Epic Metal II

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten
jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » do jun 12, 2008 7:51 pm

Je kan die gasten van mygraveyard mailen denk ik. had ik ook met dat spul van Assedium gedaan. Ze stuurden het dezelfde dag nog naar me op, 3 dagen later op de mat, terwijl de betaling nog niet eens verwerkt was. Toffe gasten.


En smaak genoeg, zoveel zelfs dat ik dat gelijk inzag. 8)
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jun 17, 2008 3:09 pm

wat vindt men hier overigens van de laatste twee Omen albums.
De ´comeback´ platen (hoewel ik me nog altijd afvraag hoe men dat vooral met Reopening the Gates heeft willen bewerkstelligen)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jun 17, 2008 3:17 pm

Kut en aardig. Reopening the Gates zuigt, en Eternal Black Dawn niet meer dan aardig.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Marcel Hubregtse » di jun 17, 2008 9:07 pm

Net de Gully Foyle Edition van Slough Feg - Hardworlder binnen. nr. 67/110

Mooi oranje sunburst vinyl in gatefold hoes, tekstvel, kopergebonden kaart, sticker, tekstvel, uitleg-vel over bijgeleverde Gully Foyle comic.

Hopelijk komt snel de dubbelelpee van The Gates Of Slumber - Conqueror via Iron Kodex.
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 23007
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » wo jun 18, 2008 8:56 am

Goed, waar heb je dat kreng vandaan?
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Marcel Hubregtse » wo jun 18, 2008 1:03 pm

dako schreef:Goed, waar heb je dat kreng vandaan?
Rechtstreeks via www.ironkodex.de die binnenkort dus ook The Gates Of Slumber - Conqueror op dubbelvinyl gaan uitbrengen met twee bonustracks en iets later ook nog verzameld werk van Solstice.

De Gully Foyle versie van Hardworlder is echter al wel uitverkocht. Maar van de reguliere zwarte inyl versie (ook in gatefold hoes en met tekstvel en sticker) zijn er nog wel beschikbaar.
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » wo jun 18, 2008 1:41 pm

Mooie uitgave van Slough Feg's Hardworlder. Hopelijk wordt de GoS net zo mooi. Half zo mooi is zelf al genoeg :P.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Marcel Hubregtse » wo jun 18, 2008 1:56 pm

jeffrey schreef:Mooie uitgave van Slough Feg's Hardworlder. Hopelijk wordt de GoS net zo mooi. Half zo mooi is zelf al genoeg :P.
Wat ik lees wordt The Gates Of Slumber als volgt:
Conqueror 2LP
350g Gatefold Sleeve,
full coulour insert,
180 vinyl,
limited to 525 copies,
coming in July 2008

kennelijk niet nog een versie ervan die uitgebreider is en dus zwaarder gelimiteerd helaas. Dus half zo mooooi maar met die hoes absoluut de moeite waard :D

En van de Solstice - Only The Strong 2LP komen twee uitgaven...
eentje met 20 pagina tellend boekwerk en eentje zonder.
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

Gebruikersavatar
Jens
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jan 20, 2006 10:38 pm

Bericht door Jens » do jun 19, 2008 7:47 pm

Marcel Hubregtse schreef:Net de Gully Foyle Edition van Slough Feg - Hardworlder binnen. nr. 67/110

Mooi oranje sunburst vinyl in gatefold hoes, tekstvel, kopergebonden kaart, sticker, tekstvel, uitleg-vel over bijgeleverde Gully Foyle comic.

Hopelijk komt snel de dubbelelpee van The Gates Of Slumber - Conqueror via Iron Kodex.
De mijne zou een van de volgende dagen in de bus moeten zitten, kijk ik toch al even naar uit.

