1 juni 2013: Fortarock

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door iron_dennis » zo jun 02, 2013 12:40 am

Zo, uiteindelijk toch geweest. Gratis kaartje omdat ik met een cliënt van het werk mee mocht!

Conclusie: ik zit met een dubbel gevoel. Eerste band die ik gezien heb was Entombed. Reacties rondom mij: muzikaal o.k. maar wat een vreselijke zanger... Maar snel ergens anders gaan staan. Setlist was geweldig veel oud materiaal.

Airbourne weet het publiek goed te vermaken maar die muziek is toch echt niet origineel.

Kreator was ook erg vet. Enorm grote pit. Mooi om te zien. Band is na dik een half jaar touren inmiddels zo strak op elkaar ingespeeld. Prachtig!

Hatebreed zette het Jagermeister podium volledig op z'n kop. Iedereen ging volledig los. Helaas ook een vechtpartij gadegeslagen. Maar ja, het was ook te druk. Hier kom ik later op terug.

Rammstein 20 min. gezien en daarna gegaan. Ik heb niets met deze band.

Voors:
- er is weer een mega "metal" festival in Nederland (geweest)
- programma bestond vrijwel alleen uit grote namen. Prima dat ze deze naar Nijmegen hebben weten te lokken.
- voldoende pinautomaten
- geen parkeergeld (geweldig)

Tegens:
- nul sfeer
- veel te druk
- teveel dagjes mensen. Lekker aapjes kijken en raar doen bij bands als Entombed en Hatebreed maar daarna wel stoer doen dat ze geweest zijn.

Ik ben razend benieuwd hoe het er volgend jaar in het Goffertpark uit gaat zien. Toch heb ik vandaag met weemoed aan Park Brakkenstein terug gedacht.
Dominion of Darkness.

Oak
Berichten: 3718
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 10:40 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Oak » zo jun 02, 2013 1:22 am

Loop niet te zeiken, die kutsfeer komt door jezelf. Het was vet en ik ben slapen.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door iron_dennis » zo jun 02, 2013 1:33 am

Oak schreef:Loop niet te zeiken, die kutsfeer komt door jezelf. Het was vet en ik ben slapen.
ik loop niet te zeiken. Ik heb een mening, die staat jou niet aan dus kom je met een kinderachtige reactie. Slaap lekker. :finger:
Dominion of Darkness.

Oak
Berichten: 3718
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 10:40 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Oak » zo jun 02, 2013 1:35 am

Thanks man, gaat zeker lukken. Kusje op je wangetje!

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 2:10 am

In de tent vond ik de sfeer over 't algemeen goed en viel 't meestal ook nog wel mee met de drukte (wist alleen bij Amon Amarth en Heaven Shall Burn niet vooraan te staan, maar dat lag aan het feit dat ik daar pas laat aankwam). Wel was 't drukker dan ik persoonlijk prettig vind en was het publiek bij bijv. Opeth maar matig en bij Rammstein voor een deel ook.

Genoten van alle acts die ik heb gezien: Amenra, Enslaved, Heaven Shall Burn, Mastodon (ondanks een wat matige mix), Amon Amarth, Opeth en Rammstein.
Geluid was goed, eten was goed en gelukkig werd er bij de controle niet moeilijk gedaan om Wybertjes (van die keelsnoepjes), waardoor ik me longen er niet uitgehoest heb.
Wel vond ik sommige moshpits bij Enslaved nogal storend (een aantal waren immers totaal misplaatst). Ook vervelend voor de man die daar, geloof ik, z'n neus brak. Het bloedde in ieder geval erg hevig.

Enfin, een hele leuke dag gehad! Bij voorkeur volgend jaar wel een maatje kleiner, maar veel maakt 't voor mij niet uit. :)

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 2:12 am

Oh ja, de aanwezigheid van zakkenrollers was ook niet prettig. Gelukkig is 't mij bespaard gebleven, maar ik heb genoeg wanhopende mensen langs zien komen.

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Crises » zo jun 02, 2013 3:48 am

Hee, verrek... Je bent ergens geweest. ;)
Ook wel eens leuk.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Splijtzwam
Berichten: 300
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:53 pm
Locatie: Druten

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Splijtzwam » zo jun 02, 2013 10:02 am

Ik zal maar jeteen met het dieptepunt van de dag beginnen, mij portemonee met 90 euries erin is tijdens Heaven shall burn in de pit gejat. En tijdens dat concert zag je overal mensen naar hun spullen zoeken. En het bizarre was dat tijdens dat concert ook de portemonee van een vriend van mij was gejat en de I-phone van een andere vriend. Vuile ratten dat het zijn! Heb me wel uitstekend vermaakt in de pit bij Kreator en Hatebreed. Maar door al dat geouwehoer was de dag toch minder geslaagd dan voorgaande fortarock edities.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Rubicon » zo jun 02, 2013 10:34 am

Zo, we zijn weer ontwaakt. Ik heb genoten van minder optredens dan dat ik gehoopt had. Entombed vond ik vet, we hadden een goed plekje en ons prima vermaakt. Uiteindelijk is dat het enige optreden wat we daar hebben afgekeken. Airbourne , Motorhead , Volbeat en uiteraard Rammstein waren prima, met Rammstein als zeer goede afsluiter, wat een show en bovenal ook, wat een fijn geluid. Er was geen band op het hoofdpodium wat dat qua geluid heeft kunnen evenaren. Kwam ook deels door de wind.

Kreator hebben we van grote afstand gevolgd, evenals een klein stukje Amon Amarth, niet voldoende om er iets zinnigs van te zeggen. Want allejezus wat was het druk :cry: Echt niet leuk meer, hoe de organisatie het kan verzinnen om klappers als Hatebreed en Kreator weg te drukken op het kleinste podium met nauwelijks bewegingsruimte ervoor is mij een volkomen raadsel. Dat is meteen de reden dat we Hatebreed helaas links hebben laten liggen. Los van die stage , vond ik het overall veel te druk, een groot mierennest, met logisch gevolg dat mensen onderling gaan lopen klootviolen.

En tja, qua zakkenrollers , anno 2013 mag je helaas niet meer verwachten dat je op dit soort evenementen je waardevolle spullen zomaar in je zak kan stoppen. Ik heb mensen zien lopen waar de I phone uit de kontzak stak of waarbij een bosje geld gewoon uit de zak plopte ...dat is natuurlijk walhalla voor dergelijke minkukels .

