Tweedehands Tickets

Wil je wat verkopen, of zoek je juist een plaat?
Of zoek je bandleden? Hier kan je het vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18563
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Tweedehands Tickets

Bericht door Krimhild » zo jun 23, 2013 11:14 am

Ik heb een vraag. Stel, je koopt een kaartje van iemand over via marktplaats. Wordt er dan vaak gefraudeerd met digitale tickets of niet? Is het handiger om een 'fysiek' kaartje te kopen? Kan daar niet mee worden gefraudeerd? Hoe weet je zeker dat het goed gaat!?

Hoe kan je zeker weten dat je niet wordt opgelicht als je een digitaal ticket koopt!?

Ik vind het eng.
Normaal verkoop ik altijd, ik koop zelden.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Heyoka » zo jun 23, 2013 11:35 am

Ik zou niet snel via internet een kaartje kopen, tenzij je degene enigszins kent (bijv. via dit forum). Als je al via internet koopt, doe dan een fysiek kaartje en haal het op. Dan kan je het een beetje beoordelen of het waarschijnlijk goed zit en als het niet goed zit weet je door welk raam de steen moet (bij wijze van spreken). Maar in het algemeen zou ik zeggen: neem je verlies als je te laat bent met het kopen van een kaartje of vindt het niet erg om bedonderd te worden ;)
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door nightwing » zo jun 23, 2013 11:37 am

Ik ben 3 weken geleden nog opgelicht met een Fortarock ticket. Er word abnormaal vaak gefraudeerd met digitale tickets ja, stelletje honden. Een fysiek kaartje is slimmer om te kopen want dat is meer moeite om te faken...een digitale kan je gewoon 100 keer door de printer jassen namelijk. Als het een groot concert is waar je heen gaat kun je het beste gewoon bij de ingang van het concert een ticket van iemand overkopen en daarmee naar de ingang lopen. Als je wel een e-ticket haalt wel zorgen dat je het altijd aan de deur ophaalt van de persoon. Niet lekker vuig op het station lopen handelen ofzo.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22170
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door KoenM » zo jun 23, 2013 11:41 am

Een paar jaar terug voor een Graspopkaartje op het laatste moment me eens bedacht. Een kerel die e-tickets aanbood voor 100 euro per stuk op marktplaats. Na wat heen en weer mailen had ik al mijn twijfels. Afgesproken dat Orklord ze voor me zou ophalen op het station. Aan de telefoon bleef de kerel van die kaartjes vaag doen en leek Graspop ook maar half te kennen. Op het laatste moment dan toch maar afgezegd, vertrouwde het zaakje niet. Sindsdien koop ik mijn tickets altijd gewoon bij de officiële instanties. Tenzij het van iemand is die ik ken bv.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18563
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Krimhild » zo jun 23, 2013 11:56 am

Dank voor de reacties. Dan voel ik me toch gesteund in mijn panische gevoel van wantrouwen =)

Waarom kunnen ze geen waterdicht systeem maken? Dat er een telling volgt bij het printen ofzo. Dat je kunt zien: Dit ticket is al zo vaak geprint, of iets dergelijks. Gat in de markt..

Misschien is bij de ingang kopen nog wel beter inderdaad... Maar ik moet wel drie kaarten hebben :P Dus dat is nogal veel.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Heyoka » zo jun 23, 2013 12:19 pm

Volgens mij is het systeem al redelijk waterdicht, maar tegen stomheid is niets dicht te timmeren. Er zijn een aantal officiele verkooppunten. Een organisatie van een festival of concert geeft duidelijk aan waar officieel de kaarten te koop zijn. Als je het daar koopt zit je goed. Als je het op een andere manier doet, dan zul je het vertrouwen moeten hebben in die ander. Daar valt niets waterdicht aan te maken. Ik kan zelf op een a4-tje met hanenpoten schrijven: "dit is een ticket voor Zwarte Cross 2013. prijs: 100 euro." Je kunt natuurlijk zo'n kaartje bij mij kopen (voor de helft van de prijs, dat dan weer wel!). Jij kan er op vertrouwen dat je met dat kaartje binnenkomt. Dat lijkt mij ongelooflijk stom, maar dat is met geen systeem waterdicht te maken.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door nightwing » zo jun 23, 2013 12:57 pm

Krimhild schreef:Dank voor de reacties. Dan voel ik me toch gesteund in mijn panische gevoel van wantrouwen =)

Waarom kunnen ze geen waterdicht systeem maken? Dat er een telling volgt bij het printen ofzo. Dat je kunt zien: Dit ticket is al zo vaak geprint, of iets dergelijks. Gat in de markt..

