Klimaattop

Is er nog wat gebeurd in de wereld?

Heb jij vertrouwen in een goede afloop van de klimaattop?

Ja, deze keer gaan er echt spijkers met koppen geslagen worden
0
Geen stemmen
Nee, maar er worden meer afspraken gemaakt dan eerder
1
8%
Nee, het wordt net als de vorige klimaattops
5
42%
We gaan eraan!
6
50%

Totaal aantal stemmen: 12

Appelflap
Contacteer:

Re: Klimaattop

Bericht door Appelflap » do jan 20, 2022 1:13 pm

Krimhild schreef: do jan 20, 2022 11:32 am
Appelflap schreef: do jan 20, 2022 11:23 am Logisch? Jij denkt de mensen die zich niet nu al druk maken over klimaatsverandering, dierenwelzijn en andere zaken, zich opeens gaan bekommeren over tuintege;s, bijen, koeien en andere ver van hu bed zaken? Ik vind dat zeer onlogisch klinken. Waarom vind jij t logisch?
Ik denk dat mensen die meer weten over de gevolgen van hun keuzes, betere keuzes maken. Dat is logisch.
En jij vindt de gemiddelde mens 'logisch' te werk gaan in het dagelijkse leven? Behalve Clockworkiaanse praktijken waarin je vastgeklemd gedwongen uren naar beelden kijkt van stoeptegels en de gevolgen etc, hoe veel meer informatie wil je nog op Henk en Ingrid afvuren?

De enige hoop is de jongere generatie, die is nog kneedbaar. Henk en Ingrid geven nu al geen fuck om wat dan ook, dus straks ook niet.
Flikker op met je homofobie

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do jan 20, 2022 1:16 pm

dako schreef: do jan 20, 2022 1:12 pm Dude ik heb je nou al 12 keer gezegd dat ik - na je achterlijke gedrag van maanden terug - geen gesprek met jou dan wel reacties op mijn posts wil. Dit is gewoon willens en wetens lopen stalken.
Nogmaals, onbegrijpelijk dat je destijds niet gebanned bent hier. Optiefen tegen mij.
Het was gewoon een reactie, zonder na te denken over je wens geen gesprek willen met mij (volgens mij schreef je overigens 'voolropig'). Flikker op met je gejank over gestalk, huilebalk much? Je tieft zelf maar op.

dako

Bericht door dako » do jan 20, 2022 1:18 pm

Gaan we weer. Nu ben ik een huilebalk. Met je altijd tegendraadse geruzie en directe gescheld.

Hoop serieus dat je alsnog gebanned wordt.

Doei.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do jan 20, 2022 1:20 pm

'Huilebalk' was inderdaad heel, heel erg. Afrgrijselijk. Veel erger dan iemand te betichten van stalken. Je hebt gelijk.

Flikker op.

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » do jan 20, 2022 1:23 pm

Persi! Fittie!
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do jan 20, 2022 2:13 pm

Proma bitches!

Persistence

Bericht door Persistence » do jan 20, 2022 2:30 pm

Spawn999 schreef: do jan 20, 2022 1:23 pm Persi! Fittie!
Het weer buiten is te mooi voor een fittie.

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » do jan 20, 2022 2:33 pm

Afbeelding

Bleek No. 1

Bericht door Bleek No. 1 » do jan 20, 2022 8:37 pm

Borrel iemand?
Hakkaa päälle pohjan poika!

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma jan 31, 2022 9:12 pm

Persistence schreef: wo jan 19, 2022 5:28 pm Uit de Correspondent:

(…)

Maar wíllen mensen al die natuur wel? Wil de meerderheid niet ‘gewoon’ een betegelde tuin, goedkoop vlees en een schoon strand om op te bakken?

Ja, wel als mensen als consument worden aangesproken, stelt Esther Turnhout. Weinig mensen kiezen in de supermarkt voor biologische producten of vleesvervangers, wat veel beter is voor de natuur. Maar de supermarkt – of Booking.com – is de verkeerde plek om mensen te laten kiezen welke wereld ze willen. ‘Je kunt daar niet zien wat er gebeurd is voor je varkenslapje. Bovendien zijn betere alternatieven voor sommige mensen nu te duur.’

Spreek je mensen daarentegen aan op hun burgerschap, en geef je ze kennis en zeggenschap over de politieke beslissingen die het landschap bepalen, dan maken ze andere keuzes, denkt ook Raoul Beunen. Wie leert dat pesticiden op grote schaal insecten doen uitsterven, dat betegelde tuinen leiden tot wateroverlast, dat de luchtverontreiniging door grote stallen en druk verkeer leidt tot flinke oversterfte in Nederland – die wil dat de politiek andere keuzes maakt.