Tip voor de organisatie, gaarne de verwachtingen rondom de biergarten volgend jaar niet zo hoog op te schroeven, met alleen een Weizener en Grimbergen Dubbel op de menukaart , viel het ietwat tegen :roll:

Afijn, met 15000 man minder, meer aandacht wie welk podium krijgt ben ik volgend jaar weer van de partij

Gebruikersavatar
Sorcha
Lult over cdtjes
Berichten: 2842
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 9:23 pm
Locatie: Arnhem

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Sorcha » zo jun 02, 2013 10:45 am

Laat ik dan maar de eerste zijn die met weemoed terugdenkt aan Park Brakkenstein. Dit vond ik inderdaad veels te druk en voor mijn gevoel was er over heel veel niet echt goed nagedacht door de organisatie aangezien je overal voor moest wachten. Met name die toiletten hadden beter geregeld kunnen zijn. Afijn, wel genoten van Rammstein al stond ik helaas wel ver naar achter. Ook vervelend dat internet/sms-verkeer niet werkte waardoor afspreken met veel mensen niet lukt en gezien de grootte van het festival kom je elkaar ook niet meer zomaar tegen (in tegenstelling tot vroegâh). Tent en Jägerstage waren voor veel bands inderdaad te klein en daardoor eigenlijk alleen maar Enslaved en Audrey Horne fatsoenlijk kunnen zien/horen. Enslaved heb ik wel eens beter in vorm gezien, maar Audrey Horne was een fijn begin van de dag. Rammstein maakte gelukkig ook veel goed en leuk om eens een iets andere setlist te horen. Al met al heb ik me best nog vermaakt, maar volgend jaar zou ik met deze opzet beslist niet weer gaan.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22187
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door KoenM » zo jun 02, 2013 11:24 am

5,5 uur op de bus gezeten wegens 2 tot 2,5 uur file in Nijmegen en daardoor AmenRa gemist, waar ik wel van baalde. Tijdens Delain waren we naar de ingang aan het wandelen. Daar verliep alles wel goed en vlot, jammer dat er geen polsbandje was! Munten gekocht, biertje gescoord en Enslaved kijken.

Toen werkte SMS-verkeer nog, dat zou de rest van de namiddag niet werken of erg vertraagd zijn. Behoorlijk vervelend omdat ik met vrienden daarop rekende om elkaar weer te zien bij bepaalde bands. Ik snap dat dat door de drukte komt, anderzijds wordt er vaker wat in het Goffertpark georganiseerd dat veel mensen trekt. Op Graspop - toch vergelijkbaar qua hoeveelheid volk - heb ik hier nooit last van. Lijkt me dat ze wel GSM-masten kunnen bijzetten ofzo? Nuja, leerpuntje.

Genoten van Enslaved, werk van Riitiir viel erg goed hier live. Isa als de Ace of Spades van Enslaved, hehe. Textures is niet mijn ding, dus een sandwich met tonijnsalade gescoord en het terrein verkend. Intussen wat volk gezien/gesproken van op Graspop. Kwam bij Entombed gasten tegen vanop de bus. Gezien SMS'en niet werkte, daar maar blijven hangen. Entombed was mijn eerste keer, wel van genoten! Dikke groove en drie nrs van LHP; de titeltrack, Revel in Flesh en Supposed to Rot. Al had ik toen al wel de bedenking dat dat podium wat klein zou zijn voor Kreator en Hatebreed...

Vervolgens Airbourne van een sfstandje met een biertje. Zoals eerder gezegd vermakelijk, maar allesbehalve origineel. Daar kwam ik weer een bekende tegen waarmee ik dan samen naar Mastodon ben gaan kijken. Het blijft niet echt mijn muziek, maar het was wel goed. Intussen waren er dan toch een paar sms'en doorgekomen en kon ik afspreken met collega's bij Motorhead. Tijdens Motorhead een zak friet met mayo en een broodje frikandel gegeten. Motörhead was... tja, Motörhead. Degelijk als altijd, hoorde oa Damage Case voorbij komen.

Kreator was intens! Dikke pit, maar niet storend. Strak, overtuigend. Vervolgens een stuk Volbeat... Niet slecht, maar wat was het irritant megadruk. Toen werd ook weer pijnlijk duidelijk waarom ik zo bang was voor deze formule. Hoop opgefokt volk dat blijkbaar niet tegen een duwtje kon als je met +/- 40.000 man in een park staat, 3 matpartijen vlak achter ons na elkaar... Dwaas volk, weg sfeer van een metalfestival. Kan aan mij liggen - en de vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk, maar dringt zich toch op - maar op Graspop zie ik dat (zo goed als) niet. Voortijdig weggegaan voor Opeth. Dat was fantastisch, voor mij de band van de dag - nog maar eens! The Devil's Orchard, Ghost of Perdition, Heir Apparent, Hope Leaves, The Lines in my Hand en Deliverance. Prachtig. Opeth speelt trouwens tentrock. :' )

Rammstein was een mooie circusact en dat is geen negatief commentaar. Wat een bizar pervers Duits spektakel. Leuke setlist, was mijn eerste keer. Ze vallen niet uit hun rol. Ik heb het niet kunnen opmerken, maar bij iemand die bij ons was speelde er een vermoeden van playback... Tijdens Rammstein nog ff een pizzapunt gaan halen om bonnen op te maken en toen maar met collega's teruggereden naar huis. Had geen zin in nog zo'n langdurige busrit opgevouwen zitten.

Positief:

- mooie affiche met een paar eerste keren zien voor mij
- lekker bier voor een fatsoenlijke festivalprijs (1,5 munt voor een grote)
- naar festivalnormen best ok eten

Negatief:

- teveel volk en ook teveel nietmetalfestival volk, hence matpartijen en onbeschoft gedrag, ergo weg sfeer
- te weinig bars, overal wachten. Ik ben redelijk voortvarend en nog moest ik vaak 6 man wachten voor ik aan de beurt was. De mensen achter de bar schoten ook echt niet op, geen logistieke wonderen.
- vooral de Jägermeister Stage veel te klein, blijkbaar kwamen ze bij Amon Amarth de Monster Energy Stage ook niet meer in...
- tijdschema met overlap is ook niet voor herhaling vatbaar. Ik hecht er toch wel waarde aan volledige sets te kunnen zien.