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Marcel Hubregtse » vr jun 20, 2008 12:58 pm

Jens schreef:[..]
De mijne zou een van de volgende dagen in de bus moeten zitten, kijk ik toch al even naar uit.
Wat ik van Rebecca begreep zijn ze afgelopen zaterdag en maandag op de post gegaan naar degenen die ze besteld hebben. Het verbaasde me dat ik mijn exemplaat al dinsdag kreeg aangezien ze mijn straatnaam verkeerd gespeld had en vergeten was de woonplaats te vermelden. Maar godzijdank klopten zowel mijn huisnummer en postcode wel.
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » za jun 21, 2008 5:45 pm

http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... cc577a807f

Eerste nummer van Symbols op myspace. Klinkt erg lekker. Behoorlijk uptempo dit nummer, en niet echt wat ik verwacht had van DQ. Maar toch klinkt het vertrouwd. De zang had wel wat harder in de mix gemogen trouwens.

edit: wat heerlijke melodielijn!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » za jul 12, 2008 12:23 pm

weer eens even een oudje uit de kast gehaald, namelijk Warlord - and the Cannons of Destruction Have Begun. Een hele mond vol ja, maar wat een heerlijke plaat. Wat ik heb begrepen is dat dit de soundtrack is van een video. Is die video de moeite waard? en het latere werk van deze band?

Gebruikersavatar
BJ
Berichten: 1621
Lid geworden op: do jan 27, 2005 8:39 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door BJ » za jul 12, 2008 1:51 pm

Marcel Hubregtse schreef:Net de Gully Foyle Edition van Slough Feg - Hardworlder binnen. nr. 67/110

Mooi oranje sunburst vinyl in gatefold hoes, tekstvel, kopergebonden kaart, sticker, tekstvel, uitleg-vel over bijgeleverde Gully Foyle comic.

Hopelijk komt snel de dubbelelpee van The Gates Of Slumber - Conqueror via Iron Kodex.
Die is inderdaad erg gaaf ja, ik heb nummer 3. Ik had eigenlijk nog nooit iets van die band gehoord, totdat ik die plaat binnen kreeg. Erg positief verrast.
Tony Iommi died of cocaine overdose 19 times during the year 1973, but Death really wanted to get to hear the new album.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » zo jul 13, 2008 4:53 pm

review van de nieuwe Battleroar cd:
http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=4829
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » zo jul 13, 2008 5:10 pm

Jij post hem gelukkig wel in het juiste topic. Met zn power metal.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gebruikersavatar
Jens
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jan 20, 2006 10:38 pm

Bericht door Jens » ma jul 14, 2008 4:19 pm

BJ schreef:[..]


Die is inderdaad erg gaaf ja, ik heb nummer 3. Ik had eigenlijk nog nooit iets van die band gehoord, totdat ik die plaat binnen kreeg. Erg positief verrast.
Niet aanvallend bedoeld, maar waarom wou je dan persé zo'n die-hard ? Gewoon om het feit dat ze limited zijn?

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » ma jul 14, 2008 4:42 pm

Als je een band wil leren kennen kan je beter gelijk het beste nemen. Tenminste, dat zou ik doen. :mrgreen:
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » di jul 15, 2008 2:17 pm

Strijdkreet schreef:Als je een band wil leren kennen kan je beter gelijk het beste nemen. Tenminste, dat zou ik doen. :mrgreen:
Hij had nog nooit van de band gehoord tot ie het album binnen kreeg, dus hij heeft het in ieder geval niet (zelf) besteld.
It's the end of time

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » di jul 15, 2008 3:31 pm

Strijdkreet schreef:Jij post hem gelukkig wel in het juiste topic. Met zn power metal.
Allereerst is het "haar power metal", want we hebben tegenwoordig niet alleen een Rene maar ook een Renee. Daarnaast wordt 'epic metal' bijvoorbeeld op de Engelse versie van Wikipedia niet eens als afzonderlijk genre geaccepteerd. Als je daar 'epic metal' intypt, word je gelijk doorverwezen naar (de overigens zeer gebrekkige pagina over) power metal. :P Als ik zie dat in de openingspost acts als Manowar en Candlemass er bij de haren bij gesleept worden om tenminste nog wat artiesten onder de noemer 'epic metal' te kunnen scharen dan zegt dat voldoende. Natuurlijk kun je de sound van sommige groepen (of beter gezegd songs en wellicht albums) omschrijven als 'epic', maar zo'n formatie kun je ook gewoon als een heavy, power, doom danwel black metal band aanduiden en kun je ook onder de aandacht brengen in de desbetreffende topics. Noem nou eens een typische 'epic metal' band op die niet tevens onder een andere categorie valt?

