US Metal, episode II
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Re: US Metal, episode II
Dat denk ik wel. Dat nummer komt overigens oorspronkelijk van de demo van Auditory Imagery. Die staat als extraatje op Reign, al is het materiaal van die demo wat mij betreft gaver dan de vijf nummers van het (mini?)album.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Staat blijkbaar al meer dan een jaar een liveregistratie van de beste, onbekende US power metal band online. Kwam het net tegen. Te gek.
- Jeroen
- Contacteer:
Lekker man. Heb de naam wel eens gehoord. Niet zo'n heel oude band toch? Begin deze eeuw, meen ik me te herinneren. Spul zal wel onvindbaar zijn of niet?
Twintig jaren geleden twee ep's uitgebracht en verloren ze interesse in de stijl en de platen zijn in vergetelheid geraakt. Mijns inziens meesterwerken. Onvindbaar omdat er praktisch geen albums zijn gedrukt. Ik heb ergens op een schijf mp3's.
- Jeroen
- Contacteer:
Oke. Ik wacht wel op een heruitgave.
Wat vind jij trouwens van Z-lot-Z?
Nóóit van gehoord. Hun album uit 1995 klinkt op het eerste gehoor als een niet al te bijzondere plaat. Ben wel verrast dat de twee gitaristen spelen op het album van Distant Thunder.
- Jeroen
- Contacteer:
Vaker draaien. Tweede plaat is beter.
- Jeroen
- Contacteer:
Sterker nog: die tweede (Soul Existence) is echt heel erg goed. Die viel hier vandaag op de mat. Eigenlijk had ik dit album al, op de Anthology-dubbelcd van Arkeyn Steel, maar als ik (vrij) zeldzame US power/prog origineel tegenkom uit de jaren '90 sla ik toe. Beresterke plaat, met een glansrol voor zanger Tom Calandra. Echt een uitstekende zanger is dat.
Ik mag deze sound graag horen. Bands in hetzelfde vaarwater: Sanvoisen, Radakka, Siam en Tyr (check Illusion!). Allemaal goede heavy metal en allemaal gezegend met een lichte proggy AOR-rand. Bij Z-lot-Z komt er dan ook nog een dosis grunge ala Alice In Chains bij.
- Jeroen
- Contacteer:
Niet echt US metal, want Brits, maar toch wel een beetje, want Harry Conklin zingt tegenwoordig in Cloven Hoof. Bovendien heb ik de stijl van de heren altijd een stuk donkerder gevonden dan veel andere NWoBHM. Lang verhaal kort: die nieuwe plaat is echt supergoed. Dako meldde het ook al eens en ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Heerlijke volvette melodieuze metalplaat met power, memorabele momenten en goedgeschreven songs. Dat Cloven Hoof regelmatig leentjebuur speelt bij andere bands (Maiden anyone) stoort geen moment.
Nieuwe Cloven Hoof = 7.4, net geen goed album.
A Sultans' Ransom heeft iets duisters dat me tegenstaat. Ik zal het nog eens opzetten. Dominator vind ik - lang geleden - wel aardig, ook die zal ik nog eens opzetten.
A Sultans' Ransom heeft iets duisters dat me tegenstaat. Ik zal het nog eens opzetten. Dominator vind ik - lang geleden - wel aardig, ook die zal ik nog eens opzetten.
- Jeroen
- Contacteer:
Vanwaar die cijfers?
Als ik het album een 7.5 zou geven, zou het het een goed album zijn, maar het is een prima album, maar niet goed, vandaar dat ik het een 7.4 geef. Ik kan ook zeggen dat het een prima album is en niet een goed album, in plaats van het een 7.4 geven als je dat fijner vindt?
- Jeroen
- Contacteer:
Ik vind cijfers nietszeggend. Had er als reviewer ook een hekel aan.
Ik haatte ze ook altijd met een passie.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan
Cijfers zijn ideaal om snel een indruk van de mening van de reviewer te krijgen. Ook handig als andere mensen een lading albums tegelijk beoordelen, zoals Ruud en Lennert nogal eens doen.
Ben me eens goed in Cloven Hoof aan het verdiepen. Sultans Ransom had ik lang niet gehoord, ik blijf hem top vinden. Zit me nu door Eye Of The Sun te worstelen, wat een enorm geforceerd-modern misbaksel is dat. 2/10. Die luister ik hierna nooit meer.
Ben me eens goed in Cloven Hoof aan het verdiepen. Sultans Ransom had ik lang niet gehoord, ik blijf hem top vinden. Zit me nu door Eye Of The Sun te worstelen, wat een enorm geforceerd-modern misbaksel is dat. 2/10. Die luister ik hierna nooit meer.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Stop met mij triggeren over Britse bands in US topics 

Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Prima betekent 'eerste' of 'uitstekend', dat is beter dan 'goed'bakvet schreef: ↑ma dec 09, 2024 10:08 pmAls ik het album een 7.5 zou geven, zou het het een goed album zijn, maar het is een prima album, maar niet goed, vandaar dat ik het een 7.4 geef. Ik kan ook zeggen dat het een prima album is en niet een goed album, in plaats van het een 7.4 geven als je dat fijner vindt?

Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
- Jeroen
- Contacteer:
Haha dat dacht ik ook al. Overigens ben ik het wel met je eens Lennert, betreffende de Britse afkomst. Cloven Hoof komt oorspronkelijk ook voort uit de nadagen van de NWoBHM, maar het geluid is op de meeste platen veel Amerikaanser, donkerder en agressiever. Dat Harry Conklin er nu in zingt, is nog een link. Maar uiteraard heb je een punt.
