Waldrock 2010

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Waldrock 2010

Bericht door Took » za feb 06, 2010 6:06 pm

ondanks dat de datum nog niet officieel bekend is, en ook nog geen bands, toch maar alvast een topic want het kan niet lang meer duren.

(en dan zijn we van het gespeculeer in het 2009 topic af)



datum: waarschijnlijk 21 augustus.
Laatst gewijzigd door Took op za feb 06, 2010 6:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

metaljur
Berichten: 1115
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 2:37 pm

Bericht door metaljur » za feb 06, 2010 6:21 pm

Inderdaad, hopen op als nog iron maiden at waldrock.
Dan ben ik daar present dit jaar, zo ie zo nu met die gunstige datum waar geruchte over gaan.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Bericht door Crises » za feb 06, 2010 6:23 pm

Dat stond ook zo apart...

De speculaties tot nu toe:

Het festival gaat eind augustus gehouden worden omdat ze een headliner willen, die in juni niet beschikbaar is.

Twee van de namen die hiervoor rondwaren in het geruchtencircuit zijn Iron Maiden en Judas Priest.



Mocht Waldrock inderdaad in augustus gehouden worden, dan heb ik hopelijk eens tijd om er langs te gaan.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Geheim_502
Berichten: 1291
Lid geworden op: di dec 06, 2005 11:57 am
Locatie: Ridderkerk

Bericht door Geheim_502 » ma feb 08, 2010 4:13 pm

Dan hoop ik Maiden want Priest valt me altijd een beetje tegen.
FACTA NON VERBA

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » do feb 18, 2010 3:03 pm

Geen Wâldrock festival in 2010

De organisatie van het Waldrock festival heeft helaas moeten besluiten dat dit jaarlijks terugkerende evenement in Burgum (Friesland) in 2010 niet door zal gaan.

De oplopende kosten van artiesten, faciliteiten, veiligheidsmaatregelen, het wegvallen van garantstellingen en een aantal edities met minder toeschouwers hebben geleid tot deze keuze. Daarnaast is de concurrentiepositie van het festival onder druk komen te staan door onder andere de driedaagse metalfestivals in België en Duitsland en het grote aanbod in stadions en popzalen. In de komende maanden zal de organisatie zich erover beraden of een doorstart in 2011 tot de mogelijkheden behoort.

Los van de vraag of er tijdelijk wordt gestopt of dat er definitief een punt achter het festival gezet gaat worden kan de organisatie terugkijken op 22 mooie jaren en trots zijn op de ontwikkeling die het festival heeft doorgemaakt gedurende deze tijd. Wat begon als een uit de hand gelopen idee van een paar eigenzinnige vrijwilligers in Jongerencentrum Kiehool te Burgum, groeide uit tot een evenement met veel allure. Samen met honderden vrijwilligers is er in Burgum één van de gezelligste en grootste metalfestivals van Nederland neergezet. Daarbij had Wâldrock als enige festival in Friesland landelijke uitstraling en een zeer internationaal karakter. Jaarlijks kwamen er tussen de 5.000 en 12.000 muziekliefhebbers naar het festival om te genieten van de hardere muziekstijlen op de diverse podia. In totaal hebben ruim 400 bands opgetreden op Wâldrock, waaronder Iron Maiden, Rammstein, Slayer, Heaven & Hell en Motörhead.

De organisatie bedankt de vrijwilligers, leveranciers, partners, sponsoren en de vaste groep bezoekers die zich jarenlang voor 200% hebben ingezet om het festival tot een succes te maken.
:cry:

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » do feb 18, 2010 3:07 pm

ai, dat suckt inderdaad.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Cathalised
Columnist
Berichten: 4857
Lid geworden op: di okt 05, 2004 5:45 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Cathalised » do feb 18, 2010 3:26 pm

Nog altijd spijt dat ik indertijd niet naar de editie van 2005 ben geweest. Strapping Young Lad!

Erg jammer, dit. Ik denk ook dat Fortarock het stokje nu zal overnemen of dat al heeft - up and coming als het is.
Which one of these words don't you understand?

