Thrash / Speed Metal XIII

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Favoriete plaat van Heathen?

Breaking The Silence
8
53%
Victims Of Deception
2
13%
The Evolution Of Chaos
5
33%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Der Kriegmeister
Berichten: 120
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 1:36 pm

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Der Kriegmeister » ma mar 25, 2013 11:37 am

The Devil's 3rd uit Tilburg speelt ook thrash metal. Check het uit :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-i3CWe6g ... ture=share[/youtube]

www.facebook.com/thedevilsthirdband

En onze demo:


Gebruikersavatar
enforcer
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 11:11 am
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door enforcer » ma mar 25, 2013 12:37 pm

innuendo schreef:Zeker van een goede contact van de band. Ik heb nog geen promo gezien namelijk.
Staan al meer reviews online, dus blijkbaar zijn ze er wel uit. Voor zover ik weet doet SPV alleen aan downloads. Anyway, er staat één track op youtube dus blijkbaar toch in omloop, maar meer dan dat heb ik ook niet ontdekt...

Die track is goed, solide maar hopelijk niet de beste van het album;-)
Thrash Core Fanatics, Furious Thrashcore!

[url]http://www.facebook.com/thrashcorefanatics[/url]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » vr apr 12, 2013 11:54 am

Mijn review van de nieuwe van Flotsam & Jetsam. Ik kan er niks, maar dan ook helemaal niks mee. Onbegrijpelijk ook dat de band de koers helemaal omgegooid heeft.

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=7628



De review van de nieuwe Sodom komt er aan trouwens. Ik heb nu wel de promo binnen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr apr 12, 2013 12:19 pm

Hehe, ik had het wel zien aankomen dat je er niets mee zou kunnen. Ik vind het persoonlijk erg meevallen. De band had van tevoren al aangegeven terug te willen grijpen op de sound van Cuatro en Drift. Dat hebben ze gedaan. Goed, de stootkracht van The Cold is zoek, dat ben ik met je eens. Maar zwak vind ik Ugly Noise absoluut niet. Ik vind het lekkere metalsongs met een rockig randje, net als op die oude platen. Natuurlijk had ik ook liever een plaat in het verlengde van de voorganger gehoord, maar aangezien de voornaamste schrijver van dat materiaal niet meer in de band zit, is de keuze niet zo onlogisch.

Overigens, hoe kom je erbij dat The Cold succesvol was? Die plaat is door pers en fans wel gewaardeerd, maar de verkoop was niet zoveel beter dan de vorige platen. Ze zijn niet voor niets weer op straat geknikkerd. Ugly Noise zou zelfs eerst alleen in eigen beheer verschijnen voordat Metal Blade ze oppikte.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Dimas
Berichten: 2462
Lid geworden op: do jul 31, 2003 2:23 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Dimas » vr apr 12, 2013 1:08 pm

Jeroen schreef:Overigens, hoe kom je erbij dat The Cold succesvol was? Die plaat is door pers en fans wel gewaardeerd, maar de verkoop was niet zoveel beter dan de vorige platen. Ze zijn niet voor niets weer op straat geknikkerd. Ugly Noise zou zelfs eerst alleen in eigen beheer verschijnen voordat Metal Blade ze oppikte.
Had de slechte verkoop niet meer te maken met de abominabele distributie dan dat mensen de plaat slecht vonden?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr apr 12, 2013 1:30 pm

In eerste instantie wel, omdat het een US only release was. Nuclear Blast heeft de cd immers hier ook uitgebracht.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » zo apr 14, 2013 12:09 am

Jeroen schreef: Overigens, hoe kom je erbij dat The Cold succesvol was? Die plaat is door pers en fans wel gewaardeerd, maar de verkoop was niet zoveel beter dan de vorige platen. Ze zijn niet voor niets weer op straat geknikkerd. Ugly Noise zou zelfs eerst alleen in eigen beheer verschijnen voordat Metal Blade ze oppikte.