@Dako:
Eye Of The Sun vind ik best een aardige plaat. Productie is wat moderner en de riffs zijn wat meer afgemeten, maar al met al vind ik het nog steeds een vrij traditionele metalplaat. Er zijn overigens ook opnames in omloop van die songs met Russ North (de geweldige zanger van Dominator en A Sultan's Ransom), geloof ik. Dat kan alleen maar beter zijn.
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar die twee albums met North op zang, maar de oudere platen mogen er ook zijn. Zo vind ik Laying Down The Law echt een klassieker met een geweldige opbouw en een prachtig refrein.
Cloven Hoof is onder aanvoering van de zeer communicatieve en sympathie bassist Lee Payne de laatste jaren ook erg goed bezig. De drie albums met Aska- (en voormalig Omen-) zanger George Call zijn supergaaf. Het album daarvoor (Resist Or Serve), met Matt Moreton, vind ik minder boeiend, mede omdat hij meent te moeten schreeuwen. Aan de muziek mankeert echter weinig.
@Dako:
Eye Of The Sun vind ik best een aardige plaat. Productie is wat moderner en de riffs zijn wat meer afgemeten, maar al met al vind ik het nog steeds een vrij traditionele metalplaat. Er zijn overigens ook opnames in omloop van die songs met Russ North (de geweldige zanger van Dominator en A Sultan's Ransom), geloof ik. Dat kan alleen maar beter zijn.
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar die twee albums met North op zang, maar de oudere platen mogen er ook zijn. Zo vind ik Laying Down The Law echt een klassieker met een geweldige opbouw en een prachtig refrein.
Cloven Hoof is onder aanvoering van de zeer communicatieve en sympathie bassist Lee Payne de laatste jaren ook erg goed bezig. De drie albums met Aska- (en voormalig Omen-) zanger George Call zijn supergaaf. Het album daarvoor (Resist Or Serve), met Matt Moreton, vind ik minder boeiend, mede omdat hij meent te moeten schreeuwen. Aan de muziek mankeert echter weinig.
Volgens de letterlijke betekenis wel. Maar prima betekent ook dat iets voldoet; voldoende is. Dan is goed beter. Is er.een Neerlandicus in de zaal?Lennert schreef: ↑di dec 10, 2024 8:56 amPrima betekent 'eerste' of 'uitstekend', dat is beter dan 'goed'bakvet schreef: ↑ma dec 09, 2024 10:08 pmAls ik het album een 7.5 zou geven, zou het het een goed album zijn, maar het is een prima album, maar niet goed, vandaar dat ik het een 7.4 geef. Ik kan ook zeggen dat het een prima album is en niet een goed album, in plaats van het een 7.4 geven als je dat fijner vindt?![]()
Nu kan het zijn dat mijn gebruik van prima een gevolg is van mijn Twentse achtergrond. In Twente zeggen we dat iets prima is als het voldoet. Als iets goed was zeiden we 'dik in odde'. Ik vermoed dat het het woord prima verandert in hoe het wordt gebruikt.
Ook: ik houd van cijfers. Als iemand die ik ken iets een hoog cijfer geeft dan is dat voor mij voldoende om het te checken.
- Jeroen
- Contacteer:
Sneu! Russ North, de topzanger die Dominator en A Sultan's Ransom van zijn geweldige vocalen voorzag, is overleden. Hij deed niet veel meer, maar een gave strot had ie. RIP.
En ja Brits, maar die twee platen klinken zo US metal als het maar kan.
Positiever nieuws: Medieval Steel heeft in de vorm van Blood Moon een nieuw album uit. De vorige twee hadden de heerlijke feel van de geniale EP tot in de haarvaten. Verwacht nu niets anders. Morgen oppikken..
En ja Brits, maar die twee platen klinken zo US metal als het maar kan.
Positiever nieuws: Medieval Steel heeft in de vorm van Blood Moon een nieuw album uit. De vorige twee hadden de heerlijke feel van de geniale EP tot in de haarvaten. Verwacht nu niets anders. Morgen oppikken..
- Jeroen
- Contacteer:
Wat blijven die drie albums van Shrapnelband Apocrypha toch heerlijke platen. Een fijne mix van Priest/Cacophony-achtige heavy metal, bijna-thrash (Megadeth) en mild-progressieve invloeden van bands als Savatage, Fates Warning en ouwe Queensrÿche. Maar dan met een hele dikke gitaartoon en de waanzinnige solo's van Tony Fredianelli. Een absolute Marty Friedman-adept, met mooie verhalende, ronde gitaarsolo's. Ik weet niet welke plaat ik als favoriet zou aanwijzen. Ze zijn allemaal goed en alledrie enigszins anders. Derde en laatste plaat Area 54 bevat ook nog eens onweerstaanbare grooves en dan heb ik het niet over Pantera.
Ik kende de muziek niet. Ik luisterde het eerste album en ik bedacht me dat het me doet denken aan heel veel bands die nu standaard US power metal en speed metal platen maken. We worden al 8+ jaren doodgegooid met matige metalplaten op Youtube - NWOTHM Full Albums. Ze klinken bijna allemaal als een beetje Metallica met Shrapnel speed metal. Alleen Apocrypha deden het al in 1987
. Op het eerste gehoor niet zo onder de indruk, maar ik ga het wel vaker luisteren. Er zijn nog steeds platen uit de 80's die ik nog niet ken, dat doet me deugd.
![Headbanger [headbang]](./images/smilies/rockdevil.gif)
- Jeroen
- Contacteer:
De eerste is het meest standaard, maar wel erg tof, vind ik. De tweede is qua zang en composities een flinke stap voorwaarts. Area 54 is denk ik toch wel de plaat waarop alles samenkomt.