitatief erg consistente cd afleveren met echter te veel - voor metalbegrippen - zachte nummers, waardoor een album als geheel een 'zachte' indruk achterlaat.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » zo apr 29, 2007 8:12 pm

Ik vind het nieuwe nummer erg veel van een slappe Declaration Day weg hebben.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Nevyn
Berichten: 6475
Lid geworden op: di dec 18, 2001 7:54 pm
Locatie: dordrecht

Bericht door Nevyn » zo apr 29, 2007 9:07 pm

Metalheank schreef:Ik vind het nieuwe nummer erg veel van een slappe Declaration Day weg hebben.
de zang komt op stukken wel erg overeen ja

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25597
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma apr 30, 2007 7:56 pm

So far alleen nog maar Ten Thousand Strong gehoord wat me toch wel bevalt, gewoon lekker beuken, goeie zanglijnen, alleen de productie valt erg tegen. De drumsound lijken wel trademark Iced Earth/Demons And Wizards te worden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Argarath
Berichten: 2392
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 9:57 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Argarath » ma apr 30, 2007 9:04 pm

Ik vind het een lekker nummer, die nieuwe! Melodieus, maar toch heavy. Ik was aangenaam verrast.

Ook over de trilogie trouwens, t valt me op dat iedereen het hier over de productie heeft, maar die vind ik eigenlijk best lekker. In your face zeg maar. Ook qua spel en met name zang steekt t voor mij echt wel boven de originele opnames uit. Maar goed, ik hou dan ook meer van Ripper dan van Barlow.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
______________________________________

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25597
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma apr 30, 2007 9:54 pm

Waar haalt iedereen dat ding overigens vandaan, is hij al gelekt ofzo? Ik las op internet dat die ep pas in juni uitkomt :?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Rene
Berichten: 5383
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Rene » ma apr 30, 2007 10:20 pm

De promo is waarschijnlijk al uit. En ja, dan gaat het snel he?
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Meltdown
Berichten: 6139
Lid geworden op: di sep 16, 2003 9:39 pm
Locatie: Ermelo

Bericht door Meltdown » ma apr 30, 2007 11:15 pm

Tokus schreef:[..]
Hype? waar slaat dat op? Er is niks gehyped aan.
De hype die langzamerhand lijkt te ontstaan onder grote bands om ouwe zooi in een nieuw jasje te steken, niet Iced Earth of deze release zelf.

Die dubbel-CD heb ik trouwens ook nog liggen, maar die heeft nog een extra toegevoegde waarde omdat er ook een aantal Purgatory nummers op staan die geen hond anders ooit zou horen.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Damien, son of Lucifer
Berichten: 3228
Lid geworden op: do mei 29, 2003 12:42 pm
Locatie: Nimwegen

Bericht door Damien, son of Lucifer » zo mei 13, 2007 2:25 am

Zo, ik heb hem eindelijk 's geluisterd en een oordeel gevormd.

En dat is?

KUT. Met een gigantische hoop peren. Dit is echt té belachelijk slecht voor een band die ooit mijn absolute favoriet was; die met Night of the Stormrider, Burnt Offerings en The Dark Saga enkele van de (mijns inziens) beste albums ooit afleverde. En ja, ik geef toe, dat heeft een hoop te maken met de afwezigheid van Matt Barlow. Ik vind Ripper absoluut geen slechte zanger; hij heeft een bereik waar menig andere zanger jaloers op zou moeten zijn, maar wat mij betreft ontstijgt hij de middelmatigheid op geen enkel punt. Hij heeft 'het' gewoon niet: het gevoel, de passie waarmee Matt kon zingen. Hij heeft alleen z'n gilletjes waarmee hij kan pronken. Hij overtuigt niet, en daarmee is de kous voor mij af.

Daarnaast is het voor mij, na het luisteren van de EP, zeer de vraag of Jon nog fatsoenlijke nummers kan schrijven. Ten Thousand Strong is ongelofelijk laf: een middelmatig powermetalnummer, met geen enkel origineel aspect. Standaard gitaarwerk, standaard zang, standaard structuur; echt helemaal niets bijzonders. De band blijft natuurlijk een stukje heavier dan veel van zijn powermetalconcurrenten, maar van originaliteit is geen sprake meer. Ondanks dat ik niet weg ben van powermetal wist Iced Earth me in het verleden juist dáárdoor aan te spreken; nu kunnen ze de middenmoot blijkbaar niet meer ontstijgen.