Ik heb geen inzicht in hoe een plaat het financieel doet, maar ik heb erg weinig negatieve reacties gehoord. Veel mensen die het erg goed vinden en bijvoorbeeld cd van het jaar in de Aardschok wordt je ook niet zomaar.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » zo apr 14, 2013 12:21 am

enforcer schreef:
innuendo schreef:Zeker van een goede contact van de band. Ik heb nog geen promo gezien namelijk.
Staan al meer reviews online, dus blijkbaar zijn ze er wel uit. Voor zover ik weet doet SPV alleen aan downloads. Anyway, er staat één track op youtube dus blijkbaar toch in omloop, maar meer dan dat heb ik ook niet ontdekt...

Die track is goed, solide maar hopelijk niet de beste van het album;-)

Shoot Today, Kill Tomorrow is zeker niet het beste van de plaat. Ik vind het een genietbare plaat en gelukkig beter dan de vorige. Die vond jij geloof ik erg goed. Ik denk dat je hier ook zeker van zult genieten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Orklord » zo apr 14, 2013 10:36 am

Misschien moet Flotsam maar gewoon stoppen, ik vond the Cold ook al een matige plaat. (ik weet, velen zullen het niet met mij eens zijn). Maar het vuurtje is duidelijk uit.

Ik ben wel erg benieuwd naar Sodom. Die komt zeker weer in huis.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » zo apr 14, 2013 2:14 pm

Flotsam is prima bezig. Heb het album gisteren gekocht en direct in de auto beluisterd. Zowel ik als mijn reisgenoot waren het er over eens dat er sterke songs op de plaat staan. Weliswaar commerciëler en simpeler dan voorheen en geen thrash/speed, maar de muziek is uitstekend en de nummers blijven goed hangen. Ook al is het je smaak niet, hier zijn goede muzikanten en songschrijvers aan de slag met oor voor lekkere hooks en pakkende melodieën.

@Orklord, geeft niet. Dat is je smaak.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » zo apr 14, 2013 8:55 pm

CoenV schreef:Ik heb van Grinder alleen Dawn For Living origineel.
Heb op de platenbeurs de derde full-length Nothing Is Sacred gevonden. Wat ik erover las was nooit superpositief, maar ik vind het erg lekker klinken. Lekkere drive vooral door de nodige invloeden van Sacred Reich. Het melodieuze gitaarwerk is echter meer afkomstig uit de Flotsamstal. Toffe plaat!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
enforcer
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 11:11 am
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door enforcer » ma apr 15, 2013 11:31 am

innuendo schreef:
enforcer schreef:
innuendo schreef:Zeker van een goede contact van de band. Ik heb nog geen promo gezien namelijk.
Staan al meer reviews online, dus blijkbaar zijn ze er wel uit. Voor zover ik weet doet SPV alleen aan downloads. Anyway, er staat één track op youtube dus blijkbaar toch in omloop, maar meer dan dat heb ik ook niet ontdekt...

Die track is goed, solide maar hopelijk niet de beste van het album;-)

Shoot Today, Kill Tomorrow is zeker niet het beste van de plaat. Ik vind het een genietbare plaat en gelukkig beter dan de vorige. Die vond jij geloof ik erg goed. Ik denk dat je hier ook zeker van zult genieten.
In war and Pieces vond ik een goede plaat ja, desalniettemin ben ik blij dat deze weer wat sneller is ;-). Ik vind dat Sodom consistent de beste platen uitbrengt van de "big teutonic 3"....
Thrash Core Fanatics, Furious Thrashcore!

[url]http://www.facebook.com/thrashcorefanatics[/url]

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Took » ma apr 15, 2013 11:35 am

enforcer schreef:
innuendo schreef:Zeker van een goede contact van de band. Ik heb nog geen promo gezien namelijk.
Staan al meer reviews online, dus blijkbaar zijn ze er wel uit. Voor zover ik weet doet SPV alleen aan downloads.
en ook dat zijn promo's. alleen dan dus in mp3-vorm ipv fysieke cd's..
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » ma apr 15, 2013 12:02 pm

enforcer schreef:In war and Pieces vond ik een goede plaat ja, desalniettemin ben ik blij dat deze weer wat sneller is ;-). Ik vind dat Sodom consistent de beste platen uitbrengt van de "big teutonic 3"....