Oh wacht, ik zie dat de Nederlandse versie van Wikipedia wel degelijk een aparte bladzijde over 'Epische heavy metal' heeft. Mijn excuses, het genre bestaat dus toch:
Epische heavy metal (Engels: Epic metal of War metal) is de naam die wordt gegeven aan heavy metal waarbij de teksten gebaseerd zijn op verhalen, al dan niet waar gebeurd. Dit kunnen fantasyboeken en -films, mythes, legendes, sages, veldslagen en oorlogen zijn. Een van de bekendste vertegenwoordigers van dit subgenre is Iron Maiden.

Een mildere variant op epische heavy metal is epische hardrock. Dit is in feite hardrock waarbij de teksten gebaseerd zijn op verhalen, al dan niet waar gebeurd.
Zou degene die dat stukje geschreven heeft, het echt serieus bedoeld hebben? :D

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 23007
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » di jul 15, 2008 3:34 pm

Gilbert schreef:[..]
Mijn excuses, het genre bestaat dus toch
Ah, we gaan Wikipedia als de absolute waarheid aannemen?
Next!
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » di jul 15, 2008 3:38 pm

Het leek me wel duidelijk dat ik sarcastisch was. Bij de Engelse versie van Wikipedia zal er echter ongetwijfeld al een discussie zijn gevoerd of er een aparte bladzijde voor 'epic metal' in het leven wordt geroepen en aangezien die pagina er niet is, zullen de argumenten van voorstanders van het erkennen van 'epic metal' niet al te sterk zijn. Dat is de reden dat ik naar Wikipedia verwees. Maar de inhoud van de bladzijden over genres die wel op Wikipedia staan is in mijn ogen over het algemeen bedroevend en neem ik zeker niet als waarheid aan.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 23007
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » di jul 15, 2008 3:45 pm

Gilbert schreef:Het leek me wel duidelijk dat ik sarcastisch was.
Mij ook nu, hehe.
Laat maar. Ik ben er niet helemaal bij vandaag.

En dan vanavond nog een feestje ook. Ik sta niet in voor de posts die ik hier morgen maak.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jul 15, 2008 3:53 pm

Dat komt ook omdat het een genre met een ontzettende grote bekendheid is hè Gilbert. Daarentegen is Epic Metal zeer zeker wel een alleenstaand genre. Uiteraard heeft het overlappingen met andere genre's. Maar daarintegen welk genre staat compleet los van een ander genre? In dat geval valt Speed, Power en Thrash Metal onder Heavy Metal welke weer onder Hardrock valt, wat we weer kunnen indelen bij Rock 'n Roll, wat weer bij Blues moet etc. Beetje loos lijkt me..

Daarnaast heb je bands als Manilla Road, Griffin, Lords of the Crimson Alliance, Dark Quarterer en mid era Manowar als de uitstekende voorbeelden. Ja en deze hebben ook Heavy Metal elementen (wat ook niet meer dan logisch is).

En Battleroar is wel Epic Metal.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » di jul 15, 2008 4:05 pm

maar waarom zou je het opzoeken op Wikipedia? Bij de promo zit een sheet waarop duidelijk staat dat Battleroar een Epic metal band is. Met invloeden van Manowar, Omen en Brocas Helm (oke er staat ook Amon Amarth e Edguy) maar ik zou het hierdoor ook niet snel power metal noemen.
Net als ze op zwaremetalen Hammerfall erbij halen, daar snap ik ook niks van.

Maar goed, ik zou het album hoger inschatten :wink:

en mensen, nu Warlord luisteren!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jul 15, 2008 4:06 pm

ach benamingen, benamingen, prima band, prima plaat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » di jul 15, 2008 4:08 pm

Gilbert schreef:[..]
Zou degene die dat stukje geschreven heeft, het echt serieus bedoeld hebben? :D
Luister jij maar eens naar Isen torr, en ik doel meer op het feit dat power metal een iets andere naam heeft tegenwoordig. Zeg je power metal denken de meeste al aan helloween.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25594
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 15, 2008 4:08 pm

Zolang genres als NWOBHM, US Power, US death, Scandinavian Black en Indie (lol) als genres gezien worden, heeft Epic Metal als genrenaam absoluut bestaansrecht.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » di jul 15, 2008 4:09 pm

Met jou kan ik praten. :mrgreen:, zolang het maar niet over Agent steel gaat.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25594
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 15, 2008 4:10 pm