De nieuwe versies van de Something Wicked trilogie vind ik echt te belabberd voor woorden. Deze nummers kunnen niet eens in de schaduw staan van de originele opnamen. De sfeer, de emotie, de opbouw, de uitspattingen van agressie, om het maar niet te hebben over dat heerlijke stukje pianospel; alles lijkt te zijn verdwenen om plaats te maken voor een 'makkelijke' versie, een 'to the point' versie, waar ik totaal geen boodschap aan heb. Het opnieuw opnemen hiervan was wat mij betreft wederom een actie die ervoor zorgt dat de band meer 'standaard' klinkt; dat ze flink aan lef inboeten. Bovendien werkt het gegil van Owens me na tien minuten al zó op de zenuwen dat ik het nauwelijks nog volhoud om verder te luisteren.

Kortom: één grote misstap. Ik was er tot nu toe nog vrij zeker van dat ik de nieuwe albums blind aan zou gaan schaffen; door deze single is deze kans echter nihil geworden. Iced Earth zal op het komende album haar laatste kans hebben om mij te overtuigen van haar kwaliteiten; zo niet, dan hou ik het bij de albums tot en met Horror Show, gooi ik The Glorious Burden op eBay, en ben ik niet meer geïnteresseerd in de toekomst van deze band.
[b]DAUDR!![/b]

Gebruikersavatar
Djaser
Berichten: 1955
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:53 pm
Locatie: Somewhere in time

Bericht door Djaser » zo mei 13, 2007 10:55 am

Ik vond de sample toch nog wel enigsinds hoopgevend in vergelijking met The glorious burden. Het deed me meer denken aan Demons & Wizards dan The glorious burden en dat is een goede zaak.
[img]http://www.jamba.nl/storage/view/upload/logo/image_multianimscreensaver/SweetyHeul5.gif[/img]

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » zo mei 13, 2007 11:31 am

@ Damien: Helaas ben ik het met je eens. Sjon doet er goed aan nog eens naar Night Of The Stormrider te luisteren.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » zo mei 13, 2007 12:58 pm

Damien, son of Lucifer schreef:Ik vind Ripper absoluut geen slechte zanger; hij heeft een bereik waar menig andere zanger jaloers op zou moeten zijn, maar wat mij betreft ontstijgt hij de middelmatigheid op geen enkel punt. Hij heeft 'het' gewoon niet: het gevoel, de passie waarmee Matt kon zingen. Hij heeft alleen z'n gilletjes waarmee hij kan pronken. Hij overtuigt niet, en daarmee is de kous voor mij af.
Daar kon je vooraf rekening mee houden. En hij doet het voor zijn doen beter dan op TGB en bijna al zijn andere werk.
It's the end of time

Argarath
Berichten: 2392
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 9:57 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Argarath » ma mei 14, 2007 12:30 pm

Damien, son of Lucifer schreef:Zo, ik heb hem eindelijk 's geluisterd en een oordeel gevormd.

En dat is?

KUT. Met een gigantische hoop peren. Dit is echt té belachelijk slecht voor een band die ooit mijn absolute favoriet was; die met Night of the Stormrider, Burnt Offerings en The Dark Saga enkele van de (mijns inziens) beste albums ooit afleverde. En ja, ik geef toe, dat heeft een hoop te maken met de afwezigheid van Matt Barlow. Ik vind Ripper absoluut geen slechte zanger; hij heeft een bereik waar menig andere zanger jaloers op zou moeten zijn, maar wat mij betreft ontstijgt hij de middelmatigheid op geen enkel punt. Hij heeft 'het' gewoon niet: het gevoel, de passie waarmee Matt kon zingen. Hij heeft alleen z'n gilletjes waarmee hij kan pronken. Hij overtuigt niet, en daarmee is de kous voor mij af.

