KISS

Voor alle andere bands

Favoriete studioplaat uit de jaren '70?

Kiss
1
9%
Hotter Than Hell
0
Geen stemmen
Dressed To Kill
1
9%
Destroyer
2
18%
Rock'n Roll Over
0
Geen stemmen
Love Gun
4
36%
Dynasty
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door innuendo » do sep 03, 2020 9:07 am

Detroit Rock City? Die vond ik jaren geleden ook nog erg leuk. Gelukkig draait de film vooral om de fans en zit Kiss er maar weinig in (behalve de muziek). Ik ben het wel eens met Lennert. Kiss is veel geblaat en weinig wol.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11097
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: KISS

Bericht door Spawn999 » do sep 03, 2020 11:49 am

Afbeelding
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door innuendo » vr sep 11, 2020 10:46 am

Godverdomme, wat haat ik deze band.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Lennert » vr sep 11, 2020 11:03 am

Ik vind so far Music From The Elder en Creatures Of The Night leuk.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door KoenM » vr sep 11, 2020 11:08 am

Kiss heeft mij nog nooit aangesproken. Twee festivalshows geprobeerd, nrs die passeren in playlists. Telkens vind ik het zeer matig en absoluut niet interessant.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door innuendo » vr sep 11, 2020 3:32 pm

Live komt het wel beter uit de verf. Een keer op Graspop gezien en toen vond ik het wel erg leuk. Op plaat pakte het me nooit eigenlijk en nu ik de alle albums aan het doorspitten ben, is me wel duidelijk geworden dat deze band echt niets te melden heeft. Sterker nog: ik vind het troep. Gene Simmons is daarbij ook een nare vent. Dat soort dingen spelen stiekem ook wel mee.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Jeroen » za sep 12, 2020 12:18 pm

Kiss is entertainment. Ze hebben bijna nooit geroepen dat ze wel wat te melden hadden. Toen ze dat één keer probeerden (Music From The Elder) flopte de plaat. Het karakter Gene Simmons is onlosmakelijk verbonden aan dat entertainment. Je moet dat imago natuurlijk niet al te serieus nemen en het ook wel een beetje in het perspectief van de jaren zeventig zien. Kiss was zeker in die tijd een bijna mythische band, waarbij muziek, media-optredens, shows en de merchandise een totaalpakket vormden. Simmons heeft in interviews ook altijd aangegeven dat je je in de openbaarheid dan niet ineens anders moet gedragen. Dat hij dat stoere imago van vrouwenverslinder nog altijd voortzet, is gezien zijn leeftijd en de rol als brave huisvader natuurlijk eerder grappig dan naar.

Lees overigens de tekst eens van het nummer World Without Heroes (van Music From The Elder). Die tekst geeft goed weer wat Simmons bedoelt. Dat je in een wereld mensen nodig hebt om tegenop te kijken. Helden die je voorbeelden zijn.

In de tijden van het internet en bereikbaarheid is dat natuurlijk wel wat veranderd. Met een paar muisklikken kun je op sociale media zien wat Paul Stanley of Eric Singer aan het doen is. Vroeger moest je soms maanden wachten op een tijdschrift of een tv-uitzending om weer wat van je helden te kunnen vernemen. Kiss heeft daar volop gebruik van gemaakt. Ik neem aan dat jij dat ook nog wel kent Ruud, uit de tijd toen Wet & Wild nog op tv was op TMF. Dat je dan begin van de week op Teletekst ging lezen welke playlist er op donderdagavond te zien zou zijn. Ik heb meermaals staan juichen als er dan bewegende beelden van toen favoriete groepen als Children Of Bodom of Stratovarius voorbijkwamen.

