Melodieuse "Göthenburg" death metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Melodieuse "Göthenburg" death metal

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 7:35 pm

Ik zat net in de auto volop te genieten van Lunar strain van In flames. Toen bedacht ik me hoe gek ik een aantal jaren geleden van dit genre was. De mix van Zweedse death metal met melodieuse, heavy metal achtige riffs en krijsende zang vond (vind) ik heerlijk.

Het genre heeft een paar su-per intense platen voorgebracht als:
Dark tranquillity - The gallery, At the gates - Slaughter of the soul, In flames - Lunar strain en Dissection - Storm of the light's bane.
Maar ook deze albums zijn zeker noemenswaardig:
Gates of Ishtar - A Bloodred path, Naglfar - Vittra en meer recentelijk The Black Dahlia murders - Unhallowed.

Jammer genoeg lijkt het de vlam van het genre al behoorlijk snel gedoofd. De intensiteit van de eerste 4 genoemde albums is mijns inziens nooit meer gehaald, laat staan overtroffen.

Jullie mening?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » wo okt 27, 2004 7:38 pm

zelfs de toppers in het genre lijken nu afgezwakt te zijn, waarvan Dark Tranquillity misschien nog steeds het beste bezig is. ATG is allang opgeheven natuurlijk

ik kan ook nog steeds goed naar deze muziek luisteren, hoewel het draaien ervan niet zo vaak meer gebeurd.
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Bericht door CoenV » wo okt 27, 2004 7:38 pm

Om onbekende redenen begint ik dergelijk spul steeds meer als rotzooi te zien. Het kan me op geen enkele manier boeien.
Wantlist cd/lp:

Original Sin ‎– Sin Will Find You Out
Sindrome - Into the Halls of Extermination
Sindrome - Vault of Inner Conscience
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy

Gebruikersavatar
Robgoroth
Berichten: 12431
Lid geworden op: vr jun 13, 2003 4:19 pm

Bericht door Robgoroth » wo okt 27, 2004 7:41 pm

CoenV schreef:Om onbekende redenen begint ik dergelijk spul steeds meer als rotzooi te zien. Het kan me op geen enkele manier boeien.
Mij ook niet.
Er is zeker een groot aantal platen, die ik heb beluisterd. Om een of andere reden pakt het me niet, het raakt me niet, het doet me niets.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 7:41 pm

The Collector of Souls schreef:Mijn mening is dat je een creatieve manier van spellen hebt.
Dank je. Jij hebt een wat minder creatieve manier van zeiken.

@Soulcollector: Persoonlijk vind ik dat ook Dark tranquillity het niveau van The Gallery nooit meer heeft gehaald. Dat album is echt het hoogtepunt van hun muzikale carrière .
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 7:43 pm

CoenV schreef:Om onbekende redenen begint ik dergelijk spul steeds meer als rotzooi te zien. Het kan me op geen enkele manier boeien.
Heeft het je eerder wel geboeid dan? Want zoals ik al zei, het genre heeft een paar erg sterke cd's voort gebracht maar er is verder nooit wat interessants in gebeurt. Dat is gewoon erg jammer.
Maar, er is natuurlijk ook nog zoiets als smaak.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Bericht door CoenV » wo okt 27, 2004 7:45 pm

XnegativeX schreef:[..]


Heeft het je eerder wel geboeid dan? Want zoals ik al zei, het genre heeft een paar erg sterke cd's voort gebracht maar er is verder nooit wat interessants in gebeurt. Dat is gewoon erg jammer.
Maar, er is natuurlijk ook nog zoiets als smaak.
Dark tranquillity heb ik een tijdje best leuk gevonden, best veel geluisterd ook, At The Gates zette ik gisteren toevallig weer eens aan. Ik vond er geen reet aan. In Flames kende ik tijden van naam, toen ik het een maand of wat geleden hoorde vond ik het niks.
Melodieuze black- en deathmetal, nee, hoeft voor mij niet.
Wantlist cd/lp:

