Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Cranial
Berichten: 3986
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:43 pm
Locatie: Roosendaal

Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Cranial » vr okt 28, 2011 7:03 pm

iedereen kent ze wel, die albums waar niemand aan kan tippen (althans volgens jou) ;)
instant klassiekers, verplichte kost... noem ze hoe je wil, iedereen heeft ze en ze zijn verantwoordelijk voor een groot gedeelte van je huidige smaak...en wellicht levensveranderend....
na een lange discussie gisteren besloten om dit topic te maken.


kortom: wat zijn jouw ''gouden'' platen en waarom???

de mijne:

-Blasphemy - Fallen Angel of Doom (voor mijn huidige smaak en de dominante kant dezer dagen)
-Darkthrone - Transsylvanian Hunger (BM klassieker)
-Death - Leprosy (kreeg me de deathmetal in)
-Anthrax - Among the Living ( thrash klassieker)
Tullepetoanum Metallius

Gebruikersavatar
Tho
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo mei 16, 2010 4:08 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Tho » vr okt 28, 2011 7:45 pm

Dissection - Storm Of The Light's Bane/Where Dead Angels Lie
Metallica - Master Of A Down
Metallica - Ride The Lightning
System Of A Down - Toxicity
Blink 182 - Take Off Your Pants And Jacket
Children Of Bodom - Something Wild
Iced Earth - Something Wicked This Way Comes

Allen vanwege jeugdsentiment.
Laatst gewijzigd door Tho op vr okt 28, 2011 7:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Draconian » vr okt 28, 2011 7:49 pm

Iron Maiden - Number Of The Beast (album waardoor ik metal ben gaan luisteren)
Children Of Bodom - Hatebreeder (jeugdsentiment, compleet grijsgedraaid, ik ken volgens mij iedere seconde van het album uit mijn hoofd)
Cradle Of Filth - Midian (zie hierboven)
Alcest - Souvenirs D'Un Autre Monde (kippenvel van begin tot eind)
Explosions In The Sky - The Earth Is Not A Cold, Dead Place (meest ontroerende en emotionele album dat ik ken)
Shining - V: Halmstad (adembenemend)

Dit zijn de albums die direct in mij opkomen, maar er zijn er vast nog véél meer.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Seventh King of Edom
Berichten: 793
Lid geworden op: do mar 25, 2010 7:49 am
Locatie: Edom

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Seventh King of Edom » vr okt 28, 2011 8:13 pm

Cranial schreef:iedereen kent ze wel, die albums waar niemand aan kan tippen (althans volgens jou) ;)
instant klassiekers, verplichte kost... noem ze hoe je wil, iedereen heeft ze en ze zijn verantwoordelijk voor een groot gedeelte van je huidige smaak...en wellicht levensveranderend....
na een lange discussie gisteren besloten om dit topic te maken.


kortom: wat zijn jouw ''gouden'' platen en waarom???

de mijne:

-Blasphemy - Fallen Angel of Doom (voor mijn huidige smaak en de dominante kant dezer dagen)
-Darkthrone - Transsylvanian Hunger (BM klassieker)
-Death - Leprosy (kreeg me de deathmetal in)
-Anthrax - Among the Living ( thrash klassieker)
Ik heb er een paar:
Dark Funeral - Diabolis Interium (mijn eerste aanraking met bm voor zover ik weet)
Belphegor - Lucifer Incestus (Het is gewoon gaaf!)
Decrepit Birth - And Time Begins (Het ligt goed in het gehoord)
Dark Funeral - Vobiscum Sathanas (Mooi werk, vooral het nummer Slava Satan vind ik erg sterk)
Marduk - Heaven shall burn...when we are gathered
Mayhem - De mysteriis dom sathanas
Origin - Informis Infinitas Inhumanitas (Rammen, rammen, rammen!)
*Lijst kan verder worden uitgebreid en is dus onder voorbehoud*
Laatst gewijzigd door Seventh King of Edom op za nov 05, 2011 8:27 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door yowannuzz » vr okt 28, 2011 8:14 pm

Queen - The Miracle (ik begon ooit met Michael Jackson, maar al snel kwam Queen die me lieten horen dat gitaren en tempowisselingen behoorlijk interressant konden zijn)
Living Colour - Time's up (soundtrack van mijn laatste jaren op de middelbare school en eerste stap richting hardere muziek)
Metallica - Black Album (de volgende stap)
Sepultura - Chaos AD (eerste plaat met "grunts"die ik trok,en de plaat waarna het hek van de dam was)
Gojira - From Mars to Sirius (toen ik dacht dat ik het wel zo'n beetje doorhad qua hardere bands, kwam dit en blies me volledig uit mijn sokken en van mijn stoel)
Strapping Young Lad- SYL (op FOR wist ik niet wat me overkwam met SYL live, en vanaf toen was Devin mijn held)
Cryptopsy - ...And then you'll beg (de eerste stap op het pad van 1 van mijn favoriete genres, technische death)
The Gathering - Nighttime Birds (een tijdsbeeld, een soundtrack van het tweede deel van de jaren '90 en een plaat die me nog steeds kippenvel geeft)
Primordial - To the Nameless Dead (een plaat die qua intensiteit waarschijnlijk zijn gelijke niet kent, en sinds 2007 bij alle ijkpunten in mijn leven aanwezig is geweest)

En inderdaad, hier ontbreken een paar favoriete bands , toch denk ik dat dit een redelijk compleet lijstje is.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door fetuskiller » vr okt 28, 2011 8:20 pm

Pleurisy - Experience The Sacrilege (fantastisch album en ik heb er een paar zeer dierbare vriendschappen aan over gehouden)
Suffocation - Pierced From Within (Eerste kennismaking met de beste DM band ooit! Plaat gaat nooit vervelen)
Cryptopsy - Once Was Not (Deze plaat heeft er voor gezorgd dat het Cryptopsy logo voor goed op mijn arm staat. Een van mijn favoriete platen aller tijden!)

Deze drie vooral en dan nog veel meer :wink:
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
DORSTIG
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 7:55 pm
Locatie: achtmaal
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door DORSTIG » vr okt 28, 2011 8:48 pm

sick of it all-scratch the surface. (eerste aanraking met hardcore, saat nog steeds als een huis)
Life of agony-river runs red (gewoon een fantastische plaat)
Morbid angel-covenant (1 van mijn favoriete deathmetal platen)
Carcass-symphonies of sickness (staat wat mij betreft op eenzame hoogte in het goregrind genre)
Pantera-vulgar display of power ( 1 van de eerste albums die ik ooit kocht)
Machinehead-burn my eyes (idem)
Dissection-storm of the lights bane
Marduk-heaven shall burn
ignite-our darkest days (word ik nooit beu)
Obituary-slowly we rot

voornamelijke deze albums, al zijn er nog wel een paar albums die ik kan noemen.
ah , my good old trustworthy beer , my love for you will never die


Wiping my ass and finding no shit on the toilet paper is equal to a flawless victory in Mortal kombat.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door yowannuzz » vr okt 28, 2011 8:51 pm

Ignite - Our Darkest Days, natuurlijk !!

