Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Voor alle andere bands
Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Eru Iluvatar » ma jun 17, 2013 9:43 pm

Een paar aanraders qua 80's spul:

New Model Army - Vengeance, van het gelijknamige album:


U.K. Decay - Testament, heerlijk onheilspellend geluid:


Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld, van het album 'Westworld':


Killing Joke - The Wait, één van de beste nummers ooit:


Siouxsie & The Banshees - Jigsaw Feeling, van het eigenlijk best wel metalen debuutalbum:


En voor iedereen die te veel tijden heeft: NLdocu over punk rond 1980, met veel oude TV-interviews uit die tijd met de 'no future'-jeugd, supermooi!


Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Mollusk » ma jun 17, 2013 10:05 pm

Patti Smith is ook wel postpunk/protopunk-achtig.

The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Orklord » ma jun 17, 2013 10:10 pm

Die staat binnenkort trouwens in Paradiso. Ik zit wel te twijfelen om heen te gaan. Horses is een geweldig album.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Eru Iluvatar » ma jul 08, 2013 11:24 am

Patti Smith moet nog maar eens gaan checken, voorlopig even wat andere zaken gevonden:

Knotsgek, maar wel heel goed - technische, progressieve post-punk:


Meer in de lijn van TSoM:


Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Krimhild » wo jul 10, 2013 8:21 am

Mollusk schreef:Patti Smith is ook wel postpunk/protopunk-achtig.
Haha, feminstenrock. Ze heeft een nummer waarin ze zingt over een "Rock'n Roll Nigger", iedereen is meteen helemaal over de rooie =;') Maar best leuk verder, ik had er nog nooit van gehoord.




@Kees: Theatre of Hate is gaaf! Siouxsie & The Banshees ook! En The Cardiacs kan ik niet aan =P
Laatst gewijzigd door Krimhild op wo jul 10, 2013 9:01 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door KoenM » wo jul 10, 2013 8:33 am

@Cardiacs: nu is het me duidelijk waar Flake van Rammstein de inspiratie voor zijn podiumpresentatie vandaan heeft. :P
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Eru Iluvatar » wo jul 10, 2013 3:46 pm

Haha, ja, The Cardiacs zijn (los gezien van hun imago) toch wel een beetje de Watchtower/Mr. Bungle van 80's post-punk. De latere albums van ze zijn trouwens melodieuzer en makkelijker om in te komen.

Patti Smith vind ik best aardig.

Nog een paar aanraders hieronder.

Play Dead:


Red Lorry Yellow Lorry:

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Krimhild » vr okt 11, 2013 8:53 pm

Een heldin. Wát een stem! Als een stuk oud hout!

Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Eru Iluvatar » ma nov 04, 2013 9:41 pm

Onlangs op de Zweedse post-punk legende CORTEX gestuit. Maakte in de jaren tachtig maar twee albums, Spinal Injuries uit 1983 en You Can't Kill The Boogeyman uit 1986. Geen idee hoe die tweede klinkt, maar het eerste album is in ieder geval een absolute aanrader! Een soort van pakkendere, soms bijna metalen versie van Joy Divison, met ook nog eens meer Schwung en vaak een vrij optimistische sfeer.

Geheim van de band is wel een beetje de eclectische zanger, Freddie Wadling. Deze (naar het schijnt) Zweedse legende geeft de muziek een artsy fartsy-randje zonder ook maar een moment pretentieus te klinken. Zeer gevarieerd stemgeluid; soms een beetje Bowie of Ian Curtis-achtig, een andere keer bijna Bad Brains-achtig, zoals in het laatste onderstaande reggae/ska-achtige nummer. Top!







Oh ja, hoe kom ik er op? In Solitude coverde de single 'Jesus I Betong' uit 1981 van de band. Een cover die zeker de moeite waard is. Sowieso leuk dat deze moderne Zweedse band hun occulte heavy metal-geluid vereiken met veel goth/post-punk invloeden!


Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Krimhild » ma nov 04, 2013 10:51 pm

Ik ben benieuwd! Zo even luisteren.