(…)

https://decorrespondent.nl/13062/nederl ... 0-091cbe6c

Benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ook uit dat artikel:

"Het zijn deze spelers, niet boerenbedrijven,
Lees dit verhaal over waarom boeren het probleem niet in hun eentje kunnen oplossen.die het systeem vormen en sturen. Grote vleesbedrijven als Vion en de VanDrie Group bijvoorbeeld – en veevoerbedrijf ForFarmers. ‘Er zijn studies die laten zien welke bedrijven aan tafel zitten bij de ministeries’, zegt Esther Turnhout, hoogleraar wetenschap, techniek en samenleving aan de Universiteit Twente. ‘De natuurorganisaties niet, LTO wel.’ LTO is de grootste belangenvereniging van de landbouw. Sander Turnhout: ‘Mark Rutte heeft bij mijn weten in zijn hele regeerperiode één keer met de natuursector gesproken.’"

:D Kut-VVD.
“Wat kan IK doen om de situatie te verbeteren?”

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma jan 31, 2022 9:14 pm

Had ik deze al gedeeld?

"Antwoorden van wetenschappers op al je vragen over klimaatverandering". Een initiatief van Scientist4Future.

https://www.klimaathelpdesk.org/

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma jan 31, 2022 9:18 pm

DOE WAT NUTTIGS ALS JE JE WERK ZIT TE ONTWIJKEN, BAKLAP! KIJK DAT!

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jan 31, 2022 11:24 pm

Op het werk ben ik te druk bezig met oliemaatschappijen te financieren omdat te bekijken.
Heerlijk Helder Taalloeder

dako

Bericht door dako » di feb 01, 2022 7:39 am

Kurzgesagt <3

Persistence

Bericht door Persistence » di mei 10, 2022 8:38 am

“TUI gaat vanaf 25 mei een aantal keer per maand met een nachttrein naar Kopenhagen, Praag, Wenen, Venetië, Milaan en Florence rijden. Daarvoor gaat de reisorganisatie een samenwerking aan met GreenCityTrip, dat sinds oktober vorig jaar nachttreinen aanbiedt vanuit Nederland. De treinen vertrekken vanuit Amsterdam en Utrecht.”

https://www.nu.nl/economie/6198542/tui- ... ijden.html

Cool! Duurzame(re) vakanties for the win <3

dako

Bericht door dako » di mei 10, 2022 8:47 am

Goeie zaak.
Sowieso, prima dat TUI zich met GreenCityTrip gaat bemoeien. Heb naar die lui gekeken toen ik eind vorig jaar naar Praag wilde gaan, maar het heeft nu gewoon nog teveel nadelen (vertrek eens per maand, verplicht na drie dagen weer terugreizen, 220 euro persoon ipv 113 als je vliegt).
Hopelijk kan het met de hulp van een grote partij als TUI verder ontwikkelt worden, want vliegen op zulke afstanden is onzin natuurlijk.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di mei 10, 2022 9:03 am

Jep. Daar valt behoorlijk relevante CO2-winst te boeken. Die vlieglobby valt niet te onderschatten.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » di mei 10, 2022 10:32 am

dako

Bericht door dako » di mei 10, 2022 10:36 am

KoenM schreef: di mei 10, 2022 9:03 am Jep. Daar valt behoorlijk relevante CO2-winst te boeken. Die vlieglobby valt niet te onderschatten.
Exact.
En ondertussen hoor je steeds vaker dat het over 'vliegschaamte' gaat. Fuck off. Leg de prioriteiten ergens anders. Begin mensen geen 'vliegschaamte' aan te praten als de keuze gaat tussen een vliegreis van 2 uur voor dertig piek, of een treinreis van 16 uur voor het vijfvoudige.
De consument is niet het probleem wat betreft continentale vluchten.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » di mei 10, 2022 10:37 am

Je bedoelt dat er betere treinverbindingen moeten komen en vliegreizen duurder moeten worden, toch?