Een monument, en een plaat die me door moeilijke tijden heeft gesleept. Hoe kon ik die vergeten ?!?!
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door raymondK » vr okt 28, 2011 9:02 pm

Guns n' roses - Appetite for Destruction (Deze plaat kreeg me de hardere muziek in en zal voor altijd een van mijn favoriete platen blijven)
Metallica - Black Album ( Met deze cd was er geen weg meer terug)
Black Sabbath - Between heaven and hell ( Deze cd kreeg ik van een vriend van mij eind jaren negentig en wist niet wat me overkwam. Alles van deze cd vond ik geweldig de zang van Ozzy, de riffs en solo's van Iommi, de bas van Butler en de drums van Ward. Deze muziek heeft voor mij alles wat Heavy metal zo mooi maakt. Ook de nummers met Dio zijn geweldig by the way)
Death - Spiritual healing ( Dit bracht me in contact met death metal, samen met obituary. Chuck schuldiner was/is een fenomeen rip)
Pantera - Vulgar display of power ( Gehuurd bij de bibliotheek en gekopieerd naar cassettebandje en vervolgens grijsgedraaid [headbang] )

En zo zal ik er ook nog wel wat zijn vergeten, maar het zijn voornamelijk deze.

Bakema NL
Berichten: 540
Lid geworden op: do apr 21, 2011 2:22 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Bakema NL » vr okt 28, 2011 9:23 pm

Eens kijken, dit is mijn top 10 lijstje geloof ik.....blijft moeilijk zo'n lijstje, maar dit zijn allemaal toppertjes vind ik.

1. Agalloch - The Mantle (2002) Een absoluut meesterwerk waar het kippenvel me door op het lijf staat elke keer als ik het hoor. Net hiervoor had ik een downloadperiode, was helemaal de weg kwijt qua muziek en was alleen nog maar bezig met standaardmuziek. Maar gelukkig het licht gezien, door Within temptation nota bene die voor mij uit het niets leken te komen. Daarna flink op zoektocht gegaan naar dingen die aan me voorbij waren gegaan en daarbij verder de metal ingedoken, het grunten leren apprecieren en bij bands uitkomen als Tristania, Sirenia, Penumbra, The sins of thy beloved, Arch enemy, Dark tranquility, etc etc etc.........einde van het tijdperk "hair/glam metal" en de horizon verbreden......na een paar jaar onzinnig bezig geweest te zijn dook ik een best wel andere richting in qua muziek.

2. Prince and The Revolution - Purple Rain (1984) Ik heb een hekel aan het woord/begrip fan, maar als ik er bij in de buurt kwam dan was het toch wel met deze man. Fantastische plaat en eigenlijk een soort rode draad in mijn muzikale interesses. Deze man speelt alles, kan alles en dit album is toch zijn hoogtepunt......voor Prince zijn oeuvre geldt, het rockt, het funkt, het is dance, het zijn ballads, jazzy, bluesy, alles. De versmelting van blank en zwart, qua muziek kom ik daar vaak op uit. En ik was best al wat met muziek bezig toen op 13-jarige leeftijd, maar dit was toch wel het startsein voor echt serieus muziek luisteren en eigenlijk de start van mijn puberjaartjes.

3. Ellis Beggs & Howard - Homelands (1988) Een enorm ondergewaardeerde band met de bassist van Kajagoogoo (woehahah) in de gelederen. Slechts een cd, maar wat voor een ! Deze draait nog steeds regelmatig rondjes in de speler. Een bescheiden hitje met Big bubbles, no troubles......een dance-track. En meteen de enige op het album, de rest is gewoon meer dan behoorlijk lekker gitaar-georienteerd. Vandaar dat de cd/band flopte, want de meeste dance-liefhebbers schrikken zich het lazarus als ineens de gitaren tevoorschijn komen. Onwijs lekkere cd is dit en wederom een versmelting van blank en zwart.

4. Tristania - Beyond the Veil (1999) Sirenia had ik net eerder ontdekt, via de enige ballad die op hun 1e album stond. Daarna ontdekt dat Morten Veland eerst in Tristania zat, ook even geluisterd en helemaal om, hoe had ik ooit deze muziek kunnen missen........tijd om de schade in te halen en dat heb ik dubbel en dwars gedaan. Dit album is fabelachtig goed. Hard/zach/mooi.....en dat prachtige vioolwerk er bij en die stem van Vibeke, de grunts van Veland, die mooie contrasten......geweldig.

5. Lenny Kravitz - Let Love Rule (1989) Bam!! Ineens was hij er. Wat een rare clip, een soort rattenvanger van Hamelen met die hoge hoed, maar ergens heeft het wel wat. Nog een keer die clip gezien en nog een paar keer en elke keer werd het beter, tot het moment dat ik het gewoon geweldig vond, wat een nummer dat "Let love rule". De cd gekocht en compleet omver geblazen, wat een prachtmuziek. Super-cd van alweer die mengelmoes van blank en zwart.............het is een soort rode draad in mijn muzikale voorkeur.
Rond deze tijd begon ik de hardrock te ontdekken........na altijd wel dingetjes als Bon Jovi, Europe, Queen, ZZ top en zo leuk gevonden te hebben. Daarvoor zat ik echt in de rap/hiphop/dance en met Prince ook een oor bij soms toch wel erg lekker vet gitaarwerk. Ik raakte toen bevriend met 2 echte olskool hardrockers en via hen leerde ik dingen kennen als Rush, Cinderella, Queensryche, etc etc. Ook zie ik deze cd als een soort beginpunt van volwassenheid, ik ging net 18 al samenwonen.

6. Draconian - Where Lovers Mourn (2003) Zo'n album waar ik me van afvroeg of die in de top 10 moest. En ja, toch wel. Wat een sfeer wordt hier neergezet, lekker traag en slepend. En dat eerste nummer, lekker lang, met die geweldige climax. En teksten als "I slowlyyyy.....booowwww....my froooozen.....featuressss" en die hemelse stem "In grief, in sadness and in woe"...........ik kan er helemaal in weg zinken, zo lust ik ze wel.