Al bij al heb ik het een kans gegeven en ik heb me ook echt wel vermaakt. Als dit de formule blijft - wat me wel lijkt, downsizen is commerciële zelfmoord - zullen ze toch met een heel sterke affiche op de proppen moeten komen. Ik was sceptisch en uiteindelijk is de sfeer toch wel redelijk bepalend op een festival. Die ontbrak gewoon. Waarmee ik niet zeg dat ze per se terug moeten naar Brakkenstein voor mij, maar íets kleiner zou niet erg zijn. Graag ook betere voorzieningen (SMS-verkeer ondersteunen, meer bars, grotere zijpodia).

+
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
scorpion
Berichten: 1627
Lid geworden op: do jul 27, 2006 6:26 pm
Locatie: Doetinchem

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door scorpion » zo jun 02, 2013 11:41 am

Ik klaag normaal niet zo snel wat festivals betreft maar dit viel toch wel even tegen! Eerst 2.5 uur in de file gestaan, die totaal niet opschoot. Hierdoor Audrey Horne en Enslaved helaas gemist.
Het festival zelf was inderdaad veel te druk. En aangezien ik niet groter ben dan 1.80 heb ik veel bands ook niet goed kunnen zien.
Ook ben ik het eens dat er toch een ander soort volk op dit soort bands afkomt. Meer vechtpartijen/ruzies gezien dan in 7 jaar festivals bezoeken.
En die overlappingen vind ik namelijk ook jammer, ben ook meer van de hele setlists afkijken.
Ik denk als er volgend jaar 150000 minder komt en een wat meer metal georiënteerde line up dat ik er wel weer bij ben, maar zo als gisteren niet meer.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 11:48 am

Vond 't wel mooi dat voor het openen iedereen even opgedragen werd hoe naar binnen te lopen. Op zich begrijpelijk, maar de afwezigheid van een megafoon of iets anders dat iets kan versterken leverde een absurd tafereel op.
Inderdaad was 't zo dat sommige dingen, zoals de regeling van het SMS-verkeer (of hoe je 't ook wil noemen), het naar binnen gaan en de kluisjes, niet helemaal gericht leken op 45.000 man publiek. Daarentegen vond ik 't merendeel wel heel goed. Verkoop van eten en drinken verliep erg soepel, de grote keuze wat eten betreft is alleen nog maar toegenomen, het geluid was beter en ik vond een wat internationaler publiek eigenlijk ook leuker dan een voornamelijk Nederlands publiek. Het terreFin was over het algemeen erg goed opgezet en zag er ook prima uit. Het weer en vooral de wind vielen me tegen, maar daarentegen niet m'n longen uitgehoest, zoals ik eigenlijk had verwacht.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 11:55 am

Over die vechtpartijen: Zelf heb ik er niets van meegekregen, maar m'n broertje stond bij Volbeat redelijk vooraan en 2 meter van hem af is het hele concert gemat door Belgen en Nederlanders.
En over de vermoedens van de vrienden van Koen m.b.t. Rammstein en playback: Het is zo dat alle veranderingen van effecten backstage worden gedaan. Zelfs bij het keyboard, waardoor twee knoppen opeens een volledige ander geluid kunnen geven. Dit kan op playback lijken, maar het is 't bij mijn weten niet. Misschien dat het beeldscherm soms niet gelijk liep met het geluid, al viel dat bij de meeste camera's erg mee.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22187
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door KoenM » zo jun 02, 2013 11:56 am

Juist ja, gezien het weer en dat ik me de bus was, had ik eigenlijk wel zo een kluisje gewild. Maar 750 kluisjes voor +/- 40.000 man? Dat is natuurlijk een lachertje.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Orklord » zo jun 02, 2013 11:57 am

Hm, als ik het zo lees heb ik niks gemist.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Took » zo jun 02, 2013 12:06 pm

Dat vermoeden van playback had ik trouwens ook wel. Het klonk echt weinig spontaan, en iets teveel als op cd.
Maar goed, met zo'n show valt er weinig spontaans te doen want dan loopt de rest wellicht in de soep.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 12:06 pm

Orklord schreef:Hm, als ik het zo lees heb ik niks gemist.
Zeker wel: ondanks de klachten was 't gewoon een bijzonder leuke dag met een heleboel geweldige groepen.
Klagen hoort er nou eenmaal bij voor de volle festivalervaring! ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Jeroen » zo jun 02, 2013 12:08 pm

@Orklord: Mee eens. Vond de line-up op een paar uitzonderingen na al niet spannend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
alicecooper
Berichten: 2415
Lid geworden op: do mar 09, 2006 2:10 pm
Locatie: Almelo

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door alicecooper » zo jun 02, 2013 12:09 pm

Bij Rammstein wordt er wel degelijk geplaybackt, alleen bij bepaalde tonen wordt dat gedaan.
Verder heb ik mij zoals de meesten erg gestoord aan die mensen massa, waardoor je nergens fatsoenlijk kon gaan staan.
En wat de NS betreft wat een KLOTE bedrijf is dat. Extra treinen inzetten om dan vervolgens in Deventer geen aansluiting te hebben naar Almelo.
Dat waren weer 100 euro's om dan maar met de taxi naar huis te gaan.
Verder wel een leuk dagje gehad.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Orklord » zo jun 02, 2013 12:15 pm

Gijscoman schreef:
Orklord schreef:Hm, als ik het zo lees heb ik niks gemist.
Zeker wel: ondanks de klachten was 't gewoon een bijzonder leuke dag met een heleboel geweldige groepen.
Klagen hoort er nou eenmaal bij voor de volle festivalervaring! ;)
nou vechtpartijen, zakkenrollen, overvolle wachtrijen en teveel mensen voor podia komen op mij niet over als leuk! Maar goed, dat wist ik van te voren al, ik hou niet van dit soort mega evenementen. of het nu Wacken, Graspop of Fortarock XL is.

