Spelling

Fouten, mededelingen etc. zijn hier te vinden, en tevens kan je hier je vraag of klacht over de site kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Spelling

Bericht door Hieronimus » wo feb 14, 2007 8:50 pm

Om eens korte metten te maken met foutieve spelling: Hiero's Spellinggids. Dit bestaat uit de twee delen Vervoeging en Interpunctie. Om álle grammaticale regels hier uit te leggen, is een beetje teveel van het goede; met deze gids zouden heel veel fouten vermeden kunnen worden.

Vervoeging
Laten we beginnen met iets waar heel veel mensen moeilijkheden mee hebben: werkwoorden.
De basis van een werkwoord is de infinitief; laten we als voorbeeld het werkwoord 'wandelen' nemen. De infinitief hiervan is dus wandelen en de stam is wandel. Werkwoorden worden normaliter als volgt vervoegd met de zes persoonsvormen:
Afbeelding
Bij de 'jij-vorm' zijn er twee mogelijkheden: komt de persoon 'jij' in de zin vóór de persoonsvorm 'wandelen', dan gebruik je stam+t. Komt de persoon echter ná de persoonsvorm, dan gebruik je alleen de stam: "Wandel jij?"

Vervolgens de verleden tijd, alwaar een ongelukkig gekozen benaming voor de splitsing van de twee soorten werkwoorden is gekozen: sterke en zwakke werkwoorden. Zwakke werkwoorden zijn werkwoorden waarvan de stam in de verleden tijd behouden blijft. Stammen die eindigen op één van de medeklinkers uit de woorden "het kofschip" of "het fokschaap" worden vervoegd met de uitgangen t, te en ten (resp. te gebruiken bij het voltooid deelwoord, de enkelvoudige verleden tijd en de meervoudige verleden tijd persoonsvormen) en alle zwakke werkwoorden die niet hierop eindigen, worden vervoegd met de uitgangen d, de en den:
Afbeelding
Sterke werkwoorden zijn werkwoorden waarvan de klank niet behouden blijft (vandaar mijn uiting over de slechte benaming van de twee soorten verleden tijd) en dus onregelmatig vervoegd worden. Daarvoor kun je het best de lijst op de volgende pagina onder de loep nemen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... erkwoorden


Interpunctie
Het tweede knelpunt is iets wat pas in de 17e eeuw een rol begon te spelen in de algemene spelling: het plaatsen van de juiste leestekens ter bevordering van de interpretatie van geschreven zinnen. Een redelijk bekend voorbeeld is dat van Uncle Jack, vertel mij maar eens wat het verschil is tussen de volgende zinnen:
"Helping your Uncle, Jack, off a horse."
"Helping your uncle jack off a horse."
Dat is natuurlijk compleet andere koek! Om het goed aan te pakken moet je allereerst weten dat zinnen kunnen bestaan uit hoofd- en bijzinnen. Een bijzin kan in een andere zin (die dan de hoofdzin wordt) geplakt worden, dat werkt dan als volgt:
"Ik liep over straat." ~ De hoofdzin
"Ik liep, terwijl ik een vogel zag, over straat." ~ De rode woorden vormen de bijzin
Een bijzin die in een hoofdzin staat, moet vooraf worden gegaan door een komma en afgesloten worden door een komma, behalve als de bijzin vooraan of achteraan een zin staat waardoor één van beide komma's niet nodig is.