Thousands of miles, two wheels, thirteen reasons.

Gebruikersavatar
alicecooper
Berichten: 2415
Lid geworden op: do mar 09, 2006 2:10 pm
Locatie: Almelo

Bericht door alicecooper » do feb 18, 2010 3:36 pm

Kutzooi, welk festival zal het volgende zijn die opgeheven gaat worden?

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do feb 18, 2010 4:02 pm

Met alle respect, maar wie houdt er dan ook een festival in hartje Friesland? Petje af overigens dat sommige edities veel bezoekers trok, maar dit zat er eigenlijk gewoon aan te komen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » do feb 18, 2010 4:06 pm

innuendo schreef:Met alle respect, maar wie houdt er dan ook een festival in hartje Friesland?
nou ja, als je een festivalletje begint (kleinschalig) dan doe je dat in je eigen omgeving, met wat mensen die je kent. Zo ook daar bij Waldrock.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

bloeding
Berichten: 1508
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 11:12 am
Locatie: elburg

Bericht door bloeding » do feb 18, 2010 4:06 pm

nu hoeft er ook niet meer gespeculeerd te worden over bands in ieder geval.zonde is het wel.
www.portall.net
www.myspace.com/portall

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do feb 18, 2010 4:13 pm

Took schreef:[..]


nou ja, als je een festivalletje begint (kleinschalig) dan doe je dat in je eigen omgeving, met wat mensen die je kent. Zo ook daar bij Waldrock.

Tja, maar waarom zo halsstarrig aan die locatie volhouden. Waarom dan niet naar Leeuwarden of in de buurt van Zwolle. Ik denk dat veel mensen afhaken, omdat Burgum slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer. Het is natuurlijk zonde, want Waldrock is een ontzettend leuk festival. Een festival als Dokk-em open air doet het nu ook leuk, maar als het wil groeien/blijven bestaan, dan moeten ze toch echt van dat weilandje in the middle of nowhere af.

En tuurlijk, als je net begint, dan doe je dat daar waar je vertrouwd bent met de omgeving. Maak er een thuiswedstrijd van. Is het begin goed, dan kun je altijd verder kijken.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Bericht door Rebellion666 » do feb 18, 2010 4:14 pm

Dat was dus dat aangekondigde grote nieuws! :P
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Methilde
Berichten: 3967
Lid geworden op: zo jun 06, 2004 5:35 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Methilde » do feb 18, 2010 5:56 pm

Kut. Ik had er nog wel zo'n zin in.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » do feb 18, 2010 6:18 pm

Orklord had echter wel gelijk dat Waldrock met een grote headliner bezig was en dat dit geen Maiden, Priest of Scorpions was: http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43117687. Uit dat artikel blijkt tevens dat Waldrock tot vandaag wel degelijk van plan was om binnenkort een datum, headliner en gedeeltelijke line-up bekend te maken, maar Mojo heeft vandaag de stekker er uit getrokken. :(

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Bericht door yowannuzz » do feb 18, 2010 6:20 pm

Cathalised schreef:Nog altijd spijt dat ik indertijd niet naar de editie van 2005 ben geweest. Strapping Young Lad!
Enige keer dat ik er wel geweest ben, en dat was zeer de moeite waard.
Erg mooi feestje , en daarom vind ik dit nieuws vreselijk jammer !!!
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Methilde
Berichten: 3967
Lid geworden op: zo jun 06, 2004 5:35 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Methilde » do feb 18, 2010 6:44 pm

De ervaring die ik zelf nu met MOJO heb is dat het een rukorganisatie is. Zelf eens supports gedaan voor een gig 'georganiseerd' door Mojo.

Nou dat viel tegen, een maat van me hier moest bijna alles in zijn eentje doen, en Mojo heeft enkel toen een poster gemaakt. Lekker hoor.

