The Mission

Voor alle andere bands
Plaats reactie
wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

The Mission

Bericht door wyrm » zo okt 30, 2011 2:56 pm

Iemand hier bekend met The Mission (UK)? Een aantal jaren geleden nog headliner bij Pinkpop, nu onbekend bij het grote publiek...

Een, voor mij, geweldige band die balanceert op het randje tussen Gothic, New-wave, rock en (een heel klein beetje) sympho.
3 jaar geleden nam de band na 22 jaar afscheid. In een stampvolle Tivoli kwamen nog 1 keer alle klassiekers langs waarbij Simon Hinkler, gitarist van het eerste uur op een aantal nummers meespeelde.

Gisteren kwam de band toch nog een keer bij elkaar om te vieren dat dit jaar hun debuut cd 25 jaar geleden in de winkels lag. Ik was er bij en het was weer erg fijn! Deze keer met Simon Hinkler én Craig Adams! Dit betekende alleen maar nummers van de eerste paar cd's; a trip down memory lane. Hoop dat ze over 5 jaar weer zoiets doen (en dat Wayne Hussey snel met wat nieuw solowerk komt)!

Meer info:
The Mission was een Britse gothicrockband, gevormd in 1985 door leden van The Sisters of Mercy nadat die band uiteenviel. In de Verenigde Staten werd de band The Mission UK genoemd omdat er al een groep met de naam The Mission in de V.S. was.
De band werd gevormd door gitarist en zanger Wayne Hussey en bassist Craig Adams van The Sisters of Mercy, aangevuld door drummer Mick Brown van Red Lorry Yellow Lorry en Simon Hinkler van Pulp
The Mission heette eerst The Sisterhood en speelde nummers die oorspronkelijk waren geschreven voor de The Sisters of Mercy. Zanger Andrew Eldritch was tegen het gebruik van de naam The Sisterhood, onder meer omdat de fanclub van The Sisters of Mercy zo heette, en vormde daarom een muzikaal project dat onder de naam The Sisterhood een album en single uitbracht. De group moest hierdoor op zoek naar een nieuwe naam en koos The Mission.
De band tekende een platencontract voor zeven albums met Phonogram Records, bracht haar debuutalbum Gods Own Medicine uit en ging op tournee door Europa met The Cult, gevolgd door een Amerikaanse tournee in 1986.
De single Tower of Strength (1988), het grootste commerciële succes van de band, was afkomstig van het tweede album Children. De single bereikte nummer 12 in de Britse hitlijsten.
Tijdens de wereldtournee Children Play stond de band op het toppunt van haar roem. De bandleden vormden een glam rock-tributeband, The Metal Gurus, en namen samen met Noddy Holder en Jim Lea van Slade een cover op van Slades Merry Xmas Everybody. Desondanks ging het slecht met de band omdat constant ruzie uitbrak, culminerend in het vertrek van Simon Hinkler.
Met het derde album, Masque, veranderde de sound van The Mission van gothic rock naar een vrolijker popgeluid. De fans waren teleurgesteld en het album was een flop. Craig Adams verliet de band voor The Cult.
In 1993 had de groep een comeback, nu met Mick Brown, Wayne Hussey, gitarist Mark Gemini-Thwaite, bassist Andy Cousin en keyboardist Rik Carter, resulterend in het album Neverland. Na een korte tournee van onder andere België en Nederland besloot de band in 1996 om er een punt achter te zetten.
In 1999 herenigde Hussey de band (met Craig Adams, Mark Gemini-Thwaite en Scott Garrett van The Cult) om samen met Gene Loves Jezebel op tournee door de VS te gaan. Door het succes van deze tournee besloot de band door te gaan met een wereldtournee. The Mission speelde op een aantal Europese muziekfestivals en bracht in 2001 een nieuw album uit, Aura.
De bandleden wisselden frequent: Mark Gemini-Thwaite verliet de band in 2001 om op tournee te gaan met Tricky en werd vervangen met Rob Holliday (Sulpher, The Prodigy). In 2002 vertrok Craig Adams, om later bij The Alarm te gaan. Hij werd vervangen door Richie Vernon. Drummer Scott Garrett vertrok enkele maanden later en werd vervangen door Steve Spring. In 2005 kwam Mark Gemini-Thwaite weer terug naar The Mission.
De eerste dvd van de band, Lighting the Candles, kwam uit in 2005. Een nieuw album, God Is A Bullet, volgde in 2007.
In 2008 speelde de band vier afscheidsconcerten in Londen. Hussey besloot dat het genoeg geweest was en dat hij zich liever met soloprojecten wilde bezighouden. In april 2008 kwam Husseys soloabum Bare uit.

Discografie
Gods Own Medicine (1986)
First Chapter (1987)
Children (1988)
Carved in Sand (1990)
Grains of Sand (1990) - studiosessies
Masque (1992)
"No Snow, No Show" For The Eskimo (1993) - live-album
Sum and Substance (1994) - "best of"-album
Salad Daze (1994) - BBC Radio-sessies
Neverland (1995)
Blue (1996)
Resurrection (1999) - "best of"-album
Everafter (2000) - live-album
AurA (2001)
Aural Delight (2002)
Anthology (The Phonogram Years) (2006)
God Is A Bullet (2007)
I drink therefore I am

Bakema NL
Berichten: 540
Lid geworden op: do apr 21, 2011 2:22 pm

Re: The Mission

Bericht door Bakema NL » zo okt 30, 2011 3:28 pm

Ik vond het altijd wel aardig, maar nooit een cd gekocht. De voorganger van de band, the Sisters of mercy, vind ik wel geweldig........maar die heb ik eigenlijk net ontdekt, vorige maand kocht ik daar zo'n essentials pack van 5 cd's van voor 20 euro. Zo'n 25 jaar geleden kon ik nog niet zoveel met die muziek.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: The Mission

Bericht door Metalheank » zo okt 30, 2011 6:47 pm

The Mission vind ik wel okee. The Sisters of Mercy vind ik wel stukken beter, maar het eerste album en Children vind ik erg goed te luisteren. Het is een soort van gothic-variant op U2. Ik vind die pingelende gothic gitaarriffs die je ook op het debuut van the Sisters of Mercy hebt altijd erg tof.





twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Plaats reactie