Top tien 2022

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11097
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Top tien 2022

Bericht door Spawn999 » za dec 24, 2022 9:49 pm

MadTinus schreef: za dec 24, 2022 12:26 pm Ik heb ook een poging gewaagd (Brutus), instrumentaal vind ik het erg gaaf klinken, de vocalen brengen me echter aan het twijfelen en overtuigen mij niet. Het kwartje valt te vaak de verkeerde kant op. Misschien later nog eens proberen.
Er is maar 1 echte Brutus!

Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1533
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door Shreds of Sanity » za dec 24, 2022 10:05 pm

De Noorse Brutus is ook leuk. ;)


Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4045
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Top tien 2022

Bericht door MadTinus » zo dec 25, 2022 12:36 pm

Spawn999 schreef: za dec 24, 2022 9:49 pm
MadTinus schreef: za dec 24, 2022 12:26 pm Ik heb ook een poging gewaagd (Brutus), instrumentaal vind ik het erg gaaf klinken, de vocalen brengen me echter aan het twijfelen en overtuigen mij niet. Het kwartje valt te vaak de verkeerde kant op. Misschien later nog eens proberen.
Er is maar 1 echte Brutus!

Ja, bekend mee! :)
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Ernst
Berichten: 5001
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Top tien 2022

Bericht door Ernst » ma dec 26, 2022 2:32 pm

bakvet schreef: vr dec 23, 2022 6:35 pm
Ernst schreef: do dec 22, 2022 11:24 am Mijn top tien, in willekeurige volgorde:

1. Sunrise Patriot Motion - Black Fellflower Stream
2. Undeath - It's time....to rise from the grave
3. Chat Pile - God's Country
4. Devil Master - Ecstasies of neverending night
5. Blut aus Nord - Diharmonium
6. Negative Plane - The Pact....
7. Cult of Luna - The long road north
8. Vital Spirit - Still as the night, cold as the wind
9. Bad Manor - The Haunting
10. White Ward - False Light

Een goed jaar, vooral voor black en death metal. Mensen die ook maar een ietsiepietsie affiniteit hebben met oude Cannibal Corpse doen zichzelf een plezier door Undeath te gaan luisteren. 10/10 spelplezier.

Bad Manor is 10/10 op kazigheid en chaos, heel benieuwd of dat live over zou kunnen komen. Chat Pile, Bad Manor en Vital Spirit waren geheel nieuwe ontdekkingen voor me. Vital Spirit doet me op soms denken aan Calexico.
Het album van 'Sunrise Patriot Motion' is erg goed. Als iemand me dit album zou omschrijven (post-rock) zou ik niet snel luisteren, maar vanaf de eerste luisterbeurt boeiend.
Volledig mee eens. Geweldig album voor mensen die bijv. Van killing joke houden.

MetalTuupLimburg
Berichten: 4857
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 11:24 pm
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door MetalTuupLimburg » di dec 27, 2022 12:08 pm

Mijn inzendingen:

Bloodbath - Survival of the Sickest
Amorphis - Halo
Skid Row - The Gang’s All Here
Soilwork - Övergivenheten
Watain - The Agony & Ecstasy of Watain
Kreator - Hate Über Alles
Birth - Born
Candlemass - Sweet Evil Sun
Avatarium - Death, Where Is Your Sting
40 Watt Sun - Reveal

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Top tien 2022

Bericht door Metalheank » di dec 27, 2022 11:17 pm

. Mijn favoriete cd's van 2022. Slechts 3 deze keer.

Niet veel nieuws geluisterd en veel viel tegen (Blind Guardian, Hammers of Misfortune (topmuziek, onmeunig gammele zang), Voivod, enz.)

1. Luzifer – Iron Shackles .......[Duitse Playmobilmetal] (eigenlijk gewoon die jongens van topband Vulture)
2. Daeva - Through Sheer Will and Black Magic .......[Black/Speedmetal] (eigenlijk gewoon die jongens van topband Crypt Sermon)
3. Satan – Earth Eternal .......[New Wave of British Heavy Metal]

Bonusvermelding:
4. Graceless - Chants from Purgatory .......[Nederlandse oldschool deathmetal]

Playlistje:


Beste nummer van 2022 denk ik:


Die Daeva is echt een verdomd goede tip van Kees. Ik kan hem nu een paar dagen, en kan nog wel eens doorgroeien tot de beste.

