Naar welk concert ben je gisteren geweest?

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6784
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Naar welk concert ben je gisteren geweest?

Bericht door Johan » di apr 23, 2024 10:23 am

Stoner, sludge, postrock.. is dat niet meer het Roadburn van pakweg 5-10 jaar geleden? Als ik de line-ups van oudere edities terugkijk dan vind ik het jammer dat ik er nooit was, maar de laatste paar edities lijken me vooral heel veel artiesten die geforceerd iets anders dan metal moeten spelen met hier en daar nog een metalband erbij die dan ook weer een vreemde set spelen. Ik begreep dat er deze editie optredens van Blood Incantation en Fluisteraars waren maar dat dat volledige synthwave / atmosferische sets waren.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4461
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Naar welk concert ben je gisteren geweest?

Bericht door paradigm shift » wo apr 24, 2024 9:15 am

Er staat nog genoeg aan metal, hardcore en aanverwante genres hoor. Meer zelfs dan vorige edities dit jaar. En echt niet alleen maar afwijkende sets. Het festival is verbreed, maar als je alleen maar metal wilt horen kom je er nog steeds prima aan je trekken volgens mij.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Ernst
Berichten: 5015
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Naar welk concert ben je gisteren geweest?

Bericht door Ernst » vr apr 26, 2024 10:16 am

Ik was dit jaar weer 4 dagen op Roadburn en heb daar een wat neutraal gevoel aan over gehouden: niet laaiend enthousiast, ook niet zo dat ik spijt van de uitgave had. Wel merkte ik dat het aantal shows waar ik een beetje een 'mwah'-gevoel aan overhield groot was. Er waren een paar echte hoogtepunten: Blood Incantation (death metal set), beide Clipping. sets, Inter Arma sets, Lankum. Fluisteraars was ook top in z'n genre. Ik weet dat er op dit forum wat mensen zijn die Bloem een goed album vonden; zeker een keer live gaan zien, is gewoon goed.

Ik heb voor de grap geteld: op 1 dag stond er ca 25% aan 'duidelijke' metal bands. Dat is wel een heel pak minder dan zeg 10 jaar terug en dan ook nog van een tamelijk beperkt aantal genres binnen metal. Daar komt het wel op neer mijns inziens: een verbreding qua genres in vergelijking met 10 jaar terug, en een vernauwing van sub-genres binnen de metal bands die er staan (op death metal na, waar er nu eindelijk meer ruimte voor is de laatste 3-4 edities). Dat, in combinatie met toch wel veranderde sfeer (veel identiteitspolitiek - er stond bijv. een transgender artiest 3-4 sets te doen, allemaal naar ik meen over haar eigen mentale worstelingen) en concurrentie van andere festivals, met naar verluid veel hogere kosten, zorgen ervoor dat het festival nu niet meer te vergelijken is met, wat in mijn optiek, de hoogtijdagen waren.

Anders gezegd: het is voor mij nog steeds een interessant, maar zeker niet meer onmisbaar festival. Dat was in de hoogtijdagen wel anders. Ik sprak een collega die er sinds 3 jaar heen gaat - zeg maar het nieuwe publiek. Die was vroeger idolaat van Incubate festival en moet eigenlijk niets hebben van traditionelere metal. Daar wordt door veel bezoekers die nu gaan ook op neergekeken, terwijl traditionele doom een van de pijlers was waar dat festival z'n reputatie aan dankte. Je kan dat evolutie noemen, maar ik weet niet of dat nou progressie is.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24870
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Naar welk concert ben je gisteren geweest?

Bericht door Kriestof » vr apr 26, 2024 10:41 am

in Belgie heb je nu een soortgelijk festival, genaamd dunk festival, van 9 tot 11 mei in gent
misschien dat dat iets voor jou is?

Dunk!festival is een Belgisch festival voor postrock, postmetal, drone, ambient, experimental en alternatieve muziek:

https://www.dunkfestival.be/
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Ernst
Berichten: 5015
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Naar welk concert ben je gisteren geweest?

Bericht door Ernst » vr apr 26, 2024 12:04 pm

Hmm van die line up zijn er maar een paar bands die ik echt graag zou zien. Het lijkt inderdaad wel wat op een Roadburn spin-off. 1x per jaar zo'n festival met een dergelijke focus is voor mij wel ruim voldoende.

Plaats reactie