Original Sin ‎– Sin Will Find You Out
Sindrome - Into the Halls of Extermination
Sindrome - Vault of Inner Conscience
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy

Maarten_Hc
Berichten: 5257
Lid geworden op: di dec 16, 2003 4:03 pm

Bericht door Maarten_Hc » wo okt 27, 2004 7:46 pm

Ik vindt At The Gates ook super. Arch Enemy mag ook in dit topic worden genoemd nietwaar?
Dark Tranquility, eerst een nummer van gehoord, ook lekkere muziek maar nooit wat van opgezocht. In de nieuwe aardschok stond ook een band genaamd Cipher System? Die band schijnt ook wel de moeite waard te zijn
We Make You Begging On The Streets Of London!

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » wo okt 27, 2004 7:46 pm

XnegativeX schreef:@Soulcollector: Persoonlijk vind ik dat ook Dark tranquillity het niveau van The Gallery nooit meer heeft gehaald. Dat album is echt het hoogtepunt van hun muzikale carrière .
daar heb je gelijk in, maar waar hun nog interessante muziek kunnen maken, is bijv In Flames zoveel afgezwakt dat het bijna geen melo-death meer te noemen is.
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Alexus
Berichten: 9433
Lid geworden op: di jan 28, 2003 10:35 pm
Locatie: ergens bij Delft

Bericht door Alexus » wo okt 27, 2004 7:46 pm

Ik kan er goed naar luisteren. Vooral 's ochtends vroeg wanner ik tamelijk duf ben brengt deze muziek de energie weer op normaal niveau.
Daarnaast is het brute van death en heavy metal gecombineerd tot een geheel wat mijn goed kan bekoren.

Gebruikersavatar
Samoht Slegov
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma jul 26, 2004 5:29 pm

Bericht door Samoht Slegov » wo okt 27, 2004 7:52 pm

Nieuwe Dark Tranquility vind ik nog wel gaaf hoor. Damage Done vind ik nog enorm gaaf. In Flames vind ik echt klote geworden. Het is trouwens weer een tijdje geleden dit ik deze muziek gedraaid heb. Zal het nog eens luisteren.

Gebruikersavatar
GrafGraver
Berichten: 148
Lid geworden op: di mar 11, 2003 2:27 pm
Locatie: Weesp, Noord-Holland

Bericht door GrafGraver » wo okt 27, 2004 7:57 pm

Ik kan het nog steeds wel erg goed luisteren. Van In Flames bijvoorbeeld vind ik ook de laatste paar albums wel goed. Maar ik hoor het heel vaak van anderen dat inderdaad bands een beetje aan het afzakken zijn kwa kwaliteit.

Maar volgens mij is het meer dat de fans bij het oude willen blijven omdat ze dat goed vinden, terwijl de band verder wil, vernieuwing.
Ik weet niet of het zo is, maar dat idee krijg ik vaak. Dat het meer aan je smaak ligt dan aan de band.

Maar ja, wie ben ik ... :wink:
"If there's nothing to do, God we'll turn to you
But if we're an image of you
I reckon you are just as puzzled and ugly too"

Gebruikersavatar
Othrys
Berichten: 3432
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 11:16 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Othrys » wo okt 27, 2004 8:00 pm

Mij heeft het nooit weten te boeien. In Flames, toch wel zo'n beetje het boegbeeld van deze stijl, vind ik regelrechte bagger. At the Gates vind ik nog wel goed, met name dan hun 'Slaughter of the soul', en 'Wages of sin' van Arch Enemy heeft hier ook wel z'n rondjes gedraaid.
Doe mij verder maar de lompe variant van Zweedse Death Metal: Dismember!
Dissection en Naglfar vallen trouwens naar mijn mening zeker niet onder het Gothenburg DM genre. Hoewel ze er wel enigszins raakvlakken mee hebben zit er toch een groot aandeel Black Metal in hun stijl. Dat maakt ze dan ook meteen de enige goede bands die XnX in z'n openingspost noemde.
The True North, Strong and Free

Gebruikersavatar
The Collector of Souls
Berichten: 228
Lid geworden op: di aug 17, 2004 8:00 pm

Bericht door The Collector of Souls » wo okt 27, 2004 8:05 pm

Arch Enemy is Gothenburg?