En bijzonder hoe die Dortmunders van Luzifer een vrij unieke Playmobilmetal neerzetten. Fijne heavy metal, veel warme bas, ongegeneerde oprechte Duitse accenten (NIET lollig power/hoempa of schlager), paar Duitstalige nummers zelfs, fijne orgeldeuntjes erbij.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Top tien 2022

Bericht door Iron Maiden » di dec 27, 2022 11:30 pm

1. The Offering – Seeing the Elephant
Met afstand het beste album van 2022 voor mij. Dit komt dicht bij perfectie. Het is een geweldige mix van allerlei metal-stijlen en daardoor heeft de band een compleet eigen stijl. Alles klopt aan het album, het prachtige artwork, de variatie in en tussen nummers, de politieke lading van de teksten, de geweldige zang van Alex Richichi, het meesterlijke gitaarwerk van Nishad George. Dit is voor mij een van de grootste beloftes voor de toekomst! Daarnaast is ‘Rose Fire’ mijn favoriete nummer van het jaar, gevolgd door ‘WASP’.

2. Ashes of Ares - Emperors and Fools
Een album waar ik lang naar uit heb gekeken. Na het erg gave debuut en het mindere Well of Souls, heeft Ashes of Ares dit jaar weer een top album afgeleverd. Vanzelfsprekend zingt Barlow de sterren van de hemel, maar ook het gitaarwerk van Freddie Vidales is op dit album steengoed en met Van Williams achter de drumkit (ook al is hij officieel geen bandlid meer) zit ook het drumwerk op dit album geramd.

3. Blind Guardian – The God Machine
Minder bombast en meer snelheid zorgt er voor dat Blind Guardian wat mij betreft een erg goed album heeft afgeleverd. Ik vind er niet echt zwakke nummers op staan, het tempo ligt hoog en dan kan ik Blind Guardian het meest waarderen.

4. The Midgard Project – The Great Divide
Voor mij was Stu Block de meest complete zanger van Iced Earth. Ik ben dan ook erg blij dat hij bij de Midgard Project kan laten zien dat hij een erg sterke zanger is. Muzikaal zit het ook erg goed in elkaar, het zijn helaas maar zes nummers. Met name ‘Yuki Onna’ is een prachtig nummer, met een geweldige opbouw en een uitblinkende Block. Het enige minpuntje aan het album vind ik dat de stem van Block niet altijd goed matcht met het ‘soort’ muziek.

5. Rammstein – Zeit
Ik vind dat Rammstein met Zeit een prima album heeft afgeleverd. Er staan ouderwets stevige nummers op, met teksten die alle kanten op gaan, maar ik vind dat er ook prachtige ‘liedjes’ op staan en de stem van Till Lindemann leent zich erg goed voor ook kleine liedjes.

6. Arch Enemy – Deceivers
De laatste jaren ben ik Arch Enemy steeds meer gaan waarderen. Waarschijnlijk omdat het muzikaal allemaal net wat anders is dan in de beginjaren en omdat mijn muzieksmaak ook wat meer richting de hardere metal is gegaan de afgelopen jaren. Het is waarschijnlijk niet het beste album uit de discografie van de band, maar ik heb mij er prima mee vermaakt.

7. Michael Romeo – War of the Worlds pt. 2
De solo-albums van Michael Romeo zijn in feite gewoon Symhony X-albums met een andere naam. Muzikaal zit het goed in elkaar en de nieuwe zanger op dit album klinkt ook nog eens als Russell Allen. Het eerste deel vond ik beter dan dit album, daar zat de grote verrassing in de zang die anders klonk dan Allen.

8. Civil War – Invaders
Dit is een album waar ik heel lang naar uit heb gekeken. De eerste drie albums van deze band vond ik erg vermakelijk, maar de wisseling van zanger maakte mij erg nieuwsgierig naar dit album. Ik vind dat het iets minder Sabaton is dan de vorige albums en de zang van Carpenter maakt ook dat de vergelijking met de ‘grote broer’ minder opgaat. Een prima powermetal-album wat mij betreft en ik hoop dat het vervolg niet zo lang gaat duren.

