Zwarte Cross 2013
- KoenM
- Contacteer:
Re: Zwarte Cross 2013
Wanneer zou er een tijdschema oid komen?
- Latebloomer
Vrijdag 26 juli
Peter Pan Speedrock
White Cowbell Oklahoma
Die Apokalyptischen Reiter
Riverside
Herder
Zaterdag 27 juli
Sabaton
Dark Funeral
Dragonforce
Heaven’s Basement
Black-bone
Zondag 28 juli
Rainbowband
Bloodhound Gang
At The Gates
Royal Republic
Vanderbuyst
Shaking Godspeed
Peter Pan Speedrock
White Cowbell Oklahoma
Die Apokalyptischen Reiter
Riverside
Herder
Zaterdag 27 juli
Sabaton
Dark Funeral
Dragonforce
Heaven’s Basement
Black-bone
Zondag 28 juli
Rainbowband
Bloodhound Gang
At The Gates
Royal Republic
Vanderbuyst
Shaking Godspeed
hoop toch wel op een paar extra namen, dit is nogal karig.
- KoenM
- Contacteer:
Er mag op zondag nog wel iets bijkomen voor mij. At the Gates en Bloodhound Gang is me wat te karig om helemaal naar daar te rijden.
New keepers of the watertowers komen ook!
- Krimhild
- Altijd welkom
ER KOMEN ECHT MOEILIJK GAVE COVERBANDS DIT JAAR! GODVER!
Kyuss, Queens, Led, Bob, Janis, Neil, The Doors, ACDC, het gaat maar door joh!
Blokkenschema is bekend:
http://www.zwartecross.nl/uploads/docum ... Muziek.pdf
Waarom zijn Golden Earring, Dark Funeral en de Led Zeppelin-coverband tegelijk? Ze snappen toch wel dat die eenzelfde doelgroep hebben? 'domme!
Kyuss, Queens, Led, Bob, Janis, Neil, The Doors, ACDC, het gaat maar door joh!
Blokkenschema is bekend:
http://www.zwartecross.nl/uploads/docum ... Muziek.pdf
Waarom zijn Golden Earring, Dark Funeral en de Led Zeppelin-coverband tegelijk? Ze snappen toch wel dat die eenzelfde doelgroep hebben? 'domme!
Mediteren kun je leren!
Waarschijnlijk de zaterdag aanwezig, de andere dagen speelt er te weinig van mijn gading. Zo'n campingkaart is trouwens wel erg duur.
- Krimhild
- Altijd welkom
Ben je besodemietert? 75 euro voor 4 dagen cross inclusief camping! Dat is geen geld!
Een kaart voor een CAMPER is duur, ja. Maar zo'n kaart deel je ook met minstens 4 man.
Een kaart voor een CAMPER is duur, ja. Maar zo'n kaart deel je ook met minstens 4 man.
Mediteren kun je leren!
- KoenM
- Contacteer:
Dat wordt hem dus niet op zondag.
- Latebloomer
waar is Kadavar trouwens gebleven??
- Krimhild
- Altijd welkom
Ik helemaal op zoek naar kaarten op marktplaats omdat ik dacht dat het uitverkocht was, kom ik er achter dat het helemáál niet is uitverkocht! Er zijn gewoon nog campingkaarten te krijgen!!!! =;')
Mediteren kun je leren!
- Krimhild
- Altijd welkom
Godver, de Rainbowband komt gewoon!!!
Verder kwa ik zojuist een mooie uitspraak tegen van één van de bezoekers van dit festival: "Enkelt simpel doen 3 dagen achter mekander, das goud" =;')
Verder kwa ik zojuist een mooie uitspraak tegen van één van de bezoekers van dit festival: "Enkelt simpel doen 3 dagen achter mekander, das goud" =;')
Mediteren kun je leren!
Ik heb het te druk, dus ik doe mijn dagkaart voor de zaterdag weg. Hoef er niet de hoofdprijs voor; heb het kaartje ook maar gekregen. PM bij interesse.
Tijdschema is bekend.
Ik heb er zin in.
Gaat vast weer een mooi feestje worden.
Ik heb er zin in.
Gaat vast weer een mooi feestje worden.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Vind de line-up zwaar tegenvallen, maar ik ga toch zondag even kijken. Lijkt erop dat de bemoeienis van 3FM ook dit festival naar de tering gaat helpen qua muziek. Alleen At The Gates en Vanderbuyst zijn enigszins te doen zondags.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- Latebloomer
Geen Dark Funeral maar des te meer modder en blubber. Wat een drama.