7. Alice in Chains - Dirt (1992) De grunge was aan mij wel besteed. Het was even anders dan de hardrock die we tot dan toe hadden. En deze gasten vind ik er met kop en schouders boven uit steken, veel meer dan bv. een Nirvana. Die ijzingwekkende stem van Layne Staley gaat echt door merg en been. Destijds vond ik dit keihard en was het best even slikken. Maar veel muziek moet je leren luisteren en als dan dat kwartje valt dan is het meteen ook echt goed. De start van grunge staat voor mij voor mijn diensttijd.......lui zittend in het verbindingscentrum kwamen de eerste clips van Nirvana en Pearl jam voorbij, wat ik een paar keer moest horen om te gaan waarderen. Ietsje later kwam Alice in chains en die vond ik nog even beter.

8. Stress - Stress (1991) Nog zo'n onwijs ondergewaardeerde band met maar 1 cd op naam (en een doorstart onder de naam Inqubator in 1997). Neo-psychedelische retro-rock......of zoiets....raakvlakken met Lenny Kravitz....die ook meespeelt op die latere Inqbator cd (cirkeltje rond). Twee belachelijk goeie tracks zijn Daytime believer en Red sun. En ook weer die blank/zwart verhouding. Die duidelijk zwarte basspeler en af en toe lekker scheurende gitaren. Zo'n afwijkende plaat tussen alle hardrock wat ik toen luisterde.

9. Jean Michel Jarre - Oxygene (1976) Het meesterwerk van de synthesizer-goeroe. Dit kan ik altijd horen, wat een prachtwerk is dit. Enige echt electronische/instrumentale in mijn lijst en nog even sterk als toen het uitkwam (zelf ontdekte ik het een jaar of 8 later) en het is al zo oud als wat eigenlijk. Ik had het een jaar terug of zo aanstaan, op behoorlijk buur-onvriendelijk volume en er kwamen twee jonge gasten (in de 20), van die house/dance/trance liefhebbers, wat ophalen bij me en die vonden het geweldig wat ze hoorden.......niet slecht voor zo'n oud werkje.

10. Sólstafir - Köld (2009) Een nog recente parel. Een band die ik ontdekte toen ze een paar meter van me af live stonden te spelen. In de Kade Zaandam. Ik wist niet zo goed wat ik er van moest denken, heel apart, had wel wat, maar helemaal bevatten deed ik het nog niet. Thuisgekomen direct online wat van hen opgezocht en nog eens beluisterd, nog eens en nog eens.............conclusie : briljant !! Het kwartje was wederom gevallen, na een aantal luisterbeurten......nu wil ik ze nog een keer live zien, wat een ongelooflijk goeie band is dit.

En Solstafir is zo'n krent in de pap. Qua metal vind ik het op het moment allemaal wat minder spannend, met soms zo'n uitschieter als dit Solstafir, of een Falloch bijvoorbeeld. En ik ben weer iets breder aan het kijken, haal allerlei heerlijk oud funk-werk en koop aardig gevarieerd op het moment. Het lijkt wel of ik eens in de 10 jaar of zo wat van richting verander qua muziek, onbewust en zonder alle "oude" muziek af te schrijven.

Affijn, mijn lijstje dus. :)

Gebruikersavatar
Seventh King of Edom
Berichten: 793
Lid geworden op: do mar 25, 2010 7:49 am
Locatie: Edom

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Seventh King of Edom » vr okt 28, 2011 9:37 pm

DORSTIG schreef:Marduk-heaven shall burn
Hoe kon ik deze vergeten?

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door cataclysm child » za okt 29, 2011 12:47 am

Darkthrone - A Blaze in the Northern Sky => Omdat het naar mijn mening de beste traditionele black metal plaat ooit is. Tevens mijn eerste Darkthrone plaat die ik kocht.

Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon => Mijn eerste kennismaking met black metal. Voor velen een rukplaat, voor mij blijft dit na al die jaren nog steeds briljant.

Evoken - Antithesis of Light => Voor mij dé definitie van een perfecte funeral doom plaat waar de wanhoop van afstraalt en toch krachtig klinkt. Bevindt zich maandelijks in m'n cd-speler.

Limbonic Art - Moon in the Scorpio => Sorry Emperor, maar dit is veruit de beste symphonic black metal plaat ooit. Telkens een emotionele belevenis zowaar.

Metallica - Ride The Lightning => Metallica was, zoals bij zovelen, een band waar het voor mij oa mee begon. Dit album behoeft weinig uitleg, ik geraak het simpelweg nooit beu.

Nile - In Their Darkened Shrines => Originaliteit in death metal? Bij deze plaat ontdekte ik dat dat mogelijk was. God, wat is dit een meesterlijk werk.

Rammstein - Mutter => Omdat het m'n eerste 'metal' cd was die ik ooit kocht. Ik luister er niet vaak meer naar (meestal kies ik voor Herzeleid), maar als ik hem nog eens in de speler steek is het toch telkens opnieuw genieten tot en met.

The Ruins of Beverast - Unlock The Shrine => Zelden zo'n dreigende, speciale, originele en gevarieerde black metal plaat gehoord als deze. Ik was compleet overdonderd toen ik Unlock the Shrine voor het eerst hoorde en besefte toen al dat dit een moderne black metal klassieker zou worden.

Woods of Desolation - Torn Beyond Reason => Ondanks dat deze plaat pas dit jaar is uitgekomen mag ie er al bij staan. De schoonheid van deze depressive black metal plaat is enorm, vooral het nummer Somehow... jongens toch. Heeft me dit jaar al vaak door lastige momenten geholpen.


Zo, dat is het een beetje. Ik zou nog veel meer platen kunnen opnoemen die me keer op keer kippenvel bezorgen, maar dit zijn de voornaamste platen die toch wel iets beteken(d)en in mijn 'metalbestaan'. Bepaalde platen zijn ondertussen niet meer het favoriete werk van de betreffende band (Dimmu Borgir, Rammstein), maar hebben wel een belangrijke rol voor mij gespeeld, en dat telt toch ook.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Cranial
Berichten: 3986
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:43 pm
Locatie: Roosendaal

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Cranial » za okt 29, 2011 1:23 am

cataclysm child schreef: Evoken - Antithesis of Light => Voor mij dé definitie van een perfecte funeral doom plaat waar de wanhoop van afstraalt en toch krachtig klinkt. Bevindt zich maandelijks in m'n cd-speler..
alleen zo jammer dat het een doom/death plaat is :P

dan zeg ik zo'n beetje alles van Mournful Congregation :mrgreen:
Tullepetoanum Metallius

Old Mhb
Berichten: 378
Lid geworden op: za dec 30, 2006 7:31 am
Locatie: Lokeren

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Old Mhb » za okt 29, 2011 7:19 am

