Bericht
door KoenM » zo jun 18, 2023 8:30 am
Hoogtepunten:
- Evergrey speelt een sterke set met voornamelijk werk van de laatste 7, 8 jaar. Twee diehard fans in onze groep (waaronder ik) die de rest meesleurden daarheen: zonder uitzondering overtuigd nadien.
- At the Gates opent met 3 nrs (1 per plaat van de laatste 3 albums) om daarna Slaughter of the Soul integraal, superstrak en met goed geluid over de Graspop marquee uit te storten. Niks nieuws onder de zon, maar zó lekker.
- Ghost doet alles goed. Gebalanceerde setlist, visueel een topshow, goed bij stem. Kan ik elk jaar wel zien.
Verder gezien:
- Haken: op plaat vind ik het lastig om de focus te bewaren. Live boeide het meer dan voldoende! Strakke moderne prog. Kudo's voor de Hawaii-overhemden! Prima opener.
- Stray from the Path: portie activistische RatM-NYHC op de Jupiler-stage. Tomeloze energie. Vuist in de lucht. Goodnight alt-right, nazi punks fuck off!
- Marduk: degelijk. Black metal by numbers. Aardig, maar niet meer dan dat.
- GnR: nummer of 4, 5 gezien. Abominabel. Vals. Langdradig. Stop ermee.
- Cradle of Filth: openen met Heaven Torn Asunder. Feestje. Vette setlist. Dani goed bij stem. Mijn energie begon wel op te raken.
Woensdagavond om 20u20 vertrokken. Voor 22u00 reden we Metaltown op. Briljante move. Wel jammer dat we ons dagbandje niet konden krijgen op Metaltown - enkel de combi's. Volgende ochtend even op en neer naar het terrein gefietst, niemand in de weg. Ook dat bleek een goede move, want toen we rond 13u bij het terrein kwamen stond daar een gigantische rij voor inwisselen van bandjes.
Op het terrein: lekker gegeten. 'S middags bal tiki masala met puree met groenten en 's avonds pokebowl. Pokkeduur, maar dat weet je.
Het was een experiment om na al die jaren maar één dag te gaan. Prima verlopen, rationeel de beste keuze. Maar... ik mis het sociale aspect teveel. Rondstruinen op dat festival, het campinggebeuren. Naast de muziek is het voor mij vooral ook een terugzien van een hoop mensen, het beleven van een stuk van mijn identiteit. Dus... volgend jaar bij leven en welzijn waarschijnlijk toch weer de volle mep.