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo okt 27, 2004 8:06 pm

Ik ben te weinig bekend met dit genre om er een eerlijke mening over te kunnen vormen. Ik kan wel melden dat ik van Arch Enemy relax, maar of ik het genre hiermee wel of niet een warm hart toedraag is hiermee niet beslist. Hoewel het geen omvangrijke stroming is heeft het te weinig m`n pad gekruisd. Band als In Flames en Dark Tranquility heb ik nog nooit bewust geluisterd.

Wel wil ik nadrukkelijk vermeld hebben dat ik niets tegen melodieuze death heb. Integendeel. Ik vind niet alle melo-death even goed, maar aangezien melodieus op 101 manieren kan zitten er zeker ook prachtige pareltjes tussen de lege oesters.

Ohja, en wie the Crown tot Gothenburg probeert te rekenen heeft vanavond nog schuurpapier aan z`n zenuwuiteinden hangen.
Laatst gewijzigd door Gr. Dracula op wo okt 27, 2004 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
GrafGraver
Berichten: 148
Lid geworden op: di mar 11, 2003 2:27 pm
Locatie: Weesp, Noord-Holland

Bericht door GrafGraver » wo okt 27, 2004 8:07 pm

Ach ja genres :roll: elke band heeft overal wel ergens een raakvlak met iets :S Misschien is dat wel waarom de "Göthenburg" metal niet zo populair meer is? Bands willen meer, anders zijn? Ik weet het niet. Maar het is wel stilletjes.

Ik lees net wel trouwens dat In Flames weer bezig is/gaat beginnen aan nieuw materiaal. Een zegen of een vloek is de vraag.

Maar ja, wie weet bloeit de stijl weer op. Niets is zo veranderlijk als "trends" :P
"If there's nothing to do, God we'll turn to you
But if we're an image of you
I reckon you are just as puzzled and ugly too"

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 8:07 pm

GrafGraver schreef:Maar volgens mij is het meer dat de fans bij het oude willen blijven omdat ze dat goed vinden, terwijl de band verder wil, vernieuwing.
Ik weet niet of het zo is, maar dat idee krijg ik vaak. Dat het meer aan je smaak ligt dan aan de band.
Dit is een bevinding waar ik het normaal helemaal mee eens ben. En waarschijnlijk heb je in mijn geval best een beetje gelijk. Misschien vind ik Lunar strain, The Gallery en Slaughter of the soul wel de beste albums omdat er een boel nostalgie aan hangt. Maar toch zit ik met 2 feiten:
1) De oude Gothenburg bands ontwikkelen zich inderdaad. Maar wel zover dat het geen gothenburg death metal meer te noemen is. Ze vervreemde van de stijl.
2) De bands die de stijl nog wel spelen (wat er niet veel meer zijn) missen de intensiteit, de songwriting en de techniek die op de eerder genoemde cd's wel tentoongespreid worden.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo okt 27, 2004 8:08 pm

Othrys schreef:Dissection en Naglfar vallen trouwens naar mijn mening zeker niet onder het Gothenburg DM genre. Hoewel ze er wel enigszins raakvlakken mee hebben zit er toch een groot aandeel Black Metal in hun stijl.
Agreed. Ik reken die bands eigenlijk ook gewoon tot black metal.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
GrafGraver
Berichten: 148
Lid geworden op: di mar 11, 2003 2:27 pm
Locatie: Weesp, Noord-Holland

Bericht door GrafGraver » wo okt 27, 2004 8:11 pm

XnegativeX schreef:[..]