9. Stratovarius – Survive
Sinds Nemesis is mijn interesse in Stratovarius weer gegroeid, nadat ze wat mij betreft een aantal zwakkere albums hebben afgeleverd. Met Survive gaan ze wat mij betreft door met de lijn naar boven. Het is een prima album, net wat steviger dan andere albums, iets minder ‘ballad-achtige’ nummers.

10. Legions of the Night – Hell
Savatage bestaat niet meer en dan is Legions of the Night de band die daarbij het dichtst in de buurt komt. De muziek is volledig geïnspireerd op Savatage, de zang komt bij vlagen aardig in de buurt. Soms ligt de adoratie voor Savatage er wel erg dik op, maar dat drukt voor mij de pret niet. Het eerste album vond ik beter, maar ook dit album bevat voor mij voldoende goede nummers om een top-10 plek te rechtvaardigen.

Tegenvaller van het jaar
Judicator – Majesty of Decay
Ik lees een aantal zeer positieve reviews over het album, maar ik ben niet overtuigd. Wellicht moet het album groeien, maar dat duurt bij mij dan wel erg lang. De vorige albums waren erg goed, maar de nieuwe weg die de band (noodgedwongen) in is geslagen kan mij nog niet bekoren.

iron_dennis
Berichten: 471
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 2:14 am

Re: Top tien 2022

Bericht door iron_dennis » vr dec 30, 2022 1:17 pm

1. Deathspell Omega - The Long Defeat
2. Darkthrone - Astral Fortress
3. Wormrot - Hiss
4. Immolation - Acts of God
5. Midnight - Let there be Witchery
6. Djevel - Naa Skrider Natten Sort
7. Bloodbath - Survival of the Sickest
8. Exhumed - To the Dead
9. Desolate Shrine - Fires of the Dying World
10. Misþyrming - Með hamri

Ritual Death staat nog in bestelling.

Wat mij betreft een matig jaar qua nieuwe releases. Ik merk dat ik steeds meer terug grijp naar oudere werken en dat het steeds meer moeite kost om tussen de stortvloed aan releases het kaf van het koren te scheiden (simpelweg niet zoveel zin meer in) .

Deathspell Omega is m.i. een echte groeiplaat en mijn onbetwiste nr. 1.
Dominion of Darkness.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door KoenM » za dec 31, 2022 8:16 am

1. Porcupine Tree - Closure / Continuation
2. Zeal and Ardor - Zeal and Ardor
3. The Halo Effect - Days of the Lost
4. High Command - Eclipse of the Dual Moons
5. Amorphis - Halo
6. White Ward - False Light
7. Evergrey - A Heartless Portrait (The Orphean Testament)
8. An Abstract Illusion - Woe
9. Ghost - Impera
10. Misþyrming - Með Hamri

11. Korn - Requiem
12. Psychonaut - Violate Consensus Reality
13. Cave In - Heavy Pendulum
14. Gaerea - Mirage
15. Voivod - Synchro Anarchy
16. Wiegedood - There's Always Blood at the End of the Road
17. Immolation - Acts of God
18. Evil Invaders - Shattering Reflection
19. Schizophrenia - Recollections of the Insane
20. Candlemass - Sweet Evil Sun
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Walter
Lult over cdtjes
Berichten: 672
Lid geworden op: do jun 26, 2003 11:41 pm
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Walter » za dec 31, 2022 1:27 pm

1. Evil Invaders - Shattering Reflections
2. Terrörhammer - Gateways To Hades
3. Ghost - Impera
4. MCC - The Dying Option
5. The Offering - Seeing The Elephant
6. Blind Guardian - The God Machine
7. Behemoth - Opvs Contra Natvram
8. Epica - The Alchemy Project
9. I Am The Night - While The Gods Are Sleeping
10. Wucan - Heretic Tongues

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Lennert » za dec 31, 2022 4:55 pm

Uiteindelijke lijst, waar ik alleen zeker ben over de nummer 1 en dit keer baal dat het jaar zoveel goeds geleverd heeft:

1. Amorphis - Halo
2. Disillusion - Ayam
3. Blind Guardian - The God Machine
4. Riverwood - Shadow And Flames
5. Graceless - Chants From Purgatory
6. Ereb Altor - Vargtimman
7. Fer De Lance - The Hyperborean
8. The Midgard Project - The Great Divide
9. Marillion - An Hour Before It's Dark
10. Queensrÿche – Digital Noise Alliance
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Lennert » zo jan 01, 2023 1:07 pm