Rene
Berichten: 5383
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Rene » do feb 18, 2010 7:22 pm

Doodzonde en toch ook wel wat onverwacht. Waldrock was immers al jaren een vaste waarde binnen het festivalseizoen en naar mijn weten heeft het doorgaan van het festival in geen enkel jaar ter discussie gestaan.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
metalizar
Berichten: 139
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 6:27 pm
Locatie: Pijnacker

Bericht door metalizar » do feb 18, 2010 7:22 pm

Zwaar kut is dit!
Nu zijn er nog minder goede festivals in NL! Ik ben er in 2005 er voor het eerst geweest en daarna nog 3 maal. Echt elke keer naar me zin gehad. Veel goede bands gezien. Wat ik ook een voordeel aan Waldrock vond is dat het lekker klein is, dat hele grote hoeft voor mij niet zo.
Gaat Arrow nog door?
Wanneer horen wat meer van Bospop?
Mojo is niet echt goed bezig. :(

Gebruikersavatar
Beastie Meijer
Berichten: 940
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:27 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Beastie Meijer » do feb 18, 2010 7:22 pm

Nederland, het land van X-Factor, Idols, Popstars, de Toppers, Jan Smit, Nick en Simon en Sha La Li! Er is geen ruimte meer voor echte muziek, alleen maar voor bagger.

Dit is zo slecht en zo jammer.

De line up is wellicht ook het probleem geweest. Deze was vorig jaar al matig, dus nog slechter zou idd helemaal weinig mensen trekken.
De locatie is nu eenmaal zo ontstaan. Nee Landgraaf dat is lekker centraal! Je wil er naartoe of niet.

Ik zou zeggen support your local METAL-festivals, because before you know it they are exterminated!

Elsrock here we come!
einde bericht

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Bericht door MetalJan » do feb 18, 2010 7:26 pm

Erg zonde ja. Waldrock had nog echt een sfeer van klein en gezellig over zich hangen.

Maar het zo zeker zonde zijn als Waldrock er helemaal meestopt, heb er toch leuke edities meegemaakt. Ik ben er in 1998 geweest (tevens m'n eerste grote festival), 2001, 2002 & 2007.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Bericht door Rubicon » do feb 18, 2010 9:01 pm

Waar is dat Mojo mee bezig joh??? Ze doen net alsof er in Nederland geen metalfans meer zijn! Terwijl dit toch de bakermat is zo'n beetje met Dynamo destijds. Geen sonisphere, geen Waldrock... :evil:

Mojo zuigt. Bah.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 23029
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » do feb 18, 2010 9:20 pm

Euh, mensen, Mojo heeft geen meerderheidsbelangs* in Waldrock voor zover ik weet, dus ze kunnen de boel nooit single handed om zeep hebben geholpen lijkt me.

* Ja, alsof we het over fokking bedrijven hebben ja.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6794
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door Johan » vr feb 19, 2010 11:21 am

Ja, godver. Valt nu alles hier in de buurt om? Waarschijnlijk is het beleid van Mojo nu gericht op minder organiseren met meer bezoekers. Dan kunnen de festivals die wel blijven bestaan uitverkopen, waarna ze de prijs het jaar erop weer omhoog kunnen gooien.

Ik heb me de afgelopen 2 jaar super geamuseerd op Waldrock. Hopelijk in 2011 een doorstart, maar dat zal wel niet. :(

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr feb 19, 2010 11:28 am

Ach Mojo doet behoorlijk wat concerten in Nederland.

Daarbij weet ik niet of je hier direct Mojo de schuld van kan geven. Waldrock wilde gewoon een grote headliner, wat dus helaas niet is gelukt.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6794
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door Johan » vr feb 19, 2010 11:37 am

Maar de organisatie geeft wel aan dat de stekker eruit gaat, omdat Mojo zich terugtrok vanwege het gebrek aan een waardige headliner. Met andere woorden: ze verwachtten geen winstgevend festival en laten de organisatie vallen.

Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 122
Lid geworden op: ma nov 16, 2009 11:43 am
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Mischa » vr feb 19, 2010 11:38 am

behoorlijk zonde dit, was altijd een gaaf festival van wat ik ervan gehoord heb (zelf helaas nooit geweest)
Metatron: "Well, I say we get drunk, because I'm all out of ideas.."

