Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » za aug 20, 2022 10:44 am

Dit is mijn nieuwste Mystic nummer, voor een aankomende EP die ik voor t eerst in mijn leven ook echt wil gaan sturen naar webzines ter review etc. Spannend. Ik heb getracht ondanks t progressieve karakter er toch veel melodie en sfeer in te houden, zodat t niet steriel aandoet. Als je zo lang en zo diep in een nummer zit, is het moeilijk afstand nemen. Ik twijfel dus heel erg of ik t instrumentaal zal houden of toch een zanger inhuren via Fiver? Trefwoorden (ook wellicht qua zang ideen), Cynic meets Periphery neets Fates Warning? Is het interessant genoeg voor instrumentaal? Ik neig naar niet.

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14477603

Heel erg bedankt voor t luisteren en meedenken! Oh ja commentaar op song, riffs, sounds, mix etc mag altijd, uiteraard, heel graag zelfs. (NB de solo moet nog geschreven worden en ingespeeld worden)
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2344
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Jan-Willem » za aug 20, 2022 7:30 pm

Ik zou er zeker wel zang over heen zetten. Het nummer is naar mijn mening te lang of te onsamenhangend om het zonder zang te doen vind ik dan.

Ook had ik het idee dat je andere nummers wat gelaagder klinken dan dit nummer maar dat kan misschien ook aan mijn telefoon liggen.

Ik zag ook dat je je christelijkheid benadrukt, wordt dat ook echt een thema in de teksten?

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » za aug 20, 2022 8:57 pm

He dank! Nou zitten toch af en toe wel 4 verschillende partijen (drums niet meegerekend) door elkaar heen hoor haha. Christelijke thematiek, weet ik nog niet. Misschien, nog niet echt over nagedacht. Sowieso ga ik niet voor alleen een christelijk publiek dus het zal niet echt een kerkelijke tekst worden nee. Als er al religieuze thematiek in voorkomt zal het meer filosofisch en spiritueel zijn.
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2344
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Jan-Willem » za aug 20, 2022 10:53 pm

Als je niks met de christelijke thematiek doet dan zou ik het weg laten omdat het alleen maar ruis geeft en afleid van de muziek.

Niks ten nadelen van je christelijke overtuiging

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » ma aug 22, 2022 1:16 pm

Ben een tekst aan aan t schrijven over dit nummer, wordt heel persoonljik en emotieblabla, in hopelijk algemene termen zodat niemand echt snapt waar t specifiek over gaat maar toch de emotie voelt. Lastig uit te leggen. Ik ga of proberen zelf te zingen of eventueel iemand huren via Fiver. Ik denk aan zang a la Devin Townsend (let de lat niet hoog verder, Periphery etc. Dus clean tot erg rauw maar met melodien, en misschien heel heel af en toe een scream
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Persistence
Berichten: 10221
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Persistence » wo aug 24, 2022 4:42 pm

Ik zou hier persoonlijk geen zang op zetten, geen pro hier maar er zit veel afwisseling en tempo in het nummer en dan komt de zang waarschijnlijk enorm hysterisch (Dream Theater-esque) over. Aan de andere kant zijn er duizenden fans die dat soort spul juist enorm waarderen. Het is en blijft je eigen keuze uiteraard.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door jeffrey » do aug 25, 2022 8:24 am

Muziek zonder zang is hetzelfde als aardbeientaart zonder aardbeien.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door KoenM » do aug 25, 2022 8:26 am

jeffrey schreef: do aug 25, 2022 8:24 am Muziek zonder zang is hetzelfde als aardbeientaart zonder aardbeien.
Nee.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » do aug 25, 2022 8:26 am

Wauw Persi die luistert, voel me vereerd :) Het is geen black he ;) Ik krijg van de meeste de reactie dat er geen zang op moet, ook van de metalheads zoals jij/jullie. Ik ben inmiddels toch wel een van overtuigd dat er zang op moet. Het is niet interessant genoeg voor instrumentaal, en soleren is niet echt mijn ding. De zang wordt wel spaarzaam en met langzame lettergrepen om de muziek niet te veel in de weg te zitten.

Dank voor de moeite en je mening wordt gewaardeerd!
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » do aug 25, 2022 8:27 am

jeffrey schreef: do aug 25, 2022 8:24 am Muziek zonder zang is hetzelfde als aardbeientaart zonder aardbeien.
Nou ja, soms wel ja, en ik denk in t geval van deze taart dat je gelijk hebt, helaas. Zo'n goeie taartenbakker ben ik niet, dus ik zal er aardbeien in moeten doen
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Persistence
Berichten: 10221
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Persistence » do aug 25, 2022 9:48 am

Appelflap schreef: do aug 25, 2022 8:26 am Wauw Persi die luistert, voel me vereerd :) Het is geen black he ;) Ik krijg van de meeste de reactie dat er geen zang op moet, ook van de metalheads zoals jij/jullie. Ik ben inmiddels toch wel een van overtuigd dat er zang op moet. Het is niet interessant genoeg voor instrumentaal, en soleren is niet echt mijn ding. De zang wordt wel spaarzaam en met langzame lettergrepen om de muziek niet te veel in de weg te zitten.

