Soilwork

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » di mar 12, 2013 9:01 pm

Dus, het nieuwe dubbel album The Living Infinite is uit. Ik heb hem inmiddels al een aantal keer gehoord en ik ben zeer posititef verrast! De albums na Figure Number Five deden me allemaal weinig en ik was de band een beetje uit het oor verloren, maar dit nieuwe album vind ik geweldig! Ze zijn wat mij betreft weer helemaal terug.

Bij het idee van een dubbel album ligt het risico van 'overdaad schaadt' op de loer, maar het album weet 20 nummers lang te boeien, de inspiratie en kwaliteit zijn weer helemaal terug. Uitgesproken zwakke momenten zijn er eigenlijk niet. Sterke zang, goede refreinen, vette riffs, sterke melodieën, brute blasts, veel variatie, het staat er allemaal op. De tijden van The Chainheart Machine/A Predator's Portrait/Natural Born Chaos herleven!

Het album is al te beluisteren op Spotify, check het!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soilwork

Bericht door Jeroen » di mar 12, 2013 9:13 pm

Ik zal wel eens luisteren. Ben de band na Natural Born Chaos totaal uit het oog verloren. Eerste vier platen zijn overigens wel erg okay.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » di apr 16, 2013 12:59 pm

Nog steeds een knaller, album van het jaar tot nu toe voor mij.

Verder nog meningen?
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Soilwork

Bericht door MetalJan » di apr 16, 2013 7:36 pm

Uitstekende plaat geworden idd! Toen ik het eerste nummer (Spectrum Of Eternity) hoorde, dacht ik even dat ik een verkeerde cd in mijn lade had gestopt, haha.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » za aug 29, 2015 11:00 pm

Nieuwe album "The Ride Majestic" is gisteren verschenen, wederom een zeer sterkte plaat. Nu 2 keer gehoord, dikke klasse wederom.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Soilwork

Bericht door Bastiaan » zo aug 30, 2015 5:00 pm

Jep, sterke plaat. Waarschijnlijk de meest intense sinds Chainheart Machine. Ga ze ook zeker zien, later dit jaar met Hatesphere in 013. Ongelooflijk dat Strid wéér beter is gaan zingen. Waar houdt dit op? Mijn favoriete plaat is trouwens The Panic Broadcast. The Living Infinite heb ik destijds vier keer gehoord. Beviel ook goed, maar daarna niet meer geluisterd, zal het album een nieuwe kans geven.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soilwork

Bericht door Jeroen » zo aug 30, 2015 7:50 pm

Onlangs kocht ik bij een kringloopzaak Figure Number Five voor een euro. Dik de moeite. Weliswaar wat meer ingehouden dan de albums ervoor, maar tevens een plaat met heerlijke liedjes. Structureel pure pop, maar ingevuld met lekkere riffs, goede solo's en ijzersterk zangwerk. Bij deze moet ik dus terugkomen op mijn opmerking uit 2013. De eerste víjf albums zijn erg okay!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Soilwork

Bericht door Bastiaan » zo aug 30, 2015 11:02 pm

Ik moet toch zeggen dat ik het debuutalbum, destijds misschien wel oké, beduidend minder is dan bijvoorbeeld Chainheart of Predator's. Wat betreft Figure Number Five: vooral de titeltrack vind ik een lekkere beuker.

Aan wie ooit zijn interesse in SW heeft verloren vraag ik: luister alsjeblieft Enter dog of Pavlov. Misschien niet het beste nummer, maar dat heerlijk sfeervol en uitgesponnen intro... waanzinnig!
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » ma aug 31, 2015 12:32 am

Bastiaan schreef:The Living Infinite heb ik destijds vier keer gehoord. Beviel ook goed, maar daarna niet meer geluisterd, zal het album een nieuwe kans geven.
Zeker doen, top album!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soilwork