2) De bands die de stijl nog wel spelen (wat er niet veel meer zijn) missen de intensiteit, de songwriting en de techniek die op de eerder genoemde cd's wel tentoongespreid worden.
Ja misschien wel. Ik weet het niet. Aan de ene kant kan ik me goed vinden in wat je zegt. Maar toch kan ik niet zeggen dat ik Soundtrack to your escape minder intens of slechter kwa lyrics vond dan andere albums? Maar dat kan ook heel goed aan mij liggen :twisted:
"If there's nothing to do, God we'll turn to you
But if we're an image of you
I reckon you are just as puzzled and ugly too"

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 8:16 pm

Gr. Dracula schreef:[..]


Agreed. Ik reken die bands eigenlijk ook gewoon tot black metal.
Dat kan ik me wel voorstellen. The Black dahlia murder ook niet en Arch enemy ook niet. Maar ze hebben wel allemaal de kenmerken van Gothenburg death metal. Een krijsende zanger (Arch enemy dan wat minder) en death metal invloeden gemixt met heavy metal gitaarwerk. Vandaar...
Black metal vind ik ze ook niet. Ik bedoel, ze staan mijlen ver verwijderd van bands als Darkthrone en Burzum. (om maar even heel kort door de bocht te gaan).

Sacramentum valt trouwens ook aardig onder dit kopje.
En de cd Crossing the rubicon van Armageddon (bandje van Christopher Amott) is ook een vermelding waard.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » wo okt 27, 2004 8:19 pm

Jouw punt slaat echter nergens op, omdat Gr. Dracula t geen bal interesseert wat de bands in kwestie er zelf van vinden, nog haar post aan hen richtte.

Ik zou tol moeten heffen op je verkwanseling van je toch al niet te hoge I.Q.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » wo okt 27, 2004 8:20 pm

XnegativeX schreef:Sacramentum valt trouwens ook aardig onder dit kopje.
maar is wel harder dan de gemiddelde melodeath band/cd. overigens wel een goede band.
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo okt 27, 2004 8:27 pm

XnegativeX schreef:[..]


Black metal vind ik ze ook niet. Ik bedoel, ze staan mijlen ver verwijderd van bands als Darkthrone en Burzum. (om maar even heel kort door de bocht te gaan).
Jij gaat nu wel heel kort door de bocht. Burzum en Darkthrone zijn geen noodzakelijk ingredient voor blackmetal. Ze zijn er slechts onderdeel van. Zeggen dat alles wat mijlenver van Morbid Angel en Suffocation staat geen deathmetal is zou ook niet klinken.

Beide genres hebben genoeg bandbreedte voor meerdere invloeden ( dat hoef ik jou overigens niet te vertellen, dunkt me). Dus wat mij betreft kan een BM band nog zo`n pokke-end van Darkthrone dansen en alsnog BM-regen klaarspelen.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
puist
Berichten: 2688
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 9:07 pm

Bericht door puist » wo okt 27, 2004 8:34 pm

Op een enkel album na heb ik helemaal niets van dit genre. Deze scene kan mij ook niet echt boeien. Slaughter Of The Soul vind ik een geweldig album maar bands als Arch Enemy, In Flames en consorten kunnen mijn aandacht voor niet eens 1 lied vasthouden.

Wat ik wel een goede band uit dat genre vind, als daar toe te rekenen zijn, is Crystal Age. Jammer genoeg hebben ze maar 1 album gemaakt voordat ze allemaal naar andere bands zijn gegaan. Eentje is zelfs bij Hammerfall terecht gekomen.
Heavy Metal! Just my way
Heavy Metal! Just my devil

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 8:34 pm

Gr. Dracula schreef:[..]


Jij gaat nu wel heel kort door de bocht. Burzum en Darkthrone zijn geen noodzakelijk ingredient voor blackmetal. Ze zijn er slechts onderdeel van. Zeggen dat alles wat mijlenver van Morbid Angel en Suffocation staat geen deathmetal is zou ook niet klinken.

Beide genres hebben genoeg bandbreedte voor meerdere invloeden ( dat hoef ik jou overigens niet te vertellen, dunkt me). Dus wat mij betreft kan een BM band nog zo`n pokke-end van Darkthrone dansen en alsnog BM-regen klaarspelen.
Je hebt (wederom) gelijk. Daarom zei ik zelf ook al dat ik behoorlijk kort door de bocht ging met dat statement. Mijn punt is alleen een beetje dat Dissection en Naglfar op respectievelijk Storm of the light's bane en Vittra in mijn ogen meer gemeen hebben met het gothenburg geluid dan met black metal.

