Earth & Fire

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sarcófago
Berichten: 160
Lid geworden op: zo jan 04, 2009 8:36 pm
Locatie: Haarlem

Earth & Fire

Bericht door Sarcófago » ma jan 05, 2009 9:21 pm

[img]http://img230.imageshack.us/img230/6506/darkangelbq6.jpg[/img]

Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 2075
Lid geworden op: vr okt 06, 2006 2:02 pm
Locatie: de polder
Contacteer:

Bericht door lampje » vr jan 09, 2009 8:30 pm

Zo, dat ik deze band hier nog eens tegen mag komen. Ik was toen ik "jonger" was wel liefhebber van deze band. Heb er ook nog wel lp's van geloof ik. Na het bekijken van deze clipjes realiseer ik me dat het nog steeds best om aan te horen is.
Hulde voor deze post !!!

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » ma jan 26, 2009 2:19 pm

Als je van Uriah Heep houd in die 70's stijl enzo dan kan je zo de eerste Earth & Fire CD aanschaffen.
Heet gewoon Earth and Fire, is uit 1970 en staat meer beukwerk op...later werden ze meer symfo, jazzrock en pop.

Dat debuut is verbazend stevig voor die tijd, eigenlijk steviger nog als Uriah heep en Deep Purple !

Gebruikersavatar
Martijn ter Haar
Berichten: 12
Lid geworden op: do jan 22, 2009 9:30 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Martijn ter Haar » ma jan 26, 2009 9:16 pm

Bands als The Devil's Blood en Jex Toth hebben volgens mij ook wel naar Earth & Fire geluisterd.

Jack White (van The White Stripes) in ieder geval.
Vergelijk maar:
Earth & Fire - Seasons
The White Stripes - I Think I Smell a Rat
[url=http://www.last.fm/user/wmterhaar/?chartstyle=minimalLightRecent][img]http://imagegen.last.fm/minimalLightRecent/artists/5/wmterhaar.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
vengeancefan
Lult over cdtjes
Berichten: 1701
Lid geworden op: vr dec 15, 2006 10:07 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door vengeancefan » ma jan 26, 2009 10:54 pm

Ik kan me nog veel van hen herinneren; "Wild and Exciting" was een van hun gavere en onderschatte nummers, maar ze hebben wel een paar juweeltjes gemaakt.
Evenals Shocking Blue, trouwens...
ah...the good old days.......

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » wo mar 04, 2009 2:10 pm

Een leuke verrassing om dit onderwerp hier aan te treffen. De vroege LP's van Earth & Fire, met als topper Song of the marching children, zijn eigenlijk verplichte kost voor iedere Nederprogger. Zelfs de hitsingles als 'Seasons' en 'Maybe tomorrow, maybe tonight' zijn niet kapot te draaien, wat een arrangementen en melodieën. En dan Jerney natuurlijk, de zangeres die het verschil maakte. Waar de Jerney-poster die in de oertijd mijn wand sierde is gebleven mag joost weten. :(
Zeer de moeite waard is trouwens de dvd met alle clips, het oude tv-interview met de uitstekend Duits sprekende Jerney en ander moois. Jammer dat de betreurenswaardige Idols-toestand haar Earth & Fire-periode zo naar de achtergrond heeft gedrukt.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo mar 04, 2009 10:50 pm

Vette shit, heb er ook nog een LP van. Kan er inderdaad nog zo vaak naar luisteren, maar vervelen doet het niet. Uitstekend gecomponeerd en met mooie melodieuze passages.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » do mar 05, 2009 10:34 am

Hun LP's tot hun popperiode:

Earth and fire 1970
Song of the marching children 1971
Atlantis 1973
To the World of the Future 1975
Gate to Infinity 1977

Zoals eerder gezegd, de eerste lekker stevig.
Song & Atlantis zijn hun meest symfonische, meestal lange uitgesponnen nummers waar je van moet houden.
Nogal wisselend van kwaliteit vind ik.

De albums uit 1975 en 1977 vindt ik de beste, beter geproduceerd en ze hadden een line up wisseling ondergaan waardoor ze technisch nog beter konden spelen.
Deze albums bevat meer jazzrockachtige nummers die perfect in balans waren met meer herkenbare compactere nummers.

Daarna kwamen de meer popmuziek gerichte albums waarop af en toe een interresant nummer staat maar die in vergelijking met eerder werk nogal tegenvallen.

Trouwens veel singles stonden niet op hun reguliere albums, dus een verzamelaar is essentieel wil je hun beste werk in huis halen.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » do mar 05, 2009 11:14 pm

De eerste plaat is zeer goed, heerlijke acid rock. De andere platen heb ik niet maar wat ik ervan gehoord heb boeit me minder met mijn heavy rock voorkeur. De latere disco troep is al helemaal verwaarloosbaar.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo mei 27, 2009 8:12 pm

zo, vandaag het titelloze debuut en Reality Fills Fantasy binnengekregen. Het debuut is fantastisch, heerlijk wild gespeeld en buitengewoon lekker. Reality Fills Fantasy is iets poppier/symfonischer, maar dat maakt me geen bal uit, want de songs zijn erg sterk. Vooral het met geweldig intro opgesierde Where Were You behoort al jaren (heb em ook op LP) tot mijn favorieten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie