Manic Movement

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Manic Movement

Bericht door Gr. Dracula » do jul 29, 2004 12:07 am

ZO! Voordat de Graaf in het duister oplost is het eerst even tijd voor een topic over een wel heel opmerkelijke band: maak kennis met Manic Movement.

Herrezen uit een diepe, zwarte, koude put waar loodzware gitaren, bloedstollend gekrijs, ijzingwekkende toetsen en diep gegrom elkaar de hand gaven!

Manic Movent is een belgische band die death,black en doom met elkaar in verband bregt en kleedt het geheel vervolgens in een dik jasje van angst, haat en leed. Dit alles resulteerde in 1999 in een prachtige eerste schijf, getiteld Thousand Sufferings.

Deze cd heb ik zo ongeveer kapotgedraaid toendertijd en nu nog bezorgt het plaatje mij vele plezierige uurtjes. Deze cd staat bordevol duistere emoties, prachtige muzikale combinaties en sfeervolle toetsen die het geheel een stapje verder doen zetten. Deze schijf verwikkelt melodie en agressie op adembenemende wijze, getuige oa nummers als " Run to heaven" en "Soulshriek".

Ook is er ruimte voor een beetje humor in de vorm van "Amsterdam", een geniale cover van Jacques Brels vertolking ervan.

De opvolger, "Future Dreaming Self..." is eveneens een noemenswaardige schijf, maar haalt in mijn ogen de duistere kwaliteiten van de voorganger niet. Deze cd is luchtiger, ik mis er een beetje diepgang en net dat beetje extra waarvan er ijspegels uit je neus gaan bungelen.

Toch is ook deze cd het uitchecken waard. Thousand Sufferings raad ik echter met klem aan!

Wel is deze muziek gericht op de wat "open-minded" metalhead. Mensen die van puur black, death of doom vinden zullen deze band waarschijnlijk liever links laten liggen.

Op de site zijn mp3`s te dowloaden voor de liefhebbers. Ik moet er bij zeggen dat de mooiste nummers van "Thousand Sufferings" uiteraard zijn weggelaten. Wil je dus echt de sfeer van die cd kunnen proeven, moet je de volledige schijf in de juiste nummervolgorde afspelen.

Site:

http://www.manicmovement.be
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Robgoroth

Re: Manic Movement

Bericht door Robgoroth » do jul 29, 2004 12:12 am

[quote="Gr. Dracula"][/quote]
Dat klinkt als vanouds weer veelbelovend, Dracula!
Even downloaden.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » do jul 29, 2004 12:28 am

Hm, is dat een drumcomputer?

Ik heb de nummers Our Darkness, Slide en Oracle gedownload. Wat al gelijk opvalt is het continu gebruiken van de keyboard. Meestal vind ik dat dat een wat neppe draai aan de muziek geeft, zoals ik dat ervaar bij -om maar het meest simpele voorbeeld te noemen- Cradle of Filth.

Wat je hoort bij een nummer als Our Darkness, is dat de keyboard dermate duidelijk aanwezig is, dat dat voor het grootste deel de melodie bepaald. Daar waar normaal keyboard op de achtergrond gebruikt wordt, en de gitaar de toon aangeeft, is dit hier omgedraaid. Van originaliteit is (zeker op dat vlak) absoluut te spreken, of het eindresultaat goed is? Nee, dat vind ik bij dat nummer niet het geval. De zich constant herhalende melodie komt na die paar minuten toch echt al wel je strot uit.

Een nummer als Oracle vind ik persoonlijk al wat beter. De keyboard iets minder gebruikt, een vrij standaard-riff maar dan toch de vrij originele zang. Schreeuwerige, emotionele zang die écht overkomt. Normaal raakt enkel screams mij, maar in dit geval moet ik toch toegeven ook van deze zang onder de indruk te zijn.

Het nummer Slide valt mij erg tegen. Alsmede veroorzaakt door de toetsenist met haar kinderachtige, Bassie & Adriaan achtige spel. In dit nummer vind ik dat niet geslaagd, daar het in andere nummers nog wel meevalt. Buiten dat minpuntje is het zeer zeker niet onaardig.

Dit is overigens wel allemaal objectief geschreven. Zelf vind ik de muziek helemaal niets, en ik zou er dan ook nooit verder iets van downloaden. Muzikaal gezien is het slechts goed in orde, en wat je ook luistert, dat kun je bij sommige bands simpelweg niet ontkennen.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » do jul 29, 2004 12:58 am

Robgoroth schreef: Ik heb de nummers Our Darkness, Slide en Oracle gedownload.
Yup, ik snap je commentaar. Dit zijn dan ook 3 nummers van het laatste album en daar ben ik zelf, zoals ik in de openingspost eigenlijk al aangaf, lang niet zo lyrisch over als over hun eerste plaat. De mp3`s die daarvan zijn vrijgegeven staan wat lager op de pagina. Alleen, wat ik ook al eerder zei, ze hebben niet ( naar mijn mening) de sterkste nummers van de plaat vrijgegeven.