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Bericht door Crises » vr feb 19, 2010 11:40 am

Nee, want dan hadden ze Sonisphere wel naar Nederland willen halen. Ze zien alleen grote problemen met de line-up (vooral of het allemaal wel gerealiseerd kan worden).

Voor de rest, tja...
Volgens mij zijn alle metalfestivals die dit jaar wel georganiseerd worden in Nederland niet afhankelijk van Mojo. Dus waarom zou Mojo de stekker trekken uit een van hun festivals, zodat andere metalfestivals wel uitverkopen? Dat lijkt me een beetje onzinnig, want in tegenstelling tot stichting Wâldrock is Mojo wel een bedrijf dat voor winst gaat.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr feb 19, 2010 11:44 am

Gilbert schreef:Orklord had echter wel gelijk dat Waldrock met een grote headliner bezig was en dat dit geen Maiden, Priest of Scorpions was: http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43117687. Uit dat artikel blijkt tevens dat Waldrock tot vandaag wel degelijk van plan was om binnenkort een datum, headliner en gedeeltelijke line-up bekend te maken, maar Mojo heeft vandaag de stekker er uit getrokken. :(
Mja ik had gehoord dat ze met AC/DC bezig waren :wink:

Ik snap alleen niet waarom Waldrock niet wat kleiner door is gegaan. Wellicht iets groter dan Fortarock.
Dat ze het schuiven op de komst van Graspop en Wacken vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven. Ik denk dat ze meer last hebben van alle festivals in Nederland die ook metal boeken (dus naast Fortarock, Dokkem etc) ook festivals als Paaspop, Zwarte Cross, Lowlands etc zetten metal neer.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr feb 19, 2010 11:54 am

Crises schreef:Nee, want dan hadden ze Sonisphere wel naar Nederland willen halen. Ze zien alleen grote problemen met de line-up (vooral of het allemaal wel gerealiseerd kan worden).

Voor de rest, tja...
Volgens mij zijn alle metalfestivals die dit jaar wel georganiseerd worden in Nederland niet afhankelijk van Mojo.
Dat denk ik wel, aangezien er bands geboekt moeten worden en een aardig deel daarvan gaat via.... Mojo :wink:

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » vr feb 19, 2010 11:59 am

Orklord schreef:[..]


Mja ik had gehoord dat ze met AC/DC bezig waren :wink:

Ik snap alleen niet waarom Waldrock niet wat kleiner door is gegaan. Wellicht iets groter dan Fortarock.
Dat ze het schuiven op de komst van Graspop en Wacken vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven. Ik denk dat ze meer last hebben van alle festivals in Nederland die ook metal boeken (dus naast Fortarock, Dokkem etc) ook festivals als Paaspop, Zwarte Cross, Lowlands etc zetten metal neer.
nou, ik denk dat ze wel degelijk last hebben van Graspop, vooral sinds dat zo heel groot geworden is. Als je dezelfde bands van Waldrock ook op Graspop ziet, dan kiest een aanzienlijk deel waarschijnlijk voor Graspop, want dan heb je 3 dagen feest.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Bericht door Crises » vr feb 19, 2010 12:37 pm

Orklord schreef:[..]


Dat denk ik wel, aangezien er bands geboekt moeten worden en een aardig deel daarvan gaat via.... Mojo :wink:
Dus? Dan betaal je Mojo toch een provisie?
Dan intereseert het hun toch niet hoeveel festivals er zijn? Meer boekingen betekent meer provisie voor Mojo.

Mojo is maar van een aantal producties eigenaar en daar vallen de huidige nog bestaande festivals niet onder.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr feb 19, 2010 12:59 pm

Crises schreef:[..]


Dus? Dan betaal je Mojo toch een provisie?
Dan intereseert het hun toch niet hoeveel festivals er zijn? Meer boekingen betekent meer provisie voor Mojo.