Het trema is ook iets wat vaak niet compleet goed gedaan wordt. Voor het gebruik van het trema bestaan in de Nederlandse spelling de volgende regels:
1. Het trema wordt gebruikt in een niet-samengesteld woord(deel) om te voorkomen dat twee opeenvolgende klinkerletters als één klank gelezen worden. Het gaat hier om de volgende veertien lettercombinaties: aa, ae, ai, au, ee, ei, eu, ie, oe, oi, oo, ou, ui en uu. Voorbeelden: tetraëder, naïviteit, reële, geïnd, reünie, conciërge, koloniën, poëzie, egoïsme, coördinatie, ruïne, vacuüm. Deze regel is niet van toepassing op de Latijnse en Franse uitgangen -ei, -eus, -eum en -ien. Deze uitgangen krijgen dus geen trema: baccalaurei, baccalaureus, petroleum, opticien.
2. Bij meer dan twee klinkerletters wordt geen trema gezet direct na de i en krijgt alleen de e of de i een trema:
» artificieel, aaien, begroeiing, ooievaar, truien;
» bantoeïstiek, bedoeïen, geëerd, geëuropeaniseerd, knieën, moeë, mozaïek, weeïg, geuit, geautomatiseerd.
3. Bepaalde meervoudsvormen van zelfstandige naamwoorden krijgen ook een trema, bijvoorbeeld knieën, skiën, ideeën. Hierbij komt de trema op de klinker als die de laatste letter van het enkelvoudige woord is, behalve als de klemtoon op de laatste klinker ligt.
Bij woordafbreking vervalt het trema: co-ordinatie, ge-eerd.
De regels voor het trema gelden niet voor afleidingen op -achtig; die krijgen een streepje als twee opeenvolgende klinkerletters als één klank gelezen kunnen worden: zebra-achtig (maar detectiveachtig).
Het trema wordt niet gebruikt tussen delen van samenstellingen. Het is dus niet naäpen maar na-apen, niet toeëigenen maar toe-eigenen, niet zeeëgel maar zee-egel. Een uitzondering vormen de samengestelde telwoorden; deze krijgen wel een trema: drieëndertig.
Soms is het moeilijk uit te maken of een woord een samenstelling of afleiding is. Dit geldt in het bijzonder voor woorddelen als bio-, macro-, micro-, mini-, multi- en neo-. Woorden zoals de volgende krijgen geen trema maar een streepje: bio-industrie, macro-economie, micro-organisme, mini-emmer, multi-etnisch, neo-expressionisme.

Aanhalingstekens zijn ook een belangrijk iets als je een duidelijke tekst (of post) wilt schrijven. Aanhalingstekens gebruik je in de volgende gevallen:
» om letterlijk te citeren;
» om aan te geven dat u woorden niet in de gewone betekenis gebruikt: de aanhalingstekens geven bijvoorbeeld aan dat het om een zelfbedacht of ironisch gebruikt woord gaat, of om een vakterm;
» om de betekenis van een woord of uitdrukking te omschrijven.
Of je nu enkele of dubbele aanhalingstekens gebruikt maakt niet uit, als je het maar consequent doet.
In het Nederlands worden voor spraak en dialoog in geschreven en gedrukte tekst meestal dubbele aanhalingstekens gebruikt:
Jan zei: "Hallo."
Leestekens zoals komma's en punten komen binnen de aanhalingstekens:
"Hallo," zei Jan.
Wanneer een uitspraak onderbroken wordt, bijvoorbeeld door "zei hij", dan wordt een sluitend aanhalingsteken gebruikt voor de onderbreking, en een openend aanhalingsteken erna. Komma's kunnen daarbij nog toegevoegd worden:
"Hallo," zei Jan, "waar ga je naar toe?"
Uitzonderingen en andere moeilijkheden met aanhalingstekens zijn hier te vinden: http://taaladvies.net/index.php?label=aanhalingstekens


Zo, volgens mij was dat wel zo'n beetje alles wat men hier nodig heeft voor zinnen die grammaticaal kloppend horen te zijn. Natuurlijk is het bij lange na niet compleet en misschien vergeet ik nog wat belangrijke punten, maar wijs me erop en ik zal zorgen dat 't voor elkaar komt. Voor meer info kun je altijd nog terecht op één van de volgende sites:
» http://www.vandale.nl
» http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_spelling
» http://taaladvies.net
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo feb 14, 2007 8:52 pm

Je bent een ware held, Hiero.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11732
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo feb 14, 2007 8:56 pm

