Anathema

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door thomaster87 » di mei 11, 2010 10:21 pm

Ik las het ook net. Goed nieuws! ik ben zeer benieuwd naar deze plaat!
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Scream filled Silence
Berichten: 1658
Lid geworden op: di mar 02, 2004 7:39 pm

Re: Anathema

Bericht door Scream filled Silence » wo mei 12, 2010 3:42 pm

Nou ik heb de auteursrechten met rasse schreden geschonden en deze plaat van het net getrokken met de gretigheid van een hongerige Somaliër die de laatste kip van het Afrikaanse continent opjaagt. Wat een mooie plaat is het weer geworden. Minder donker als A Natural Disaster of A Fine day to Exit. De sfeer is lichter en hoopvoller, maar daarmee niet minder mooi. Wederom een topplaatje... Ik luister weer verder met mn ziel onder mn armen en huil tranen van geluk...

metalmachine
Berichten: 431
Lid geworden op: do aug 31, 2006 4:54 pm
Locatie: Dronten

Re: Anathema

Bericht door metalmachine » vr mei 21, 2010 10:19 pm

Wauw! Wat een plaat zeg. Erg gaaf. Hier en daar heeft het wel iets weg van Devin Townsend - Addicted, maar goed dat is niet erg, zolang het maar goed klinkt. Met nummers als Dreaming light en Angels walk among us, echt een geweldige plaat.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Anathema

Bericht door Bleek No. 1 » ma mei 24, 2010 12:34 pm

Momenteel 'Thin Air' via YouTube aan het beluisteren en het klinkt al fantastisch!

Dit zal waarschijnlijk in de loop der tijd wel aangeschaft worden. Zin in Graspop!
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Iced Earth
Berichten: 173
Lid geworden op: ma dec 22, 2003 12:54 pm

Re: Anathema

Bericht door Iced Earth » ma mei 24, 2010 3:22 pm

In Bibelot speelden ze een aantal nummers. De meesten bevielen erg goed, er was geloof ik 1 nummer waar het publiek wel érg lauw op reageerde (leek tot verbazing van de band?). Weet niet meer welke dit was, maar achteraf best grappig.
Overigens was de rest van de nieuwe nummers erg cool!

metalmachine
Berichten: 431
Lid geworden op: do aug 31, 2006 4:54 pm
Locatie: Dronten

Re: Anathema

Bericht door metalmachine » zo jun 27, 2010 12:15 pm

Vrijdag heb ik ze nog gezien op Graspop, erg goed hoor, speelden niet veel van het nieuwe album en wel wat van natural dissaster, toch apart. Maar een erg goede set, nog een cover van Led Zeppelin erbij en wat oude nummers. Klonk zeer vet.

Gebruikersavatar
Orphe
Berichten: 4610
Lid geworden op: do nov 11, 2004 4:01 pm
Locatie: Sittard

Re: Anathema

Bericht door Orphe » za jul 10, 2010 2:54 am

Ik moet zeggen, wát een oprecht album. De nummers als Dreaming Light en Summer Night Horizon gaan écht door mn hele lijf, wat een geweldige nummers. Ik vind het, zoals scream filled silence als zei, hoopvoller klinken. Het is niet meer zo duister en deprimerend dan de voorgangers van We're here because we're here. Niet dat de voorgangers daar minder door klinken, absoluut niet. Maar ik vind dit album ontzettend de moeite waard om te luisteren. Het typische Anathema-geluid is nogsteeds rijkelijk aanwezig en nog altijd bijzonder melancholisch. Maar dan als het ware met een zilveren omlijning. Awesome!!
"What is it with you and banging monsters"

Gebruikersavatar
Nico
Berichten: 191
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 9:14 am

Re: Anathema

Bericht door Nico » za jul 17, 2010 5:14 pm

Een moderne klassieker, simpel as that.