Daarnaast is het voor mij, na het luisteren van de EP, zeer de vraag of Jon nog fatsoenlijke nummers kan schrijven. Ten Thousand Strong is ongelofelijk laf: een middelmatig powermetalnummer, met geen enkel origineel aspect. Standaard gitaarwerk, standaard zang, standaard structuur; echt helemaal niets bijzonders. De band blijft natuurlijk een stukje heavier dan veel van zijn powermetalconcurrenten, maar van originaliteit is geen sprake meer. Ondanks dat ik niet weg ben van powermetal wist Iced Earth me in het verleden juist dáárdoor aan te spreken; nu kunnen ze de middenmoot blijkbaar niet meer ontstijgen.

De nieuwe versies van de Something Wicked trilogie vind ik echt te belabberd voor woorden. Deze nummers kunnen niet eens in de schaduw staan van de originele opnamen. De sfeer, de emotie, de opbouw, de uitspattingen van agressie, om het maar niet te hebben over dat heerlijke stukje pianospel; alles lijkt te zijn verdwenen om plaats te maken voor een 'makkelijke' versie, een 'to the point' versie, waar ik totaal geen boodschap aan heb. Het opnieuw opnemen hiervan was wat mij betreft wederom een actie die ervoor zorgt dat de band meer 'standaard' klinkt; dat ze flink aan lef inboeten. Bovendien werkt het gegil van Owens me na tien minuten al zó op de zenuwen dat ik het nauwelijks nog volhoud om verder te luisteren.

Kortom: één grote misstap. Ik was er tot nu toe nog vrij zeker van dat ik de nieuwe albums blind aan zou gaan schaffen; door deze single is deze kans echter nihil geworden. Iced Earth zal op het komende album haar laatste kans hebben om mij te overtuigen van haar kwaliteiten; zo niet, dan hou ik het bij de albums tot en met Horror Show, gooi ik The Glorious Burden op eBay, en ben ik niet meer geïnteresseerd in de toekomst van deze band.
Kut voor je.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
______________________________________

Damien, son of Lucifer
Berichten: 3228
Lid geworden op: do mei 29, 2003 12:42 pm
Locatie: Nimwegen

Bericht door Damien, son of Lucifer » ma mei 14, 2007 1:21 pm

@Argarath: inhoudelijk commentaar hoef ik van jou zeker niet te verwachten, hè?

@Dragonforce: je hebt helemaal gelijk. Maar op de één of andere manier dacht ik waarschijnlijk (aangezien de komende albums toch Jon's magnum opus moeten gaan vormen) dat het 'bijzonderder' zou klinken. Dat hij op een bepaalde wijze ervoor zou zorgen dat dit ver uit zou stijgen boven wat Iced Earth in het verleden gedaan heeft. Wat het 'voorproefje' betreft is dat in elk geval niet gelukt.
[b]DAUDR!![/b]

Rene
Berichten: 5383
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Rene » ma mei 14, 2007 3:13 pm

Ik ben dan wel benieuw waarom er is gekozen voor Ten Thousand Strong als single. Of het is het meest representatieve nummer voor de nieuw cd, of het meest toegangelijk/commercieel/radio-vriendelijk. Laten we er dan maar vanuit gaan dat het het laatste is.

Ik vind nummer wel ok. Lekkere drive, maar aan de andere kant weer erg simpel en inderdaad niet zo spectaculair als je zou verwachten voor dit Magnus Opus. Op het eind van het numemr zou een vette solo niet misstaan hebben, maar daar houdt Jon helaas niet zo van.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25597
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma mei 14, 2007 4:37 pm

Zo, op The Coming Curse na heeft youtube uitweg geboden bij het beluisteren van de nieuwe nummers. The Prophecy is niet zozeer verkracht, maar wel een stuk minder geworden dan het origineel. Birth Of The Wicked vind ik daarentegen weer een veel betere versie dan het origineel.

Ten Thousand Strong blijf ik gewoon 'een leuk nummer' vinden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma mei 14, 2007 4:43 pm

Toch erg jammer dat eigenlijk geen enkele andere band het machtvacuum opvult. Tja, misschien iets in de trant van Cage, maar dat is toch een stuk minder 'duister'.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25597
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma mei 14, 2007 4:44 pm

Nevermore?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » ma mei 14, 2007 4:47 pm

Jij ook altijd met je duister. Hoe klinkt 'duister'? Iedereen interpreteert 'duister' qua muziek waarschijnlijk anders. Ik vind de nieuwe Cage namelijk wél 'duister' klinken.