Iron Maiden : The Number of the beast omdat die goed is.
Motörhead : Ace of Spades omdat die heel goed zijn.
Fear of God: Within The Veil: 1 van de beste schijven in mijn kast
Nirvana: Nevermind: De eerste die ik samen met men ex ging kopen.
Noordkaap: Een heel klein beetje oorlog : Goede titel die de relatie met de ex beschrijft
Rainbow: Long live rock n roll: Daarmee ben ik de zuippartij begonnen om het feit te vieren dat de ex gaan lopen was.
Monstermagnet: Spine of Godz: omdat ik men schoonmoeder, het opperkreng, daar heel hard mee op de zenuwen kon werken.
Therion: Vovin: was de eerste operametal die ik hoorde en ik vond het heel vernieuwend
Lacrimosa: De livealbums: Ik hou erg van deze band
Pink Floyd: idem als Lacrimosa
Wallop: Metallic Alps omdat niemand uit men vriendenkring die goed vind en ik wel
Metallica: Load en Reload omdat iedereen uit men vriendenkring die goed vind en ik niet
Gunslinger: Gunslinger: omdat die klinkt als Motörhead in de begindagen en met dank aan de review van Metalfan
Holy Moses: Finished with the dogs omdat Sabina een heel goede jeugdvriendin van me was.
Lou Reed en Metallica:Lulu: omdat de duistere hatelijke kant van men hart na lange tijd eindelijk iets heeft om zich op uit te leven.
Alle goede metal en hard rockplaten omdat die mijn saai leventje plezieriger maken en het een band vormt met andere mensen die dezelfde muziek koesteren.
Vlaming in hart en nieren. Tot nader order belg onder dwang.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Heyoka » za okt 29, 2011 10:22 am

Ik heb een heel ander lijstje. Waarschijnlijk omdat ik nooit gedumpt ben door een vrouw.

Body Count - Born Dead: Hiermee werd voor mij de overstap van rap naar metal makkelijker gemaakt (daarbij moeten ook Rage Against the Machine - titelloos en Life of Agony - river runs red ook genoemd worden)
Sepultura - Chaos AD: na een vage tape die in mijn stereo was blijven hangen na een feestje (geen chaos ad) werd ik nieuwsgierig naar metal. Chaos AD was de eerste metal cd die ik kocht.
Moonspell - Wolfheart en Irreligious: compleet grijs gedraaid. Vaker gehoord dan de bandleden zelf vermoed ik
Limbonic Art - Moon in the scorpio: gruwelijke cd
Darkthrone - A blaze in the northern sky: bm zoals het hoort
Wolves in the throne room - Malevolent grain: de andere albums had ik hier ook prima kunnen neerzetten, maar ik zet deze EP hier neer omdat het eerste nummer kaas gaaf is
Nirvana - het gehele oeuvre: ware kunst. Ben ik veel te laat gaan inzien.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Satyr » za okt 29, 2011 10:41 am

Sear Bliss - Phantoms. Geweldige plaat, terwijl de rest van Sear Bliss echt verschrikkelijk slecht is.
Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk. Beste plaat van Emperor, feit.
The Wounded - Atlantic, één van de weinige cd's die ik helemaal luister als 'ie opstaat.
Limbonic Art - Ad Noctum/Dynasty of Death, misschien wel beter dan Moon in the Scorpio?

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Heyoka » za okt 29, 2011 10:55 am

Satyr schreef: Limbonic Art - Ad Noctum/Dynasty of Death, misschien wel beter dan Moon in the Scorpio?
Nee.
Hoewel The Dark Paranormal Calling een fenomenaal nummer is.

Ik had mijn lijstje hierboven natuurlijk The angel and the dark river en Like gods of the sun van My Dying Bride nog moeten noemen.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Nynke
Berichten: 2573
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 4:55 pm
Locatie: Vries
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Nynke » za okt 29, 2011 12:37 pm

Nile - In Their Darkened Shrines. Het eerste extreme metalalbum dat ik ooit kocht en nog steeds vind ik het erg goed.
The Ruins Of Beverast - Unlock The Shrine. Al sinds zn verschijning eind 2004 een van mn favoriete albums; een van de releases die mn interesse in ('underground') black metal aanwakkerden.
Funeral Procession - s/t. Ik kocht dit album min of meer blind, had vaag een sample gehoord, maar verder niet. Toen ik het album voor het eerst hoorde, was het meteen goed.
Truppensturm - s/t EP. Kwam tegelijk met het FP album aan, ook zo goed als geheel onbekend, ook 100% goed. Verantwoordelijk voor mn huidige interesse in "war metal".
Teitanblood - Ik bestelde dit album met het gevoel dat het wel eens heel goed zou kunnen zijn en dat was het zeker! Het hernieuwde ook (samen met Grave Miasma) mn interesse in death metal.

Gebruikersavatar
AmnesJAn
Lult over cdtjes
Berichten: 8415
Lid geworden op: di okt 28, 2003 8:19 pm
Locatie: Een heel klein dorp tussen Roermond en Venlo

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door AmnesJAn » za okt 29, 2011 12:40 pm

Dissection - Storm Of The Light's Bane: dit album is in mijn ogen pure perfectie, er is niks wat dit album nog beter zou kunnen maken.
Slayer - Reign In Blood: ook perfectie, veel bands zijn sneller en harder, maar de ongetemde agressie en kwaadaardigheid van album zijn nooit overtroffen.
Sentenced - The Cold White Light: ontzettend mooie plaat die me ook door moeilijkere tijden heengetrokken heeft.
Funeral Mist - Salvation: zo ziek en gitzwart heb ik het eerder nooit gehoord.
Darkthrone - Transilvian Hunger: de ultieme black metal plaat, doods, nihilistisch, kapot en verachtend.
Primordial - The Gathering Wilderness: door deze plaat ben ik fan geworden van de band, The Coffin Ships is een meesterwerk.
Alice In Chains - Dirt: de effecten van drugs zijn nog nooit zo geniaal in muziek omgezet, in de juiste setting krijg je bij deze plaat puur van de muziek een trip.
Guns 'n Roses - Appetite For Destruction: zo geniaal is de band daarna nooit meer geweest, rauwe rock 'n roll waardoor je zin krijgt in elke vorm van asociale lol.
Watain - Lawless Darkness: een moderne klassieker, met deze plaat heeft Watain een monster afgeleverd dat de concurrentie voor de komende paar jaar terug de oefenruimte in schopt.
Motörhead - Alles: omdat Lemmy God is.
לֹא אעבוד

Gebruikersavatar
Cranial
Berichten: 3986
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:43 pm
Locatie: Roosendaal

