Roadburn 2023

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25583
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roadburn 2023

Bericht door Lennert » di apr 25, 2023 4:24 pm

zwarte krijser schreef: ma apr 24, 2023 10:46 pm Ik ben er tevreden mee.

SoaD is 100% nu-metal en dat altijd geweest, dus ik snap niet waarom jij vindt dat ze erbij moeten. Niet dat ik ze ken, maar is Rush niet ooit als heavy ontstaan?

Nu-metal en Metalcore afwijzen als metal is een keuze, waar ik me erg in kan vinden. Maar dat is natuurlijk naar ieders beleving. Zoals ik zelf heb afgeleid wat hun kaders lijken te zijn, is het consistent.
Rush staat aangegeven als 'progressive rock', niet eens 'heavy metal/hardrock (early)'. SOAD en Slipknot zijn in praktisch ieder opzicht meer metal dan Rush ooit geweest is. Dat je Linkin Park (voor mij ook met geen mogelijkheid metal te noemen) er niet in zet, snap ik compleet, maar die andere voorbeelden niet. Zelfde geldt voor Rammstein. Zelfde geldt voor Zeal & Ardor.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Roadburn 2023

Bericht door zwarte krijser » di apr 25, 2023 5:20 pm

Ok maar dan moet je niet bij mij zijn, ik vind dat M-A het prima doet mbt welke bands ze wel en niet als metal enlisten, ik ben er in ieder geval tevreden mee.

Mbt Rush, en bijvoorbeeld ook Motörhead, zou je kunnen zeggen dat ze misschien belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van het genre, en dat is dan wel weer belangrijk. Dit gebaseerd op de aanwezigheid van Motörhead op M-A he, want ook dat is twijfelachtig, en dat doet me dan vermoedend dat er dan ook gekeken wordt naar bands die relevant zijn voor metal an sich. Rammstein is dat zeker niet.

Het gaat erom dat Slipknot en SoaD vooral nu-metal zijn, en daarmee dan natuurlijk ook wel een beetje metal, maar bovenal nu-metal. En M-A reject dat, en daar sta ik helemaal achter.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » di apr 25, 2023 7:23 pm

https://nmth.nl/rb23-walter-en-becky-ov ... de-zondag/

Ai. Dat wordt dus echt nooit meer wat t geweest is. Eeuwig zonde. Ik distiller daaruit meer djs en 1-mans rappers en dergelijke.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » di apr 25, 2023 7:24 pm

Lennert schreef: di apr 25, 2023 4:24 pm
zwarte krijser schreef: ma apr 24, 2023 10:46 pm Ik ben er tevreden mee.

SoaD is 100% nu-metal en dat altijd geweest, dus ik snap niet waarom jij vindt dat ze erbij moeten. Niet dat ik ze ken, maar is Rush niet ooit als heavy ontstaan?

Nu-metal en Metalcore afwijzen als metal is een keuze, waar ik me erg in kan vinden. Maar dat is natuurlijk naar ieders beleving. Zoals ik zelf heb afgeleid wat hun kaders lijken te zijn, is het consistent.
Rush staat aangegeven als 'progressive rock', niet eens 'heavy metal/hardrock (early)'. SOAD en Slipknot zijn in praktisch ieder opzicht meer metal dan Rush ooit geweest is. Dat je Linkin Park (voor mij ook met geen mogelijkheid metal te noemen) er niet in zet, snap ik compleet, maar die andere voorbeelden niet. Zelfde geldt voor Rammstein. Zelfde geldt voor Zeal & Ardor.
Heb je helemaal gelijk in. Die criteria zijn ergerlijk, van metal archives.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Roadburn 2023

Bericht door innuendo » wo apr 26, 2023 9:24 am

Ernst schreef: di apr 25, 2023 7:23 pm https://nmth.nl/rb23-walter-en-becky-ov ... de-zondag/

Ai. Dat wordt dus echt nooit meer wat t geweest is. Eeuwig zonde. Ik distiller daaruit meer djs en 1-mans rappers en dergelijke.

Ik geef het nog 1, hooguit 2, jaar en dan wordt de stekker eruit getrokken. Behalve van een klein clubje diehards, lees ik toch vrij veel berichten dat een ticket voor volgend jaar al geen zekerheid meer is.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25583
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roadburn 2023

Bericht door Lennert » wo apr 26, 2023 9:29 am

Was het wel uitverkocht dit jaar? Want als er een nieuwe doelgroep wordt aangesneden en het metalpubliek haakt af, dan is er in feite toch niet zoveel aan de hand?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » wo apr 26, 2023 9:37 am

Nee, dat was het zeker niet. In theorie heb je gelijk Lennert, maar ik denk dat het publiek voor de nieuwe koers ontiegelijk veel kleiner is. Wat ruud zegt denk ik ook.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25583
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roadburn 2023

Bericht door Lennert » wo apr 26, 2023 10:03 am

Ah, dan wordt het nog interessant. Ik heb die begindagen gemist (wel veel bewierrookte verhalen over gehoord van oa Ruud en Kees), dus ik heb nu ook niet echt de neiging om hier nu nog in te duiken verder.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » wo apr 26, 2023 10:08 am

Ja dat is spijtig, er waren jaren bij toen dit een ongelofelijk goed festival was. Misschien is dat budgettair onhaalbaar. Ze hadden eigenlijk een heel goed idee: vergeten parels uit het verleden combineren met het beste opkomende talent. Nu is er goeddeels die laatste categorie, minus genres waar het mee begon als stoner, psychedelische rock en blues.