Niet perse sneller, maar de songs hebben wat meer structuur. Naja, Sodom zal altijd wel snel blijven spelen natuurlijk.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
enforcer
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 11:11 am
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door enforcer » di apr 16, 2013 10:58 am

Nou In War and Pieces staan niet echt veel snelle nummers op, er zit altijd wel een bepaalde drive in, maar stiekum is het een behoorlijk midtempo album...

nieuwe album is album van de maand in de metal hammer trouwens, ook in de legacy hoog in de soundcheck, ben benieuwd!
Thrash Core Fanatics, Furious Thrashcore!

[url]http://www.facebook.com/thrashcorefanatics[/url]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » di apr 16, 2013 11:12 am

Ik heb de review al klaar en zal met een week waarschijnlijk wel op de frontpage staan. Misschien is het niet helemaal eerlijk, maar gisteren ook nog even M-16 gedraaid en die pakt me meteen. Among The Weirdcong is dan ook een erg sterk nummer. Maar toch, dat gevoel geeft de nieuwe me nauwelijks. Het belangrijkste voor jou is dat je dit album ook te gek zult vinden. Ik vrees dat voor mij de glans er wel een beetje af is.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
enforcer
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 11:11 am
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door enforcer » di apr 16, 2013 11:35 am

M-16 is ook een van de beste thrash albums van na 2000 IMO. Ik heb de nieuwe net even geluisterd, is een groeiertje, juist het feit dat ie niet gelijk zooooo catchy is betekent bij mij vaak dat ik hem op de lange termijn beter blijf vinden. Staan enkele verassend sterke nummers op, niet het beste Sodom album maar die verwachting heb ik nooit gehad, nog altijd sterker dan de concurrentie ;-)
Thrash Core Fanatics, Furious Thrashcore!

[url]http://www.facebook.com/thrashcorefanatics[/url]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » di apr 16, 2013 11:47 am

Dat laatste zeker. De meeste thrash stelt weinig tot niets voor, maar Sodom blijft iets vertrouwds hebben. Hun nummers pakken mij in elk geval sneller dan bijvoorbeeld die van Pessimist, die ik laatst nog gerecenseerd heb. Laten we heel eerlijk wezen. Van songwriting hebben dat soort bands gewoon geen kaas gegeten en dan wordt het snel eenheidsworst. Dat doet Sodom inderdaad beter.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
enforcer
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 11:11 am
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door enforcer » di apr 16, 2013 12:07 pm

Nou nou weinig tot niets is wel heel negatief hoor ;-), heeft ook te maken met dat veel oudere thrash bands wat te soft worden en de nieuwere te letterlijke kopieen van oude bands zijn. Thrash moet per definitie agressief zijn, halfsofte proggy/melodieuze thrash vind ik echt totaal overbodig. Daar zijn andere genres voor...

het heeft ook wel met nostalgie te maken, iedereen grijp toch terug naar het vertrouwde "years of decay", "among the living", "reign in blood", "the legacy", "agent orange" en noem ze allemaal maar op. Trend is ook een factor, de retro thrash trend is weer voorbij, het is nu weer retro heavy metal wat de klok slaat, vreselijk al die tieners met spandexen en rood leren jasjes die pretenderen de grootste early 80's worshippers te zijn, in die zin ben ik blij dat de retro thrash weer einde oefening is....kan ik weer veilig thrashen hahaha
Thrash Core Fanatics, Furious Thrashcore!

[url]http://www.facebook.com/thrashcorefanatics[/url]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » di apr 16, 2013 12:26 pm

Tuurlijk moet thrash agressief zijn, maar wanneer het alleen daar om draait, wordt het gauw een saaie boel en ik denk inderdaad dat veel bands daar in doorslaan. Ik vind het jammer dat die retrogolf voorbij is, maar in elk geval zijn er nog wel bands gebleven die thrash in een pakkend jasje spelen. Als die bands er niet zijn, zal thrash weer een stille dood sterven. Het is helemaal niet erg dat er veel bands zijn die zich puur of bijna volledig laten leiden door de agressie in hun spel, maar het zou erg zonde zijn als de retrogolf helemaal voor niks geweest is. Ik vind het trouwens ook lastig om te spreken van nostalgie, omdat ik de oude dagen niet (als muziekliefhebber) bewust heb meegemaakt, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Metalheank » di apr 16, 2013 12:47 pm

innuendo schreef:Tuurlijk moet thrash agressief zijn,
Ik weet niet of dat het juiste begrip is. Thrash hoeft niet iets gewelddadigs te hebben, maar het begrip 'energiek' is weer te algemeen.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22650
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door innuendo » di apr 16, 2013 12:58 pm

agressie is niet per definitie gewelddadig. De juiste dosis adrenaline (energie) is waar het om draait ;)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Orklord » di apr 16, 2013 7:37 pm

aah gaan wij het hebben over thrash bands met nieuwe albums. Mooi :mrgreen:

Ik betrap mij zelf erop dat ik de meeste nieuwe platen van oude thrash bands vaak wel een kans geef, maar dat ze bijna altijd tegen vallen. Waar ligt dit aan? Voor mij is dit een een mix van verschillende punten. Vooral de productie vind ik vaak veel te klinisch, dat haalt vaak het hart uit de plaat. Dat is wat ik vaak mis bij nieuwe platen, passie. Vaak kunnen ze de instrumenten uitstekend beheersen, maar het doet niks.

Daarom wordt er ook terug gegrepen naar oude platen. Op de één of andere manier blijven die gewoon magisch en komt een band er nauwelijks overheen met een nieuwe plaat.
Natuurlijk er zijn ook uitzonderingen. Exodus met Tempo of the Damned, Sodom met M-16 (en wat erna komt). Wat nieuwe bands betreft vind ik Municipal Waste met Hazardous Mutation echt geweldig. Verder kan ik niet echt veel nieuwe platen opnoemen. Evile viel mij tegen na de demo's. Hyades is aardig. De laatste tijd wel wat vaker SSS aan het luisteren. Dat is best tof.

De nieuwe Sodom nu 1 keer gehoord, klinkt wel lekker. Ik moest wel even wennen aan de zanglijnen in het eerste nummer, die vind ik zo nu en dan best apart.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door CoenV » di apr 16, 2013 8:22 pm

!slayer! schreef:Bootlegs zijn tegenwoordig een drama, ze zijn bijna al indentiek. Vulture, bestaan daar bootlegs van? Kun je een foto plaatsen van de matrix, ben wel nieuwsgierig.
Zie je post nu pas, maar bij dezen:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Jij hebt het origineel?

Gebruikersavatar
enforcer
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 11:11 am
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door enforcer » di apr 16, 2013 9:11 pm

Ben blij dat ik mijn cd's vaak gekocht heb in de pre bootleg tijd ;-). Anyway de nieuwe sodom nu 3 keer geluisterd, vind m echt dik, tweede persecution mania is het niet maar hij is echt vet, genoeg agressie, snelle nummers, dikke polka's en genoeg afwisseling om interessant te blijven. Tot nu toe een 85/100, beter dan de (ook niet verkeerde) vorige for shure!
Thrash Core Fanatics, Furious Thrashcore!

[url]http://www.facebook.com/thrashcorefanatics[/url]

Gebruikersavatar
!slayer!
Berichten: 3729
Lid geworden op: za okt 11, 2003 5:42 pm
Locatie: Zevenaar

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door !slayer! » wo apr 17, 2013 11:52 am

CoenV schreef:
!slayer! schreef:Bootlegs zijn tegenwoordig een drama, ze zijn bijna al indentiek. Vulture, bestaan daar bootlegs van? Kun je een foto plaatsen van de matrix, ben wel nieuwsgierig.
Zie je post nu pas, maar bij dezen:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Jij hebt het origineel?
Ik heb beide origineel (al een jaartje of 7/8). Maar goed om te weten en bedankt voor jouw foto's.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » wo apr 17, 2013 8:20 pm

Vandaag beide albums van Fatal Opera binnen gekregen voor weinig. Met de ouwe (en inmiddels overleden) drummer Gar Samuelson van Megadeth dus. Gave progressieve thrash met jazzy inslag. Het doet mij wel een beetje denken Megadeth, maar het is over het algemeen wat minder catchy. Geweldig drumwerk overigens. Complex en technisch, maar toch redelijk in dienst van de songs. Hier ga ik nog wel het nodige plezier aan beleven.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » wo apr 17, 2013 9:27 pm

Orklord schreef:aah gaan wij het hebben over thrash bands met nieuwe albums. Mooi :mrgreen:

Ik betrap mij zelf erop dat ik de meeste nieuwe platen van oude thrash bands vaak wel een kans geef, maar dat ze bijna altijd tegen vallen. Waar ligt dit aan? Voor mij is dit een een mix van verschillende punten. Vooral de productie vind ik vaak veel te klinisch, dat haalt vaak het hart uit de plaat. Dat is wat ik vaak mis bij nieuwe platen, passie. Vaak kunnen ze de instrumenten uitstekend beheersen, maar het doet niks.
Heb ik eigenlijk minder last van. Goed, ik heb ook wel een lichte voorkeur voor die oude (zelfs ietwat mystieke) sound, maar objectief bekeken is dat gewoon blikkerig en dun. Maar het heeft zeker z'n charme. Platen uit die tijd ademen meer, zijn organischer. Zo vind ik thrash/power producers als Harris Johns en Ralph Hubert heel erg goed. Erg typerend geluid in beide gevallen. Anderzijds kan ik ook goed genieten van die kraakheldere en moderne producties van Destruction en Kreator. Lekker vet, maar ook weer niet te gepolijst. Al maakt een gladde sound me weinig uit. Uiteindelijk zijn het toch de riffs, melodieën en solo's die het moeten doen. Net zoals ik door een demoproductie kan luisteren, kan ik dat ook met een hypermoderne sound. Bij bovengenoemde bands weet je immers wel dat ze die strakheid ook kunnen neerzetten op t podium. Dat je de nummers ook niet trekt, dat kan. Ik ervaar dat zelf heel anders. Vind ze met de laatste schijven nog volop meedoen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » wo apr 17, 2013 10:11 pm

Ook een goede thrashproducer, Ronnie Montrose (?). Draai nu Nothing To Fear van Wrath. Wereldschijf, al zal de gillerige zang van Gary Golwitzer niet ieders ding zijn. In mijn optiek is dit echter de ultieme combinatie van Metal Church (duistere sfeer), Exodus (riffs), Overkill (drive) en Mekong Delta/Living Death (als het aankomt op solo's en technische invloeden). Geen eigen inbreng? Jazeker, wel. Met name de best wel progressieve opzet van bepaalde composities en de zang zorgen voor een eigen geluid, al doet die zang ook wel weer wat denken aan een minder hysterische Thorsten Bergmann (Living Death). Al met al: gaaf! Overigens is het debuut Fit Of Anger wat toegankelijker. Ligt meer in het Overkill straatje. De derde plaat Insane Society is ook wel aardig, maar daar zingt een andere gozer op. Door zang en riffs is het een en al Testament :P

Liefhebbers checken ook het door onder meer Ruud (terecht) gepropageerde Stygian. Ook met Golwitzer op zang en de ex-drummer van Trouble in de gelederen. Weliswaar maar één plaat op de naam, maar Planetary Destruction mag er zijn. Goede thrash met een mystiek powermetalrandje. Aanstekelijke songs met hier en daar een technisch stukje. Muzikaal beïnvloed door Testament en Metallica, maar dat doet er niet echt toe. Niet ieder nummer is even geniaal, maar het geheel luistert toch erg lekker weg.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Metalheank » ma apr 22, 2013 1:21 am

Nieuws over Agent Steel:
MASTERS OF METAL featuring AGENT STEEL members return with this blistering Metal missile featuring guest lead vocals from Sean Peck (Cage/Death Dealer) and James Rivera (Helstar).

Nieuw nummer:



Ik weet het nog niet.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Orklord » zo apr 28, 2013 4:47 pm

Godsamme, Hellwitch is tof!

en het nieuwe Agent Steel nummer zal ik eens beluisteren. Hoor alleen niet veel goede commentaren..

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » zo apr 28, 2013 8:35 pm

Hellwitch is inderdaad leuk :) Past prima in de oude-Sadus en oude-Atheist traditie, zij het wat chaotischer.

Ook leuk, gisteren de laatste plaat van Sacrifice voor een prikkie gescoord. Prima raggende thrash met een goede scheut Kreator-invloeden. Oude werk is ook vermakelijk, maar dit knuppelt prima.