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Cranial » za okt 29, 2011 12:43 pm

AmnesJAn schreef:Motörhead - Alles: omdat Lemmy God is.
AMEN!
Tullepetoanum Metallius

Gebruikersavatar
Moredhel
Berichten: 781
Lid geworden op: di apr 01, 2003 11:51 pm
Locatie: Borne

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Moredhel » za okt 29, 2011 1:15 pm

Iron Maiden - Powerslave (ik trok die LP van m'n pa uit de kast omdat de cover me al enorm aan stond :D )
Iron Maiden - Number of the Beast
Iced Earth - Alive in Athens
Cradle of Filth - Midian (m'n eerste cd van die lui)
Nazgul - De Expugnatione Elfmuth (want is een Russische cd die nooit buiten Rusland verkocht had mogen worden, ik heb hem via Ebay van een Canadees die hem weer van een Estse kameraad had :mrgreen: ). Verder heb ik nooit zo'n vage stem gehoord... "huuuuuhuuuuuuuhuuu!!!!". De muziek is ook absoluut geniaal!
Annihilator - Carnival Diablos
Threshold - Dead Reckoning
Wolves in the Throne Room - Two Hunters (zelden zo'n sfeervol album gehoord!)
The Offspring - Americana (Tja, ik was een tiener toen dat album uitkwam :mrgreen: )
Guns 'n Roses - Appetite for Destruction
Children of Bodom - Follow the Reaper
Nazareth - Razamanaz (heerlijke rock 'n roll/hardrock-plaat!)
Violent Work of Art - The Worst is yet to come (stond jaren geleden in z'n geheel op mp3.com, de bandnaam had wel wat en de muziek is lekker!)
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi.

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Satyr » za okt 29, 2011 1:18 pm

Bakema NL schreef:1. Agalloch - The Mantle (2002) Een absoluut meesterwerk waar het kippenvel me door op het lijf staat elke keer als ik het hoor.
Bedankt voor de tip :D Klinkt goed, net als Marrow of the Spirit.

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » za okt 29, 2011 2:39 pm

Andrew W.K. - I Get Wet
The Prodigy - Fat of The Land
No Use For A Name - More Betternes
Blink 182 - Enema of The State
Yann Tiersen - Amelie soundtrack
Opgezwolle - Eigen Wereld
The Offspring - Americana
Muse - Origin of Symmetry
Rise Against - Revolutions Per Minute
Boudewijn De Groot - Best Off

Deze albums hebben door de jaren heen wel zo'n beetje mijn muziek smaak bepaald denk ik.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door fetuskiller » za okt 29, 2011 2:43 pm

Wat is er eigenlijk met jou Dissection verslaving gebeurt, Nightwing?
Als ik het me goed herinner had je zo'n beetje alles... Luister je het nu nog wel eens? (Vraag ik me gewoon af)
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Gijscoman » za okt 29, 2011 3:15 pm

The Who - Who Are You? (Ik weet nog dat ik 'm kreeg. M'n vader had 'm gekocht voor me, nadat ik Tommy had geleend van hem. Het was mijn eerste CD! Ik heb deze CD maanden lang geluisterd. Elke dag weer! Door vele als een zwak album beschouwd, maar door mij geliefd.)
The Who - Live at Leeds (Het beste live-album ooit!!! Geweldig! Ik luister het nog zo vaak!)
Pink Floyd - Meddle (Echoes! Dat is genoeg uitleg.)
Black Sabbath - Black Sabbath (Hierdoor ben ik Metal gaan luisteren!)
Lamb Of God - Sacrament (Hierdoor Grunt leren waarderen)
Immortal - Sons Of Northern Darkness (Mijn kennismaking met Black Metal)

Er zijn er vast nog veel meer, maar daar kom ik nu ff niet op :)

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » za okt 29, 2011 3:18 pm

fetuskiller schreef:Wat is er eigenlijk met jou Dissection verslaving gebeurt, Nightwing?
Als ik het me goed herinner had je zo'n beetje alles... Luister je het nu nog wel eens? (Vraag ik me gewoon af)
O ja hoor zet het nog weleens op, ik heb alleen die collectie wel weg gedaan. Net als de rest eigenlijk. Heb niet veel meer over. Ik was metal even flink beu toen even, en in een opwelling alles weg gedaan. Ach nu luister ik er weer genoeg naar en ga ik er ook weer heen.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door fetuskiller » za okt 29, 2011 3:25 pm

nightwing schreef:
fetuskiller schreef:Wat is er eigenlijk met jou Dissection verslaving gebeurt, Nightwing?
Als ik het me goed herinner had je zo'n beetje alles... Luister je het nu nog wel eens? (Vraag ik me gewoon af)
O ja hoor zet het nog weleens op, ik heb alleen die collectie wel weg gedaan. Net als de rest eigenlijk. Heb niet veel meer over. Ik was metal even flink beu toen even, en in een opwelling alles weg gedaan. Ach nu luister ik er weer genoeg naar en ga ik er ook weer heen.
Mafkees! Ik snap best dat je het een keer beu wordt. Ik heb ook wel eens momenten dat ik het zat ben en zit ik een week aan de electronische shit, maar alles weg doen? Dat is nogal een stap, gast... Geen spijt van intussen?
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
goddethroned
Berichten: 1483
Lid geworden op: za jul 16, 2005 2:50 pm
Locatie: Heino

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door goddethroned » za okt 29, 2011 3:32 pm

Moredhel schreef: The Offspring - Americana (Tja, ik was een tiener toen dat album uitkwam :mrgreen: )
Ik heb precies hetzelfde. Ik luister dit album nog vaak, het allereerste 'harde' album dat ik ooit gekocht heb.

Verder passen in dit lijstje de volgende albums:
Metallica - Kill 'm All + Master of Puppets
Dismember - Massive killing capacity
Pro-Pain - Shreds of Dignity
Slipknot - Slipknot
Sepultura - Beneath the remains
Emperor - Anthems to the welkin at dusk
The Offspring - Americana
Slayer - Show no mercy
My Dying Bride - The dreadful hours
Katatonia - Viva Emptiness
Iron Maiden - Somewhere in time
Mercenary - 11 Dreams
Manegarm - Vredens tid

Stuk voor stuk albums die een speciaal plekje innemen bij mij voor de meest uiteenlopende redenen. Sommige omdat het de eerste aanraking met metal was, mijn interesse wekte voor nieuwe stijlen of albums die ik eigenlijk alleen in bijvoorbeeld de herfst of lente opzet.
[i]In the shadow of the light from a black sun
Frigid statue standing icy blue and numb
Where are the frost giants I've begged for protection?
I'm freezing [/i]

Old Mhb
Berichten: 378
Lid geworden op: za dec 30, 2006 7:31 am
Locatie: Lokeren

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Old Mhb » za okt 29, 2011 9:55 pm

Voor Moredhel en Goddethroned: Ik ben een ouwe zak en vond The Offspring best wel leuk. Geen reden om je te schamen. Iedereen heeft een Springplank nodig. Voor de mensen die Fear of God niet kennen: Within the veil is echt een aanrader.