Oak
Berichten: 3718
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 10:40 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Oak » zo jun 02, 2013 12:22 pm

Zo, ik ben ook weer wakker. Dit was weer eens het eerste festival sinds jaren voor mij en heb me prima weten te vermaken gisteren!
Audrey Horne en Delain heb ik slechts van een afstandje meegemaakt. De eerste band die ik van begin tot eind heb gezien was Enslaved. Een kort maar krachtig spektakeltje, goed werk weer. Daarna was er tot Airbourne niet echt iets wat mijn maat en mij kon boeien dus zijn we even op de markt gaan rond struinen, alwaar ik een patch van Storm en Windir op de kop heb getikt (scenepoints :* <3). Daarna de eerste helft van Airbourne goed mee gekregen, die maakten er vooral een vermakelijke show van, maar de muziek zelf bekoort me niet echt.
Toen halverwegen dus weg gegaan en Mastodon helaas overgeslagen, zodat we toch net iets meer van Airbourne mee konden krijgen, en door gegaan naar Finntroll. De laatste keer dat ik die zag was in 2005 tijdens Kings of Metal festival. Het geluid was helaas niet alles, maar het was zeker wel vermakelijk.
Daarna was Amon Amarth die ik eindelijk een keer live zou gaan zien. Na Versus The World heb ik nooit echt de moeite genomen om latere albums te beluisteren. Daarom viel het scala aan 'oudere nummers' me wat tegen. Wel echt mooi om gehoren hoe veel van de lyrics door het publiek werden meegezongen!
Daarna was er even de tijd om in het gras te zitten met een biertje en een frietje onder het genot van Volbeat op het hoofdpodium waarna we weer naar de Monster Energy Stage gingen voor Opeth. Ik ken niet veel van ze, maar hun akoestische Damnation vind ik super. Geweldig dat ze Hope Leaves ook speelden.
Bij Opeth zijn we iets eerder weg gegaan om een leuk plaatsje te bemachtigen bij Rammstein, wat uiteindelijk redelijk gelukt is. Wat een geweldige show hebben ze weer neergezet. Er gebeurt dan zo veel op dat podium. En er kwamen gelukkig genoeg 'classics' voorbij.

Op de drukte en enkele agressieve idioten na was het voor mij dus een zeer geslaagd feest geworden. Het kon misschien iets zonniger, maar het weer was zeker niet slecht!
Van mij is er van niks gejat. Maar als ik sommige mensen zo zag rond lopen met uitpuilende broekzakken...en dan ook nog eens in de pit gaan staan... Niet dat je er dan om vraagt, want mensen moeten gewoon met hun poten van elkaars spullen afblijven, maar het word dat tuig zo wel erg makkelijk gemaakt natuurlijk.
Verder nog CW weer even kort gesproken, die ik schaamteloos verwarde met Richard, hehe.

Wordfuhrer TMDC
Berichten: 91
Lid geworden op: za mei 07, 2011 1:37 am

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Wordfuhrer TMDC » zo jun 02, 2013 12:25 pm

Bij Rammstein worden alle patches(synths, gitaareffecten etc etc) midi aangestuurd door Teletran 1.
Al denk ik ook niet Flake echt speelde toen hij in die ketel zat.
Lekker belangrijk ook

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 12:39 pm

Overigens zal het aantal gestolen spullen minder zijn dan het leek, omdat na die moshpits ook veel mobieltjes en portemonnees werden afgegeven aan de beveiligingsmensen die het vervolgens naar de hoofdingang brachten bij de gevonden voorwerpen. Daar zullen veel mensen hun spullen nog wel teruggevonden hebben, lijkt mij.

Gebruikersavatar
MegaDood
Berichten: 996
Lid geworden op: vr okt 24, 2003 2:35 pm
Locatie: AZ Alkmaar

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door MegaDood » zo jun 02, 2013 12:43 pm

Gijscoman schreef:Overigens zal het aantal gestolen spullen minder zijn dan het leek, omdat na die moshpits ook veel mobieltjes en portemonnees werden afgegeven aan de beveiligingsmensen die het vervolgens naar de hoofdingang brachten bij de gevonden voorwerpen. Daar zullen veel mensen hun spullen nog wel teruggevonden hebben, lijkt mij.
Ja mijn portemonnee had ik terug. Uiteraard wel zonder geld erin!

Gebruikersavatar
Latebloomer
Berichten: 990
Lid geworden op: di feb 01, 2011 7:49 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Latebloomer » zo jun 02, 2013 12:50 pm

voor de mensen die niet zijn geweest: jullie hebben niets gemist (tenzij je nog nooit een Rammstein-show hebt gezien); voor de mensen die wel zijn geweest was het geen weggegooid geld of verspilde tijd.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 1:21 pm

Lees nu op nu.nl dat Emile Roemer er ook was. :) Schijnt gespot te zijn bij Mastodon.

Gebruikersavatar
alicecooper
Berichten: 2415
Lid geworden op: do mar 09, 2006 2:10 pm
Locatie: Almelo

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door alicecooper » zo jun 02, 2013 1:26 pm

En? met hem waren er duizenden anderen.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Draconian » zo jun 02, 2013 1:26 pm

Ook maar even een duit in het zakje doen dan: het was gaaf, maar minder dan ik had gehoopt en inderdaad veel te druk. Daardoor was het vaak een hele logistieke operatie om een route uit te stippelen. De dag begonnen met Audrey Horne, fijne band en het materiaal van de nieuwe plaat komt live uitstekend tot zijn recht. Erg fijne opener - en gelukkig was het ook nog niet te druk. Daarna Enslaved gezien, niet hun beste optreden maar het blijft live altijd erg goed. Het materiaal van Riitiir kwam ook goed uit de verf.

Daarna wat rondgestruind, uiteindelijk Airbourne nog gezien, maar toen was het al irritant druk. Optreden viel me ook wat tegen, de nieuwe nummers klinken wat tam. Een poging gedaan om naar Finntroll te gaan kijken, maar geen doorkomen aan, en een belachelijk zacht geluid (ik hoorde de mensen om me heen harder lullen dan de muziek...). Snel terug naar Motörhead dus, om daar enigszins vooraan te staan. Maar ook hier was het geluid onverklaarbaar zacht - ik had mijn oordoppen niet eens nodig. Routinematig optreden waarbij de jaren toch echt beginnen te tellen bij Lemmy, die er erg slecht uitzag. Maar het blijft Motörhead, dus gaaf.

Stukje Amon Amarth meegepikt van buiten de tent (wat een drukte!) en een stukje van Volbeat (op een afstandje, want we wilden Hatebreed zien). Daarna op tijd naar Hatebreed (net op tijd, want kort daarna stroomde het helemaal vol). Wát een bazenoptreden was dat zeg! Één kolkende mensenmassa en overal pits. Heb me daar uitstekend vermaakt en me goed kunnen uitleven (had het niet meer kout in ieder geval), en vervolgens van een afstand Rammstein gezien. Leuke show, maar op Pinkpop was beter (of de concurrentie minder :P).