En een vergeten plaat van een vergeten Nederlandse band, Essence van Spiralsea. Ietwat vage thrash met vrij agressieve vocalen. Doet me af en toe aan Calhoun Conquer denken (en muzikaal soms aan Voivod, door het kille sfeertje). Best leuk in ieder geval.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » di mei 07, 2013 9:38 pm

Zoals ook al opgemerkt in het collectietopic, wat blijft Artillery gaaf! Momenteel even op volle sterkte My Blood draaien. Nooit echt begrepen dat sommige fans deze plaat niet zo goed vinden. Heerlijk vette thrash met genoeg vernuft en powermetal acrobatiek om draaibeurt na draaibeurt te boeien. Jammer dat zanger Adamsen em gesmeerd is. Maar goed, als er op een volgende cd opnieuw zulke gave riffs uit de speakers knallen, kan het niet misgaan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25583
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Lennert » wo mei 08, 2013 10:42 am

Metalheank schreef:Nieuws over Agent Steel:
MASTERS OF METAL featuring AGENT STEEL members return with this blistering Metal missile featuring guest lead vocals from Sean Peck (Cage/Death Dealer) and James Rivera (Helstar).

Nieuw nummer:



Ik weet het nog niet.
Voor alle duidelijkheid, dit is geen doorstart van Agent Steel maar een nieuw project? Klinkt aardig, maar ook niet meer dan dat, ik hoor echt liever nog een Alienigma, wat ik persoonlijk een moddervet album vond.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Metalheank » wo mei 08, 2013 11:32 am

Lennert schreef:
Voor alle duidelijkheid, dit is geen doorstart van Agent Steel maar een nieuw project? Klinkt aardig, maar ook niet meer dan dat, ik hoor echt liever nog een Alienigma, wat ik persoonlijk een moddervet album vond.
Volgens mij is het wel echt de doorstart van Agent Steel. Volgens mij was er na de Cyriis-reunie wéér een akkefietje over de naam Agent Steel, en daarom zijn ze doorgegaan als Masters of Metal. Misschien is het een transitie-bandnaam totdat de storm is gaan liggen.
http://www.blabbermouth.net/news.aspx?m ... mID=189134

Er is nu ook een video uit van het nummer Chameleon. Versailles op zang. Klinkt al een stuk beter!
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:11 am

Wat zijn de meningen hier over de Nederlandse band Paralysis? De groep die met EP Arctic Sleep en full length Visions twee complexe tech-thrashplaten afleverde en naderhand met Wonderland en Architecture Of Imagination opschoof naar progressievere contreien.


--
En wat is First Among Equals van Dyoxen toch een meesterwerkje. Het bleek hun enige plaat, maar de riffstructuren en riffs an sich zijn echt ontiegelijk gaaf. Supervette ritmes en solo's ook. Dat de zang wat vlakjes is, vergeven we ze dan maar. Heerlijk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Eru Iluvatar » vr mei 24, 2013 11:18 am

Die moet ik eens gaan opsnorren. Ik erger me dat de hele retro thrashscene is ingestort zonder echte nieuwe progressieve tech-thrashbands op te leveren. Op Vektor, Immaculate en Negligence na. Terwijl je nu wel ziet dat die math/screamo-bands als The Dillinger Escape Plan en Protest The Hore hoge ogen gooien met elementen van Mekong Delta, Realm, Toxik en Voivod.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:23 am

Helemaal mee eens. Niets is innovatief. Ik vind het best leuk om bands als Evile en met name Havok hun ding te horen doen, maar er zit echt geen milimeter progressie in. Je zou toch verwachten dat een aantal bands de draad weer oppikken en verder gaan met vernieuwen. Maar afgezien van die paar namen helaas niet. Die math-scene trek ik niet zo best, muzikaal vaak wel indrukwekkend, maar die schreeuwzang vind ik weinig spannend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Eru Iluvatar » vr mei 24, 2013 11:27 am

Terwijl ik van mening ben dat er voor thrash nog meer dan genoeg terrein te verkennen is, op technisch, experimenteel, psychedelisch en bombastisch vlak. Anderzijds valt de beargumenteren dat de basis van de meeste metalbands tegenwoordig thrash is. Elementen van het subgenre vormen vaak de basis voor menig extreme band. Dat is makkelijk om te vergeten.