- Jeroen
- Contacteer:
Vandaag geweest. Zware tegenvaller. Muziek was nergens om over naar huis te schrijven, al waren Vanderbuyst en At The Gates wel oke. Voor de rest matig. Sfeer was ook niet geweldig, eten was niet denderend en de cross en rikie kolder kennen we nu wel. Verreweg de slechtste programmering sinds jaren en naast de gebruikelijke dronken boeren (waar ik als Twentenaar niet zoveel moeite mee heb), veel poppubliek dat de zc als excuus ziet om zich als een idioot te gedragen. Kortom, ik hoef er niet weer heen. Commercie neemt het langzaam over en ook de bemoeienis van 3FM werkt qua muzikale input niet mee. Jammer. Wat betreft modder was er gezien de wolkbreuk van gisternacht weinig aan te doen.
- KoenM
- Contacteer:
Setlist At the Gates?
- Latebloomer
Ik vond de zondag wel OK. (Iets) Minder blubber en idd sterke optredens van Vanderbuyst en - een heerschende - At The Gates. Van een mindere sfeer heb ik niets gemerkt, zeker niet op de Meltdown (verder kom ik ook eigenlijk niet...). Wel is het voor echte metalheads idd een stuk minder interessant geworden.
- Jeroen
- Contacteer:
Enorme vechtpartij in ieder geval. Meltdown was verder wel oke, al vond ik de line-up zoals gezegd niet om over naar huis te schrijven.
Heb een aangenaam weekeinde gehad. Er was wat regen, maar verder voornamelijk lekker warm weer. Op The Meltdown was er zoals gezegd minder te beleven voor de metalheads. Ik heb mij uitstekend vermaakt met Automatic Sam en New Keepers Of Water Towers op vrijdag. Riverside was ook erg goed, maar niet mijn ding. Op de donderdag was Black-Bone wel aardig. Speelde twee keer, vanwege het uitvallen van Dark Funeral - de band was er, hun apparatuur niet. Heavens Basement was ook erg lekker. De zondag was minder, maar Guild Of Stags en Vanderbuyst gingen er bij mij wel in. At The Gates was goed, maar met schaamte moet ik bekennen dat ik de muziek niet erg goed ken, dus veel zinnigs kan ik er niet over zeggen. Verder heb ik me wel vermaakt bij The Bloodhound Gang. Erg vermakelijke, grappige show - vooral uit nostalgie wezen kijken - maar wat is die groep muzikaal gezien toch slecht, haha, maar goed, het past er wel bij. Verder nog (flarden) gezien: Peter Pan Speedrock, Mattanja Joy Bradley, Jovink, Normaal, en Guusje Meeuwis. Los daarvan vond ik het op The Bayou - fantastisch aangekleed podium - erg gezellig. Ontzettend veel goede en sfeervolle bands. Kende ze eigenlijk allemaal niet, behalve Saint Jude, Backcorner Boogie Band en Texas Radio (uit Twente). Min: weinig voor de echte hardrocker. Toch wel érg druk, hoewel dat op The Meltdown meeviel. Plus: mooie aankleding van het festival. Ik tegenstelling tot wat ik hieronder lees vond ik het wel erg gezellig op het festival, geen last gehad van idioten en dergelijke figuren.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'
- Jeroen
- Contacteer:
Jij vormde het lichtpuntje 

Ik heb het weer prima naar mijn zin gehad in ieder geval.
At The Gates, Riverside, New Keepers, Vanderbuyst, PPS en Guild of Stags waren prima.
Verder veel gezelligheid en voor mij in ieder geval een prima weekend.
Van de vechtpartij heb ik gelukkig niets meegekregen, jammer dat dit gebeurt.
At The Gates, Riverside, New Keepers, Vanderbuyst, PPS en Guild of Stags waren prima.
Verder veel gezelligheid en voor mij in ieder geval een prima weekend.
Van de vechtpartij heb ik gelukkig niets meegekregen, jammer dat dit gebeurt.
- KoenM
- Contacteer:
Heeft er dan niemand een idee van wat At the Gates gespeeld heeft?
uit mijn hoofd weet ik deze nummers nog: Slaughter of the Soul , Cold ,Suicide Nation, Under a Serpent Sun, World of Lies, Terminal Spirit Disease, windows, kingdom gone. Verder weet ik ook dat ze een heel vet nummer 1 van de eerste ep's hebben gespeeld die ik nog niet kende.
- Krimhild
- Altijd welkom
Wat een hemels weekend!
+++++ Het Bayou-podium! Erg mooi aangekleed weitje waar gave southern rock, rock'n roll, country, stoner, rockabilly en van alles daartussen in werd gespeeld. Ik heb weer allerlei nieuwe super toffe bands ontdekt!