Al met al geslaagd dagje, maar inderdaad zoals al gezegd te veel mensen en te weinig sfeer.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gilbert » zo jun 02, 2013 1:31 pm

FortaRock XL viel me een beetje tegen, maar dat komt deels door persoonlijk lichamelijk ongemak alsmede door de harde wind (waardoor het geluid vaak verwaaide, afhankelijk van waar je stond) en doordat mijn verwachtingen vooraf dankzij de geweldige affiche wat te hoog waren. Net als bij Graspop in 2011 merkte ik dat zo'n grote mensenmassa toch een aantal ongemakken en irritaties met zich meebrengt. Uiteindelijk staat of valt een festival als dit voor mij daarom met het optreden van de dure hoofdact, die je nou eenmaal niet ergens anders voor een lager bedrag of in een veel kleinere ambiance kunt gaan bekijken. Gelukkig stelde Rammstein niet teleur. In Ahoy vorig jaar was het geluid nog wat beter en hadden ze (door de aanwezigheid van een luchtbrug en tweede podium midden in de zaal) logischerwijze nog wat meer showelementen, maar het blijft een genot om te zien en te horen. De rest van de bands kun je echter toch beter bij een los zaalconcert of op een kleiner festival gaan bekijken. Hatebreed heerste van de rest van het programma nog het meest.

Overigens kwamen wat betreft Rammstein bij mij wel degelijk de nodige twijfels op over wat er allemaal op band staat. Het klonk vaak wel erg als de cd. Mocht het toch (bijna) allemaal live gespeeld en gezongen zijn door de bandleden, dan was Till Lindemann in elk geval bijzonder goed bij stem. Alleen met het refrein van toegift Sonne had hij hoorbaar moeite. Bij dat nummer zong hijzelf dus sowieso live. Uiteindelijk maakt het bij Rammstein niet zoveel uit of de muziek nou allemaal live is of niet, want de meerwaarde boven het beluisteren van de (zeer gave) cd's zit hem toch in de fantastische visuele show. De publieksinteractie is (helaas) minimaal en de act is tot in de kleinste details ingestudeerd, maar is het entreegeld (voor de liefhebber als ik) meer dan waard. De fantasierijke show van Rammstein is binnen de metalwereld nou eenmaal uniek. Ik ben derhalve blij dat ze weer eens op een metalfestival stonden en ik er niet bijvoorbeeld voor naar Pinkpop hoefde.

Behalve wellicht Metallica is het moeilijk om een headliner te bedenken die volgend jaar zo'n groot en druk FortaRock XL zal kunnen dragen. Dus hopelijk heeft de organisatie met deze editie flink wat winst gemaakt en reserve opgebouwd, is daarmee het voortbestaan van het festival voor een aantal jaren gegarandeerd en komt er in 2014 een middelgrote versie die een beetje het midden houdt tussen wat het was in Park Brakkenstein (waarbij je elk jaar maar moet afwachten of het lukt om quitte te spelen) en wat het dit jaar was in een overvol Goffertpark. Volgens de organisatie kunnen ze het afgebakende terrein in het Goffertpark dan immers een stuk kleiner maken, mocht de omvang van het festival (afhankelijk van de aantrekkingskracht van de hoofdacts) komend jaar wat kleiner uitvallen.
Laatst gewijzigd door Gilbert op zo jun 02, 2013 5:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 1:36 pm

Volgende keer Black Sabbath of Iron Maiden? Trekken veel publiek, maar niet teveel. Trekt vooral metalpubliek. En zijn beide gewoon ongelooflijk vet! :)
Of is het wat te vroeg om 't over volgend jaar te hebben?

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door yowannuzz » zo jun 02, 2013 1:54 pm

Zo, ik ben weer thuis. Wat een drama was dat vannacht.
Misschien dat ik het daar nog eens over heb, maar het was 4 uur geweest voor ik mijn flatje binnenstapte.

Fijnere berichten dan: Ik heb genoten van een dagje bands in de Goffert.
Hoogtepunten waren Mastodon (band van de dag), Audrey Horne, Enslaved, Textures (ondanks dat ik ze liever op een kleiner podium had gezien), Kreator, Rammstein (en dan vooral de show).
Ook de bierprijs en het voedselaanbod waren naar tevredenheid.
Volbeat was leuk maar heb ik veel beter gezien, ik miste de oudere nummers en vooral de humor die de band vroeger altijd zo kenmerkte.
Minpunten waren de drukte bij de wc's (ik had daar geen last van, ik kan staand plassen, maar mijn wederhelft heeft grote delen bands gemist door het te kleine aantal toiletten) alsook en in de Biergarten (dat was stapelen), en inderdaad het gedrag van bepaalde bezoekers (duwen bij Volbeat en Rammstein, en ander lomp gedrag ,waaronder boeren die mijn vriendin willen versieren waar ik nota bene naast zit).
Ten slotte wil ik bij deze als eerste en laatste keer het woord Airbourne gebruiken. Wat een zwaar overbodige kutband is dat. Waarom zou je een band kopieren, die zichzelf als pakweg 40 jaar kopieert?

Volgend jaar inderdaad gewoon weer een stukje kleiner, en dan gewoon pakweg Megadeth als headliner.

Want, ondanks de wat negatieve toon die ik hier misschien aansla, zijn er genoeg dingen waarvan ik heb genoten.
Partij toffe bands gezien, en de sfeer binnen "ons clubje " was prima, ook was het leuk nog wat forumcollega's te hebben gesproken.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door ketter » zo jun 02, 2013 2:04 pm

+++++
Rammstein: waarschijnlijk de meest spectaculaire show die ik ooit heb gezien: ge-ni-aal. Deze band maakte het kaartje in één klap de moeite waard, zeker als je nagaat dat je voor een clubshow minstens zoveel betaalt. Hoogtepunt: de vlammenwerpers bij Feuer Frei.

++
AmenRa: zéér overtuigend optreden met een 'front'man die zijn optredens zo te zien behoorlijk intens beleeft. Alleen jammer dat het niet 's avonds was, maar die keuze vanuit de organisatie is wel te begrijpen. Deze band ga ik zeker nog eens live zien.

+
Entombed: prima optreden. Miste wel het gruizige gitaargeluid van het eerste album!
Volbeat: strak gespeeld & topgeluid. Niet heel aandacht bekeken, maar klonk toch wel lekker op de achtergrond.
Motorhead: ook hier niet heel aandachtig bekeken, maar klonk goed.

+/-
Opeth: goed gespeeld, maar een teleurstellende setlist.

-
Kreator: te vaak gezien, te veel nummers van het laatste (matige) album, en de show is eigenlijk ook altijd hetzelfde.