Kiss is mijns inziens erg goed in het schrijven van compacte, effectieve liedjes. Love Gun is waarschijnlijk mijn favoriete plaat, mede door het geniale titelnummer (zie daar maar eens op te komen). Maar ik heb ook een zwak voor platen als Lick It Up (Exciter is gewoon metal) en een glamrock-album als Crazy Nights, waar een duidelijk Survivor-sausje overheen gegoten is.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Lennert » za sep 12, 2020 3:10 pm

Ik zie het zorgvuldig uitgewerkte imago, maar kan niet genieten van die compacte liedjes. Het viel me allereerst op hoe ongelooflijk soft de band onder dat ruige uiterlijk altijd gebleven is. Helemaal in combinatie met Gene 'I am evil incarnate' Simmons klopt dit voor mij niet met het imago. Muzikaal prikkelt echt niks van Kiss me. Paul Stanley is voor het gros een meer dan capabel zanger en dankzij zijn soloalbum kan ik ook echt horen dat Ace Frehley een goed muzikant is, maar ik kan niet wild worden van die veel te lieve en cleane liedjes. Music From The Elder vind ik fantastisch, net zoals Creatures Of The Night (gewoon een heavymetalplaat te noemen). Als het aankomt op stoere partyliedjes, dan hoor ik uit de jaren '70 veel liever een Slade, die band heeft wel een bepaalde rauwheid.

Vandaag de dag, buiten de context van de jaren '70, hoor ik geen magie terugkomen in de muziek. Ik vind het kinderachtige teksten, saaie muziek en een act die zorgvuldig is uitgewerkt op een manier zoals de meeste popacts dat vandaag de dag ook hebben dankzij hun producers. Dat ieder album een of twee leuke songs heeft, doet voor mij niets af van het feit dat ik maar weinig albums heb gehoord tot nu toe die ik echt gemiddeld goed vind.

Dat Dynasty toen zo'n breuk was met de sound verbaast me overigens, dat album is nergens softer dan een Destroyer of Love Gun met uitzondering van een paar discobaslijntjes. En Sure Know Something vind ik dan echt een wereldnummer.
Jeroen schreef: za sep 12, 2020 12:18 pmJe moet dat imago natuurlijk niet al te serieus nemen en het ook wel een beetje in het perspectief van de jaren zeventig zien.
Ik denk dat hier een groot verschil zit tussen Amerikaans en Brits. Engeland had qua visuele uitwerking relatief sobere bands met Deep Purple, Led Zeppelin, Queen, Black Sabbath, Rainbow etc. maar deze bands zijn qua creativiteit en afwisseling in songs compleet het tegenovergestelde van de eenheidsworst die Kiss toen produceerde, om nog maar te zwijgen over het heavy gehalte. Ik had verwacht van tevoren dat Kiss voor zijn tijd harde muziek maakte, dat blijkt gewoon niet zo te zijn.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Jeroen » za sep 12, 2020 4:17 pm

Kiss is gewoon simpele rock 'n roll op de eerste platen. Vanaf Destroyer werd het allemaal iets meer aangekleed, maar de basis bestaat elke keer uit poppy rock. Dat wil zeggen een serie lekker klinkende akkoorden, wat bluesy licks/solo's, simpel drumwerk (want echt een denderende drummer was die Criss niet, zeker niet toen hij volop aan de drank zat) en eenvoudige zanglijnen die snel mee te zingen zijn. Frehley was voor die tijd misschien wel oké als gitarist, maar als je zijn solo's ontleedt, dan hoor je toch veelal hetzelfde gescheur. Niet slecht, maar zeker geen geweldenaar. Als songschrijver was Frehley een ander verhaal. Hij bedacht echt goede riffs en melodieën. Jammer dat hij zijn eigen songs ook vaak zelf zong :P, want dat kan hij niet echt.

Is het dan matig? Ach ja, ik vind dat ze zeker een aantal prijsnummers gemaakt hebben. Maar muzikaal moet je zeker van de originele line-up geen echte hoogstandjes verwachten. Daarvoor ging het ze ook te veel om de show. Allereerst moest er entertainment zijn met bommen, granaten, vuurwerk en bloed en daarna de muziek.