Ohja, en mocht Iced Earth een vacuum qua harde powermetal achterlaten, dat vult Cage's Hell Destroyer die zeker op! Maar wellicht ook de nieuwe Agent Steel.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma mei 14, 2007 4:48 pm

Lennert schreef:Nevermore?
Mjah, ok, maar Nevermore was natuurlijk al langer een vaste waarde. Eigenlijk te uniek om als IE 'opvolger' te dienen.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Argarath
Berichten: 2392
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 9:57 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Argarath » ma mei 14, 2007 5:41 pm

Damien, son of Lucifer schreef:@Argarath: inhoudelijk commentaar hoef ik van jou zeker niet te verwachten, hè?
Ik heb mijn inhoudelijk commentaar op de single al geleverd (zie vorige pagina) maar ik word zo moe van al die Ripper bashers en dan helemaal als je doet alsof Schaffer je hele leven verpest door een single op te nemen die jou niet zo bevalt. Vandaar mijn reaktie.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
______________________________________

Iron Maiden
Berichten: 3088
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Bericht door Iron Maiden » ma mei 14, 2007 5:49 pm

Metalheank schreef:[..]


Mjah, ok, maar Nevermore was natuurlijk al langer een vaste waarde. Eigenlijk te uniek om als IE 'opvolger' te dienen.
Misschien Pyramaze? Als ze de nieuwe cd uitbrengen met Barlow. Ik heb de vorige geluisterd en die valt me reuze mee, eigenlijk is het een lekkere pot metal met mooie melodieën en riffjes..

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma mei 14, 2007 7:18 pm

Ik hoop er zeker op!
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Damien, son of Lucifer
Berichten: 3228
Lid geworden op: do mei 29, 2003 12:42 pm
Locatie: Nimwegen

Bericht door Damien, son of Lucifer » wo mei 16, 2007 4:56 pm

Eru Iluvatar schreef:Jij ook altijd met je duister. Hoe klinkt 'duister'? Iedereen interpreteert 'duister' qua muziek waarschijnlijk anders. Ik vind de nieuwe Cage namelijk wél 'duister' klinken.

Ohja, en mocht Iced Earth een vacuum qua harde powermetal achterlaten, dat vult Cage's Hell Destroyer die zeker op! Maar wellicht ook de nieuwe Agent Steel.
Burnt Offerings vind ik dé duistere power metal plaat bij uitstek. Ademt dat album van Cage een beetje dezelfde sfeer uit? Dan moet ik 'm namelijk zeker eens gaan luisteren.
[b]DAUDR!![/b]

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » wo mei 16, 2007 8:27 pm

Nee. Er zitten wel wat 'duistere' stukken in, met name de intro's, maar het is allemaal wat metal cliché-matiger. Da Vinci code liefhebbers zullen het trouwens wel leuk vinden :P
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 17, 2007 12:07 am

Argarath schreef:[..]


Ik heb mijn inhoudelijk commentaar op de single al geleverd (zie vorige pagina) maar ik word zo moe van al die Ripper bashers en dan helemaal als je doet alsof Schaffer je hele leven verpest door een single op te nemen die jou niet zo bevalt. Vandaar mijn reaktie.
+1. Ik word echt ziek van die mensen die denken dat Ripper alle band waar hij lid van is geweenst ten gronde brengt.

Over Tim gesproken: ik heb vandaag nog eens een paar 'Demolition' van Priest gedraaid en ik moet zeggen dat ik deze plaat een stuk lekkerder vind dan het Halford-reunie album 'Angel of Retribution'.

Damien, son of Lucifer
Berichten: 3228
Lid geworden op: do mei 29, 2003 12:42 pm
Locatie: Nimwegen

Bericht door Damien, son of Lucifer » do mei 17, 2007 5:14 am

Ik heb nooit gezegd dat ik Ripper een slechte zanger vond, alleen dat ik hem niet bij Iced Earth vind passen (waarschijnlijk gewoon omdat het er bij mij nog steeds niet in wil dat een andere zanger dan Matthew Barlow óóít bij Iced Earth kan passen).

