Jeroen schreef:Ik heb weer eens even Awakening Day van Cypher Seer opstaan. Qua zang, riffs, gitaarsolo's en productie een ware topper. Bepaalde refreinen mogen van mij alvast het predikaat klassiek hebben. Het enige minpunt aan de plaat is de keyboardspeler. Zolang hij ondersteunend te werk gaat, of wat melodietjes toevoegt vind ik het prima, maar die ultrablije solo's duwen het toch wel heel erg in de richting van de flower metal. Het is dat de nummers behoorlijk goed zijn en dat de riffs het over het algemeen behoorlijk heftig maken, maar die keyboardspeler is volstrekt overbodig.
Ik blijf erbij dat Michael Grant hier veel gavere zanglijnen heeft dan bij Crescent Shield. Aangezien hij bij Onward nog wel eens lekker uit de bocht vloog met een onzuivere uithaal (wat ik overigens verre van storend vond), durf ik wel te stellen dat deze cd zijn beste zangprestatie tot nu toe is. Jammer dat hij alweer is vertrokken. Ik zou liever zien dat hij gewoon weer met Onward een plaat gaat maken, dat zou het vetste zijn.
Het prachtige Dimitar Nikolov-hoesje van 't album ten spijt kan me de middenmotersmetal van Cypher Seer slechts matig boeien. Voor de volle productie valt echter zeker wat te zeggen. Die is veruit superieur aan die van het Crescent Shield-debuut.
Maar vind je bij Onward ook niet een zekere flowermetalfactor terug, al is deze dan zeer bescheiden?
Ken je trouwens het recente Toby Knapp-soloalbum
Misanthropy divine? Een behoorlijke misser, dat stuurloze gepiel en de drumcomputer verknoeien het luistergenoegen volkomen voor mij. Uiteindelijk zal het er wel op uit draaien dat er een nieuw Onward-album komt, denk ik.
Op het label waar de niet zo Knappe soloplaat uitkwam, Rock It Up Records (Savior From Anger, Faustus), verschijnt binnenkort een album dat je zeker zal interesseren: het postume debuut van de US-progpowermetallers WithinAnotheR. De demo - alweer uit 2005 of daaromtrent - was een beloftevolle minicollectie van uitgekiend technische en toch zeer vloeiende metal. Af en toe heeft het iets van Psychotic Waltz ten tijde van
Into the everflow. WithinAnotheR - ja, zo werd de naam geschreven - was de band van Dean Sternberg (Into Eternity). Michael Poplees (tegenwoordig in Seventh Calling) speelde daar zijn subtiele baslijnen.