Is het dan erg als een band niet heavy is? Ook dat hangt er vanaf. Ik denk dat menig huismoeder door alleen het imago en de schmink al hoog in de gordijnen zat. Simmons en Stanley zijn eind jaren zestig al begonnen met muziek maken en zeker Gene is vooral een liefhebber van oude boogie, jazz en musical-achtige muziek, ondanks zijn monsterlijke imago. Je hoeft alleen zijn soloplaat uit '78 maar te beluisteren om te horen waar zijn voorkeuren liggen. Paul Stanley en Ace Frehley waren de echte hardrockers in de band destijds.

Overigens vind ik de live-platen Alive en Alive II wel degelijk heavy voor die tijd. Ook het laatste studio-album Monster is (net als inderdaad Creatures Of The Night, Lick It Up en Revenge) behoorlijk stevig. Ik vind Dynasty en (vooral) Unmasked overigens ook erg goed, ondanks dat die muzikaal het meest tegen genres als pop en disco aanschurken. De liedjes zijn goed en erg melodieus. Ik hoor ze liever dan Dressed To Kill of Hotter Than Hell.

Maar in het geval van Kiss vind ik de zwaarte van de muziek geen graadmeter. En Kiss heeft de muziekwereld weer op een heel andere manier nieuwe impulsen gegeven dan Queen en Deep Purple. Waar die bands vooral muzikaal, vocaal en studiotechnisch vernieuwend bezig waren, was Kiss vooral met de show en merchandise bezig. Tal van businessplannen in de muziekwereld zijn gebaseerd op het succesverhaal Kiss. En je verwijst naar moderne acts. Precies. Kiss was de eerste de band die het zo grootschalig aanpakte.

Trouwens. Check ook eens Animalize. Die Mark St. John (niet meer onder ons) speelde gewoon speed metal solo's :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door innuendo » zo sep 13, 2020 9:22 am

Allemaal waar Jeroen. Petje af voor wat Kiss bereikt heeft op het commerciële vlak. Live ook heel sterk. Vooral door de show. Alleen de platen zelf zijn ongelooflijk middelmatig. Het loopt vaak wel, maar ze zijn zo normaal dat een hele plaat echt saai is. Waar Paul Stanley vaak wel een goed nummertje heeft, komt Simmons met rommel aanzetten die hij ook nog eens zelf meent in te moeten zingen. Echt goede songs zijn op een, misschien twee, handen te tellen. En de originele vier zijn allemaal geen heel goede muzikanten. Stanley had een prima strot. Ace was de beste van het stel.

De platen die ik het interessantst vind, zijn degene waar ze anders klinken als normaal, zoals Music From The Elder en Carnival Of Souls. Verder vind ik het lachwekkend dat Kiss een ongelooflijke trendvolger is na de vier soloplaten. Zet een willekeurige plaat op en je hoort meteen wat populair was dat jaar.


Verder zit ik bijna volledig op een lijn met Lennert. Ik geef echt niks om Creatures of the Night. Ik vind Kiss echt een superoverschatte band.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Lennert » zo sep 13, 2020 9:42 am

Mooi relaas Jeroen, maar er zit niets in dat me overtuigd om de band goed te vinden. Ik houd van muziek in de eerste plaats, teksten in de tweede en act in de derde. De meeste Kiss-albums hebben een paar aardige nummers, die helaas nergens voor mij in de buurt komen qua kwaliteit met andere rockbands uit die tijd. Knap dat hun act zo goed is uitgewerkt, daarvoor luister ik geen muziek.

Animalize heeft weergaloze solo's en met opener I've Had Enough (Into The Fire) een fantastisch lied. Verder wederom heel veel middelmaat en de beste songs hebben allemaal een schrijverscredit van Desmond Child. Treurig verhaal van Mark St. John verder ook.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Jeroen » zo sep 13, 2020 1:03 pm

Hehe, je hoeft het ook niet goed te vinden. Ik vind ook lang niet alles goed van Kiss.

@Ruud - Exact, Kiss is schaamteloos commercieel. Zeker in de jaren tachtig, toen ze elke keer achter de feiten aanliepen en inderdaad met songschrijvers als Desmond Child (Ah ah aah, hé hé hey) in zee gingen. Zeker Gene was in die tijd niet alleen met Kiss bezig, maar probeerde ook succesvol te worden in de filmindustrie en als producer aan de slag te gaan. Dat Kiss in die tijd nog wat gaafs wist te maken, lag vooral aan Stanley en Bruce Kulick. Prima gitarist is dat trouwens. Verder was het veelal automatische piloot. Paar goede songs en een hoop middelmaat.

