Mijn top 7 (verder kom ik niet):
1. SLOWDIVE - Everything is Alive (9+/10, prachtig, prachtig, prachtig, alles wat je van de shoegaze meesters hoopt en verwacht)
2. ...AND OCEANS - As In Gardens, So In Tombs (9/10, de voorganger was al een knaller van jewelste, deze is minstens zo goed met een prettigere productie)
3. CRUCIAMENTUM - Obsidian Refractions (8,5/10, we hebben er even op moeten wachten, maar de verwachtingen worden ingelost, weer een zeldzaam sterke duistere death metal knaller. Het debuut wordt nét niet overtroffen vind ik, maar desondanks is het genieten).
4. THE ABBEY - Word Of Sin (8/10 een sterk debuut dat smaakt naar meer)
5. THE WOUNDED - The Sky Is Yours/The Sky Is Ours (8/10, twee nieuwe albums vlak achter elkaar van deze unieke band uit Emmen, ze blijven kwaliteit leveren met hun emotionele, unieke geluid)
6. ASAGRAUM - Veil Of Death, Ruptured (7,5/10, sterke opvolger van een nóg iets betere voorganger, die voorganger wordt niet overtroffen, maar dit is wel een van de sterkste black metal bands van de lage landen vind ik)
7. SARVEKAS - Woven Dark Paths (7,5/10, sterke nieuwe Finse black metal band waar we hopelijk nog meer van gaan horen)
Niet helemaal aan de verwachtingen voldaan:
METALLICA - 72 Seasons (tsja, ik hoor best wat enthousiaste geluiden over deze plaat, maar ik hoor het niet
STEVEN WILSON - The Harmony Codex (zoals bij vrijwel al het werk van Wilson, kost het tijd om in te dalen, dat heeft dit album bij mij nog niet gedaan)
HINAYANA - Shatter and Fall (na het sterke debuut en de navolgende EP, had ik best hoge verwachtingen van dit tweede volledige album, maar ik voel het nog niet)
HOST - IX (leuk om een paar keer te horen, maar écht beklijven doet het bij mij niet)
KATATONIA - Sky Void Of Stars (een van mijn meest favoriete bands levert alweer de derde plaat op rij af die zijn uitwerking op mij volledig mist, The Fall of Hearts heeft nog wat momentjes, maar City Burials en deze glijden volstrekt anoniem aan mij voorbij)