++++ Goeie sfeer, geen last gehad van gevechten of dieven en zelfs niet echt van dronken mensen. Vooral veel gedans en geouwehoer over onzin, precies zoals dat hoort.
++++ Gave en goeie coverbands! Onder andere Janis Joplin, The Doors, Kyuss en ACDC waren erg gaaf.
+++ Slechts drie keer hoogstens een uurtje regen, en buiten dat volop zon! Ik had me ingesteld op 3 dagen regen, dus dit veel héél erg mee.
+++ Bizarre spektakels!: Een vent die een handstand doet op de top van een geluidsmast (?) op minstens 60 meter hoogte, extreme sprongen met motoren, een heus wellnesscenter met hangmatten waar je kan worden geknipt, gemasseerd of aan een waterpijp kan lurken, vuurwerk, bij een kampvuur kunnen staan van 3 bij 3 terwijl het regent, een stoet van 500 naakte mensen op een crossbaan met een helm op, kermis, heel veel straatartiesten en zelfs vliegtuigjes die luchtshows geven!
+++ Een camping die lekker klein is zodat alles goed aan te lopen is
+++ De bereidheid van mensen om buikschuivers te doen over bebierde picknicktafels
++ Divers eten: vers fruit, lekker brood met roomkaas en oneindig veel groente en garnituur, gegrilde kip, vis.. Er was nota bene zelfs een sterrenrestaurant aanwezig! Er zou wel uitgebreid kunnen worden qua gezonde alternatieven en het zou ook inzichtelijker gemaakt kunnen worden waar je wat kan kopen, maar zeker geen slecht aanbod.
--- Mensen die achterlijk zijn en niet controleren of wc's wel echt bezet zijn, waardoor er grote rijvorming ontstaat. Ik heb meegemaakt dat de rij tot ver buiten het badhuis stond terwijl er acht (!!!) wc's op rij gewoon leeg en schoon waren. Op andere gebieden loopt men over van de assertiviteit, maar als het op wc's aankomt ontpopt de gemiddelde festivalganger zich helaas tot een mak kuddedier. Zonde van de tijd.
-- Led-Zeppelin-cover-band missen vanwege Dragonforce
- Het volume. Zelfs na de hele tijd oordopjes te hebben gedragen, heb ik nog last van een piep.
Het blijft één van de beste festivals die ik ken. Divers, groot maar toch knus, gezellig, en zo ongeveer alle verschillende muziek door elkaar die ik leuk vind. En dat alles voor maar 80 euro... Dat is toch ongelofeloos! Ik wou dat ik kon zeggen: 'Volgend jaar weer!' Maar dan ben ik er gelukkig/helaas waarschijnlijk niet vanwege een grote reis ^^
+++++ Het Bayou-podium! Erg mooi aangekleed weitje waar gave southern rock, rock'n roll, country, stoner, rockabilly en van alles daartussen in werd gespeeld. Ik heb weer allerlei nieuwe super toffe bands ontdekt!
++++ Goeie sfeer, geen last gehad van gevechten of dieven en zelfs niet echt van dronken mensen. Vooral veel gedans en geouwehoer over onzin, precies zoals dat hoort.
++++ Gave en goeie coverbands! Onder andere Janis Joplin, The Doors, Kyuss en ACDC waren erg gaaf.
+++ Slechts drie keer hoogstens een uurtje regen, en buiten dat volop zon! Ik had me ingesteld op 3 dagen regen, dus dit veel héél erg mee.
+++ Bizarre spektakels!: Een vent die een handstand doet op de top van een geluidsmast (?) op minstens 60 meter hoogte, extreme sprongen met motoren, een heus wellnesscenter met hangmatten waar je kan worden geknipt, gemasseerd of aan een waterpijp kan lurken, vuurwerk, bij een kampvuur kunnen staan van 3 bij 3 terwijl het regent, een stoet van 500 naakte mensen op een crossbaan met een helm op, kermis, heel veel straatartiesten en zelfs vliegtuigjes die luchtshows geven!
+++ Een camping die lekker klein is zodat alles goed aan te lopen is
+++ De bereidheid van mensen om buikschuivers te doen over bebierde picknicktafels
++ Divers eten: vers fruit, lekker brood met roomkaas en oneindig veel groente en garnituur, gegrilde kip, vis.. Er was nota bene zelfs een sterrenrestaurant aanwezig! Er zou wel uitgebreid kunnen worden qua gezonde alternatieven en het zou ook inzichtelijker gemaakt kunnen worden waar je wat kan kopen, maar zeker geen slecht aanbod.