Mojo is maar van een aantal producties eigenaar en daar vallen de huidige nog bestaande festivals niet onder.
Dan ben je in zekere zin wel afhankelijk van ze, aangezien ze bands leveren. Het maakt ze dan inderdaad niet uit hoeveel festivals er zijn.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Bericht door Crises » vr feb 19, 2010 1:16 pm

Ja, afhankelijk, maar het hieronderstaande is voor Mojo geen argument:
Waarschijnlijk is het beleid van Mojo nu gericht op minder organiseren met meer bezoekers. Dan kunnen de festivals die wel blijven bestaan uitverkopen, waarna ze de prijs het jaar erop weer omhoog kunnen gooien.
Tenminste, lijkt me. Zij krijgen geen geld van Wâldrock dit jaar, omdat ze niet aan hun verplichtingen (het boeken van bands) hebben kunnen voldoen. (Tenminste, als de organisatie van Wâldrock het goed geregeld heeft.) Stop je er moeite in als boeker, dan wil je ook dat het doorgaat. Anders houdt een bedrijf het meestal niet zo lang vol.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » vr feb 19, 2010 1:41 pm

Crises schreef:Dus? Dan betaal je Mojo toch een provisie?
Dan intereseert het hun toch niet hoeveel festivals er zijn? Meer boekingen betekent meer provisie voor Mojo.

Mojo is maar van een aantal producties eigenaar en daar vallen de huidige nog bestaande festivals niet onder.
Dat is op zich waar, maar dan heb je het over kleinere festivals. Als je een grote headliner wilt boeken, zoals Waldrock wilde, dan ben je volgens mij automatisch volledig afhankelijk van Mojo. Dat lijkt me tevens de reden dat alle grote festivals als Dynamo Open Air, Waldrock, Pinkpop en Bospop op een gegeven moment geheel of gedeeltelijk zijn overgenomen door Mojo. Zonder Mojo krijg je geen grote bands, want Mojo bepaalt waar ze spelen. Zodra Fortarock, Elsrock, Dock'em Open Air etcetera echt zouden willen groeien naar het niveau dat Waldrock had, worden ze dus onherroepelijk afhankelijk van de grillen van Mojo.

Ik wil daarmee overigens niet beweren dat Mojo (alleen) schuldig is aan het verdwijnen van Waldrock, maar het is wel opvallend dat bijna alle grote rock- en metalfestivals waar Mojo mede-eigenaar van is, inmiddels zijn verdwenen of op een gegeven moment in de problemen kwamen. Pinkpop heeft de afgelopen jaren volgens mij ook alleen kunnen overleven doordat Mojo daar acts als Rage Against The Machine, Metallica en Rammstein neerzet, om er vervolgens achter te komen dat er geen geschikte headliner meer beschikbaar is voor Fields Of Rock.

Een erg hoge dunk heb ik dan ook niet van de grote heren en dames van Mojo. Zo zetten ze dit jaar bijvoorbeeld Kiss in de Gelredome, om vervolgens te concluderen dat er nu voor een Arrow Rock festival misschien toch geen geschikte headliner is. Het voortdurend verhuizen van festivals als Dynamo, FOR en Arrow was evenmin verstandig. Goed, met de grote festivals in Duitsland en Engeland mag je misschien niet vergelijken, maar het is toch raar dat het met Belgische festivals als Graspop en Rock Werchter wel erg goed gaat.

Wellicht heeft de strenge regelgeving in Nederland daar ook mee te maken, maar Mojo's beslissingen (over waar een festival gehouden wordt en hoe ze de beschikbare grote bands verdelen over festivals en losse concerten) pakken op de lange termijn duidelijk niet altijd goed uit. Al zal Mojo dat zelf wellicht niet zo erg vinden, want aan een los concert van een Iron Maiden of Metallica verdienen ze waarschijnlijk meer en het levert minder risico op dan een optreden van zo'n band op een festival waarvan ze mede-eigenaar zijn.

Bij Graspop zie je duidelijk dat die organisatie een veel praktischer benadering heeft dan Mojo. Als ze de gewenste headliners niet kunnen krijgen, dan zetten ze er gewoon dezelfde grote band neer als 1 of 2 jaar eerder of nemen ze genoegen met wat kleinere publiekstrekkers. Mojo cancelt in dat geval meteen het hele festival, waardoor bijvoorbeeld Arrow en Fields Of Rock geen kans hebben gekregen om een reputatie en een vaste bezoekersschare op te bouwen.