Maar toch, meer bands als Vektor die op een serieus te nemen wijze tech-thrash herintroduceren. Maar verdergaande pioniers zijn gewenst!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:32 am

Nogmaals helemaal mee eens. Hoewel er ook in de jaren tachtig en negentig veel (inmiddels vergeten) bands waren die dat al probeerden. Men noemt mijn smaak wel eens oubollig, maar vaak zijn dat bands die tegenwoordig nog prima mee kunnen, ondanks een gedateerde productie. Natuurlijk, compositorisch gezien is het soms niet ideaal, maar dat maken ze mijns inziens goed door blijk van progressie te tonen, technisch innovatief te willen zijn en in ieder geval met originele ideeën op de proppen te komen. Bij nadere beluistering blijkt vaak toch dat er wel een idee achter sommige hak op tak songs zit (hoewel niet altijd).

Nog zo'n vergeten technische band met hoge zang. Taramis. Tweede album Stretch Of The Imagination is een prima plaat in het Watchtower Toxik straatje. Vrij ingewikkeld, maar qua songstructuren nog best logisch. Niet gek dat een bandlid hieruit later opdook in het briljante Vauxdvihl.

Ook leuk, Damien Breed. Duitse band met maar één album. Vrij rauwe thrash, maar toch behoorlijk technisch. Een beetje zoals oude Mekong Delta, zij het wat chaotischer. Minpunt is de ietwat vreemde zang (beetje in het Depressive Age straatje, zij het niet zo uitbundig) met hevig accent. Maar je kunt niet alles hebben. Band veranderde later van naam in Seelenwinter en ging progressieve rock/metal spelen (ook aardig).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:51 am

Zit nu net naar Imperium te luisteren. Deze Nederlandse band is ook zo'n groep. Eén plaat gemaakt, maar dit is wel progressieve power/thrash van een erg hoog niveau. In mijn optiek heeft Vuurboom zichzelf hierna nooit meer overtroffen. IJzersterke muzikanten en belangrijker, goede songs.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Eru Iluvatar » vr mei 24, 2013 11:52 am

Technische thrash van begin jaren negentig klinkt stukken minder oubollig dan verscheidene US Metal bands uit die tijd. Toen al waren die wat gedateerd, omdat je ook de opkomst van alternative rock, funk rock en crossover op dat moment had. Die populairdere subgenres lieten zich overigens prima combineren met technische thrash. Voorbeelden zijn Civil Defiance, Thought Industry, Torman Maxt, latere Psychotic Waltz en Voivod - Outer Limits. De band Wrekking Machine is ook een leuke uit dat tijdsgewricht. Een soort combi van Watchtower en crossover.

Maar toch was er in die tijd verhoudingsgewijs maar een hele kleine markt voor snelle, hak-op-de-tak muziek. Anders dan nu, met onze aandachtsspanne van een ADHD'er. Voor de technische thrash was het erg moeilijk om aandacht te krijgen, zie Realm. Maar ook die wat alternatievere technische bands werden nauwelijks gezien of gehoord, ondanks lovende recensies in de RockHard.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:55 am

Thought Industry ja, wat een vage band is dat. Heb voor 1 euro die Songs For Insects cd eens gekocht. Ik kan niet het altijd aanhoren, maar het heeft zeker z'n charme. Vreemde ruimtelijke sound met veel oor voor detail. Sterk avantgardistische neigingen door af en toe stilte en galm op de drums in te zetten. Als luisteraar ben ik er nog niet uit of ik het nu briljant vind of niet, maar zeker wel een band met een eigen geluid. Maar het grote publiek vreet dit natuurlijk absoluut niet.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 12:04 pm

Calhoun Conquer kan ook wel in dat rijtje trouwens.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Eru Iluvatar » vr mei 24, 2013 12:43 pm

Heb jij trouwens dit boek?

http://www.bol.com/nl/p/mean-deviation/ ... 009404215/

Zeer veel tech-thrash bands worden besproken: Voivod, Mekong Delta, Coroner, Anacrusis, Realm, Toxik, Watchtower, Psychotic Waltz, etc. Erg leuk en specialistisch. Interessante historische analyse met een hoop aanraders.