Misschien is bij de ingang kopen nog wel beter inderdaad... Maar ik moet wel drie kaarten hebben :P Dus dat is nogal veel.
Meh zal je meevallen hoeveel van die gekker er kaartjes aan de deur staan te verpatsen hoor. Ik was opgelicht voor 4 Fortarock kaarten en binnen minuutje had ik weer nieuwe. Wel eerst laten checken bij de rolstoel ingang hehe. Ik ga zo ook weer naar een festival, heb er alleen nog geen kaarten voor aangezien het tering snel was uitverkocht.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
Cjmormon
Berichten: 1018
Lid geworden op: do okt 14, 2010 8:27 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Cjmormon » zo jun 23, 2013 1:29 pm

Ik zorg altijd dat ik via paypal kan betalen, mocht ik dan in mn anus genomen zijn door iemand kan ik mijn geld terug regelen via paypal. Heb het vorig jaar nog gehad met de peppers in de goffert. Had meteen door dat ik genaaid werd en heb het aangegeven bij paypal, week later mn geld terug en die kerel is strafrechtelijk vervolgd. Gelukkig toch iemand gevonden die me niet genaait heeft en toen had ik alsnog een mooie show

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18563
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Krimhild » zo jun 23, 2013 1:46 pm

Heyoka schreef:Volgens mij is het systeem al redelijk waterdicht, maar tegen stomheid is niets dicht te timmeren. Er zijn een aantal officiele verkooppunten. Een organisatie van een festival of concert geeft duidelijk aan waar officieel de kaarten te koop zijn. Als je het daar koopt zit je goed. Als je het op een andere manier doet, dan zul je het vertrouwen moeten hebben in die ander. Daar valt niets waterdicht aan te maken. Ik kan zelf op een a4-tje met hanenpoten schrijven: "dit is een ticket voor Zwarte Cross 2013. prijs: 100 euro." Je kunt natuurlijk zo'n kaartje bij mij kopen (voor de helft van de prijs, dat dan weer wel!). Jij kan er op vertrouwen dat je met dat kaartje binnenkomt. Dat lijkt mij ongelooflijk stom, maar dat is met geen systeem waterdicht te maken.
Jajaja, maar er zijn altijd mensen die ineens een begrafenis of een vakantie of een *dinges* hebben waardoor ze met kaarten zitten opgescheept. Voor DIE mensen met die tickets, en de kopers daarvan, moet er een oplossing komen. Er kan toch best een soort verzegeling verzonnen worden?

En goed bezig Cjmormon! Dat is wel goud ^^
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door yowannuzz » zo jun 23, 2013 3:53 pm

Ik zou er inderdaad mee uitkijken. Zeker in het geval van e-tickets.
Ook voor Fortarock-XL heb ik op het laatste moment een kaartje weten te regelen.
Maar dat was van een vriend van een vriend, en dus zeker geen wildvreemde.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door CoenV » zo jun 23, 2013 4:02 pm

Ik vraag vaak adresgegevens + huistelefoonnummer van de verkoper, waar ik ze ook daadwerkelijk op bel zodat je zeker weet dat je niet met een faker te maken hebt.
Ik heb zelf wel gehad dat mensen aan mij een kopietje van een paspoort vroegen bij de ticket.

Een oplichter zal natuurlijk nooit akkoord gaan met bovenstaande methodes, tenzij diegene echt schijt aan alles heeft, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk voor die paar euro's.

Ooit wel een ticket gekocht van zo'n handelaar op Amsterdam Centraal, dan ben je toch niet helemaal zeker van je zaak als je een geprint ticket overneemt voor een Judas Priest concert van een of andere Marokkaan, maar gelukkig kwam dat allemaal goed.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Gilbert » zo jun 23, 2013 5:03 pm

CoenV schreef:Ik heb zelf wel gehad dat mensen aan mij een kopietje van een paspoort vroegen bij de ticket. Een oplichter zal natuurlijk nooit akkoord gaan met bovenstaande methodes
Een normaal weldenkend persoon volgens mij ook niet. Waarom zou jij in hemelsnaam aan een wildvreemde een kopie van jouw paspoort willen geven?
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Kopie-i ... emeen.aspx