Het heeft even geduurd voordat ik deze plaat kon waarderen, maar nu is dit schijfje niet meer uit mijn cd-speler te slaan.
Het lange wachten wordt beloond, wat een prachtplaat!
Echt alles wat ik goed vind aan Anathema is vertegenwoordigt, van het hardere "Summer Night Horizon" tot de magistrale ballad "Dreaming Light".
Ook de fans van hun meer uitgesponnen werk komen met nummers als "Universal" en "Hindsight" aan hun trekken.
Kortom, ik denk niet dat Anathema fans teleurgesteld zouden zijn.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door Orklord » ma jul 19, 2010 2:33 pm

Ik vind het nieuwe album geweldig! Inderdaad hoopvoller, maar nog steeds echt Anathema. Er is een perfecte afwisseling van rustige nummers met de wat hardere nummers. Het is trouwens ook meer dan terecht dat Lee nu officieel bij de band zit, dat vind ik wel een toegevoegde waarde.

Gebruikersavatar
Anyone, Anywhere
Berichten: 2013
Lid geworden op: di okt 16, 2007 10:02 pm
Locatie: Den Leytschen Dam

Re: Anathema

Bericht door Anyone, Anywhere » di jul 20, 2010 7:45 am

Eens met al het bovenstaande. Wel jammer dat de drums zo mat klinken, dat had beter gekund.
Afbeelding

Eve's Fall - female fronted metal
Website
Facebook

Debuutalbum "From Here On" verkrijgbaar op o.a. Bandcamp en iTunes

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6791
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Anathema

Bericht door Johan » wo mar 14, 2012 2:19 pm

Ik zie dit nu pas, maar niemand had het eerder vermeld, dus bij deze:


WEATHER SYSTEMS - THE NEW ALBUM FROM ANATHEMA

31-01-2012

Afbeelding

Anathema will return in April with Weather Systems, their brand new studio album.

Weather Systems is the follow-up to 2010’s We're Here Because We're Here. That album featured prominently in numerous end-of-year polls and the producer, Steven Wilson (Porcupine Tree), has described it as 'definitely among the best albums I’ve ever had the pleasure to work on.'

The bar for Weather Systems has been set pretty high then but Daniel is certain that the album will exceed these lofty expectations, ‘it feels like we are at a creative peak right now, and this album reflects that. Everything from the production to the writing to the performances are a step up from our last album.’

He continues, ‘This is not background music for parties. The music is written to deeply move the listener, to uplift or take the listener to the coldest depths of the soul.’


The intertwining melodic structures of these profoundly beautiful songs are intensely powerful, yet simple. These are songs that will transport the listener closer to the heart of life, that is to say, to the heart of themselves.

It is also an album of polarity. The play of opposites; light and shade, birth and death, love and fear. The simple truths of life and loss, hope and strength and darker internal themes are all explored here.

The album was recorded in Liverpool, North Wales and Oslo, each place significant to Anathema past, present and future. The record was produced and mastered by 5 times Norwegian Grammy nominated Christer-André Cederberg (Animal Alpha, In the Woods..., Drawn), who Daniel has described as ‘a revelation. His calmness and brilliance has helped to bring about the greatest inter-band chemistry that Anathema have experienced together in their career.’

This album will please fans who call for more of Lee Douglas’s vocals, as her role within Anathema’s brand of alternative, melodic rock has matured to become an integral energy. In this way and more, Weather Systems is the sound of a band finding their voice and growing in stature, moving further along their artistic path with a truly stunning musical vision.

Their best ever work? ‘Not yet’ says Daniel, but he does believe that with Weather Systems they have surpassed previous glories; ‘we are pleased and proud of the record and we feel that, alongside the best moments of WHBWH, this record contains our very best work so far in what is becoming a long career.’

Weather Systems will be available on Kscope from April 16th 2012.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Anathema

Bericht door Bleek No. 1 » wo mar 14, 2012 6:06 pm

Oh vet :D
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door Dufniall » wo mar 14, 2012 7:25 pm

Ja ik las het ook laatst, goed nieuws! Netjes dat ze echt aan de lopende band sterke albums blijven uitbrengen, dat doet niet iedereen ze na.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door Orklord » vr mar 16, 2012 11:43 am

Mooi! Ik ben zeer benieuwd.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22215
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door KoenM » vr mar 16, 2012 12:37 pm

Dufniall schreef:Ja ik las het ook laatst, goed nieuws! Netjes dat ze echt aan de lopende band sterke albums blijven uitbrengen, dat doet niet iedereen ze na.
Excuse me, hoeveel tijd zat er tussen A natural disaster en We're here because we're here? Dat zou ik niet echt vergelijken met een lopende band, beste Duff.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6791
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Anathema