--
Finntroll: rukgeluid, en die lui zien er niet meer uit (elvenoren, wtf?). De gloriedagen van de eerste albums liggen heel ver achter ze, jammer.

------------------------------------------

Dan het festival zelf. Dat het dit jaar 'XL' was, was duidelijk te merken. Het was veel te druk en de voorzieningen waren waren daar niet op afgestemd. Zitten op een bank? Out of the question, er stonden er volgens mij net zoveel als tijdens de kleinere edities. De rijen voor de meeste kraampjes waren - zeker later op de dag - veel te lang. De biergarten was helemaal een lachertje, die was amper groter dan een standaard terras. De drukte betekende ook dat het vaak onmogelijk was om een goede plek te bemachtigen bij een band, als je er niet al stond voordat ze begonnen waren met spelen. Toch jammer, want tijdens de voorgaande jaren kon je altijd prima naar voren lopen zonder dat anderen daar last van hadden.
2,50 voor waterig, kwart-schuim festivalbier... mwaa. De watervoorziening was slecht geregeld: dat je nergens een kraan (zelfs niet in de bar) neerzet omdat je dan inkomsten zou mislopen, soit. Maar eveneens 2,50 vragen voor een glaasje water is toch echt van de zotte. Overigens had er best een extra GSM-mast neergepoot mogen worden. Aan het begin heb ik lang gezocht naar vrienden die later kwamen, omdat sms'jes niet aankwamen en bellen geen gehoor gaf. Aan het allergrootste minpunt kon echter niemand wat doen: koud, winderig kutweer. Ik had me flink aangekleed, maar vanaf het einde van de middag was het rillen geblazen.

Afsluitend: Rammstein en AmenRa maakten deze editie van FortaRock voor mij uiteindelijk zeker de moeite waard, ondanks de matige line-up, het koude weer en de algehele drukte. Toch moet ik zeggen dat ik voorgaande edities al met al veel beter vond. Ik snap best dat een groot, drukbezocht festival met een redelijke standaard line-up goed is voor de opbrengst, maar voor de liefhebber is deze ontwikkeling gewoon jammer. Voorgaande jaren kenden een stukken betere line-up, een betere sfeer en ook zeker een betere voorziening. Of ik volgend jaar opnieuw de keuze maak om een kaartje te kopen is dus maar de vraag.
Laatst gewijzigd door ketter op zo jun 02, 2013 2:27 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Latebloomer
Berichten: 990
Lid geworden op: di feb 01, 2011 7:49 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Latebloomer » zo jun 02, 2013 2:07 pm

Gijscoman schreef:Lees nu op nu.nl dat Emile Roemer er ook was. :) Schijnt gespot te zijn bij Mastodon.
ik heb 'm idd 2x voorbij zien lopen op het veld. Hij leek 15 jaar jonger in zijn vrijetijdskleding...

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Took » zo jun 02, 2013 2:45 pm

ik hou niet van spam van andere sites. weg ermee.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
st. evil
Berichten: 673
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 9:05 pm
Locatie: hoofddorp

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door st. evil » zo jun 02, 2013 2:49 pm

Ik moet zeggen dat ik vaan veel minpunten die veel mensen hier noemen weinig last heb gehad, maar ik kan het dan ook niet vergelijken met voorgaande edities, en ik had vrij last minute nog besloten om te gaan, dus mijn verwachtingen waren niet zo hoog gespannen

Helaas echter wel Amenra moeten missen, daar had ik dan weer wel erg naar uitgekeken. Voor de rest goed kunnen genieten van Enslaved, Textures, Opeth, Kreator en Rammstein en nog kleine stukjes van Volbeat, Finntroll en Motörhead gezien van een afstandje, alleen de setlist van Mastodon vond ik wat tegenvallen

Ja het was druk, maar die mate van volheid heb je ook bij wacken of graspop volgens mij. soms moest je wel even wachten voor een rij voor eten of drinken, maar op veel momenten kon je ook meteen bestellen
de temperatuur ook niet echt last van gehad en heb de hele dag moeten doen met een shirt en een vest, alleen de wind zorgde er soms voor dat het geluid bij de buitenpodia een beetje verwaaide.
En ook al geen last gehad van zakkenrollers, vechtpartijen of falende sms

Mooie dag was het!
Thrash till Death

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Woutjinho » zo jun 02, 2013 2:59 pm

iron_dennis schreef:Hatebreed -> Helaas ook een vechtpartij gadegeslagen.
Ik vraag me af of er iemand aanwezig was die dit niet verwacht had.

Ik vond het veel te druk maar wel gezellig. Kreator was gaaf, maar voor de rest door de drukte eigenlijk grotendeels in de biergarten gezeten.

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door MetalJan » zo jun 02, 2013 3:05 pm

Was een leuk dagje, alleen wel wat fris. Toch maar een vest én jas aangedaan.

We waren lekker op tijd en de eerste band die we zagen was Audrey Horne. Dat was wel aardig, maar ook niet meer dan dat. Toen naar de tent gelopen om nog wat van Amenra mee te pakken. Dat was behoorlijk hard, maar ook niet echt boeiend. Misschien meer een band om in een kleine zaal te zien.

Daarna even bij de merchstand gekeken en een biertje gedronken met op de achtergrond Delain. Heb deze dus niet echt gekeken.

Enslaved wilde ik graag zien, dus naar de tent gelopen. De heren speelden uitstekend, prima setlist ook. Ik heb hun show niet helemaal afgekeken, want mijn broer was inmiddels aangekomen en die stond naar Textures te kijken, dus daar naartoe gelopen. Textures vind ik maar zozo eigenlijk. Prima muzikanten natuurlijk, maar tegenwoordig vind ik er niet echt veel aan.

Daarna even wat gegeten en naar het kleinste podium van het festival gelopen. Was behoorlijk druk daar, maar wel gezellig zo op die heuvel en die bomen, haha. Jammer dat ze rechts geen extra bar hadden, maarja.
Entombed was iig lekker bezig met een prima setlist! Prima headbang band!

Ook Finntroll was goed bezig, al had men wel wat meer oude nummers mogen spelen imo.

Motörhead hebben we van een grote afstand bekeken, al met al vond ik het wel aardig, zeker die oude nummers.

We hebben hun set niet helemaal afgekeken, want we wilden naar Kreator. De Duisters speelden een goede set met oud en nieuw materiaal.

Daarna Volbeat gekeken en die vond ik ook wel goed. De nieuwe nummers vond ik maar zozo, vooral genoten van de wat oudere nummers.