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » di mei 10, 2022 10:40 am

Treinkaartjes zijn veels te duur!

dako

Bericht door dako » di mei 10, 2022 10:41 am

Krimhild schreef: di mei 10, 2022 10:37 am Je bedoelt dat er betere treinverbindingen moeten komen en vliegreizen duurder moeten worden, toch?
Ja.
Zorg dat het europese treinverkeer goed geregeld is en dat de kloof (zowel financieel als qua tijd) tussen vliegen en treinen kleiner wordt, dan volgt de consument vanzelf wel.
Nu is het enige argument om met de trein te gaan 'het is goed voor het milieu', en daar haal je misschien drie mensen mee over.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di mei 10, 2022 10:42 am

Volgens mij hebben ze dezelfde tactiek als PostNL. Hoe minder mensen er gebruik van maken, hoe duurder dat het moet worden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » di mei 10, 2022 11:23 am

Part per million CO2 door de jaren heen:

https://gml.noaa.gov/webdata/ccgg/trend ... _mm_gl.txt

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » di mei 10, 2022 11:24 am

innuendo schreef: di mei 10, 2022 10:42 am Volgens mij hebben ze dezelfde tactiek als PostNL. Hoe minder mensen er gebruik van maken, hoe duurder dat het moet worden.
Er wordt veel in internationale treinreizen geïnvesteerd hoor! Zie dat ene artikel in de Trouw dat ik een keer postte.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di mei 10, 2022 11:32 am

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... rens-aarde

Niet echt nieuws natuurlijk. Wel post ik dit artikel - uit één van de grootste agrarische Nederlandse vakbladen - om aan te geven dat het een zaak van iedereen is en ook de landbouw de kop niet in het zand steekt voor de realiteit.
Facebook band

Last.fm profiel

Persistence

Bericht door Persistence » di mei 10, 2022 12:12 pm

Nog meer gaaf nieuws:

Afgelopen donderdag rolde de eerste waterstofreizigerstrein uit de fabriek van Siemens Mobility. Daarmee is de Duitse fabrikant de volgende grote speler die een stap zet in de wereld van waterstoftreinen.

(…)

Verspilde moeite, denk je misschien. Het gros van de treinen is immers al elektrisch. Die halen hun stroom toch 'gewoon' uit de bovenleiding? Dat klopt, maar er zijn nog altijd delen van het spoor die geen bovenleiding hebben.

Volgens spoorbeheerder ProRail heeft 15 procent van het Nederlandse spoornetwerk niet zo'n stroomvoorziening. Dat komt neer op 572 kilometer spoor. Op die trajecten rijden dus dieseltreinen. Naar schatting zijn dat er in Nederland rond de honderd. In landen als Duitsland en Frankrijk gaat het om tienduizenden kilometers en Europa-breed zijn nog zeker vijftienduizend dieseltreinen in gebruik.
https://www.nu.nl/auto/6199670/het-word ... einen.html

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mei 10, 2022 2:17 pm

Maar waterstofproductie is toch nog helemaal niet milieuvriendelijk? Is het milieuvriendelijker om te maken dan het is om diesel te stoken?

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » wo mei 11, 2022 7:00 am

Dat is maar net hoe je de waterstof produceert. Als je het met groene stroom doet is het prima, doe je het met grijze energie, dan rijd je uiteindelijk voor een deel op steenkool.

Dat is uiteindelijk niet anders dan bij elektrisch rijden.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » wo mei 11, 2022 8:16 am

dako schreef: di mei 10, 2022 8:47 am Goeie zaak.
Sowieso, prima dat TUI zich met GreenCityTrip gaat bemoeien. Heb naar die lui gekeken toen ik eind vorig jaar naar Praag wilde gaan, maar het heeft nu gewoon nog teveel nadelen (vertrek eens per maand, verplicht na drie dagen weer terugreizen, 220 euro persoon ipv 113 als je vliegt).
Hopelijk kan het met de hulp van een grote partij als TUI verder ontwikkelt worden, want vliegen op zulke afstanden is onzin natuurlijk.
Afbeelding

Persistence

Bericht door Persistence » wo mei 11, 2022 8:43 am

Heyoka schreef: wo mei 11, 2022 7:00 am Dat is maar net hoe je de waterstof produceert. Als je het met groene stroom doet is het prima, doe je het met grijze energie, dan rijd je uiteindelijk voor een deel op steenkool.

Ja, waterstof heeft een groen toekomstperspectief:

3. WAT IS GROENE WATERSTOF?
Groene waterstof ook wel 'renewable hydrogen' genoemd, is waterstof die is geproduceerd met duurzame energie. De bekendste is elektrolyse waarbij water (H2O) via groene elektriciteit wordt gesplitst in waterstof (H2) en zuurstof (O2). In Nederland is een groot aantal partijen bezig te experimenten met deze elektrolysers op megawattschaal.