Maar zolang je een relatief klein festival organiseert en alleen provisies hoeft af te dragen aan Mojo, dan heb je van die organisatie waarschijnlijk inderdaad weinig last, gelukkig.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Bericht door Crises » vr feb 19, 2010 2:03 pm

Ik ben so wie so meer een liefhebber van kleine festivals.

Een andere reden voor het afblazen zou natuurlijk voor Mojo ook kunnen zijn dat ze, met het budget van Wâldrock (na de treurige opbrengst van het afgelopen jaar), niet genoeg voor elkaar konden krijgen bij de bands. Die komen namelijk ook voor niet voor niets. Als de bands elders meer geld zouden kunnen krijgen, waarom zouden ze dan naar Friesland gaan.

Laat het duidelijk zijn; ik heb mijn twijfels bij de monopolistische positie die Mojo bekleedt in Nederland als promotor/organisator. Ik denk alleen dat sommige opmerkingen iets te ver gaan.

Misschien is het raadzaam dat er door de NMA bekeken gaat worden of deze positie economisch wenselijk is.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 2075
Lid geworden op: vr okt 06, 2006 2:02 pm
Locatie: de polder
Contacteer:

Bericht door lampje » vr feb 19, 2010 2:52 pm

Ik denk dat Mojo niet gebaat is bij festivals. Ze zetten liever de grote bands/headliners ergens "los" neer, zodat de potentiele bezoeker meermalen de portemonnee mag trekken i.pv. 1 keer voor een festival. Dus we krijgen dit jaar in Nederland gewoon los Kiss, Maiden, AC/DC en noem ze maar op. Financieel veel aantrekkelijker voor Mojo dan een festival met meerdere bands. Wat geeft Mojo nou om een festival als Waldrock ?
Dat denk ik.

Gebruikersavatar
Beastie Meijer
Berichten: 940
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:27 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Beastie Meijer » vr feb 19, 2010 4:06 pm

Mojo is erg korte termijn gericht. Mojo heeft in ieder geval weinig oog voor nieuw metaltalent. Ze teren op de bekende acts zoals Maiden, ACDC, Metallica etc, maar...die hebben natuurlijk niet het eeuwige leven.
Als Mojo over 10 jaar ook nog metal wil brengen dan moeten ze nu al inzetten en niet afwachten.

En kom nu niet met de opmerking dat Lowlands toch een podium geeft aan nieuw talent. Tja talent uit de alternative hoek (hopen op een nieuwe Coldplay oid)

Ik krijg idd het gevoel dat het ze teveel werk is, lekker makkelijk is toch veel mooier en winstgevender. Kijk winst maken is een vereiste, dat moet. Op korte termijn, maar zeker helemaal op de lange termijn.
Zijn de metalfans in NL dan enorm zuinig? Lijkt me niet toch. Drank en merchandise vinden op metalfestivals gretig aftrek toch?

Het is om je rot te schamen dat een echt groot metalfestival gewoonweg niet meer kan in NL. Of is er een creatieve gap bij Mojo en/of Waldrock?
einde bericht

Gebruikersavatar
John Lydon
Berichten: 404
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 8:35 pm
Locatie: Somewhere in Dordt

Bericht door John Lydon » za feb 20, 2010 5:14 pm

Gilbert schreef:
Geen Wâldrock festival in 2010

De oplopende kosten van artiesten, faciliteiten, veiligheidsmaatregelen, het wegvallen van garantstellingen en een aantal edities met minder toeschouwers hebben geleid tot deze keuze.....
Wat een gezeik over dat het de schuld van Mojo is.. Zolang je betaalt levert Mojo jou een bandje. Simpel. Lees het stukje over ..een aantal edities met minder toeschouwers..eens goed.

Kortom,Waldrock had niet genoeg geld in kas om de 2010 editie te bekostigen,logisch dat leveranciers(Mojo e.d)niet van plan zijn om verlies te draaien. Economie is niet hetzelfde als liefdadigheid.

