Dus een nieuw nummertje kan wel. Zal het eens checken.
Deze post heeft meer tijd gekost dan de opname van hun albums.zwarte krijser schreef: ↑do jul 27, 2023 11:26 am Ik luister momenteel naar VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD.
Wat is VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD, naast de zeer goed gekozen album titel eigenlijk? Ik zou zeggen dat het tegen de meest belachelijke kwats ooit op de mensheid afgevuurd moet schurken. Ja het is oud en het is rauw, maar wat IS het eigenlijk? Ik heb niks tegen slechte opnamekwaliteit en zou daarnaast zeggen dat minimalisme me zelfs aanspreekt. Er is geen duidelijke ondergrens, zo kan ik de demo's van Enslaved bijvoorbeeld best waarderen. Verstopt onder het gezoem en gekraak van een D60 cassettebandje ligt daar wat muziek op vast, ooit in de oefenruimte vastgelegd dmv een radio/cassettespeler en dan op play+record te drukken.
VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is anders. Het duurde een minuutje of tien, maar toen ik er eenmaal achter was wat er met deze muziek aan de hand was, was ik er ook meteen zeker van. Ik herken er iets van mezelf in. Ik ben best een muziekliefhebber, het is niet mijn leven maar ik besteed er toch best wat tijd aan, en muziek is voor mij ook emotie. Maar dat betekent nog niet dat ik muzikaal ben. Mijn gevoel voor ritme is maar nét aan, mogelijk zelfs net niet, en mocht ik ooit gaan dansen dan ziet het eruit alsof ik uberhaupt nog nooit bewogen heb.
Met dat als achtergrond leek het me, als metalliefhebber alsnog een goed idee om electrische gitaar te gaan spelen. Je begint dan met wat tablatuur en dan wat introotjes van liedjes, op een moment kom je zover dat je wat stukjes Metallica enz op het verkeerde tempo onzuiver kan aanslaan. Omdat het tempo er dan niet in komt doe je wat simpele riffjes van Darkthrone, en warempel, een heel kleine variant erop die je dan 'zelf bedacht' hebt. En dan op een vrijdagavond met een muziekje op, zelf weer dat riffje meespelen, het klopt niet, maar je probeert wel het tempo te matchen.
Dit is precies wat VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is. Totale afwezigheid van muzikaliteit en instrumentbeheersing, ik herken het. Ik doe het zelf. En dat dan lomp lo-fi opnemen en er overheen schreeuwen.
Grappig dat zoiets zo'n fanschare weet te bemachtigen.
Afwezigheid van muzikaliteit en instrumentenbeheersing. Kan wel wezen, maar als ik dit album hoor ben ik direct bijna dertig jaren terug in de tijd en ik zit ik bij een maatje op zijn kamer en stopt hij een cassettebandje van een obscure band met een onleesbare naam in zijn speler en alles is zwart en duister. De muziek die ik hoor is zoals op Vampires of Black Imperial Blood: het is fucking Black Metal. Misschien kan jij ook zo'n album maken. Maar je deed het niet. En Mütiilation wel. Dat is het verschil.zwarte krijser schreef: ↑do jul 27, 2023 11:26 am Ik luister momenteel naar VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD.
Wat is VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD, naast de zeer goed gekozen album titel eigenlijk? Ik zou zeggen dat het tegen de meest belachelijke kwats ooit op de mensheid afgevuurd moet schurken. Ja het is oud en het is rauw, maar wat IS het eigenlijk? Ik heb niks tegen slechte opnamekwaliteit en zou daarnaast zeggen dat minimalisme me zelfs aanspreekt. Er is geen duidelijke ondergrens, zo kan ik de demo's van Enslaved bijvoorbeeld best waarderen. Verstopt onder het gezoem en gekraak van een D60 cassettebandje ligt daar wat muziek op vast, ooit in de oefenruimte vastgelegd dmv een radio/cassettespeler en dan op play+record te drukken.
VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is anders. Het duurde een minuutje of tien, maar toen ik er eenmaal achter was wat er met deze muziek aan de hand was, was ik er ook meteen zeker van. Ik herken er iets van mezelf in. Ik ben best een muziekliefhebber, het is niet mijn leven maar ik besteed er toch best wat tijd aan, en muziek is voor mij ook emotie. Maar dat betekent nog niet dat ik muzikaal ben. Mijn gevoel voor ritme is maar nét aan, mogelijk zelfs net niet, en mocht ik ooit gaan dansen dan ziet het eruit alsof ik uberhaupt nog nooit bewogen heb.
Met dat als achtergrond leek het me, als metalliefhebber alsnog een goed idee om electrische gitaar te gaan spelen. Je begint dan met wat tablatuur en dan wat introotjes van liedjes, op een moment kom je zover dat je wat stukjes Metallica enz op het verkeerde tempo onzuiver kan aanslaan. Omdat het tempo er dan niet in komt doe je wat simpele riffjes van Darkthrone, en warempel, een heel kleine variant erop die je dan 'zelf bedacht' hebt. En dan op een vrijdagavond met een muziekje op, zelf weer dat riffje meespelen, het klopt niet, maar je probeert wel het tempo te matchen.