Het grootste verschil met bands als Dark tranquillity en In flames is dat Dissection en Naglfar inderdaad meer black metal invloeden als basis nemen terwijl die andere twee eerder naar bands als Entombed en Dismember hebben geluisterd.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo okt 27, 2004 8:40 pm

XnegativeX schreef:[..]


Mijn punt is alleen een beetje dat Dissection en Naglfar op respectievelijk Storm of the light's bane en Vittra in mijn ogen meer gemeen hebben met het gothenburg geluid dan met black metal.
Tja, het is natuurlijk waar je een beetje naar kijkt ( luistert) bij een bepaalde band. Inderdaad zijn beide albums geen "pure black" en alles wat niet puur is wil zeggen dat er andere ingredienten ( of een overmatige dosis van 1 bepaald ingredient) er bij zijn gemixed.

Indien de gothenburg-ingredienten voor jou zwaarder wegen dat de BM-fundamenten, dan heb ik nix gezegd. Maar hoewel ik wel weet wat je bedoelt met die gothenburg-inmengeling blijven de beide albums in mijn ogen overwegend blackmetal. Ik bedoel, melkchocolade is voor mij ook nog altijd chocolade. Alleen met een beetje meer melk ;).
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
Fat Bastard
Berichten: 1094
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:44 pm
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Bericht door Fat Bastard » wo okt 27, 2004 8:43 pm

Als je echte goede Göthenburg melodische death-metal wil luisteren, dan moet je zeker eens naar The Provenance luisteren!
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style5,Fat-spc-Bastard.png[/img][/url]

[url]http://www.profanation.nl[/url] | [url]http://www.myspace.com/profanenl[/url]

Gebruikersavatar
Sandr
Berichten: 17929
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 5:21 pm
Locatie: Ootmarsum/Wageningen
Contacteer:

Bericht door Sandr » wo okt 27, 2004 8:46 pm

In Flames is een van m'n favoriete bands, van Dark Tranquillity heb ik een paar mp3'tjes, die me niet echt kunnen boeien, en van At the Gates moet ik ook maar eens wat meer gaan beluisteren
de stijl op zich kan me trouwens zeker wel boeien, 'normale' death metal vind ik vaak toch net iets te hard om echt wat bij me los te maken (buiten een lekkere pot aggressie, maar dat heb ik na 10 minuutjes ook wel weer gehad)
'Tuez-les tous, Dieu reconnaîtra les siens'
[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/5x1/Sandr616.jpeg[/img]

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo okt 27, 2004 8:46 pm

Fat Bastard schreef:Als je echte goede Göthenburg melodische death-metal wil luisteren, dan moet je zeker eens naar The Provenance luisteren!
Ja, en daarna mag jij je oren laten uitspuiten.
Want The Provenance is, hoewel een zeer lekker bandje, totaal geen gothenburg.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Daeminion
Berichten: 9300
Lid geworden op: di dec 03, 2002 2:01 pm
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Daeminion » wo okt 27, 2004 10:45 pm

Othrys schreef:Mij heeft het nooit weten te boeien. In Flames, toch wel zo'n beetje het boegbeeld van deze stijl, vind ik regelrechte bagger. At the Gates vind ik nog wel goed, met name dan hun 'Slaughter of the soul'
Opvallend. Ik vind Slaughter of The Soul toch flink wat raakvlakken hebben met The Jester Race en in mindere mate van Whoracle van In Flames.