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... waterstof/

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 11, 2022 8:47 am

In Nederland is de meeste waterstof volgens mij helemaal niet met duurzame energie gemaakt, volgens mij is alle waterstof hier grijs (niet eens blauw dus)

Persistence

Bericht door Persistence » wo mei 11, 2022 8:48 am

Krimhild schreef: wo mei 11, 2022 8:16 am
dako schreef: di mei 10, 2022 8:47 am Goeie zaak.
Afbeelding
Moet je voor de gein ook eens naar die van scheepvaart kijken. Hele zeeën vol.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 11, 2022 8:50 am

Heyoka schreef: wo mei 11, 2022 7:00 am Dat is maar net hoe je de waterstof produceert. Als je het met groene stroom doet is het prima, doe je het met grijze energie, dan rijd je uiteindelijk voor een deel op steenkool.

Snap ik, maar zie antwoord aan Persi. Volgens mij is alles hier grijs geproduceerd (aardgas en steenkool).

Persistence

Bericht door Persistence » wo mei 11, 2022 9:16 am

"Samen met Neptune Energy en NexStep kijkt TNO in het project PosHYdon naar de ontwikkeling van een waterstoffabriek op zee, die windenergie omzet in waterstof. In het havengebied Rotterdam is eerder dit jaar een haalbaarheidsstudie afgerond over de introductie van blauwe waterstof, H-vision, een project waarbij de CO2 uitstoot van de waterstof productie uit aardgas wordt afgevangen en op geslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Deze blauwe waterstof is een belangrijke stap op weg naar een groene waterstofeconomie."

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... waterstof/

Cool! Ik ben wel benieuwd wat er de komende jaren op dit gebied gaat gebeuren.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 11, 2022 9:19 am

Zeker. Er worden af en toe ook minuscule maar cruciale doorbraken gemeld inzake groene productie. Ik help t je hopen. Evenzo voor kernfusie.

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » wo mei 11, 2022 9:28 am

Appelflap schreef: wo mei 11, 2022 8:50 am

Snap ik, maar zie antwoord aan Persi. Volgens mij is alles hier grijs geproduceerd (aardgas en steenkool).
Klopt. Vooralsnog is het vooral potentieel duurzaam. Daarmee heeft het wel een voordeel t.o.v. opties.
Voorlopig wekken we niet genoeg groene energie op en zijn dit soort ideeën vooral leuk voor de toekomst.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 11, 2022 9:32 am

Eens. Laten we voorzichtig hoopvol zijn dat we helemaal groen kunnen worden en dat dan waterstof en electriciteit de dragers zullen zijn

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do mei 12, 2022 5:03 pm

Ik kwam in het meme-topic deze uitspraak tegen van een poosje terug. Even hier op reageren:
Hieronimus schreef: wo mar 30, 2022 4:00 pm Bomen kappen is prima, zolang je ze maar niet verbrandt en er nieuwe bomen voor geplant worden. Dat is CO2-opslag.
Want een boom dient alleen als CO2-opslag en meer functies heeft ie niet? 🤨

En een 100-jaar oude boom is heel wat anders dan een 1-jaar oude qua effect op de omgeving (bodem, lucht, andere planten, dieren, mensen.)

Ik had van jou toch wel anders verwacht hoor Hiero.

Lukraak kappen en aanplanten is funest.

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » do mei 12, 2022 5:25 pm

Wat Hiero bedoelt, denk ik, is dat je hout niet moet kappen om er energie van te maken (via verbranding of vergisting). Als je hout kapt, maak er dan spullen van, zodat het CO2 enige tijd opgeslagen blijft in het hout.
Als het over het gebruik van hout gaat, in LCA-termen, hebben we het altijd over hout dat niet afkomstig is uit oerbossen. Dat is een heel ander verhaal en dat is eigenlijk nooit ok. Dus als we het over hout hebben, hebben we het over hout uit productiebossen.
Het idee is dat je bossen niet helemaal kapt, maar dat je gericht kapt. Je laat een aantal bomen staan en anderen kap je weg. Dat is dan beter voor de biodiversiteit.
En waar het eigenlijk om gaat, is dat er veel hout wordt geproduceerd, waar dan producten van worden gemaakt. Dan kan op diezelfde plek waar een boom stond een nieuwe boom groeien, maar ligt het CO2 vast in het product wat je ervan gemaakt hebt en kun je weer nieuwe CO2 vastleggen in die boom. Als we maar genoeg hout gebruiken, wordt er meer CO2 opgeslagen. Dat wordt ook wel carbon sink genoemd. Zoek die term maar eens op.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do mei 12, 2022 9:06 pm

Die insteek is inderdaad wel wat ik bedoelde. Een quote zonder context is ook niet veel waard. Bomen slaan in hun eerste levensjaren juist relatief meer CO2 op dan later, dus na een bepaalde tijd is het kappen van de relatief jonge bomen juist nuttig als je nieuwe bomen aanplant. Althans, dat is wat me is bijgebleven.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do mei 12, 2022 10:29 pm

Jaaa ik weet ook wel dat jij wel dingen weet Hiero. Never mind. Let but!