Op de frontpage stond een hele goede opmerking: als iedereen meer geld had uitgegeven op het festival ipv goedkoop aldi-bier mee te smokkelen had het dit jaar misschien wel door kunnen gaan.
Maar nee,we zuipen ons lam op de camping om voor een dubbeltje op de 1ste rang te zitten.
You tell me that I'm a sinner.You say I'm going to hell. So once your judgement condemns You,I shall see you there....

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » zo feb 21, 2010 8:46 pm

Hoeveel edities van Wâldrock heb jij bezocht? Op de frontpage kun je dat aangeven: http://www.metalfan.nl/pollBooth.php?pollID=114. Je kunt ons bovendien in een reactie op de poll vertellen naar welke edities je geweest bent, of welke je het leukst vond.

solitude within
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 11:22 pm

Bericht door solitude within » ma feb 22, 2010 11:26 am

Ik zie mensen weer zeuren over de locatie dat die zover weg is en slecht bereikbaar.
Ik heb al verscheidene bands gesproken die zeggen dat wij in nederland verwent zijn.
We zijn ongeveer het kleinste land in Europa maar zeuren het meest om de afstanden.
En bereikbaarheid is slecht.
Alsof Wacken duitsland zoveel openbaar vervoer heeft en deze is ook groot toch.

En zoals ik lees dat je MOJO gewoon geld moet betalen en dan leveren ze wel klopt niet.
Mojo krijgt een maximaal aantal shows per band die ze in NL mogen weg zetten( over het algemeen gaat het maar om 1 of 2 shows)

Bijvoorbeeld de band VOLBEAT kun je op bieden wat je wilt maar ze doen dit jaar maar 1 festival show en bied dan maar aan tegen een pinkpop ofzo.
Dit maximum van shows gesteld door de band is niet te overschrijden.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Bericht door Crises » ma feb 22, 2010 11:44 am

Dat wordt dan ook niet gezegd. Wat er wel gezegd is: je betaalt Mojo provisie voor de geleverde bands. Zij zoeken welke bands beschikbaar zijn en welke willen komen. Dat is hun taak en als Pinkpop inderdaad bereid is meer te betalen dan Wâldrock, dan gaat zo'n band naar Pinkpop. Terecht zou ik zeggen. Een band kan ook niet leven van wind.

Het is gewoon koehandel, maar ik vind het toch wel redelijk belachelijk om te zeggen dat Mojo de kwade genius is achter het verscheiden van alle metalfestivals. Het is gewoon een combinatie van prijzen die bands vragen, het beschikbare budget van het festival en of er wel bands zijn die op jouw datum willen spelen.

Nogmaals: Mojo bekleedt een monopoly positie op de nederlandse markt en daar ben ik niet geheel voor, maar het niet doorgaan van festivals ligt niet geheel bij hen. Het zelf organiseren van producties neemt meer kosten met zich mee dan dat je sec de bands regelt voor een productie. Mojo is gewoon een bedrijf dat winst moet maken voor de aandeelhouders/eigenaars en niet een liefdadigheidsinstantie.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Methilde
Berichten: 3967
Lid geworden op: zo jun 06, 2004 5:35 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Methilde » ma feb 22, 2010 12:00 pm

Voor wie een tegen(re)actie wil voeren is hier al vast een goeie hyve:

http://waldrockgaatdoor.hyves.nl

Gebruikersavatar
r1Co
Berichten: 2323
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 4:13 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Bericht door r1Co » ma feb 22, 2010 12:53 pm

volgens mij moet ik me gaan schamen (of doe ik dat al :)) dat ik nog nooit op waldrock ben geweest. Elke keer zal het zo wezen, maar de bands spreken me nooit dusdanig aan (behalve in 2003, maar wegens geld toen toch voor metallica gekozen, wat achteraf geen verkeerde keus was gelukkig). Toch vind ik het behoorlijk jammer dat Waldrock er (voorlopig) niet meer is :(