Amnesjan: Of Lemmy god is weet ik niet, maar hij komt erg dik in de buurt. Het album Gunslinger van Gunslinger is echt een aanrader als je houd van de stijl van het eerste album.
Vlaming in hart en nieren. Tot nader order belg onder dwang.

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » zo okt 30, 2011 10:47 am

fetuskiller schreef:
nightwing schreef:
fetuskiller schreef:Wat is er eigenlijk met jou Dissection verslaving gebeurt, Nightwing?
Als ik het me goed herinner had je zo'n beetje alles... Luister je het nu nog wel eens? (Vraag ik me gewoon af)
O ja hoor zet het nog weleens op, ik heb alleen die collectie wel weg gedaan. Net als de rest eigenlijk. Heb niet veel meer over. Ik was metal even flink beu toen even, en in een opwelling alles weg gedaan. Ach nu luister ik er weer genoeg naar en ga ik er ook weer heen.
Mafkees! Ik snap best dat je het een keer beu wordt. Ik heb ook wel eens momenten dat ik het zat ben en zit ik een week aan de electronische shit, maar alles weg doen? Dat is nogal een stap, gast... Geen spijt van intussen?
Nee niet echt, verkoop zoiezo al me cd's omdat ik eigenlijk alleen nog maar vinyl draai. Af en toe maar een cd=tje. Van sommige platen heb ik nog wel spijt dat ik het heb verpatst maargoed ken ik altijd weer terugkopen. Ik heb nog bergen shirts liggen die ik ook niet meer draag maar kom er maar niet vanaf hehe.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
Cranial
Berichten: 3986
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:43 pm
Locatie: Roosendaal

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Cranial » zo okt 30, 2011 1:08 pm

nightwing schreef:
fetuskiller schreef:
nightwing schreef: O ja hoor zet het nog weleens op, ik heb alleen die collectie wel weg gedaan. Net als de rest eigenlijk. Heb niet veel meer over. Ik was metal even flink beu toen even, en in een opwelling alles weg gedaan. Ach nu luister ik er weer genoeg naar en ga ik er ook weer heen.
Mafkees! Ik snap best dat je het een keer beu wordt. Ik heb ook wel eens momenten dat ik het zat ben en zit ik een week aan de electronische shit, maar alles weg doen? Dat is nogal een stap, gast... Geen spijt van intussen?
Nee niet echt, verkoop zoiezo al me cd's omdat ik eigenlijk alleen nog maar vinyl draai. Af en toe maar een cd=tje. Van sommige platen heb ik nog wel spijt dat ik het heb verpatst maargoed ken ik altijd weer terugkopen. Ik heb nog bergen shirts liggen die ik ook niet meer draag maar kom er maar niet vanaf hehe.
doe eens een lijst via pm? mischien kan ik er wat kopen of je aan mensen helpen die je er graag vanaf helpen ;)
Tullepetoanum Metallius

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » zo okt 30, 2011 1:13 pm

Hier een oud lijstje wat ik nog vond, misschien ligt er nog wel meer maar ik ben nu te brak om te zoeken hehe.

Machine Head – The More Things Change XL
Mayhem – De Mysteriis Dom Sathanas XL SLEEVELESS
Metallica – Allover Print XL
Avulsed – Tour ’96 with Sinister XL LONGSLEEVE
Aaltjesrock 2005 XL
Nunslaughter – Waiting To Kill Christ XL WHITE
Papa Roach – Infest XL LONGSLEEVE
Mortiis – Ferden og Kallet XL
Morbid Angel XL SLEEVELESS
Cryptopsy – Once Was Not tourshirt XL
Behemoth – Sventevith XL LONGSLEEVE
Slipknot XL LONGSLEEVE
Pungent Stench – Club Mondo Bizarre XL
Burzum – Det Som Engang Var XLLONGSLEEVE
Katafalk – Storm Of The Horde XL
Behemoth – New Aeon Musick XXL (valt al XL)
Machine Head – Logo XL
Wacken 2006 L
www.last.fm/user/robenroll

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » zo okt 30, 2011 1:13 pm

* dubbelpost
www.last.fm/user/robenroll

Oak
Berichten: 3718
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 10:40 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Oak » zo okt 30, 2011 2:25 pm

Pearl Jam - Ten. Mijn eerste album ooit (ik was 6 of 7 en zat met open mond samen met mijn pa op TV te kijken hoe Eddie zichzelf het publiek in liet vallen op Pinkpop '92). Tot op heden draai ik dit album nog vrij regelmatig.

Tool - Lateralus. Een album dat me heeft doen motiveren om over bepaalde dingen na te denken. Bovendien een van de weinige albums die mij een kosmisch gevoel van eeuwigheid geeft.

16 Horsepower - Folklore. Tien jaar terug hoorde ik het nummer ´Sinnerman´ op de zondagse EO radio. Ik heb nog drie jaar na dato dat nummer regelmatig in mijn kop gehad en gezocht van wie het in godsnaam was. Uiteindelijk ben ik er dus uit gekomen. Landmark.


Verder zijn ook nog van veel betekenis voor mij:

Forseti - Erde
Agalloch - The Mantel
My Dying Bride - Songs of Darkness, Words of Light
Spinvis - Dagen van Gras, Dagen van Stro
Clint Mansell - The Fountain OST
Manu Chao - Baionarena

Gebruikersavatar
Orphe
Berichten: 4610
Lid geworden op: do nov 11, 2004 4:01 pm
Locatie: Sittard

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Orphe » zo okt 30, 2011 4:35 pm

nightwing schreef:
Nee niet echt, verkoop zoiezo al me cd's omdat ik eigenlijk alleen nog maar vinyl draai. Af en toe maar een cd=tje. Van sommige platen heb ik nog wel spijt dat ik het heb verpatst maargoed ken ik altijd weer terugkopen. Ik heb nog bergen shirts liggen die ik ook niet meer draag maar kom er maar niet vanaf hehe.
Van bergen shirts maak ik tegenwoordig dekens. Allemaal logo's op een deken en aan de muur hangen, of onder slapen. Het kan allemaal. Zo hoef ik (en anderen) mijn shirts niet weg te doen en heb ik toch nog iets leuks en bruikbaars.

