Pearl Jam

Voor alle andere bands
Gebruikersavatar
toffe_ellende
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr mei 23, 2003 1:06 pm
Locatie: Landgraaf-Tilburg-Davos

Bericht door toffe_ellende » ma apr 10, 2006 11:50 am

Luister nu voor het eerst hun nieuwe cd en hij valt me niet tegen. Hij is een stuk harder dan Riot Act. Eddie Vedder lijkt meer te schreeuwen dan voorheen terwijl hij dat gemompel achterwegen laat.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 8423
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:28 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Joris » ma apr 10, 2006 2:41 pm

eigenlijk al lang niets nieuws van gehoord.

Ik heb enkel Ten (geniaal) en Vs.
Daarna eigenlijk nooit meer aandacht aan pearl jam besteed. Al draai ik het nog wel zo eens in de paar maanden. Toevallig weer Ten mee naar mijn werk genomen.
misschien toch eens wat nieuw materiaal beluisteren.

Gebruikersavatar
The Horseman
Berichten: 6281
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 9:30 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door The Horseman » ma apr 10, 2006 4:08 pm

Ben deze band een beetje aan het uitchecken.
Wat is naast Ten nog meer een aanrader ?
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Gebruikersavatar
NecRobert
Berichten: 223
Lid geworden op: za apr 26, 2003 12:19 am
Locatie: Joure
Contacteer:

Bericht door NecRobert » ma apr 10, 2006 4:41 pm

The Horseman schreef:Ben deze band een beetje aan het uitchecken.
Wat is naast Ten nog meer een aanrader ?
Vs. is erg sterk (met bekende nummers als Dissident en het geniale Rearview mirror). Verder is Yield ook wel aardig. En een maat van me is weer helemaal wild van No Code.

Vitalogy vind ik persoonlijk wat minder.
https://www.facebook.com/intodarknessfestival
http://gointodarkness.nl
http://gointothevoid.nl

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4073
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door MadTinus » ma apr 10, 2006 5:09 pm

No Code vind ik minder, Vitalogy vind ik daarentegen een sterk album, het heeft weinig zwakke momenten vind ik.

Ten en Vs. zijn ook erg sterk.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Dirkjan
Berichten: 15
Lid geworden op: zo dec 25, 2005 4:36 pm
Locatie: Ommeren
Contacteer:

Bericht door Dirkjan » do mei 11, 2006 1:07 pm

hun nieuwe album genaamd Pearl Jam is echt goed

niveau van TEN
[url=http://www.last.fm/user/Dirkjan666/?chartstyle=oz-tiger-tw][img]http://imagegen.last.fm/oz-tiger-tw/artists/Dirkjan666.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4073
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door MadTinus » do mei 11, 2006 2:03 pm

Dirkjan schreef:hun nieuwe album genaamd Pearl Jam is echt goed

niveau van TEN
Hmm, heb 'em een keer geluisterd, maar niveau Ten kwam geen enkele maal in mij op..
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 8423
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:28 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Joris » do mei 11, 2006 2:07 pm

Dirkjan schreef:hun nieuwe album genaamd Pearl Jam is echt goed

niveau van TEN
dat kan volgens mij niet. Maar als het in de buurt komt (niveau van vs.) dan zou ik al tevreden zijn.

Dirkjan
Berichten: 15
Lid geworden op: zo dec 25, 2005 4:36 pm
Locatie: Ommeren
Contacteer:

Bericht door Dirkjan » di mei 16, 2006 9:14 pm

MadTinus schreef:[..]

Hmm, heb 'em een keer geluisterd, maar niveau Ten kwam geen enkele maal in mij op..
bij mij wel, maar dat ligt ook aan smaak
[url=http://www.last.fm/user/Dirkjan666/?chartstyle=oz-tiger-tw][img]http://imagegen.last.fm/oz-tiger-tw/artists/Dirkjan666.gif[/img][/url]

Griever
Berichten: 1275
Lid geworden op: di feb 24, 2004 3:48 pm

Bericht door Griever » di mei 16, 2006 9:15 pm

Pearl Jam is toch echt verdomd ruk zeg

Gebruikersavatar
The Horseman
Berichten: 6281
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 9:30 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door The Horseman » do aug 24, 2006 11:10 am

Ik ben bezig met mijn eerste luisterbeurt van Binaural.
Het tweede album van Pearl Jam waar ik kennis mee maak naast Ten.
Dat is toch wel een heel verschil met diezelfde Ten, al had ik wel zoiets wel verwacht.
Waar Ten heel energiek klinkt is dit nogal een ingetogen plaat.
En de eerste paar nummers deden me op de eerste luisterbeurt niet echt wat.
Daarop volgende nummers zoals bijv. Light Years en Thin Air luisteren lekker weg.
De rest van het album moet ik nog even doorheen en dus zullen er nog meer luisterbeurten volgen.
Ergens bekruipt me het gevoel dat dit toch een plaat is voor de mooie zomeravond als achtergrondmuziek omdat het nergens nog echt knalt.
Maar ook dat zal wel komen doordat ik Ten ben gewend.
Nu ben ik wel benieuwd of Binaural vergelijkbaar is met de andere Pearl Jam albums?
Dus kenners laat van u horen!
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4073
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door MadTinus » do aug 24, 2006 11:17 am