Haha, hulde Hiero, hulde!
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 7470
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 12:10 am
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Alwin » wo feb 14, 2007 8:59 pm

beoient

Alexus
Berichten: 9433
Lid geworden op: di jan 28, 2003 10:35 pm
Locatie: ergens bij Delft

Bericht door Alexus » wo feb 14, 2007 9:01 pm

Een beetje overbodig, diegenen voor wie het handig zou zijn, kijken er toch niet naar
En naar mijn idee worden er al een hoop minder fouten gemaakt dan voorheen het geval was.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » wo feb 14, 2007 9:02 pm

Dank u, dank u.
Tot mijn grote spijt is het echter niet:
Amibor schreef:Haha, hulde Hiero, hulde!
maar "Haha, hulde, Hiero, hulde!"
Om maar eens meteen het gaspedaal vol in te trappen. ;)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11732
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo feb 14, 2007 9:04 pm

Dat maak ik zelf wel uit, ik heb het monopolie wat betreft mijn posts, druif.

Heel mooi, kunnen we eens flink gaan verwijzen naar dit topic, hehe.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Myrthe
Berichten: 4085
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 12:03 am

Bericht door Myrthe » wo feb 14, 2007 9:59 pm

Ik had een behoorlijk dejavu toen ik dit topic zag. Had je niet al eerder zoiets gemaakt Hiero?

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » wo feb 14, 2007 10:05 pm

Niet voor zover ik me kan herinneren, sorry.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11732
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo feb 14, 2007 10:08 pm

Erynide schreef:Ik had een behoorlijk dejavu toen ik dit topic zag.
Dat krijg je van die troep ja.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Myrthe
Berichten: 4085
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 12:03 am

Bericht door Myrthe » wo feb 14, 2007 10:11 pm

Amibor schreef:[..]


Dat krijg je van die troep ja.
Welke troep Amibor?

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11732
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo feb 14, 2007 10:36 pm

Haha, nm, ik lul slap.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo feb 14, 2007 10:45 pm

Hoero kan zich het zich nu natuurlijk nooit meer veroorloven om een foutje te maken. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij op een foutje betrapt wordt. Good luck Hoero.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

iscariah
Berichten: 15923
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 8:29 pm

Bericht door iscariah » wo feb 14, 2007 10:49 pm

:twisted:

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do feb 15, 2007 12:29 am

Wat maakt dit in godsnaam uit? alz ik op een bepaalde manier typ, heefd niemant daar in pinciepe last van, en begrijpt neger van de tien menzen wel waar ik hed over hep...
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
the true Thorko
Berichten: 13291
Lid geworden op: vr mar 05, 2004 12:48 am
Locatie: l'Hermitage

Bericht door the true Thorko » do feb 15, 2007 12:36 am

fetuskiller schreef:Wat maakt dit in godsnaam uit? alz ik op een bepaalde manier typ, heefd niemant daar in pinciepe last van, en begrijpt neger van de tien menzen wel waar ik hed over hep...
Ik haat negertaal...
I'm not sick... I'm evil!

Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do feb 15, 2007 12:38 am

Ik hou niet van jou... Hoor je me ook niet over.
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
Plaag
Berichten: 9495
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 3:55 pm

Bericht door Plaag » do feb 15, 2007 7:46 am

fetuskiller schreef:Wat maakt dit in godsnaam uit? alz ik op een bepaalde manier typ, heefd niemant daar in pinciepe last van, en begrijpt neger van de tien menzen wel waar ik hed over hep...
Nee, want als jij als een broodmongool schrijft lees ik je teksten niet. Na drie zinnen lig ik aan de beademing van het lachen en de hele strekking van het verhaal doet dan niet meer ter zake.
Kop dicht, Thorko

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » do feb 15, 2007 9:08 am

fetuskiller schreef:Wat maakt dit in godsnaam uit? alz ik op een bepaalde manier typ, heefd niemant daar in pinciepe last van, en begrijpt neger van de tien menzen wel waar ik hed over hep...
Vandaar dat je column zo'n onverdeeld succes was, ja.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Myrthe
Berichten: 4085
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 12:03 am

Bericht door Myrthe » do feb 15, 2007 10:24 am

Dat is flauw kerel.

