Dungeon Synth

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Dungeon Synth

Bericht door Hieronimus » wo okt 05, 2022 9:05 pm

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


"Dungeon synth is the sound of the ancient crypt."

Als je dacht dat sommige black metal kvlt en underground was, dan biedt dungeon synth op dat vlak méér. Als genrenaam aangehaald in 2011 door Andrew Werdna om een bepaald type muziek te benoemen dat draait om lo-fi ambience, maar dan met name volledig electronisch. Om hem hier verder over te quoten:
Dungeon synth is the sound of the ancient crypt. The breath of the tomb, that can only be properly conveyed in music that is primitive, necro, lo-fi, forgotten, obscure, and ignored by all of mainstream society. When you listen to dungeon synth you are making a conscious choice to spend your time in a graveyard, to stare, by candle-light, into an obscure tome that holds subtle secrets about places that all sane men avoid.
Kortom, muziek om op weg te drijven, te smelten, in de verte te staren. Vroege incarnaties zijn te vinden in het werk van, inderdaad, blackmetalartiesten zoals Mortiis en Burzum, Wongraven (Satyricon) en in een mengelmoes met blackmetal in de muziek van Summoning. Maar net als blackmetal zich sinds de jaren '90 keer op keer opnieuw heeft uitgevonden, zo ook met dungeon synth. Soms is het gruizig en rauw, dan weer middeleeuws of gelijkend op (dark) ambient, en andere keren raakt het bijna aan synthwave.

Om wat klassiekers en nieuwer werk aan te halen:











Een cynicus zou zeggen 'dungeon synth bestaat uit intro's van ouderwetse blackmetalalbums, zonder over te gaan op de nummers met gitaren,' maar ik vermaak me machtig goed met alle artiesten, projecten, in zekere zin amateuristische/authentieke uitingen, en alle verschillende richtingen die nog binnen dit genre te ontdekken zijn. Het is muziek met charme, er zijn (net als binnen blackmetal) véél te veel bands, maar bij sommigen is het zó raak qua sfeer, heerlijk.

Beter geschreven introducties op het genre zijn hier te vinden:
https://www.invisibleoranges.com/dungeo ... digest-14/
https://ancientmeadow.com/book/chapter1.pdf

Alsook meer suggesties om erin te duiken:
http://www.dungeon-synth.com
https://www.discogs.com/style/dungeon+synth
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Dungeon Synth

Bericht door Krimhild » wo okt 05, 2022 10:00 pm

Typical Hieronimus =;’)
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Dungeon Synth

Bericht door Hieronimus » wo okt 05, 2022 10:05 pm

Ik kruip wel weer terug mijn grot in.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Dungeon Synth

Bericht door Jeroen » wo okt 05, 2022 10:07 pm

Ik ben gek op Evilfeast. Heerlijke mix van black metal en dungeon synth. Volc Vermaledide (met een kerel van Cirith Gorgor) is ook lekker. Hier in de kast staan ook twee cd's van Eldamar. Die vind ik wel tof, maar op den duur wordt het wel wat eentonig met die geprogrammeerde vrouwenzang en vrijwel altijd dezelfde opbouw.

Ik ben ook altijd wel weg geweest van de spacevariant, zoals Beyond Time en Kataxu. Maar goed, dat zijn dus wel allemaal groepen die synthesizermuziek met black metal combineren. Op alleen ambient raak ik meestal vrij snel uitgekeken. Dargaard is een positieve uitzondering. Vooral het debuut is een mooie plaat.



"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Dungeon Synth

Bericht door Krimhild » do okt 06, 2022 7:01 am

Hieronimus schreef: wo okt 05, 2022 10:05 pm Ik kruip wel weer terug mijn grot in.
Je goed recht! Dit is zeer episch allemaal!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Dungeon Synth

Bericht door paradigm shift » do okt 06, 2022 7:41 am

Ik heb Mortiis ooit live gezien in DB’s. Was best een leuke show, al werd ik er op een gegeven moment wel wat melig van.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Dungeon Synth

Bericht door dako » do okt 06, 2022 7:44 am

Dit hoef ik niet eens te proberen, zeker?
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Dungeon Synth

Bericht door paradigm shift » do okt 06, 2022 7:47 am

Proberen is altijd goed.

Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.
1 Tessalonicenzen 5:21
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22088
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Dungeon Synth

Bericht door KoenM » do okt 06, 2022 8:56 am

Bijbelquoten op een metalforum. Geen edgelord verder.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Dungeon Synth

Bericht door dako » do okt 06, 2022 9:04 am

Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.
1 Tessalonicenzen 5:21
Maar die dungeon synth is niks voor daak, laat maar zitten joh
1 Tessalonicenzen 5:22

Wat Hiero zei, "Een cynicus zou zeggen 'dungeon synth bestaat uit intro's van ouderwetse blackmetalalbums, zonder over te gaan op de nummers met gitaren,' ", klopt wel. Ik ben de cynicus in dit verhaal.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Dungeon Synth

Bericht door Krimhild » do okt 06, 2022 9:26 am

Ja maar wat is daar precies het probléém mee, dat zie ik niet in daak, dat zie ik niet in!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Dungeon Synth

Bericht door Krimhild » do okt 06, 2022 9:27 am

KoenM schreef: do okt 06, 2022 8:56 am Bijbelquoten op een metalforum. Geen edgelord verder.
:lol:
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Dungeon Synth

Bericht door dako » do okt 06, 2022 9:31 am

Krimhild schreef: do okt 06, 2022 9:26 am Ja maar wat is daar precies het probléém mee, dat zie ik niet in daak, dat zie ik niet in!
Ik ben er te simpel voor, denk ik. Ik vind intros sowieso kut. Als het kan sla ik ze over, als het niet kan vind ik er nooit wat aan. Het enige goede aan intros is dat het opbouwt naar het eerste echte nummer van een album.
Nu ook. Ik vind dat Fief nog wel geinig, maar dan werkt het een minuut naar een soort van afronding toe en denk je 'goud, nu gaat het echte werk beginnen', en dan volgt er gvd gewoon nog meer van dat introgeneuzel. Totaal niet aan mij besteed.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Dungeon Synth

Bericht door paradigm shift » do okt 06, 2022 9:39 am

Krimhild schreef: do okt 06, 2022 9:27 am
KoenM schreef: do okt 06, 2022 8:56 am Bijbelquoten op een metalforum. Geen edgelord verder.
:lol:
Na ons petit bourgeois-geneuzel over wasmachines en zelfverwarmende koffiemokken kon dit er ook nog wel bij, dacht ik zo.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Dungeon Synth

Bericht door Krimhild » do okt 06, 2022 9:44 am

paradigm shift schreef: do okt 06, 2022 9:39 am
Krimhild schreef: do okt 06, 2022 9:27 am
KoenM schreef: do okt 06, 2022 8:56 am Bijbelquoten op een metalforum. Geen edgelord verder.
:lol:
Na ons petit bourgeois-geneuzel over wasmachines en zelfverwarmende koffiemokken kon dit er ook nog wel bij, dacht ik zo.
Waarom heb jij eigenlijk een vraagteken als avatar? Is dat meta-betekenisvol ofzo?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Dungeon Synth

Bericht door paradigm shift » do okt 06, 2022 9:54 am

Zeker. De link naar mijn avatar is verlopen, en ik ben te half assed om die te fixen of vervangen. Superdiep meta-statement over indolentie en acedia als plagen van de moderne tijd.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Dungeon Synth

Bericht door Hieronimus » do okt 06, 2022 8:27 pm

dako schreef: do okt 06, 2022 9:31 am
Krimhild schreef: do okt 06, 2022 9:26 am Ja maar wat is daar precies het probléém mee, dat zie ik niet in daak, dat zie ik niet in!
Ik ben er te simpel voor, denk ik. Ik vind intros sowieso kut. Als het kan sla ik ze over, als het niet kan vind ik er nooit wat aan. Het enige goede aan intros is dat het opbouwt naar het eerste echte nummer van een album.
Nu ook. Ik vind dat Fief nog wel geinig, maar dan werkt het een minuut naar een soort van afronding toe en denk je 'goud, nu gaat het echte werk beginnen', en dan volgt er gvd gewoon nog meer van dat introgeneuzel. Totaal niet aan mij besteed.
De reis is de bestemming in dit geval!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Dungeon Synth

Bericht door Krimhild » vr okt 07, 2022 5:07 am

paradigm shift schreef: do okt 06, 2022 9:54 am Zeker. De link naar mijn avatar is verlopen, en ik ben te half assed om die te fixen of vervangen. Superdiep meta-statement over indolentie en acedia als plagen van de moderne tijd.
Hahah 😄 Jij bent zo belezen, als je jouw arm nog maar met 1 vinger port, komen er verderop direct twee latijnse woorden uit vallen.