Ghost boven Amorphis op de jaarlijst? Er is geen rechtvaardigheid.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door neddie » ma jan 02, 2023 11:37 am

Ik post niet zo vaak hier, maar het posten van een top 10 laat ik niet aan mij voorbij gaan:

1. MMXX – Sacred Cargo
2. Darkher – The Buried Storm
3. Aeternam – Heir of the Rising Sun
4. Porcupine Tree – Closure/Continuation
5. Strigoi – Viscera
6. Immolation – Acts of God
7. Wilderun – Epigone
8. Mother of Graves – Where the Shadows Adorn
9. Pure Wrath – Hymn to the Woeful Hearts
10. Maceration – It Never Ends…

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door KoenM » ma jan 02, 2023 11:39 am

Lennert schreef: zo jan 01, 2023 1:07 pm Ghost boven Amorphis op de jaarlijst? Er is geen rechtvaardigheid.
Ooit gaat het kwartje vallen, jij non-conformist.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Lennert » ma jan 02, 2023 11:43 am

KoenM schreef: ma jan 02, 2023 11:39 am
Lennert schreef: zo jan 01, 2023 1:07 pm Ghost boven Amorphis op de jaarlijst? Er is geen rechtvaardigheid.
Ooit gaat het kwartje vallen, jij non-conformist.
Als het met drugs op niet lukt, gaat het nooit meer lukken. Ghost is Abba en ik houd niet van Abba.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Top tien 2022

Bericht door Kees » ma jan 02, 2023 11:49 am

Bij Ghost heb ik hetzelfde als met Kvelertak, High Spirits, GOAT, Uncle Acid en nog wat bands: leuk muzikaal concept met pakkende nummers op het debuut, maar alles daarna voelt als verwaterd B-materiaal. Bijzondere bronnetjes die wel snel leeg zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Jeroen » ma jan 02, 2023 11:53 am

Krijg jij dan geen kippenvel bij een nummer als Life Eternal van het album Prequelle? Dat vind ik echt een heerlijk popnummer in een gitaarjasje. Van die liedjes die je niet kapot kunt draaien, zoals Take On Me van A-ha, Dreams van Fleetwood Mac, Everybody Wants To Rule The World van Tears For Fears, It's A Sin van Pet Shop Boys, Eagle van Abba en Owner Of A Lonely Heart van Yes. Volmaakt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Top tien 2022

Bericht door Kees » ma jan 02, 2023 11:58 am

Hier en daar zijn er wel wat uitzonderingen hoor. Ik zou overigens The Devil's Blood best aan dat rijtje van bands willen toevoegen: na een EP en twee LP's was in artistiek opzicht - op basis van het oorspronkelijke geluid van de band - de mosterd ook wel op.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Jeroen » ma jan 02, 2023 11:59 am

Daar is het toch ook bij gebleven? Ik kan die derde plaat nooit echt tot de officiële canon rekenen, omdat de boel nog niet echt af was.

Daaraan wil ik wel toevoegen dat ik het niet erg vind als een band het oorspronkelijke geluid op een gegeven moment wat naar achter schuift of zelfs deels verlaat. Dat kan natuurlijk verkeerd uitpakken, maar ook tot spannende keuzes leiden die de muziek juist verrijken. Kijk naar Rush, een band die zich keer op keer opnieuw uitvond. Enerzijds door trends goed te volgen en aan de andere kant door er dan juist een compleet eigen draai aan te geven.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Top tien 2022

Bericht door Kees » ma jan 02, 2023 12:30 pm

Jeroen schreef: ma jan 02, 2023 11:59 am Daar is het toch ook bij gebleven? Ik kan die derde plaat nooit echt tot de officiële canon rekenen, omdat de boel nog niet echt af was.

