29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Ernst-Jan » wo sep 10, 2014 4:57 pm


Vandaag presenteren we met trots een wel héél exclusieve show! Het Finse Amorphis komt de deathmetal-klassieker ‘Tales From The Thousand Lakes’ integraal spelen! Met deze plaat maakt Amorphis in 1994 een baanbrekend en ijzersterk album. De groep voegt op deze tweede schijf succesvol psychedelische elementen en folkinvloeden toe aan een meer doomy en melodieus geluid. Volgens critici en fans is deze schijf dan ook hét Amorphis-album bij uitstek. Daar zijn de Finnen het zelf overigens grondig mee eens. Veel nummers van ‘Tales From The Thousand Lakes’ staan nog altijd prominent op de setlist tijdens optredens en maken bij de liefhebber veel los.

Om het 20-jarig jubileum te vieren, speelt Amorphis op slechts enkele plekken ter wereld dit album dan in z’n geheel. Wij zijn dan ook trots dat wij deze show in onze zaal kunnen presenteren! Om het feest te completeren stoffen de Finnen tijdens deze exclusieve show ook nog een aantal andere nummers af die zelden live ten gehore zijn gebracht! Hoeveel redenen moeten we nog noemen om je te overtuigen?

Oud ontmoet vanavond nieuw want als Special Guest brengt Amorphis vandaag Avatarium mee. Ondanks dat dit Zweedse vijftal pas sinds 2013 op het podium staat klinkt de female-fronted doom metal band alsof ze al sinds de jaren '60 aan het rocken zijn. Dit doen ze zowel met loeizware doom riffs als fragiele elementen die perfect ondersteund worden door het stemgeluid van zangeres Jennie-Ann Smith en natuurlijk het bass spel van Leif Edling (Candlemass). De band speelde eerder dit jaar al op de afterburner van Roadburn 2014 en wij kunnen niet wachten om ze weer terug te verwelkomen in 013.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Gilbert » wo sep 10, 2014 5:29 pm

Hmm, in de grote Jupiler-zaal. Is dat niet een beetje optimistisch (met een entree van 25 euro plus servicekosten)? Speelt Amorphis normaal gesproken niet in zaaltjes als Dynamo?

Desalniettemin zeer interessant, maar ik heb geen haast met het kopen van een ticket.

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Ernst-Jan » wo sep 10, 2014 8:56 pm

Volgens nieuwsbrief was een start voorverkoop en het concert zaterdag.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6786
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Johan » do sep 11, 2014 11:24 am

Waarschijnlijk wel aanwezig. Amorphis live is voor mij al weer een tijd geleden.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22191
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door KoenM » ma dec 29, 2014 8:58 am

Ben erbij vanavond en dan vooral voor het voorprogramma Avatarium. Ook Amorphis die Tales live brengt is wel leuk natuurlijk.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Den » ma dec 29, 2014 11:25 am

zin in! :)
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Wessel » ma dec 29, 2014 1:54 pm

Ook ik ben erbij en heb er zin in!

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door iron_dennis » ma dec 29, 2014 3:38 pm

Ik ben er ook bij, ben benieuwd hoe druk het gaat worden. Weet er iemand iets van de kaartverkoop?
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4073
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door MadTinus » ma dec 29, 2014 3:44 pm

Ben er ook bij, zin an! Volg Amorphis al een tijdje niet meer zo intensief, maar het Tales album blijft toch magisch.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22191
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door KoenM » di dec 30, 2014 8:23 am

Was best tof ja. Avatarium lost wat mij betreft de live verwachtingen wel in. Zangeres aparte podiumpresentatie, doch niet storend ofzo. Doen gewoon hun ding. Maar wat ik zo waardeer in haar stem op plaat komt er live ook zeker uit. Eerste metalband met (clean) female vocals die ik vet vind.

Amorphis nooit echt helemaal in geweest, behalve het album "Tales...". Had daar dik 10 jaar geleden een gaar kopietje van dat ik redelijk grijs gedraaid heb. Was leuk om dat eens live mee te maken. Van de overige nrs die ze nadien speelden vond ik de de death metal nrs (van hun eerste plaat neem ik aan?) het vetst. Podiumpresentatie van de zanger had wel een hoog Korn-gehalte, hehe.

Was ook eens geen Bob, dus wel eens fijn om ongegeneerd halve liters te hakken.