Voor de minder belezen mens:
“de indolentie - zelfst.naamw. (v.) situatie dat je nergens zin in hebt”

“Acedia has been variously defined as a state of listlessness or torpor, of not caring or not being concerned with one's position or condition in the world. In ancient Greece akidía literally meant an inert state without pain or care.”
Ik ben hier gewoon.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Dungeon Synth

Bericht door jeffrey » vr okt 07, 2022 1:03 pm

Ik vind Summoning erg gaaf en heb er na de laatste hype eens verder in verdiept, om tot de conlcusie te komen dat het niet mijn ding is.

Dungeon Synth is toch voornamelijk muziek voor pukkelige nerds die fantaseren over Magic the Gathering kaartjes.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Dungeon Synth

Bericht door Hieronimus » vr okt 07, 2022 1:59 pm

Jeroen schreef: wo okt 05, 2022 10:07 pm Ik ben gek op Evilfeast. Heerlijke mix van black metal en dungeon synth. Volc Vermaledide (met een kerel van Cirith Gorgor) is ook lekker. Hier in de kast staan ook twee cd's van Eldamar. Die vind ik wel tof, maar op den duur wordt het wel wat eentonig met die geprogrammeerde vrouwenzang en vrijwel altijd dezelfde opbouw.

Ik ben ook altijd wel weg geweest van de spacevariant, zoals Beyond Time en Kataxu. Maar goed, dat zijn dus wel allemaal groepen die synthesizermuziek met black metal combineren. Op alleen ambient raak ik meestal vrij snel uitgekeken. Dargaard is een positieve uitzondering. Vooral het debuut is een mooie plaat.



Evilfeast kon ik tot nog toe niet echt inkomen. Dargaard heb ik zojuist opstaan, dat klinkt naar meer! Overigens moet ik ook weer denken aan Apotheosis die net zo filmisch te werk gaat, maar ook blackmetal in de mix gooit. Subliem album, jammer dat het bij het debuut is gebleven.
jeffrey schreef: vr okt 07, 2022 1:03 pm Ik vind Summoning erg gaaf en heb er na de laatste hype eens verder in verdiept, om tot de conlcusie te komen dat het niet mijn ding is.

Dungeon Synth is toch voornamelijk muziek voor pukkelige nerds die fantaseren over Magic the Gathering kaartjes.
Jij bent meer van de Pokémon of Yugi-Oh?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11097
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Dungeon Synth

Bericht door Spawn999 » vr okt 07, 2022 2:09 pm

Ik zoek nog iets zoals Servants Of The Apocalyptic Goat Rave, iemand aanraders? Of verkeerde topic..
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Dungeon Synth

Bericht door Hieronimus » vr okt 07, 2022 2:14 pm

Aardig andere stijl, maar als je niet met Venetian Snares bekend bent, dan valt er in die hoek ook veel te ontdekken van zijn werk als ik het zo beluister!
Front voor/der Matigheid
last.fm

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Dungeon Synth

Bericht door jeffrey » vr okt 07, 2022 2:29 pm

Hieronimus schreef: vr okt 07, 2022 1:59 pm
Jeroen schreef: wo okt 05, 2022 10:07 pm Ik ben gek op Evilfeast. Heerlijke mix van black metal en dungeon synth. Volc Vermaledide (met een kerel van Cirith Gorgor) is ook lekker. Hier in de kast staan ook twee cd's van Eldamar. Die vind ik wel tof, maar op den duur wordt het wel wat eentonig met die geprogrammeerde vrouwenzang en vrijwel altijd dezelfde opbouw.

Ik ben ook altijd wel weg geweest van de spacevariant, zoals Beyond Time en Kataxu. Maar goed, dat zijn dus wel allemaal groepen die synthesizermuziek met black metal combineren. Op alleen ambient raak ik meestal vrij snel uitgekeken. Dargaard is een positieve uitzondering. Vooral het debuut is een mooie plaat.



Evilfeast kon ik tot nog toe niet echt inkomen. Dargaard heb ik zojuist opstaan, dat klinkt naar meer! Overigens moet ik ook weer denken aan Apotheosis die net zo filmisch te werk gaat, maar ook blackmetal in de mix gooit. Subliem album, jammer dat het bij het debuut is gebleven.
jeffrey schreef: vr okt 07, 2022 1:03 pm Ik vind Summoning erg gaaf en heb er na de laatste hype eens verder in verdiept, om tot de conlcusie te komen dat het niet mijn ding is.

Dungeon Synth is toch voornamelijk muziek voor pukkelige nerds die fantaseren over Magic the Gathering kaartjes.
Jij bent meer van de Pokémon of Yugi-Oh?
Bulbasaur boven alles.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Plaats reactie