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo vervelend in het echt ;)

Zijn die nieuwste Battleroar en Airged L'amh eigenlijk ook in de normale winkels/mailorders verkrijgbaar?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » di jul 15, 2008 4:11 pm

Ik denk het haast niet, je kan wel op www.cdplus.nl kijken. Maar www.shadowkingdom.com (goede link hoop ik) is hij goedkoper.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jul 15, 2008 4:12 pm

Gilbert schreef:Het leek me wel duidelijk dat ik sarcastisch was. Bij de Engelse versie van Wikipedia zal er echter ongetwijfeld al een discussie zijn gevoerd of er een aparte bladzijde voor 'epic metal' in het leven wordt geroepen en aangezien die pagina er niet is, zullen de argumenten van voorstanders van het erkennen van 'epic metal' niet al te sterk zijn. Dat is de reden dat ik naar Wikipedia verwees. Maar de inhoud van de bladzijden over genres die wel op Wikipedia staan is in mijn ogen over het algemeen bedroevend en neem ik zeker niet als waarheid aan.
Ik heb jou anders ook geen argumenten zien geven waarom het Power Metal is. En met argumenten als "Het is snel en melodieus, en ze hebben een zanger die ook hoge uithalen heeft dus het is natuurlijk geheel logisch dat het Power Metal" zal je er niet mee komen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jul 15, 2008 4:13 pm

Lennert schreef:Eigenlijk ben ik helemaal niet zo vervelend in het echt ;)

Zijn die nieuwste Battleroar en Airged L'amh eigenlijk ook in de normale winkels/mailorders verkrijgbaar?
Ze staan wel in de mediamart in Stuttgart dus wellicht is het wel mogelijk.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » di jul 15, 2008 4:13 pm

Lennert schreef:Eigenlijk ben ik helemaal niet zo vervelend in het echt ;)

Zijn die nieuwste Battleroar en Airged L'amh eigenlijk ook in de normale winkels/mailorders verkrijgbaar?
ja hoor, hij staat in ieder geval bij Bol.com en Cosmox.nl te koop. Volgens mij ook bij de Fame (Battleroar, that is). Airgend L'amh heb ik niet gezien echter.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25594
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 15, 2008 4:17 pm

Ik ga er bij Battleroar ook in ieder geval wel vanuit, de Sounds had het vorige album bij ons ook gewoon liggen.

Jammer dat ik Airged L'amh net gaver vind :P Ik ben niet zo'n fan van uit het buitenland bestellen, 1 keer gedaan en toen is alles mislukt, dus ik wil het liefst meteen in mijn handen hebben wat ik koop of weten waar ik terecht kan als iets niet lukt (zoals bij de dis-order)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » di jul 15, 2008 4:18 pm

bij Shadow Kingdome zijn ze wel relaxt, daar was het bij mij een keer fout gegaan en toen hebben ze gewoon een nieuw pakketje gestuurd.

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » di jul 15, 2008 4:20 pm

"Heeft hij"

Ik geloof dat Tim alles zelf doet, toffe kerel.

Oh en voor de manilla road fans, Mystification is weer bij het label in de verkoop. Herdruk !
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » di jul 15, 2008 4:38 pm

Orklord schreef:maar waarom zou je het opzoeken op Wikipedia? Bij de promo zit een sheet waarop duidelijk staat dat Battleroar een Epic metal band is.
Ten eerste is de info die op promosheets staat vaak erg misleidend, wat genreclassificaties betreft. Ten tweede heb ik die recensie niet geschreven, dus heb ik ook geen promosheet. Ik heb wel een paar maanden geleden enkele samples beluisterd en op basis daarvan zou ik de muziek van Battleroar omschrijven als (epische) heavy/power metal. Dus wellicht zou ik het woord episch gebruiken om een lezer duidelijk te maken wat voor sfeer de songs oproepen, maar ik zou de term 'epic metal' vermijden. Al was het maar omdat veel lezers niet zullen weten wat er met die term bedoeld wordt. Zowel Renee, Zware Metalen als Lords Of Metal noemt de muziek van Battleroar ook gewoon power of heavy/power metal. In geen van die recensies wordt de term 'epic metal' gebruikt en dat is naar mijn mening geheel terecht.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » di jul 15, 2008 4:39 pm