--- Mensen die achterlijk zijn en niet controleren of wc's wel echt bezet zijn, waardoor er grote rijvorming ontstaat. Ik heb meegemaakt dat de rij tot ver buiten het badhuis stond terwijl er acht (!!!) wc's op rij gewoon leeg en schoon waren. Op andere gebieden loopt men over van de assertiviteit, maar als het op wc's aankomt ontpopt de gemiddelde festivalganger zich helaas tot een mak kuddedier. Zonde van de tijd.
-- Led-Zeppelin-cover-band missen vanwege Dragonforce
- Het volume. Zelfs na de hele tijd oordopjes te hebben gedragen, heb ik nog last van een piep.
Het blijft één van de beste festivals die ik ken. Divers, groot maar toch knus, gezellig, en zo ongeveer alle verschillende muziek door elkaar die ik leuk vind. En dat alles voor maar 80 euro... Dat is toch ongelofeloos! Ik wou dat ik kon zeggen: 'Volgend jaar weer!' Maar dan ben ik er gelukkig/helaas waarschijnlijk niet vanwege een grote reis ^^
Mediteren kun je leren!
Over die gevechten. Dat waren, meende ik gelezen te hebben, een stuk of vijftien man. Wordt toch maar weer ff breed mee gekopt door De Gelderlander. Het is ook niet fraai natuurlijk, maar wat zijn 15 mensen op 160.000 mensen in een weekeinde? Als ze dit soort dingen bij voetbalwedstrijden zouden vermelden zouden de kranten snel gevuld zijn. Aan de andere kant, volgens mij zijn er nog nooit ongeregeldheden geweest op de ZC. Laten we hopen dat dit een incident is.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'
- Latebloomer
Sterker nog, volgens mij ging het om 1 vechtpartij, op een heel (lang) weekend. (Niet alleen De Gelderlander maar ook de Telefuckinggraaf maakte er ook een belangrijk onderdeel van...)Bastiaan schreef:Over die gevechten. Dat waren, meende ik gelezen te hebben, een stuk of vijftien man. Wordt toch maar weer ff breed mee gekopt door De Gelderlander. Het is ook niet fraai natuurlijk, maar wat zijn 15 mensen op 160.000 mensen in een weekeinde? Als ze dit soort dingen bij voetbalwedstrijden zouden vermelden zouden de kranten snel gevuld zijn. Aan de andere kant, volgens mij zijn er nog nooit ongeregeldheden geweest op de ZC. Laten we hopen dat dit een incident is.
Heb je toevallig Texas Radio nog gezien? Erg leuk lokaal bandje The Doors/Southern Rock achtig.Krimhild schreef:Wat een hemels weekend!
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle
- Eru Iluvatar
Ik had al het voorgevoel dat jouw sfeerimpressie haaks op die van Jeroen zou staan. Ben benieuwd hoe het mij zelf zou hebben bevallen.Krimhild schreef:Wat een hemels weekend!
Zo'n gevarieerd aanbod aan muziek en randactiviteiten bevalt mij doorgaans wel, hoewel ik me kunnen ergeren aan dat Randstedelijke, hippe studentikoze geflikflooi met
oosterse onbenulligheid. Even terzijde: tunnelvisie wat betreft VPRO/3FM reportages: 'metal' en 'hardrock' passeerden op de buis nooit de revue, terwijl op ZC toch Helloween, Anthrax, Psychotic Waltz en zelfs neerlands trots The Devil's Blood hebben gestaan. Compleet genegeerd, zelfs Nederlandse bands.
Desalnniettemin had ik graag een dagje Summer Darkness geruild voor Zwarte Cross: om een gegeven moment heb ik die vroegbejaarde kantoorklerken in te strakke latexpakken en plateauzolen wel gezien.
- Krimhild
- Altijd welkom
Dat is net zoiets als naar een voetbalwedstrijd gaan en zeggen: Moah was wel leuk, maar dat gedoe met die bal heb ik nu wel even gehad hoor!Jeroen schreef:Sfeer was ook niet geweldig, eten was niet denderend en de cross en rikie kolder kennen we nu wel.
=;')
Ik geef ook vrij weinig om de cross zelf, maar het hoort er wel bij. Het hele festival is er zelfs om begonnen. En tante Rikie zorgt voor gezelligheid en een gevoel van samenhorigheid. Zoals de geschiedenis ons leert: Samen één persoon vereren zorgt voor broederschap (met de nadruk op 'samen'.)
