Aphex Twin

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Oak
Berichten: 3718
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 10:40 pm

Aphex Twin

Bericht door Oak » ma mar 29, 2010 11:16 pm

Eens een nieuw topic over deze pionier, aangezien het andere topic (van Black No. 1, natuurlijk) een belachelijke introductie heeft en bovendien misschien net met zijn handje boven het oldtopic-moeras van metalfan uitsteekt.

Volgens mij kunnen veel mensen die metal luisteren ook Aphex Twin goed waarderen. Ik ben wel al een hele tijd bekend met de naam Aphex Twin (natuurlijk samen met het gros van de mensen geintroduceerd door Windowlicker en later de Chris Cunningham video van Rubber Johnny) maar verder heb ik er nooit echt aandacht aan besteed. Tot een maandje terug althans toen ik meer werk van deze kunstenaar opzocht.
Het oudere werk luister ik momenteel vaker dan het nieuwere. `Digeridoo` is een erg stijlvolle EP en het pakkende ´Richard D. James Album´ draai ik bijna dagelijks...
De psychotische `constructies` in de muziek waarvan je denkt ´hoe verzin je het???´, de orginele manier waarop hij zijn beats samenstelt, de progressieve manier van muziek maken...erg indrukwekkend.

Ik kan veel muziekstijlen goed waarderen, maar Aphex Twin blijft eigenlijk iets heel nieuws voor mij. Ik kan het best wel een muziekale openbaring noemen daardoor. Ik heb het idee dat Aphex Twin grenzen verlegt met zijn muziek, hoewel ik verder eigenlijk niet echt bekend ben met het `genre`. Zijn er vergelijkbare artiesten die ik eens kan uitchecken?

Iemand hier heeft hem wast wel een keer live mogen aanschouwen (Doir Festival afgelopen jaar?). Hoe is het om zijn concerten mee te maken?
Wat is jullie favoriete album en waarom?

[img]http://www.woodstock.com/peg/1292/thumb ... exTwin.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11738
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Aphex Twin

Bericht door Amibor » ma mar 29, 2010 11:56 pm

Ik heb hem op STRP festival gezien, was wel gaaf, maar samen met een andere DJ, dus toch niet helemaal wat ik wilde horen. Maar een jaar daarvoor zag ik hem in het Paard in Den Haag, en dat was even briljant als het geniaal was. Gekluisterd aan een scharlaken leeslampje met alleen zicht op zijn draaitafel toverde hij uit elke mouw wel een beat, ritme of nieuw subgenre. Echt alles aan electronica kwam voorbij, IDM, ambient, electro, tchno, UK hardcore, maar dan op zijn verdraaide manier. En het liep als een trein. Dat was wel een puike ervaring. Uitverkocht Paard, een hoop pils en iedereen die los ging, ja, fijn. Hij mag overigens wel eens wat nieuws uitbrengen, na het dubbelalbum Drukqs is het afgezien van wat lucratieve handel aardig rustig rond zijn releases.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
kneuz
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:47 am
Locatie: Den Haag

Re: Aphex Twin

Bericht door kneuz » wo mar 31, 2010 10:28 am

Ik ken alleen Selected Ambient Works en vind dat een geweldig album. Zou al z'n ander werk misschien ook maar eens moeten checken.
En live lijkt het me supergaaf, ik hoop dat hij ooit weer langs komt voor een concert.
M A X I M U M V O L U M E Y I E L D S M A X I M U M R E S U L T S

Gebruikersavatar
Scream filled Silence
Berichten: 1658
Lid geworden op: di mar 02, 2004 7:39 pm

Re: Aphex Twin

Bericht door Scream filled Silence » wo mar 31, 2010 6:57 pm

Ja absoluut een topartiest. Twee keer live gezien. Eerste keer was op het STRP festival, maar was eerlijk gezegd een deceptie. De tweede keer was op Dour Festival afgelopen jaar. 3D geluid geluid, superset van anderhalf uur, elk moment is vet, de opbouw fenomenaal, heb met open mond staan luisteren, waanzinnig goed! Op cd luister ik er eerlijk gezegd zelden naar.

The Chosen
Berichten: 4342
Lid geworden op: zo nov 14, 2004 1:55 pm
Locatie: Hilversum

Re: Aphex Twin

Bericht door The Chosen » vr apr 02, 2010 1:42 pm

Als ik een plaat van hem opzet is het toch altijd weer SAW. Zeer fijne plaat voor in de late uurtjes.

Plaats reactie