Bericht door Johan » vr mar 16, 2012 12:53 pm

Haha, inderdaad. 2003-2010, zeven jaar zat er tussen. Daarvoor waren ze wel redelijk productief en nu na 2 jaar al weer een nieuw album is ook netjes. Dat had ik niet verwacht.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door Dufniall » vr mar 16, 2012 1:06 pm

Ja okee, ik heb voor het gemak die heropnames zoals Falling Deeper en Hindsight ook meegeteld, omdat ik die toch veel vind toevoegen ten opzichte van reissues van andere bands.

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door thomaster87 » vr mar 16, 2012 3:32 pm

Het nieuwe nummer belooft in ieder geval al veel goeds. Nog een maandje wachten!
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Orphe
Berichten: 4610
Lid geworden op: do nov 11, 2004 4:01 pm
Locatie: Sittard

Re: Anathema

Bericht door Orphe » di mar 20, 2012 7:38 pm

Anathema kwam wat mij betreft verrassend goed weg met de 'nieuwe' richting die ze in zijn gegaan bij 'We're here because we're here'. Ik draai het album nog wekelijks. Ik hoop dat het nieuwe album net zo verrassend is, een verlengde van het vorige album, of dat het er zelfs bovenuit stijgt. Ik wacht met bijzonder veel interesse af.
"What is it with you and banging monsters"

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Anathema

Bericht door Flipjack » di mar 20, 2012 8:46 pm

Als je hier de stream beluistert hoef je niet meer in spanning te wachten en kun je je conclusie alvast trekken ;)

Gebruikersavatar
Orphe
Berichten: 4610
Lid geworden op: do nov 11, 2004 4:01 pm
Locatie: Sittard

Re: Anathema

Bericht door Orphe » di mar 20, 2012 8:50 pm

Stiekem heb ik vanmiddag een illegale download van t internet geplukt :0
"What is it with you and banging monsters"

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Anathema

Bericht door Flipjack » di mar 20, 2012 9:06 pm

Haha ja ik heb hem ook alweer ruim een week, staan een paar erg mooie nummers op en een paar die me vrij weinig doen

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door Orklord » zo apr 22, 2012 1:09 pm

Nou ik heb de nieuwe plaat voor het eerst opstaan en dat is weer genieten hoor. In het verlengde van de vorige, maar dat vind ik totaal niet erg. Pareltje.

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Anathema

Bericht door Ernst-Jan » za apr 28, 2012 2:52 pm

Diversiteit essentieel voor Anathema
Laatste update: 28 april 2012 14:44 info
AMSTERDAM – Het vorige album van Anathema is pas een paar maanden oud en het nieuwe is er al. "We moeten steeds sneller werken om alle ontwikkelingen die we doormaken te kunnen uitwerken", zegt zanger Vincent Cavanagh tegen NU.nl.

"We hebben binnen een jaar twee albums gemaakt", legt hij uit. "We werkten afwisselend aan Falling Deeper en Weather Systems. In eerste instantie hadden we vier nummers die we de Weather Systems Suite noemden. We gingen de studio in met het idee om een EP te maken, maar al snel hadden we er nog tien nummers bij."

"Uiteindelijk staan er negen nummers op het album. In ons creatieve proces werken we normaal vaak van nummer naar nummer. Dit album is anders. Daar zit veel meer een thema en samenhang in. Omdat we onszelf geen restricties opleggen, niet in de vorm van genre of in welke andere vorm dan ook, is alles mogelijk."

Wie luistert naar met name de laatste albums, zou bijna vergeten dat Anathema ooit begon als doommetalband. "We zijn totaal andere mensen dan we toen waren. Ik denk dat je constant moet veranderen. Anders wordt het leven saai. Er zijn mensen die doommetal maken als ze zestien zijn en als ze zesendertig zijn nog steeds."

Entertainment

"Kijk naar AC/DC of Motörhead. Die spelen wat ze spelen. Daar is niets mis mee. Het is entertainment en mensen vinden het leuk. Maar wat wij doen is, op onze manier, onze reflectie op de diversiteit van mens zijn. Wij willen niet kiezen voor één aspect daarvan", zegt de gedreven Cavanagh.

