Portrait - traditionele metal à la Mercyful Fate

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Portrait - traditionele metal à la Mercyful Fate

Bericht door Metal79 » do jul 05, 2007 12:39 pm

Voor diegenen die iets hebben met de oude Mercyful Fate (EP), NWoBHM, occulte teksten en de pure undergroundsfeer uit het begin van de jaren tachtig: Portrait uit Zweden combineren al deze elementen en doen dat zo compromisloos, dat over hun muziek en aanpak (imago, zang) de meningen sterk uiteenlopen. Vooral de vocalen van Philip Svennefelt - het broertje van King Diamond? - zijn onderwerp van dispuut. Wat heerlijk dwars liggen ze, die heren van Portrait!

Hoe dan ook, ik vind het in ieder geval bewonderenswaardig hoe een band in deze trendverziekte tijden zó op Mercyful Fate kan lijken dat je je even achter de oren krabt. Sympathieke knapen zijn het ook nog en op KIT IX in november zullen ze de boel even goed door elkaar rammelen. Eén demo ('Welcome to my funeral'; op tape [!] en CD-R) en één 7'' ('Into the nothingness'/'His glowing eyes' op het undergroundlabel New Iron Age) heeft de band tot dusver uitgebracht. Het wachten is nu op een langspeler.

MySpace: http://www.myspace.com/portraitmetal
Website: http://portrait.webb.se

Recensie demo:
http://www.digital-steel.com/DS/index.p ... evs&id=210

Recensie 7'':
http://www.digital-steel.com/DS/index.p ... evs&id=402

Tot slot is hier een lang interview te vinden met de underground- en vinylfreaks van het Zuid-Duitse New Iron Age Records:
http://www.digital-steel.com/DS/index.p ... iews&id=43

Misschien dat de band hier al eens is genoemd - ik heb echter niets kunnen vinden, dus bij deze: een topic voor de ultra-traditionalisten! :twisted:

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » do jul 05, 2007 12:52 pm

Haha, gaaf. *add*
Het lijkt inderdaad wel erg veel op Mercyful Fate. Een langspeler lijkt me erg leuk.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
The Horseman
Berichten: 6281
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 9:30 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door The Horseman » do jul 05, 2007 1:31 pm

Damn, dit is wel een enorme kloon. Niet onaardig maar dit ontbeert écht een eigen smoel. Helaas, het element wat mij het meest aanspreekt aan Mercyful Fate, het Schenker/Roth achtige gitaarwerk, is het minst aanwezig. In plaats daarvan meer gitaarlijnen die doen denken aan Iron Maiden en dat is nu net wat al duizenden bands hebben overgenomen. Het zijn, neem ik aan, grote fans van MF en dragen dit graag uit maar voor dit soort gedateerde heavymetal bestaat toch geen markt.
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Gebruikersavatar
Der Schreckliche
Berichten: 524
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 8:35 pm
Contacteer:

Bericht door Der Schreckliche » do jul 05, 2007 1:34 pm

The Horseman schreef:maar voor dit soort gedateerde heavymetal bestaat toch geen markt.
Ooh, toch wel, maar een kleine...maar dat wil niet zeggen dat het minderwaardig is hé!
http://www.myspace.com/fireforcemetal

The world is full of kings and queens, who blind your eyes - then steal your dreams...it's heaven and hell!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » do jul 05, 2007 1:42 pm

The Horseman schreef:Damn, dit is wel een enorme kloon. Niet onaardig maar dit ontbeert écht een eigen smoel. Helaas, het element wat mij het meest aanspreekt aan Mercyful Fate, het Schenker/Roth achtige gitaarwerk, is het minst aanwezig. In plaats daarvan meer gitaarlijnen die doen denken aan Iron Maiden en dat is nu net wat al duizenden bands hebben overgenomen. Het zijn, neem ik aan, grote fans van MF en dragen dit graag uit maar voor dit soort gedateerde heavymetal bestaat toch geen markt.
Gedateerd is een woord dat in mijn vocabulaire niet voorkomt - het maakt niet uit wat voor muziek/stijl het is, alles dient in z'n tijd te worden geplaatst. Een biertje smaakt ook niet minder omdat het merk al in 1860 werd gebrouwen. Of je ervan houdt is een ander verhaal.

Overigens, de 7'' (500 ex.) van Portrait verkocht binnen amper twee maand uit, dus dat er geen markt voor zou zijn lijkt me in dit geval een wat boude bewering.

De bandleden zijn nog piepjong trouwens; des te meer hulde. Geweldig dat je je zo onafhankelijk opstelt van alle hedendaagse metal en de hele marketingmachine die er tegenwoordig mee samengaat. Muzikaal zal het zeker groeien.