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Waldrock 2010

Bericht door Took » wo jun 23, 2010 12:09 pm

Persbericht
Dinsdag 22 juni 2010

Wâldrock festival stopt definitief
Na 22 jaar heeft de Wâldrock-organisatie helaas moeten besluiten om te stoppen met het Wâldrock-festival in Burgum (Frl.).
In de afgelopen jaren is de concurrentiepositie van het festival verslechterd en zag de organisatie de kosten alleen maar stijgen. Grote meerdaagse Metal festivals als Wacken Open Air in Duitsland en het Belgische Graspop zorgden ervoor dat de kaart verkoop van Waldrock onder druk kwam te staan. Daarnaast is er in Nederland een groot aanbod aan stadionconcerten en clubshows, veelal in dikbevolkte gebieden die beter bereikbaar zijn dan het Friese Burgum. De financiële haalbaarheid van het festival liep achteruit toen de gages van bands maar bleven stijgen, door de teruglopende verkoop van cd’s, zag je een exponentiële stijging van de live gages van buitenlandse artiesten. Waar Wâldrock vroeger nog met een paar duizend gulden en veel enthousiasme georganiseerd kon worden, ligt de begroting van de afgelopen jaren ruim boven de half miljoen Euro. In 1997 bijvoorbeeld betaalde Waldrock 10.000 Mark voor de band Rammstein, de populariteit van die band is sindsdien weliswaar enorm gegroeid, maar de huidige gage vertegenwoordigd doorgerekend een waarde van meer dan het tweehonderdvoudige, voor Waldrock is een dergelijke band anno 2010 dus ook niet meer te halen.
In de afgelopen maanden heeft de organisatie onderzocht of een doorstart tot de mogelijkheden behoort, dit heeft geresulteerd tot het besluit om er definitief een punt achter te zetten. De organisatie kijkt terug op 22 mooie jaren en is trots op de ontwikkeling die het festival heeft doorgemaakt. Wat begon als een uit de hand gelopen idee van een paar eigenzinnige vrijwilligers in Jongerencentrum Kiehool te Burgum, groeide uit tot een evenement met internationale allure. Samen met honderden vrijwilligers is er in Burgum één van de gezelligste en grootste Metal-festivals van Nederland neergezet, hierbij had het Wâldrock festival als enige festival in Friesland landelijke uitstraling en een zeer internationaal karakter. Jaarlijks kwamen er tussen de 5.000 en 12.000 muziekliefhebbers naar het festival om te genieten van hardere muziekstijlen op de diverse podia. In totaal traden meer dan 400 bands op, waaronder Iron Maiden, Rammstein, Slayer, Heaven&Hell en Motörhead.
De organisatie bedankt de vrijwilligers, leveranciers, partners, sponsoren en de vaste groep bezoekers die zich jarenlang voor 200% hebben ingezet om het festival tot een succes te maken.

Organisatie Wâldrock
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Waldrock 2010

Bericht door MetalJan » wo jun 23, 2010 12:15 pm

Zeer jammer. Vond het altijd wel een leuk en gezellig festival. Was erbij in 1998 (tevens mijn eerste grote festival), 2001, 2002 en 2007.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Re: Waldrock 2010

Bericht door Rubicon » wo jun 23, 2010 2:32 pm

Heel jammer. Weer een goed festival definitief naar de kloten. Waldrock was gezellig en sfeervol. Gewoon een goed potje metal in een weiland. Jammer.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Waldrock 2010

Bericht door yowannuzz » wo jun 23, 2010 5:05 pm

Blijf toch een beetje moeite houden met die reden, hoor.

Erg jammer en een verlies voor het metalwereldje.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 23029
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Waldrock 2010

Bericht door dako » wo jun 23, 2010 5:26 pm

En Rob Trommelen is een hoerenzoon, dat mag ook best een keer gezegd worden.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waldrock 2010

Bericht door Edwynn » wo jun 23, 2010 5:47 pm

Het is inderdaad typisch dat in Nederland vrijwel alle grote festivals naar de kloten geholpen zijn en dat Rob Trommelen een naam is die je vaak tegenkomt.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Plaats reactie