Het was erg druk bij Hatebreed en bijna heel het veld ging los, haha. Erg gaaf om mee te maken. De heren waren lekker op dreef en speelden een prima setlist als je het mij vraagt. Vet optreden dus!

De vermoeidheid sloeg bij Rammstein een toe (tja, als je heel de dag al op je benen sta...) en ik denk dat we zo'n 3 kwartier van de band hebben gezien. Wel gaaf dat ze begonnen met wat oude krakers en de show eromheen (vuurwerk) was natuurlijk ook mooi om te zien. Toen ze begonnen met wat, voor mij onbekende nummers, zijn we naar de auto gelopen om naar huis te rijden.

Al met al een prima dag gehad in Nijmegen!

Gebruikersavatar
Latebloomer
Berichten: 990
Lid geworden op: di feb 01, 2011 7:49 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Latebloomer » zo jun 02, 2013 3:10 pm

MetalJan schreef:, want mijn broer was inmiddels aangekomen
MetalPiet?

Gungnir
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 17, 2013 4:50 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gungnir » zo jun 02, 2013 3:19 pm

Leuke dag gehad met als top 4:
1. Rammstein
2. Amon Amarth
3. Opeth (niet helemaal gezien helaas)
4. Audrey Horne

Naast de zakkenrollers (zelf geen last van gehad iig), opstootjes, klachten over wc's, klachten over het geluid (ook al was dat grotendeels de wijten aan de wind) en drukte hoop ik dat Fortarock inziet dat ze volgend jaar wel weer iets minder hooi op de vork mogen nemen en met iets meer metal. Zanger van Airbourne (vermakelijke band) zei nog dat het een 'rock 'n roll festival' was... volgend jaar maar Iron Maiden ofzo. Hopelijk is de sfeer dan ook wat beter. Rammstein maakte met een epische show wel al die randzaken meteen goed.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Orklord » zo jun 02, 2013 3:21 pm

Waarom word er gelijk gesproken over bands als Black Sabbath (alsjeblieft niet zeg) of Iron Maiden als headliner? Een band als Megadeth of Slipknot lijkt mij prima. Is het ook een stukje kleiner.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Gijscoman » zo jun 02, 2013 3:32 pm

Orklord schreef:Waarom word er gelijk gesproken over bands als Black Sabbath (alsjeblieft niet zeg) of Iron Maiden als headliner? Een band als Megadeth of Slipknot lijkt mij prima. Is het ook een stukje kleiner.
Slipknot is tegenwoordig van dezelfde grootte als Rammstein. Megadeth is wel kleiner, maar ook direct een groot stuk kleiner.

Gebruikersavatar
Elessar
Berichten: 13177
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 7:12 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Elessar » zo jun 02, 2013 3:34 pm

Zo. Ook net uit bed en nog steeds niet helemaal bijgekomen.

Met de Metalbus vanuit Rotterdam waren we mooi op tijd en netjes afgezet nabij het festivalterrein. Een prettig gevoel om vervolgens tussen andere (internationale) liefhebbers naar het terrein te lopen. Noren, Polen, Zweden, Belgen en Hollanders; gaaf. Gedurende de dag werd het wel uitzonderlijk druk. Je stelt je er van tevoren op in, maar dan toch. Vooral de wachtrijen bij de toiletten moesten het ontzien, wat een drama. Ik draag de organisatie een zeer warm hart toe, maar dit is echt hét verbeterpunt.
Helaas hebben we een groot deel van de dag doorgebracht op de EHBO-post. M'n beste vriendin waarmee ik samenging was al enkele dagen ziek, en werd op het terrein, tweemaal, compleet onwel. Heel naar om mee te maken, maar als je elkaar zo goed kent redt je je daar ook prima doorheen. Men leek ook nogal verrast hoe kalm we bleven ondanks de omstandigheden, want het was hevig.
Alle complimenten aan het EHBO-personeel (dat mag ook weleens gezegd worden). Vriendelijk, begaan doch professioneel en erg grondig. Ik denk dat ik ze nog ga mailen om ze te bedanken.

Waar het op zo'n dag uiteraard om gaat:

Audrey Horne was een prima opener. Een verfrissende band en optreden. Geen keiharde metal, maar een mix van alternative rock, klassieke rock en stevige metal. Prima opener van een enthousiaste band en een prettig publiek.

Enslaved was machtig, maar ze kunnen vast beter. Ik zag ze voor het eerst maar had het idee dat er nog meer live potentie inzit dan ze gisteren lieten zien. Doch zat ik er wel 'helemaal in'. Fantastische nummers.

Mastodon maar heel kort kunnen zien, omdat we vooraan wilden staan bij Motörhead (voorvak). En dat bleek een juiste beslissing. Want wat een drukte volgde daar. Volgende week wel van plan om deze band van begin tot eind te kunnen zien.

Motörhead (dé reden), was prima, maar niet meer dan dat. Ik zag Lemmy al opkomen met een rothumeur en dat werd niet veel beter gedurende het optreden. De technische mankementen maakten het er niet beter op (uitvallen van bass én gitaar, ondanks meerdere aanwijzingen van de band dat het niet lekker zat). Opvallend dat dit vaker gebeurd tijdens Nederlandse festivals. Hebben ze dan soms andere crewleden dan bij zaaloptredens? Want daar is het altijd prima.
Enfin, zeer prettige setlist. Mikkey Dee en vooral Phil Campbell deden prima werk om het publiek mee te krijgen. Ongelooflijk hoe goed men op elkaar ingespeeld is. Maar what.the.fuck was er met het geluid? Ik hoefde in gesprekken nauwelijks m'n stem te verheffen. Hopelijk gaat het op Sonisphere beter volgende week.

Opeth, alleen gehoord, niet gezien, doordat we aan de rand van de tent op de grond zaten (door eerder genoemde ziekte). Is niet anders, volgende keer beter. Er zijn voor elkaar is nog altijd belangrijker dan welke band ook.

Volbeat, tsja. Ik mis ook de 'oude' Volbeat. In 2007 op Fields of Rock vond ik ze fantastisch. Sindsdien gaat mijn liefde voor de band alleen maar bergafwaarts. Het doet me allemaal wat te knuffelig aan. En door de drukte was simpelweg niet heen te komen. Noodgedwongen dus van de absolute zijkant aan moeten zien.