@ Amibor: Ik wist best waar je het over had hehe, slap gelul indeed ;)

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Bericht door KoenM » do feb 15, 2007 10:59 am

dako schreef:[..]


Vandaar dat je column zo'n onverdeeld succes was, ja.
Je moet hem wel nageven dat z'n spelling op 2 jaar tijd gigantisch verbeterd is. Spelling is echter niet de enige vereiste om een goede column te schrijven.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » do feb 15, 2007 11:00 am

Ik zeg dan ook nergens dat dat laatste wél zo is.
Verder: eens mee.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » do feb 15, 2007 11:27 am

KoenM schreef:[..]


Je moet hem wel nageven dat z'n spelling op 2 jaar tijd gigantisch verbeterd is. Spelling is echter niet de enige vereiste om een goede column te schrijven.
Nee, maar het is wel de basis.
Schrijven is wat dat betreft iets heel anders dan bijvoorbeeld muziek maken. Een hoop muzikanten kunnen fantastisch spelen zonder dat ze een noot kunnen lezen. Maar met schrijven is het een heel ander verhaal.

Je kan je pas op journalistieke functies toeleggen als je de basis beheerst. Anders word je vierkant weggelachen, en terecht.

En ik vind een houding van: "lekker belangrijk of ik goed spel, mensen snappen toch wel wat ik bedoel" getuigen van de grootst mogelijke simpelheid op niveau 0.

Maar goed, waar hebben we het over...
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » do feb 15, 2007 11:48 am

the true Thorko schreef:[..]

Ik haat negertaal...

o ja?
Woonplaats: De negerhut van Oom Tom
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Bericht door KoenM » do feb 15, 2007 11:53 am

Gr. Dracula schreef:[..]


Nee, maar het is wel de basis.
Schrijven is wat dat betreft iets heel anders dan bijvoorbeeld muziek maken. Een hoop muzikanten kunnen fantastisch spelen zonder dat ze een noot kunnen lezen. Maar met schrijven is het een heel ander verhaal.

Je kan je pas op journalistieke functies toeleggen als je de basis beheerst. Anders word je vierkant weggelachen, en terecht.

En ik vind een houding van: "lekker belangrijk of ik goed spel, mensen snappen toch wel wat ik bedoel" getuigen van de grootst mogelijke simpelheid op niveau 0.

Maar goed, waar hebben we het over...
Volledig mee eens. Ik beweer toch ook niet het tegendeel ofzo?

Dus idd, waar hebben we het over.


:P
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do feb 15, 2007 11:57 am

KoenM schreef:[..]


Je moet hem wel nageven dat z'n spelling op 2 jaar tijd gigantisch verbeterd is. Spelling is echter niet de enige vereiste om een goede column te schrijven.
Dank u. Oefening baart kunst hé :wink:
Verder was het ook gewoon een rebelse opmerking... Ik hou ook niet van 'negertaal', al viel dat ook best mee volgens mij.
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Bericht door Krimhild » do feb 15, 2007 12:10 pm

Juist.

"beter DAN!!!~!!"

En verder; lekker belangrijk. Zonder een 'z0mg', een stukje dialect zo nu en dan en een greep uit Saxon's straatwoordenboek is er ook geen reet aan. zak ma zen.
Ik ben hier gewoon.

John W.
Berichten: 104
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 11:14 am
Locatie: Den Haag

Bericht door John W. » vr feb 16, 2007 12:36 pm

Je had ook nog in het rijtje kunnen opnemen dat "eens" en "is" niet hetzelfde zijn.