Daaraan wil ik wel toevoegen dat ik het niet erg vind als een band het oorspronkelijke geluid op een gegeven moment wat naar achter schuift of zelfs deels verlaat. Dat kan natuurlijk verkeerd uitpakken, maar ook tot spannende keuzes leiden die de muziek juist verrijken. Kijk naar Rush, een band die zich keer op keer opnieuw uitvond. Enerzijds door trends goed te volgen en aan de andere kant door er dan juist een compleet eigen draai aan te geven.
Nee inderdaad, die derde is onaf, maar had op zich wel potentie. Je hoort wel dat het al naar het meer psychedelische geluid van Selim Lemouchi & His Enemies toe gaat. Goed punt wat betreft Rush. Hammers Of Misfortune is ook een goede. Een echte niche-band voor fijnproevers, maar ieder album heeft duidelijk een eigen gezicht en per twee albums doet de band weer een grote toevoeging of verandering aan hun basisgeluid.

Kennen de Ghost-liefhebbers Sonja al? Ook een must voor Idle Hands/Unto Others-fans, maar iets minder gothic en iets meer gelikte old school heavy metal a la Sumerlands-achtig:


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Jeroen » ma jan 02, 2023 12:57 pm

Klinkt inderdaad als Unto Others met de zanger van Skull Fist (een beetje te glam gekleed naar mijn smaak overigens). Alleraardigste tip, ondanks de bandnaam.

Zoals weet heb ik met Hammers niet zoveel. Ik zou het gaaf moeten vinden, maar ik kom er maar niet door.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Top tien 2022

Bericht door dako » ma jan 02, 2023 1:06 pm

Haha, Sonja, wat een kutbandnaam.
Muziek klinkt zo op het eerste gehoor wel aardig. Ben benieuwd of het een heel album boeiend blijft, maar we gaan het een kans geven.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Top tien 2022

Bericht door Kees » ma jan 02, 2023 3:59 pm

Ik heb hier niets gelezen over Dave Grohls nieuwe metal-project, DREAM WIDOW. Niemand geluisterd? Klinkt best aardig en gevarieerd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Jeroen » ma jan 02, 2023 6:43 pm

Ik ben een beetje Grohl-moe. Staat iets te vaak met de kop vooraan en de heisa rond Foo Fighters heb ik nooit begrepen.

Maar feit blijft dat de man wel een echte metalhead is. Probot was ook een leuk project.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 264
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door bakvet » ma jan 02, 2023 8:58 pm

Het is correct dat Ghost één goed album hebben gemaakt, het debuut, daarna werd het een gelikte professionele band. In ieder geval schreef Tobias het tweede album nog zelf; daarna werkte hij samen met (pop) producenten. Prima, hij is er succesvol mee, maar ik heb niks met die muziek.

Dream Widow is een matig album, kende het niet.

Sonja, met hun debuut dat in mijn 'top tien' staat, heeft een van de meest oorspronkelijke, niet typische metalbums albums van het jaar gemaakt. Niet te missen!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Jeroen » ma jan 02, 2023 9:11 pm

Ja....maar jij vindt Hammer Damage ook te gek :p
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 264
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door bakvet » vr jan 06, 2023 10:37 pm

Jeroen schreef: ma jan 02, 2023 9:11 pm Ja....maar jij vindt Hammer Damage ook te gek :p
Hammer Damage is een meesterwerk, net als Ascend From the Cauldron overigens.

Sunrise Patriot Motion mag ondertussen in de top tien 2022 lijst erbij als een 8+ album.

Ernst
Berichten: 5001
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Top tien 2022

Bericht door Ernst » vr jan 06, 2023 11:38 pm

Helemaal mee eens, qua Sunrise patriot motion. Dat album is echt geweldig voor iedereen die een beetje van goth rock houdt.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door jeffrey » za jan 07, 2023 12:29 pm

Ik moest even uitzoeken wat er precies uitgekomen is in 2022. Toch een stuk meer dan ik had verwacht; releasejaar vergeet ik echt altijd. Er is veel uitgekomen maar echter niet zo veel wat ik als een toevoeging zie op mijn muziekcollectie, dus geen top 10 voor mij.

De onbetwiste nummer 1:

Dark Forest - Ridge & Furrow EP
Lichte up-tempo Heavy Metal, beetje Power Metal, en wat klassieke Folk Rock. Beste plaat van het jaar. Wytch Hazel vibes maar meer gestoeld op de 80ies.