Verder nog de nieuwe Avatarium EP gescoord en laten signeren door zangeres, gitarist en live-bassist.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Den » di dec 30, 2014 10:54 am

grappig hoe meningen verschillen. Dat Avatarium had wat mij betreft beter thuis kunnen blijven. Wat een zaadband. Ik heb me zelden zo staan vervelen bij een band. Het leek wel of die show een uur of vijf duurde. Pfff.... Aanfluiting. Ik moest ook echt lachen toen iemand halverwegen een stil moment keihard "BORING" schreeuwde.

Amorphis was geweldig. Kicke dat ze die nummers van het debuut ook speelden. Al viel het daarna wel een beetje dood met de Elegy nummers. Die zijn heel goed, maar vallen een beetje dood na een beuker als Vulgar necrolatary.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22191
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door KoenM » di dec 30, 2014 11:59 am

Ja, hilarisch. Ik vond het echt weer typerend voor van die botte Hollandse metalboeren om zoiets te doen. Dat het je ding niet is kan ik me best voorstellen, maar ga dan in de lobby pinten drinken. Het is niet dat je per se je plekje moest bewaren voor Amorphis ofzo. En in de lobby kan je nog beter praten ook. Naast me ook zo'n bende boeren die tijdens een rustig stuk boven de muziek uit stonden te ouwehoeren. Oprotten.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Wessel » di dec 30, 2014 12:38 pm

Mijn gezelschap en ikzelf vonden Avatarium ook strontvervelend -saaie, poppy muziek en de zangeres had een erg onaangename stem- en aan de lauwe publieksreactie te merken waren wij niet de enigen.

Amorphis was goed, maar wist me niet helemaal te betoveren zoals ze tijdens eerdere optredens wel gedaan hebben. Het gitaargeluid was met name in het begin niet zo best, waardoor veel mooie melodieën niet uit de verf kwamen. Wel heel gaaf om al die oude nummers eens live gehoord te hebben!

Het viel me trouwens mee hoe goed gevuld de grote zaal van 013 was (balkon was wel dicht). Het concert van Amorphis in Haarlem vorig jaar werd nog van de grote zaal naar de -aanzienlijk minder grote- kleine zaal verplaatst, dus had niet verwacht dat Amorphis zo veel volk zou trekken!

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door Den » di dec 30, 2014 1:43 pm

KoenM schreef:Ja, hilarisch. Ik vond het echt weer typerend voor van die botte Hollandse metalboeren om zoiets te doen. Dat het je ding niet is kan ik me best voorstellen, maar ga dan in de lobby pinten drinken. Het is niet dat je per se je plekje moest bewaren voor Amorphis ofzo. En in de lobby kan je nog beter praten ook. Naast me ook zo'n bende boeren die tijdens een rustig stuk boven de muziek uit stonden te ouwehoeren. Oprotten.
dat zou normaal ook mijn reactie zijn geweest, maar met deze band... pffff
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22191
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door KoenM » di dec 30, 2014 5:05 pm

Waarom blijf je dan staan? Na twee nummers weet je wel dat het je ding niet is toch...
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door MetalJan » di dec 30, 2014 8:06 pm

KoenM schreef:JNaast me ook zo'n bende boeren die tijdens een rustig stuk boven de muziek uit stonden te ouwehoeren. Oprotten.
Gebeurt helaas steeds vaker ja. Gasten die hele gesprekken met elkaar hebben, precies voor je neus. Ga dan aan de bar hangen ofzo.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22191
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door KoenM » wo dec 31, 2014 8:32 am

Edling kampt al heel lang met depressiviteit, getuige o.a. King of the grey islands. Ik vermoed dat dat de reden is. Hopelijk is het iig niets fysiek dat erbij gekomen is.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
MMayo
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo dec 28, 2005 12:28 am
Locatie: Groningen

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door MMayo » za jan 03, 2015 1:43 am

Avatarium vond ik live wat tegen vallen, vroeg me al af hoe het er allemaal uit zou gaan zien op het podium. Ik vond haar een vreselijk ongemakkelijke podiumpresentatie hebben, pogingen om het publiek te enthousiasmeren waren bijna pijnlijk om te zien. Zonde, want ze heeft een prettige stem. Amorphis was geweldig om weer eens te zien, niks te klagen. :)

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4073
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: 29-12-14 013 Amorphis+Avatarium

Bericht door MadTinus » ma jan 05, 2015 12:02 am

Avatarium ben ik in het geheel niet bekend mee en heb ik dan ook aan me voorbij laten gaan. Ik kwam voor Amorphis, een band die ik al geruime tijd niet heel intensief meer volg, maar voor Tales... integraal wil ik best even naar Tilburg afreizen en daar heb ik geen spijt van gehad. Heb me uitstekend vermaakt en de nummers van het debuut als bonus gingen er ook in als koek!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Plaats reactie