Tristania:beyond the veil
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Re: Tristania:beyond the veil
Ik heb Beyond The Veil en World Of Glass. Laatst een serie cd's van 'dit soort bands' van rond de eeuwwisseling aangeschaft bij de Plaatboef, dus ook Sirenia en Trail Of Tears hoorden daarbij. Die 'gothic' scene had echt best wel een aantal vette acts.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Re:
Haha, poser.
Ik denk niet dat ik ooit een betere gothicmetalplaat heb gehoord dan Beyond The Veil. At Sixes And Sevens van Sirenia en A New Dimension Of Might van Trail Of Tears komen in de buurt, maar alleen Angina al veegt de concurrentie zo van tafel. Beter dan alles van Epica (overgewaardeerd vind ik) en meer van dat spul.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Ben ik met je eens, al luister ik eigenlijk alleen het debuut. Dat is voor mij echt een geval 'gothic metal zoals het bedoeld is'. Ik ben geen enorme fan van het genre, maar ik heb After Forever (heeft altijd wel wat extra punch gehad tegenover andere bands in het genre) altijd goed gevonden net als Trail of Tears (de eerste twee albums). En het debut van Stream of Passion wist mij destijds ook wel te raken, die zang van Marcella Bovio was echt prachtig.KoenM schreef: ↑do jan 23, 2025 10:24 pm Mooi topic wel.
Ik schop het omhoog omdat ik de laatste weken weer een paar keer World of Glass heb opgezet. Deels uit nostalgische overwegingen, maar ook omdat ik de eerste Tristania albums - deze en de twee ervoor - veruit het beste vind wat er in dit genre gemaakt is. Vibeke Stene is ook 1 van de weinige gothicmetalsopranen (is dat een woord) die ik echt goed vind en graag beluister.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
Last.fm
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Re: Re:
Epica lijkt echt totaal niet op Tristania/Sirenia/Trail Of Tears, zoals Nightwish dat ook niet doet.Jeroen schreef: ↑vr jan 24, 2025 7:17 amHaha, poser.
Ik denk niet dat ik ooit een betere gothicmetalplaat heb gehoord dan Beyond The Veil. At Sixes And Sevens van Sirenia en A New Dimension Of Might van Trail Of Tears komen in de buurt, maar alleen Angina al veegt de concurrentie zo van tafel. Beter dan alles van Epica (overgewaardeerd vind ik) en meer van dat spul.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
- Jeroen
- Contacteer:
Ja, zo lust ik er ook nog wel een. Ik vind Epica nog steeds een standaard gothicmetalband met bergen orkestratie om die eindeloze rits aan hakkende powerchords te verbloemen. Goed, ik overdrijf, maar ik heb niets met die band. Epica is meer verwant aan die sound dan Nightwish, vind ik. Nightwish vind ik veel meer een melodieuze powermetalband (sowieso tot en met Century Child) .
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ik vind Epica echt geen gothic. Op die eerste plaat wel een beetje, maar dat hebben ze vrij snel van zich afgeschud.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Ja, dat kun je vinden, maar je hebt het gewoon foutJeroen schreef: ↑vr jan 24, 2025 11:11 am Ja, zo lust ik er ook nog wel een. Ik vind Epica nog steeds een standaard gothicmetalband met bergen orkestratie om die eindeloze rits aan hakkende powerchords te verbloemen. Goed, ik overdrijf, maar ik heb niets met die band. Epica is meer verwant aan die sound dan Nightwish, vind ik. Nightwish vind ik veel meer een melodieuze powermetalband (sowieso tot en met Century Child) .

Epica is al vanaf het tweede/derde album ook gewoon symfo powermetal met in de latere jaren (door toevoeging van God Dethroned muzikanten) wat extremere invloeden. Heeft niets van de dark wave, electronica, sisters of mercy-invloeden die wel bij die Scandinavische bands zitten. Compleet andere lyrische onderwerpen. Compleet anders gebruik van toetsen.
Tenzij Tristania laatste jaren ineens compleet qua sounds veranderd is en ik daar niets van weet. Maar World Of Glass en Epica hebben buiten een zangeres echt niets met elkaar te maken (misschien leuk voor je om je er wel in te verdiepen, ik ben na een marathon met Ruud wel Epica fan geworden

- Jeroen
- Contacteer:
Ja, dat weet ik, daarom heeft een discussie niet zoveel zin 
World Of Glass vind ik overigens niet zo boeiend. Toen ze Vibeke op de voorgrond plaatsten in de mix, werd ineens duidelijk dat ze niet zo'n heel bijzondere stem heeft. Ik ben echt fan van Beyond The Veil, een betere gothicmetalplaat in die stijl is er gewoon niet, wat mij betreft, hoezeer ik de eerste twee albums van After Forever en de al genoemde Trail Of Tears-plaat ook waardeer.

World Of Glass vind ik overigens niet zo boeiend. Toen ze Vibeke op de voorgrond plaatsten in de mix, werd ineens duidelijk dat ze niet zo'n heel bijzondere stem heeft. Ik ben echt fan van Beyond The Veil, een betere gothicmetalplaat in die stijl is er gewoon niet, wat mij betreft, hoezeer ik de eerste twee albums van After Forever en de al genoemde Trail Of Tears-plaat ook waardeer.
- KoenM
- Contacteer:
Ik beschouw Nightwish, After Forever en Epica ook niet als gothic metal nee. Trail of Tears ken ik niet goed, welk album sluit het beste aan bij de eerste drie van Tristania?
Wat mij het meest aanspreekt is het donkere en mistroostige dat Tristania weet te bereiken met de riffs en combinatie van mannelijke cleane typische wavestem, grunts en sopraan. Dat lukt die andere female fronted bands die 20 jaar geleden furore maakten imo totaal niet.
Wat mij het meest aanspreekt is het donkere en mistroostige dat Tristania weet te bereiken met de riffs en combinatie van mannelijke cleane typische wavestem, grunts en sopraan. Dat lukt die andere female fronted bands die 20 jaar geleden furore maakten imo totaal niet.
Ik luister nog met enige regelmaat naar Disclosure in Red van Trail of Tears:
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸
- Jeroen
- Contacteer:
Maar A New Dimension Of Might is toch wel de betere, vind ik. Meer death metal dan het Helena-spul en toch heel sfeervol. Die ga ik morgen weer eens draaien.
Ik ben erg fan van de eerste twee ToT platen, die derde heeft mij nooit echt kunnen pakken. Destijds stond de productie me nogal tegen, vooral die zwaar gedigitaliseerde drums. Ik zal het album nog eens een kans geven, het staat nog steeds op de plank hier.
Ze zijn overigens weer bezig, maar het nieuwe werk viel mij op eerste gehoor flink tegen.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Last.fm
Last.fm
- Jeroen
- Contacteer:
Ja, de master is loudness pur sang. Maat de songs, de details. Top.