Jazeker! Gave shit! Ze werden ook nog op een aanhangwagen achter een trekkert over de camping gereden op zaterdagochtend. Prima wakker worden hoor!Mollusk schreef:Heb je toevallig Texas Radio nog gezien? Erg leuk lokaal bandje The Doors/Southern Rock achtig.Krimhild schreef:Wat een hemels weekend!

Al waren absolute hoogtepunten van het Bayou-podium toch wel Poor John en Orange Sunshine! Godver wat vet!
Eru Iluvatar schreef:Ik had al het voorgevoel dat jouw sfeerimpressie haaks op die van Jeroen zou staan. Ben benieuwd hoe het mij zelf zou hebben bevallen.
Zo'n gevarieerd aanbod aan muziek en randactiviteiten bevalt mij doorgaans wel, hoewel ik me kunnen ergeren aan dat Randstedelijke, hippe studentikoze geflikflooi met oosterse onbenulligheid.
Het is het beste festival wat ik ken, met name vanwege de variatie. Ik wil metal, ik wil blues, ik wil stoner, ik wil meezingers, ik wil ska, ik wil disco, ik wil kampvuur en ik wil vooral ook veel onzin. En dat is allemaal ruimschoots aanwezig. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen hoe een festival nóg beter zou kunnen zijn qua aanbod. Salsa,- en swingdance-lessen misschien...
Over dat geflikflooi: Als je zelf dat gedrag niet vertoond merk je er amper wat van. Het wordt vooral heel erg uitvergroot op tv en lijkt daarom prominent aanwezig te zijn. Veel van de aanwezigen zijn 40+ en er zijn zat bejaarden en een heleboel (zeker ten opzichte van b.v. Lowlands) gezinnen met kleine kinderen. Er is nota bene een hele wei gewijd (

=;') Ik vond de metalwei dit jaar weinig interessant. Het podium is ook veel te hoog en groot, metal is leuker als het dichterbij is.Eru Iluvatar schreef:Even terzijde: tunnelvisie wat betreft VPRO/3FM reportages: 'metal' en 'hardrock' passeerden op de buis nooit de revue, terwijl op ZC toch Helloween, Anthrax, Psychotic Waltz en zelfs neerlands trots The Devil's Blood hebben gestaan. Compleet genegeerd, zelfs Nederlandse bands.
Desalnniettemin had ik graag een dagje Summer Darkness geruild voor Zwarte Cross: om een gegeven moment heb ik die vroegbejaarde kantoorklerken in te strakke latexpakken en plateauzolen wel gezien.
Mediteren kun je leren!
- Jeroen
- Contacteer:
Ik vond er gewoon weinig aan, kan toch? Muzikaal was het in tegenstelling tot voorgaande jaren echt de zwakste editie tot nu toe. Het kan best dat er geen typisch metalpubliek op afkomt. Op een festival als Dauwpop ook niet, maar toch vermaak ik me vanwege de prima sfeer. Misschien een kleiner festival, maar qua opzet niet eens zo verschillend. Maar met dat overdreven gedoe van de ZC en die geforceerde nadruk op 'platvloersheid' en 'zoepn' heb ik het nu wel gehad. Daarnaast is het me net wat te massaal en te gevarieerd. Ook redenen waarom ik weinig met Lowlands heb, overdaad schaadt. Dus laat ik de Zwarte Cross voortaan voor wat het is. De commercie heeft er toch al steeds meer vat op gekregen.
Wat ik dan altijd wel weer vermakelijk vind, is hoe mensen onderling met elkaar discussiëren over Tante Rikie. Wie het is, wat ze doet. Terwijl ze niets meer is dan de moeder van een van de Jovink gozers en begonnen is als hamburgerbakster. Mooie uitspraak over opgevangen: "Tante Rikie is toch de eigenaar van De Schans?"
Wat ik dan altijd wel weer vermakelijk vind, is hoe mensen onderling met elkaar discussiëren over Tante Rikie. Wie het is, wat ze doet. Terwijl ze niets meer is dan de moeder van een van de Jovink gozers en begonnen is als hamburgerbakster. Mooie uitspraak over opgevangen: "Tante Rikie is toch de eigenaar van De Schans?"
Inderdaad, gewoon familie en mascotte. Dit jaar met een semi-dubbelganger, een zeer kleine vrouw (lilliputter?) die ook in zo'n stoel werd rondgedragen en er hetzelfde uitzag, behalve de lengte dan. Ik heb me dus wel vermaakt. Maar na vijf edities vind ik het wellicht welletjes geweest. Niets dan lof voor het festival, maar misschien is het volgend jaar tijd om mijn centen eens elders uit te geven. Het massale, hoewel dat op de Bayou en Meltdown en de andere kleine weides meevalt, begint me ook tegen te staan.