Gebruikersavatar
Cathalised
Columnist
Berichten: 4857
Lid geworden op: di okt 05, 2004 5:45 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Cathalised » vr feb 16, 2007 2:28 pm

Ik vind dat gespellingsnazi in verscheidene topics dodelijk kansloos en irritant offtopic geouwehoer altijd. Who cares of het met t of een dt is, je weet toch wat er staat? Anders zou je het niet verbeteren. Ja, als het niet te lezen is dan kan ik het wel begrijpen, maar dan stuur je maar een PM ofzo. Het 'kijk-mij-nou'-gehalte druipt er op deze manier wel heel erg vanaf.
Which one of these words don't you understand?

Thousands of miles, two wheels, thirteen reasons.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » vr feb 16, 2007 2:59 pm

Iedereen er altijd op wijzen is natuurlijk bijzonder kansloos, maar het is ook een beetje sneu dat sommige mensen niet eens hun eigen moedertaal fatsoenlijk beheersen. Kom op, d- of dt-fouten? Dat is echt van het niveau van groep 4. Dat 't wordt afgedaan met "Je kunt niet verwachten dat er op een forum foutloos gespeld wordt!" is ook een idioot argument, want waarom zou je niet foutloos spellen? Lees gewoon je tekst nog een keertje na voordat je post en verbeter de foutjes. Kleine moeite, toch? Bovendien, als je jezelf aanwent overal zonder domme fouten te schrijven, word je er alleen maar beter in, waardoor je ook niet meer per ongeluk zo'n fouten maakt bij bijvoorbeeld een sollicitatiebrief.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Parabellum
Berichten: 811
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 1:23 am

Bericht door Parabellum » za feb 17, 2007 3:09 am

Hieronimus schreef:maar het is ook een beetje sneu dat sommige mensen niet eens hun eigen moedertaal fatsoenlijk beheersen.
Zelfs op universiteit ben ik al mensen tegengekomen die niet zonder fouten kunnen schrijven, om nog maar te zwijgen van de aparte zinsconstructies die sommigen te voorschijn weten te toveren...

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Bericht door KoenM » za feb 17, 2007 10:05 am

Parabellum schreef:[..]


Zelfs op universiteit ben ik al mensen tegengekomen die niet zonder fouten kunnen schrijven, om nog maar te zwijgen van de aparte zinsconstructies die sommigen te voorschijn weten te toveren...
Schandalig he. In het derde jaar van mijn opleiding presteren sommigen het nog op 1 examen 5 vervoegingsfouten te maken!
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
MMayo
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo dec 28, 2005 12:28 am
Locatie: Groningen

Bericht door MMayo » za feb 17, 2007 10:12 am

De elitaire metalfanspellingnazihangjeugd kan weer gelukkig ademhalen, wat lief. Als ik het goed begrijp gaat het hier om het correct typen van allerlei onzinnige reply's, zoals gebruikelijk is op Metalfan? Hoera!

Geef die Hoero een rode pen mensen, kom op! Eventueel een velletje stickers erbij, voor degene die goed hun best doen.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11732
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » za feb 17, 2007 10:30 am

Cathalised schreef:Ik vind dat gespellingsnazi in verscheidene topics dodelijk kansloos en irritant offtopic geouwehoer altijd. Who cares of het met t of een dt is, je weet toch wat er staat? Anders zou je het niet verbeteren. Ja, als het niet te lezen is dan kan ik het wel begrijpen, maar dan stuur je maar een PM ofzo. Het 'kijk-mij-nou'-gehalte druipt er op deze manier wel heel erg vanaf.

Het is 'spellinggenazi'.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
MMayo
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo dec 28, 2005 12:28 am
Locatie: Groningen

Bericht door MMayo » za feb 17, 2007 10:42 am

Amibor schreef:[..]



Het is 'spellinggenazi'.
Met of zonder satesaus?

Gebruikersavatar
K.
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 9:42 am

Bericht door K. » zo feb 18, 2007 7:52 pm

MMayo schreef:De elitaire metalfanspellingnazihangjeugd kan weer gelukkig ademhalen, wat lief. Als ik het goed begrijp gaat het hier om het correct typen van allerlei onzinnige reply's, zoals gebruikelijk is op Metalfan? Hoera!
Het is 'replies', beste MMayo.


