Wat doe je in het dagelijks leven?

Voor al je normale zaken
Spawn999
Opperetterbak

Re: Wat doe je in het dagelijks leven?

Bericht door Spawn999 » za mei 27, 2023 6:28 pm

Jeroen schreef: za mei 27, 2023 6:08 pm Ik ben in vaste dienst.

https://www.ad.nl/binnenland/talloze-ui ... ~a01c14be/
Ah het ad, ken je Guido Tienhooven?
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za mei 27, 2023 6:36 pm

Van naam. Ik werk zelf bij een regionale titel.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » za mei 27, 2023 7:20 pm

Ah oke.
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Aviatrix

Bericht door Aviatrix » zo mei 28, 2023 5:49 pm

@Heyoka: grappig dat je bij TNO werkt, zag het laatst natuurlijk ook al toen je dat rapport linkte. Ik heb weleens met die organisatie te maken gehad, maar niet erg intensief. Die LCA, is dat een op zichzelf staande methode of komt het uit de Systems Engineering?

Ook tof dat je zoveel verschillende dingen doet, en dat het allemaal naar tevredenheid is!

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » zo mei 28, 2023 6:47 pm

Zelf heb ik ook nog bij TNO gewerkt. Jaren geleden. Defensie en veiligheid. Onderzoek naar invloed van landmijnen op de poppetjes in een tank. En met name op de schade aan hun onderbenen. Middels data van testen met kadavers moest ik hier een computermodel van maken.
Laatst gewijzigd door Joris op zo mei 28, 2023 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » zo mei 28, 2023 6:52 pm

Mocht je de testen ook zelf doen of werden doe voor je gedaan?

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » zo mei 28, 2023 6:58 pm

Nee die testen met afgezaagde onderbenen werden voor me gedaan. Ik kreeg de filmpjes en de data van de krachtsensoren die ze erin hadden gezet.

Aviatrix

Bericht door Aviatrix » zo mei 28, 2023 7:47 pm

Dat verwacht je ook niet als je je lichaam beschikbaar stelt aan de wetenschap...

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » zo mei 28, 2023 8:18 pm

Mja. Wetenschap is wetenschap. Dus je kunt ook als crash test dummy worden gebruikt. Ze moeten toch weten of die poppen hetzelfde reageren. ‘Jammere’ is alleen dat de meeste lijken behoorlijk oud zijn. Dus wat zwakker dan de gemiddelde persoon die op zijn airbag klapt.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo mei 28, 2023 8:22 pm

Gelukkig gebruiken ze ook nog steeds dieren, apen, geiten etc
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » zo mei 28, 2023 8:22 pm

Heb je ook geen twijfels bij de validiteit van de test, vanwege rigor mortis? Naast natuurlijk de door Aviatrix aangehaalde gedachte, dat als mensen denken hun lichaam beschikbaar te stellen aan de wetenschap, ze dan vooral denken de medische wetenschap te steunen? Dat is meer een technische aangelegenheid.

Wel een mooi aangrijpmoment om het hele kleine beetje latijn dat ik ken toe te passen overigens.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » zo mei 28, 2023 9:25 pm

Uiteraard zit er een bepaalde betrouwbaarheidsbandbreedte op, maar gemiddelde van oude, vrouwelijke, mannelijke, obese en niet obese specimen zegt meer dan geen data.

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » ma mei 29, 2023 12:01 pm

Aviatrix schreef: zo mei 28, 2023 5:49 pm @Heyoka: grappig dat je bij TNO werkt, zag het laatst natuurlijk ook al toen je dat rapport linkte. Ik heb weleens met die organisatie te maken gehad, maar niet erg intensief. Die LCA, is dat een op zichzelf staande methode of komt het uit de Systems Engineering?