OT;

Er bands als Agalloch, Nile, Alcest, Children of Bodom, Wolves in the Throne Room, Anathema, Iron Maiden, A Perfect Circle, Opeth. Die kunnen me nooit vervelen, op wat nieuwer werk na misschien. Ik heb niet erg veel cd's (stuk of 250) dus de meeste heb ik dan ook weloverwogen gekocht. De meeste zijn me dierbaar.

De albums die me toch het meest doen zijn deze;

Nirvana - Nevermind. Een van de eerste cd's die ik ooit heb gekocht. Jeugdsentiment van de bovenste plank. En tja, blijft een klassieker.
Amorphis - Tales From The Thousand Lakes. Het markeert een duidelijke omslag in mijn smaak qua metal. Vanaf toen werd het iets volwassener, of wat meer richting de death en black.
Dissection - Storm Of The Light's Bane/Where Dead Angels Lie. Hetzelfde verhaal als bij Amorphis. Ik weet niet of ik de cd in dezelfde periode heb aangeschaft, maar ik heb er wel hetzelfde gevoel bij. Geweldige plaat.
Ignite - A Place Called Home. Daar hangt een dierbare herinnering aan een overleden vriend aan vast. Dat album weet me verder ook nooit te vervelen.
"What is it with you and banging monsters"

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Siego » zo okt 30, 2011 4:55 pm

Muse - Origin Of Symmetry.
Deed me beseffen hoe mooi muziek kan zijn. Wat een album.

Offspring - Americana.
M'n eerste 'alternatieve' album. De opmars naar de punk, metal en hardcore.

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » zo okt 30, 2011 6:44 pm

Orphe schreef:
nightwing schreef:
Nee niet echt, verkoop zoiezo al me cd's omdat ik eigenlijk alleen nog maar vinyl draai. Af en toe maar een cd=tje. Van sommige platen heb ik nog wel spijt dat ik het heb verpatst maargoed ken ik altijd weer terugkopen. Ik heb nog bergen shirts liggen die ik ook niet meer draag maar kom er maar niet vanaf hehe.
Van bergen shirts maak ik tegenwoordig dekens. Allemaal logo's op een deken en aan de muur hangen, of onder slapen. Het kan allemaal. Zo hoef ik (en anderen) mijn shirts niet weg te doen en heb ik toch nog iets leuks en bruikbaars.
Die Ignite is ook een goeie ja! Maar ik slaap onder een groot kunstwerk van Herman Brood, vind ik toch wat mooier als die boze shirts die ik nog over heb van lijken en omgekeerde kruizen :P
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
Orphe
Berichten: 4610
Lid geworden op: do nov 11, 2004 4:01 pm
Locatie: Sittard

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Orphe » zo okt 30, 2011 8:17 pm

Och, ik word altijd heel gelukkig als ik 's ochtends wordt begroet door dood en verderf;)
"What is it with you and banging monsters"

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door nightwing » zo okt 30, 2011 9:26 pm

Ach als ik s ochtends een keer met een kater wakker word is het misschien wel fijn dat je niet de enigste in bed bent die zich zo voelt als hun eruit zien als lijk.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
Scream filled Silence
Berichten: 1658
Lid geworden op: di mar 02, 2004 7:39 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Scream filled Silence » ma okt 31, 2011 8:23 pm

Ah, leuk topic! Mijn bijdrage:

Sigur Ross - Takk
Eigenlijk is gaat heel het repetoire van Sigur Ros mij enorm aan het hart. Alles wat die jongens aanraken veranderd in goud. Goud dat je aanraakt, een aai over je bol geeft, je weg laat dromen ... een klein stukje hemel op aarde.

Mono - You are there
Als er een band is die spanningsopbouw begrepen heeft is het mono. Ik heb de muziek van Mono altijd beschreven als een zee dat van eb in vloed veranderd. Het begint rustig kabbelend en bouwt heel geleidelijk stapje voor stapje op. Tot het moment komt de golven niet meer verder rollen maar gaan vallen. Vanaf dat moment bouwt de climax verder en blijft het zich overtreffen. Heb de band 3 keer live gezien en elke keer was het een onwijze belevenis!

Godspeed you black emperor - Lift your skinny fists like antennas to heaven
Een verhaal vertellen door muziek. Beelden en emoties die als een verhaal of een film aan je voorbij gaan. Je meevoert in melancholie en eenzaamheid. Dat is waar Godspeed you black emperor in uitblinkt. Waanzinnige composities en arrangementen waar je je elke keer dat je het hoort over kan verbazen. Hulde!

Jesu - Jesu

Het duurde even voordat het kwartje van Jesu bij me viel. Maar als het valt, valt het hard. Wat een meeslepende, troosteloze en diepe melancholie zetten de heren neer in dit album. Diep, donken en industrieel. Vooral het industriële aspect in de muziek is meesterlijk uitgewerkt.

Anathema - A Natural Disaster
Muziek en tekst gaan harmonieus hand in hand. De stem van Vincent is prachtig.. Ik begrijp nog steeds niet waarom deze band niet bij een groter publiek is doorgebroken. Ze zijn altijd op de achtergrond gebleven en hebben niet het succes gekend die ze verdienen.

Dissection - Storm of the lights bane
Black metal perfectie. Meesterlijk uitgewerkte nummers met een koude kille sfeer die je weinig geëvenaard ziet. Absolute klassieker in het genre.

Agalloch - Ashes against the grain

Prachtalbum, moet ik dat nog toelichten... nee he

Windir - Soknardalr
Het is eeuwig zonde dat Valfar overleden, want deze band was op weg heel groot te worden. Toch hebben ze een aantal pareltje afgeleverd van een zeldzaam niveau. Tijdens en na Windir zijn er soortgelijke band gekomen, maar Windir staat op zichzelf. Het is vooral het oudere werk wat bij mij beklijft en een bijzonder plaats heeft.

Mayhem - Wolfs lair abyss
Hele kille, koude, botte agressie zonder pretenties. Een album dat door velen als minder beschouwd word. Mijn inziens is dit waar black metal om draait. Primitieve monotoon uitgewerkte black metal die bol staat van kille haat. Niet meer, niet minder.

Heaven shall burn - Iconoclast

Energie, heel veel energie. Nummer 1 ingredient van dit album. Mix daar wat hoog muziekaal talent bij en een klein scheutje agressie ;) en je bent er. Topplaat!