Verder:

Agallash - Dark Future
Voor de liefhebbers van Brocas Helm. De zang zegt eigenlijk alles. Muzikaal wat meer Thrashy. Geeft een heerlijk archaistische haast SF en Fantasy pockets vibe.

Sanhedrin - Lights On
Worden met de plaat beter. Niks origineels aan, maar alles klopt wederom.

Hallas - Isle of Wisdom
De retro revelatie van jaren terug laat weer zien hoe je een tribute maakt zonder het kopiëren er te dik op legt (zin van niks maar je snapt het vast wel).

Satan - Earth Inferno
De meester van de snelle NWoBHM maken het weer waar. De meest constitente reunieband ooit.

Chevalier - Ancient Metal Attack
Beste Metalband van de laatste jaren. Chaotisch, panisch, wild archaistisch, en nogmaals chaotisch. Voor de niche binnen de Epic Metal en archaistisch USPM/Speed niche.

Geen idee of dit mag:
Twisted Tower Dire - Crest of the Martyrs demo

Kanshebbers die nog meer geluisterd moeten worden zijn:
Cauldron Born - Cold Steel for a Necromancer
Midas - Midas
Emissary - Emissary
Laatst gewijzigd door jeffrey op ma jan 09, 2023 12:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Top tien 2022

Bericht door zwarte krijser » zo jan 08, 2023 11:23 pm

Drudkh heeft ook nog een nieuwe cd uitgebracht in november jl die tamelijk goed schijnt te zijn.

Grima heeft ook een nieuw album, allicht is dit hun eerste album met wat tractie want eerder kende ik ze niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Top tien 2022

Bericht door Jeroen » ma jan 09, 2023 8:12 am

Drudkh is alleraardigst ja. Maar niet beter dan Forgotten Legends, Autumn Aurora, Blood In Our Wells en Microcosmos, wat in mijn oren en ogen toch wel de toppers zijn.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 264
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door bakvet » do jan 12, 2023 11:15 pm

bakvet schreef: do dec 15, 2022 9:14 am Albums uit 2022 die ik regelmatig heb geluisterd en die ik goed vind (8+). Zijn er niet heel veel. Wel veel fatsoenlijk 7.5 albums, maar weinig 8+. Ik zie in de andere lijsten veel albums die ik nog niet ken, dus nog veel te ontdekken.

Merciless Law: Troops of Steel
Vital Spirit: Still as the night, cold as the wind
Couldron Born: Cold Steel for the Necromancer
Wampyrinacht: Night of the Desecration
Sumerlands: Dreamkiller
The Chasm: The scars of a lost reflective shadow
Sonja: Loud Arriver

En volgens Spotify in 2022 het meest geluisterd naar Summoning, Goatwhore, Monstrosity en Agalloch (en de Beatles met mijn kinderen).

Leuk om alle lijsten te lezen!
En dan treedt Monstrosity zomaar op in Amstelveen op 12 januari 2023. Was strak en bruut.

Ernst
Berichten: 5001
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Top tien 2022

Bericht door Ernst » vr jan 13, 2023 8:57 am

bakvet schreef: do jan 12, 2023 11:15 pm
bakvet schreef: do dec 15, 2022 9:14 am Albums uit 2022 die ik regelmatig heb geluisterd en die ik goed vind (8+). Zijn er niet heel veel. Wel veel fatsoenlijk 7.5 albums, maar weinig 8+. Ik zie in de andere lijsten veel albums die ik nog niet ken, dus nog veel te ontdekken.

Merciless Law: Troops of Steel
Vital Spirit: Still as the night, cold as the wind
Couldron Born: Cold Steel for the Necromancer
Wampyrinacht: Night of the Desecration
Sumerlands: Dreamkiller
The Chasm: The scars of a lost reflective shadow
Sonja: Loud Arriver

En volgens Spotify in 2022 het meest geluisterd naar Summoning, Goatwhore, Monstrosity en Agalloch (en de Beatles met mijn kinderen).

Leuk om alle lijsten te lezen!
En dan treedt Monstrosity zomaar op in Amstelveen op 12 januari 2023. Was strak en bruut.
Haha, dat Merciless Law is me toch een pot gezellig oubollige speedmetal. Dako/Kees etc. dit vinden jullie denk ik wel leuk. Daar bekijk je zo'n topic toch voor, obscure aanraders die je anders zou missen. Geldt ook over Sumerlands (al kwam ik die tegen op veel jaarlijstjes).