Strijdkreet schreef:Maar www.shadowkingdom.com (goede link hoop ik) is hij goedkoper.
(Nee) www.shadowkingdomrecords.com (Kun je trouwens ook de her-druk van dat Manilla Road album bestellen)

NWOBHM is geen genre, omdat dat feitelijk niet mogelijk is. Epic Metal is net zozeer een genre als euro/flower 'power' metal en (US/originele) power metal twee verschillende genre's zijn. Er is zowel qua muziek als image/lyric thema's etc. onderscheid met het hoofd-genre.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jul 15, 2008 4:45 pm

hokjesgedrag kills the heart in mijn optiek.
Het is toch gewoon allemaal gave muziek en daar gaat het om.

Welk labeltje je er dan opplakt zal mij bokworst wezen
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » di jul 15, 2008 4:51 pm

Jeroen schreef:hokjesgedrag kills the heart in mijn optiek.
Het is toch gewoon allemaal gave muziek en daar gaat het om.

Welk labeltje je er dan opplakt zal mij bokworst wezen
Trui, en power metal is ook niet zo'n verkeerde beschrijving dat er verder over gediscusseerd moet worden.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jul 15, 2008 7:03 pm

Je kan immers wel door blijven gaan met plakken van etiketjes en labeltjes. Wat is er volgend jaar weer?
Aggressive Neo Classic Epic US Power Thrash Death metal?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
BJ
Berichten: 1621
Lid geworden op: do jan 27, 2005 8:39 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door BJ » di jul 15, 2008 7:24 pm

Dragonforce schreef:[..]
Hij had nog nooit van de band gehoord tot ie het album binnen kreeg, dus hij heeft het in ieder geval niet (zelf) besteld.
Een vriend van me had een stapeltje die-hards gereserveerd, en vroeg of ik er een wilde. Hij zei dat het epic/true metal was ala Iron Maiden en Manilla Road, dus toen duurde het niet lang of er stond er ook eentje op mijn naam. En als "verzamelaar" zijnde is het sowieso wel tof om zoiets te hebben :)
Tony Iommi died of cocaine overdose 19 times during the year 1973, but Death really wanted to get to hear the new album.

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » di jul 15, 2008 8:11 pm

Dragonforce schreef:[..]
(Nee) www.shadowkingdomrecords.com (Kun je trouwens ook de her-druk van dat Manilla Road album bestellen)
Als ik dit had geweten had ik me niet het apelazures gezocht naar een exemplaar een jaar lang. Ach ja, dankzij herr Hellhammer toch maar een exemplaar gevonden.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jul 15, 2008 10:00 pm

Gilbert schreef:[..]
Ten eerste is de info die op promosheets staat vaak erg misleidend, wat genreclassificaties betreft. Ten tweede heb ik die recensie niet geschreven, dus heb ik ook geen promosheet. Ik heb wel een paar maanden geleden enkele samples beluisterd en op basis daarvan zou ik de muziek van Battleroar omschrijven als (epische) heavy/power metal. Dus wellicht zou ik het woord episch gebruiken om een lezer duidelijk te maken wat voor sfeer de songs oproepen, maar ik zou de term 'epic metal' vermijden. Al was het maar omdat veel lezers niet zullen weten wat er met die term bedoeld wordt.
Dus omdat het een onbekende term is, is het dus maar beter om er een andere genre naampje op te plakken? Dus als Melodieuse Black Metal bijv een onbekende term is ga je het toch ook geen Speed Metal noemen?
Zowel Renee, Zware Metalen als Lords Of Metal noemt de muziek van Battleroar ook gewoon power of heavy/power metal. In geen van die recensies wordt de term 'epic metal' gebruikt en dat is naar mijn mening geheel terecht.
Loos argument daar Metal Observer, Metal Archives en de band het Epic Metal noemen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jul 15, 2008 10:01 pm

Jeroen schreef:Je kan immers wel door blijven gaan met plakken van etiketjes en labeltjes. Wat is er volgend jaar weer?
Aggressive Neo Classic Epic US Power Thrash Death metal?
Overdrijven is ook een vak hè :P.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25594
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 15, 2008 10:05 pm