Ik kreeg gewoon een materialistische vibe van je bericht en daarom moest ik even reageren (maar dat was achteraf buiten context niet zo zinvol inderdaad.) Ik heb zelf nogal de neiging om bomen (en andere planten) spiritueel te benaderen. Maar ik weet eigenlijk niet precies wat m’n punt is.. “het is een gevoel, dat ken je nie uitleggeh”.

Ik bedoelde misschien meer: Hiero, voel je je verbonden met bomen?

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do mei 12, 2022 11:43 pm

Ja, nu hebben we het ergens over! Krimhilde, ik kan zó genieten van alle soorten flora, vooral van het zien groeien. Ik moet er welhaast voor oppassen dat het geen obsessie wordt, getuige alle planten en stekjes binnen- en buitenshuis. Maar als ik mezelf door het bos beweeg denk ik vaak genoeg, bij het zien van alle douglassen, lariksen, beuken, etc.: dit is fantastisch.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » vr mei 13, 2022 6:18 am

Hieronimus schreef: do mei 12, 2022 9:06 pm Die insteek is inderdaad wel wat ik bedoelde. Een quote zonder context is ook niet veel waard. Bomen slaan in hun eerste levensjaren juist relatief meer CO2 op dan later, dus na een bepaalde tijd is het kappen van de relatief jonge bomen juist nuttig als je nieuwe bomen aanplant. Althans, dat is wat me is bijgebleven.
Ze hebben toch ook van die snel groeiende bomen ofzo? Wel is de hout kwaliteit van jonge bomen een stuk minder dan van oude bomen.

In Rotterdam kan je tegenwoordig Rotterdamse hout kopen. Dat is afkomstig van bomen die gekapt zijn door de gemeente en voorheen door de schredder gingen. Dus dan kan je iets moois maken van Rotterdamse hout. Volgens mij zit die winkel ook in andere steden als je zoekt op Buurman.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr mei 13, 2022 8:46 am

Rotterdans hout.... geniaal

Persistence

Bericht door Persistence » vr mei 20, 2022 12:10 pm

Klimaatmars - 19 juni 2022 in Rotterdam

https://klimaatmars.nl/
Laatst gewijzigd door Persistence op vr mei 20, 2022 12:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » vr mei 20, 2022 12:12 pm

Ja wel allemaal met de auto komen hé! Die kut A20 weer helemaal dicht geslipt...

Alles naar de getver weer....

dako

Bericht door dako » vr mei 20, 2022 12:22 pm

Jan-Willem schreef: vr mei 13, 2022 6:18 am
Hieronimus schreef: do mei 12, 2022 9:06 pm Die insteek is inderdaad wel wat ik bedoelde. Een quote zonder context is ook niet veel waard. Bomen slaan in hun eerste levensjaren juist relatief meer CO2 op dan later, dus na een bepaalde tijd is het kappen van de relatief jonge bomen juist nuttig als je nieuwe bomen aanplant. Althans, dat is wat me is bijgebleven.
Ze hebben toch ook van die snel groeiende bomen ofzo? Wel is de hout kwaliteit van jonge bomen een stuk minder dan van oude bomen.

In Rotterdam kan je tegenwoordig Rotterdamse hout kopen. Dat is afkomstig van bomen die gekapt zijn door de gemeente en voorheen door de schredder gingen. Dus dan kan je iets moois maken van Rotterdamse hout. Volgens mij zit die winkel ook in andere steden als je zoekt op Buurman.
Heuj, die hebben mooi spul!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr mei 20, 2022 12:30 pm

Persistence schreef: vr mei 20, 2022 12:10 pm Klimaatmars - 19 juni 2022 in Rotterdam

Graspop.
Facebook band

Last.fm profiel

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » vr mei 20, 2022 12:38 pm

KoenM schreef: vr mei 20, 2022 12:30 pm
Persistence schreef: vr mei 20, 2022 12:10 pm Klimaatmars - 19 juni 2022 in Rotterdam

Graspop.
Pinkpop :mrgreen:

Plaats reactie