Overige topplaten:

Funeral Mist - Maranatha
Averse Sefira - Tetragramatical Astygmata
Endstille - Dominanz
Farsot - IIII
Ikuinen Kaamos - The Forlorn
Dawn - Slaughtersun
Vinterland - Welcome my last chapter
Katatonia - The great cold distance

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4070
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door MadTinus » vr nov 04, 2011 4:01 pm

Tho schreef:Metallica - Master Of A Down
Vergeet System of Puppets niet! :P

Voor mij:
- IRON MAIDEN - Seventh Son of a Seventh Son (het album dat mij heeft bekeerd tot de muziek met de scheurende gitaren)
- METALLICA - ...and Justice For All (stapje verder qua hardheid na Iron Maiden)
- SLAYER - Reign in Blood (weer een stap verder qua hardheid)
- DEATH - Leprosy & Spiritual Healing (eerste echte kennismaking met en waardering van Death Metal)
- DISSECTION - The Somberlain (de combinatie van duisternis en melodie fascineerde mij enorm (en nog steeds!))

Kortom, allemaal platen die cruciaal zijn geweest in de ontwikkeling van mijn smaak.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
<Sirius>
Berichten: 580
Lid geworden op: zo mar 29, 2009 1:23 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door <Sirius> » vr nov 04, 2011 10:19 pm

Ik krijg de indruk dat niet iedereen begrijpt waar in dit topic om gevraagd wordt. Een speciaal plekje is anders dan een album goed vinden!

In mijn geval Metallica - Black album. Was het begin van mijn interesse in metal. Net als de 4 albums ervoor stond Metallica synoniem aan mijn tienerjaren.
Serve another god......lose another dream

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door fetuskiller » za nov 05, 2011 2:04 pm

fetuskiller schreef:Pleurisy - Experience The Sacrilege (fantastisch album en ik heb er een paar zeer dierbare vriendschappen aan over gehouden)
Suffocation - Pierced From Within (Eerste kennismaking met de beste DM band ooit! Plaat gaat nooit vervelen)
Cryptopsy - Once Was Not (Deze plaat heeft er voor gezorgd dat het Cryptopsy logo voor goed op mijn arm staat. Een van mijn favoriete platen aller tijden!)

Deze drie vooral en dan nog veel meer :wink:
Er schiet me er nu nog een te binnen...

Parkway Drive - Killing With A Smile

Omdat het wat mij betreft het beste metalcore album ooit is, en deze band verantwoordelijk is voor mijn breakdown verslaving.
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22170
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door KoenM » za nov 05, 2011 3:09 pm

Haha, +1. Duidelijk.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door fetuskiller » za nov 05, 2011 3:12 pm

Ik had niet anders verwacht, Koen! :wink:
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

youriguitar
Berichten: 91
Lid geworden op: di mar 08, 2011 8:25 pm

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door youriguitar » za nov 05, 2011 3:19 pm

Black Sabbath-Heaven and Hell

Gebruikersavatar
Cranial
Berichten: 3986
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:43 pm
Locatie: Roosendaal

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Cranial » za nov 05, 2011 5:16 pm

<Sirius> schreef:Ik krijg de indruk dat niet iedereen begrijpt waar in dit topic om gevraagd wordt. Een speciaal plekje is anders dan een album goed vinden!

In mijn geval Metallica - Black album. Was het begin van mijn interesse in metal. Net als de 4 albums ervoor stond Metallica synoniem aan mijn tienerjaren.
juist, u vat hem ;)
Tullepetoanum Metallius

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Took » za nov 05, 2011 5:46 pm

youriguitar schreef:Black Sabbath-Heaven and Hell
das mooi, maar vertel dan op z'n minst waarom.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door Crises » za nov 05, 2011 8:24 pm

Ik wilde eerst Metallica - Black Album in mijn lijstje zetten, maar dat doe ik toch niet. Mijn liefde voor mijn eerste metal album is echt wel bekoeld inmiddels...
Wat houden we over dan?

Guns n' Roses - Use Your Illusion
Beide albums zijn voor mij nog steeds geweldig. Ik was 13 toen ik II kocht en I op bandje overnam van een vriend. Dit was de eerste rock plaat die ik aanschafte en het blijft altijd bij me en het is een geweldige set platen.

Life of Agony - River Runs Red
Dit album luisterde ik voor het eerst 's nachts. Net nadat ik gehoord had, dat een vriend van me geprobeerd had zelfmoord te plegen. Kan je nagaan wat voor indruk die plaat op me heeft gemaakt. Nog steeds herinner ik me precies wat ik toen voelde.

Satyricon - The Shadowthrone & Dissection - The Somberlain
Ik kreeg deze twee als a en b kant op een bandje. Mijn kennismaking met Black Metal. Ik kon er niet over uit hoe intens die muziek klok. Ik was ontzettend gecharmeerd van de agressiviteit en emotie van de stijl.
Helaas was ik er snel klaar mee verder. Het satanisme, de overdreven anti christelijkheid van het genre hingen me al gauw de keel uit en ook het gebrek aan ontwikkeling stond me tegen. Bijna 10 jaar luisterde ik niet meer naar Black, met uitzondering van deze twee artiesten. Tegenwoordig heet Dissection Death Metal te zijn, dat dan wel.

Na een hele tijd kwam ik met dank aan Dimas en Metalhead in aanraking met Wolves in the Throne Room en in het bijzonder met Two Hunters.
Dit album raakte bij mij een snaar, die mij weer aanzette tot het luisteren van Black. Nu was er eindelijk een ontwikkeling in het genre die voor mij de moeite waard was. Wel de agressiviteit en emotie, maar zonder dat satanistische geneuzel. Ik vond door Wolves weer de fascinatie voor BM en die is tot op heden niet meer weggegaan. Liturgy, Terzij de Horde, Posthum, Drudkh, Lutomysl, Les Discrets, Alcest, Sólstafir, Ash Borer, Krallice; ik had het allemaal niet gekend zonder Wolves in the Throne Room.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
janpieter
Berichten: 22
Lid geworden op: di okt 25, 2011 4:23 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Albums die een speciaal plekje hebben in je hart

Bericht door janpieter » za nov 05, 2011 9:27 pm

Apocalyptica - Apocalyptica. Mijn eerste album die ik van Apocalyptica heb gehoord, heb hem helemaal grijsgedraaid, en doe het nog steeds.
Dark Tranquillity - Fiction. Door DT, en dit album in het bijzonder, ging ik de extreme metal meer waarderen.
Swallow the Sun - Ghosts of Loss. Prachtige melancholische melodieën, kan ik helemaal in wegdromen.
Epica - Design Your Universe. Een vrij recent album, maar wat heb ik 'm al vaak beluisterd. Lekker bombastisch, klassieke intermezzo's, mooie zang en vette grunts.
Rise Against - Siren Song of the Counter Culture. Rake teksten, en de (toen nog) rauwe nummers van Rise Against.

Plaats reactie