Hier een uitgebreide inzage:

http://books.google.nl/books?id=8ZwZcZ2 ... edir_esc=y

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 12:45 pm

Cool! Nee ken het niet. Maar die ga ik wel eens lezen :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » zo mei 26, 2013 6:46 pm

Heh, eindelijk weer eens een langdurige postreeks hier.
Zat zo straks weer eens wat in oude thrashtopics te neuzen. Daar werden 21 pagina's makkelijk binnen een week of maand volgeluld.
Komst van Facebook, individualisme, het zal wel. Toch jammer dat het hier van een man of drie afhangt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Eru Iluvatar » zo mei 26, 2013 7:08 pm

Ja inderdaad, maar dat geldt ook voor dit forum in het algemeen. Facebook is dood sinds tijdens mijn de verjaardag van mijn vader mijn bejaarde tantes van dik in de zeventig lopen te klagen over jongere familileden die hun 'friend requests' niet willen accepteren. :)

Daarnaast is de generatie die tien jaar geleden is opgegroeid met het forumfenomeen gaan settelen en - eveneens - bekeerd tot facebook.
In de ene mens haalt facebook de narcist naar boven, in de ander de misantroop. Facebook is een soort van 'zelf'-cultus. Tegenwoordig lijkt narcisme volksziekte nummer één te zijn, en niet alleen bij jongeren.

Nee, geeft mij maar een forum, waar de focus op onderwerpen ligt in plaats van individuen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25311
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Jeroen » zo mei 26, 2013 7:39 pm

Exact. Ik heb zelf ook wel Facebook, maar ik betrap me erop dat ik er eigenlijk nauwelijks gebruik van maak. Af en toe een keer een berichtje, felicitatie of een foto, maar verder. Twitter idem dito, dat gebruik ik alleen voor journalistieke doeleindes (een uitzondering daargelaten).

Lachen trouwens, die oude topics. Ik zie mezelf zo bands als Iced Earth, Nevermore, Overkill en recenter Megadeth de grond inboren. Een kwestie van te veel muziek in te weinig tijd beluisteren toen, denk ik. Inmiddels wat ouder en wijzer hehe en grappig genoeg staan de complete discografieën van al die groepen hier in de kast (en frequente bezoekers van mijn cdspeler, ook nog).

Grappig trouwens, ik beluisterde vanmiddag weer eens het debuutalbum Truth Is, What Is van Sacrosanct. Eerder vond ik dat wel een redelijke plaat, maar in vergelijking met Recesses For The Depraved en de laatste bleef die toch wat achter. Maar plots viel het kwartje. Het is weliswaar geen topplaat, maar ik hoor toch veel interessante en progressieve ideeën die op originele en gave wijze aan elkaar gekoppeld zijn. Niet ieder nummer is even goed, maar het bewijst mijns inziens eens te meer dat Nederland zeker op het gebied van progressievere thrash ook aardig wat in te brengen had. Natuurlijk zijn eenvoudigere albums van Vulture, Silenxce, LWS Inc. etc. ook best te pruimen. Maar daar tegenover staan ook bands als Sacrosanct, Mandator, Mystrez (laatst zowaar nog live gezien, al spelen ze geen thrashnummers meer van The Indictment, alleen nog maar Pearl Jam-achtige rock), Genetic Wisdom (eerste), Osiris en Imperium. Allemaal erg lekker.
Ik kon het in ieder geval niet laten om een aantal onlangs nog in een groot artikel over Twentse metal (dat ik samen met een collega gemaakt heb voor de Tubantia) nog even te benoemen. (hoofdrol was weggelegd voor wat nieuwere bands).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Thrash / Speed Metal XIII

Bericht door Eru Iluvatar » zo mei 26, 2013 7:50 pm

Was het met die bands ook niet zo dat je eigenlijk niet wilde toegeven dat je de muziek aanvankelijk niet echt goed beluisterd had? Bij Iced Earth meen ik mij zoiets te herinneren :)
Ik ben trouwens niet van hele bandcollecties. Vaak hoef ik maar paar albums van een band te hebben. Diversiteit aan bands en soorten muziek heeft bij mij de voorkeur. Aanknopingspunten en een soort van knoop-in-je-zakdoek: dat zijn cd's vaak voor mij. 'Oh ja, dat soort muziek/die band is er ook nog! Daar moet ik weer naar gaan luisteren/meer van luisteren.'

Moet je trouwens even online zetten, dat artikel!

Plaats reactie