Dat de reviewers het power metal noemen is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat er weinig epic metal platen worden rondgestuurd, de enige platen in het genre die ik ter reviewing binnen kreeg waren van Elwing, Battleroar, Doomsword en in iets mindere mate Virgin Steele. Als ik nog nooit van het genre had gehoord en ik zou het ergens onder moeten gooien had ik van de vorige battleroar waarschijnlijk epische power metal met doominvloeden gemaakt.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Daeminion
Berichten: 9300
Lid geworden op: di dec 03, 2002 2:01 pm
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Daeminion » di jul 15, 2008 10:07 pm

Kan iemand wat Epic bands aanraden die een beetje de stijl van oude Manilla Road hebben ten tijde van Invasion en met name Mark Of The Beast? Met name dat laatste album blijft voor mijn een ware klassieker van begin jaren '80 metal. De ietwat zweverige, space/psych kant zeg maar.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » di jul 15, 2008 10:11 pm

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of 'Epic Metal' wel bestaansrecht heeft als genre. Onderscheid het genre zich muzikaal wel goed genoeg van andere metalsubgenre's? Is het genre qua bands wel omvangrijk genoeg?

Vroeger gebruikte ik de gekste genre-benamingen, maar nu ben ik nogal sceptisch geworden over het gebruiken van hele gespecificieerde genre-namen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jul 15, 2008 10:45 pm

Epische US Power Thrash ;)

Epic metal, Sabaton, toch Tom?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » di jul 15, 2008 11:20 pm

jeffrey schreef:[..]Dus omdat het een onbekende term is, is het dus maar beter om er een andere genre naampje op te plakken?
De bedoeling van een recensie lijkt me om te communiceren wat voor soort muziek het is (en wat de kwaliteit is), zodat de lezer kan bepalen of deze wat van die band wil gaan luisteren of aanschaffen. Als de reviewer bijvoorbeeld schrijft dat Battleroar power metal maakt in het verlengde van Iron Maiden en Manilla Road zal dat bij meer mensen een belletje doen rinkelen dan wanneer zij zegt dat de band epic metal speelt a la Brocas Helm en Omen. Want hoewel de laatste omschrijving specifieker is, zullen veel lezers denken: Waar heeft ze het in hemelsnaam over? Wat is epic metal in hemelsnaam? Wie zijn Brocas Helm en Omen nou weer? Je loopt misschien het risico dat bij de term power metal sommige lezers aan Dragonforce of Helloween gaan denken, maar als dat de enige power metal is die ze kennen, zal de term epic metal ze al helemaal niets zeggen. Dan gaan ze misschien denken dat het om viking/black metal o.i.d. gaat. Dus dan geeft de omschrijving power metal nog altijd een beter beeld.
jeffrey schreef:Loos argument daar Metal Observer, Metal Archives en de band het Epic Metal noemen.
Dat klopt niet. Metal Archives noemt Battleroar's muziek 'traditional/power metal'. Metal Observer noemt het True Metal (en verderop in de review True, Epic Metal). Hoe de band het zelf noemt interesseert me eigenlijk niet, want veel bands geven hun eigen muziek een aparte, misleidende of verwarrende naam. Zo noemt Eternal Deformity de muziek op hun laatste cd 'Circus Metal'. :P Leuk bedacht, maar als ik tegen jou zeg dat ze circus metal spelen, dan heb jij toch geen idee wat dat inhoudt?

Ik begrijp best wat er met de term Epic Metal wordt bedoeld en zie ook wel dat het rijtje bands uit de openingspost bepaalde kenmerkende overeenkomsten heeft. Maar zoals Eru Iluvatar opmerkt, je kunt je in dit geval afvragen of er genoeg onderscheid is en er voldoende bands zijn om het een eigen naam te geven. In een recensie lijkt het me in ieder geval weinig zin te hebben om over epic metal te praten zolang de term nog vrij onbekend is, behalve als je er een korte uitleg bij geeft wat voor (sub)genre het is. Maar als jullie er baat bij hebben om op dit forum een aparte draad voor dit kleine subgenre te onderhouden zodat jullie elkaar advies kunnen geven over aan te schaffen albums, dan is dat natuurlijk prima. :) Ik wilde alleen aangeven dat ik de kritiek op de recensent die Battleroar power metal noemde onterecht vind (en jullie en passant een beetje op stang jagen :wink: ).

Gesloten