Het was natuurlijk gewoon goed, zoals verwacht.
De drie headliners gezien. The Ocean was vet. Ze speelden een instrumentale set omdat de zanger twee gebroken benen heeft, maar hij werd nog wel even ingebeld via FaceTime zodat hij kon zien dat het publiek enthousiast was en wij konden zien dat hij z'n halveliter Duitse pils bijna op had. Afsluiter was het 13 minuten durende Jurassic. Nou, dan ben ik een blij man. Enslaved speelde een tamelijk proggy set, vrijwel zonder beuknummers, maar met voldoende groove en gave riffs zoals het hun betaamt. Hun eerste show buiten Noorwegen in drie jaar, vertelde Grutle, maar gewoon ouderwets gaaf. Katatonia speelde machtig goed en sowieso een paar van mijn favoriete nummers van hun (City of Glass, Forsaker). Omdat de laatste band in het andere zaaltje uitviel vanwege covid, kregen zij echter een half uur extra speeltijd. Op dat moment trof ik toevallig Johan in het publiek en we waren het er wel over eens: beter was dat half uur naar Enslaved gegaan... Want eerlijk gezegd een uur en drie kwartier Katatonia is wat mij betreft te veel en dan beginnen de nummers op elkaar te lijken (bovenop het feit dat ik niet al hun werk even goed ken).
Mooie avond was het met overwegend goed geluid, enthousiast publiek (ook uit Engeland en Duitsland), en lekkere IPA. Ook leuk om weer eens random interacties met allemaal volk te hebben dat rondwandelt bij zoiets, haha. Schijnbaar moet ik minder boos kijken (re: maar dit ís mijn happy face) en fan worden van Novena (andere band van de zanger van Haken). Het enige jammere was wel dat de bands in de kleine zaal overlap hadden met die in de hoofdzaal. Daar ben ik denk ik niet meer aan gewend.
Johan en Wacken, nog jullie hotel kunnen bereiken?