Eerst even afluisteren waar ik aan was begonnen! Onlangs heeft er een Gothic Festival plaatsgevonden in Duitsland waar onder andere Soror Dolorosa heeft opgetreden, alsmede de bands Lotus Feed, Come with Reverse en Salvation AMP. Niet dat ik daar aanwezig was, maar ik heb onderzocht of ik daar spijt van moet hebben of niet, door middel van een avondje internet afstruinen. ^^ Een korte samenvatting:

Come with Reverse heeft vorig jaar hun debut uitgebracht, te beluisteren op hun website (http://www.comewithreverse.com/) Voorlopig interessant, lekker zware stem, maar het gitaarwerk is wel net iets te onheilspellend om mij te bekoren. Dan is Lotus Feed meer in mijn straat, de jaren 80 drumcomputer kant op, inclusief lekkere beats en galmende gitaren. Helaas veel variatie in hun stijl: de nummers verschillen veel van elkaar, het lijkt alle kanten op te gaan, waaronder ook de verkeerde. (https://www.facebook.com/lotusfeed)

Gelukkig wordt geduld beloond! Salvation AMP, van zo'n stomme naam verwacht ik weinig, maar wat blijkt! Het is precies wat ik zocht, zonder dat ik echt op zoek was. Vorig jaar is hun debuut 'Hidden Faces' verschenen, en die mag er zijn. Logisch, want hun grootste bron van inspiratie was niets minder dan The Sisters of Mercy. Het Duitse trio heeft zowaar iets bijna Agallochesks door hun muziek heen weten te weven. Lekker simpel en melancholisch. Goud!





Viavia ben ik gestuit op The Last Days of Jesus, progressieve gothic uit Slowakije. Mij ietsje te prog! Live wel gaaf, zo te zien. Om de een of andere reden heb ik het idee dat dat echt iets is voor Teun.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qmK-rF2lsaA#t=10[/youtube]
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 8:50 pm

Niet verkeerd om dit even uitgezocht te hebben, want ik hoor zeker potentie!

Come With Reverse klinkt voor dit genre relatief origineel, met een verfrissend pingellig gitaargeluid en bijna een progressieve inslag. Best spannend, maar wellicht voor een deel te zwaarmoedig voor mijn gading.

Lotus Feed klinkt heel degelijk. Een iets mindere zanger ten opzichte die van Come With Reverse. Het nummer 'Seasick' vind ik best tof. Even kijken hoe dit uitpakt. Het lijkt mij ook wel weer zo'n typische dertien-in-dozijn revival goth-rock band. Maar goed, herhalende bezoeken aan Summer Darkness leert dat de meeste dat zijn. Daarom richt ik mij vaak op de originele bands uit de jaren '80, toen deze muziek - goth rock/post-punk/no-wave - historisch gezien 'relevant' was (economische crisis, werkeloosheid, Koude Oorlog, kernbommen, 'no future'), etc.

Dat vind ik sowieso het leuke aan punk-gerelateerde muziek: het biedt vaak een dwarsdoorsnede van de toenmalige tijdsgeest. Er zijn maar weinig metalbands die daar in slagen of de ambitie het tijdsgewricht te vangen in hun muziek.

The Last Days Of Jesus vind ik trouwens heel cabaresque. De bands die dat deden in de jaren '80, de echte 'artsy fartsy's', kan ik nooit zo waarderen.

Salvation AMP is een erg leuke ontdekking! Eens even kijken of ik daar wat van kan downloaden. Teun heeft ook altijd van dat soort bandjes op zijn playlist staan. Eens kijken of ik daarvan nog wat kan vinden:

Bijna een directe The Sisters Of Mercy-kloon, maar toch:


Dit nummer is geweldig - Children On Stun:

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Krimhild » vr mar 04, 2022 5:05 pm

Traitrs - Thin Flesh

https://open.spotify.com/track/1P1u2H8B ... etxOveYmNg

Canadese post-punk om je vingers bij af te likken. Duister maar niet gezapig, energiek maar bezwerend.

Doet me denken aan Molchat Doma, het Wit-Russische goth-new-wave-post-punk-wonderkindje (https://open.spotify.com/track/0sMra9Tq ... uX-Ty2flBw)
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Bleek No. 1 » za mar 05, 2022 2:03 pm

Molchat Doma is geweldig, dus ik zal Traitrs eens snel opzetten.

EDIT: fucking vet, en mooi dat ik het eens kan verstaan! :mrgreen: The Suffering of Spiders <3



Ook een fijne; het Turkse She Past Away.
https://open.spotify.com/track/5P4aTRs2 ... 28ebd9488c
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Krimhild » za mar 05, 2022 3:26 pm

She Past Away is bekend!
Ik ben hier gewoon.

Persistence
Berichten: 10221
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Persistence » ma mar 07, 2022 4:09 pm

Jaaa topband! Ik zet het altijd aan tijdens het werken.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Post Punk/New Wave/Post Punk Revival

Bericht door Krimhild » ma mar 07, 2022 4:22 pm

Ok jongens; hold your horses.

Dit moet je horen:

- ik weet dat we allemaal alles uit Rusland boycotten maar muziek overstijgt kolder, dus sta deze tonen toe om je oren te strelen! -

Utro - shto-to ne to tboritsja
Treti album

https://open.spotify.com/track/6rgrPCTk ... WC1ROgKYLA
Ik ben hier gewoon.

Plaats reactie