Verder heb ik een paar bands enige tijd geluisterd, maar heb ik me niet bijster veel in dit subgenre geinteresseerd. Op den duur gaan de grunts me flink op de zenuwen werken,met name bij At The Gates.

the_dying
Berichten: 1545
Lid geworden op: do dec 26, 2002 1:13 am
Locatie: MXCII

Bericht door the_dying » do okt 28, 2004 12:19 am

Ik ben er sinds het begin van de jaren 90 verzot op... Hier een lijstje met boeiende death metalbands met Gothenburg-invloeden, of anders gezegd: melodieuze death metal: Absurd (uit Rusland), Arsis, At the Gates (RIP), Backbone (RIP), Beyond the Embrace, Bleed in Vain, Burden of Grief, Callenish Circle, Carnal Grief, Catafalque (RIP), Celestial Sorrow, Dark Tranquillity, Darkest Hour, Deadlock, Death's Bride (RIP), Decadawn (RIP), Detonation, Dimension Zero, Disarmonia Mundi, Edge of Sanity, Eucharist (RIP), Gates of Ishtar (RIP), Excess of Cruelty (RIP), Excretion (zeker eens checken - RIP), In Flames, Impedigon (RIP), Mortoss, Mors Principium Est, Omnium Gatherum, Sacrilege (RIP), Sentenced (North from here - AMAI), Soilwork, The Black Dahlia Murder, The Crown (hier en daar), The Quiescent, Unanimated, Within Y, Yatrogeny (uit Mexico!),...
http://addergebroed.wordpress.com - http//www.facebook.com/Hemelbestormer

Gebruikersavatar
Hecatomb
Berichten: 4791
Lid geworden op: zo jul 25, 2004 11:54 pm
Locatie: Her en der.

Bericht door Hecatomb » do okt 28, 2004 12:46 am

Mijn favoriete genre, dat staat vast. Wat betreft de dovende vlam, er zijn inderdaad weinig bands die het muzikale en melodieuze topwerk nog kunnen evenaren... Maar er zijn al genoeg 'oude' cd's in dit genre om mij flinke tijd te vermaken :)
[Voorheen Necrophagist]
[i]That is when it seems, we move in circles day to day.[/i]

Gebruikersavatar
The Collector of Souls
Berichten: 228
Lid geworden op: di aug 17, 2004 8:00 pm

Bericht door The Collector of Souls » do okt 28, 2004 6:31 am

At the Gates en In Flames zijn trouwens wel gave namen voor bands.

Verder is het genre niets voor mij.

Gebruikersavatar
Fat Bastard
Berichten: 1094
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:44 pm
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Bericht door Fat Bastard » do okt 28, 2004 7:37 am

XnegativeX schreef:[..]


Ja, en daarna mag jij je oren laten uitspuiten.
Want The Provenance is, hoewel een zeer lekker bandje, totaal geen gothenburg.
Wat weet jij daar nou van snotneus!
Hier een stukje uit de bio op http://www.theprovenance.com

"As you already know this fuming Gothenburg line-up consists of, and always will".

Band komt uit Gothenburg ergo is een Gothenburg band.

Gaat het je alleen om de zogenaamde "Gothenburg"-sound, dan klinken ze inderdaad anders. Als het je om de sound gaat, check dan eens de Nederlandse band Kurb Saatus ( http://www.kurbsaatus.com ).
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style5,Fat-spc-Bastard.png[/img][/url]

[url]http://www.profanation.nl[/url] | [url]http://www.myspace.com/profanenl[/url]

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » do okt 28, 2004 9:39 am

het gaat hier inderdaad alleen om de sound. die typische melodische death metal sound wordt ook vaak aangeduid met "gothenburg death metal"
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » do okt 28, 2004 9:49 am

the_dying schreef:Ik ben er sinds het begin van de jaren 90 verzot op... Hier een lijstje met boeiende death metalbands met Gothenburg-invloeden, of anders gezegd: melodieuze death metal: Absurd (uit Rusland), Arsis, At the Gates (RIP), Backbone (RIP), Beyond the Embrace, Bleed in Vain, Burden of Grief, Callenish Circle, Carnal Grief, Catafalque (RIP), Celestial Sorrow, Dark Tranquillity, Darkest Hour, Deadlock, Death's Bride (RIP), Decadawn (RIP), Detonation, Dimension Zero, Disarmonia Mundi, Edge of Sanity, Eucharist (RIP), Gates of Ishtar (RIP), Excess of Cruelty (RIP), Excretion (zeker eens checken - RIP), In Flames, Impedigon (RIP), Mortoss, Mors Principium Est, Omnium Gatherum, Sacrilege (RIP), Sentenced (North from here - AMAI), Soilwork, The Black Dahlia Murder, The Crown (hier en daar), The Quiescent, Unanimated, Within Y, Yatrogeny (uit Mexico!),...
Pfff. De helft van de bands die jij noemt behoren niet tot het "Gothenborg" straatje.