Bericht door Jeroen » ma aug 31, 2015 7:52 pm

Ik vind Steelbath Suicide een heerlijke plaat. Chainheart Machine en Natural Born Chaos zijn mijn favoriete cd's van Soilwork. Al doet A Predator's Portrait daar niet bijster veel voor onder. Die cd heb ik alleen nog niet zo lang, dus die moet ik nog wat vaker beluisteren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » wo sep 30, 2015 11:58 pm

The Ride Majestic is een groeibriljantje gebleken, wat een topplaat is het! De energie, no compromise, gewoon knallen! Echt een superplaat!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Soilwork

Bericht door MetalJan » do okt 01, 2015 6:59 pm

Vroeger één van m'n favo bands, maar tegenwoordig heb ik er gewoon niet zoveel meer mee. Natural Born Chaos blijft voor mij hun beste plaat.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » zo okt 04, 2015 10:29 pm

MetalJan schreef:Vroeger één van m'n favo bands, maar tegenwoordig heb ik er gewoon niet zoveel meer mee. Natural Born Chaos blijft voor mij hun beste plaat.
NBC is geweldig, zeker! Heb je de nieuwe überhaupt een kans gegeven? Nee? Doen!
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Soilwork

Bericht door MetalJan » ma okt 05, 2015 7:29 pm

Ik heb hun vorige ook gekocht, The Living Infinite en hoewel er prima gemusiceerd word op die plaat, doet het me gewoon weinig meer. De nieuwe heb ik nog niet gehoord, maar ik denk dat die in het verlengde ligt van hun vorige plaat? ;-)

Sworn to a Great Divide vond ik hun laatste echt goede plaat.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » ma okt 05, 2015 8:51 pm

MetalJan schreef:Ik heb hun vorige ook gekocht, The Living Infinite en hoewel er prima gemusiceerd word op die plaat, doet het me gewoon weinig meer. De nieuwe heb ik nog niet gehoord, maar ik denk dat die in het verlengde ligt van hun vorige plaat? ;-)

Sworn to a Great Divide vond ik hun laatste echt goede plaat.
Sworn is i.m.o. de zwakste van hun carriere en volgens mij zien ze dat zelf ook wel een beetje zo :)

The Living Infinite was voor mij echt een comeback en The Ride Majestic trekt die lijn door. De plaat is nog een stukje intenser dan de TLI. De nieuwe gitaartandem heeft ze echt een nieuwe energie-/inspriratieboost gegeven vind ik. Anyway, probeer de titeltrack maar eens of "Petrichor by Sulphur", echt topnummers i.m.o. :)

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » za aug 20, 2022 12:04 pm

Nieuwe album Övergivenheten is gisteren verschenen, album van de maand in Aardschok. Het ligt in het verlengde van de voorganger. Er sijpelen steeds meer rock elementen door in de muziek. maar die maken het alleen maar pakkender. Zit nu in mijn tweede luisterbeurt, ben er nog niet helemaal uit. Kwaliteit is het sowieso.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soilwork

Bericht door Jeroen » za aug 20, 2022 5:10 pm

Vind em beter dan de vorige full-length. Of ie beter is dan de geniale EP weet ik nog niet. Die lange track is wel buitencategorie.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Soilwork

Bericht door MadTinus » di sep 20, 2022 10:08 pm

Inmiddels een aantal luisterbeurten verder en poeh, het ene na het andere nummer begint zich in mijn schedel vast te beitelen. Vooral de zangmelodieën zijn weer IJ-ZER-STERK, het ene refrein is nog pakkender en euforischer dan het andere. Hoe krijgen ze het voor elkaar om album na album zulke kwaliteit te blijven leveren. Petje af, wederom echt een top-album dat ik nog vaak ga draaien.

Tussendoor kregen we nog wel het tragische nieuws van het overlijden van gitarist en prominente songschrijver David Andersson voor onze kiezen. 'alcohol and mental illness took you from us'. Diep droevig. Sinds hij bij de band kwam als vervanger van Peter Wichers heeft de band alleen maar voltreffers afgeleverd, diepe buiging voor deze man.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Plaats reactie