"Mijn enige verklaring voor het feit dat we als band allemaal diezelfde ontwikkeling hebben doorgemaakt, is dat we familie zijn. We hebben hetzelfde DNA. Zeker Danny (broer en zanger/gitarist, red.) en ik. Alles wat we nu doen, komt eigenlijk voort uit wat er gebeurde toen ik tien jaar oud was."

Onvoorstelbaar

"Ik zou naar de ene school gaan, maar mijn ouders stuurden me naar een andere. Op basis van achternaam en alfabetische volgorde kwamen John (drummer, red.) en ik naast elkaar te zitten. Hij is net zoveel een broer voor me als mijn echte broers. Dat zijn zus (Lee Douglas, zangeres, red.) dan zó’n stem blijkt te hebben... Onvoorstelbaar."

Anathema - Dreaming Light (2011)



Recentelijk wordt de band, met name door de fans van het eerste uur, nogal eens verweten dat ze inhoudelijk ‘te zweverig’ zijn geworden. "Ik ben altijd een positief mens geweest, maar nu ben ik ook echt een tevreden mens. Ik was niet gelukkig en had geen hoge dunk van mezelf."

Therapie

"Als je iets creëert dat een reflectie is van wat je beleeft, hoor je dat terug in de muziek", beweert Cavanagh. "Ik heb twijfels, angsten en zorgen achter me moeten laten. Dingen waar de meeste mensen doorheen gaan. Het is niet zo dat ik ervoor in therapie hoefde."

"Ik heb gewoon een weekje mijn telefoon uitgezet. Dat helpt!", lacht hij. "In de basis gaat het er gewoon om dat je jezelf bent. Een ego is maar een hoop onzin. Als Danny nummers schrijft over zijn overtuigingen, wil hij niemand iets leren. We willen geen boodschap meegeven."

Opstandig

"Er zijn al te veel mensen die dat doen. We drukken onze gevoelens uit. Wat mensen daarmee doen, is aan hen en niet aan mij. Mensen houden er niet van als ze verteld wordt wat ze moeten doen. Daar worden ze opstandig van", vindt hij, om vervolgens in te gaan op het fenomeen spiritualiteit.

"Spiritualiteit is een beladen term geworden. Het lijkt soms een negatieve bijklank te hebben, net als de term atheïsme, hoewel het tegenwoordig schijnbaar heel hip is om dat te zijn. Er zijn een hoop mensen die van de daken schreeuwen dat ze weten hoe het universum in elkaar zit. Ik weet dat niet."

Bijna-doodervaring

"Het laatste nummer op Weather Systems gaat bijvoorbeeld over een bijna-doodervaring. Die man vertelt over zijn ervaring. Hij dacht dat hij doodging. Het enige dat hij wilde, was al zijn krachten verzamelen om gedag te zeggen tegen zijn vrouw. Hij wilde haar vertellen dat hij van haar hield en dat deed hij."

"Wat daarna gebeurde, is zijn ervaring. Als je daarover wilt discussiëren, vind ik dat prima, maar ik hou me erbuiten. Als je gedwongen wordt je eigen sterfelijkheid onder ogen te zien en het belangrijkste dat je kunt doen, is afscheid nemen van je vrouw, dan is dat waar voor mij het leven over gaat. Over mensen. Al het andere is decoratie."
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Anathema

Bericht door Bleek No. 1 » do jun 26, 2014 9:06 pm

Iemand een mening over 'Distant Satellites'?
Ik vind het maar mat en erg voorspelbaar. Voorgaande plaat (Weather Systems) was dan wel weer erg lekker en de plaat daarvoor was ook wat te mat, of eigenlijk te vrolijk. Geen idee hoe ik het kan noemen.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Anathema

Bericht door Eru Iluvatar » do jun 26, 2014 9:35 pm

Te vrolijk? Men spreekt ook wel over 'dromerig'. Ik vind het eerder deprimerend.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Anathema

Bericht door Bleek No. 1 » vr jun 27, 2014 1:57 am

'We're Here Because We're Here' is voor mij net wat te vrolijk, maar dromerig past er zeker bij. De depressieve Anathema (denk aan Alternative 4 en Judgement) vind ik veel beter passen bij hun muziek, hun stijl.
Achteraf gezien vind ik de plaat niet verkeerd (na het nogmaals beluisteren deze dag). Ik merk ook aan mijn last.fm-pagina dat dit album als 3de staat als meest beluisterde album van ze, naast Weather Systems en Judgement. Oops.