Dank voor de moeite en je mening wordt gewaardeerd!
Geen probleem :) ! Moet zeggen dat ik bm ook niet meer zo goed trek tegenwoordig, luister dan nog liever naar post-black of andere eclectische varianten ervan die een stuk muzikaler overkomen.

Maar succes, benieuwd naar het eindresultaat.

Persistence
Berichten: 10221
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Persistence » do aug 25, 2022 9:49 am

jeffrey schreef: do aug 25, 2022 8:24 am Muziek zonder zang is hetzelfde als aardbeientaart zonder aardbeien.
Ik eet mijn taart het liefst zónder aardbeien :mrgreen:

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6561
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door HighKing » do aug 25, 2022 9:50 am

Waarom niet gewoon proberen? Luisteren lukt hier niet (het bereik in dit 3e wereldland valt nogal tegen. :mrgreen:).

Als je tot na mijn vakantie kunt wachten wil ik het wel voor je inzingen. Vind je het kut dan gooi je dat gewoon weg. Vind je het redelijk maar wil je een zanger die beter past dan heb je in ieder geval alvast een beeld voordat je iemand inhuurt. ;)
KFFR, old-school metal!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door jeffrey » do aug 25, 2022 11:21 am

Appelflap schreef: do aug 25, 2022 8:27 am
jeffrey schreef: do aug 25, 2022 8:24 am Muziek zonder zang is hetzelfde als aardbeientaart zonder aardbeien.
Nou ja, soms wel ja, en ik denk in t geval van deze taart dat je gelijk hebt, helaas. Zo'n goeie taartenbakker ben ik niet, dus ik zal er aardbeien in moeten doen
Hahaha, ben benieuwd. Welke kant ga je op met zang? Klassieke FW stijl? Miss heeft John Arch niks te doen? ;)


edit: Ah Devin Townsed stijl.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » za aug 27, 2022 2:16 pm

Ik zou een John Arch of (liever) Ray Alder niet afslaan nee. Of een mannelijke Dawn Crosby. In ieder geval geen grunt of alleen maar scream. Kan best veel kanten op, ik heb wel ideeën al hoe e.e.a. ongeveer moet klinken. Ik hoor een soort Jerrod Maxwell Lyster (Enditol) hier. Veel emotie, randje, clean, overdubs etc. Even kijken wat er op Fiver beschikbaar is. Maanden terug gesnuffeld aangenaam verrast. Maar moet dus eerst de tekst en zanglijnen afmaken
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » wo aug 31, 2022 4:33 pm

Wees brutally honest, is dit als zang aan te horen?

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14483563
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6561
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door HighKing » wo aug 31, 2022 4:42 pm

Aan te horen is het zeker. :D
KFFR, old-school metal!

Persistence
Berichten: 10221
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Persistence » wo aug 31, 2022 5:39 pm

Appelflap schreef: wo aug 31, 2022 4:33 pm Wees brutally honest, is dit als zang aan te horen?

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14483563

Vele malen beter dan zo’n in hoge tonen gillende powermetalesque zang waar je trommelvliezen het spontaan van willen begeven uit pure ellende. Ik had eerlijk gezegd zoiets verwacht maar dit valt een stuk positiever uit. Nice job.

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » wo aug 31, 2022 8:03 pm

Thanks guys! En nog een stukje. Zit er potentie in? Wat ik met oefenen zou kunnen uitwerken? Of ehmmm... niet :mrgreen:

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14483663
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6561
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door HighKing » wo aug 31, 2022 8:14 pm

Ja. Het klinkt wel alsof je teveel op/net over de rand van je kunnen zit maar met oefening, goed warm zingen en wellicht wat zanglessen is dat zeker op te lossen. Je stem is zoals persi zegt anders dan je zou verwachten bij de muziek maar dat heeft juist ook wel wat. :)
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » do sep 01, 2022 2:13 pm

Dank allen. Hier een VEEL betere mix, heb e.o.a. bug met exporten, waar ik een tijdelijke workaround voorheb. Hier t stuk met alle vocalen

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14483867
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Mystic EP - zang of insturmentaal? Help!

Bericht door Appelflap » ma sep 19, 2022 1:40 pm

Laatste paar dagen aan de 4e en daarmee laatste track van mijn EPtje gewerkt:

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14492942

Verder tekst en zangpartijen gemaakt voor dit nummer en naar een zanger gestuurd die hopelijk over anderhalve week zijn partijen naar me toestuurt:

https://www.soundclick.com/music/songIn ... D=14491057

Dan maak ik een lyricsvideo voor 1 van de 4 nummers en een guitar playthrough van een ander nummer en dan stuur ik die shizzle naar alle webzines etc om afgekraakt te w
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Plaats reactie