Ook tof dat je zoveel verschillende dingen doet, en dat het allemaal naar tevredenheid is!
LCA is een methode om de milieuimpact te kwantificeren. Het idee is om alle milieuimpact van een product (en ook wel diensten) van wieg tot graf te meten. Als ik een berekening maak van een bijv. isolatiemateriaal, dan kijk ik naar alle processen die plaats hebben gevonden om de grondstoffen te winnen, het transport en het maken ervan, maar ook wat het transport naar de bouwplaats en de processen die daar plaatsvinden. Daarna volgt er een gebruiksfase, waar mogelijk onderhoud en/of vervanging nodig is en als laatste de processen die nodig zijn om het afval in de Eindelevensduurfase te verwerken. Zo gaat het bij bouwproducten. Bij voeding bijvoorbeeld kun je ook van wieg tot graf komen, maar zijn de fases een beetje anders. Het idee is in ieder geval om alle processen die bij het product horen, daar de milieuimpact van te berekenen. Je hebt wellicht wel eens van de Ecologische Voetadruk gehoord. Daar zit ook een LCA methodiek achter. En momenteel wordt er hard gewerkt aan PEF (Product Environmental Footprint). Het idee is dat straks op verpakkingen en in reclames alleen nog uitspraken over duurzaamheid gedaan mogen worden op basis van LCA-berekeningen.

Naast LCA-berekeningen zijn bedrijven vooral bekent met LCC-berekeningen: Lifecycle costs. Ik ben zelf vooral ook geinteresseerd in SLCA, waarbij de S staat voor Social. Dat staat nog in de kinderschoenen en het lijkt maar moeilijk vooruit te komen. Met SLCA is het idee om beeld te brengen waar in de keten er problemen zijn met sociale kwesties, zoals kinderarbeid, uitbuiting, onderbetaald worden, gelijke kansen mannen/vrouwen etc. Zelf hoop ik dat dierenrechten daar ook een plaats in zullen vinden.
Nou ja, dat dus een beetje ;)

TNO is een vrij grote organisatie en zijn op diverse gebieden actief en er zijn afdelingen waar ik waarschijnlijk nooit mee in aanraking zal komen. Bijv. dat hele defensie deel. Het is er verder allemaal erg goed geregeld: de secundaire arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld. In dat opzicht zie ik overeenkomsten met jouw werkgever. Ook wordt er geprobeerd een gezonde werk-privé-balans te laten zijn. Wat mij betreft al bijna te veel geregeld. Zo heb ik ergens gelezen dat je werk + het werk dat je er naast doet niet meer dan 60 uur per week mag zijn gemiddeld, en dat het niet de bedoeling is dat je sporadisch meer dan 80 uur per week werkt. Nu is het niet zo dat ik dat graag wil of doe ofzo, maar als ik daar zin in heb, ga ik dat wel gewoon doen natuurlijk. Maar goed, het is fijn dat ze hun best doen ervoor te zorgen dat mensen niet ziek worden.

Nou, het dreigt weer behoorlijk uit de hand te lopen wat betreft de lengte van de tekst...

Ik ben nog wel benieuwd wat jullie precies doen met duurzame luchtvaart. We maken nogal wat berekeningen voor transport: type transportmiddel in combinatie met brandstof. En dan gaat het vooral om vrachtwagens en schepen. Met vliegtuigen is het allemaal nog een behoorlijke uitdaging. ik heb eens een keynote-speaker aangehoord over een mogelijke transitie naar schone brandstof voor vliegtuigen. Volgens hem was er een paradigma-verschuiving voor nodig. Ik meen dat er wat vliegtuigen zijn die op zonne-energie kunnen vliegen, maar dat er nog niet al te veel mensen in deze vliegtuigen kunnen (hoorde ik laatst in een podcast).
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸

Aviatrix

Bericht door Aviatrix » ma mei 29, 2023 6:37 pm

Ja, die LCC hoor ik vaak voorbij komen.
Wat we doen aan duurzame luchtvaart, of duurzaam transport, is vooral klanten ondersteunen die daar iets mee willen. En dat kan zijn op allerlei gebieden, van adviseren over organisatie -inrichting van start ups, tot conceptontwerpen (helpen) maken van transportmiddelen die op 'schone' brandstof opereren.
Het grootste probleem in mijn ogen is dat men vindt dat transport niet duurder mag worden. In dat opzicht wint niks het van kerosine. Want idd, er kan technisch van alles, maar dat kost wel ruimte en gewicht, waardoor je passagiers moet thuis laten.

Plaats reactie