Enfin, even terug naar hun nieuwste werk; ik vind het ruk en blijf het voorlopig ook ruk vinden. Wat Jeffrey via Metalfan ook mag beweren ("Ook Anathema blijft zichzelf en levert wederom een knappe prestatie met een indrukwekkend en rustgevend album") is volledig paardenstront in mijn ogen.
Het kan wellicht liggen aan de gemoedstoestand van degene die het luistert, maar het album is net wat te voorspelbaar in mijn ogen en alle opkomende climaxen worden anti-climaxen.
De tekst is te simpel voor woorden, en is vooral verpakt in een enorm pakketje vol van clichés, terwijl Anathema altijd een lucratieve manier wist te vinden om het enigszins cliché te laten klinken, maar ook vernieuwend.

Misschien denk ik over 3 maandjes anders, maar voorlopig grijp ik terug naar mijn persoonlijke toppers.

Afbeelding
Hakkaa päälle pohjan poika!

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Anathema

Bericht door iron_dennis » vr jun 27, 2014 7:28 am

Het nieuwste werk van Anthema kan mij ook niet meer boeien. De evolutie die de band door gemaakt heeft heb ik altijd wel kunnen begrijpen maar het wordt me nu toch echt te soft en kitscherig (in mijn oren). Prima dat andere dat wel kunnen waarderen maar ik mis de echte emotie die op de platen t/m Judgement (misschien de twee daarna ook nog) te horen is. Er wordt vaak gezegd dat de zang op Eternity vals is, ik vind dat echter geen enkel probleem omdat er wel een bepaald gevoel in die plaat zit. In het nieuwere werk hoor ik alleen maar uitgekiende, slappe deuntjes.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
kjonge
Berichten: 25
Lid geworden op: vr apr 08, 2011 11:26 am
Locatie: Tilburg

Re: Anathema

Bericht door kjonge » vr jun 27, 2014 10:39 am

De CD valt me een beetje tegen na een aantal luisterbeurten....2e helft van de plaat blijft nog niet zo goed hangen. Ik moet zeggen dat ik de eerste helft van de plaat nog wel oke vind. The Lost Song Part 1 & 2 doet sterk denken aan Untouchable 1 & 2 met een zelfde soort opbouw. Tot en met het nummer "Anathema" wat denk ik nog het beste nummer van de plaat is luistert de plaat goed weg.

Hierna word het wel erg experimenteel naar mijn gevoel, You're Not Alone kan ik al helemaal niets mee. Ik ga de plaat nog wel een kans geven en hem wat vaker luisteren, misschien dat ik hem dan nog meer ga waarderen.
Erg jammer, de nieuwe stijl van de vorige albums kon ik wel waarderen, We're Here Because We're Here vind ik een geweldige plaat en ook Weather Systems heeft zeker zijn momenten.
Toch ga ik ze wel weer live bekijken in oktober @ 013 want live heeft deze band mij nog nooit teleurgesteld.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22215
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Anathema

Bericht door KoenM » vr jun 27, 2014 11:02 am

Paar keer geprobeerd, valt voorlopig niet. De vorige hadden ook wat tijd nodig, maar deze mist inderdaad climaxen. Het kabbelt mij wat teveel.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Anathema

Bericht door Progressive Jeff » zo nov 08, 2015 10:11 pm

Morgen (maandag 9 november) geeft Anathema een 'akoestisch' optreden in de Grote Zaal van TivoliVredenburg te Utrecht. Wie kan ik blij maken met een kaartje (fysiek ticket)?

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Anathema

Bericht door Progressive Jeff » do apr 27, 2017 2:18 pm

Komende maandag heb ik een interview met Vincent Cavanagh. Heb je nog een vraag over Anathema voor dat interview, laat het me dan weten.

Plaats reactie