Persistence
Berichten: 10250
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Roadburn 2023

Bericht door Persistence » wo apr 26, 2023 11:03 am

Tickets voor Roadburn 2024 zijn nu al verkrijgbaar las ik, wooow.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Roadburn 2023

Bericht door innuendo » wo apr 26, 2023 9:10 pm

Bijzondere keuze als je het mij vraagt. Ik voel dat de organisatie alle moeite doet om zoveel mogelijk tickets te verkopen. Mensen die in een fijne roes zitten, zullen ongetwijfeld sneller een kaartje kopen.

Bovenstaand berichtje typte ik via de telefoon, dus daarom een iets uitgebreidere reactie:

Roadburn draait vooral om Walter Hoeijmakers. Super sympathieke man, geweldige neus voor talent, alom geliefd. Hij liep altijd rond in het publiek en was ook erg benaderbaar. Wat mij tijdens mijn eerste Roadburn editie al snel opviel, was dat praktisch iedere band Walter bedankte op het podium. "we wouldn't have been here without him" volgende er meestal na. Vanaf ongeveer 2015 werd dat steeds minder. De laatste jaren een zeldzaamheid en dan alleen door doom- en stonerbandjes. Ik ben benieuwd hoe lang Walter hier nog mee doorgaat. Hij is een paar jaar geleden een groot deel van zijn zicht kwijtgeraakt en inmiddels ook wel op leeftijd. Als hij in dat stuk van NMTH al zegt dat hij nadenkt om te stoppen, valt het fundament onder Roadburn grotendeels weg. Zonder Walter zie ik echt geen Roadburn meer. Dan kan die Becky dat misschien wel doorzetten, maar de ziel is er dan definitief uit. Even doormodderen en de stekker eruit. Dat is mijn voorspelling. Walter zegt ook dat negatieve reacties hem raken. Ik denk dat het plotselinge overlijden van Bidi een heel grote klap voor hem was. Ik mis hem ook wel. Mooi figuur met een duidelijke mening. Voor Walter ongetwijfeld een belangrijke sparring partner.

Naja, ze kunnen klagen dat bands duurder worden, maar hier mag de organisatie ook wel naar zichzelf kijken. Als je zes podia moet vullen, roep je het ook wel een beetje over jezelf af. Zeker als de mainstage vaak wat leeg oogt en sommige zaaltjes lange wachtrijen hebben. En hier staan de talloze secret shows nog niet eens bij. Eerlijk is eerlijk: zelfs met zes podia zitten hier nou niet bepaald clashes:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.




Nou ja, dit was de line up van dezelfde dag, tien jaar eerder. Ik heb hier echt niet specifiek op gezocht. Drie podia met een ijzersterk programma. Nul secret shows en hier was geen eetpauze tussen te proppen:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Roadburn 2023

Bericht door innuendo » wo apr 26, 2023 9:14 pm

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » wo apr 26, 2023 11:15 pm

Eerlijk gezegd vind ik in beide gevallen de poster maar mwah, maar ik houd over het algemeen wel meer van goed getekende posters.

Ik hoorde meer negatieve feedback over het artwork dit jaar overigens, dat was iets nieuws. Dat bedanken van Walter was er nog steeds wel hoor overigens, door bands uit allerlei genres.

Ook een nadeel is natuurlijk dat ze zo ongeveer alle mogelijke bands uit bepaalde genres daar al eens gehad hebben. Dan wordt het al snel zo'n herhalingsoefening; het aantal exclusie reunie-shows is ook maar beperkt in aantal te realiseren. Ik denk dat de enige 'grote' doom band die daar nooit gestaan heeft Reverend Bizarre was (naast black sabbath natuurlijk).

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Roadburn 2023

Bericht door innuendo » do apr 27, 2023 12:04 am

Als Cirith Ungol op Keep It True stond, dan had Walter die ook wel kunnen halen. Smoulder zou normaliter ook een uitnodiging moeten ontvangen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » do apr 27, 2023 8:33 am

Weet ik niet, er is volgens mij heel erg weinig overlap tussen die festival's. Opmerkelijker vond ik dat graveyard en kadavar, corrosion of conformity en crowbar touren en er niets van staat.

Persistence
Berichten: 10250
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Roadburn 2023

Bericht door Persistence » vr aug 04, 2023 10:33 pm

Roadburn lijst van vandaag, benieuwd of het wat is:


Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Roadburn 2023

Bericht door Ernst » za aug 05, 2023 11:10 am

Net ff gekeken en ik ken welgeteld 1 band uit die lijst - Uncle Acid. Zit er nog wat tussen wat de moeite waard is?

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Roadburn 2023

Bericht door innuendo » za aug 05, 2023 11:54 am

Is er al iets vrijgegeven over de komende line up dan? Ik heb niets voorbij zien komen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Persistence
Berichten: 10250
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Roadburn 2023

Bericht door Persistence » za aug 05, 2023 12:10 pm

innuendo schreef: za aug 05, 2023 11:54 am Is er al iets vrijgegeven over de komende line up dan? Ik heb niets voorbij zien komen.
Nee, dit is een muzieklijst die ze periodiek samenstellen. Beetje vergelijkbaar met de MF-lijsten.

Plaats reactie