Rammstein kwam, zag en overwon. Een orgasmatische show. En dan met de nadruk op show.
Qua optreden is er, door alle ingestudeerde stunts etc, weinig ruimte voor een echt 'optreden'. Spectaculair toneel meets metal, als het ware. En dat is prima, men verwacht niet anders. Het is alleen jammer dat zo wel de spontaniteit verdwijnt. Van heel erg veraf klonk het geluid nog steeds prima, en die extra speeltijd kan alleen maar bejubeld worden. Terechte klapper van de dag.

Pluspunten:
- Afwisselend programma met meerdere genre's
- Prijzen van drank en voedsel waren te doen gezien de tijd waarin we leven, maar maak het niet nog duurder.
- Geluid was overwegend goed (Motörhead als uitzondering (uitgerekend Motörhead..ARGHH)).
- Voldoende muntautomaten
- Vriendelijk én behulpzaam personeel bij de EHBO
- Logisch ingericht festivalterrein

Andere punten:
- De eerder genoemde hoeveel facilitaire voorzieningen. Dit waren er simpelweg te weinig, voor teveel mensen.
- Meer zitplekken zou ontzettend fijn zijn (nogmaals: verhouding tussen aanbod en hoeveelheid mensen)
- Meer verkooppunten van bier is bij deze omvang ook wenselijk.

Overige mening die niks met de organisatie te maken heeft:
Ik heb ook meerdere mensen gehoord met verhalen over opstootjes en onbegrip van medebezoekers. Dit waren ook, bij gebrek aan betere termen, de casual bezoekers vs. de metalbezoekers. Men schijnt weinig te kunnen hebben. Wat rouwdouwen, haren wapperen en bewegingsruimte horen er nu eenmaal bij. Wanneer men dit niet eerder heeft meegemaakt, begrijpt men het niet. Dit zorgt voor wederzijds onbegrip. Jammer dat de nieuwkomers bij een metalfestival niet wat meer ruimdenkend kunnen zijn. We kunnen alleen maar hopen dat ze deze gedragscodes opgeslagen hebben, en het bij een volgend bezoek zullen anticiperen en accepteren. We moeten er toch allemaal samen doorheen.
KoenM schreef:[..]
En jij houdt van Motorhead?

"Wat?"

Ja dus.
http://www.last.fm/user/Eekhoornhoer/

The Wörld Is Yours

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Bastiaan » zo jun 02, 2013 4:05 pm

Gijscoman schreef:Slipknot is tegenwoordig van dezelfde grootte als Rammstein.
Nee hoor, verre van. Zie jij Slipknot een Gelredome uitverkopen?
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Latebloomer
Berichten: 990
Lid geworden op: di feb 01, 2011 7:49 pm

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Latebloomer » zo jun 02, 2013 4:13 pm

Bastiaan schreef:
Gijscoman schreef:Slipknot is tegenwoordig van dezelfde grootte als Rammstein.
Nee hoor, verre van. Zie jij Slipknot een Gelredome uitverkopen?
Tuurlijk niet. Hooguit de Ziggodome. Gijs raaskalt.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Bastiaan » zo jun 02, 2013 4:15 pm

Volgens mij stond Slipknot de vorige keer in HMH, en had daar Machine Head en Children Of Bodom - ook geen misselijke namen - bij nodig om die uit te verkopen. Oftewel, Gijs raaskalt inderdaad.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door MetalJan » zo jun 02, 2013 4:24 pm

Latebloomer schreef:
MetalJan schreef:, want mijn broer was inmiddels aangekomen
MetalPiet?
Hehe, nee :lol:

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Bleek No. 1 » zo jun 02, 2013 4:36 pm

Weet iemand ong. de setlist van Opeth gisteren? Ik wil kijken of ik echt goede nummers heb gemist, of niet.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
st. evil
Berichten: 673
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 9:05 pm
Locatie: hoofddorp

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door st. evil » zo jun 02, 2013 4:46 pm

volgens mij klopt deze setlist wel redelijk
http://www.setlist.fm/setlist/opeth/201 ... 98f70.html
Thrash till Death

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: 1 juni 2013: Fortarock

Bericht door Siego » zo jun 02, 2013 4:47 pm

Jammer om hier zo veel negatieve reacties te lezen.
Ik heb een geweldige dag gehad gisteren.

Om half 12 al aanwezig op het festivalterrein, even lekker rond kunnen struinen en een goed plekje weten te bemachtigen voor Amenra.
Wat een geweldig optreden, super intens. Ga ze 15 november zeker meepikken in de Vera. In een klein donker zaaltje is dit vast nóg veel gaver.

Daarna even de metalmarket en de biergarten ingedoken. Biergarten viel zoals gezegd erg tegen, met slechts 2 speciaalbiertjes.

Entombed was vervolgens erg gaaf. Via de 'andere' kant van het terrein (dus niet via het hoofdpodium) konden we steeds een prima plekje krijgen bij de Jägermeister stage.

Mastodon viel me erg tegen. Veel nieuw materiaal, wat ik gewoonweg niet goed trek. Na een half uurtje dan ook afgehaakt.

Kreator was weer ouderwets op dreef. Genoten van een gezellige pit en alle oude en nieuwe Kreator-klassiekers.

Volbeat van een afstandje gadegeslagen. Lekker fonetisch meebléren op alle nummers die we niet kenden.

Hatebreed was kut. Voor de fans van het latere werk was het vast genieten geblazen maar ik moet het vooral hebben van de eerste 3 platen. Bij het eerste nummer nog de pit ingevlogen maar daarna volgden helaas alleen maar nieuwe nummers. Na een half uurtje teleurgesteld afgedropen.

Afsluiter Rammstein was echt geweldig. Had niet verwacht dat ik zo van deze band zou genieten. Pakkende industrial. En wat een show! Met een grijns staan genieten van al het vuur, vuurwerk en seksuele uitspattingen op het podium.

Van alle negatieve punten hier heb ik niet veel gemerkt gelukkig. Ja, het was soms druk. Maar kon overal prima bij komen, nergens hoeven wachten voor een biertje of een hapje eten. Hoefde ook niet zo nodig naar voren bij bands als Volbeat en Rammstein. Halverwege het veld was het prima te doen. Ook geen last van zakkenrollers of vechtpartijen. Gelukkig maar. Na afloop nog een tijdje blijven hangen op het festivalterrein waarna we met de pendelbussen zo weg konden komen richting het station, ging echt supervlot. Geluid vond ik bij alle bands die ik heb gezien echt prima in orde.
Al heb ook ik liever een klein Fortarock in park Brakkenstein.

Plaats reactie