De Kissfans dachten daar overigens anders over. Die vonden en vinden (ook vandaag) veelal alles goed. De Aardschok/Metal Hammer stond er in die tijd juist om bekend dat ze erg kritisch waren op Kiss, met dank aan Michel 'Kisshater' van de Moosdijk. Heel vermakelijk. Als hij weer eens een middelmatige beoordeling aan een Kissplaat gaf, stonden de volgende bladen vaak vol met brieven van boze fans.

Ik vind Music From The Elder overigens ook een gaaf album. Alleen verkocht die voor geen meter en werd de tour vrijwel direct afgezegd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door innuendo » zo sep 13, 2020 1:17 pm

Ja! Dat van de Aardschok herinner ik me nog wel. Ik zal die stukjes eens opzoeken want dat zal fantastisch spul zijn.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Jeroen » zo sep 13, 2020 1:34 pm

Ik heb twee keer met Metalzone op een Kiss-beurs gestaan, omdat de winkel veel Kiss-parafernalia had. Daar zie je dus die fans die eigenlijk bijna alleen maar naar Kiss of gerelateerde muziek luisteren. Dat wil zeggen projecten en bands waar leden en ex-leden in spelen of hebben gespeeld. En ze vinden echt alles goed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Lennert » zo sep 13, 2020 2:14 pm

Die Kiss-fans zijn me bekend, daarom wilde ik ook eens alles van de band doornemen omdat ik de fans fascinerende en vreemde wezens vind. Alsof men in een cultus zit.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11097
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: KISS

Bericht door Spawn999 » wo sep 23, 2020 10:32 am

Afbeelding
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KISS

Bericht door Lennert » wo sep 23, 2020 11:30 am

Nou, mezelf door de discografie heen geworsteld:

Eindstand:
1. Creatures Of The Night 4*
2. Music From The Elder 4*
3. Ace Frehley 4*
4. Paul Stanley 4*
5. Carnival Of Souls 4*
6. Hot In The Shade 3,5*
7. Dynasty 3,5*
8. Kiss 3,5*
9. Monster 3*
10. Psycho Circus 3*
11. Animalize 3*
12. Lick It Up 3*
13. Sonic Boom 3*
14. Love Gun 3*
15. Revenge 3*
16. Hotter Than Hell 3*
17. Unmasked 2,5*
18. Asylum 2,5*
19. Destroyer 2,5*
20. Crazy Nights 2,5*
21. Rock And Roll Over 2*
22. Dressed To Kill 2*
23. Peter Criss 2*
24. Gene Simmons 1,5*
Gemiddelde: 3*

Zonder de live-beelden heb ik er gewoon niet veel mee. Creatures Of The Night is gewoon een fijn heavymetalalbum, Music From The Elder is een krakkemikkige, maar stiekem vrij kundige rockopera en om de een of andere reden beviel Carnival Of Souls me echt prima. Maar jaren '70/hairmetal Kiss? Geef mijn portie maar aan een van de vele idiote fans, want shit wat heeft de band er daar veel van.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door innuendo » zo dec 03, 2023 10:51 am

Ah ja, die marathon beviel mij nog slechter…



https://nos.nl/artikel/2500158-kiss-ver ... sterfelijk

Zit iemand hierop te wachten? Wees eerlijk, ga je hiervoor naar de Ziggo Dome?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Nobucta
Berichten: 4355
Lid geworden op: vr dec 21, 2001 11:51 am
Locatie: Eindhoven

Re: KISS

Bericht door Nobucta » zo dec 03, 2023 3:26 pm

Nee. Tenzij het voor een tientje oid is, beetje vergelijkbaar met de bioscoop. Maar ga zeker geen concertprijzen neertellen voor een filmpje.

Plaats reactie