:' )

Gebruikersavatar
samson
zonder Gert
Berichten: 3363
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:02 pm

Bericht door samson » zo feb 18, 2007 11:45 pm

Hieronimus schreef:... waardoor je ook niet meer per ongeluk zo'n fouten maakt bij bijvoorbeeld een sollicitatiebrief.

Aha!...
I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. It's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor … and surviving

Gebruikersavatar
MMayo
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo dec 28, 2005 12:28 am
Locatie: Groningen

Bericht door MMayo » ma feb 19, 2007 10:35 am

K. schreef:[..]


Het is 'replies', beste MMayo.


:' )
Je hebt gelijk.
Maar het was dan ook nog vroeg voor mij. Zal het noooooooit weer doen.

Gebruikersavatar
K.
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 9:42 am

Bericht door K. » ma feb 26, 2007 11:35 pm

MMayo schreef:[..]


Je hebt gelijk.
Maar het was dan ook nog vroeg voor mij. Zal het noooooooit weer doen.
Het is 'nooit', en niet 'noooooooit', beste MMayo.

:' )

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 7470
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 12:10 am
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma apr 23, 2007 11:26 am

Ok, ik ben regelmatig in de war:
moet de smilie vóór of ná de punt als je hem aan het einde van je zin plaatst?

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Bericht door Krimhild » ma apr 23, 2007 11:29 am

Pleister schreef:Ok, ik ben regelmatig in de war:
moet de smilie vóór of ná de punt als je hem aan het einde van je zin plaatst?
Het is 'smiley'.

En als je een smiley neerzet, moet je gewoon geen punt gebruiken. Alleen maar verwarrend. En als het dan toch per se moet, kan je hem er beter ná zetten.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 7470
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 12:10 am
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma apr 23, 2007 11:31 am

Zo? :)

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma apr 23, 2007 12:13 pm

Ja, maar dat is weer een vraagteken en geen punt.

Je maakt me in de war Pleister. :|
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 7470
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 12:10 am
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma apr 23, 2007 12:39 pm

Vraagtekens, uitroeptekens, punten, allemaal één pot nat. Spaight.

Gebruikersavatar
Emmaneul
Berichten: 3277
Lid geworden op: do mar 06, 2003 9:27 am
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Emmaneul » ma apr 23, 2007 4:13 pm

In het Nederlands is het reply's en niet replies. Net als baby's etc. Zie http://www.onzetaal.nl/advies/babies.php

Geen gebruik van interpunctie kan inderdaad erg irritant zijn. Overdreven gebruik van komma's vind ik ook irritant. Dat zie ik nog weleens als mensen interessant willen doen. Vaak kun je komma's weglaten zonder dat de zin onleesbaar wordt en/of iets anders gaat betekenen.

En waar ik mensen op wil wijzen (als aanvulling op de regels in de eerste post):
Woorden worden vaak onnodig los van elkaar geschreven ('gezichts haar', 'tafel manieren'). Wat was het langste Nederlandse woord ook alweer? kindercarnavalsoptochtblabla..., nou, die moet ook helemaal aan elkaar.

Dan krijg je leuke fouten zoals dit:
Afbeelding
[img]http://imagegen.last.fm/3blackrows/recenttracks/Emmaneul.gif[/img]

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 16493
Lid geworden op: wo dec 19, 2001 7:30 am
Locatie: Azië

Bericht door Jesper » ma dec 17, 2007 3:38 pm

Afbeelding

He, Took?
Heus.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » di dec 18, 2007 7:42 pm

Jesper schreef:Afbeelding

He, Took?
Ja ik heb phpbb niet vertaald, dat heeft dus een of andere gast wiens letter t niet goed werkt gedaan. Het zou nu gefixt moeten zijn.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Plaats reactie