Als je Ten erg goed vind (wat ongetwijfeld zo zal zijn..), denk ik dat je dan vooral Vs en Vitalogy goed zal vinden. Ik ben na Vitalogy een beetje afgehaakt, hoewel ik over het laatste album en Riot Act ook goede dingen heb gehoord/gelezen. Over Binaural kan ik weinig zeggen..
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
toffe_ellende
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr mei 23, 2003 1:06 pm
Locatie: Landgraaf-Tilburg-Davos

Bericht door toffe_ellende » vr sep 01, 2006 1:02 am

The Horseman schreef:Ik ben bezig met mijn eerste luisterbeurt van Binaural.
Het tweede album van Pearl Jam waar ik kennis mee maak naast Ten.
Dat is toch wel een heel verschil met diezelfde Ten, al had ik wel zoiets wel verwacht.
Waar Ten heel energiek klinkt is dit nogal een ingetogen plaat.
En de eerste paar nummers deden me op de eerste luisterbeurt niet echt wat.
Daarop volgende nummers zoals bijv. Light Years en Thin Air luisteren lekker weg.
De rest van het album moet ik nog even doorheen en dus zullen er nog meer luisterbeurten volgen.
Ergens bekruipt me het gevoel dat dit toch een plaat is voor de mooie zomeravond als achtergrondmuziek omdat het nergens nog echt knalt.
Maar ook dat zal wel komen doordat ik Ten ben gewend.
Nu ben ik wel benieuwd of Binaural vergelijkbaar is met de andere Pearl Jam albums?
Dus kenners laat van u horen!
Jammer eigenlijk, maar je had naar het concert in het Gelredome moeten gaan. Was een perfect moment om de band beter te leren kennen.

Het lijkt me trouwens raar om Binaural als eerste na Ten te horen. Ik zou 'm haten denk ik. Ik heb alle albums redelijk na elkaar leren kennen (Met alleen Vs. pas ná Vitalogy) en dan is de evolutie van de band wel logisch te noemen.

Eigenlijk moet je de carriere van de band verdelen in twee periodes:

1991-1993 (Het grote chartsucces in de tijd van de grungehype)
1994-2006 (De periode waar het geluid van de band pas echt ontwikkeld werd voor de toekomstige albums)
Tegenwoordig worden alle nieuwe albums vergeleken met Vitalogy omdat dit het sleutelalbum blijkt te zijn. Vergelijking met Ten is onmogelijk omdat de band eigenlijk de fout maakte om zich te richten op een te groot publiek. Geen wonder dat ze alleen nog bekend zijn van Alive bij het grote publiek. Maar als je vertelt dat Last Kiss de grootste hit is die ze in Amerika gehad hebben dat weten ze hier niet over welk nummer je het hebt.
Denk dat dit trouwens vooral aan Nederland en 3FM ligt, die Pearl Jam na de grote hits genegeerd heeft in de piekuren.

Ik zal even de album die je niet kent kort beschrijven:

Vs (1993) is de waardige opvolger van Ten en is een overgangsalbum. Een paar van de hardste songs staan hier op: Blood, Go, Animal, Leash maar het is ook soms experimentaal (W.M.A, Indifference, Rats). Eigenlijk is dit album minstens zo goed als Ten. Bovendien heeft het een veel betere productie

Vitalogy (1994) werd gedeeltelijk geschreven voor en na de dood van Kurt Cobain. Dat heeft zijn weerslag gehad op het geluid van dit album. Het klinkt vrij 'down', vooral nummers als Nothing man, Immortality, Coduroy en Betterman. Het is vooral rouw en eenvoudig. Het heeft ook een punkattitude. Luister maar eens naar Satan's Bed en Spin the Black Circle.

No Code (1996) is een wisselvallig album. Het is een logische opvolger van Vitalogy maar haalt niet overal dat niveau. Het is ook iets gepolijster. Een echte uitschieter heeft het niet, maar prachtige nummers zijn zeker: Who You Are, Smile, Off He Goes en Presentence

Binaural is misschien nog het meest verwant met Yield (1998), een album dat veel mooie liedjes bevat maar waar ook een hoop gemiste kansen op staan en een paar van hun minste nummers herbergt. En uitschieter is Given to Fly. Het is zeker dynamisch.