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Top tien 2022

Bericht door Hieronimus » vr jan 13, 2023 9:06 am

Jan-Willem schreef: vr dec 23, 2022 1:23 pm
Persistence schreef: vr dec 23, 2022 12:26 pm
KoenM schreef: do dec 22, 2022 11:17 am

Ier se daar se. De Sander se. :D
Maar even eerlijk hè, wat vind je ervan dat ‘ie Brutus op één heeft staan :mrgreen: ?
Ik zat mij al af te vragen wanneer iemand met Brutus op de proppen zou komen.
Ik wist niet meer waar ik dit had gelezen, maar dat was hier dus. Een paar vermakelijke nummers, fijne afwisseling tussen pittig en zacht, lekker gitaargeluid ook. Nog geen topper, maar wel even iets anders.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Top tien 2022

Bericht door Hieronimus » vr jan 13, 2023 9:11 am

En wat ik ook van de hand van Jan Willem las: de jaarlijst van Zware Metalen is wat mij betreft behoorlijk interessanter dan die van Metalfan. :)
https://zwaremetalen.com/zware-zaken/zm-jaarlijst-2022
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Top tien 2022

Bericht door dako » vr jan 13, 2023 9:18 am

Ernst schreef: vr jan 13, 2023 8:57 am
Haha, dat Merciless Law is me toch een pot gezellig oubollige speedmetal. Dako/Kees etc. dit vinden jullie denk ik wel leuk.
Topspul ja!
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2344
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Top tien 2022

Bericht door Jan-Willem » vr jan 13, 2023 12:58 pm

Hieronimus schreef: vr jan 13, 2023 9:11 am En wat ik ook van de hand van Jan Willem las: de jaarlijst van Zware Metalen is wat mij betreft behoorlijk interessanter dan die van Metalfan. :)
https://zwaremetalen.com/zware-zaken/zm-jaarlijst-2022
Alsjeblieft Hiero hier hem je de jaarlijst als playlist, hij gaat van nr 241 naar 1



Hij is helaas niet helemaal compleet er missen 6 of 7 albums die te obscure waren voor Spotify.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Top tien 2022

Bericht door dako » ma feb 06, 2023 10:34 am

Carpe Diem, die nieuwe van Saxon, is met terugwerkende kracht ook wel materiaal voor in de jaarlijst. Lekker enthousiaste, tegen hard rock aanliggende heavy metal. Prima spul. Was de band een beetje uit het oog verloren toen de paar albums na Lionheart gewoon erg saai waren, maar deze is weer prima.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Top tien 2022

Bericht door Krimhild » di feb 07, 2023 10:44 am

Ouwe rockers going strong!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11097
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Top tien 2022

Bericht door Spawn999 » di feb 07, 2023 10:48 am

Saxon...ik ben daar te jong voor....
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Top tien 2022

Bericht door dako » di feb 14, 2023 7:47 am

dako schreef: ma jan 02, 2023 1:06 pm Haha, Sonja, wat een kutbandnaam.
Muziek klinkt zo op het eerste gehoor wel aardig. Ben benieuwd of het een heel album boeiend blijft, maar we gaan het een kans geven.
Ja, dit blijft zeker boeiend. Wat een plaat. Skull Fist-achtige zang maar muzikaal een enorm rare, opvallende en interessante mix van stijlen. Goud spul.

sabaton is mijn favoriete epic metal band

bakvet
Berichten: 264
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Top tien 2022

Bericht door bakvet » wo dec 06, 2023 3:13 pm

bakvet schreef: vr jan 06, 2023 10:37 pmSunrise Patriot Motion mag ondertussen in de top tien 2022 lijst erbij als een 8+ album.
Bijna een jaar geleden dit album leren kennen.
Drong zich afgelopen dagen weer aan me op, vast en zeker door de donkere avonden.
Blijft een bijzonder, en sterk album.

Ernst
Berichten: 5001
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Top tien 2022

Bericht door Ernst » do dec 07, 2023 7:00 pm

Staan geboekt voor Roadburn 2024. Ik deel je mening over dat album, veel beter dan de hoofdband van die gasten, yellow eyes.

Plaats reactie