Gebruikersavatar
The Horseman
Berichten: 6281
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 9:30 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door The Horseman » do jul 05, 2007 1:52 pm

Der Schreckliche schreef:[..]


Ooh, toch wel, maar een kleine...maar dat wil niet zeggen dat het minderwaardig is hé!
Een héle kleine, ja. Als ik al hoor hoe moeilijk een thrash-scene het al heeft dan schat ik de kansen van dit soort bands niet hoog in. Begrijp me niet verkeerd, minderwaardig vind ik het zeker niet. Ik heb zelf ook een zwak voor bands uit de 80's. Maar dit klinkt wel heel erg als een kopie en alsof het in 1982 is opgenomen. Dat is waarschijnlijk ook het doel van deze band maar ik zou ondanks invloeden uit het verleden ook wel iets, zij het maar klein, uit het heden willen horen. En een eigen twist.
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Sentinel » zo okt 28, 2007 4:43 pm

Deze band maakt echt mijn dag goed. Het is alles behalve orgineel, maar ik geef er geen ruk om, dit is gewoon muziek rechtstreeks uit een waar metalhart. King Diamond is natuurlijk het eerste wat in je opkomt bij het beluisteren van deze heren, maar de zanger geeft echt een ware depressie aan zijn stem. tenen-krommend voor de een, penis-erecterend voor de ander. Er zijn ook veel occulte NWOBHM dingen in de muziek terug te vinden. Nu even de demo nog opsnorren en hel mag weer losbartsen.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Bericht door Hellhammer » zo okt 28, 2007 7:37 pm

Ik heb de demotape hier liggen (ooit eens gratis gekregen van een vriend van me, die ook weer bevriend is met de gitarist of zo, hehe). Zeker gave muziek. Er zijn ook duidelijk invloeden te horen van NWOBHM bands van Hell en Widow, maar het doet inderdaad het meest denken aan Mercyful Fate en King Diamond.

Als het goed is komt er binnenkort een split LP met enkele andere geniale bands, waaronder het magistrale Atlantean Kodex.

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Sentinel » zo okt 28, 2007 9:31 pm

Klopt ja, die split heet "New Age Of Iron vol. 1: Teutonic-Swedish Alliance", zal binnenkort verschijnen via Iron Age Records. Ik heb volgens mij ook eens wat getraded met die gitarist vorig jaar ergens. Moet even de email van hem zoeken (als ik hem nog heb), dan kan ik die demo natuurlijk bij hem vragen.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
webwim
Berichten: 214
Lid geworden op: zo apr 20, 2003 11:25 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door webwim » vr sep 19, 2008 11:00 pm

Jammer dat die zanger weg is, ze zoeken een andere.

Ennn:

25 okt 2008, 20:00 08:00 PM - Heavy Metal Maniacs Festival
www.heavymetalmaniacs.com, Hoorn, - 15 EUR
http://www.myspace.com/wansmaakwim

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » vr sep 19, 2008 11:03 pm

Toevallig eergisteren hun cd gekocht. Helaas heb ik geen cd-speler dus ik heb 'm nog niet gehoord :lol:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
webwim
Berichten: 214
Lid geworden op: zo apr 20, 2003 11:25 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door webwim » vr sep 19, 2008 11:04 pm

Zelfs niet in je pc?
http://www.myspace.com/wansmaakwim

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » vr sep 19, 2008 11:05 pm

Dat wel, maar dat luistert kut.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Portrait - traditionele metal à la Mercyful Fate

Bericht door Jeroen » wo mei 18, 2022 6:36 pm

Nog liefhebbers die het laatste album hebben aangeschaft? Ik vind het in elk geval een uitstekend werkje, net als alle voorgaande platen. Ik heb zelf de mooie boxset met lp en een 7" (met enkele extra nummers) gekocht. Heerlijk ambachtelijke heavy metal met fraaie epische accenten, goede zang, sterk gitaarwerk en mooie detailrijke composities. Wat mij betreft is Portrait één van de betere New Wave of Traditional Heavy Metal bands (of whatever die aanduiding dan ook was), omdat ze inmiddels een behoorlijk eigen draai geven aan de muziek, waar Mercyful Fate en kleegee ooit groot mee werden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Portrait - traditionele metal à la Mercyful Fate

Bericht door dako » do mei 19, 2022 7:35 am

Ik ga me er vandaag 's in verdiepen. Ooit een los nummer van die lui gehoord en daarna niks mee gedaan, terwijl dit toch echt wat voor mij moet zijn.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Plaats reactie