Ik geef dan ook meteen toe dat Jugulator een zeer goed te pruimen plaat is, en dat Demolition menig Priest-met-Halford album eruit rost. Ripper 'paste' gewoon bij Priest, wat mij betreft, en niet bij Iced Earth.
[b]DAUDR!![/b]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do mei 17, 2007 12:52 pm

Ripper is een prima zanger. Het laatste album van Iced earth draai ik niet zo vaak meer, maar slecht vind ik 'm absoluut niet. Beide albums die hij met priest gemaakt heeft, willen me niet echt boeien. En angel of retribution is een toffe plaat. Wat mij betreft zelfs één van de beste van priest.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » do mei 17, 2007 1:07 pm

Eru Iluvatar schreef:ik heb vandaag nog eens een paar 'Demolition' van Priest gedraaid en ik moet zeggen dat ik deze plaat een stuk lekkerder vind dan het Halford-reunie album 'Angel of Retribution'.
:curse: Heiligschennis! Laat Ripper maar lekker bij Iced Earth blijven zingen.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » vr mei 18, 2007 7:23 pm

http://www.zwaremetalen.com/interview/8379/Ahoora.html

Jaja, ZM heeft nog wel eens interessante interviews.

Iced Earth fans moeten zeker dit Iraanse(!) Ahoora opzoeken.
Ik vind het tot nu toe echt goed, de Iced Earth covers zijn ook prima uitgevoerd. Misschien ga ik wel achter de cd aan.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... =141481779
http://www.ahoora-band.com

Lijkt echt behoorlijk op oude Iced Earth!
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Iron Maiden
Berichten: 3088
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Bericht door Iron Maiden » zo mei 20, 2007 4:09 pm

En weer een nieuwe gitarist

MAY.19.2007
JON SCHAFFER ANNOUNCES NEW GUITARIST FOR ICED EARTH
Jon checked in today with a brief band personnel update: "Our new guitar players name is Troy Seele. Troy did a few solos on the new record and will be touring with us. He's been a friend of mine for about 10 years and is from the Indianapolis (indy) area. He's by far the best guitar player in Indy and will be bringing some cool vibes to the table. - Jon" More details to be posted as they become available.

Rene
Berichten: 5383
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Rene » zo mei 20, 2007 4:25 pm

Ik ben benieuwd. Maar als hij al 10 jaar een vriend is en de beste gitaarspeler van Indianapolis, dan vraag ik mij af waarom Troy Seele niet eerste keus was.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » zo mei 20, 2007 8:31 pm

Als dit de gitarist is die de in mijn oren behoorlijk goede solo's op de nieuwe versie van 'Something Wicked' op de 'Overture To The Wicked' EP doet, ben ik dik tevreden.

Rene
Berichten: 5383
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Rene » zo mei 20, 2007 9:12 pm

Nee, dat was nog de gitarist die ze daarvoor hadden.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Djaser
Berichten: 1955
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:53 pm
Locatie: Somewhere in time

Bericht door Djaser » ma mei 21, 2007 11:18 am

Rene schreef:Ik ben benieuwd. Maar als hij al 10 jaar een vriend is en de beste gitaarspeler van Indianapolis, dan vraag ik mij af waarom Troy Seele niet eerste keus was.
Omdat dat waarschijnlijk een bullshit verhaaltje is. We zullen wel weer zien hoe lang deze mee gaat.
[img]http://www.jamba.nl/storage/view/upload/logo/image_multianimscreensaver/SweetyHeul5.gif[/img]

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11741
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » vr mei 25, 2007 10:20 pm

Ik ben behoorlijk benieuwd naar Pyramaze, als Matt Barlow erin gaat zingen. Voor mij was IE toch wel voorbij toen Matt weg ging en Owen erbij kwam. Ik was juist IE-fan vanwege het originele stemgeluid van Barlow binnen de powermetal scene. Owen klinkt wat mij betreft cliche-matig.
En helemaal zonde dat ze de something wicked trilogy opnieuw hebben opgenomen, wat een slechte nummers zeg. Die halen het lang niet bij de originelen, alle sfeer is eruit!
Prophecy is mede verantwoordelijk voor mijn stap richting de meer duistere metal, en nu nemen ze het opnieuw op zonder enige vorm van sfeer! Blasfemie!

Maargoed. ik ga mijn ogen en oren goed openhouden voor Pyramaze, zijn er al samples of wat?
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gesloten