Riot Act (2002) grijpt terug naar Vitalogy maar met minder goede songs. Het is het hardste album in jaren, dat wel... Love Boat Captain en I Am Mine zouden trouwens op Binaural hebben kunnen staan.

Pearl Jam (2006) is het beste album sinds Vitalogy. Goede songs, veel afwisseling en een herkenbare sound. Niks nieuws maar wel typisch wat je verwacht van een band die er weer bij wil horen.

NB: Veel van Pearl Jam's beste nummers staan niet op hun albums. Songs als State of Love and Trust, Breath, Alone, Yellow Ledbetter, Crazy Mary, I got ID (I Got Shit), Long Road, Man of the Hour, Down, Footsteps, Wash, Last Kiss etc. zijn op soundtracks, ep's, singles of verzamelaars terecht gekomen. Twee verzamelaars zijn misschien wel aan te raden:

Lost Dogs (2002) is een b-kanten verzamelaar.
Rearviewmirror (2003) is een best-of

Ik geloof alleen dat Long Road van de genoemde nummers niet op een van de twee staat. Die staat namelijk samen met I Got Id op de Merkinball EP uit 1995, en die is nu nog lastig te krijgen.

Veel succes, met het ontdekken van Pearl Jam. Ik wenste om het nog eens over te doen...
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 8423
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:28 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Joris » vr sep 01, 2006 9:21 am

concert in Gelredome scheen wel goed geweest te zijn. Lekker veel ouwe nummertjes, geen doden....

Had ze eigenlijk nog wel een keertje live willen zien, maar in het gelredome was het toch te duur. Vooral voor het feit dat ik eigenlijk alleen ten heeel erg goed vind, en vs. ook nog wel. Meer van pearl jam heeft me nooit geinteresseert.
de laatste nieuwe heb ik even heel snel geluisterd in de winkel en sprak me niet meteen zoveel aan dat ik hem moest hebben.
Dan ga je al niet snel meer naar een concert.

Gebruikersavatar
Overkill
Berichten: 413
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 9:06 pm
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Overkill » vr sep 01, 2006 4:06 pm

Joris schreef:geen doden....
:lol:


Ik ken wat losse nummers en die nieuwe selftiteld plaat. Die vind ik dus erg gaaf! Vooral Life Wasted
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style2,Overkill.png[/img][/url]

Gebruikersavatar
The Horseman
Berichten: 6281
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 9:30 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door The Horseman » zo sep 03, 2006 6:09 pm

Zijn er hier ook bekend met de voorganger van Pearl Jam, namelijk Mother Love Bone?
Ik ben alleen bekend met wat losse nummers maar ook dat is alleraardigst.
Met name met het nummer Stardog Champion is kippenvel verzekerd.
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Gebruikersavatar
The Horseman
Berichten: 6281
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 9:30 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door The Horseman » di jun 26, 2007 5:06 pm

Overmorgen staan de heren in het Goffertpark, Nijmegen.
Op fietsafstand van mijn kamer dus ik ga misschien, alvorens Nijmegen in te duiken,
buiten de poorten luisteren en kijken of ik nog een glimp kan opvangen.

Maar zijn er mensen die nog wel gaan?
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » za okt 04, 2008 8:11 pm

Zo, weer 'ns een oude topic tevoorschijn getoverd..

Pearl Jam vind ik ook wel één van de betere non-metal bands als ik zo eerlijk mag zijn.
Ten zit natuurlijk al enige tijd in mijn collectie en heb sinds dat album niet meer de kans/zin gehad om een nieuwe te halen.

Ben ook meer voor de 'oude' Jam.
Ben vooral fan van de nrs; Alive, Jeremy, Oceans, Better Man en Last Kiss.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
BlackKimmy
Berichten: 80
Lid geworden op: vr okt 03, 2008 8:15 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door BlackKimmy » zo okt 05, 2008 10:04 pm

Black No.1 schreef:Zo, weer 'ns een oude topic tevoorschijn getoverd..

Pearl Jam vind ik ook wel één van de betere non-metal bands als ik zo eerlijk mag zijn.
Ten zit natuurlijk al enige tijd in mijn collectie en heb sinds dat album niet meer de kans/zin gehad om een nieuwe te halen.

Ben ook meer voor de 'oude' Jam.
Ben vooral fan van de nrs; Alive, Jeremy, Oceans, Better Man en Last Kiss.
Ga ik helemaal in mee! Klinkt zeker lekker en vooraal het oudere werk!!
Music is my Life \m/

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4073
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door MadTinus » ma okt 06, 2008 4:48 pm

Inderdaad, de eerste 3 vind ik erg sterk, daarna kon het me niet meer zo boeien, ik heb dat laatste album weer wel gekocht, maar dat moet ik nog eens wat meer aandacht geven.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Plaats reactie