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 23, 2013 5:09 pm

nightwing schreef:Als je wel een e-ticket haalt wel zorgen dat je het altijd aan de deur ophaalt van de persoon. Niet lekker vuig op het station lopen handelen ofzo.
Goede zet. Heb ik dit jaar gedaan voor mijn Roadburnkaartje. Lekker op de koffie bij een aardig stelletje in Delft. Wel een paar uur voor moeten treinen, maar met zulke hoge bedragen neem ik geen risico. Facebook/email/tel.nr/id-kaart kun je ook vragen. Ik zou er niet aan moeten denken wanneer je meer dan honderd euro heb betaald en vol spanning bij de entree van het desbetreffende festival staat, in afwachting of je kaartje wel echt is.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18563
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Krimhild » zo jun 23, 2013 5:42 pm

Eru Iluvatar schreef:
nightwing schreef:Als je wel een e-ticket haalt wel zorgen dat je het altijd aan de deur ophaalt van de persoon. Niet lekker vuig op het station lopen handelen ofzo.
Goede zet. Heb ik dit jaar gedaan voor mijn Roadburnkaartje. Lekker op de koffie bij een aardig stelletje in Delft. Wel een paar uur voor moeten treinen, maar met zulke hoge bedragen neem ik geen risico. Facebook/email/tel.nr/id-kaart kun je ook vragen. Ik zou er niet aan moeten denken wanneer je meer dan honderd euro heb betaald en vol spanning bij de entree van het desbetreffende festival staat, in afwachting of je kaartje wel echt is.
Maar zelfs als je bij iemand op de koffie gaat kunnen ze je toch nog bedonderen?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 23, 2013 5:52 pm

Ik heb van te voren natuurlijk wel gecheckt of de boel klopt (adres wel van die persoon, etc., facebook, email, telefoon) en gevraagd of ze een paspoort kon laten zien (absurd natuurlijk om in je eigen huis je paspoort aan iemand te laten zien). Met zo'n bezoekje weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en mochten ze je bedonderen, dat heb je naam en adres. Juridisch waarschijnlijk weinig tegen te doen, maar bij oplichting kun je ze wel zo op de digitale schandpaal nagelen en anderen potentiële kopers waarschuwen.

In mijn geval oogde dat stelletje als twee betrouwbare, vriendelijke mensen (dat zijn ze ook). Daarnaast boden ze hun kaartjes aan via een vriend op het forum van ZwareMetalen (de gebruiker is hier ook actief). Het oogde allemaal heel transparant (dat was het ook, ze maakten trouwens ook geen winst) en heb ik de gok genomen. Het is nog steeds wel een gok, dat wel, maar zoals verwacht pakte het goed uit.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door ketter » zo jun 23, 2013 7:19 pm

Laatst gewijzigd door ketter op di mar 04, 2014 1:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18563
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door Krimhild » zo jun 23, 2013 7:33 pm

Ik had niet verwacht dat iedereen er zo'n hele strategie op na zou houden! Ik heb er zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan, ik heb blijkbaar nog nooit een ticket via marktplaats hoeven kopen.

Voor de mensen die het Zwarte-Cross-topic niet volgen: Mijn paniek was nutteloos, want ik kon nog gewoon kaarten krijgen via de officiële kanalen en hoefde dus niet de sprong in de dieptes van marktplaats te nemen. =;') Gelukkig maar! In elk geval goed om te horen wat de ervaringen en tactieken zijn, dat kan nog eens van pas komen ^^
Ik ben hier gewoon.

blackstar666
Berichten: 353
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 9:40 pm
Locatie: Enschede

Re: Tweedehands Tickets

Bericht door blackstar666 » vr jun 28, 2013 11:40 pm

Ik koop al jaren tickets via marktplaats, ook wel etickets. Denk wel vaker dan 10x gedaan, altijd goed gegaan. Maar ik ga ook niet naar van die populaire concerten (scenepoints, hoho) in de hmh waar je eerder wordt opgelicht dan voor iets als dokk'em. En na een beetje mailen heb je ook wel enigszins door of iemand het goed bedoelt, maar het kan natuurlijk altijd een keer fout gaan. Maar dat heb ik met cd's ook, heb honderden dingen gekocht (en verkocht) via internet en daarbij ben ik wel een paar keer opgelicht, en dat is altijd kut maar het kan nog steeds wel uit.

Plaats reactie