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » do jul 29, 2004 12:59 am

Dan download ik die morgen even, en herzie ik wellicht m'n mening!
Wel een interessante band, qua sound.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

StraightHate
Contacteer:

Bericht door StraightHate » do jul 29, 2004 1:29 am

Leuke band, ik heb er in een ver verleden ook eens een topic over geopend. A Thousand Sufferings vind ik het meest gave nummer, en heb ik leren kennen toen het nog wel eens langskwam op tv. Destijds deed het me niet zoveel, maar naarmate ik het vaker hoorde begon het me meer te boeien. Ik heb hun albums nog nergens zien liggen, maar ik zal eens goed rondkijken.

MadTinus

Bericht door MadTinus » do jul 29, 2004 2:09 am

Ik heb ze vorig jaar live gezien in de P60 in Amstelveen, toen was ik behoorlijk onder de indruk, ik heb alleen verder nog niks van ze uitgecheckt, maar 'ns doen.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

fetuskiller
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do jul 29, 2004 11:58 am

Gezien op jamrock paar weken geleden! en cdtje gekocht! klinkt leuk voor af en toe!
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Ktulu
Contacteer:

Bericht door Ktulu » do jul 29, 2004 1:13 pm

Heb ze gezien op graspop paar jaar geleden. Was erg leuk, ben er alleen nog nooit aan toegekomen om het aandachtig te luisteren.
[url=http://www.audioscrobbler.com/user/Cthulhu]Goede muziek![/url]

[img]http://www.denness.net/rpi/username/Cthulhu.jpg[/img]

[quote="Zorya over My dying bride"]sorry maar ik vond het gewoon gothics
[/quote]

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do jul 29, 2004 2:04 pm

Keer een clip van gezien op TMF, wel gaaf
Front voor/der Matigheid
last.fm

Jesper

Bericht door Jesper » do jul 29, 2004 6:17 pm

Ik heb A Thousand Sufferings ooit nog een keer gekocht van iemand van MF voor een paar euro, en ik heb daar geen spijt van gehad!
Heus.

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » do jul 29, 2004 10:12 pm

StraightHate schreef:Leuke band, ik heb er in een ver verleden ook eens een topic over geopend. Ik heb hun albums nog nergens zien liggen, maar ik zal eens goed rondkijken.
Ik heb met de search geen topic kunnen vinden (ja, I know, de search doet soms gaar, maar daar kan ik iig op terugvallen!) dus mijn excuses voor de plagiaat. Er zijn toch meer mensen die de band kennen dan ik dacht, dat is een goede zaak. Anders: uitchecken!!!

En hun cd`s kun je volgens mij gewoon bij de betere metaltoko`s in de schappen vinden.

yesferro
Contacteer:

Bericht door yesferro » do jul 29, 2004 10:18 pm

ik durf bijna te zeggen dat ik die menschen ooit op eurorock zag, ik denk dat een vriend van een vriend me ernaartoe meesleurde...
tismaar dat je dit ook weer eens weet
-We're here to make metal, Black metal, blacker then the blackest black, times infinity- Nathan Explosion

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » do jul 29, 2004 10:48 pm

nou, hoera dan maar?

yesferro
Contacteer:

Bericht door yesferro » do jul 29, 2004 11:00 pm

yep, ik herinner me de show niet, maar die kerel was laaiend enthousiast :B
-We're here to make metal, Black metal, blacker then the blackest black, times infinity- Nathan Explosion

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » do jul 29, 2004 11:03 pm

Waar heb je het eigenlijk over?
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Amibor

Bericht door Amibor » do jul 29, 2004 11:18 pm

Godverdomme, die eerste plaat zag ik ergens liggen voor 5 euro. Maar toen had ik er nog nimmer van gehoord. Ach ja, doe je niets aan.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Suncross
Loves humping buffalo

Bericht door Suncross » vr jul 30, 2004 4:55 am

Robgoroth schreef:Hm, is dat een drumcomputer?

Ik heb de nummers Our Darkness, Slide en Oracle gedownload.
noem eens de albums die je echt kent en ook hebt gekocht anders een keer.

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » za jul 31, 2004 7:32 pm

mijn cd bespreking van de nieuwe promo

http://www.metalfan.nl/reviews.php?op=s ... nt&id=1252
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » zo aug 01, 2004 5:38 am

Suncross schreef:[..]

noem eens de albums die je echt kent en ook hebt gekocht anders een keer.
Ik sta schijnbaar open voor nieuwe muziek, door samples van de door haar gegeven site te downloaden. Het is niet mijn smaak, dus een CD ervan kopen lijkt me vrij onzinnig. Vaak zat heb ik het over een wél gekochte CD, een geheel album des te vaker.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Plaats reactie