Dit is precies wat VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is. Totale afwezigheid van muzikaliteit en instrumentbeheersing, ik herken het. Ik doe het zelf. En dat dan lomp lo-fi opnemen en er overheen schreeuwen.
Grappig dat zoiets zo'n fanschare weet te bemachtigen.
Context is belangrijk. Metal, zoals elke kunstvorm, is een stroming en dus is het moment van creatie essentieel onderdeel van de waardering. Bands beïnvloeden elkaar. Ik kan me geen album als Poems For The Aching, Swords For The Infuriated voorstellen zonder (albums zoals) Vampires Of Black Imperial Blood. Venom heeft een status vanwege de kwaliteit van hun muziek en het moment in de tijd dat ze hun platen maakten, die twee zaken gaan hand in hand. Waarom zou iemand nu nog muziek maken precies zoals Venom dat deed? Mercyful Fate is ook van die tijd en veel beter, en wat mij betreft 'tijdloos' in tegenstelling tot Venom.zwarte krijser schreef: ↑do aug 03, 2023 11:21 pm Dan is het dus van 'historisch belang' zoals dat aan wel meer bands wordt toebedicht, zoals Venom.
Ja en een zolderkamerproductie uit 2023 vind ik ook goed. En toch is Vampires Of Black Imperial Blood beter omdat het normatief is, omdát het uit 1995 is.zwarte krijser schreef: ↑do aug 03, 2023 11:21 pm Maar vind je het afgezien van deze nostalgie goed?
Ja, want als je Black Metal bestudeert en begint bij Venom en Mercyful Fate, dan is het album Vampires Of Black Imperial Blood een relevant hoofdstuk.zwarte krijser schreef: ↑do aug 03, 2023 11:21 pm Is het in het kader van alle BM die de afgelopen 100 jaar geproduceerd is nog steeds iets wat je mee zou moeten pikken, en indien je er vandaag pas mee geconfronteerd werd goed zou kunnen vinden?
Dat is inderdaad een snel nummer. Maar er staan ook tragere tracks op. Het is dus niet alleen hyperspeed wat de klok slaat.zwarte krijser schreef: ↑ma sep 11, 2023 4:03 pm Ik heb het met clip gepromote nummer van het nieuwe album een paar keer voor ongeveer de helft beluisterd. Ja het blijft hyperspeed black metal he. Je moet er van houden en dat is in mijn geval niet zo. Wat niet wegneemt dat ik wel heel positief tegenover Marduk en wat ze bereikt hebben sta.
ik hou zelf ook net wat meer van slepende black metalzwarte krijser schreef: ↑ma sep 11, 2023 4:03 pm Ik heb het met clip gepromote nummer van het nieuwe album een paar keer voor ongeveer de helft beluisterd. Ja het blijft hyperspeed black metal he. Je moet er van houden en dat is in mijn geval niet zo. Wat niet wegneemt dat ik wel heel positief tegenover Marduk en wat ze bereikt hebben sta.
Ik heb een maat die helemaal lijp is van die plaat. Ik trek het niet. Zal hem bij gelegenheid es polsen naar gelijkaardig materiaal.
Ik heb het album gehoord en laat ik voorop stellen dat het zeker geen slecht album is. Alleen ik vond het niet heel bijzonder misschien moet ik het nog een kans geven.MadTinus schreef: ↑vr okt 20, 2023 10:41 pm Het Nederlandse ASAGRAUM heeft vandaag hun nieuwe album "Veil of Death, Ruptured" uitgebracht. Hun vorige album "Dawn of Infinite Fire" vond ik erg sterk en ook mijn eerste indruk van dit nieuwe album is na enkele nummers zeer positief. Luistert en oordeel zelf.
Ik ben hier ook wel over te spreken. Soms een tikje langdradig met tussengeluidjes, maar staan een aantal fijne nummers op.zwarte krijser schreef: ↑zo nov 19, 2023 11:13 am Mephorash heeft net 10 dagen een nieuw album uit. Naam: Krystl-Ah.
Het is veel atmospherischer dan hoe ik me dacht te herinneren dat de band klonk, of ze zijn veranderd. Op hun minst atmospherische moment is het op z'n minst nog In-The-Woods achtig, en ze slaan over het algemeen lekker door in wat lang doorspinnende melodiën, misschien zou je kunnen zeggen een beetje Drukh-achtig, met wat moeite. Verder staat het album bol van de samples, maar wel op een goede manier, althans voor mij.
Een aangename verrassing.
Kijk dat was in Oekraïne heel gewoon, zo'n beetje alle bands uit Oekraïne omarmden op een gegeven moment het hakenkruis, niet alleen NM, maar ook Kroda, Hate Forest, Paganland, Drudkh, en dan vast nog wel wat meer. Ze dachten dat dat cool was, en iedereen deed het.