Verder: Gothenborg/Melodic Death heerscht. Zeg maar muziek voor de "muzikaal beter bedeelden". Dat Robgoth er geen zak aan vindt, verbaast mij daarom ook niets.
In Flames is overigens wel steeds minder geworden, alhoewel er zelfs op de nieuwe plaat 1 of 2 goede nummers staan.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Hecatomb
Berichten: 4791
Lid geworden op: zo jul 25, 2004 11:54 pm
Locatie: Her en der.

Bericht door Hecatomb » do okt 28, 2004 12:35 pm

Dissection schreef:[..]

In Flames is overigens wel steeds minder geworden, alhoewel er zelfs op de nieuwe plaat 1 of 2 goede nummers staan.
Vind die nieuwe platen ook best goed aan te horen trouwens. Klinkt anders dan Lunar Strain enzo, maar best goed aan te horen.
[Voorheen Necrophagist]
[i]That is when it seems, we move in circles day to day.[/i]

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do okt 28, 2004 1:53 pm

Fat Bastard schreef:[..]
Band komt uit Gothenburg ergo is een Gothenburg band.
Is dit een grapje? Natuurlijk gaat het om de Gothenburg sound! Dat leg ik toch allemaal uit in mijn eerste post...snotneus!

@Dissection: Kun jij me nog wat dingen aanraden die het niveau van mijn 3 favorieten evenaren?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Fat Bastard
Berichten: 1094
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:44 pm
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Bericht door Fat Bastard » do okt 28, 2004 2:51 pm

XnegativeX schreef:[..]


Is dit een grapje? Natuurlijk gaat het om de Gothenburg sound! Dat leg ik toch allemaal uit in mijn eerste post...snotneus!

@Dissection: Kun jij me nog wat dingen aanraden die het niveau van mijn 3 favorieten evenaren?
*hap
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style5,Fat-spc-Bastard.png[/img][/url]

[url]http://www.profanation.nl[/url] | [url]http://www.myspace.com/profanenl[/url]

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do okt 28, 2004 2:54 pm

Mijn absolute zweedse toppers zijn en blijven voor altijd:

Dark tranquillity - Skydancer
At the gates - Slaughter of the soul

ALTIJD!!!
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
Forseti's Justice
Berichten: 1710
Lid geworden op: za jul 19, 2003 11:42 pm

Bericht door Forseti's Justice » do okt 28, 2004 3:01 pm

Dissection schreef:[..]

Pfff. De helft van de bands die jij noemt behoren niet tot het "Gothenborg" straatje.
edoch de gothenburginvloeden in de genoemde bands zijn niet van de lucht, dat ze toevallig uit een andere hoek der aardkloot komen doet daar niks aan af.

Gebruikersavatar
Forseti's Justice
Berichten: 1710
Lid geworden op: za jul 19, 2003 11:42 pm

Bericht door Forseti's Justice » do okt 28, 2004 3:03 pm

oh, en check het album the moaning - blood from stone eens. ge-ni-aal!

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » do okt 28, 2004 4:31 pm

Forseti's Justice schreef: edoch de gothenburginvloeden in de genoemde bands zijn niet van de lucht, dat ze toevallig uit een andere hoek der aardkloot komen doet daar niks aan af.
Ze hebben er wat invloeden van, maar niet zoveel dat ik ze tot het genre "gothenborg" zou willen scharen. Ik doelde dus ook niet op de plaats waar de bands vandaan kwamen.

@XnegativeX: vroeger is er weleens beweerd dat In Aeturnum de opvolger van Dissection was. Maar ik heb er nooit een plaat van gekocht. Verder ga ik straks even in mijn collectie kijken wat voor obscure gothenborg shit ik heb staan hehehe.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » do okt 28, 2004 7:34 pm

edit
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Laus
Berichten: 6997
Lid geworden op: di dec 18, 2001 10:16 pm
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Laus » do okt 28, 2004 7:42 pm

Dissection schreef:[..]
Verder: Gothenborg/Melodic Death heerscht. Zeg maar muziek voor de "muzikaal beter bedeelden".
kijk, we zijn het een keer eens. Zo'n beetje m'n favo genre dus. Al ben ik er geen fanatiek verzamelaar van.

fijn om wat namen te lezen hier....

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do okt 28, 2004 7:52 pm

Even een klein beetje offtopic in mijn eigen topic...
Iedereen die hier In flames kan waarderen, de oude en de nieuwe, zou eens naar Unearth moeten luisteren.

http://www.unearth.tv/index.php
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
pier_hier
Berichten: 2653
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 7:28 pm
Locatie: kattuk aan t strand
Contacteer:

Bericht door pier_hier » do okt 28, 2004 7:55 pm

een band als in flames vond behoorde ten tijde van the jester race tot mijn absolute favoriten
helaas heb ik ook datzelfde probleem, dat elke nieuwe band in het genre slechts klinkt als een slap aftreksel van de originele grootheden

vooral de irritante eentonige krijszang ga ik me steeds meer aan storen bij bands, ook veel bands die de "children of bodom" overdrevenheid tentoonspreiden gaan snel vervelen.

zoals iemand eerder al vermeldde is dark tranquility eigenlijk een van de weinige bands die tot op heden nog goede albums uitpoept(ook al is het niet zo geniaal als sommig ouder werk)

bands als in flames, soilwork etc zijn tegenwoordig een slap popi jopi aftreksel van "wat ooit was"
en een genialiteit als at the gates heeft helaas het bijltje er bij neergegooid.

het genre loopt nu over van saaie children of bodom klonen en afgezien van enkele uitschieters die toevallig op mijn pad komen zie ik mijzelf alleen nog maar wat van de klassiekers uit de platenkast trekken

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do okt 28, 2004 8:29 pm

ik ben nog altijd wel liefhebber van het oude werk van In Flames
Ook Arch Enemy weet me nog altijd wel te boeien..

echt een ondergewaardeerd plaatje vond ik Wielding the Scythe van Nightshade..echt een gave melodische death plaat
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hecatomb
Berichten: 4791
Lid geworden op: zo jul 25, 2004 11:54 pm
Locatie: Her en der.

Bericht door Hecatomb » do okt 28, 2004 8:30 pm

XnegativeX schreef:Even een klein beetje offtopic in mijn eigen topic...
Iedereen die hier In flames kan waarderen, de oude en de nieuwe, zou eens naar Unearth moeten luisteren.

http://www.unearth.tv/index.php
Yeah 8)
Unearth is fijn :)
[Voorheen Necrophagist]
[i]That is when it seems, we move in circles day to day.[/i]

the_dying
Berichten: 1545
Lid geworden op: do dec 26, 2002 1:13 am
Locatie: MXCII

Bericht door the_dying » do okt 28, 2004 11:11 pm

Dissection schreef:[..]

Pfff. De helft van de bands die jij noemt behoren niet tot het "Gothenborg" straatje.



Verder: Gothenborg/Melodic Death heerscht. Zeg maar muziek voor de "muzikaal beter bedeelden". Dat Robgoth er geen zak aan vindt, verbaast mij daarom ook niets.
In Flames is overigens wel steeds minder geworden, alhoewel er zelfs op de nieuwe plaat 1 of 2 goede nummers staan.
OMG, welke bands dan wel niet???
http://addergebroed.wordpress.com - http//www.facebook.com/Hemelbestormer

Plaats reactie